PDA

View Full Version : jazzmaster: japan of classic player (en costello)



matty
7 januari 2010, 14:04
Hellu,


Ik ga binnenkort eindelijk mijn droom gitaar kopen: een jazzmaster
maar ik twijfel nog een beetje tss de japan en de classic player.

Ik weet dat de aanpassingen op de classic player hem veel speelbaarder maken en qua toon vind ik hem ook heerlijk, ik heb hem namelijk al vastgehad, maar ik vind het dood dood jammer dat hij niet in het gebroken wit te krijgen is zoals bij de japanners wel het geval is. Ik vind de sunburst absoluut niet lelijk, maar ergens heb ik altijd zo'n witte jazzmaster gewild...

Wat zijn nu echt de verschillen tss de twee (buiten de verbeterde brug, dat weet ik al), zowel bouwgewijs als klankgewijs?

En hij ligt niet echt binnen mijn budget maar ik vind hem ook wel echt bloedmooi, de costello jazzmaster. Wat zijn hier dan nog de grote verschillen mee?

alvast heel erg bedankt!

Hiro
7 januari 2010, 14:13
anders schuren en zelf wit lakken ;)

Mitch
7 januari 2010, 14:15
De classic player en een verbeterde brug... daar verschillen de meningen over waarschijnlijk ;) Anders is het sowieso. De afstand tussen het staartstuk en de brug is ook veranderd en dat geeft 'm toch wel een andere feel. Elementen zijn wat hotter en da's ook een beetje jammer.
De Costello heeft afgezien van de andere finish ook wat andere elementen dan standaard en de tremolo heeft een iets groter beriek dan standaard.
Als je wat 'klassieker' aan de Jazzmaster wil is een Japanner de betere optie. En inderdaad ook verkrijgbaar in dat prachtige gebroken wit.

ellisvertellis
7 januari 2010, 14:30
Ik zou toch voor die Blues Deluxe gaan. ;)

matty
7 januari 2010, 14:42
ja die komt er lekker bij he ;)
mooie audio-visuele combo toch? :p

ik dacht dat de brug een verbetering was omdat de snaren dan niet meer uit de zadeltjes sprongen? heeft ie ook nadelen dan?

De speelbaarheid vond ik prima, daar had ik echt geen enkel probleem mee, en iets hetere elementen al helemaal niet, dus dat spreekt eigenlijk wel allemaal in het voordeel van de classic player ...

Rock Bottom
7 januari 2010, 15:27
Japanner in het wit, mustang brug erop en klaar is matty.

Nydoom
7 januari 2010, 15:40
Ik ben me ook aan het orienteren op het gebied van Jazzmasters / Jaguars en ik kwam dit tegen..

http://www.jag-stang.com/2007/09/02/detailed-fender-jaguar-and-jazzmaster-review/

komt er op en neer dat de nadelen m.b.t. de brug etc. vooral aan de keuze van snaren zijn te wijten.. heb er zelf helaas nog geen ervaring mee

Nils47
7 januari 2010, 16:09
Ik bezit een fender jazzmaster mexico. Speelt helemaal tegek, en klinkt ook (naar mijn mening) veel beter dan een japanner!

FruscianteFan
7 januari 2010, 16:43
Ik ben me ook aan het orienteren op het gebied van Jazzmasters / Jaguars en ik kwam dit tegen..

http://www.jag-stang.com/2007/09/02/detailed-fender-jaguar-and-jazzmaster-review/

komt er op en neer dat de nadelen m.b.t. de brug etc. vooral aan de keuze van snaren zijn te wijten.. heb er zelf helaas nog geen ervaring mee
Snaren lossen wel iets op, maar niet alles.

Ik zou Saracens advies opvolgen: koop een Japanner en zet er voor minder dan €30 een Mustang-brug op.

Jay75
8 januari 2010, 00:34
Ik heb een AVRI 62 gehad ( wit :P ) en een japanse, maar die vond ik niet echt heel erg jazzmasterig klinken eigenlijk. De Classic Player vond ik wel weer veel beter klinken.

Ik weet niet wat voor elementen er in die Jap zaten, maar daar was ik dus niet tevreden over, verder qua feel en play en looks ( WIT ) was ie te gek, zeker gezien je budget geen USA toelaat. Wellicht kan je voor die witte jap gaan, anders denk je altijd van ik had liever een witte gewild, en eventueel kan je later de elementen upgraden, mocht je er niet tevreden mee zijn.

Ik vond ze te schel in ieder geval, maar dat valt dus op te lossen. De mijne was afgesteld op 0,11 toch wel t minimale denk ik anders heb je spagetti op die gitaar, en de buzz had ik geen last van en ook niet dat ie uit t zadel geslagen werd, heb 'm wel goed laten afstellen door iemand.

Maar ik denk dus, koop die witte, toffe gitaar, mooie looks en de dingen die (misschien) niet bevallen zijn makkelijk op te lossen.

http://www.thomann.de/nl/fender_jazzmaster_62_rw_vw.htm

j-op
8 januari 2010, 08:21
ja die komt er lekker bij he ;)
ik dacht dat de brug een verbetering was omdat de snaren dan niet meer uit de zadeltjes sprongen? heeft ie ook nadelen dan?


Ik heb nog geen CP vastgehad, door de andere brug en de grote hoek waarin de snaren over de brug liggen zouden ze dus beter op de zadeltjes moeten blijven liggen, maar het gevoel van de tremolo is wel anders. Net zoals een buzzstop het gevoel van je tremolo verandert.

Die Japanse JM elementen vind ik ook niet zo veel soeps, ik heb ook een Jazzmaster, al ligt hij in onderdelen uit elkaar op het moment.
De neckpickup is nog behoorlijk goed te doen, maar in de brugpositie is het schril en dun enz. Het zijn namelijk niet echt klassieke Jazzmaster-elementen, de 'echte' zijn een stuk breder, meer windingen en minder hoog. Een AVRI pickup erin gooien maakte trouwens wel een hoop verschil, moet ik zeggen (en een Novak helemaal ;)).

Arendsoor
14 januari 2010, 12:05
Heb zelf de Classic Player (http://fender.com/products/search.php?partno=0141600306) (zwart, geen sunburst). Ik snap dat je graag een wit exemplaar hebt, maar houd er rekening mee dat je aan kwaliteit van geluid en afwerking inlevert. Overigens zijn de soapbars op de Japanse, witte Jazzmaster echt grote blokken stralend wit plastic. Niet erg mooi. Het gebroken wit van bijvoorbeeld de Classic Player maakt de uitstraling van deze pickups toch wat minder plastic.

Heb ze naast elkaar gehouden. Zoals bij alle Japanse Fenders rammelde deze Jazzmaster hier en daar. Misschien goed op te lossen met een juiste afstelling. In afwerking oogde het ook allemaal net wat minder. En ook het geluid vond ik persoonlijk minder overtuigend.

Voor de real deal kom je toch bij de veel duurdere Amerikaanse modellen uit of een echte oude.

Conservatief ingestelde puristen zullen wel moeite hebben met de aanpassingen die aan de Jazzmaster CP gedaan zijn, maar ik persoonlijk zie, hoor en voel de meerwaarde wel.

matty
14 januari 2010, 12:23
ja het zou toch een classic player worden.
alleen is hij hier redelijk moeilijk te vinden en als ik hem al vind kost ie
te veel naar mijn goesting. Ik zou hem eventueel wel kunnen bestellen via soundslive.co.uk (daar kost ie 666 ^^) maar ik heb zo'n gitaar toch liefst even vast voor ik hem koop.

Hierdoor ben ik nu ook meer en meer naar strats aan het kijken, en dan ook weer naar de classic players en road worn en ik voel me meer aangetrokken tot de road worns, maar die kosten hier (of zelfs bij de musicstore) dan ook weer zo gigantisch veel geld.

what to do what to do :)

Jay75
14 januari 2010, 13:09
In Roermond hangt er een bij Muzikaza

hoofd
14 januari 2010, 13:13
en als ik hem al vind kost ie
te veel naar mijn goesting.

MWAHAHAHAHAH!!! NAar je WAT?!?! :seriousf:

Nydoom
14 januari 2010, 13:17
nog nooit van gehoord? goesting = smaak, veelal gebruikt in belgie ;)

hoofd
14 januari 2010, 13:20
Ik ken 't wel, maar ik lig elke keer weer gevouwen als ik 't hoor.. Net zoals Belgisch 'poepen', wat een volkje is 't toch! :seriousf: :ok:

Nydoom
14 januari 2010, 13:22
inderdaad.. :seriousf:
ja ik heb ook goesting om te poepen.. :ok:

matty
14 januari 2010, 14:09
haha even vergeten :)

op erasmus in finland ook zoiets meegemaakt, we hadden een holllands buurmeisje en we hadden op haar wall gezet: heej buurvrouw, als je eens goesting hebt moet je maar eens langskomen op ons kot he en trouwens nog bedankt om mijn knoop te naaien :)

ze kreeg de dag erna een bezorgde telefoon van haar moeder die het had gelezen en blijkbaar in het bezit was van een hollands-belgisch vertaalwoordenboek :)

roermond is een beetje ver helaas

Mitch
14 januari 2010, 18:40
Heb zelf de Classic Player (http://fender.com/products/search.php?partno=0141600306) (zwart, geen sunburst). Ik snap dat je graag een wit exemplaar hebt, maar houd er rekening mee dat je aan kwaliteit van geluid en afwerking inlevert.
Nou nou, een Japanner slechter afgewerkt dan een Mex? Da's wel heel kort door de bocht. En iederen weet dat witte sowieso beter klinken dan zwarte JM's :D


Overigens zijn de soapbars op de Japanse, witte Jazzmaster echt grote blokken stralend wit plastic. Niet erg mooi. Het gebroken wit van bijvoorbeeld de Classic Player maakt de uitstraling van deze pickups toch wat minder plastic.
Het zijn geen soapbars maar Jazzmaster elementen. Da's net zo lelijk als het hals element van een Tele een lipstick noemen ;)
Overigens heb je voor 15E een setje originele Fender vintage white kappen thuis en voor een paar euro meer de complete set met toon/volumepot, tremolo- en switchtip dus da's niet echt een reden om wel of niet voor een bepaalde gitaar te kiezen.


roermond is een beetje ver helaas
Waar woon je dan wel? Staat niet vermeld in je Profiel...