PDA

View Full Version : Topkam



Bastijn
13 april 2003, 12:53
mensen ik heb een nieuwe topkam nodig, en wel voor mn 5 snarige fretlozerd, gewapend met DŽaddario flatwounds, .045 .065 .080 .100 .132
Waar kan ik een geschikte kam vinden/bestellen, t heeft haast, mn b en mn g zijn amper meer te gebruiken! (afgebroken)
Voxhumana heeft er volgens mij maar 1
http://cgi.voxhumana.nl/vox_store/vox_store.cgi
is deze geschikt?? De gaatjesdiameter staat er namelijk niet bij!

bassopotmus
13 april 2003, 12:59
Kijk...ik kan niet vanuit me pc zien of deze voor je bass is geschikt.Maar volgens mij moet je zozo je slots nog uitvijlen, Vox heeft alleen de beginnetjes gemaakt (pre-slotted).

Deze kan is wel van kwaliteit, praphtech(of zoiets) schuurt wat minder enzo, zal langer meegaan dan de el cheopo plastic sjit.

Mischien kun je beter fftjes je bas meenemen als je em koopt?

Bastijn
13 april 2003, 13:04
om voor een topkam naar voxhumana af te reizen, vind ik een beetje overdreven.
Maar dat zelf uitvijlen, ik dacht dat die topkammetjes nauwsluitend moesten zijn, je kan m toch nooit zelf zo goed vijlen?
bovendien, hoe moet ik weten hoe diep en breed ik hem moet vijlen??

bassopotmus
13 april 2003, 13:07
uh, kijk naar je oude kam? Naja fox is indd wat leuke om meteen een verzameling custom dingen mee te nemen...

Bastijn
13 april 2003, 13:15
mn ouwe kam is dus niet geschikt voor deze maat snaren, en nu dus naar de klote.
kan ik niet een gitaarbouwer vragen of ie een kammetje voor me wil vijlen in mijn maten, of doen ze dat niet?

bassopotmus
13 april 2003, 13:20
je locale dealer moet het kunnen??

wannabefieldy
13 april 2003, 18:04
misschien domme vraag...

maar heb je veel kwaliteits verschillen in topkammen???
en ehmz.. zijn..ach ja.. die zijn belangrijk :grin:
naja..

Bastijn
13 april 2003, 19:00
ja je heb zeker kwaliteit verschil.....de mijne is van plastic, wat echt zuigt, maar die van voxhumana zijn van hout, wat er alweer beter uitziet.

wannabefieldy
13 april 2003, 19:07
maar niet alleen eh.. kwa uiterlijk, maar ook kwa geluid?

bassopotmus
13 april 2003, 19:09
uhm sorry bastijn, graphtech..das like composiet materiaal, dus geen hout?

Semafoor
13 april 2003, 20:53
Op 2003-04-13 19:07, schreef wannabefieldy:
maar niet alleen eh.. kwa uiterlijk, maar ook kwa geluid?


Een goede topkam slijt minder snel, scheurt niet uit etc.
Voor het geluid maakt het bij gefrette noten geen fuck uit, bij open snaren kan je het wel horen.

bassopotmus
13 april 2003, 20:56
Och, het is net zoals bij stemmechanieken, bruggen, frets. Er word vaak bespaard op deze items bij goedkope bassen, als je een goede bas hebt kun je die echt goed maken door deze "minder belangrijke" dingen te vervangen met top spul (schaller, gotoh, whatever)

wannabefieldy
13 april 2003, 20:56
o oke...
en heb je er eig veel prijsverschil in dan?
jah.. ik interreseer me meer in de pickups bruggen en hout soorten :grin:
(voordat jullie denken dat ik daar ook geen verstand van heb )

Manusdr
13 april 2003, 21:23
Die topkam van voxhumana heb ik gekocht voor mijn vretloze bas. Het is een prima ding met enverpakking die je allerlei fantastisch speelgenot belooft. Gewoon thuis laten bezorgen dat ding.

Bastijn
14 april 2003, 15:22
Op 2003-04-13 21:23, schreef Manusdr:
Die topkam van voxhumana heb ik gekocht voor mijn vretloze bas. Het is een prima ding met enverpakking die je allerlei fantastisch speelgenot belooft. Gewoon thuis laten bezorgen dat ding.


En heb je m dan zelf op maat gevijld, of is t een soort van universeel passend kammetje??

Venomer
14 april 2003, 17:09
["kan ik niet een gitaarbouwer vragen of ie een kammetje voor me wil vijlen in mijn maten, of doen ze dat niet?"]

'Tuurlijk wel. Dat is toch zijn vak? Laat gewoon een gitaarbouwer een nieuwe topkam plaatsen en laat je bas gelijk even goed afstellen.

Manusdr
14 april 2003, 17:45
De topkam was gelijk op maat, geen gedoe met vijlen, geen gepiel. Ideaal dus.

Bastijn
14 april 2003, 19:53
dat afstellen kan ik zelf wel, maar om m te laten intoneren, en een kammetje maken, is dat duur/arbeidsintensief?