PDA

View Full Version : akkoorden/tonen buiten de toonladder??



Gearjunkie
7 januari 2010, 12:25
Als ik een nieuw nummer wil leren spelen zoek ik naar de tabs met de beste rating en gebruik ik guitarpro of tuxguitar. Heel mooi allemaal, maar ik loop vaak tegen het volgende aan:

Ik wil niet een kunstje leren, maar weten in welke toonsoort het nummer staat. Dit zoek ik dan op via de "officiele" bladmuziek (http://www.musicnotes.com/sheetmusic/
Hierin staat de toonsoort gegeven. Lekker makkelijk.

Maar.... waarom zie ik dan toch zo vaak (bij goed klinkende tabs) dat er akkoorden of tonen buiten deze toonladder vallen??

Voorbeeld:
Born to be my baby (Bon Jovi) staat in F# mineur. Toch zit hierin een F5, een Bb5 een G....

bvd!!!

Jeroensnake
7 januari 2010, 12:34
Omdat het gewoon lekker klinkt ... ?

terrasbeest
7 januari 2010, 12:42
Hoe staat het met je kennis van toonladders, akkoorden, harmonie?
Enig idee waarom dat nummer in F#min staat bvb.
Er is hier laatst nog een topic geweest over 5-akkoorden, mogelijk geeft je het al een idee.Anders zien we het wel.

Gearjunkie
7 januari 2010, 12:50
Veel te matig dus, gek genoeg vind ik het de laatste tijd pas interessant worden om te snappen hoe iets opgebouwd is.

Ik kan niet aangeven WAAROM dit nummer in F#m staat. Ik kan het wel herkennen in de zin dat het eerste akkoord een F#m is. Natuurlijk moeten de gebruikte akkoorden passen in de toonladder, maar daar loop ik dus vast.

terrasbeest
7 januari 2010, 13:27
Veel te matig dus, gek genoeg vind ik het de laatste tijd pas interessant worden om te snappen hoe iets opgebouwd is.

Ik kan niet aangeven WAAROM dit nummer in F#m staat. Ik kan het wel herkennen in de zin dat het eerste akkoord een F#m is. Natuurlijk moeten de gebruikte akkoorden passen in de toonladder, maar daar loop ik dus vast.

Beginnen met Les Eén dus. Er staan wel een paar dingetjes op dit subforum waarmee je al een end raakt.Moet je gewoon door.

EuroCinema
7 januari 2010, 13:36
Je moet allereerst beseffen dat een muziekstuk vaak door meerdere verschillende toonaarden heen gaat. Het couplet kan bijvoorbeeld in F staan, het refrein in A en de solo in Gm. Ten tweede kunnen binnen een toonaard kortstondig noten en akkoorden gebruikt worden die er net even buiten vallen. Zulke kleine uitstapjes zijn vaak theoretisch goed te verklaren, maar dat voert misschien wat ver nu.

ellisvertellis
7 januari 2010, 14:38
Ik had tot voor kort ook die vraag. en half jaar geleden ben ik privé-les gaan volgen. Wat ik daar heb geleerd staat eig ook beknopt op het forum bij het hoofdstuk "muziektheorie" (of iets dergelijks). Het is echt de moeite waard!

gorgasm
7 januari 2010, 15:12
probbebly zit je met modal interchanges, maw dat ze akkoorden van een andere toonsoort gaan gebruiken, of heb je idd een modulatie.

Een liedje staat idd zelden in 1 toonsoort. Kan je noten lezen? Moet je es een stuk zoals moonlight sonata proberen te evalueren op jouw denkwijze; je wordt gek

terrasbeest
7 januari 2010, 21:08
Ik had tot voor kort ook die vraag. en half jaar geleden ben ik privé-les gaan volgen. Wat ik daar heb geleerd staat eig ook beknopt op het forum bij het hoofdstuk "muziektheorie" (of iets dergelijks). Het is echt de moeite waard!

Les volgen is het beste, voorwaarde dat je een goeie leraar zou vinden.

Gearjunkie
8 januari 2010, 09:36
Die heb ik sinds een paar maanden, echt een goede. Maar ik vind het zo interessant (theorie) dat ik steeds meer wil snappen.

-=JEROEN=-
8 januari 2010, 09:54
Waarom denk je dat F5 en Bb5 niet binnen F# min passen?

Gearjunkie
8 januari 2010, 15:36
Waarom denk je dat F5 en Bb5 niet binnen F# min passen?

in mijn redenatie niet omdat in F#m geen F en Bes voorkomen.

Jeroensnake
8 januari 2010, 17:36
Mineur (aeolisch)
intervals: 1,2,b3,4,5,b6,b7
notes: F#,G#,A,B,C#,D,E

Melodisch mineur dalend
intervals: 1,2,b3,4,5,b6,b7
notes: F#,G#,A,B,C#,D,E

Melodisch mineur stijgend
intervals: 1,2,b3,4,5,6,7
notes: F#,G#,A,B,C#,D#,F

Harmonisch mineur
intervals: 1,2,b3,4,5,b6,7
notes: F#,G#,A,B,C#,D,F

En dan hebben we ook nog dorisch en frygisch, die bij de verzameling mineur horen. De kleine terts vanaf de grondtoon is wat ze allemaal op een hoop gooit. Verder zijn het bijna allemaal verschillende soorten met hun eigen klanken. Melodisch mineur is een vreemde, omdat die eigenlijk uit twee ladders bestaat.

Gearjunkie
8 januari 2010, 18:13
superbedankt!!!!!

terrasbeest
8 januari 2010, 18:15
in mijn redenatie niet omdat in F#m geen F en Bes voorkomen.

Uit welke ( majeur) toonladder komt een F#m ?
( zuiver theoretisch hoor, niks met Bon Jovi te maken )

speulmenneke
9 januari 2010, 00:43
Uit welke ( majeur) toonladder komt een F#m ?
( zuiver theoretisch hoor, niks met Bon Jovi te maken )

F#m (F# G# A B C# D E F#)
is parallel aan A majeur:
A B C# D E F# G# A

Ik zie, evenals 'Gearjunkie' geen F en ook geen Bes.
Dus wat bedoel je nu precies??

terrasbeest
9 januari 2010, 03:08
In elke majeur toonladder heb je 3 mineur akkoorden.
Het is niet noodzakelijk zo dat iets in F#min staat omdat dit het eerste akkoord is. Het kan in E, D of A staan.
Geen F en geen Bes idd.

Jimi Hendrix
9 januari 2010, 13:05
In elke majeur toonladder heb je 3 mineur akkoorden.
Het is niet noodzakelijk zo dat iets in F#min staat omdat dit het eerste akkoord is. Het kan in E, D of A staan.
Geen F en geen Bes idd.

Maar in zowel D als A kun je F en Bes tegenkomen (in D: F geleend uit D mineur, Bes ook, in A: F geleend uit A mineur, Bes geleend uit A frygisch).
In trappen:
in D: Bes bVI, F bIII.
in A: F bVI, Bes bII.

terrasbeest
9 januari 2010, 13:09
Maar in zowel D als A kun je F en Bes tegenkomen (in D: F geleend uit D mineur, Bes ook, in A: F geleend uit A mineur, F geleend uit A frygisch).
In trappen:
in D: Bes bVI, F bIII.
in A: F bVI, Bes bII.

Ben niet mee hoor.....
'Lenen'?

terrasbeest
9 januari 2010, 13:18
Ben niet mee hoor.....
'Lenen'?
O ja (even vertaald), parallel toonladder bedoel je wss?

Jimi Hendrix
9 januari 2010, 14:01
een element uit de mineurtoonladder toegepast in majeur...
net zoals IV mol dur: Fm op de IV in toonsoort C majeur.

terrasbeest
9 januari 2010, 18:10
een element uit de mineurtoonladder toegepast in majeur...
net zoals IV mol dur: Fm op de IV in toonsoort C majeur.

Als ik het goed begrijp is dit ongeveer zoals je een niet-toonladder modus speelt ?

Jeroensnake
9 januari 2010, 20:26
Eh ... wat is een niet-toonladder modus ?

Jimi Hendrix
9 januari 2010, 20:41
Eh ... wat is een niet-toonladder modus ?

Ja, inderdaad?

terrasbeest
9 januari 2010, 23:02
Een niet toonladder modus . In de nomenclatuur van een autodidact :makeup:is dat bvb D Dorisch en de toonladder van pakweg Bb majeur.

KAN HET NOG DUIDELIJKER:seriousf:( ' vroeger ' noemde ik een Cmaj7 een C7#, een C9 was een C7 + 9...:rockon: ). En nu slaan jullie me hier om de oren met Bessen, bessen, Mols en Durs.......maar ik doe m'n best hoor!

Jeroensnake
9 januari 2010, 23:29
Het was in geen opzicht verwijtend bedoeld. Gewoon een oprechte vraag. Soms vraag je je dan af "ben ik nou dom, ga ik af, als ik het als eerste/enige vraag?" ... want ik heb ik niet zoveel muziekles gehad. Paar jaar pianoles en dan stopt het wel. Verder ben ik ook redelijk autodidact. Dingen als mol dur zie ik eerst een aantal keer langskomen, zoek ik een paar keer op, en dan valt het kwartje ... veel later. En niet altijd.


Nog even on-topic:
De grote septiem (das dus die F klank in F#mineur) kan ALTIJD als leidtoon naar de tonica (F#) gebruikt worden. Welke toonladder of modus je ook zit. Daarom klinkt een V-I ook zo sterk in de gewone majeur ladder. De terts van het V-akkoord is de grote septiem binnen de majeur toonsoort. Die schept een spanning die naar de grondtoon van het I-akkoord (en de toonsoort) duwt. Een loopje wat eindigt op een grote septiem (van de toonsoort) klinkt dus nooit echt

Ik durf te wedden dat die F5 in het betreffende nummer gevolgd wordt door een F#m akkoord.

terrasbeest
10 januari 2010, 00:05
Het was in geen opzicht verwijtend bedoeld. Gewoon een oprechte vraag. Soms vraag je je dan af "ben ik nou dom, ga ik af, als ik het als eerste/enige vraag?" ... want ik heb ik niet zoveel muziekles gehad. Paar jaar pianoles en dan stopt het wel. Verder ben ik ook redelijk autodidact. Dingen als mol dur zie ik eerst een aantal keer langskomen, zoek ik een paar keer op, en dan valt het kwartje ... veel later. En niet altijd..

Ik heb dat ook niet als negatief ervaren hoor, en ik hoop dat m'n post niet die indruk gaf.:makeup:
Als autodidact ben ik aangewezen op bijna uitsluitend Engelstalige informatie. En ik heb oprecht moeite met termen die uitsluitend in het NL worden gebruikt : ik heb geen idee waar men het over heeft als men hier Fis en Bes gebruikt. Ik heb onlangs een lijstje opgeslagen op m'n harde schijf, maar ik ben ondertussen vergeten hoe ik het genoemd had.

Het enige wat men mij ooit uitgelegd heeft is hoe je een toonladder harmoniseert waarbij het ook duidelijk werd dat je een toonladder op eender welke noot kan beginnen ( = de modes ).En de juiste nomenclatuur van de akkoorden.....

Gearjunkie
11 januari 2010, 12:44
Ik ben eruit!!

Hartstikke bedankt voor alle bijdragen, waarvan een aantal voor mij nog Russisch zijn, maar toch.

Terug naar het nummer:

intro en coupletten staan in F#m
Refrein en solo staan in Am

terrasbeest
11 januari 2010, 15:36
Ik ben eruit!!

Terug naar het nummer:

intro en coupletten staan in F#m
Refrein en solo staan in Am


Uitleggen !!!!!!!!!!

Jeroensnake
11 januari 2010, 16:56
Guitar Chords " Born To Be My Baby " by Bon Jovi
( van http://www.azchords.com/b/bonjovi-tabs-564/borntobemybaby-tabs-101740.html )

INTRO: | F#m | D | E | C – E |

VERSE:
F#m D E Asus4 A Asus4 A
F#m D D Asus4 A Asus4 A

PRECHORUS :
F G Am
F G Am
F
Am E

CHORUS :
Am F
G C
G Am F
G Am
Am/G F C
Am G
Am F
G Am

FINAL: | Am | F | G | C-G |

Ik had het dus mis met de F5 die voor het F#m akkoord zou komen. Maar ik was dan ook op het verkeerde been gezet, door de info dat het nummer in F#m zou staan. Je ziet Am er bijna uit springen, zo vaak wordt 'ie gespeeld. En een F5 past prima in A-mineur.
Alleen de intro en vers staan in F#m. Bb5 zie ik trouwens helemaal niet terugkomen. Maar dat kan natuurlijk aan de (kwaliteit van) de tab liggen. Ken het lied verder eigenlijk ook niet ...