PDA

View Full Version : 2 nieuwe duncan signature pickups



Orpheo
8 januari 2010, 11:17
Yngwie Malmsteen is weg bij Dimarzio, en heeft nu een nieuw setje bij Seymour Duncan. Harde specs zijn er nog niet, maar wel deze link:

http://www.seymourduncan.com/products/electric/stratocaster/stks10_yjm_fury/

Slash heeft ook een eigen signature pickup gekregen. Het is een iets hottere alnico2pro...

http://www.seymourduncan.com/products/electric/humbucker/alnico_ii_pro_s_1/

Waarom krijg ik toch zo sterk 't gevoel dat de slash-alnico2 pickup een '59 model met een alnico2 bar is...

Chocola
8 januari 2010, 11:48
Hmmm,

Ik begrijp dat Slash al die jaren gewoon die pickups al gebruikte? Terwijl hij in clips zei dat het een normale Alnico II Pro ding was? :p.

En ik ben wel benieuwd naar die nieuwe pickups van Yngwie, niet om te hebben maar om te horen ^^.

Di Stefano
8 januari 2010, 12:06
Ongelofelijk. Malmsteen heeft zowat heel zijn leven met zijn Dimarzio's HS3/YJM gespeeld. Ik ben benieuwd of hij het doet omdat ze niet meer voldoen of omdat Seymour Duncan financieel interessanter is.

jimihattricks
8 januari 2010, 12:10
volgens Duncan gebruikt Fender de YJM pups in hun Malmsteen signature, maar op de site v Fender staan nog steeds de DiMarzio's bij de specs...

marc_o
8 januari 2010, 12:14
En Slash is ook op een paar gitaren over op Sheptone....ook erg goed!

Orpheo
8 januari 2010, 12:19
Het verhaal van de alnico2pro's is wat complexer hoor. Slash heeft in zijn 'max les paul' een setje, en dat was eigenlijk een gewone A2P set, de 'gewone', die duncan toen maakte (long baseplate legs, braided wire, houten spacers), en een iets andere winding. Ergens in die 20 jaar heeft duncan de a2p veranderd, heel subtiel, maar blijkbaar zo subtiel dat Slash er niet helemaal blij mee was. De specs verschillen dus echt HEEL subtiel (uiterlijkheden vooral), en dan een heel klein beetje meer draad en meer lucht tussen de draad.

Yngwie was niet meer tevreden met dimarzio's,omdat ze zijn tone teveel dichtsmeerden en 'm teveel in een hoek duwden qua tone. Hij wilde meer 'zijn' sound hebben, en niet de tone van de dimarzio's, iets dat je vaker hoort van dimarzio's. Volgens insiders bij seymour duncan zijn signature pickupdeals niet zo lucratief als dat je vaak zou denken. het is vaak dat een artiest met een wens komt, en het bedrijf het idee heeft dat 't voor 't bedrijf lucratief kan zijn en/of het algemene publiek het graag zou willen.

lindstrom
8 januari 2010, 12:37
Yngwie was niet meer tevreden met dimarzio's,omdat ze zijn tone teveel dichtsmeerden en 'm teveel in een hoek duwden qua tone. Hij wilde meer 'zijn' sound hebben, en niet de tone van de dimarzio's, iets dat je vaker hoort van dimarzio's. Volgens insiders bij seymour duncan zijn signature pickupdeals niet zo lucratief als dat je vaak zou denken. het is vaak dat een artiest met een wens komt, en het bedrijf het idee heeft dat 't voor 't bedrijf lucratief kan zijn en/of het algemene publiek het graag zou willen.

zo is op de DVD Joe satriani live in San Francisco te zien hoe hij voor sommige nummers een gitaar gebruikt met Duncans, het valt mij op dat die nummers voornamelijk minder gain gebruikt wordt. wat ronder en dynamischer van tone. (balleds voornamelijk)
de schred nummers gebruikt hij nogsteeds dimarzio's en klinken dan ook iets scherper en feller.

Orpheo
8 januari 2010, 13:10
zo is op de DVD Joe satriani live in San Francisco te zien hoe hij voor sommige nummers een gitaar gebruikt met Duncans, het valt mij op dat die nummers voornamelijk minder gain gebruikt wordt. wat ronder en dynamischer van tone. (balleds voornamelijk)
de schred nummers gebruikt hij nogsteeds dimarzio's en klinken dan ook iets scherper en feller.

dimarzio's hoeven niet perse feller en scherper te klinken, maar over wie heb je 't nu? satriani of malmsteen? volgens ij speelt malmsteen namelijk niet op die DVD... en satriani, op duncans? that will be the day... (en als je 't inderdaad over malmsteen had, live in san fransisco is van 2000/2001, dit setje is zo'n 9 a 10 jaar later pas ontworpen...)

Di Stefano
8 januari 2010, 13:21
Hij heeft het gewoon over Satriani.

@lindstrom Welke gitaar is dat dan? Die met duncans?

lindstrom
8 januari 2010, 13:22
Hij heeft het gewoon over Satriani.

@lindstrom Welke gitaar is dat dan? Die met duncans?

1 van de chrome boy gitaren.. is best duidelijk zichtbaar duncan.

wie goed kijkt ziet het http://www.youtube.com/watch?v=hAY3WeZovGk

lindstrom
8 januari 2010, 13:27
foto voor de zekerheid..

als dit geen duncan is....

http://img704.imageshack.us/img704/6200/bewijsq.jpg (http://img704.imageshack.us/i/bewijsq.jpg/)http://img704.imageshack.us/img704/bewijsq.jpg/1/w640.png (http://g.imageshack.us/img704/bewijsq.jpg/1/)

Di Stefano
8 januari 2010, 14:32
Ik dacht dat het de lichtweerkaatsing was het het opschrift "seymour duncan" deed vermoeden.
Maar google bevestigt inderdaad, het is een Pearly Gates. Dezelfde pickup die Fender een tijdje in sommige van hun modellen gebruikt(e) geloof ik.

Rinze
8 januari 2010, 15:43
De Pearly Gates die in sommige Strats werd gebruikt was weer niet de zelfde als de gewone, losse PG. Ik heb trouwens een PG in een Strat gehad en vond hem helemaal niet rond, eerder iets scherp.

Tja, al die verschilletjes, ik weet het niet. Soms denk ik dat me beter kan concentreren op mijn spel :seriousf:

superken_nl
8 januari 2010, 16:57
Ik heb trouwens een PG in een Strat gehad en vond hem helemaal niet rond, eerder iets scherp.


Is ook niet zo gek aangezien hij 9 treble heeft volgens de specs......

Ik vind het sowieso erg belachelijk dat Seymour Duncan veel bridge pickups heeft met weinig laag en veel hoog. Wat zeg ik, er zijn maar een paar pickups die minder dan 5 treble hebben. Vooral in gitaren van lichte houtsoorten is dat funest.

Bij dimarzio is het weer andersom, van de medium en high output neck pickups heeft er geeneen veel hoog.....

Orpheo
8 januari 2010, 18:36
oeh nog meer leuk nieuws!

seymour duncan heeft n hotte variant van de prails gelanceerd!meer draad op de spoelen, rn alnico8 magneten! me like! nu MOET ik wel n nieuwe watmoth kioen om ze in te doen (net als de fullshred/jb hyrbrid met n alnico8 jazz in de hals...)

Maleco
8 januari 2010, 18:39
oeh nog meer leuk nieuws!

seymour duncan heeft n hotte variant van de prails gelanceerd!meer draad op de spoelen, rn alnico8 magneten! me like! nu MOET ik wel n nieuwe watmoth kioen om ze in te doen (net als de fullshred/jb hyrbrid met n alnico8 jazz in de hals...)

Je bent wel heel enthousiast he :crazyhappy:

Orpheo
8 januari 2010, 18:58
Je bent wel heel enthousiast he :crazyhappy:

tuurlijk alnico8 is al te gek. orauls ook. de combi kan alleen maar te gek zijn. ik hrb de prails gehad, en ze zijn echt tof. ik vind t vooral gaaf dat seymour duncan luistert naar de klant, het gebruikersforum, en dat ze dus echt het beste willen voor de klant.

Maleco
8 januari 2010, 19:02
doelde meer op je spelling ;)

Maar het is inderdaad tof van Seymour dat ze dit doen :cheerup:

Orpheo
8 januari 2010, 19:15
Is ook niet zo gek aangezien hij 9 treble heeft volgens de specs......

Ik vind het sowieso erg belachelijk dat Seymour Duncan veel bridge pickups heeft met weinig laag en veel hoog. Wat zeg ik, er zijn maar een paar pickups die minder dan 5 treble hebben. Vooral in gitaren van lichte houtsoorten is dat funest.

Bij dimarzio is het weer andersom, van de medium en high output neck pickups heeft er geeneen veel hoog.....

het is niet zo belachelijk. duncan pickups zijn heftig gebaseerd op pafs, en die hebben niet veel laag. verder, je wilt echt niet veel laag in je pickuo, dat word tog alleen maar modderig, je zit gewoon de bassist in de weg, in de bandmix. verder, je sound staat beter doir laag in je amp in te draaien, nuet doir t uit t element te halen.

die cijfers zeggen overigens niet veel. de pearly gates klinkt bijvoorbeeld veel feller dan de tonechart doet vermoeden. de ivader heeft veel laag, de alnico2pro is heel warm, de duncan cutom en customcustom ook, en zo zijn er wel nig n oaar. hebben jullie de pickups uberhaupt wel zelf gehoord?

superken_nl
8 januari 2010, 22:48
je wilt echt niet veel laag in je pickuo, dat word tog alleen maar modderig, je zit gewoon de bassist in de weg, in de bandmix.

In mijn optiek zit er nog een heel scala aan bandbreedte tussen gitaar en bas voordat je in elkaars vaarwater zit, sowieso tellen instellingen van amp en overdrive ook mee. Daarnaast wordt het niet altijd modderig, met de juiste pickup hoeft dat niet per sé.

Ik denk dat de behoeften sowieso erg verschillen per genre.


hebben jullie de pickups uberhaupt wel zelf gehoord?

Ik heb recentelijk een SH-4,SH-11, HS-3 en een PAF pro weggedaan, Onlangs nog een quarter pounder, PAF Joe, Bluesbucker en Eric Johnson Custom gehoord, heb momenteel een tonezone en nieuwe superdistortion te koop staan. In mijn les pauls zitten momenteel een 70's super distortion & Humbucker From Hell, Tonezone & APH-1, heb nog een strat liggen met een TB-5 en GFS Dream 90 pickup. Ohja en heb gister nog een SH-2 binnengekregen.

En dat alles in hardrock/metalbandomgeving op hoog volume getest, meerendeels vergezeld door lindstrom.

Ik weet dus wel waar het over gaat ;)

Orpheo
8 januari 2010, 23:04
@superken_nl

nee, just checkin. ik zie vaak genieg gasten die stellig wat zeggen over pickups, maar de bewuste exemplaren nooit in handen hebben gehad...

Chocola
9 januari 2010, 00:27
oeh nog meer leuk nieuws!

seymour duncan heeft n hotte variant van de prails gelanceerd!meer draad op de spoelen, rn alnico8 magneten! me like! nu MOET ik wel n nieuwe watmoth kioen om ze in te doen (net als de fullshred/jb hyrbrid met n alnico8 jazz in de hals...)

Duddeeeeeeee dat is vet !!! Enige ding om ze niet te kopen was dit eigenlijk nog bij mij :p. Zou het niet verstandig zijn om een normale in de nek te stoppen en een hetere in de brug? Dan heb je uber veel toonmogelijkheden!

Orpheo
12 januari 2010, 23:07
ok, ik heb meer info over het nieuwe slash-element. Het meest bijzondere is, dat 't niet bijzonder is. hij wordt even duur als de screamin demon en de dimebucker, en hij is qua wind en magneten PRECIES de gewone alnico2pro, alleen met langere poten, braided wire, en maple spacer. meer niet.

YannickH
16 januari 2010, 14:35
de yngwie malmsteen pickups staan nog niet op de site van musicstore.
weet iemand wanneer ze uitkomen ofzo?