PDA

View Full Version : Vraagje over feedback



ANGC
7 januari 2010, 14:35
Heu mensen,

Gister speelde ik met een Tele Deluxe (volgens mij helemaal origineel) over mijn Koch Multitone II en ik had helemaaal geen feedback. Normaal als ik met mijn Bo~El MC7 over de koch speel heb ik zat feedback waar mee ik kan werken!

Dit ligt natuurlijk aan de pickups he? alleen nu wil ik dus ook een nieuwe gitaar kopen, waar moet ik op letten. want ik kan waarschijnlijk niet mijn eigen verstekrer mee nemen om alle gitaren daarop te testen. Welke pickups maken lekkere feedback?

Oh dit alles stond op een lekker volume in mn oefenruimte.

Mitch
7 januari 2010, 14:38
Dat heeft wel voor een deel, maar niet uitsluitend met de pickups te maken. Feedback krijg je, afgezien van het juiste volume en de juiste amp/speakers (maar dat wist je al) bij bepaalde harmonischen en die heeft de ene gitaar nou eenmaal meer dan de ander.
Ik moet met mijn Tele ook allerlei toeren uithalen om feedback te krijgen. Les Paul weer makkelijker, semi-hollow weer wat makkelijker maar da's een ander verhaal ;)

ANGC
7 januari 2010, 14:41
Ok, ja ik wist inderdaad dat de versterker ook een hele grote rol speelde. Maar ik schrok er een beetje van dat het met een andere gitaar over de zelfde versterker niet lukte, dacht gelijk aan de pickups.

Mijn leraar heeft een thinline telecaster.. hij krijgt echt bakken feedback uit zijn powerball. Maar de thinlines zijn semihollow he?

Maar ik moet dus gwoon testen testen tot ik lekkere feedback heb..

matty
7 januari 2010, 14:56
grappig dat je je gitaarkeuze laat afhangen van hoe makkelijk en hoeveel feedback je eruit krijgt. heb ik nog nooit zien passeren op een forum :D

ik heb nu een een mental image van iemand die constant met zijn rug naar het publiek staat te gaan gelijk een wildeman recht op zen versterker :D

Mitch
7 januari 2010, 15:02
Kwestie van je amp naast je zetten op het podium in plaats van achter je ;)

ANGC
7 januari 2010, 15:10
haha nee ben je gek. het hangt niet alleen daarvan af, maar ik mis gewoon wat als ik geen feedback heb. voor mijn gevoel heb ik dan dat 'randje' niet, net niet ruig genoeg.

TimoSomers
7 januari 2010, 16:55
Tis lang niet alleen de pick-up hoor.
Vooral het hout/bridge/pick-up combinatie.

Zo heb ik een Gibson les paul BFG maar die is extreem uitgehold (een stuk meer dan de andere BFG die ik heb) en die geeft dan ook echt veel feedback (een combinatie van geen lak/hout/zwaar uitgehold/DiMarzio Super Distortion).
Ik zou kijken naar wat uitgeholde gitaren (tonechambers), gitaren met high-output elementen (GEEN Emg, die feedbacken juist niet), misschien een semi-hollow. Gewoon lekker veel testen!

Gothra
7 januari 2010, 17:10
zet je gain is voluit?;d

ANGC
7 januari 2010, 17:23
@Timo: dat is een hoop informatie waar ik mee kan werken! tnx, ik ga zsm ff lekker testen!

@Gothra: Ha dat had ik eerlijkj gezegd met die Tele nog niet geprobeerd, maar ook met de bo~el kreeg ik wel al feedback bij minder gain dus daar ligt t niet aan. en je wilt toch niet je gain voluit hebben? dan verlies je zoveel definitie..

Gothra
7 januari 2010, 17:56
@Gothra: Ha dat had ik eerlijkj gezegd met die Tele nog niet geprobeerd, maar ook met de bo~el kreeg ik wel al feedback bij minder gain dus daar ligt t niet aan. en je wilt toch niet je gain voluit hebben? dan verlies je zoveel definitie..

Dat ligt er maar net aan wat je zelf beter vindt, ik speel met mijn fireball 100 via mijn jackson met blackout (high output) met de gain op 3kwart ongeveer. Op mijn les paul met JB (minder output) speel ik met gain voluit.

sjaak1990
7 januari 2010, 20:10
Je pickups dichter bij de snaren zetten. Zelf gebruik ik een semi hollow voor de feedback dingen, kan je erg leuke dingen mee doen.

TDZH
7 januari 2010, 21:26
Waar word dat feedback nou eigenlijk voor gebruikt? De enigste die ik het echt bewust heb horen gebruiken was Kurt Cobain, om zijn 'guitar smashing' sessies wat op te fleuren...

FruscianteFan
7 januari 2010, 22:08
Waar word dat feedback nou eigenlijk voor gebruikt? De enigste die ik het echt bewust heb horen gebruiken was Kurt Cobain, om zijn 'guitar smashing' sessies wat op te fleuren...
Feedback kun je heel makkelijk muzikaal gebruiken hoor. Luister bijvoorbeeld eens naar de gitaar in Emit Remmus van de Chili Peppers.

http://www.youtube.com/watch?v=iTt7aXeQthQ

ANGC
7 januari 2010, 23:01
moet zeggen dat t niet heel makkelijk is, maar wel echt fuckin gruwelijk! ligt er ook aan wat je wil doen,.. hoe makkelijk het dan is bedoel ik.

offtopic:
@Fruciantefan: wat vind je van fruciante's werk in mars volta? hij heeft op frances te mute volgens mij hele vette dingen gedaan

FruscianteFan
7 januari 2010, 23:55
moet zeggen dat t niet heel makkelijk is, maar wel echt fuckin gruwelijk! ligt er ook aan wat je wil doen,.. hoe makkelijk het dan is bedoel ik.

offtopic:
@Fruciantefan: wat vind je van fruciante's werk in mars volta? hij heeft op frances te mute volgens mij hele vette dingen gedaan
Tsjah... als ik naar TMV luister, let ik meestal niet zo op Frusciante (al weet ik wel dat hij veel, zoniet alles heeft ingespeeld).

Feedback krijgen kan heel makkelijk zijn hoor, maar dan moet je wel op stevig volume spelen.

Rock Bottom
8 januari 2010, 00:21
Feedback kan zo tof zijn als je het kan bespelen.
Net bij het oefenen een 2x15 jbl op de marquiss kunnen gebruiken en ik heb me heel goed vermaakt.
Ben zelf totaal gee fruscenogwat fan maar hij weet wel zijn feedback te gebruiken.

Gebruik het zelf veel om overgangen te maken tussen nummers of om een break iets op te vullen op een beetje punkachtige manier.