PDA

View Full Version : Eerste echte zelfbouw: SG model



Zatar
8 januari 2010, 00:58
Dag mensjes,

Nog maar net men afgewerkte telecaster (kit) gepost en al aan een echte zelfbouw begonnen. Nuja niet meteen, die tele is al een goeie 2 maand af en de SG heeft al een halve body klaar.

Het gehele bouwproces van die SG zal hier dus niet staan, maar gezien ik een 2e ging bijmaken post ik daar dan wel de eerste stappen op foto van. Jammer is het nu nog te koud om buiten verder te werken maar zodra ik verder doe post ik wat nieuws!

De specificaties:

Body: pine (vuren)
Neck: waarschijnlijk padouk of maple
Pickups: humbuckers van op ebay (uit'n shop)

Gezien het hem om een leerproject gaat en ik het met men studentenbudget moet doen wordt het een goedkoper project maar dan voornamelijk om techniek aan te leren en uit fouten te leren.

Gereserveerd voor de eerste foto'smorgen...

gertgert
8 januari 2010, 16:09
ik weet niet of ik voor een body van vurehout zou kiezen.
als je budget beperkt is zou je ook op zoek kunnen naar bijv. sipo mahonie, linde o.i.d.
een sg is niet al te dik dus je komt weg met relatief dunne planken, wat qua prijs dan volgens mij haalbaar moet zijn.

Hiro
8 januari 2010, 16:11
ja ik zat zelf ok al met angst te kijekn naar het woordje vurem, is toontechnisch heel erg slecht omdat het hout niet goed resoneert, dus zal je een heleboel klank verliezen in je hout.

JacquesLeDick
8 januari 2010, 17:56
ja ik zat zelf ok al met angst te kijekn naar het woordje vurem, is toontechnisch heel erg slecht omdat het hout niet goed resoneert, dus zal je een heleboel klank verliezen in je hout.

Dus u zegt dat Vuren/Pine slecht klankhout is?

Edit:Dat zou ik niet durven stellen. Ik bouwde ooit zo'n pine tele en die klonk beestig...

Arjan12
8 januari 2010, 18:11
Pine slecht toonhout? Ik heb er weinig verstand van, maar ik weet wel dat de Fender Custom Shop gitaren van pine maakt (en dat is inderdaad geen garantie voor goed klinkende gitaren, maar het zegt toch wel iets).

Thiez
8 januari 2010, 18:22
Amerikaans Linda (basswood) is erg populair voor een beetje lager budget instrumentenbouw.

Mattia
8 januari 2010, 19:14
Pine werd er niet uitgekozen omdat het een goed klankhout was; het was beschikbaar en goedkoop, maar deukte, toen dus de volgende beschikbare en goedkope houtsoorten - elzen en essen. Nu bouwt de custom shop wat de klant wil - pine bodies.

Maargoed, desalniettemin kan pine goed zijn, denk ik zo, en fichte zeker (gerelateerd aan, immers; in de VS is alle bouwmarkthout van de categorie vuren 'spurce/pine/fir' - SPF).

Maargoed, fichte (spruce) en douglas fir zijn met success gebruikt voor klankborden voor akoestische gitaren, en een spruce solidbody zit op mijn 'te bouwen' lijstje. 't is erg mooi hout, en klinkt geweldig. Maar wel enorm zacht.

gertgert
8 januari 2010, 19:36
akkoord, maar het spruce wat ik gebruik voor bovenbladen is wel even wat anders dan het vurenhout van de gamma. volgens mij trekt een body van vurenhouten uit de bouwmarkt krom waar je bij staat. jong, brede nerf, noesten, scheuren.. mij niet gezien. maar ga gerust het expiriment aan, voortschrijdend inzicht is welkom.

Cocobolo
8 januari 2010, 19:40
als je in de buurt van Apeldoorn woont, dan kun je van mij wel een balk mahonie krijgen die ik van iemand heb gehad toen hij zijn traptreden sloopte. Het is hout uit 2 delen en de lak moet er nog afgeschuurd worden. Ook is het geloof ik maar 40mm dik. Maar naar mijn idee beter dan vuren.

JacquesLeDick
8 januari 2010, 19:46
Vuren van de bouwmarkt zou ik ook niet gebruiken. Enkel met een mooi kwartiers gezaagd stuk (dat lucht gedroogd is) ;) behaal je een goed resultaat.
Het is idd erg "zacht"

Mahonie lijkt me een betere optie voor je

Veel bouwplezier!

Zatar
9 januari 2010, 02:36
Hmm, Staat genoteerd in men geheugen. Ik dacht het gewoon te doen om te oefenen. Heb hier namelijk Flamed maple, eik, mahonie liggen ;) Wil gewoon niet dat ik het echt goede hout kwijt ben door het te verprutsen. En gezien ik hier gelezen heb ergens dat de eerste keren voor 9,99/10 fout lopen :seriousf:

Zal dan maar es bij men pit vragen om wat padouk. Die ging me dat bezorgen voor de hals, waarom de body dan ook niet meteen :) (= schrijnwerker geweest en kan nog gratis aan héél mooie 'afval' stukjes geraken, tenminste afval voor in hun atellier)

Trouwens een snel vraagje: Ik werk buiten eraan, vanaf wanneer zou ik er terug mee kunnen beginnen? (ben bezig aan winterstop)

pueblo
9 januari 2010, 12:46
Zal dan maar es bij men pit vragen om wat padouk. Die ging me dat bezorgen voor de hals, waarom de body dan ook niet meteen :) (= schrijnwerker geweest en kan nog gratis aan héél mooie 'afval' stukjes geraken, tenminste afval voor in hun atellier)


klinkt leuk :)

Zatar
10 januari 2010, 13:28
als je in de buurt van Apeldoorn woont, dan kun je van mij wel een balk mahonie krijgen die ik van iemand heb gehad toen hij zijn traptreden sloopte. Het is hout uit 2 delen en de lak moet er nog afgeschuurd worden. Ook is het geloof ik maar 40mm dik. Maar naar mijn idee beter dan vuren.

Die post had ik blijkbaar gemist... Dat is érg vriendelijk, maar daar woon ik jammer genoeg niet in de buurt. :) Ach het zal met padouk ook wel lukken, jullie krijgen alles hier nog te zien!