PDA

View Full Version : solderen (i'm a noob)



Adro
8 januari 2010, 09:23
hey mensen,

ik moet electronica in mijn gitaar solderen!

nu moet ik volgens dit schema werken:
http://www.seymourduncan.com/support...ic=2h_1v_1t_3w

uit mijn humbucker komen de volgende draden:

rood en wit (aan elkaar gesoldeerd )
zwart en kaal ( aan elkaar gesoldeerd )
en een losse blauwe draad..

is het dan een kwestie van de blauwe draad als groen solderen, de rode / witte aan elkaar laten zitten. en de zwarte en kale draad ook zoals op het schema?

alvast bedankt voor jullie medewerking!

groet
__________________

caliban
8 januari 2010, 09:52
Is het een SD-pickup?

Adro
8 januari 2010, 09:54
nee, het is een Humbucker vergelijkbaar als die van het merk Duesenberg.....

caliban
8 januari 2010, 10:05
In welke gitaar en hoe was de pikcup eerder aangesloten? De kleuren van de draden zijn niet zo goed om op af te gaan. De link van je schema werkt btw niet

Adro
8 januari 2010, 10:25
de pickups zijn nieuw!! dus nog niet eerder aangesloten. het gaat om een nieuwbouw gitaar...

bij deze de link;
http://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/schematics.php?schematic=2h_1v_1t_3w

bedankt voor je hulp tot zover!!

Adro
8 januari 2010, 10:33
misschien is het een beetje knullig, maar ik denk dat ik alles gewoon aan elkaar kan laten zitten zoals het zit. ik zie ineens in dat als je een beetje logisch na denkt, dat mijn blauw op de tekening zwart is. en mijn zwarte en kaal, groen en kaal op de tekening is!! lijkt me eigenlijk logisch zo!!

groet!

iWishmaster
8 januari 2010, 10:56
Elke fabrikant van pickups gebruikt andere kleuren voor de draden, dus daar zou ik niet blind op afgaan, maar je kunt niet zo gek veel stuk maken als je een passieve pickup per ongeluk verkeerd aansluit ...

Bij twijfel even de fabrikant mailen.

hendrix2
8 januari 2010, 11:30
Mag ik hier even op inpikken?

Ik ga proberen voor het eerst zelf een element te vervangen. Ik heb nog nooit gesoldeerd en heb ook het materiaal niet. Welke soldeerbout is geschikt? en waar moet ik opletten (ik las ergens eerst de bout vertinnen?).

(voor ik het op de gitaar toepas zou ik eerst wat oefenen hoor ;))

caliban
8 januari 2010, 11:34
Kaal is de grond in principe, en een van de andere draden die je moet aansluiten moet ook naar de grond aangesloten.

Zet er misschien een fotootje bij

bert k
8 januari 2010, 12:13
Een beetje een gok, maar wel goed waarschijnlijk: zwart en kaal is massa/aarde, blauw is signaal, gaat naar de output, en rood en wit laat je aan elkaar zitten met een plakbandje eromheen, die heb je nodig als je de humbucker splitbaar wilt maken. Dat moet wel werken.

Adro
8 januari 2010, 12:49
ik heb alles aan elkaar gesoldeerd... alles lijkt te werken, ik heb geen last van brom/ruis of iets dergelijks..
toch bedankt voor jullie reacties!!

AD

Henri H
8 januari 2010, 13:29
Mag ik hier even op inpikken?

Ik ga proberen voor het eerst zelf een element te vervangen. Ik heb nog nooit gesoldeerd en heb ook het materiaal niet. Welke soldeerbout is geschikt? en waar moet ik opletten (ik las ergens eerst de bout vertinnen?).

(voor ik het op de gitaar toepas zou ik eerst wat oefenen hoor ;))Ik heb deze (http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zcop_nl3/?~template=pcat_product_details_document&object_guid=DCEE3148805C111CE10000000A010221&master_guid=&master_typ=&no_brotkrumennavi=&ownrow=3&p_load_area=1508030&p_artikelbilder_mode=Ein&p_sortopt=object_description&page=1&p_catalog_max_results=20&cachedetail=).
Ik heb ze ook al wel voor €15,- gezien.
Vertinnen is niet echt noodzakelijk voor zover ik weet, oefenen wel. ;)

Adro
10 januari 2010, 09:10
zelf heb ik een soldeerbout bij de bouwmarkt gekocht! volgens mij een van Skandia.
werkt prima!!! nog geen moeilijkheden mee gehad!

Rinze
10 januari 2010, 09:24
Vertinnen geeft een betere/snellere hechting, je hoeft minder lang met de soldeerbout op de draad. Vooral belangrijk bij het solderen van de aarde op de potmeter.

Kijk uit dat je met een lichte soldeerbout niet te lang op de draad zit, dan kan de hitte geleid door de draad in het element komen en daar de windingen door laten smelten. Met een zware bout moet je natuurlijk ook niet te lang op de draad zitten maar dat is door de power van het ding ook niet nodig. Als je soldeert is het verstandig om op de draad metalen klemmetjes of een tangetje te zetten zodat de warmte deels daar naar toe kan afvloeien, zeker als je nog niet ervaren bent.

Gearjunkie
11 januari 2010, 11:52
Precies, vertinnen is heel belangrijk. Maar dan niet alleen de bout, maar ook je draadjes, lipjes en potmeterdekseltjes. Alles dus, dat werkt het snelst. Wel met mate natuurlijk, en eerst misschien eens oefenen.
Verder zoek eerst een logische werkvolgorde. Je zal niet de eerste zijn die met de zijkant van de bout een zojuist gesoldeerd draadje even stript. Koop evt. ook zo'n hulpje met klemmetjes.

Henri H
11 januari 2010, 12:12
..... Koop evt. ook zo'n hulpje met klemmetjes.Met een loep eraan voor als je ogen wat minder zijn.

caliban
11 januari 2010, 13:47
Met een loep eraan voor als je ogen wat minder zijn.

Ik heb op mn bureau thuis een grote bureaulamp met loep er in het middenin :). Best handig, alhoewel mijn ogen niet van te klagen zijn.