PDA

View Full Version : 15 watt tube en trans.



Taff
7 januari 2010, 18:34
ik had een klein vraagje..
is er enig verschil tussen 15 watt tube en 15 watt transistor
want als ik op mn oefenverstersterker, voluit 15 watt sta,
en mn vriend zn volume niet eens op de helft heeft staan, kliinkt hij toch harder,
is er een soort verhouding van tube watt en trans. watt?

dit lijkt me wel belangrijk, aangezien ik misschien de marshall haze ga kopen,
en in kleine clubjes ga spelen met de band

alvast bedankt:D

The Running Man
7 januari 2010, 18:49
Veel hangt ook af van de speaker die er in of aan hangt maar in zijn algemeenheid klinkt een buizenamp veel harder.
Mijn zoon gebruikt af een toe een Laney LC-15 (15 watt met 2 EL84 buisjes) en een 10" Greenback Celestion en daarmee blaast hij een VS8040 (40 watt hybride 1x12" ) een Randall RG75 (75 watt tran, 2x12") finaal weg in een oefenruimte.
Kleine clubs zouden net moeten kunnen met een 15 watter
(hangt ook wel van je stijl en je verwachtingen af). Die Haze gaat iig veel harder dan een 15W transistor bakkie

Taff
7 januari 2010, 18:54
oke, als ie een 75 watter wegblaast, is dat goed nieuws:D

TimS
7 januari 2010, 18:58
15 watt is nog steeds niet erg veel hoor, ik zou toch voor net wat meer vermogen gaan tenzij je een Vox wilt ofzo.

The Running Man
7 januari 2010, 19:00
oke, als ie een 75 watter wegblaast, is dat goed nieuws:D

Dan zit er wel een rand op het geluid (niet super clean dus).
Enne... er zit een f***ng goeie 10" speaker in dat combootje (scheelt decibellen en toon).

Ga op een rustige dag eens een 15 watter testen bij een zaak met een voldoende groot hok en zet hem maar naast wat transistor bakken vanaf 50 watt. 15 watt is wel een randloper qua vermogen voor optredens denk ik.

The Running Man
7 januari 2010, 19:04
15 watt is nog steeds niet erg veel hoor, ik zou toch voor net wat meer vermogen gaan tenzij je een Vox wilt ofzo.

+1
Je zit echt op zo'n kantelpunt met 15 watt.
Voor thuis kan het wel (komt-ie niet echt tot z'n recht maar goed..)
Bij ons wordt er gewoon op 50 watters met 4x12's gespeeld want zelfs geknepen klinken ze beter dan de meeste transistor amps.:blast:

Zijn er GN-ers die een 15 watter met een 2 speakercab hebben gebruikt bij gigs?

Taff
7 januari 2010, 19:11
ja oke, dat is dan ookwel zo,
maar er is ook niet echt een kleine head, (vind 100w, halfstack al te veel) die goed genoeg is voor optredens

guitarguru
7 januari 2010, 19:12
+1
Je zit echt op zo'n kantelpunt met 15 watt.
Voor thuis kan het wel (komt-ie niet echt tot z'n recht maar goed..)
Bij ons wordt er gewoon op 50 watters met 4x12's gespeeld want zelfs geknepen klinken ze beter dan de meeste transistor amps.:blast:

Zijn er GN-ers die een 15 watter met een 2 speakercab hebben gebruikt bij gigs?

Speel wel vaker op een CMW 20 watter over een 2x12 kastje met Celestion M20's. Staat de master ongeveer op de helft en die speakers zijn behoorlijk inefficiënt. Heb wel gerepeteerd met een 5 watt Epiphone Valve Jr. Ook hard zat, maar natuurlijk niet clean :punk:

Taff
7 januari 2010, 19:12
dan zou je zeggen dat een 15 watter buis, wel genoeg is,
het is ook niet zo dat we trssh metal spelen, dus rond de 15 -20 watt voor kleine clubs
misschien iemand nog andere suggesties?

WillemdaGuide
8 januari 2010, 10:52
Ik heb afgelopen week een Mesa Subway Rocket op de kop getikt, is 20 watt, maar klinkt zo ongelooflijk hard, misschien ook het testen waard als je er eentje kunt vinden?

Taff
8 januari 2010, 16:01
Mesa klinkt duur:(

The Running Man
8 januari 2010, 16:50
Hoeveel wil je uitgeven
Er is best wel veel leuk 2e hands spul te koop.:blast:

Chroxy
8 januari 2010, 17:03
ik heb een Vox AC-15 en icm een Jazzmaster of Telecaster blijft hij op repetitie niveau (master op 75%, preamp op 45%) echt net clean. Dan heb je nog meer dan genoeg volume over en snij enorm goed door de mix heen.

Hij is ook zachter te zetten, maar dan mis je net de punch die hij heeft wel heeft op hoger volume.. 15watt is dus zeker genoeg voor live en eigenlijk al te hard voor live.

Dus wil je er echt alleen thuis mee spelen; koop een 5-watt-buizen-versterker. Dat gaat al hard zat en dan kan je hem tenminste ietsje opendraaien voor een vettere sound.

RS-Rik
8 januari 2010, 17:12
Bij aan transformator is het vermelde wattage de energie die in de speakers wordt geconverteerd. (of is het wat er in de trafo wordt gegenereerd?)

Bij een tube is het vermeldde wattage waarbij de buizen verzadigd raken en vervorming (distortion) gaan maken. Ik geloof dat het hier de eindbuizen betreft. (dus je kunt wel pre-amp gain hebben)

Dit is wat ze me vertelde bij Dirk Witte.