PDA

View Full Version : Als een plexi, maar..?



Luke-wannabe
7 januari 2010, 13:21
Ben nu met een '69 50 watt plexi in de weer en dat is toch wel een lekkere amp. Maar nu vraag ik me af of er een plexi achtige amp is die iets minder vies overstuurt en ietsje minder tophoog of een controleerbaardere EQ heeft.

Mesa Stiletto is erg plexi achtig, maar erg duur. Nog meer alternatieven?

yhcmarc
7 januari 2010, 13:24
Een oude London city 100watter op de kop tikken, plexi, maar superclean. Mesa zou ik van wegblijven als je een marshall/plexi achtige sound zoekt.

Ibanez666
7 januari 2010, 13:30
Ben nu met een '69 50 watt plexi in de weer en dat is toch wel een lekkere amp. Maar nu vraag ik me af of er een plexi achtige amp is die iets minder vies overstuurt en ietsje minder tophoog of een controleerbaardere EQ heeft.

Mesa Stiletto is erg plexi achtig, maar erg duur. Nog meer alternatieven?


http://muziek.marktplaats.nl/versterkers-bas-en-gitaar/309006032-zelfbouw-marshall-18w-plexi-head.html?return=eJwtjtFuhCAQRf9lk%2FVNEVyXXYxp9Cv 6SpVWIgJhxtZu03%2Fv0OzTPcO9MxetuPqxqu5ACVmrExidpqV bEKNibA3R%2BGrTacXotEaovGPb%2FrBmLY0vrQdM%2B2Y8Gs8 %2BTQI0aSUp3zRk%2F8Oi1olN8tJWC27u5XA9L2boMZyb4dyMj pNKccsoMl5awtk%2BXSR92EgI7zPQQPEx5teaYCNj8FSf7JTTR w40reT%2F575parm83695Z3%2FurF8E0ZmDKsYAuUgUMe59XSD Q32IAnMJsen4Vt9fh1P3%2BASp8WY8%3D&df=1&fta=eNotjkFuwyAQRe%2FCImvAYOwZedELdN2dhQ1OUUmMAk7c Rrl7B7e7p%2Fl%2F9J8FA88MHbDtFse7jZlhBiFbYHscxMnloa yAUYCRHUYJRml0gS4FfkLCvDiqYyrA8ZLgul38LcwYdxCNNoJe vkEL0%2Fctpo06Xw9I0e8B1xxAnlLaBn4qmZbSmsu8Oj%2BIVn Yfb1VDAUv27BkGmsjQAAvuz48bYEKaXgrNdwJuJtsStBNt6QO4 dzVqnJOzIFByVtpX8Grpuxr5RS7zLsQ0a6%2FrlzSLmg7QU%2B cainhrp04dmzRf1mRdHqO%2Fnstn1eIU9MAudh%2BrKcm5Q1UC sw%2BG7%2F94Z2iBw%2FP1%2BgWlUW1P&fta_ind=4&fs=1 ?

tillens
7 januari 2010, 13:31
Luke, zonder meteen als spam neergezet te worden, je mag anders bij thuis wel eens de london city uitproberen, en vergelijken met je eigen amp. . .

Luke-wannabe
7 januari 2010, 13:40
Wow! Veel reacties, en zo snel al!

@ yhcmarc: London City is een optie inderdaad. Maar ik ga liever niet voor een oude versterker.
De Mesa Boogie Stiletto is echt erg Brits voor een Mesa. Best wel plexi achtig. Maar strakker, meer gain en minder tophoog.

@ Iba: Sja 18 watt... Denk dat dat te weinig is. Denk ook dat zo'n 'slappe' power amp (t.o.v. een 50 of 100 watter) er niet echt strakker op word.
Tillens: Dank voor het aanbod, maar ik weet niet of ik een oude versterker wil hebben..



Weet iemand of de reissues 'netter' zijn van klank?

yhcmarc
7 januari 2010, 13:43
Waarom liever niet voor een oude versterker? En ik moet toegeven, ik ken de stiletto niet, maar gezien mijn ervaringen met diverse Mesa amps ben ik misschien al behoorlijk bevooroordeeld. Ik vind dat die dingen echt een kutsound hebben en dat je er veel te veel voor moet betalen.

Ibanez666
7 januari 2010, 13:44
.

@ Iba: Sja 18 watt... Denk dat dat te weinig is. Denk ook dat zo'n 'slappe' power amp (t.o.v. een 50 of 100 watter) er niet echt strakker op word.
Tillens: Dank voor het aanbod, maar ik weet niet of ik een oude versterker wil hebben..


18 watt schijnt maar de helft zo hard te gaan als 180 watt, maar ik kan me vergissen ;) . Ik heb van de week wel met een 15 watt ampje gerepeteerd en dat ging met twee 8inch speakertjes best goed. Met mn 2x12 ging het nog wel even harder en beter moet ik zeggen. Ik denk trouwens niet dat die amp oud is of zo. Maar doe vooral wat je zelf wilt, het is jouw geld en geluid! :)

Ibanez666
7 januari 2010, 13:48
Wat wordt er eigenlijk precies bedoeld met plexi?
En wat mag het gaan kosten?

Puerco
7 januari 2010, 13:51
Mischien een JTM45, wat minder agressieve distortion, wat "smeuïger" met veel laag.
Je kunt je plexi ook nog wat modden voor een wat smoothere sound, is het trouwens een lead of bass spec???

Luke-wannabe
7 januari 2010, 13:55
@ yhcmarc: Ja ik weet niet, het is eigenlijk iets tussen m'n oren. Iets met betrouwbaarheid enzo. Mesa's zoals Rectifier is ook absoluut niet mijn sound. Maar de Stiletto wel. Erg fijne amp, maar misschien inderdaad iets te 'Mesa' voor mijn smaak.

@ Iba: Ik heb het dan ook niet over volume, maar over power en headroom.
Plexi is gewoon zeg maar iets in de richting van een Marshall 1987x of 1959slp. Ik wil toch wel onder de 1500 blijven.

Luke-wannabe
7 januari 2010, 13:57
Mischien een JTM45, wat minder agressieve distortion, wat "smeuïger" met veel laag.
Je kunt je plexi ook nog wat modden voor een wat smoothere sound, is het trouwens een lead of bass spec???
JTM heb ik al eens naast een 50 watt plexi gehoord en die vond ik al helemaal onstrak in het laag.
Plexi die ik hier heb is niet van mij. Weet niet precies wat voor een (Lead of Bass) het is, maar iets zegt Lead

yhcmarc
7 januari 2010, 14:02
@ yhcmarc: Ja ik weet niet, het is eigenlijk iets tussen m'n oren. Iets met betrouwbaarheid enzo.

Maar dat is een issue met elke buizenversterker, zolang je met enige regelmaat die dingen onderhoudt en er normaal mee omgaat is betrouwbaarheid niet echt een issue ofzo. Ik speel zelf voornamelijk op een ampeg V4 uit '74 en een JCM800 uit '87. In alle jaren dat ik die dingen van hot naar her meesleep is het me 2 keer gebeurd dat ze er mee ophielden en toen was het ook iets kleins en lulligs. Een koch powertone daarentegen die ik eind jaren '90 zo goed als nieuw kocht was echt een ramp, om de haverklap problemen, wat een kloteversterkers zijn dat zeg. (en die ervaringen heb ik van meer ontevreden ex-koch gebruikers gehoord).

Ibanez666
7 januari 2010, 14:05
@ Iba: Ik heb het dan ook niet over volume, maar over power en headroom.
Plexi is gewoon zeg maar iets in de richting van een Marshall 1987x of 1959slp. Ik wil toch wel onder de 1500 blijven.

Ja dat snapte ik ook wel en daar heb je ook gewoon gelijk in. Is een Laney 100 watt pro tube head niks voor je? Ik geloof dat Vinnie Moore daar ooit op speelde. Ben je voor iets van 300 euro klaar

Luke-wannabe
7 januari 2010, 14:08
Laney? Is dat niet meer Vox-y? Vinnie Moore ken ik verder niet..

tillens
7 januari 2010, 14:10
Wow! Veel reacties, en zo snel al!

@ yhcmarc: London City is een optie inderdaad. Maar ik ga liever niet voor een oude versterker.
De Mesa Boogie Stiletto is echt erg Brits voor een Mesa. Best wel plexi achtig. Maar strakker, meer gain en minder tophoog.

@ Iba: Sja 18 watt... Denk dat dat te weinig is. Denk ook dat zo'n 'slappe' power amp (t.o.v. een 50 of 100 watter) er niet echt strakker op word.
Tillens: Dank voor het aanbod, maar ik weet niet of ik een oude versterker wil hebben..



Weet iemand of de reissues 'netter' zijn van klank?

He Luke, daarom zeg ik ook, kom eens vrijblijvend testen, hij vreet geen brood. Heeft wel een mastervolume, en is geserviced door Frits van Mourik van studio 't pand.. overigens is ie zwart..je kunt em dan vergelijken met je eigen amp, een clubman en een jtm 60
Mesa is in mijn oren niet echt de plexifeel. je moet zelf maar eens even kijken.

Ibanez666
7 januari 2010, 14:11
Laney? Is dat niet meer Vox-y? Vinnie Moore ken ik verder niet..

het is een 1 kanaals versterker meen ik met 2 input high en low en de low is aardig clean en de high gaat richting JCM800 volgens iemand die hem op harmony central gereviewed heeft.

Ibanez666
7 januari 2010, 14:15
Hij heeft als het goed is el34 eindbuizen en wel een oude versterker realiseer ik me net...

Mitch
7 januari 2010, 14:21
Ik snap echt niets van de replies hier. Als je vraagt om een 50W Lead variant, waarom wordt er dan JTM45 of 1974 gesuggereerd? Klok en klepel en zelf geen ervaring? Internet napraten?


Maar goed Luke, je vraag lijkt heel simpel maar is dat verre van. Een amp a la plexi Marshall, betere EQ, ook nog iets goedkoper... contradictio in terminis. Het is het één of het ander. Waarom denk je dat Chris zoveel werk heeft gemaakt van zijn Plexi en hij niet goedkoop is? Ik denk dat je je serieus moet afvragen wat je nou wil en hoeveel budget je er voor vrij wil maken.

Binnen de huidige reacties gaat een gemodde London City je nog het verst brengen.

Renin
7 januari 2010, 14:25
Wellicht een ceriatone kit (plexi cloon) met wat extra mods?

Zit je ruim onder de 1500 lijkt me.

tillens
7 januari 2010, 15:06
Ik snap echt niets van de replies hier. Als je vraagt om een 50W Lead variant, waarom wordt er dan JTM45 of 1974 gesuggereerd? Klok en klepel en zelf geen ervaring? Internet napraten?


Maar goed Luke, je vraag lijkt heel simpel maar is dat verre van. Een amp a la plexi Marshall, betere EQ, ook nog iets goedkoper... contradictio in terminis. Het is het één of het ander. Waarom denk je dat Chris zoveel werk heeft gemaakt van zijn Plexi en hij niet goedkoop is? Ik denk dat je je serieus moet afvragen wat je nou wil en hoeveel budget je er voor vrij wil maken.

Binnen de huidige reacties gaat een gemodde London City je nog het verst brengen.

Bij een plexi moet ik altijd gewoon aan zoon lompe bak van 100 watt denken. En inderdaad niet aan een jtm 45 met 30 watts. 1974 is 18 watt geloof ik mooie amp hoor maar niet plexi. en zeker niet aan mesa.

Mitch
7 januari 2010, 15:09
Laat ik daaraan toevoegen dat de genoemde Stiletto wel weer heel wat anders is als de 'bekende' Boogies (Caliber, Mark etc.), maar dan nog is het inderdaad best anders, zeker qua dynamiek.

Thijssie
7 januari 2010, 15:22
Bij een plexi moet ik altijd gewoon aan zoon lompe bak van 100 watt denken. En inderdaad niet aan een jtm 45 met 30 watts. 1974 is 18 watt geloof ik mooie amp hoor maar niet plexi. en zeker niet aan mesa.
Ik wil me hier graag bij aansluiten en begrijp de hele eigenlijk de hele hype van de 'laagwattage plexi's' niet zo. HET meest kenmerkende van 'de plexi-sound' vind ik juist die hele "lompe chunk" in het laag, die je krijg als je zo'n 100 watter flink laat werken.

Ik snap de vraag wel, dat iemand 'die sound' graag wil en dan op acceptabele volumes EN ook nog dat er nog ea in te tweaken valt, maar ik dat ga je gewoon niet vinden; omdat de halve electrisch gitaarspelende wereld daar dan al mee speelde....

E-J
7 januari 2010, 15:42
Aan de andere kant, wat voor speakers gebruik je met die versterker? Open of gesloten cabinet? Speakers kunnen ook zoveel verschil maken... en bovendien, ik heb een keertje op een 1987x mogen spelen en het viel me op dat de klank enorm veel dikker werd wanneer je dat ding opendraaide, hij werd tamelijk donker en vet in plaats van dun en schriel!

Je kunt ook denken aan KT66 eindbuizen... kortom zoveel mogelijke oplossingen!

tillens
7 januari 2010, 15:46
Aan de andere kant, wat voor speakers gebruik je met die versterker? Open of gesloten cabinet? Speakers kunnen ook zoveel verschil maken... en bovendien, ik heb een keertje op een 1987x mogen spelen en het viel me op dat de klank enorm veel dikker werd wanneer je dat ding opendraaide, hij werd tamelijk donker en vet in plaats van dun en schriel!

Je kunt ook denken aan KT66 eindbuizen... kortom zoveel mogelijke oplossingen!

Dat kan zijn maar je gaat met een laney echt nie in de buurt komen van het plexi gevoel, wat voor cab je er ook onder zet.

Ibanez666
7 januari 2010, 15:47
Dat kan zijn maar je gaat met een laney echt nie in de buurt komen van het plexi gevoel, wat voor cab je er ook onder zet.

als je het over de optie die ik noemde hebt, tis wel een uit de jaren 80 dus niet zon nieuw ding.

Mitch
7 januari 2010, 15:53
Laney vind ik er eerder op vooruit gegaan de laatste jaren dan achteruit, zeker met de Lionheart serie. Die ouwere bakken zijn allemaal een beetje dunnetjes maar ook de wat recentere VC serie hebben dat over zich.

Ibanez666
7 januari 2010, 15:57
Laney vind ik er eerder op vooruit gegaan de laatste jaren dan achteruit, zeker met de Lionheart serie. Die ouwere bakken zijn allemaal een beetje dunnetjes maar ook de wat recentere VC serie hebben dat over zich.

Die Lionheart is echt te gek ja. Ik heb de sound van Laney altijd wel gemogen, tenminste zoals ik de sound me kan herinneren van vroeger uit de tijd van Marty Friedmans Dragons Kiss. En ach nog geen 300 euro voor een 100 watt full tube buizentop..maar ja dat kan 300 teveel zij als het je sound niet is natuurlijk.

Luke-wannabe
7 januari 2010, 16:00
@ Mitch: Nouja iets goedkoper.. Ik weet niet wat jij voor een tweedehands 1987x betaald, maar ik zelf geen 1500 euro ;)
En ik vind het eigenlijk helemaal niet zo tegenstrijdig wat ik allemaal verlang. In principe een nettere plexi. Mensen beginnen hier over plexi's op laag volume, maar daar heb ik het nooit over gehad...

tillens
7 januari 2010, 16:03
@ Mitch: Nouja iets goedkoper.. Ik weet niet wat jij voor een tweedehands 1987x betaald, maar ik zelf geen 1500 euro ;)
En ik vind het eigenlijk helemaal niet zo tegenstrijdig wat ik allemaal verlang. In principe een nettere plexi. Mensen beginnen hier over plexi's op laag volume, maar daar heb ik het nooit over gehad...

Gna als dat ding bedoeld is voor je band, om over je drumkunsten heen te komen dan is 100 watt zeker geen luxe ;)
Ik zou als ik jouw was gewoon eens kijken naar een 1959 ( dat geloof ik de naam van zoon marshall plexi) of een london city, power city etc.
Om even te schetsen; de mijne heeft een mv, zodoende dat ik altijd wel die plexisound had op het podium zonder een pissig dorp achter me aan te krijgen...

Mitch
7 januari 2010, 16:11
@ Mitch: Nouja iets goedkoper.. Ik weet niet wat jij voor een tweedehands 1987x betaald, maar ik zelf geen 1500 euro ;)
En ik vind het eigenlijk helemaal niet zo tegenstrijdig wat ik allemaal verlang. In principe een nettere plexi. Mensen beginnen hier over plexi's op laag volume, maar daar heb ik het nooit over gehad...
En je hebt het ook nooit gehad over 100W maar daar lopen de posts ook van over :soinnocent:
Maar serieus, 'een iets nettere plexi' is een lastigere vraag dan het lijkt. Wat versta je onder netter? Een andere klank? Minder laag, minder hoog? Een andere oversturingskarakteristiek?
Kijk, er zijn genoeg mensen die een Engl ook een duidelijke Marshall-achtige oversturing vinden hebben en er zijn genoeg mensen die een DSL of een TSL ook ontzettend goed vinden, maar het is maar net wat je precies zoekt en hoe je speelstijl is.

Dat het niet zacht hoeft had ik bij voorbaat al aangenomen :D

Luke-wannabe
7 januari 2010, 16:12
Ja precies. Dat was ik eigenlijk sowieso al van plan. Mastervol.
't is niet voor mijn eigen band bedoeld maar meer voor mijn eigen zij-projectjes enzo. Daarom zat ik aan een 50 watter te denken, maar die oversturen ook wel smerig..

Ibanez666
7 januari 2010, 16:13
En je hebt het ook nooit gehad over 100W maar daar lopen de posts ook van over :soinnocent:



Nou ja, hij vergelijkt mij eerste voorstel van een 18 watt ampje wel met 50 en 100 watters, dus daar maakte ik vanuit dat hij ook in die richting zocht ;)

edit, maar toch liever een 50 watter lees ik net hierboven :)

Luke-wannabe
7 januari 2010, 16:15
@ Mitch: Nou zoals ik in mijn vorige post dus zei. Hij overstuurt smerig. Het blijft een beetje modderig. Ongedefinieerd. Dan is mijn grootste 'probleem'.

Henri H
7 januari 2010, 16:19
Een 2e hands Stiletto Stage I hoeft niet meer dan €1200,- tot €1300,- te kosten.
Ik vind het een geweldig ding, totaal anders dan een dual en triple rectifier, geen vergelijking, veel meer Marshall-achtig.
Het cleane kanaal kun je mee crunchen als je wilt, maar kan ook heel erg clean afgeregeld worden, wat je maar wil.
Het 2e kanaal gaat van "randje" tot "hotrod JCM 800", maar dan wat "gepolijster", minder rauw.
Op (zeer) laag volume klinkt ie óók goed, ik herhaal het nog maar 's. ;)
Plexi? Geen idee. :noob:

Waar ga je hem voor gebruiken Luke?

Mitch
7 januari 2010, 16:24
Misschien heb ik het gemist, maar op wat voor cab had je 'ms taan en wat voor gitaar gebruikte je ervoor?

strate
7 januari 2010, 16:28
pssst: http://link.marktplaats.nl/309583843

Chris Winsemius
7 januari 2010, 16:30
Ben nu met een '69 50 watt plexi in de weer en dat is toch wel een lekkere amp. Maar nu vraag ik me af of er een plexi achtige amp is die iets minder vies overstuurt en ietsje minder tophoog of een controleerbaardere EQ heeft.

Mesa Stiletto is erg plexi achtig, maar erg duur. Nog meer alternatieven?

Circuit wat laten tunen, zelfs in een oude amp is dit meestal mogelijk zonder gaten boren/etc.

Nu nog even de vraag of die '69 net wel of net niet de holy grail trafo's (en bijbehorende spanningen/etc.) heeft.

humbucker
7 januari 2010, 16:30
@ Mitch: Nou zoals ik in mijn vorige post dus zei. Hij overstuurt smerig. Het blijft een beetje modderig. Ongedefinieerd. Dan is mijn grootste 'probleem'.

Misschien dat je Chris ofzo eens moet contacteren. Wellicht zijn er mods die dit verhelpen?

edit: Daar is ie al, die dekselse C.W

Mitch
7 januari 2010, 16:32
Wellicht zijn er mods die dit verhelpen?


Wie moeten we bannen? :crazyhappy:

Luke-wannabe
7 januari 2010, 16:41
@ Hhuisjes: Maar Stage I. Wat is dat voor type precies? Wij hebben hier in de studio de Ace 150 watter van 1 van die gasten van mn band staan.

@ Mitch: Marshall 1936 met een ouwe Jap Strat.

@ CMW: Dat weet ik ook niet :)

Henri H
7 januari 2010, 16:49
@ Hhuisjes: Maar Stage I. Wat is dat voor type precies? Wij hebben hier in de studio de Ace 150 watter van 1 van die gasten van mn band staan.
....Stage I is de voorloper v.d. huidige Stage II.
De Stage II schijnt een betere Fluid Drive te hebben, maar een identieke Tite Gain.
De Tite Gain gebruik ik voornamelijk en klinkt erg goed.
Het clean schijnt niet veranderd te zijn.

E-J
7 januari 2010, 17:24
Aan de andere kant, wat voor speakers gebruik je met die versterker? Open of gesloten cabinet? Speakers kunnen ook zoveel verschil maken... en bovendien, ik heb een keertje op een 1987x mogen spelen en het viel me op dat de klank enorm veel dikker werd wanneer je dat ding opendraaide, hij werd tamelijk donker en vet in plaats van dun en schriel!

Je kunt ook denken aan KT66 eindbuizen... kortom zoveel mogelijke oplossingen!Dat kan zijn maar je gaat met een laney echt nie in de buurt komen van het plexi gevoel, wat voor cab je er ook onder zet.

? Ik heb het nooit over Laney's gehad. Wat ik enkel bedoel is dat je een versterker flink kunt temmen met speakers/buizen... misschien is KT66 buizen in een 1987x wat bijvoorbeeld? En dan met Celestion M20's.. ik noem maar wat.

Ik zou niet naar Mesa's kijken, die Stiletto's vind ik veel meer als JMP/JCM mastervolumes klinken!

Mitch
7 januari 2010, 17:27
Hmm, een 1936 kast maakt de boel niet zo snel rommelig in het laag naar mijn idee. Tenminste, als daar T75's in zitten. Dan lijkt het toch gewoon de amp die je wat betreft te rommelig is. Ik zou het dan eerder in de Marshallhoek zoeken dan wel kloon en dat evt. laten modificeren.

humbucker
7 januari 2010, 18:01
Wie moeten we bannen? :crazyhappy:

:seriousf:




*tot zover mijn zinnige bijdrage*

vinni
7 januari 2010, 18:27
Hoe is het clean van de Stilleto?

Vinni

Tristan
7 januari 2010, 18:36
Klinkt alsof die Plexi van je niet helemaal jofel is, ongedefinieerd, modderig en toch schel?
Een echte Marshall Plexi is juist de definitie van een gedefinieerde vloeiende overstuurde sound...
Je zou de bright cap weg kunnen laten halen, er zijn er meer die dat laten doen en dan klinkt 'ie, met name ook op lagere volumes, wat minder schel...
De reissues klinken uitzonderlijk schel, zelfs de handwired Plexi heeft dat euvel, waarbij de reissues ook nog niet eens echt een fatsoenlijke drive hebben, het lijkt naar mijn idee een beetje op een hele schelle Tubescreamer waar de cleane sound dwars door het vieze en lelijke neuzige drivekorreltje heen breekt...

Luke-wannabe
7 januari 2010, 18:39
Ik weet niet. De eigenaar had het er over dat ie pas gereviseerd was ofzo.. Wat zou er niet jofel aan kunnen zijn dan?

Rinze
7 januari 2010, 18:45
Ik heb vroeger een 1974x (zo heet zo'n kreng toch?) gehad, 50 watt uit 1970, die was ook nogal modderig en viezig in de scheur. Later bleken een aantal onderdelen niet helemaal in orde te zijn (toen was ie al twee keer "gerepareerd"). Een vriend van me heeft hem toen overgenomen en zelf gereviseerd, daarna klonk ie wel beter. Maar wel een heel stuk minder strak dan mijn JCM 800.

Wat er niet jofel zou kunnen zijn: elco's, buizen, trafo's, condensatoren, noem het maar op.

Chris Winsemius
7 januari 2010, 18:52
metal panel of plexi? (gezien het bouwjaar zijn beide opties mogelijk)

plexi is een ruime term trouwens, JTM45s, 18 en de eerste 20 Watters hadden ook plexi-panelen

als het 'n lead-versie is die tussen begin '68 en '69 is gemaakt heeft ie veel definitie, strakheid maar die modellen hebben zelden (standaard) 'n grote bright-cap op de volume-regelaar. Iets eerdere modellen zijn cleaner en beduidend losser/minder strak.

modderigheid/onstrakheid kan verschillende oorzaken hebben; bijvoorbeeld oude elko's.

1969 is qua trafo's 'n beetje 'n overgangsperiode (hoewel ik ook weleens plexi-klinkende trafo's in vroege metalpanels heb meegemaakt). De "favoriete" plexi-trafo's zijn behoorlijk strak in het laag, bij 1tje uit 1970 (metal-panel, small-box) bijvoorbeeld is het laag beduidend minder strak en het hoog (zelfs met gedemonteerde brightcap) "harder" en je hebt wat minder sustain.

Luke-wannabe
7 januari 2010, 20:35
Pff met metal panels en plexi panels heb ik nooit zo'n rekening gehouden. Heb daar ook echt geeeen sjoege van. Voor mij is een plexi zo'n ding waar Hendrix op speelt :P 1959, 1987, jtm45, 18 watter, 20 watter. Dat zijn plexi's voor mij :p

Verder is het serienummer van die amp S/A 10656. Ik had nagekeken en d'r stond dat 'ie uit 69 en 70 kon zijn. Klopt dit Chris?

Henri H
7 januari 2010, 21:15
Hoe is het clean van de Stilleto?

VinniHet clean van de Stiletto kun je van super clean naar een vette JMP crunch instellen, 3 modes.
Ik gebruik de crunch-mode van het cleane kanaal en stel hem dusdanig af dat ie met single coils nog net clean blijft, en met humbuckers een lichte crunch heeft.
De gain staat dan op 10 uur ongeveer.
In dit filmpje (http://www.youtube.com/watch?v=Dj5JOwfE91E) kun je horen hoe die ongeveer klinkt dan.

Als ik het clean zou moeten omschrijven: "glasachtig helder maar toch warm"

Chris Winsemius
7 januari 2010, 21:19
Pff met metal panels en plexi panels heb ik nooit zo'n rekening gehouden. Heb daar ook echt geeeen sjoege van. Voor mij is een plexi zo'n ding waar Hendrix op speelt :P 1959, 1987, jtm45, 18 watter, 20 watter. Dat zijn plexi's voor mij :p

Verder is het serienummer van die amp S/A 10656. Ik had nagekeken en d'r stond dat 'ie uit 69 en 70 kon zijn. Klopt dit Chris?

serienummer: moet ik even nachecken, meestal staat er ook 'n datum op 'n labeltje op het chassis.

welke Hendrix-sound trouwens? '67, later, BOG, etc.?

Luke-wannabe
7 januari 2010, 22:30
serienummer: moet ik even nachecken, meestal staat er ook 'n datum op 'n labeltje op het chassis.

welke Hendrix-sound trouwens? '67, later, BOG, etc.?
Nee ik bedoelde het uiterlijk van de amp ;) Heel oppervlakkig.
Die 1987 die ik vanmiddag dus ff aangeslingerd had ging trouwens op standje 'open' wel echt Hendrixen! Echt fuzzy en smerig! Wel lekker, maar niet als main sound..

Luke-wannabe
8 januari 2010, 20:46
Heb m vandaag over n v30 kast gehoord en dat vond ik beter. Kanalen gelinkt en kanaal 1 op 4 en kanaal 2 op 6. Wel hard maar erg lekker!

tillens
8 januari 2010, 21:27
Kanalen? Je bedoelt de hi / low inputs? Dat scheelt inderdaad een boel ja!

E-J
8 januari 2010, 22:10
Nou, zet die versterker eens op een oude Marshall 4x12 cabinet met Greenbacks en volgens mij heb je je geluid te pakken.





En anders is er misschien iets serieus mis :soinnocent:.

Lexvandoef
8 januari 2010, 23:37
Kanalen? Je bedoelt de hi / low inputs? Dat scheelt inderdaad een boel ja!

bass en lead kanaal op een plexi, kan je doorlussen :).
Die hebben elk weer een hi/lo input.

tillens
9 januari 2010, 00:13
Ah ok maar is dus anders dan een channelswitcher zoals ik em even begreep..

shredneck
9 januari 2010, 00:38
Buizen schelen een hoop. Vooral V1, daar zul je mee moeten experimenteren.Neem nu een NOS Philips 12ax7 en bijvoorbeeld een NOS Haltron, die zijn iets cleaner en strakker dan een EHX of een JJ. Met JJ heb ik minder goede ervaringen, die sneuvelden al snel bij mij.

Marshalls en strats zijn in gitaarland bijna altijd voorzien van een boostpedaal ertussen, zonder dat zal die "plexi" (wat volgens mij een jtm45 met kt66's moet zijn...maar goed) flink open moeten en zul je met je gitaarvolume moeten werken.

Ik heb geen idee of ik je vraag heb beantwoord, maar de 1959SLP heeft mijnsinsziens wel degelijk een strakke en dikke sound, maar je zult de sweet spot moeten zoeken. Ikzelf gebruik een attenuator EN een plexiglazen wandje.....niet vergeten dat deze amps de PA's van vroeger waren ej....

Leer er mee omgaan en je wordt beloond met een heerlijke sound, onvergeeflijk, maar niets klinkt beter dan dat.

tillens
9 januari 2010, 00:48
@ shredneck; je noemt nu twee verschillende amps op.
jtm 45 is een 30 watt amp
1959 is dus de plexi variant, de 100 wwatter, lomp, bruut etc. .

Johnny V
9 januari 2010, 10:05
Wat ik me soms afvraag: De celestion Blue Alnico is de zogezegde 'holy grail' voor de vox AC30. Zou deze speaker het ook niet uitstekend doen voor een jtm45 en het geluid dus zodanig 'gedefinieerder' maken?

Mitch
9 januari 2010, 10:32
Volgens mij was Marshall daar zelf destijds ook al opgekomen :D

Chris Winsemius
9 januari 2010, 10:43
Alnico of ceramisch: afhankelijk v/d gewenste sound.

De oude/originele ABs klinken warmer/ronder/rustiger in het hoog dan de moderne ABs en veel JTM45 kasten en Bluesbreaker combo's waren voorzien van ceramische M20 speakers...............

Luke-wannabe
9 januari 2010, 11:56
@ Tillens: Ik bedoel dit
http://images0.cafepress.com/product/409942480v5_225x225_Front.jpg
Je kunt die inputs doorlinken. Het zijn zeg maar een bassig en een helder kanaal. Die kun je lekker tegenover elkaar afstellen voor je ultieme sound :ok: :D

@ EJ NL: Ik vind zelf greenbacks iets te snel oversturen. Maar ik heb ze nooit écht geluisterd. Daarbij vond ik de V30 kast echt veel beter klinken dan die Marshall 1936 cab. Zullen wel die 75 watters zijn waar ik sowieso al geen fan van ben.

@ Shredneck: Bedoel je nou dat 'die van mij' een jtm45 is? Volgens mij niet hoor. Verder speel ik zelf op een Tele, maar de gitarist uit mijn band speelt Strat en daar heb ik hem dan ook mee bespeeld. 100 watter lijkt me ook wel wat :D. Zal qua volume niet per sé meer dan een 50 watter zijn denk ik?

shredneck
9 januari 2010, 12:07
@Tillens en Luke-Wannabee:

Voor zover ik weet is een originele plexi eigenlijk een jtm45 met kt66 buizen.

Ik begrijp uiteraard wel dat het hier om een SLP gaat. Die worden ook wel plexi genoemd, maar of dat nou ECHT de plexi is waar men in de rest van de wereld over praat...


Succes, het is een mooie amp en een hoop geld waard en met een beetje input van jouw kant is het de perfecte versterker.

Luke-wannabe
9 januari 2010, 12:10
Het zou sowieso niet deze worden, hoor. Deze versterker is van de pa van een vriend van me. Dus ga maar eens een keer kijken.

humbucker
9 januari 2010, 12:12
Kan me best voorstellen dat een originele plexi (dat neem ik tenminste toch aan :)) uit '69 best wat geld waard is, niet?

Luke-wannabe
9 januari 2010, 12:13
Kan me best voorstellen dat een originele plexi (dat neem ik tenminste toch aan :)) uit '69 best wat geld waard is, niet?
D'r staat een '67 op mp geloof ik voor 3000. Best een bak geld ja! Maar ik zou het er niet voor neer leggen...

tillens
9 januari 2010, 12:24
@ Luke, precies dat deed ik bij de mijn ook! Gewoon met een patchkabel. Werkt als een tiet, zeker in combi met de mv!
Hydra boost ervoor, en crunchen met de oomph op normaal volume, en gezeik met geluidsmensen

rickert
9 januari 2010, 13:10
Juist minder gezeik met geluidsmensen dan toch?

tillens
9 januari 2010, 13:19
je hebt helemaal gelijk.. .. nah blijft altijd wat natuurlijk... :)

Luke-wannabe
9 januari 2010, 14:09
Wat is hydra boost dan voor pedaal? Ik zat zelf aan een OCD, Box of Rock of Dirty Little secret te denken.

tillens
9 januari 2010, 14:13
De Carl Martin hydra boost! Een geweldig pedaal als je het me vraagt. 1 knop. Als je clean boost wil is dit je vriend. Een ocd valt wat mij betreft qua sound en $$$ dan echt buiten de boot..

DaveItUp
9 januari 2010, 14:18
ocd werkt geweldig met zo'n amp.