PDA

View Full Version : breakup hook speaker?



Rick trodat
7 januari 2010, 12:07
Vraag aan de hook gebruikers:

Ik ben op zoek naar een andere speaker naast mijn g-12 65 in mijn 2*12 hook cab. Ondanks dat ie erg goed clean klinkt ben ik op zoek naar iets meer hoog in mijn geluid en eerdere oversturing op laag volume. Toch wil ik de warme klank en compressie ook deels behouden vandaar dat ik de één g-12 65 speaker blijf gebruiken.

Nou heb ik de cab gehoord met 2 g-12 h30 en dat was een hele mooie combi. Probleem is wellicht dat ie maar 30 watt is. Ik zat zelf ook te denken aan de v-30. Maar is dit een lekkere combi in de hook cab?

Mr.Bluesbreaker
7 januari 2010, 13:58
Ik heb onder mijn Captain 6L6 nu 2 verschillende kasten:

- Bogner 4*12 recht
(2 Celestion V30's onder, 2 Celestion Greenback's (RI 25 watt) boven

-Zelfbouw 1*12 OS
(Celestion Classic Lead 80)

Nu is de Bogner op papier de beste en zeker duurste kast, plus dat ie in zijn flightcase
ruim 65 kilo weegt. Toch neem ik meestal de 1*12 met de CL80 mee omdat het veel lekkerder kleurt bij de Captain. Dat is een kastje van nog geen 140 euro, schokkend niet.

Het enige wat ik er nog in "mis" is misschien ietsje meer druk door een 2e speaker.
Aan de andere kant is dit alleen voor je podiumgeluid en maakt het in de zaal niet uit, live.

Als ik een 2*12 zou moeten samenstellen, zou ik inderdaad een G12H30 (het liefst een beetje ingespeelde) nemen met een Classic Lead 80 of idd een G-12 65. De nieuwe greenback RI valt me uiteindelijk toch iets tegen in het hoog, "knauwender" dan nodig.
Met een oude G12H30 / CL80(65) combi denk ik dat je zowel warmte met een beetje door de mix prik-gevoel combineert. Maarja, ook weer niet elke kast reageert hetzelfde op die speakers...

Edit: ik zeg er wel bij dat mijn Hook nooit boven standje 3 komt.
Gooi je hem als een idioot (vooral met de EL34 eindtrap) boven de helft, zou ik geen H30 kiezen.

Rick trodat
7 januari 2010, 14:18
Nou cleane kanaal gaat wel over de 3 heen. De andere twee eigenlijk nooit. Maar klinkt de h-30 dan gewoon niet lekker op hoge volumes? Of zou er schade aan de speaker kunnen optreden wanneer die op z'n donder krijgt. Zeker omdat ik het geluid wel eens flink boost met solo's.

Mr.Bluesbreaker
7 januari 2010, 14:30
Ik denk niet dat de H30 het niet zou trekken, gezien de Captain op de Hook site ook te combineren valt met 2 H30's in een 2*12. Toch is het inderdaad wel een beetje "vreemd" aangezien je ze theoretisch gezien stuk zou kunnen spelen, maar ik denk dat ze zelf vast wel op standje Tsjernobyl hebben getest met die H30's om tot zo'n conclusie te komen.
Anders adviseer je als bouwer natuurlijk niet zo'n speaker:D En ze klinken te gek op hoog volume, in de ene kast dan weer beter dan de ander.

Rick trodat
7 januari 2010, 14:52
Die g-12 h 30. Heb jij het dan over de classic (anniversary) of de heritage?

Mr.Bluesbreaker
7 januari 2010, 15:43
Zelf ken ik alleen de oude H30's, een tijdje een duet gebruikt uit de jaren 70.
Greenbacks en H30's vind ik nieuw uit de doos een beetje stijf, ben wat lui om ze dan in te spelen wat imo echt wel een tijdje duurt, maar ook dat is weer een kwestie van smaak. De heritage en anniversary ken ik niet, althans niet vanuit mijn eigen oren.
Over het algemeen is men over die Heritage erg te spreken zo wat ik lees, alleen ook erg $$$.

the sure thing
7 januari 2010, 16:20
Ik heb een HOOK 1x12 combo en zit in hetzelfde dilemma. De G12-65 klinkt clean echt fenomenaal: goede articulatie, dikke toon, beetje compressie, echt fantastisch. Qua scheur is het duidelijk minder. De V30 daarentegen past zeer goed bij alle overdrive geluiden, maar qua clean ga je er echt op achteruit.

Ik denk dat de combi G12-65 en V30 wel eens een hele goede zou kunnen zijn.

De enige combinatie die ik niet geprobeerd heb, is 2x12 G12M-20 (heritage). Ik "vrees" dat de G12M-20, G12H-30 of G12M-25 (greenback series) wel eens het beste van 2 werelden kan zijn...

Lexvandoef
7 januari 2010, 16:22
Ik zat hier van de week ook al over na te denken, heb zelf ook '65's in mijn HOOK 2x12 en vind ze samen te compressed en niet open/helder genoeg.

Een H30 er in lijkt me wel een mooie combi maar durf het eigenlijk niet aan vanwege de powerrating. Ga denk ik eens een V30 proberen icm 1 v/d '65's :).

Edit: Heb mijn Captain 34 heel ff gehoord op een 2x12 met M20's, heerlijke klank, opener en helderder dan de '65's, maar wel warm en mooi. Maar het lijkt me net iets te link om op zoiets te blijven spelen met mijn Captain, toch jammer, moet je echt naar de 4x12 toe...

Rick trodat
7 januari 2010, 16:41
Maar inderdaad wordt er op de hook site een cab met 2*G-12 H30 aangeboden. Hoe kan dat dan?

Lexvandoef
7 januari 2010, 16:47
Geen idee, komt neer op 60W wat de cab volgens Celestion dan aan kan. Nou speel je speakers ook niet zomaar kapot hoor, ze kunnen best wel wat hebben.
Maar voor mijn gevoel is het toch niet helemaal fijn, zeg maar.

the sure thing
7 januari 2010, 16:59
Geen idee, komt neer op 60W wat de cab volgens Celestion dan aan kan. Nou speel je speakers ook niet zomaar kapot hoor, ze kunnen best wel wat hebben.
Maar voor mijn gevoel is het toch niet helemaal fijn, zeg maar.De eerste Captains worden 80W gerated, dus op een 60W cab zou het, behoudens oorverdovende volumes, misschien wel goed moeten blijven gaan?

Sj03rd
7 januari 2010, 17:48
Die speakers kunnen echt wel wat hebben hoor. Speel laatste veel met mn HOOK EL34 op een bogner cube kastje met een V30 erin. Soms ook best wel ver open (iets over de helft). Niks aan de hand. En dat zijn ook weleens 3 sets van 45 min achter elkaar....
Hoorde van Erik dat Leendert ooit weleens wat speakers kapot had gespeeld maar dat was na meerdere avonden beuken met Normaal ofzo in Ahoy...
Ik maak me geen zorgen :-)
overigens heb ik in mn 2x12" nu ook V30's maar wil ook weleens iets anders proberen. Maarja, met uitversterken blijft het natuurlijk een compromis, 2 mic's is ok maar ik heb nog geen geluidsman gezien die bij bij je cleane partijtjes de ene openzet en bij lead de andere ;)

the sure thing
8 januari 2010, 16:13
Ik krijg binnenkort een 2x12 kastje binnen: daar maar eens mijn G12M-20 setje in klussen en bij de repetitie beoordelen!

Rick trodat
8 januari 2010, 16:23
Ik ben benieuwd

kidrock
8 januari 2010, 19:22
Met diezelfde vraag liep ik zelf een tijdje mee rond. In een andere discussie hier is er ff over gesproken, maar de probleem waar ik mee zat, was dat ik veel teveel mid had in mijn geluid in combinatie met mijn Hook R40. In de eerste instantie dacht ik dat ik greenbacks had in mijn 2x12 kast, maar bij nader inspectie van de week bleek dat ik vintage 30ers erin had zitten. Had em toentertijd 2de hands gekocht en toen werd gezegd dat er greenbacks in zaten, maar ja, zo zie maar dat je niet altijd blind moet vertrouwen op wat iemand zegt. Maar goed, ik ben toen een beetje na gaan lezen over die V30's en toen kwam ik erachter dat er wel meer mensen zijn die problemen hadden met de V30 en dan met name het hoog-mid die erg aanwezig is en als je een amp hebt zoals bijv. een Hook die een heel vol geluid heeft, dan worden die frequenties nog eens extra versterkt. Op aanrader van sommige mensen hier (o.a. Henri, bedankt ;-) was om een mix te proberen van G12H met een V30. Dus van de week een G12H gekocht en die erin geklussed samen met de V30 die ik al had en ik moet zeggen... WOW! Een wereld van verschil! Ondanks dat ik er nog maar kort op heb gespeeld, hoorde ik al een aanzienlijke verbetering! Ik heb nu wat meer hoog (maar dat kan natuurlijk zijn omdat ie nog niet is ingespeeld) en de mid is nu veel beter in balans. Ik moet hem nog verder uittesten met de band, maar ik ben er nu al heel tevreden over :)

the sure thing
8 januari 2010, 22:14
Met diezelfde vraag liep ik zelf een tijdje mee rond. In een andere discussie hier is er ff over gesproken, maar de probleem waar ik mee zat, was dat ik veel teveel mid had in mijn geluid in combinatie met mijn Hook R40. In de eerste instantie dacht ik dat ik greenbacks had in mijn 2x12 kast, maar bij nader inspectie van de week bleek dat ik vintage 30ers erin had zitten. Had em toentertijd 2de hands gekocht en toen werd gezegd dat er greenbacks in zaten, maar ja, zo zie maar dat je niet altijd blind moet vertrouwen op wat iemand zegt. Maar goed, ik ben toen een beetje na gaan lezen over die V30's en toen kwam ik erachter dat er wel meer mensen zijn die problemen hadden met de V30 en dan met name het hoog-mid die erg aanwezig is en als je een amp hebt zoals bijv. een Hook die een heel vol geluid heeft, dan worden die frequenties nog eens extra versterkt. Op aanrader van sommige mensen hier (o.a. Henri, bedankt ;-) was om een mix te proberen van G12H met een V30. Dus van de week een G12H gekocht en die erin geklussed samen met de V30 die ik al had en ik moet zeggen... WOW! Een wereld van verschil! Ondanks dat ik er nog maar kort op heb gespeeld, hoorde ik al een aanzienlijke verbetering! Ik heb nu wat meer hoog (maar dat kan natuurlijk zijn omdat ie nog niet is ingespeeld) en de mid is nu veel beter in balans. Ik moet hem nog verder uittesten met de band, maar ik ben er nu al heel tevreden over :) Ik heb dus ook de R40 (combo) en vindt de V30 teveel snijdend hoog hebben als ik er gewoon op speel, maar in een band werkt het weer super. Zonder band klinkt de G12-65 weer helemaal het einde, maar in een bandsituatie prikt het veel minder door de mix.

Ik ben dus ook benieuwd naar je bevindingen in een band-setting!

kidrock
9 januari 2010, 00:21
Ik heb dus ook de R40 (combo) en vindt de V30 teveel snijdend hoog hebben als ik er gewoon op speel, maar in een band werkt het weer super. Zonder band klinkt de G12-65 weer helemaal het einde, maar in een bandsituatie prikt het veel minder door de mix.

Ik ben dus ook benieuwd naar je bevindingen in een band-setting!

Donderdag gaan we repeteren dan weet ik wel wat meer. Is die V30 van je al wel helemaal goed ingespeeld? Want die snijdende hoog die jij beschrijft had ik zelf dus niet met mijn V30 setje, want die van mij zijn al wel een paar jaar oud. Hoog mid overheerste bij mij het meest. Ik heb wel het idee dat een Hook met el34 het wel goed doet met een V30 setje als ik zo de reacties lees, maar een Hook 6L6, zoals de mijne, misschien gelukkiger wordt van een G12H, G12-65 of een mix met een V30. Het blijft uiteraard een kwestie van uitproberen.

Henri H
9 januari 2010, 01:30
Erik v.d. Haar vertelde mij ook dat Leendert wel 's een 2x12 kast met H30/V30 combi kapot had gespeeld, maar alleen maar op hoog volume (boven de 5 :o) en dan ook nog 's een paar dagen achter elkaar.
Voor je gemoedsrust is het altijd prettiger om vermogen over te hebben.

@kidrock: Mooi dat het je gelukt is om een betere sound te vinden.
Is die G12H een 30W speaker? Zo ja, dan heb je in principe dezelfde combi als die kast waar mijn HOOK op stond, toen we samen bij v.d. Haar waren.

@ Rick: Ik heb een Marshall 4x12 kast met oude G12-65's, zoals je wellicht gelezen hebt.
Die klinken thuis geweldig. In de oefenruimte ook, maar ik moet de amp wel harder zetten om door de mix te komen.
Vandaar dat ik ook nog naar een goeie combi zoek.
Mijn ervaring met (nieuwe) GB's en m'n HOOK is niet zo goed trouwens, dus die zullen er niet inkomen denk ik, kan het wellicht 's proberen natuurlijk.
Mij lijkt een combi van V30 en G12-65 wel ideaal, omdat de V30's meer midhoog hebben en dus beter door de mix prikken, maar ik heb geen idee hoe een mix van die speakers zal gaan klinken.
Ik heb me ook nog niet verdiept in het rendement van beide speakers.
het kan best zijn dat de 65's totaal ondersneeuwen, omdat de V30's veel harder gaan klinken?

kidrock
9 januari 2010, 04:32
Erik v.d. Haar vertelde mij ook dat Leendert wel 's een 2x12 kast met H30/V30 combi kapot had gespeeld, maar alleen maar op hoog volume (boven de 5 :o) en dan ook nog 's een paar dagen achter elkaar.
Voor je gemoedsrust is het altijd prettiger om vermogen over te hebben.

@kidrock: Mooi dat het je gelukt is om een betere sound te vinden.
Is die G12H een 30W speaker? Zo ja, dan heb je in principe dezelfde combi als die kast waar mijn HOOK op stond, toen we samen bij v.d. Haar waren.

@ Rick: Ik heb een Marshall 4x12 kast met oude G12-65's, zoals je wellicht gelezen hebt.
Die klinken thuis geweldig. In de oefenruimte ook, maar ik moet de amp wel harder zetten om door de mix te komen.
Vandaar dat ik ook nog naar een goeie combi zoek.
Mijn ervaring met (nieuwe) GB's en m'n HOOK is niet zo goed trouwens, dus die zullen er niet inkomen denk ik, kan het wellicht 's proberen natuurlijk.
Mij lijkt een combi van V30 en G12-65 wel ideaal, omdat de V30's meer midhoog hebben en dus beter door de mix prikken, maar ik heb geen idee hoe een mix van die speakers zal gaan klinken.
Ik heb me ook nog niet verdiept in het rendement van beide speakers.
het kan best zijn dat de 65's totaal ondersneeuwen, omdat de V30's veel harder gaan klinken?

Ik denk wel als je met een 80/100W Captain over zo'n 2x12 met H30/V30 gaat scheuren, dan loop je idd het risico om de boel op te blazen bij standje 5, maar met mijn 40W ben ik er niet zo bang voor. Ik moet nu al de boel afknijpen met mn G-Force, dus kun je nagaan hoe hard dat al gaat!
Die G12H is idd 30W. Tis de 70 anniversary versie. Heb nog zitten twijfelen om de Heritage uitvoering te nemen, maar ik kon uiteindelijk de meerprijs niet rechtvaardigen. Vond de '70 iets meer hoog hebben, maar dat kon die wel hebben.

Als je denkt dat je geluid meer hoogmid kan gebruiken, dan zou ik zeker een V30 set gaan proberen! Ben op zich ook wel nieuwsgierig hoe G12-65's bij mijn amp zou klinken, maar voorlopig ben ik ff uit ge-experimenteert. Eerst maar eens kijken hoe deze combi mij bevalt ;)

ieme
9 januari 2010, 06:31
zegt dit nou wat over de hook, dat het zo'n eerlijke versteker is dat ie heel kieskeurig met speakers is....

of

zijn hook bezitters zo precies, t zijn meestal de betere spelers die zo'n ding hebben. en van een versterker van 3k wel t uiterste vragen...???

the sure thing
9 januari 2010, 08:41
zegt dit nou wat over de hook, dat het zo'n eerlijke versteker is dat ie heel kieskeurig met speakers is....

of

zijn hook bezitters zo precies, t zijn meestal de betere spelers die zo'n ding hebben. en van een versterker van 3k wel t uiterste vragen...???De R20 en R40 zijn 2k, geen 3. Ik denk niet dat HOOK spelers betere spelers zijn, hooguit zeikeriger over hun geluid :)

Deze discussie over de ideale speakers kom je bij zoveel versterkers tegen. HOOK is relatief nieuw, dus de discussie over de ideale speaker erbij zal nog wel ff duren.....

Henri H
9 januari 2010, 11:03
zegt dit nou wat over de hook, dat het zo'n eerlijke versteker is dat ie heel kieskeurig met speakers is....

of

zijn hook bezitters zo precies, t zijn meestal de betere spelers die zo'n ding hebben. en van een versterker van 3k wel t uiterste vragen...???Bedankt voor he compliment Ieme. ;)
Ik beschouw mezelf niet als "de betere speler", maar meer als een "verwende penopauze gitarist". :D
Ik had tot voor 3 jaar geleden altijd maar 1 Marshall combo.
Nu pas heb ik de financiële middelen om 1 (of 2) extra amps te kopen.

Ik denk dat de Captain gevoeliger voor de juiste speaker combinatie is dan veel andere amps.
Het is ook een "eerlijke" amp, in die zin dat je dus alle fouten die je speelt terughoort, maar ook wat pedalen betreft.
Hij laat echt horen wat het pedaal doet, terwijl bij andere amps het pedaal minder tot z'n recht komt.

kidrock
9 januari 2010, 14:49
De R20 en R40 zijn 2k, geen 3. Ik denk niet dat HOOK spelers betere spelers zijn, hooguit zeikeriger over hun geluid :)

Deze discussie over de ideale speakers kom je bij zoveel versterkers tegen. HOOK is relatief nieuw, dus de discussie over de ideale speaker erbij zal nog wel ff duren.....

Volgens mij zijn de meeste gitaristen zeikerds over hun geluid :p De Hook is inderdaad 1 van de meest eerlijke en dynamische amps die ik ben tegen gekomen. Ik heb het gevoel dat ik opnieuw moet leren spelen met deze amp. Je hoort inderdaad alles wat je speelt, incl. alle fouten, helaas :( ,maar het maakt wel dat je er door beter gaat spelen!

De Hook is ook gitaar en pedal friendly en lust bijna alles wat je ervoor zet. Ik heb ook een Koch Supernova en sommige gitaren klinken niet, maar daar heeft de Hook geen last van, maar hij laat wel heel goed de verschillen horen tussen beide. Hij is alleen kieskeurig met speakers merk ik. O, ja... hij lust ook geen volume pedalen (tenzij optical), want door zn hoge ingangs signal, kraakt ie als de hel.
Ach ja... ik lust ook geen spruitjes, dus ik kan hem wel vergeven ;)

Henri H
9 januari 2010, 15:27
Dat gevoel van "opnieuw leren spelen" had ik ook heel erg in het begin.
Dat verwaterd op den duur weer, maar klopt zeker wel naar mijn idee.
Met de HOOK heb ik ook een andere beleving t.o.v. andere amps: ik raak als het ware wat afgeleid door het feit dat ie zo lekker klinkt, terwijl je bij een andere amp altijd afgeleid raakt doordat ie wat minder klinkt.
Dat zal ook wel weer overgaan mettertijd, maar dat gevoel had ik wel een beetje, vooral in het begin.

the sure thing
9 januari 2010, 16:14
... ik raak als het ware wat afgeleid door het feit dat ie zo lekker klinkt, terwijl je bij een andere amp altijd afgeleid raakt doordat ie wat minder klinkt.
Dat zal ook wel weer overgaan mettertijd .... Nee hoor, dat went nooit :)

Rick trodat
11 januari 2010, 11:42
Even weer een nieuwe vraag:

Uit een ander topic ging het ook even over de speakerkeuze bij de hooks. Nu was er een member die bij vd haar had gewerkt en die had bij Rob Winter zijn cabs 4*12 een combi van celestion gold en h30. Hi jgaf aan dat dit de ideale combi is.

Ik ga ervan uit dat hij redelijk wat speakercombis heeft gehoord en daarom neem ik dit zeker in overweging. Probleem is dus weer die powerrating bij 2*12.

Celestion gold 50 watt
g-12H30 30 watt

Volgens mij had je dan toch 2*30 watt is 60 watt?? (Laagste wattage)

Wellicht is een combi van Gold en g-12 65 best goed. Misschien eens bij kool and elfring langs gaan.

Henri H
11 januari 2010, 12:03
....
Volgens mij had je dan toch 2*30 watt is 60 watt?? (Laagste vermogen)
.....Klopt, 60 Watt.
Dat is in principe ruim voldoende hoor, tenzij je altijd boven de 5 komt met je HOOK.
Die Celestion Golds zijn wel duur hoor! (€300,- ofzo per stuk).

Rick trodat
11 januari 2010, 12:07
Tja duur. Mijn hook koste toch al een vermogen. Daarnaast ga ik de combi:

-g-12 65 met v30 eens proberen en
-g12 65 met de cel Gold.

Ik heb dan geen last van powerrating en wellicht gaat ie dan iets minder compressed klinken en wat meer schreeuwen.

Denk toch dat de speakers het na een aantal jaren begeven met de h30.

Henri H
11 januari 2010, 12:19
65/V30 combi lijkt me ook ideaal, heb even gekeken naar de sensitivity (rendement?) van beide speakers, maar daar zit 3 dB verschil tussen.
Geen idee of dat goed gaat werken.

Ik heb 2 weken geleden een 4x12 GB's kast en een 4x12 G12-65 kast tegelijk op m'n HOOK aangesloten.
Tussen deze speakers zit maar 1 dB verschil, maar ik hoorde de 65's bijna niet meer terug.

Rick trodat
11 januari 2010, 12:48
65/V30 combi lijkt me ook ideaal, heb even gekeken naar de sensitivity (rendement?) van beide speakers, maar daar zit 3 dB verschil tussen.
Geen idee of dat goed gaat werken.

Ik heb 2 weken geleden een 4x12 GB's kast en een 4x12 G12-65 kast tegelijk op m'n HOOK aangesloten.
Tussen deze speakers zit maar 1 dB verschil, maar ik hoorde de 65's bijna niet meer terug.

hmmm, wellicht moet iemand eens een keer dit met vd haar of leendert bespreken.

Tja als je het zo stelt dan zou die 3db een enorm verschil moeten uitmaken.

Echter volgens mij is een verandering van 3 dB is voor het menselijk oor maar net vast te stellen. Pas een verschil van 5 dB is goed waarneembaar

Henri H
11 januari 2010, 12:53
3 dB wordt door het menselijk gehoor als een verdubbeling v.d. het volume waargenomen volgens mij(?).

Volgens dit wiki artikel (http://en.wikipedia.org/wiki/Decibel) klopt dat ook.


The human perception of, for example, sound or light, is, roughly speaking, such that a doubling of actual intensity causes perceived intensity to always increase by the same amount, irrespective of the original level. The decibel's logarithmic scale, in which a doubling of power or intensity always causes an increase of approximately 3 dB, corresponds to this perception.

Negative K3 fan
11 januari 2010, 13:22
het gehoor is heel slecht om een kwantitatieve waarde te geven aan volume. Je kunt moeilijk zeggen of iets 2 keer zo hard, of 3 keer zo hard is. Over het algemeen worden volgens mij de volgende stelregels gehanteerd:
- het menselijk gehoor is in staat om volumeverschillen vanaf 1 dB waar te nemen
- dubbel zoveel intensiteit (dus vermogen), geeft 3 dB (dit is gewoon een feit, geen stelregel)
- 'dubbel zo hard' is 10 dB

Rick trodat
11 januari 2010, 13:54
Oke. Ik denk dat ik het binnenkort maar eens ga proberen. Als de 65's echt onder worden gesneeuwd merk ik dat snel genoeg.

Henri H
11 januari 2010, 13:56
Misschien kun je K&E een mailtje sturen en hun vragen of het zinnig is om deze combi te proberen.
Als je dan het antwoord hier even post.... ;)

the sure thing
11 januari 2010, 13:58
65/V30 combi lijkt me ook ideaal, heb even gekeken naar de sensitivity (rendement?) van beide speakers, maar daar zit 3 dB verschil tussen.
Geen idee of dat goed gaat werken.

Ik heb 2 weken geleden een 4x12 GB's kast en een 4x12 G12-65 kast tegelijk op m'n HOOK aangesloten.
Tussen deze speakers zit maar 1 dB verschil, maar ik hoorde de 65's bijna niet meer terug. Ik kan de volume-pot van mijn HOOK met de G12-65 ook hoger (harder) zetten dan met de V30 voor hetzelfde (belevings)volume

Rick trodat
11 januari 2010, 14:21
Oke wachten op een antwoord van K&E.

ewout
11 januari 2010, 14:21
Ik heb zelf een combi van een G12-65 + G12H (beide heritage) en dat klinkt echt erg goed. Ik had eerst 2 G12-65's, maar miste iets. Het klonk zeker wel goed, maar het was niet zo veelzijdig. De G12H geeft heel erg veel extra diepte, extra hoog en extra laag. Ik vind soms het tophoog van de g12h-30 wel iets teveel van het goede, maar dat is vooral op laag volume. Op hoog volume klinkt het weer beter in balans.

De combi G12-65 + V30 vind ik zelf ook goed klinken. Je krijgt een enorm rijk middengebied en de speakers lijken elkaars zwakkere punten op te heffen; de G12-65 krijgt wat meer midhoog, met de v30, waardoor je - zeker met wat scheur - wat meer door de mix heen prikt. De V30 krijgt wat meer diepte met de g12-65 en daardoor vond ik het in ieder geval wat mooier voor clean en lichte oversturing, waar een enkele v30 vaak niet zo mooi voor klinkt. (m.u.v. een bogner cube dan...)

Ik ben zelf nog erg benieuwd naar de combi G12-65 + celestion gold...

Rick trodat
11 januari 2010, 14:29
Ik heb zelf een combi van een G12-65 + G12H (beide heritage) en dat klinkt echt erg goed. Ik had eerst 2 G12-65's, maar miste iets. Het klonk zeker wel goed, maar het was niet zo veelzijdig. De G12H geeft heel erg veel extra diepte, extra hoog en extra laag. Ik vind soms het tophoog van de g12h-30 wel iets teveel van het goede, maar dat is vooral op laag volume. Op hoog volume klinkt het weer beter in balans.

De combi G12-65 + V30 vind ik zelf ook goed klinken. Je krijgt een enorm rijk middengebied en de speakers lijken elkaars zwakkere punten op te heffen; de G12-65 krijgt wat meer midhoog, met de v30, waardoor je - zeker met wat scheur - wat meer door de mix heen prikt. De V30 krijgt wat meer diepte met de g12-65 en daardoor vond ik het in ieder geval wat mooier voor clean en lichte oversturing, waar een enkele v30 vaak niet zo mooi voor klinkt. (m.u.v. een bogner cube dan...)

Ik ben zelf nog erg benieuwd naar de combi G12-65 + celestion gold...

Op welke versterker speel je?

ewout
11 januari 2010, 14:55
Verschillende; Koch Classictone, Vox Ac30 heritage, Hiwatt clone.

Heb al deze speakers ook in combinaties getest i.c.m. Marshall silver jubilee combo (50w) maar die is inmiddels alweer verkocht.

Henri H
11 januari 2010, 14:56
Wordt de 65'er niet ondergesneeuwd door de V30?

the sure thing
11 januari 2010, 17:21
Donderdag heb ik een "easy access" 2x12 binnen en ga ik combinaties van G12-65, V30 en G12M-20 proberen!

Henri H
11 januari 2010, 23:10
Ik heb vanavond m'n 4x12 met 65's en m'n GB's kast naast elkaar tegelijk op m'n HOOK getest, lijkt me ook een zeer goede combi!
De vorige keer had ik de GB's kast op de 65's kast staan, dat klonk niet echt lekker, maar naast elkaar des te beter.
De 65's geven punch/ballen, en de Greenbacks wat meer mid en midhoog.
Ik ga het in ieder geval binnenkort wel een keertje proberen om 2 GB's te mixen met twee 65's in de Marshall B-kast.
Ik ben zeer benieuwd naar je ervaringen met de V30/65 combinatie Rick.

Rick trodat
12 januari 2010, 09:48
De reactie van Kool and Elfring:

Bedankt voor je mailtje. Voor ik een aantal vragen ga beantwoorden wil ik benadrukken dat de speakercombinaties die ik hieronder heb vermeld erg goed klinken in onze 2x12 maar mogelijk heel verkeerd uitpakken in ander 2x12's.

Let bij het mixen van speakers goed op de sensitivity en het vermogen waarbij de sensitivity voor het geluid het belangrijkst is. Bijvoorbeeld een V30 met een G12M25 mixen is geen goed plan. (2 db verschil)

- 2* g12 H30 --> 70th anniversary versie, te schel / Heritage versie, heel mooi

- 2* celestion Gold --> heel mooi

- Een combi van g-12 65 en V30 --> wij vinden het niet mooi

- Een combi van g-12 (65?) en celestion Gold --> zou kunnen, ik kan mij niet herinneren dat wij deze combi geprobeerd hebben. Eerlijk gezegd zijn wij niet zo gek van de G12-65.



Mooie 2x12 combi's:

1x G12M25 / 1x G12H70th Anniversary (50 Watt)
2x Gold (100 Watt)
2x V30 (120 Watt)
1 xV30 / 1 x Gold (100 Watt)

Indien je nog vragen hebt hoor ik graag van je.

Met vriendelijke groeten,

ewout
12 januari 2010, 09:49
Wordt de 65'er niet ondergesneeuwd door de V30?

Valt heel erg mee, vind ik. Het matcht misschien niet 100% perfect, maar het scheelt maar weinig.

Henri H
12 januari 2010, 09:59
.....
- Een combi van g-12 65 en V30 --> wij vinden het niet mooi
......
Eerlijk gezegd zijn wij niet zo gek van de G12-65.
......Tja, als ze de G12-65 geen fijne speaker vinden houdt het op voor hun, ik vind het één v.d. mooist klinkende speakers.
Als ze aangeven dat 2 dB verschil al niet goed werkt, dan zal 3dB (verschil tussen G12-65 en V30) al helemaal een probleem worden neem ik aan?


Valt heel erg mee, vind ik. Het matcht misschien niet 100% perfect, maar het scheelt maar weinig.Dat spreekt bovenstaande wel tegen, maar ok.:ok:

Rick trodat
12 januari 2010, 10:23
Ik den kdat ze zeker wel gelijk hebben dat ze zeggen dat het in een k&e cab lekker klinkt en in een andere cab niet. Ik bedoel een v30 met een gold lijkt mij veel te veel hoog geven.

the sure thing
12 januari 2010, 12:01
Tja, als ze de G12-65 geen fijne speaker vinden houdt het op voor hun, ik vind het één v.d. mooist klinkende speakers.
Als ze aangeven dat 2 dB verschil al niet goed werkt, dan zal 3dB (verschil tussen G12-65 en V30) al helemaal een probleem worden neem ik aan?

Dat spreekt bovenstaande wel tegen, maar ok.:ok: Het is ook maar een mening van hun. Vreemd dat ze de G12T-75 niet noemen, ik weet dat K&E ook een fan is om de G12T-75 met de V30 te combineren.

Ik vind het vreemd dat ze de G12-65 niet geweldig vinden klinken. Het lijkt me sterk dat dit aan hun kasten kan liggen... Het blijkt maar weer dat smaak persoons (groeps?)gebonden is.

Rick trodat
12 januari 2010, 12:14
Vanmiddag ga ik de celestion Gold met de g-12 65 proberen in mijn hook cab. Jullie horen het van mij.

Rick trodat
12 januari 2010, 14:19
Goed kort mijn bevindingen over de speakercombi tussen de celestion gold en de G-12 65 (H). Een vriend van me had een celestion gold, al een jaar op gespeeld.

Ik heb em getest in mijn 2*12 hook cab.

Het geluid is heel open, veel meer hoog en redelijk clean. Beetje het karakter van een vox. Elke snaar hoor je heel goed afzonderlijk en in een bandsituatie kan dit zeer goed uitpakken. Hij klinkt wel minder vol en minder compressed. De oversturing is meer vox achtig geworden. Wat een speaker kan uitmaken toch!

Het db verhaal is waar. Je hoort vooral de celestion gold en op de achtergrond hoor je wel het laag van de G-12 65. Maar een stuk minder hard.

Grappig om te vertellen dat ik altijd de treble op 3 uur had gezet voorheen en de deep switch uit. Met de gold erin heb ik de deep switch aan en de treble teruggedraaid.

Conclusie: De g-12 65 wordt wel ondergesneeuwd door de gold. Echter omdat de speakers best verschillend zijn hoor je wel duidelijk een verschil in geluid dan 2 g-12 65.

- Op lagere standen klinkt ie net zo hard als voorheen
- Veel meer sprankel in het geluid
- Het lage en compressed is nu een stuk minder, maar zeker nog aanwezig
- In een live situatie denk ik dat vooral de gold gaat opvallen
- clean is het minder jazzy en minder wollig geworden
- Op de neckpickup met een strat heb je nu mooie ronde tonen met meer sprankel
-Bridgepickup klinkt wellicht een beetje schel
- Het geluid lijkt wat meer om je heen te zijn
- minder ommph
-Minder woody

Zelf denk ik dat de combinatie gold met een h30 beter klinkt, omdat de speakers elkaar dan goed aanvullen. Nu is de G-12 65 meer een detail geworden. Echter heb je nu geen last van powerrating.

Henri H
12 januari 2010, 14:43
Mooie review Rick.:ok:

Ik heb het misschien al 's eerder verteld maar vooruit nogmaals ;):

Ik heb de HOOK voor het eerst getest op een 2x12 met Gold/H30.
Door die test ben ik aan de HOOK geraakt, vond het zeer mooi klinken, maar de prijs van zo'n kast staat me een beetje tegen, vandaar dat ik naar andere oplossingen heb gezocht(/zoek).

Rick trodat
12 januari 2010, 14:56
Tja het mooie van de kast vind ik dat ie semi open is. Ik heb het idee dat de golds minder lekker klinken in een gesloten kast. Maar niet getest.

Tja de h30 en de gold lijkt dus ideaal. Maar dus niet betreft de powerrating. Zelf ga ik het er niet op wagen. Dus lijkt het erop dat celestion ooit eens moet komen met een higher power handles g-12 h30 zoals ze dat ook met de celestion blue hebben gedaan, met de gold. Hoewel ik ze toch iets anders vind klinken.

Henri H
12 januari 2010, 15:03
Ja, en de Greenback is vervangen door de G12-65, ook een wereld van verschil...

Rick trodat
12 januari 2010, 15:09
Ja, en de Greenback is vervangen door de G12-65, ook een wereld van verschil...

Oke dus een 4*12 combi g-12 65 en een Greenback g-12M (25 watt) is dus ook een lekkere combi.

Maar ik speel vanwege het tillen het liefst op een 2*12. Dus ik zit dus met de powerrating

Henri H
12 januari 2010, 15:26
Ja, GB's/65's klonk goed gisteren, zonder band, dat dan weer wel.
Morgen ga ik het met de band proberen.

V30/65 lijkt mij ideaal, ook qua powerrating, misschien vullen ze elkaar wel goed aan doordat de V30 wat minder laag heeft?
Ze zouden de V30 moeten aanpassen naar een rendement van 97 dB. :)
Ik heb ook wel 's gehoord dat oude (ingespeelde) speakers een lager rendement hebben, misschien ook een optie?

Rick trodat
12 januari 2010, 15:43
Ja, GB's/65's klonk goed gisteren, zonder band, dat dan weer wel.
Morgen ga ik het met de band proberen.

V30/65 lijkt mij ideaal, ook qua powerrating, misschien vullen ze elkaar wel goed aan doordat de V30 wat minder laag heeft?
Ze zouden de V30 moeten aanpassen naar een rendement van 97 dB. :)
Ik heb ook wel 's gehoord dat oude (ingespeelde) speakers een lager rendement hebben, misschien ook een optie?

Zelf denk ik dat de G-12 65 en de v30 teveel mid geeft en dat het geheel minder strak wordt. Hoewel de v30 wel meer hoog heeft. Een v30 geeft toch wel veel mid hoog en de g-12 65 vooral mid laag.

De gold geeft voornamelijk hoog vind ik. De g-12 h30 geeft ook een lekker laag. Vandaar dus dat de h30 en de gold zo'n lekkere combi is.

the sure thing
12 januari 2010, 16:46
Tja het mooie van de kast vind ik dat ie semi open is. Ik heb dit wel getest en het klopt: in een gesloten kast klinkt de Gold veel minder open/sprankelend: hij klinkt dan doffer.

Verder dank voor je review!

Ik ga de combi V30/G12-65H wel nog uitproberen.

sjaak1990
12 januari 2010, 19:28
Ik heb de combi g12-65/v30 geprobeert. De v30 gaat een behoorlijk stuk harder waardoor je de g12-65 minder hoort, klinkt toch wel lekker hoor en wil het nog een keer gaan proberen maar de vorige keer vond ik het toch teveel v30. Niet teveel mids sowieso, 65er heeft minder mids dan de v30, dus automatisch minder mids dan met alleen v30's. Het is wel een wat losser opener geheel natuurlijk.

ewout
12 januari 2010, 19:39
Dat spreekt bovenstaande wel tegen, maar ok.:ok:

Die v30 + G12-65 is erg smaakgebonden, verbaasd me niets dat ze bij K&E het niet mooi vinden klinken. Ik zou ook zelf eerder een andere combi nemen - wat ik dus ook heb gedaan. ;-)

Henri H
14 januari 2010, 08:27
't Is ietwat off-topic, omdat Rick toch niet deze combi wil vanwege de powerrating, maar ik heb gisteren m'n beide 4x12's, de één met 65's, de ander met GB's, even in de band getest.
Ik hoor iets wat me niet bevalt in de Greenbacks. Het klinkt wat "krasserig" ofzo.
Bovendien klinken de GB's iets harder.
Na één nummer heb ik de GB's kast afgesloten, heb de mids en treble wat hoger gezet, en gaan met die banaan; :rockon:

Nu ben ik nog steeds wel nieuwsgierig naar een H30 of V30 combi met mijn 65's.
Beide speakers hebben een sensitivity (rendement?) van 100 dB, dus ik verwacht geen wonderen van die combi.
Shredneck (forumlid) had in een ander topic gepost dat ie destijds voor Rob de Winter een combi van H30/Golds in z'n 4x12's zette, en volgens hem was dat de beste combi.
Maar ja, in een 2x12 kast zit je dan weer met de powerrating....

kidrock
15 januari 2010, 16:04
Zoals beloofd hier het verslag van mijn G12H/V30 speaker combi experiment. Gisteravond gerepeteerd met de band en ik moet zeggen dat ik heel tevreden ben met deze combi :)
De G12H geeft een goede balans samen met de V30 en blijft mooi overeind staan in de mix. Het teveel aan midhoog wat ik eerst had met alleen de V30ers is nu verdwenen. Daarvoor in de plaats heb ik wat meer hoog gekregen, maar dat is op zich niet hinderlijk. Die heb ik dan ook wat terug gedraaid en ik denk dat het geheel nog beter gaat klinken naarmate de speaker volledig ingespeeld is.

Over de powerrating zou ik zelf niet zoveel zorgen maken. Ik heb in het verleden een tijd lang met een 100W Marshall samen met een 2x12 kast met GB's (25W) gespeeld en dat ging prima. Je kon meestal wel horen als de speakers teveel voor hun kiezen kregen, maar dan draaide je boel gewoon een toefje terug. Maar dan had ik het al wel behoorlijk hard staan!!
Zij hebben mij altijd verteld dat je beter een hoger watt amp kunt combineren met een lager wattage aan speakers (mits niet al te extreem laag, natuurlijk), dan andersom.

the sure thing
16 januari 2010, 23:13
... ik heb zojuist (zonder band) wat proef gedraaid met mijn 2x12 G12M-20 (heritage, goed ingespeeld) in combinatie met mijn HOOK R40.


Korte samenvatting van eerdere zoektocht: de G12-65 was clean mooi, maar overstuurd niet, de V30 was clean kil, maar in de band met overdrive weer geweldig.

De G12M-20 lijkt van beide werelden het goede te hebben. Het halselement van mijn strat klinkt niet hard en koud (met de V30 wel) en er is een beetje die compressie als met de G12-65, maar duidelijk ook meer hoog. Binnenkort nog maar eens in de band aan de tand voelen!!!

kidrock
17 januari 2010, 00:47
Voorlopig heb ik mijn speaker combi gevonden, maar ik ben altijd nieuwsgierig hoe andere speakers klinken met de Hook. Dus ik zou zeggen... laat de reviews maar komen! :rockon:

Chiel
18 januari 2010, 07:48
Ik heb bij mijn Hook Captain 6L6 een Paul Lenders clubcab met 2 Eminence Governers. Deze speaker neigt naar een V30, alleen heeft deze duidelijk een andere midscope. In een gesloten kast klinkt deze duidelijk minder schel en 'boomie' terwijl hij erg goed door de mix prikt. Signaalresponse is duidelijk meer lineair t.o.v. de V30. Je sound blijft dus veel meer constant op verschillende geluidsniveaus. Ik gebruik deze combinatie al ruim 2 jaar (+200 gigs) en dit krijg je dus echt niet snel kapot gedraaid. Ik prefereer deze cab boven de Bogner 4x12 V30.

In mijn Hook R20 zat oorspronkelijk een Celestion Gold, maar deze vond ik veel te jazzie. Was ook erg lastig uit te versterken en hij miste duidelijk helder top hoog. Met een Celestion V30 vond ik de cab veel te agressief en te schel. Lead en overstuurd klonk wel te gek. Met een Electrovoice EVML12 Classic was het echt al veel beter, sound was goed in balans en vooral ook veelzijdig. Groot nadeel was dat hij best luid moest om lekker te klinken en aangezien ik deze combo uitsluitend voor kleine gigs gebruik was dat niet echt handig. Uiteindelijk heb ik hier ook een Eminence Governer in gezet en dat bevalt tot nu toe bijzonder goed.

Rick trodat
18 januari 2010, 09:38
Ik heb bij mijn Hook Captain 6L6 een Paul Lenders clubcab met 2 Eminence Governers. Deze speaker neigt naar een V30, alleen heeft deze duidelijk een andere midscope. In een gesloten kast klinkt deze duidelijk minder schel en 'boomie' terwijl hij erg goed door de mix prikt. Signaalresponse is duidelijk meer lineair t.o.v. de V30. Je sound blijft dus veel meer constant op verschillende geluidsniveaus. Ik gebruik deze combinatie al ruim 2 jaar (+200 gigs) en dit krijg je dus echt niet snel kapot gedraaid. Ik prefereer deze cab boven de Bogner 4x12 V30.

In mijn Hook R20 zat oorspronkelijk een Celestion Gold, maar deze vond ik veel te jazzie. Was ook erg lastig uit te versterken en hij miste duidelijk helder top hoog. Met een Celestion V30 vond ik de cab veel te agressief en te schel. Lead en overstuurd klonk wel te gek. Met een Electrovoice EVML12 Classic was het echt al veel beter, sound was goed in balans en vooral ook veelzijdig. Groot nadeel was dat hij best luid moest om lekker te klinken en aangezien ik deze combo uitsluitend voor kleine gigs gebruik was dat niet echt handig. Uiteindelijk heb ik hier ook een Eminence Governer in gezet en dat bevalt tot nu toe bijzonder goed.

Meer dan interessant verhaal, zeker aangezien ik de 6l6 en de el34 redelijk gelijkwaardig vind klinken. Ik ben ook zeker benieuwd naar soundclips als je die hebt.

Verder lees ik over de Governer dat die vaak redelijk vlak klinkt (zeker de eerste maanden) en dat ze redelijk afhankelijk zijn in welke cab je ze stopt. Maar goed dat zijn verhalen.

Rick trodat
21 januari 2010, 11:52
Oke wat ik van de week heb geprobeerd is de hook 2x12 cab zonder achterkant. Gewoon eraf gehaald. Wel even de aansluiting los gemaakt. Is geen permanente oplossing. Ook niet mooi, maar goed.

Met de g-12 65 verlies je aardig wat bas. Maar ik vind dit zeker een voordeel, aangezien ik vooral veel redelijke cleane blues speel en het geluid gaat wat meer richting een Fender. Qua sprankel veranderd er wel wat.
Op de lead channels is het minder brits geworden. Geen (bijna) oemph. Minder strakke bas. Maar ik had het idee dat de semi open back clean t.o.v. lead dat ze op elkaar moeten ingeven. Semi open is daarbij op alle kanalen toch de beste oplossing. G-12 65 is niet echt geschikt voor een open back vind ik. Dan openback en 2 golds:

Ja dat is fantastisch! Geweldige sounds clean. Wat een sound met een strat!!Maar ook hier mis je aardig wat laag op de lead channels. Goed achterkant terug geplaatst:

Golds: Nog steeds erg goed, wel doffer.

Wellicht hebben jullie er wat aan.

Lexvandoef
21 januari 2010, 12:11
Leuk om over te lezen!

Ik heb zelf ook een HOOK 2x12 cab met 2 oude '65's bij mijn Captain 34 en vind ze ook wat te donker/smooth. Ik ga (waarschijnlijk) volgende een combi proberen van een oude H30 en 1 '65.

Ik ben benieuwd, keep you posted!

Rick trodat
21 januari 2010, 12:26
Leuk om over te lezen!

Ik heb zelf ook een HOOK 2x12 cab met 2 oude '65's bij mijn Captain 34 en vind ze ook wat te donker/smooth. Ik ga (waarschijnlijk) volgende een combi proberen van een oude H30 en 1 '65.

Ik ben benieuwd, keep you posted!

Ik ook. Tja ben toch een beetje van mening dat de hook captain zo veelzijdig is, dat daar ook een hele veelzijdige speaker bij hoort met de juiste ohm en juiste powerrating. Dat is dus nog een beetje de issue. Zelf ben ik van mening:

Voor clean: Een Gold, sprankelend, levend. Overdrive, kan wat schel worden. Combi maken is dan het beste. Een g-12 65 vol, warm, jazzy doet het ook redelijk op overdrive. Combineren is lastig vanwege de db.

Wellicht 2xV30. Drive zeer goed, maar clean lever je denk wat in.

Lexvandoef
21 januari 2010, 12:37
Ja, qua powerrating is het niet helemaal toppie, maar hoe vaak draai je hem nou voorbij 4 of 5? Ik eigenlijk nooit, veels te luid ;).

Anyway, ben benieuwd, kan toevallig ook voor een leuke prijs aan een H30 komen, dus vandaar :).

Rick trodat
21 januari 2010, 13:23
Nooit inderdaad, maar als ik lees standje 5 na een aantal dagen kapot. Dan denk ik op standje 3-4 wat ik wel eens doe. En dan een tube screamer intrappen, dat je dan na een x aantal jaar er toch wel andere speakers in kan hangen.

Henri H
21 januari 2010, 13:56
Ik denk dat dat wel mee zal vallen....

Lexvandoef
21 januari 2010, 13:59
Ik zie wel binnenkort :).

kidrock
21 januari 2010, 15:19
Ik heb de indruk dat de Captain 34 wat minder mid heavy is vergeleken met mijn R40 met 6L6. Bij de Captain zou een set V30ers een goede combi zijn. Voor mij was het puur overkill en heb er 1 gewisseld voor een H30. Ik zit nog in de inspeel periode, dus ik ben heel benieuwd hoe die over een tijdje gaat klinken.

Henri H
21 januari 2010, 15:25
Van de Celestion site:

BREAKING IN YOUR SPEAKER

Brand new speakers usually require a “breaking in period”. Start with a few minutes with low-level playing or background hum. Then, turn up the power amp volume to full, and control the level with the preamp gain and play with a fat, clean tone.

Have the bass and mid up full, and the treble at least half. On your guitar, use the middle pickup position (if your guitar has more than one pickup) and play for 10-15 minutes using lots of open chords, and chunky percussive playing. This will get the cone moving, and should excite all the cone modes and get everything to settle in nicely.


Het zou dus in een half uurtje klaar moeten zijn met inspelen?

the sure thing
21 januari 2010, 16:02
Van de Celestion site:

Het zou dus in een half uurtje klaar moeten zijn met inspelen?Ik denk dat dit de inspeelperiode is, die ervoor moet zorgen dat je speaker bij direct vol vermogen niet kapot gaat. Het verder los-spelen van de speaker gaan wel wat meer uurtjes overheen...

Chiel
21 januari 2010, 16:11
gewoon ff je iPod in de gitaarinput van je amp prikken. Laat hem op een huiskamervolume een paar uurtjes draaien (voordat je naar school of naar je werk gaat). Zodoende zijn ze meteen al een heel eind ingespeeld.

Lexvandoef
21 januari 2010, 16:55
Ik heb de indruk dat de Captain 34 wat minder mid heavy is vergeleken met mijn R40 met 6L6. Bij de Captain zou een set V30ers een goede combi zijn. Voor mij was het puur overkill en heb er 1 gewisseld voor een H30. Ik zit nog in de inspeel periode, dus ik ben heel benieuwd hoe die over een tijdje gaat klinken.

Dat wil ik dus ook nog een keertje proberen, maar eerst ff een andere combi :).

kidrock
22 januari 2010, 02:39
gewoon ff je iPod in de gitaarinput van je amp prikken. Laat hem op een huiskamervolume een paar uurtjes draaien (voordat je naar school of naar je werk gaat). Zodoende zijn ze meteen al een heel eind ingespeeld.

Idee is heel leuk, maar dat gaat helaas niet lukken aangezien die kast in de oefenruimte staat en niet ff snel mee naar huis neem :(
Het wordt dus gewoon op de ouwerwetse manier... dus lekker veel spelen :strat:

Rick trodat
22 januari 2010, 10:44
Hebben de hook gebruikers eigenlijk al andere voorversterkerbuisjes geprobeerd?

Ik heb 5x tung sol en 1xjj. Wellicht dat andere buisjes de boel wat transparanter kan maken.

kidrock
22 januari 2010, 11:14
Hebben de hook gebruikers eigenlijk al andere voorversterkerbuisjes geprobeerd?

Ik heb 5x tung sol en 1xjj. Wellicht dat andere buisjes de boel wat transparanter kan maken.

Hoe ben je tot die combinatie gekomen en hoeverre heeft het jou geluid veranderd? Ik ben zelf nog niet met preamp buizen aan de gang gegaan aangezien ik mijn R40 nog niet zo lang heb en ik moet ook eerlijk bekennen dat ik nog niet eens weet wat er precies inzit aan typen buizen. Je kan idd je geluid drastisch laten veranderen daardoor en sommige gaan zo ver om NOS buizen in hun amp te prikken, maar ja, dat is weer een heel ander hoofdstuk ;)

Lexvandoef
22 januari 2010, 11:19
Hoe ben je tot die combinatie gekomen en hoeverre heeft het jou geluid veranderd? Ik ben zelf nog niet met preamp buizen aan de gang gegaan aangezien ik mijn R40 nog niet zo lang heb en ik moet ook eerlijk bekennen dat ik nog niet eens weet wat er precies inzit aan typen buizen. Je kan idd je geluid drastisch laten veranderen daardoor en sommige gaan zo ver om NOS buizen in hun amp te prikken, maar ja, dat is weer een heel ander hoofdstuk ;)

Die zitten standaard in de Captain, althans bij mij ook toen ik hem kocht. :)

kidrock
22 januari 2010, 11:39
Die zitten standaard in de Captain, althans bij mij ook toen ik hem kocht. :)

Echt waar? Zitten die dr bij jou ook in? O, nu snap ik pas waarom het een "buizen" versterker heet! :crazyhappy:

Rick trodat
22 januari 2010, 14:16
Voorzover ik weet zaten er bij mij geen nos buizen in.

Op de 3e postie heb ik een jj. Experimenteren daarmee kan geen kwaad, aangezien jj al een vrij warme volle klank geeft en dat in combinatie met de g-12 65 kan het een beetje overkil zijn.

Wellicht een electro harmonics 12ax7 kan wat meer openheid geven. Die tung sol die ik in de andere posities heb, daarvan weet ik eigenlijk de eigenschappen niet echt van.

Lexvandoef
22 januari 2010, 15:29
weet iemand eigenlijk welk buisje op welke positie wat doet?

Rick trodat
22 januari 2010, 15:33
Ja, ik heb wel eens met leendert gesproken.

Meest links V1 positie

Meest rechts is dacht ik de schakeling

2e en 3e zijn voor het tweede en derde kanaal.

De rest dan de rest voor de boost

Nog even verdiept in de eh buizen. En die klinken toch te vol.

jj lijken me ook niet ideaal, tenzij je van een warme buizensound houd. Maar in combi met de g-12 65. hmmm

Tung sol, is volgens mij best of both worlds. Open transparant en toch vol en warm.

Lexvandoef
22 januari 2010, 15:56
Cool thnx! Ga ik daar ook eens mee kloten. :)

kidrock
22 januari 2010, 17:25
Ja, ik heb wel eens met leendert gesproken.

Meest links V1 positie

Meest rechts is dacht ik de schakeling

2e en 3e zijn voor het tweede en derde kanaal.

De rest dan de rest voor de boost

Nog even verdiept in de eh buizen. En die klinken toch te vol.

jj lijken me ook niet ideaal, tenzij je van een warme buizensound houd. Maar in combi met de g-12 65. hmmm

Tung sol, is volgens mij best of both worlds. Open transparant en toch vol en warm.

Ik neem aan dat deze volgorde bedoeld is voor de Captain. Met mn R40 zal het waarschijnlijk weer anders zijn aangezien ik maar 2 channels heb. Weet toevallig iemand daar de posities van? Dat scheelt weer wat trek en plug werk, zeg maar ;)

Met nos buizen is het vaak "hit or miss" van wat ik er van gelezen heb. Je komt ze nog regelmatig tegen op ebay en vaak voor belachelijke prijzen omdat de voorraad een beetje begint op te raken. Als je een goeie te pakken krijgt dan kan het wel heel mooi klinken, maar of het de prijs rechtvaardig? Daar heb ik zo mn bedenkingen bij.

the sure thing
28 januari 2010, 21:15
Ik neem aan dat deze volgorde bedoeld is voor de Captain. Met mn R40 zal het waarschijnlijk weer anders zijn aangezien ik maar 2 channels heb. Weet toevallig iemand daar de posities van? Dat scheelt weer wat trek en plug werk, zeg maar ;)


Yep! Info van Leendert. Van RECHTS naar LINKS (gezien als je achter de amp staat, dus van buiten naar binnen):
V1: clean en 1e trap lead
V2: 2e trap lead en send fx loop
V3: reverb (send)
V4: 3e trap lead en return fx loop
V5: reverb return (mix totaal)
V6: fase draaier

kidrock
29 januari 2010, 03:34
Yep! Info van Leendert. Van RECHTS naar LINKS (gezien als je achter de amp staat, dus van buiten naar binnen):
V1: clean en 1e trap lead
V2: 2e trap lead en send fx loop
V3: reverb (send)
V4: 3e trap lead en return fx loop
V5: reverb return (mix totaal)
V6: fase draaier

Bedankt! Altijd handig om te weten. Ik heb de achterkant nog niet los gehad, maar das best wel veel voor een 2 channel amp zou je zeggen. Maar ik zie dat de galm + fx loop ook een flinke duit in het zakje doen, maar voor de rest hoor je mij niet klagen. Voor een goede sound moet je tenslotte wel wat voor over hebben.

Trouwens... heb vanavond weer gespeeld met de band en ik moet zeggen dat die H30/V30 combi wel erug lekka klinkt! :rockon:

Lexvandoef
2 februari 2010, 00:58
Leuk om over te lezen!

Ik heb zelf ook een HOOK 2x12 cab met 2 oude '65's bij mijn Captain 34 en vind ze ook wat te donker/smooth. Ik ga (waarschijnlijk) volgende een combi proberen van een oude H30 en 1 '65.

Ik ben benieuwd, keep you posted!

Ja! Vanavond eindelijk de H30 opgehaald en in mijn HOOK 2x12 geschroefd :).

Ik had eerst 2 65's: erg warm geluid, veel bas, woody en een beetje wollig. Veel oomph, teveel zelfs. Ook erg smooth en weinig tophoog, had de treble en presence erg hoog staan, maar zelf dan was er een beetje het 'dekentje over de speakers' effect. Geluid lijkt ook erg in de kast te hangen.

Nu 1 '65 en 1 H30 (beide jaren '70): Hup, weg dekentje over de speakers! Veel meer tophoog, kon de presence en treble een heel eind terugschroeven :) Meer aggresiviteit en articulatie ook, hoog gaat hoger en laag dieper. Het klinkt ook veel meer 'om je heen' en 3D. De lead kanalen klinken nu ook aggresiever (op een goeie manier). Dit is eigenlijk zoals de HOOK in hoofd hoort te klinken :) Ik ga voorlopig met deze setup zo spelen en aankloten, ben voorlopig weer helemaal happy :D!

Je hoort trouwens wel duidelijk dat de H30 de overhand heeft qua geluid (ook logisch gezien de +3 dB sensitivity). Ik vind het lekker, je hoort op de achtergrond en voelt de andere '65 wel degelijk, geeft meer body en stevigheid aan het geluid. Denk dat je ongeveer voor 75% de H30 hoort en voor 25% de 65.

Ik heb trouwens ook nog het een en ander met de preamp buisjes geschoven, zaten bij mij ook 5 Tung Sol in en 1 JJ (op het cleane kanaal). Vond het clean met een Tung Sol veel levendiger dan met een JJ, dus de JJ maar op de fx-loop gezet en die Tung Sol van daar op het cleane kanaal. Jeej!

Henri H
2 februari 2010, 08:36
Da's mooi Lex, heb ik net m'n hele set omgebouwd naar '65's, op aanraden van jou N.B.! ;)
Krijg ik nu weer opnieuw GAS door jouw toedoen. :o :angry:

Ach, laat ook maar, de HOOK gaat toch pleite (denk ik). :soinnocent: :chicken:

the sure thing
2 februari 2010, 10:45
...Ach, laat ook maar, de HOOK gaat toch pleite (denk ik). :soinnocent: :chicken: Wat zullen we nou krijgen?

Henri H
2 februari 2010, 11:09
Wat zullen we nou krijgen?Ja, sorry. :chicken: ;)

Ik vind het een zeer goede amp, maar hou toch meer van het geluid van m'n JCM 800, en voor thuis en kleine kroegen is m'n Mesa Stiletto beter geschikt.
Ik twijfel nog wel erg, krijg er misschien wel enorm spijt van, omdat ik vind dat de HOOK meesterlijk klinkt op m'n 1960B kast met 65's.
Morgen gaat de JCM 800 weer 's mee naar de oefenruimte, als dat nog steeds zo goed bevalt, dan is de keus snel gemaakt, met enige tegenzin, dat wel.

Michael AE
2 februari 2010, 11:14
Ik wist het wel. :p

Lexvandoef
2 februari 2010, 11:23
Da's mooi Lex, heb ik net m'n hele set omgebouwd naar '65's, op aanraden van jou N.B.! ;)
Krijg ik nu weer opnieuw GAS door jouw toedoen. :o :angry:

Ach, laat ook maar, de HOOK gaat toch pleite (denk ik). :soinnocent: :chicken:

Niets zo veranderlijk als een gitarist he ;) Mijn smaak is blijkbaar veranderd. ;)

Ik ben er na gisteren weer achter dat het echt een blijvertje is :).

Rick trodat
2 februari 2010, 13:03
Ja, ik had zelf een beetje vergelijkbare bevindingen met de gold en de g-12 65. Vooral veel gold en minder 65. Schijnbaar vullen de speakers, ook in dit geval elkaar niet optimaal aan. Er zou dus naar een speaker gekeken moeten worden die dezelfde sensitivity heeft als de h30 en ook nog een veel compressie heeft en veel laag.

Dan moet je denk ik elders zijn en niet bij celestion.

Zelf ga ik een combi van de g-12 65 proberen in combi met een jensen C12N. Qua gevoeligheid ligt dit dicht bij elkaar:

G-12 65 is 97 db
Jensen is 98,4 db

Jensen klinkt erg helder, de G-12 65 erg vol. Ik denk dat het een mooie combi is. Daarnaast is de c12n 50 watt en dat brengt de powerrating hier dus niet ter discussie.

Henri H
2 februari 2010, 13:14
Misschien is een mix met G12T-75's ook nog niet zo verkeerd, hebben dezelfde sensitivity als 65's, en hebben meer (teveel?) hoog.
Op m'n 1960AX met GB's en 75's klonk de HOOK zeker niet verkeerd, vond alleen de Greenbacks niet lekker matchen, maar ik heb de indruk dat 75's best goed matchen met een HOOK.
Ik heb m'n 75's verkocht, stom he? :chicken:

the sure thing
2 februari 2010, 13:56
Misschien is een mix met G12T-75's ook nog niet zo verkeerd, hebben dezelfde sensitivity als 65's, en hebben meer (teveel?) hoog.
Op m'n 1960AX met GB's en 75's klonk de HOOK zeker niet verkeerd, vond alleen de Greenbacks niet lekker matchen, maar ik heb de indruk dat 75's best goed matchen met een HOOK.
Ik heb m'n 75's verkocht, stom he? :chicken:DAMN! Hou nou op met al die speakersoorten noemen, ik krijg alleen maar meer GAS! Nou moet ik de volgende speakerconfiguraties nog testen met mijn R40:

2x G12M20H
G65 en G12T-75
G65 en V30
G65 en G12M20H
V30 en G12M20H
G12M20H en G12T-75

ZO BLIJF IK AAN DE GANG!!! :)

Henri H
2 februari 2010, 14:14
:seriousf: :seriousf: :makeup:

Lexvandoef
2 februari 2010, 16:43
Ja, ik had zelf een beetje vergelijkbare bevindingen met de gold en de g-12 65. Vooral veel gold en minder 65. Schijnbaar vullen de speakers, ook in dit geval elkaar niet optimaal aan. Er zou dus naar een speaker gekeken moeten worden die dezelfde sensitivity heeft als de h30 en ook nog een veel compressie heeft en veel laag.

Dan moet je denk ik elders zijn en niet bij celestion.

Zelf ga ik een combi van de g-12 65 proberen in combi met een jensen C12N. Qua gevoeligheid ligt dit dicht bij elkaar:

G-12 65 is 97 db
Jensen is 98,4 db

Jensen klinkt erg helder, de G-12 65 erg vol. Ik denk dat het een mooie combi is. Daarnaast is de c12n 50 watt en dat brengt de powerrating hier dus niet ter discussie.

Ik vind het zelf voorlopig geen probleem dat ik de H30 meer hoor dan de '65. Ook qua powerrating moet het te doen zijn (ben niet van plan hem helemaal open te gooien de komende tijd), dus ik laat het setje voorlopig ff zo.
Ben net weer helemaal tevreden ;).

the sure thing
2 februari 2010, 17:08
Ik vind het zelf voorlopig geen probleem dat ik de H30 meer hoor dan de '65. Ook qua powerrating moet het te doen zijn (ben niet van plan hem helemaal open te gooien de komende tijd), dus ik laat het setje voorlopig ff zo.
Ben net weer helemaal tevreden ;). Ik vind de verhouding 25% - 75% teveel in het nadeel van de G12-65. Ik zou 50-50% OK vinden. Mijn eerste combi wordt de G12-65 met de G12M20H. Voor mij is de powerrating geen enkel probleem: ik hoef maar 40W te bedwingen met mijn R40!

Lexvandoef
2 februari 2010, 17:12
Ik vind de verhouding 25% - 75% teveel in het nadeel van de G12-65. Ik zou 50-50% OK vinden. Mijn eerste combi wordt de G12-65 met de G12M20H. Voor mij is de powerrating geen enkel probleem: ik hoef maar 40W te bedwingen met mijn R40!

om en nabij de 50-50 zou ook wat idealer zijn inderdaad, maar heel veel aan die verhouding kan ik niet veranderen, en ik ben nu veel blijer met mijn cabje dan eerst, dus ik blijf lekker zo spelen :)..

the sure thing
5 maart 2010, 10:21
Nou... EINDELIJK na maanden weer eens uitvoerig kunnen testen.

Mijn R40 top op een Orange open back 2x12 aangesloten en met G12M-20 Heritage erin en de hele avond gespeeld met de complete band (9 man). Ik moet zeggen: de compressie van de G12-65 mis ik nog steeds, maar het is een hele verbetering t.o.v. de V30. De g12M-20 prikt net zo goed door de mix als de V30, maar klinkt uiteraard een stuk milder/ronder/voller dan de V30. En nog behoorlijk wat bas! Bij sommige nummers had ik wel last van een soort irritante "mid-hump" (bepaalde middenfrequenties die plotseling hard door leken te komen) wat ik eigenlijk nooit eerder heb gehad. Ik moet zeggen dat ik mijzelf met de beamblocker wel errug goed hoorde :)

Samenvatting: de G12-65 "wint" het nog steeds qua cleane compressie, maar prikt te weinig door de mix. De G12M-20 heritage doet dat weer prima wel. Volgende week ga ik een G12-65 met een G12M-20 combi proberen.