PDA

View Full Version : pickups maken voor whamola



SEAL
7 januari 2010, 20:15
hallo allemaal,
met het profielwerkstuk vordert het gestaag, de plannen zijn af, en binnenkort begint de bouw, praktisch nu dus.
we komen op dit moment bij de pickups-makelarij, en daar doemt de eerste vraag op.

ik wil splitsbare humbucker pickups gaan maken voor een driesnarige whamola. daartoe heb ik de magneten uit een strat-elementje gehaald.
voor elk magneetje moet een aparte bobbin gemaakt worden, en een aparte spoel. in totaal dus 6 spoeltjes. hoeveel draad (o,o5 mm, conrad) heb ik daarvoor nodig?

ps, ik ga binnenkort een volghetbouwproces starten... verwacht niet veel soeps, het wordt mijn eerste snaarinstrument from the scratch, maar al doende leert men.

Broodjekaas
8 januari 2010, 13:41
Hey, seal.

Jij had me eerst nog een PMmetje gestuurd, en ik één terug, maar daarna heb ik niets meer van je vernomen.

Lukt het een beetje qua research enz?

Ik ben benieuwd

aaronstonebeat
8 januari 2010, 14:34
Het hangt er helemaal vanaf hoeveel windingen je per spoel wilt.

Stel dat het magneetje een diameter heeft van 5 mm
Stel de hoogte van het spoeltje is 12 mm
Stel je wil 6000 wikkelingen per spoel

Als je maximaal netjes wikkelt, passen er in één laag 240 wikkelingen; voor 6000 wikkelingen moet je de spoel dus 25 lagen dik wikkelen. Dat geeft een dikte van 1,25 mm om het magneetje.

Hoeveel draad heb je nodig?

Eén gemiddelde wikkeling = 3,125 x 2 x pi = 19,6 mm (ik heb 3,125 genomen als gemiddelde straal van de wikkelingen).
6000 x 19.6 = 117810 mm = 117, 81 m. Zeg 120 meter.

SEAL
8 januari 2010, 20:00
@ broodjekaas: met de research lukt het prima, binnenkort beginnen met bouwen, ik verheug me erop... vandaag even een proefmodel met een snaar gemaakt, zonder pups, klinkt supervet^^ alleen een beetje zacht.
hoe staat het met jouw pws?

@ aaronstonebeat: bedankt, dat zag er niet zo moeilijk uit.
maar een vraagje, ik zag dat 6000 een goed aantal is, iig wordt zo rond dat getal gebruikt voor hedendaagse pups. Alleen, waarom wordt dat gedaan, Ik las in een vorig topic iets met weerstand van de spoel... maar wat ik nu leer met natuurkunde, gaat over flux en magnetische velden die van invloed zijn...
gewoon als weetje, weet jij wellicht hoeveel volt er ong uit een pickup komt? en nog iets, ik heb het idee, dat door de spannning niets uitmaakt, voor het geluid, dat is slechts de richting van de stroom, de stroom zelf wekt lorenzkrachten op in de speaker, waardoor de speaker beweegt...

:hippie:

aaronstonebeat
8 januari 2010, 20:10
De spanning uit een element varieert van enkele tientallen mV tot wel pieken van 1 V.

Bij de spoel van een gitaarelement ontstaat de Lorentzkracht doordat de trilling van de snaren het magneetveld in beweging brengen; de spoel bevindt zich dan in een veranderlijk magneetveld en gaat spanningen opwekken om die veranderingen tegen te gaan.

De wisselspanning door de spoel van een luidspreker creëert een veranderlijk magneet veld; de interactie met de permanente magneet van de luidspreker zorgt ervoor dat de spoel de conus in beweging brengt.

EDIT:

6000 Wikkeling (of 6500) zie ik ook vaak staan. Het zal ongetwijfeld ervaringswijsheid zijn. Onlangs heb ik ontdekt dat je met 3800 wikkelingen ook al een heel eind komt (en dat bleek weer de standaard te zijn voor een aantal zg. 'Charlie Christian' pickups)

SEAL
10 januari 2010, 11:02
is de weerstand van de spoel niet ook bepalend?

aaronstonebeat
10 januari 2010, 13:45
De weerstand zegt je hoe lang de draad is als je weet wat de weerstand per lengte-eenheid is. Van echt belang is het aantal wikkelingen; dat bepaalt (ism de soort en hoeveelheid materiaal van de pole pieces) de zg. 'inductieve reactantie' van de spoel. Bij een gelijk aantal wikkelingen geeft dunner draad een hogere weerstand en dikker draad een lagere.

Inductieve reactantie + weerstand = impedantie.

!!!!dennis!!!!
12 januari 2010, 20:43
@ aaronstonebeat.. i'm impressed

Broodjekaas
12 januari 2010, 21:03
Ik snap er geen bal van, maar ik vind het wel enorm interessant. Dit soort natuurkunde hebben we op het VWO helemaal niet gehad.

Impendantie was toch ook de drijvende factor van een condensator? Als in een frequentie-afhankelijke weerstand?
Van wat ik ervan "begreep" waren er twee geleidende plaatjes die heel dicht tegen elkaar aan stonden, maar elkaar niet raakten. Zo sprong er om de zoveel tijd een lading over naar de andere kant, en gingen de plaatjes weer opladen.

Is dat dan zo bij een pickup omdat die windingen zo dicht op elkaar staan, dat de lading kan overspringen, en zo ook een weerstand bieden voor bepaalde frequenties? Of niet, want die zullen dan gewoon weer via het hele draadje gaan...

Dat verhaal dat je de impendantie weer kan opsplitsen in reactantie en weerstand roostert mijn kleine grijze massa.

Forgive my ignorance.

aaronstonebeat
12 januari 2010, 22:43
Het principe van een condensator is twee platen (geleidend) met een kleine afstand ertussen. Als je de ene plaat een lading geeft, krijgt de andere de tegengestelde lading. Elke condensator kan een bepaalde hoeveelheid lading opslaan (net als een accu), hij heeft een bepaalde capaciteit. En daarmee een zg. 'capacitieve reactantie', een weerstand (voor wisselstroom uiteraard) die hoger is naarmate de frequentie lager is.

Bij een spoel is het net andersom, de reactantie is groter naarmate de frequentie hoger is.
Elke spoel heeft ook een zekere capaciteit, door de vlak naast elkaar liggende windingen; dat geeft het netto-effect van een (kleine) condensator die parallel staat met de spoel.

Een condensator is een geleider voor wisselstroom, maar heeft niet de weerstand van een draad; die is er namelijk niet.
De lading springt niet over (alleen als de condensator kapot is); als je de ene plaat positief maakt, wordt de andere negatief; en andersom.

Broodjekaas
12 januari 2010, 23:58
Mooie uitleg hoor, Aaron, maar het blijft abstract voor mij :(.
Waar heb jij deze dingen allemaal geleerd?

Ah, de condensator begint wat helderder te worden! De condensator heeft wat tijd nodig om helemaal opgeladen te worden, en als het eenmaal zo ver is, komt er geen verandering meer in lading. Bij hogere frequenties is de richting natuurlijk al veranderd wanneer de maximale lading dreigt bereikt te worden.

De spoel daarentegen...

Als de frequentie hoger is, is de reactantie ook hoger... Is hier ook een logische verklaring voor?

aaronstonebeat
13 januari 2010, 00:20
Mooie uitleg hoor, Aaron, maar het blijft abstract voor mij :(.
Waar heb jij deze dingen allemaal geleerd?

Ah, de condensator begint wat helderder te worden! De condensator heeft wat tijd nodig om helemaal opgeladen te worden, en als het eenmaal zo ver is, komt er geen verandering meer in lading. Bij hogere frequenties is de richting natuurlijk al veranderd wanneer de maximale lading dreigt bereikt te worden.

De spoel daarentegen...

Als de frequentie hoger is, is de reactantie ook hoger... Is hier ook een logische verklaring voor?

Ik heb er er de laatste 2 jaar nogal wat het internet op afgestruind. Er is heel veel over te vinden en naarmate je je wat meer verdiept, kom je op nieuwe zoektermen. Een paar maanden geleden heb ik een volledige collegereeks natuurkunde van MIT op youtube gekeken (bijgewoond ahw); uiterst leerzaam!

Werking van een spoel, pfoe. De diepste verklaring die ik op het moment kan bieden is 'verandering en het verzet van een systeem daartegen'. Een stroompuls door een draad laat de draad een puls in tegengestelde richting opwekken, zolang de stroomsterkte verandert; een spanning in de andere richting. Hoe sneller de stroomsterkte verandert, hoe hoger de tegenspanning.
Misschien zie ik het zo juist: een stroom door een geleider wekt een magneetveld rond zichzelf op; als de stroom verandert, verandert ook het magneetveld en bevindt de geleider zich in een veranderend magneetveld. Een geleider in een veranderend magneet veld wekt een spanningsveld op (inductie); als je de draad in rondjes laat lopen, bundel je het magneetveld en wordt het opgewekte spanningverschil groter.

Als de frequentie laag is, verandert de stroomsterkte langzaam en is de tegenspanning klein; hoge frequentie > veel weerstand.

Bij gelijke stroomsterkte is de reactantie nul. Nog een verschil tussen condensator en spoel; een spoel laat wisselstroom en gelijkstroom door, een condensator alleen wisselstroom.

Broodjekaas
13 januari 2010, 10:51
De magnetische inductie is wel koek en ei bij mij opzich. Het feit dat de spoel daarnaast ook nog een impedantie heeft daarentegen niet.

Het feit dat in de spoel de wisselstroom wordt opgewekt, en dat het tegelijkertijd ook nog fungeert als weerstand en mini-condensator maakt het een beetje moeilijk.:S

Ik had ook wat rondgezocht op de MIT, maar veel van die lesjes zijn wel erg basic.


Blergh ik ga eerst maar even mijn SE-week afmaken, en dan mijn hersens verder afbranden op dit principe. Bedankt voor de uitleg tot nu toe, iig.

aaronstonebeat
13 januari 2010, 13:18
8.01 (http://www.youtube.com/user/MIT#g/c/F688ECB2FF119649), 8.02 (http://www.youtube.com/user/MIT#grid/user/C2CEECFD938FD494) en 8.03 (http://www.youtube.com/user/MIT#grid/user/854AA255B15C574C). Gaat naar mijn idee iets verder dan erg basic.

Een hoop elektronische componenten hebben een zekere capaciteit en weerstand. In het geval van een spoel is de weerstand er altijd en steeds min of meer gelijk, wisselstroom of gelijkstroom. De reactantie is de weerstand die verandert afhankelijk van de frequentie; online kun je handige calculators vinden om de verschillende waardes uit te rekenen gegeven een bepaalde spoelconfiguratie.

In dit artikel (http://buildyourguitar.com/resources/lemme/) bv worden de verschillende eigenschappen van een spoel (gitaarelement) uiteen gerafeld, schematisch weergegeven en besproken.

Eigenlijk is onze moderne samenleving voor een groot deel op de werking van een spoel gebaseerd: opwekking van elektriciteit, zenden en ontvangen van radiogolven, transformeren van spanningen en stromen, opwekken van elektrisch gitaargeluid etc.

SEAL
14 januari 2010, 14:08
dat artikel ga ik vanavond maar even bestuderen.
de draad is bestel, 0,05 mm bij Conrad... nog maar 1 à 3 werkdagen wachten :crazyhappy:

en dan gaan winden :rockon: