PDA

View Full Version : Digidesign Eleven rack anno 2010



Pagina's : [1] 2

Nocki
7 januari 2010, 11:20
Om het AxeFx topic niet te veel te vervuilen open ik deze even...

Aangezien ik ondertussen veel info aan het verzamelen ben over beide units dacht ik dat het handig zou zijn als alles voor de axefx daar blijft en over de eleven hier.

Wie heeft m al en wat zijn je ervaringen?

Ik wil m gebruiken in combi met mn vht als mini rackje en een 2x12 en m vooral gebruiken op momenten dat ik met minder handige geluidsmensen werk...

MSNL
7 januari 2010, 11:38
Ik heb er een!
Ik ben er erg tevreden over!
Ik moet wel zeggen dat ik de 11R in eerste instantie gekocht heb als unit voor thuis om op te nemen en met hoofdtelefoon te kunnen oefenen.
Ik had hiervoor een PodXt, maar gebruikte deze niet omdat deze niet beviel.

Ik heb de 11R pas 1 keer gebruikt bij een repetitie en 1 keer bij een optreden.

De geluiden vind ik erg goed!
Het plexi model is erg goed en reageert zeer goed op de volumeknop van de gitaar.
Ook de Blackface Deluxe, Blackface Twin, Vox Ac30 en Soldano simulaties zijn erg goed.
Wat effecten betreft is de reverb super. Echt heel mooi.
En de delay effecten, compressor en TS-simulatie is ook erg goed.

Wat mogelijkheden niet te vergelijken met de AxeFx, maar de 'beperkte' mogelijkheden maken de 11R ook veel makkelijker in gebruik.

En je koopt er Pro Tools Le bij.
Als je nog geen recording software hebt, is ditextra.
Ik gebruikte al Logic en weet nog niet of ik over ga stappen naar Pro Tools

Gebruik van Pro Tools heeft met de 11R wel enkele voordelen tov Logic.
Zo is er een GUI voor het bedienen van de 11R die je alleen in PT hebt.

Nocki
7 januari 2010, 11:48
Hoe is de dynamiek?
Ik kan me herrineren dat ik de Vetta weg deed omdat hij niet lekker speelde. Als ik zacht speelde was het zacht en als ik hard speelde hard maar als ik daartussenin zat dan merkte je dat ie er veel moeite mee had en klonk alles dus erg houterig. De ene noot hard en de andere zacht. Dat werdt dus erg rommelig. De feel van de Vetta was dus neit erg prettig. Hoe is de feel bij de ER?
En is de ER ook goed te gebruiken voor de "gewone" gitarist die niet wil opnemen of m wil gebruiken in combi met een PC/Mac?

MSNL
7 januari 2010, 14:04
Wat dynamiek vind ik de 11R een ernome verbetering tov Line6
De 11R reageert erg lekker op je spel. hard-zacht, plek van aanslag, plectrum techniek
Genoeg dingen om mee te spelen waarop de 11R wel goed reageert.
Op een of andere manier blijft het erg prettig om over de 11R te spelen. Dit gevoel had ik totaal niet bij Line6 spul.

De 11r is prima zonder PC/Mac te gebruiken en heeft een intuitieve en eenvoudige interface.

tnijland
7 januari 2010, 19:10
No offense, maar heb je ook referentie ervaring opgedaan met deze buizen amps in detail? Een Marshall is meestal wel enigszins na te bootsen en een partij goede scheur/crunch sounds zijn vaak heel erg leuk en aanlokkelijk maar kunnen in de praktijk wel behoorlijk verschillen van de feitelijke vintage amps.

De POD XT modelleert de voorbeeld amps helaas niet goed genoeg. Ik hoor bij zowel de Rack 11 en de AXe-Fx vaak dat de feel vaak de doorslaggevende factor is (volume cleanup etc.). Niet verkeerd maar dat wil nog niet zeggen dat de gemodelleerde referentie amp exakt is nagebootst. Ik vermoed namelijk dat wanneer Line 6 haar dynamiek en feel van de POD XT zou verbeteren, er een heel andere situatie zou ontstaan...

Ik heb in de afgelopen 25 jaar heel veel preamps (Soldano, GT Trio, Rover, CAE, M4 met modules, Triaxis etc.) gehad en geprobeerd maar kon er uiteindelijk vanwege budget problemen helaas maar een paar behouden. Daarom zoek ik persoonlijk naar die echte high-end oplossing die juist deze specifieke vintage amps sounds bereikbaar maakt.

Dit zijn dus hele interessante discussies :)

Nocki
7 januari 2010, 19:15
Dit zijn dus hele interessante discussies :)

Idd. Mijn eerste reactie voor mij is dat ik een exacte copie niet nastreef als ik maar een veelzijdig stuk techniek in mn handen heb wat in ieder geval door demix komt, goed klinkt en lekker speelt met de feel die ik gewend ben.
En daarom heb ik weinig met je vraagstelling. Toch ben ik benieuwd omdat het in dit brede topic toch thuis hoort.

De eleven en de Axe fx zijn zeg maar een volgende generatie modellers die weer een stukje verder zijn. Bij het uiteindelijke doel zullen we nog niet aangekomen zijn maar het is een leuke discussie idd. :)

Vandaag heb ik heel de dag zitten kijken of de eleven wat voor me is en ik denk van wel. zeker vanwege de prijs en omdat deze unit gewoon datgene doet wat ik wil. Meer is overkill maar wel leuk om mee te spelen voor me.

Sj03rd
7 januari 2010, 21:30
Vandaag heb ik heel de dag zitten kijken of de eleven wat voor me is en ik denk van wel.

Hier gaat het fout! Hoe langer je kijkt, des te liever je zoiets natuurlijk wil hebben!! ;)

MSNL
7 januari 2010, 21:41
No offense, maar heb je ook referentie ervaring opgedaan met deze buizen amps in detail? Een Marshall is meestal wel enigszins na te bootsen en een partij goede scheur/crunch sounds zijn vaak heel erg leuk en aanlokkelijk maar kunnen in de praktijk wel behoorlijk verschillen van de feitelijke vintage amps.

Ik heb geen detail ervaringen met deze buizen amps.
Het is niet mijn bedoeling geweest het idee te geven dat bepaalde amp-modellen de originele goed benaderen, alleen dat ik vind dat deze modellen heel goed vind klinken. Of ze nu het origineel goed of slecht benaderen, of juist helemaal niet, staat daar los van.


De POD XT modelleert de voorbeeld amps helaas niet goed genoeg. Ik hoor bij zowel de Rack 11 en de AXe-Fx vaak dat de feel vaak de doorslaggevende factor is (volume cleanup etc.). Niet verkeerd maar dat wil nog niet zeggen dat de gemodelleerde referentie amp exakt is nagebootst. Ik vermoed namelijk dat wanneer Line 6 haar dynamiek en feel van de POD XT zou verbeteren, er een heel andere situatie zou ontstaan...

Helemaal mee eens!



Ik heb in de afgelopen 25 jaar heel veel preamps (Soldano, GT Trio, Rover, CAE, M4 met modules, Triaxis etc.) gehad en geprobeerd maar kon er uiteindelijk vanwege budget problemen helaas maar een paar behouden. Daarom zoek ik persoonlijk naar die echte high-end oplossing die juist deze specifieke vintage amps sounds bereikbaar maakt.

Dit zijn dus hele interessante discussies :)

Weet niet of de 11R de high-end oplossing is die jij zoekt. Wat prijs betreft zit de 11R niet in de highend-klasse. Maar ik denk ook niet dat er ooit 1 highend oplossing zal komen.
Ik denk dat de versterker modellen van de 11R een bepaald karakter hebben door de modelleer techniek die gebruikt is. Fractal Audio gebruikt een andere techniek en zal hierdoor een ander karakter hebben. Dit zal voor sommige versterkers beter of minder klinken....
En de ene gitarist zal het karakter van de ene modeller meer aanspreken dan de andere....

De zoektocht zal nooit over zijn. :-)

tnijland
7 januari 2010, 23:17
Ik ben bang dat je gelijk hebt dat een perfecte benadering van de klassiekers wel een utopie zal blijven....

Heb momenteel alleen nog 3 preamps, Lexicon G2 en een Mesa Boogie 295 als rack. Daarnaast als hobby een Marshall Bluesbreaker combo. Toch zou ik er echt heel wat voor over hebben meer klassieke sounds (Twin reverb, Bassman, Vox, Dumble, en uiteraard mijn favo preamps Rover en CAE etc) in mijn bezit te hebben. Als je gek bent van sounds en de orginelen kent, dan is er altijd een drang naar die volledige verzameling. Ach, dromen mag altijd en wie weet staat een keer de perfecte modeler op. Tenslotte lijkt de Axe-Fx nu al een heel stuk op de "real deal".

paulusdeBKB
8 januari 2010, 00:28
Ik heb de Afe-FX en de Eleven allebei nog niet aan de tand kunnen voelen maar als geinteresseerde op afstand ben ik erg blij dat er nu een apparaat is dat in ieder geval bij de Axe-FX in de buurt komt qua opzet (en kennelijk ook qua spelbeleving). Fractal audio kon tot nu toe door de concurrentie worden afgedaan als een high-en nichespeeltje. Eleven zet een nieuwe standaard qua prijsniveau en geeft gitaristen de keus: veel geld neerleggen voor een zeer uitgebreide modeler of beduidend minder geld neerleggen voor een minder uitgebreide maar ook erg goed klinkende modeler.

Misschien moet ik mijn andere 19" zooi maar eens verkopen, misschien haal ik dan net genoeg geld op voor zo'n Eleven... Voodu Valve, anyone?

BeeJee
8 januari 2010, 00:45
Ik ben ook erg benieuwd naar meer real-life ervaringen met de 11R. Wat ik er van op het web gehoord en gezien heb, is veelbelovend.
Het allergrootste voordeel t.o.v. de AxeFX lijkt mij de interface met 'ouderwetse' potmeters om je sounds in te draaien. Ook de 'beperkte mogelijkheden' (come on, waar hebben we het over! Wat een opties in een enkele 19inch unit. We zijn wel erg verwend geworden de laatste jaren) t.o.v. de Axe hoeven niet per se een nadeel te zijn.
Heel veel parameter en deep editing is voor veel gitaristen vaak funest voor de creativiteit en de effectiviteit. Het is dan erg verleidelijk om te verzanden in eindeloos tweaken etc.
Als de feel van de 11R zo goed is als er wordt beweerd, zou het best eens een winner kunnen zijn voor een groot aantal gitaristen.

dml
9 januari 2010, 10:20
De ampmodels van de 11R zijn gewoon goed, echter vind ik de effecten anno 2010 qua editing ver onder de maat. Het lijkt wel alsof het opeens algemeen geaccepteerd is. Ik vind het voor een apparaat van bijna € 850,- belachelijk en van "wat een opties....." is totaal geen sprake . Voor het aantal beschikbare effecten hetzelfde verhaal. Bij de Axe FX waren al heel snel, na het uitkomen, updates beschikbaar en met regelmaat worden nieuwe releases uitgebracht. Dat is bij de 11R (nog?) niet het geval, wat mij bevreemd, want het softwareplatform draait al een paar jaar........

ateng
9 januari 2010, 14:29
Zit echt sterk te denken aan een Eleven rack dus toch ergens zo'n ding testen. En 850 plus Pro Tools is toch redelijk?
En wat update betreft... op de site van hun kan je volgens mij een updaten downloaden.

Als ik dit hoor dan wil ik mijn rack wel verkopen hoor

http://67.18.247.83/audio/eleven_rack/SteveStevens/SSSolo.wav

En ik zoek nog een vibe effect en dit klinkt zeker niet verkeert
http://67.18.247.83/audio/eleven_rack/SteveStevens/SSFillmore69.wav

http://67.18.247.83/audio/eleven_rack/BrentMason/BMaNashvilleBlues.wav

timkermans
9 januari 2010, 20:03
De Eleven Rack is wat het zich voordoet! Iedereen die een Axe-FX te duur vindt (voor zijn portemonnee, niet voor de mogelijkheden) , en een POD beu is,

KOOP GEWOON de Eleven Rack!


Redenen om hem niet te kopen:
-Je hebt geld genoeg voor een Axe-FX
-Je speelt in een traditionele Bluesband (als je met een rack afkomt lachen ze je uit...)
-Als je niet WIL beseffen dat digitaal en lampen NU AL side by side kunnen bestaan
-Je wil oneindige klankmogelijkheden
-Je oor is zodanig ontwikkeld dat je het verschil hoort tussen lamp A en lamp B zonder de 2 naast elkaar te horen, en je vindt dat dit belangrijk is...

my 0,02 €

paulusdeBKB
10 januari 2010, 15:27
Ik ben overigens heel benieuwd hoe de Eleven Rack zich verhoudt tot de GSP 1101 van Digitech en de GT-Pro. Met name die Digitech schijnt ook heel goed te zijn en is een stuk goedkoper.

JTB
11 januari 2010, 11:23
Ik ben overigens heel benieuwd hoe de Eleven Rack zich verhoudt tot de GSP 1101 van Digitech en de GT-Pro. Met name die Digitech schijnt ook heel goed te zijn en is een stuk goedkoper.

nou ik vind die digitech dus echt helemaal nix, ik heb hem uitgebreid getest toen ik op zoek was naar een nieuwe preamp. Echter vond ik hem ook echt digitaal klinken, niet warm, geen dynamiek.

Lex81
16 januari 2010, 18:28
Zit echt sterk te denken aan een Eleven rack dus toch ergens zo'n ding testen. En 850 plus Pro Tools is toch redelijk?
En wat update betreft... op de site van hun kan je volgens mij een updaten downloaden.

Als ik dit hoor dan wil ik mijn rack wel verkopen hoor

http://67.18.247.83/audio/eleven_rack/SteveStevens/SSSolo.wav

En ik zoek nog een vibe effect en dit klinkt zeker niet verkeert
http://67.18.247.83/audio/eleven_rack/SteveStevens/SSFillmore69.wav

http://67.18.247.83/audio/eleven_rack/BrentMason/BMaNashvilleBlues.wav


Maar dit (http://www.youtube.com/watch?v=uoAChCZotkQ) is bijvoorbeeld een POD XT in combi met de GMajor. En deze (http://www.youtube.com/watch?v=miK-CYcORNo&feature=related) is ook de POD + GMajor, alleen dan live. Vind ik zelf ook erg overtuigend!

vinni
16 januari 2010, 19:07
Psst....

http://farm5.static.flickr.com/4020/4277422803_b94c2f8f15_b.jpg

Vinni

Rinze
16 januari 2010, 20:17
Wat is dat voor mooi bijpassend powerampje? :crazyhappy:

TimS
16 januari 2010, 21:52
Psst....

-knip-

Vinni
Wow, ziet er strak uit!

Wat is dat voor mooi bijpassend powerampje? :crazyhappy:
Na wat googelen kwam ik hier terecht:

http://www.3rdpoweramps.com/product_sv3015.htm

Lijken niets met Digidesign te maken te hebben, maar het past wel een beetje te goed bij de Eleven Rack om toeval te zijn....

ateng
17 januari 2010, 01:06
Psst....

http://farm5.static.flickr.com/4020/4277422803_b94c2f8f15_b.jpg

Vinni

Hey Vinnie je hebt m! Die staat ook op mn verlanglijstje maar wil m wel eerst even testen.

vinni
17 januari 2010, 01:24
Euh nee hoor.

Dit plaatje stond op een ander forum.

Ben zelf geen fan van dat digitale gedoe.

Vinni

ateng
17 januari 2010, 20:12
Oow :( ok
Digitaal analoog... maakt mij niet zoveel uit zolang het klinkt en niet zoveel hoeft t sjouwen.

johantipker
17 januari 2010, 22:07
krijg net een (spam) mailtje van IK multimedia...

AmplTube 3 is uit met:


.....More Feel — True Dynamic Response.
AmpliTube 3 gear models give you THE most realistic playing feel — not just the tones — but the actual dynamic response of their hardware counterparts. Nothing comes closer to the feel and touch of playing through a real rig than AmpliTube 3. Plus, with IK’s proprietary VRM™ (Volumetric Response Modeling) technology, you can add ultra-accurate rotating speaker effects, free dual mic placement plus room ambience and response to custom craft your tone.

http://www.ikmultimedia.com/amplitube/videodemo/


Zou het ze gelukt zijn?:supercool:

bluegate
18 januari 2010, 08:50
Ik hem 'm gekocht, mijn doel is om mijn gehele podiumset te vervangen.
Steeds vaker word ik moe van het gigantische podium volume met de band.

Dus mijn set zal straks bestaan uit:
Gitaar, Eleven Rack en IEM.

De Axe vind ik te... ik heb Eventide fx gehad en het probleem daarmee was
dat ik meer aan het programmeren was dan aan het spelen.
Dus ik wilde een beter geluid dan Line6, maar niet iets waarmee ik niet aan
spelen toekom.

De Eleven Rack heeft in vergelijk met de Axe heel weinig features, maar er
zijn wel goede gitaargeluiden uit te halen.
Probleem is wel de ondersteuning van DigiDesign, die is niet al te best en op
updates zou ik niet teveel rekenen.
Over de plug-in Eleven klaagt men op internet dat er nooit meer wat mee
gedaan is... qua updates en uitbreiding van mogelijkheden.

Maar zoals de Eleven Rack nu is, heb je gewoon de meest essentiele zaken ter beschikking om een opname/show te doen.

Mijn update wensen zouden voor nu vrij simpel zijn:
- CC Volume vastzetten zodat bij schakelen niet het volume van de patch krijgt. (Heb geen controller met re-send functie nog)
- Vrij toewijsbare CC's ipv de vaste lijst zoals nu.
- UI foutje ivm Schakelaars of Expressionpedal selectie, als die op schakelaars staat mis je een belangrijke functie Multi-FX die je ook via Midi kunt bedienen.

Ben nu langzaam mijn sounds te programmeren, dat zijn ongeveer 4 a 5 basissounds en dan nog ongeveer 10 met kleine toevoegingen.

MSNL
18 januari 2010, 10:11
Hey Dave,

Ik heb 'm ook gekocht.
Ik heb de11R in eerste instantie gekocht voor thuis.
Ik heb er al wel een keer mee opgetreden.
Op zich ging dat heel erg goed, alleen blijkt dan dat de presets toch nog wat bijgesteld moeten worden.
Ik ben wel benieuwd naar jouw (podium)ervaringen en presets.

Wie weet ga ik 'm ook wel live gebruiken.

groet Martin

bluegate
18 januari 2010, 16:21
Hoi Martin,

Ik had al zoiets gelezen op HRI ;)
Als ik de basisgeluiden klaar heb mail ik ze naar je.
Heb je Pro-Tools LE geinstalleerd?
Er is een 8.0.3 update die heb je nodig als je een mac met Snowleopard hebt.
Pro-Tools is noodzakelijk om presets uit te wisselen.
Heb je deze site al gezien: http://www.elevenrackpresets.com/
Staat nog niet heel veel op, maar de opzet is leuk.

Groet,
Dave

MSNL
18 januari 2010, 17:04
Hoi Dave,

Ik heb Pro Tools 8.03 geinstalleerd.
PT 8.01 kreeg ik ook niet geinstalleerd op Snow Leopard.
Digidesign waarschuwd dat er bugs zijn met 8.03 en Eleven rack op Mac.
Heb jij PT al geinstalleerd of nog niet?

ElevenRackPresets ken ik ook! Wel leuk!

groet Martin

bluegate
18 januari 2010, 18:14
Ik heb Pro-Tools draaiende op mijn Mac, editor voor de Eleven Rack werkt.
8.0.1 is niet compatible met OSX SL.
Ik dacht dat de 8.0.3 bugs in de Windows versie zaten, daar is inmidels
ook een update voor "cs1".
Ik heb nog geen problemen gehad met Pro-Tools, maar ik heb ook nog
geen opnames gemaakt.
Daarvoor gebruikte ik Logic Express 9 nog, kijk nog wel of ik volledig naar PT
over ga.

Rinze
18 januari 2010, 18:37
Qua geluiden, hoe zit het met de heavy vervorming? Is die mooi? Door de clips op de site kreeg ik het idee dat de 11 meer op de traditionele sounds gericht is, hoe zien jullie dat?

bluegate
18 januari 2010, 23:40
Er zit een rectifier model in, je kunt behoorlijke heftige geluiden maken.
Meeste gain wat ik tot nu toe heb gebruikt is de SLO100 drive met gain op 6,5.

peter_heijnen
19 januari 2010, 09:44
En als dat niet genoeg is biedt het apparaat natuurlijk een keuze uit verschillende boosters. ;)

TimS
23 januari 2010, 04:37
http://link.marktplaats.nl/314737602

Voor degenen die een nieuwe net iets te duur vinden misschien interessant.

Vraagprijs is wel erg hoog, maar daar kan vast wat af.

bluegate
24 januari 2010, 01:16
Ik heb vandaag een Behringer :soinnocent: FCB1010 gekocht en de UnO eprom besteld.
Nou hoop ik alleen dat ze mijn volume oplossen in een firmware update.
Probleem dat ik nu heb is dat het volume bij patch wissel springt naar de waarde van de patch ipv de CC waarde aan te houden.

Verder kun je met de standaard FCB1010 al een hoop doen met creatief programmeren.

A.s. zondagavond oefenen, dus de eerste vuurdoop :strat:

bluegate
25 januari 2010, 08:45
OK, gisteravond dus eerste keer oefenen met de band.
Ging goed, wel wat geluids aanpassingen nodig.

Groot voordeel, geen blazende speaker achter je :chicken:
De band bleef ook lager in volume qua totaalgeluid, en iedereen kon mij horen.
Het stoorde de zang niet ondanks dat ik nu ook over de kleine PA stond.
Dus wat dat betreft is mijn opzet geslaagd.

Nog te doen:
- In-Ear systeem aanschaffen. (Iemand ervaring met T-Bone/LD ???)
- Patches tweaken, hadden nu nog wat teveel tophoog tov mijn headphones en powered monitor.

paulusdeBKB
25 januari 2010, 10:52
Ik zie het nooit iemand doen, maar volgens mij is het toch een goede tip: kijk eens of je een goede (semi)parametrische of grafische EQ op de kop kan tikken voor weinig... Als je die achter je Eleven Rack hangt, heb je een dedicated apparaat waarmee je je sound kunt aanpassen aan de karakteristiek van de ruimte, zonder je patches te hoeven aanpassen. Let wel: dit gaat alleen verbeteringen opleveren als het een goede EQ is! De goedkopere introduceren ruis en faseverschuivingen.

Zoals ik al zei: ik zie dit eigenlijk nooit gebeuren, misschien is het wel overkill. Maar hou het in je achterhoofd.

MSNL
25 januari 2010, 11:27
OK, gisteravond dus eerste keer oefenen met de band.
Ging goed, wel wat geluids aanpassingen nodig.

Groot voordeel, geen blazende speaker achter je :chicken:
De band bleef ook lager in volume qua totaalgeluid, en iedereen kon mij horen.
Het stoorde de zang niet ondanks dat ik nu ook over de kleine PA stond.
Dus wat dat betreft is mijn opzet geslaagd.

Nog te doen:
- In-Ear systeem aanschaffen. (Iemand ervaring met T-Bone/LD ???)
- Patches tweaken, hadden nu nog wat teveel tophoog tov mijn headphones en powered monitor.

Hoi Dave,

Teveel tophoog dat herken ik wel. Ik maak mijn geluiden meestal met hoofdtelefoon (geen overlast voor buren) en als ik ze test op een monitor, dan moet ik meestal er veel hoog uithalen.
Dit probleem heb ik niet alleen bij de 11R, maar ook bij mijn 'groot' rack met buizen pre/poweramps en speakersimulators. Bij dit rack gebruik ik Ultimate-ears UE-10 oordoppen met een sennheiser draadloos systeem. Gelukkig werken we met een uitgebreide mengtafel waarbij we elk input naar 2 kanalen routen: 1 voor FOH mix en 1 voor monitor mix. Zo kan voor de zaalmix en monitor aparte eq's gebruikt worden. En dat blijkt wel nodig.
Het is nu zo geregeld, dat de eq van de gitaar op de monitormix vlak is en de EQ van de FOH mix filter het hoog vanaf 4 KHz en haalt op 2.9 Khz wat hoog-mid weg.
Op mijn oren klint het warm met voldoende hoog om goed hoorbaar te zijn.
Het zaalgeluid is helder en strak, zonder te schel te worden. Het mag voor mij nog wat warmer, maar dan wordt het weer lastiger de gitaar goed in de mix te zetten.

Ik hoop voor je dat je je geluiden zo kan tweaken dat ze goed door de PA klinken en ook op je oren.

groet Martin

bluegate
25 januari 2010, 14:46
Ik zie het nooit iemand doen, maar volgens mij is het toch een goede tip: kijk eens of je een goede (semi)parametrische of grafische EQ op de kop kan tikken voor weinig... Als je die achter je Eleven Rack hangt, heb je een dedicated apparaat waarmee je je sound kunt aanpassen aan de karakteristiek van de ruimte, zonder je patches te hoeven aanpassen. Let wel: dit gaat alleen verbeteringen opleveren als het een goede EQ is! De goedkopere introduceren ruis en faseverschuivingen.

Zoals ik al zei: ik zie dit eigenlijk nooit gebeuren, misschien is het wel overkill. Maar hou het in je achterhoofd.

Op zich een goed idee, maar ik hoop dat ze dit mee gaan nemen in de updates.
Er is een EQ beschikbaar in de FX dus enige wat ze hoeven te doen is deze te koppelen aan de uitgangen ipv de patches.
Ik voel er zelf niet veel voor om extra app. in mijn rack te hangen.
Hopelijk volgen ze de support van de Axe-FX maar ik heb daar mijn bedenkingen over... helaas...

bluegate
25 januari 2010, 14:52
Ja, er zit behoorlijk verschil in afluistering.
Nu stel ik het in op de kleine PA, maar hoe klinkt het dan straks weer tijdens optredens met de grote PA?
Mijn in-ear koptelefoon is een JBL reference, zijn wat bas-heftig maar klnken verder voor muziek heel goed.
Cecile heeft zo'n kleine powered monitor en die heb ik ook gebruikt om te tweaken. Daar merkte ik al dat er meer hoog uit moest.
Gisteren kon ik er nog meer hoog uithalen.

Dus ik hoop echt dat ze er een global EQ in gaan programmeren.
Anders wordt het misschien toch een losse EQ erbij...

Grtz, Dave



Hoi Dave,

Teveel tophoog dat herken ik wel. Ik maak mijn geluiden meestal met hoofdtelefoon (geen overlast voor buren) en als ik ze test op een monitor, dan moet ik meestal er veel hoog uithalen.
Dit probleem heb ik niet alleen bij de 11R, maar ook bij mijn 'groot' rack met buizen pre/poweramps en speakersimulators. Bij dit rack gebruik ik Ultimate-ears UE-10 oordoppen met een sennheiser draadloos systeem. Gelukkig werken we met een uitgebreide mengtafel waarbij we elk input naar 2 kanalen routen: 1 voor FOH mix en 1 voor monitor mix. Zo kan voor de zaalmix en monitor aparte eq's gebruikt worden. En dat blijkt wel nodig.
Het is nu zo geregeld, dat de eq van de gitaar op de monitormix vlak is en de EQ van de FOH mix filter het hoog vanaf 4 KHz en haalt op 2.9 Khz wat hoog-mid weg.
Op mijn oren klint het warm met voldoende hoog om goed hoorbaar te zijn.
Het zaalgeluid is helder en strak, zonder te schel te worden. Het mag voor mij nog wat warmer, maar dan wordt het weer lastiger de gitaar goed in de mix te zetten.

Ik hoop voor je dat je je geluiden zo kan tweaken dat ze goed door de PA klinken en ook op je oren.

groet Martin

ateng
2 februari 2010, 12:39
Zit echt sterk te denken aan een Eleven rack dus toch ergens zo'n ding testen. En 850 plus Pro Tools is toch redelijk?
En wat update betreft... op de site van hun kan je volgens mij een updaten downloaden.

Als ik dit hoor dan wil ik mijn rack wel verkopen hoor

http://67.18.247.83/audio/eleven_rack/SteveStevens/SSSolo.wav

En ik zoek nog een vibe effect en dit klinkt zeker niet verkeert
http://67.18.247.83/audio/eleven_rack/SteveStevens/SSFillmore69.wav

http://67.18.247.83/audio/eleven_rack/BrentMason/BMaNashvilleBlues.wav

Hmmmm neem even mijn woorden terug, mijn rack ga ik echt niet verkopen.
Moest afgelopen zondag spelen en heb mijn rack meegenomen en wat is het toch heerlijk spelen! Ik hou gewoon mijn Vox Tonelab SE voor de wat kleinere klusjes en opnames en voor de rest gaat gewoon mijn rack mee ;)

Tristan
2 februari 2010, 13:30
Als ik het zo hoor van de gebruikers hier dan lijkt het me helemaal niks, verschillend afstellen op de monitors en op de zaal, wat een ongelofelijk gepiel zeg...

Henri H
2 februari 2010, 13:34
Ja, mee eens, maar voordeel is wel dat je niet meer zoveel hoeft te slepen.
Als backup apparaat is het wellicht ook een goede oplossing, maar mijn voorkeur licht ook bij "een Marshall op 11 / wapperende broekspijpen". :rockon:

MSNL
2 februari 2010, 13:59
Als ik het zo hoor van de gebruikers hier dan lijkt het me helemaal niks, verschillend afstellen op de monitors en op de zaal, wat een ongelofelijk gepiel zeg...

Wat vind je helemaal niks?
Dat verschillend afstellen voor (inear)monitors en zaal?

Ik denk dat dit bij inears een noodzakelijk kwaad is, of je nu met gitaarversterkers/speakers werkt, of met rackapparatuur rechtstreeks aangesloten op de mengtafel.
Is een beetje hetzelfde als een het geluid uit een versterker die hard staat en zacht.
Meestal pas je de eq ook wat aan aan het volume.
Bijvoorbeeld een lekker laag op laag volume kan te veel zijn op hoog volume.

Als je bij optredens een uitgebreide PA met aparte zaalmixer en monitormix gebruikt, doe je dit al.
De zaalmixer eq't je geluid op de PA, de monitorman eq't je geluid op de monitor en hoe je hetzelf wil laten klinken. Meestal gebruik je geen aparte monitors voor de gitaar als je al een versterker gebruikt.

Wat ik wel merk is dat je veel kritischer wordt op je monitorgeluid als je inears gebruikt.
Ik werk met afgeloten systeem, dus al het geluid wat ik hoor komt uit mijn inears.
Ik kriijg een stereo monitor mix, dus de mix is al ruimtelijker dan bij een mono mix, maar het is nooit zo 3D als het geluid op een podium met bas/gitaarversterkers en monitors.

Aan de andere kant bied inear monitoring ook voordelen:
- geen hoge volumes
- wij gebruiken geen speakers op het podium, dus geen 'vervuiling' vanaf het podium
- gedetailleerder geluid op je monitormix.

Wat ik wel nadelig vind is dat zonder speakers er geen 'akoestische koppeling' is tussen gitaar en versterker. Dus werken met feedback, flageoletten en sustain wordt lastiger.

Tristan
2 februari 2010, 14:25
Ik zei het misschien wat ongenuanceerd, maar het lijkt me een hoop gedoe en een groot nadeel dat je niet gewoon even aan een knopje kan draaien om je sound in te stellen, gezien het feit dat de Eleven niet met global amps werkt...
Dan ben je dus toch nog het grootste gedeelte van de tijd bezig met programmeren...
Met in ears zou ik, vanwege de door jou aangehaalde redenen, nooit kunnen spelen...
Mooi om dat allemaal even bevestigd te zien, hoef ik er in ieder geval niet aan te beginnen, maakt de keuzes weer wat makkelijker... :D

MSNL
2 februari 2010, 16:43
zoals ik werk is het niet veel werk (meer).
Ik heb de presets gemaakt. Dit kost ff wat tijd en deze moeten na de eerste optredens een paar keer worden bijgesteld.
Mijn monitormix blijft altijd gelijk (altijd hetzelfde geluidsbedrijf met dezefde digitale tafel)
Gitaargeluid wordt in de zaal bijgeregeld aan de akoestiek van de zaal.

En....
Soms heb je geen keuze of je wel/niet in ear werkt.
Als de band of productie wil dat iedereen inear werkt, kun je kiezen: meedoen of niet.

Maar voor invalklussen, kortlopende projecten of optredens met geluidsinstallatie met beperkte monitor-mogelijkheden, gebruik ik GEEN in-ear, en eigenlijk ook altijd een 'normale' gitaarversterker.

Als je geen of slecht monitorgeluid hebt met in-ear is het veel vervelender dan met normale monitors

Tristan
2 februari 2010, 16:54
Okee, maar klinkt die Eleven met al de moeite die je hebt genomen dan ook helemaal te gek?
Wat doe je voor iets muzikaal gezien, moet ik dan denken aan coverwerk of iets anders?
Het lijkt me verschrikkelijk afstandelijk om met in-ears te spelen, net alsof je niet echt gitaar aan het spelen bent, een beetje zo'n speelgoed idee, maar ik begrijp dat het voor sommige producties wenselijk is.
Mijn persoonlijke reden om voor de Eleven te kiezen zou zijn vanwege het gemak en de consistentie in verschillende situaties, maar gezien de reacties in dit topic blijkt het allemaal nog niet zo simpel.

MSNL
2 februari 2010, 17:34
Ik doe nu inderdaad veel coverwerk.

Ik moet zeggen dat ik de Eleven Rack nog niet veel live heb gebruikt. Ben nu thuis veel bezig met wat opnames met de 11R. Heb de 11R voor 1 optreden gebruikt.
Wel gebruik ik de 11R op repetities.

Ik gebruik bij de band met in-ears een rack met Soldano en Mesa Boogie preamps, een VHT poweramp en een palmer speaker sim. Hierbij gebruik ik wat pedalen en een lexicon effectprocessor.
Dit is een groot en onhandelbaar rack. Misschien dat dit met de Eleven Rack wat compacter
kan gaan worden.

Wat klank betreft ben ik heel tevreden over de 11R. De plexi simulatie is heel lekker.
De Soldano uit de 11R klinkt ook heel goed (en voor mij ook erg vertrouwd).
Wat clean zij de Fender Deluxe en Blackface Twin modellen ook erg lekker.

Ik ben het wel met je eens dat de beleving van het geluid gitaarspeaker (op volume) heel anders is dan het geluid op een in-ear monitor.
Ik denk dta je het kunt vergelijken met een opname situatie waarbij je in de control-room de gitaarpartijen inspeeld en wat je hoort is het gitaargeluid via een mic afgeluisterd op een 'full-range' monitor.
Dit is ook behoorlijk anders.

Wat ik merk met in-ear spelen is dat je door het hifi geluid meer bewust wordt hoe je gitaar in het geheel klinkt. Je draait er zeg maar niet wat meer hoog in om je zelf beter te kunnen horen maar eerder haal je er wat laag uit.
Doordat je alles op een wat lager volume hoort, hoor je veel meer detail, maar hierdoor ga je ok hogere eisen aan je geluid stellen. Ik merk dat ik eerder tevreden ben met mijn geluid uit een versterker/speakerkast, dan wat ik op mijn in-ears hoor.
Aan de andere kant hoor ik op mijn in-ears weer beter de andere muzikanten.
Zeker ook wat zang betreft, zijn de in-ears ideaal.

Gemak en consistentie zijn voor mij de reden om voor deze band te kiezen voor een set met vaste presets (maar wel genoeg mogelijkheden om te kunnen varieren).

Mijn grote rack staat in de vrachtwagen.
Ik ben er nog niet uit of ik de 11R ga gebruiken met de band, of alleen voor thuis/studio.
Ik wil zowiezo 1 Eleven thuis hebben om te oefenen en op te nemen, dus als ik de 11R bij de band gebruikt gaat worden moet ik er 1 bij kopen. :-)

bluegate
2 februari 2010, 18:23
Afgelopen zondag 2e keer met 11R geoefend.
Ging al een heel stuk beter.
Vorige keer vonden de overige bandleden het geluid "nep".
Nu was dit niet meer het geval.

Chiel
2 februari 2010, 18:23
Het lijkt me verschrikkelijk afstandelijk om met in-ears te spelen, net alsof je niet echt gitaar aan het spelen bent, een beetje zo'n speelgoed idee, maar ik begrijp dat het voor sommige producties wenselijk is.
Misschien een beetje off-topic, maar ik speel niet direct-in maar gewoon met een gemicte Hook (ja oké dan wel met 3 mics). Ik speel volledig in-ear en het geluid is supergoed gedetailleerd, koorwerk gaat echt vele malen beter en nooit meer met piepende oren huiswaarts. Voor mij niets anders meer!

paulusdeBKB
2 februari 2010, 18:27
3 mics in een live-situatie? Is dat zinvol?

Chiel
3 februari 2010, 00:49
PA bedrijf gebruikt zowel een condensator (KSM44SL) alsmede een dynamische mic (SM57) omdat de één het mid/hoog beter oppakt en de ander het laag (de Oempfff zeg maar). Twee mics dus voor het live geluid.
De derde mic is een dynamische mic die het erg goed doet in het mid/hoog en erg prettig op de oren klinkt. Deze gaat daarom rechtstreeks naar de monitormix. Die derde mic is een beetje overdone inderdaad, maar zolang het nog prima werkt laat ik hem maar ervoor staan.

paulusdeBKB
3 februari 2010, 22:08
Als het werkt is er niets aan de hand natuurlijk, maar ik heb me ooit laten vertellen dat voor elke drie microfoons op het podium het monitorgeluid met de helft zachter moet om rondzingen te voorkomen. Maar misschien geldt dat alleen voor zangmicrofoons (en misschien is het ook wel onzin).

tilma800
3 februari 2010, 22:53
Bij Chiel gaan niet alle mics naar dezelfde mengtafel/speakers, dus dat geld dan niet. Lijkt mij ook een regel bij een conventioneel monitor systeem.

bluegate
6 februari 2010, 10:20
Op het forum duc.digidesign.com in het draadje Front panel Issue..., wordt nu aangegeven dat er een update komt.

Geen nieuwe amps of cabs etc, maar bugfixes en verbeteringen voor live gebruik.
:ok:

bluegate
8 februari 2010, 16:52
Gisteravond met 11R en In-ears getest.
Dat is super, je hoort jezelf perfect.

Dus voor mij hopelijk binnenkort:
In-ears op maat en een LD-MEI1000...
FF de geldboom uitschudden? :(

bluegate
4 maart 2010, 10:30
Zojuist vrijgegeven, firmware 1.0.2
Weet niet wie 'm verder heeft, ga het vanavond testen.
Ze hebben in iedergeval 1 probleem van mij opgelost.

bluegate
4 maart 2010, 22:48
Firmware zonder problemen in 11Rack geplaatst.
Nu werkt het volume pedaal zoals ik wil.

Wat ik nog erg graag zou willen is een globale EQ, maar ik heb al vernomen dat zij daar ook mee willen komen.
En zelf met meerdere user presets dus voor studio, live etc.
Zou perfect zijn :zz:

Synx
13 maart 2010, 12:40
Ik vind het toch wel akelig stil rondom deze unit...

Nog meer nieuws, ervaringen? Ben een beetje aan het rond kijken naar een alleskunner, los van het line 6 gebeuren.

bluegate
14 maart 2010, 02:57
Volgens mij hebben ook niet veel mensen de 11R aangeschaft.
Ik heb er een en ik weet dat MSNL er ook een heeft, verder zou ik het niet weten.

Ben er nog steeds tevreden mee, doet wat hij moet doen.
Maar zie ook ruimte voor verbetering, de Avid/DigiDesign engineers zien dit
gelukkig ook maar het gaat niet zo snel als bij de Axe FX.

MSNL
14 maart 2010, 14:57
Ik heb er een en ben er heel tevreden mee!
Ik gebruik hem voornamelijk thuis voor opnames en studie.
En ik neem de 11R ook vaak mee naar repetities.

Ik twijfel nog of ik de 11R ga gebruiken bij een coverband waar ik in-ear monitors gebruik.
Ik heb nu hiervoor een 12 units rack met 2 preamps, poweramp enkele pedalen, fx unit switcher en mixer zitten.
De 11R is wat geluiden (fender, vox, marshall, soldano, mesa) betreft diverser dan mijn preamps in rack (mesa-clean, soldano voor licht, medium en zwaar vervormd).
De effecten zijn wat beperkt, maar de kwailteit is goed. De galm is heel mooi, de echo's ook
En ik ben ook te spreken over de compressor en tubescreamer effect.
De chorus vind ik iets te beperkt, hoewel de vribato stand wel heel lekker is.
Probleem met die chorus is het verlies van volume als je het effect aan zet.
De wah heeft hier ook w
wat last van. Ook ontbreekt een stereo delay.
Maar ik zou hier ook mijn lexicon mpx g2 voor kunnen gebruiken.
Deze gebruik ik nu voor de wah, detune/chorus en delays.

Ik ben bezig met wat opames; een kleine demo kun je hier beluisteren:
http://www.martinsuijs.demon.nl/Download/Work.mp3

Volgens mij zij de gitaargeluiden allemaal het Plexi model met 4x12 Greebacks

Synx
14 maart 2010, 18:46
MSNL met wat voor een gitaar heb je dat opgenomen?

Geen na compressie/EQ etc?

Sj03rd
14 maart 2010, 19:57
MSNL met wat voor een gitaar heb je dat opgenomen?

Geen na compressie/EQ etc?

In ieder geval 1 die niet lekker gestemd / niet lekker geintoneerd was... ;-)

Verder klinkt het goed!

MSNL
15 maart 2010, 00:44
@Sj03rd: you'r right!
Opnames zijn ff snel gedaan om het idee vast te leggen.
Stemming is niet helemaal top ;-)
en spel/timing moet ook beter.
Heb de link alleen gestuurd voor het geluid.

@Synx: Ik heb een Tyler gitaar gebruikt, een valse. hahahaha

Op de leadpartij staat geen extra eq/compressie. Ik gebruik bij de 11R wel de grafische EQ, maar alleen voor het filteren van wat laag.
Op de slagpartijen staat een klein beetje eq (milde boost op 3.5kHz en 500 Hz worden iets terug gedraaid. Daarnaast wat compressie.

bluegate
15 maart 2010, 11:07
Hoi Martin,

Welke microfoon heb jij gekozen?

Zelf gebruik ik de 4x12 Greenbacks met de Royer 121 bij vrijwel alles met vervorming.
Alleen bij de Vox en de Deluxe gebruik ik andere kasten, maar ook daar de Royer 121.

MSNL
15 maart 2010, 11:14
Ik gebruik hier volgens mij een Shure SM57.

Ik gebruikte eerst ook heel veel de Royer 121, maar gebruik steeds meer andere mics
C414, U67 SM57

De Royer geeft wel veel laag wat op zich wel lekker is, maar dat moet over de PA toch allemaal weer eruit gedraaid worden.

MSNL
15 maart 2010, 11:29
Heb nog ff gechecked: inderdaad sm57's!

http://forum.racksrock.com/userpix/51_11Rmics_1.jpg

Henri H
15 maart 2010, 11:40
Haha, humor! :seriousf:

Synx
15 maart 2010, 12:24
Nog in stereo ook!

bluegate
15 maart 2010, 15:03
Oh... dat doe ik dus fout.
Ik maar die XLR stekkers in dat apparaat douwen... :seriousf:

Inderdaad heeft de Royer veel laag, maar ik vind andere mics weer te veel hoog hebben.
Dat ronde van de 121 vind ik erg prettig.
Moet ook eens wat meer experimenteren met mic settings van de 11R.

Zal eens kijken of ik een paar kleine clips kan maken van de huidige rigs.

SloeGin
20 maart 2010, 17:10
IK heb de 11R nu een kleine 3 maand. Ben er echt wel tevreden van alleen moet ik nog wat beter afregelen want mijn speakers zijn nogal bass heavy.

Synx
20 maart 2010, 17:53
Ben nog wel benieuwd naar samples mannen!

SloeGin
25 maart 2010, 07:34
Ben nog wel benieuwd naar samples mannen!

samples van alle presets:

http://www.elevenrackpresets.com/forum/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=439&#Post439

MSNL
26 maart 2010, 01:06
Ik ga binnenkort mijn 11R gebruiken bij mijn band. Wij werken allemaal met inear monitors, dus de 11R gaat dan direct de mengtafel in.

Een van de problemen die ik altijd heb ondervonden met inear monitoring is het verschil tussen het geluid op mijn oren en wat uit de PA komt.

Ik kan thuis niet mijn presets op volume maken (geluidsoverlast e.d.)
Dus doe dat meestal op mijn hoofdtelefoon en op mijn studiomonitors (maar op laag volume). De geluiden klinken dan te gek op mijn oren, maar moeten voor de PA altijd wel wat getweaked worden.

Maar nu ga ik het wat anders doen: ik heb vandaag een oefenruimte gehuurd en de presets op mijn 11R gemaakt. Ik heb een actieve monitor gebruikt (Sound Project X-Act).

Ik moet zeggen dat ik nog meer tevreden ben over mijn 11R nu ik hem eens goed op volume heb kunnen testen.
De cleane fenders klinken fantastisch, ik heb nu ook de Vox AC30 model ontdekt (wwwoooow) en de plexi is werelds.

Wat ik inderdaad wel merk is de hoeveelheid bas, zeker met een PRS
Ik heb in bijna alle geluiden die ik met hoofdtelefoon gemaakt heb nu redelijk wat laag eruit gehaald.
Wat mid/hoog betreft heb ik dit bij een aantal presets wat erbij gedraaid om het geluid beter door de mix te kunnen laten prikken (moet wel zeggen dat de treble eigenlijk nooit boven de 5 komt, behalve bij de plexi).
IK gebruik de Royer 121 eigenlijk niet. Ik gebruik de Sm57, de U67 en de C414 modellen wel heel veel.

Nu nog een paar presets voor mijn akoestische gitaar en ik ben klaar.
Voor de akoestische gitaar ga ik een Fishman Aura Spectrum DI gebruiken in de loop van de 11R

groet

MSNL

minoin
28 maart 2010, 22:53
Ik kwam deze tegen en dat klinkt toch wel heel lekker:

http://www.youtube.com/watch?v=o2UPdwmf7e8&feature=player_embedded

Henri H
29 maart 2010, 01:00
De 11 Rack spreekt mij meer aan dan de AxeFX, al was het alleen maar omdat ie veel simpeler is en omdat ie veel goedkoper is.

Die gast in dat filmpje kan ook wel lekker spelen, dat maakt ook veel uit.
Als je een demo hoort van iemand die alleen maar staat te hakken (zoals op veel Mesa-filmpjes), dan krijg ik al gauw de neiging om die gear af te schrijven, wat geheel onterecht kan zijn.

bluegate
5 april 2010, 15:56
Ik ben weer eens bezig om opnames te maken, eindelijk na de laatste van januari 2007... :dontgeti:

Alles is gedaan met de 11R, alleen gitaar en bas gebruikt.
En een drumgedeelte van internet.
Viel niet mee, dat tussenstuk was toch een uitdaging... :punk:

Bluegate covers James Bond Theme
http://www.youtube.com/watch?v=4eSy5V5hn5E

Have fun...

Henri H
20 april 2010, 11:42
Ik heb gisteren even op een 11Rack mogen spelen, die was aangesloten op 2 Mackie powered monitors (type weet ik niet).
Op laag volume heb je "bruikbare" sounds, maar ik miste toch wel behoorlijk de brul/grom van een "echte" amp.
Ook toen ie wat harder stond vond ik het wat tegenvallen, vond het teveel een "hifi-sound".
Ik moet er wel bij zeggen dat ik niet over m'n eigen gitaren heb gespeeld, kan ook veel uitmaken natuurlijk.

MSNL
20 april 2010, 12:00
Ik heb gisteren even op een 11Rack mogen spelen, die was aangesloten op 2 Mackie powered monitors (type weet ik niet).
Op laag volume heb je "bruikbare" sounds, maar ik miste toch wel behoorlijk de brul/grom van een "echte" amp.
Ook toen ie wat harder stond vond ik het wat tegenvallen, vond het teveel een "hifi-sound".
Ik moet er wel bij zeggen dat ik niet over m'n eigen gitaren heb gespeeld, kan ook veel uitmaken natuurlijk.

Sounds via speaker/mic modeler zullen altijd anders klinken dan gitaarversterker en speakerkast. Zeker de feel van het geluid via full range monitoren verschilt enorm met de feel van een goede buizen versterker en speakerkast.

Afgelopen weekend voor het eerst opgetreden met 11R: normaal gesproken gebruik ik een groot rack buizen pre/poweramp met speaker simulator wat rechtstreeks wordt aangesloten op mengtafel. Ik gebruik hierbij inear monitors.
Wat sounds betreft verschilt de 11R wel tov het rack, maar dat komt omdat ik ook andere versterkermodellen gebruik dan ik in het rack heb zitten.
De feel is vergelijkbaar.

Komend weekend heb ik een optreden waarbij ik de 11R ga gebruiken met een full range monitor (Sound Projects X-act).
Ben heel benieuwd hoe dit gaat bevallen. Normaal gesproken gebruik ik bij die band een XTC met 2x12 kast.
De 11r zal deze set niet gaan vervangen, maar omdat het een klein zaaltje betreft en ik wel benieuwd ben naar de 11R in deze situatie ga ik het eens proberen.

Ik denk dat geen enkele modeller via FRFR speakers hetzelfde klinkt en voelt als een gitaarversterker met 'gitaar' speakers.
Maar als je de modellers vergelijkt met gitaarversterkers ge'mic'ed en versterkt via FRFR speakers denk ik dat de nieuwste modellers heel dicht in de buurt komen van de 'echte' versterkers.

Henri H
20 april 2010, 12:19
....als je de modellers vergelijkt met gitaarversterkers ge'mic'ed en versterkt via FRFR speakers denk ik dat de nieuwste modellers heel dicht in de buurt komen van de 'echte' versterkers.Dat zal best het geval zijn, maar tijdens een gig met een (rock)band, zou ik het ontbreken van een echte (half)stack toch behoorlijk gaan missen ben ik bang.
Ik heb iig niet veel GAS meer over voor een dergelijk apparaat.

MSNL
20 april 2010, 12:24
Dat zal best het geval zijn, maar tijdens een gig met een (rock)band, zou ik het ontbreken van een echte (half)stack toch behoorlijk gaan missen ben ik bang.
Ik heb iig niet veel GAS meer over voor een dergelijk apparaat.

Ik ga mijn XTC ook niet wegdoen....... ;-)

Henri H
20 april 2010, 12:31
Hehe, OK.

Ik kan niet oordelen over de AxeFX, omdat ik die nog nooit bespeeld heb, maar ik weet wel dat Yek1 (forumlid) er één heeft gekocht, en volgens mij heeft ie al z'n buizen-amps verkocht of gaat ze verkopen.
Degene waarbij ik gisteren de 11Rack mocht proberen (is wel een professionele gitarist trouwens), heeft z'n Orange en alle ander amps de deur uit gedaan.
Dat snap ik dan weer niet zo. Ja, als je geldgebrek hebt, en toch geen band en/of ruimte waar je een buizenamp kunt opentrekken, maar toch...

Tony L
20 april 2010, 12:54
Dat snap ik dan weer niet zo. Ja, als je geldgebrek hebt, en toch geen band en/of ruimte waar je een buizenamp kunt opentrekken, maar toch...

Niet meer dan logisch lijkt me? Ik snap niet goed wat je nog met al die buizen meuk moet als je ultiem geluid + ultieme flexibiliteit in een modeler hebt gevonden.

Henri H
20 april 2010, 13:12
Laat ik het anders stellen: ik snap niet zo goed dat je kunt settelen voor alleen een modeller als serieuze/professionele gitarist.
Voor thuis op laag volume à la, en misschien voor in de studio, maar dan nog zou ik 10x liever een buizenamp gebruiken.
Misschien heb ik de 11Rack te kort getest (klein kwartiertje), maar mijn eerste indruk was niet erg positief, in ieder geval niet als permanente vervanger van een buizenamp.

Tony L
20 april 2010, 13:43
Laat ik het anders stellen: ik snap niet zo goed dat je kunt settelen voor alleen een modeller als serieuze/professionele gitarist.
Voor thuis op laag volume à la, en misschien voor in de studio, maar dan nog zou ik 10x liever een buizenamp gebruiken.
Misschien heb ik de 11Rack te kort getest (klein kwartiertje), maar mijn eerste indruk was niet erg positief, in ieder geval niet als permanente vervanger van een buizenamp.

Volgens mij kunnen we beter stellen dat jij een bekrompen buizen purist bent. Overigens niets mis mee maar als mensen als Dweezil Zappa, Greg Howe, Marty Friedman, Devin Townsend, Jeff Loomis uitermate goed uit de voeten kunnen met modelers dan gaat je hele "serieuze / professionele" gitarist natuurlijk niet meer op. Tenzij je vind dat bovenstaande gitaristen hobby amateurs zijn :seriousf:

http://www.mysticworks.com/images/dz-04-17.jpg
Dweezil met zijn FRFR opstelling

Ik begrijp goed dat sommige mensen het liefst 10 stacks achter zich hebben staan maar zeggen dat je als professionele gitarist geen modeler kan gebruiken gaat natuurlijk nergens over.

Smaken verschillen, laten we het daar maar op houden.

Di Stefano
20 april 2010, 14:29
Hehe, OK.

Ik kan niet oordelen over de AxeFX, omdat ik die nog nooit bespeeld heb, maar ik weet wel dat Yek1 (forumlid) er één heeft gekocht, en volgens mij heeft ie al z'n buizen-amps verkocht of gaat ze verkopen.
Degene waarbij ik gisteren de 11Rack mocht proberen (is wel een professionele gitarist trouwens), heeft z'n Orange en alle ander amps de deur uit gedaan.
Dat snap ik dan weer niet zo. Ja, als je geldgebrek hebt, en toch geen band en/of ruimte waar je een buizenamp kunt opentrekken, maar toch...

Steeds meer en meer gitaristen beginnen gebruik te maken van modelling. En dan doel ik voornamelijk op pro/sessiemuzikanten. Mensen die echt wel kunnen spelen en niet op de eerste beste cheape rocker die 3 powerchords kan spelen en zich eens gaat verdiepen in "tone".

Die dingen klinken tegenwoordig nu eenmaal heel goed en als je weet waar je mee bezig bent kan je uit een apparaat heel veel mooie geluiden krijgen. De mensen die Tony opnoemt bewijzen dat. Om nog maar te zwijgen over het gebruiksgemak dat het met zich meebrengt, zowel in de studio als live.

tommus42
20 april 2010, 14:52
Hihi, H.Huisjes, H.Huisjes! Als je veel tourt of alleen met de koptelefoon speelt kan ik me voorstellen dat je die digitale rommel neemt, maar als je af en toe wat speelt, al dan niet met een bandje, is een buizen bakje toch veel leuker!:soinnocent:

hole
20 april 2010, 14:56
Hihi, H.Huisjes, H.Huisjes! Als je veel tourt of alleen met de koptelefoon speelt kan ik me voorstellen dat je die digitale rommel neemt, maar als je af en toe wat speelt, al dan niet met een bandje, is een buizen bakje toch veel leuker!:soinnocent:

Ook weer typisch bekrompen buizenadoratie.

JA, buizenversterkers klinken mooi, maar ook een buizenbak kan ontzetten kut klinken.
JA, sommige modellers verdienen de naam niet, maar de nieuwste generaties zijn al lang niet meer de PODjes van 6 jaar geleden.

Technologie staat niet stil, en het getuigt van weinig realiteitszin om op voorhand alles wat digitaal is af te wijzen. (Waarmee ik overigens niet zeg dat iedereen dan maar aan de moddeling moet)

Henri H
20 april 2010, 15:07
OK, misschien ben ik een "bekrompen buizenpurist", so be it.
Ik zeg in ieder geval niet dat die gitaristen niet goed zouden zijn, of dat ze niet professioneel zijn o.i.d.
Ik begrijp het gewoon niet.
Hoe kun je nou als gitaar-"freak" genoegen nemen met een modeller? :dontgeti:

Trouwens, die gitaristen die Tony L noemt (de meesten dan) staan nou niet zo bekend om hun gitaargeluid, meer om het gebruik van effecten en speelstijl/techniek.

Als je b.v. het nieuwe album van Vinnie Moore - "To the Core" beluistert, druipt de buizen-sound eraf.
Ik kan daar enorm van genieten. :lovelove:

't Is niet m'n bedoeling om er een modeller-bash-topic van te maken trouwens, ik hoop dat de discussie interessant kan blijven.

Yek1
20 april 2010, 15:08
Laat ik het anders stellen: ik snap niet zo goed dat je kunt settelen voor alleen een modeller als serieuze/professionele gitarist.
Voor thuis op laag volume à la, en misschien voor in de studio, maar dan nog zou ik 10x liever een buizenamp gebruiken.

Ha Henry, niet om te overtuigen om over te stappen, maar om dingen in perspectief te zetten. "Settelen" of "genoegen nemen met ... "impliceert dat buizen altijd beter is dan een modeller ... niet dus!

Als je een modeller zoals de 11 en de Axe-Fx ziet als iets dat een exacte vervanger moet zijn van een buizenamp incl. cabinet, dan zie je het fout! Dat is misschien de Line 6-aanpak, maar zo werkt het niet bij 11 en Fractal.

Er is namelijk een essentieel verschil. De 11 en Axe produceren het signaal van een amp+speaker zoals deze wordt opgenomen of wordt versterkt via een PA. Dat is principieel anders dan de toon die je gewend bent te horen als je naast je blazende speakercabinet staat.

Dat is niet fout, een nadeel of een achteruitgang, nee, het is eenvoudigweg ánders. En dat vergt even gewenning. Overigens niet voor het publiek want dat hoort altijd in de regel al een via de P.A. versterkte gitaartoon (ook niet hetzelfde als jouw geluid zoals dat direct uit je speakercabinet komt). Anders gezegd: het geluid uit de 11 of Axe is het gitaargeluid dat je op een CD hoort, of in de zaal, en zo is het ook bedoeld. Kortom, als je het écht goed wilt vergelijken, moet je je eigen amp uitversterken via een PA en het geluid dat je dan hoort vergelijken met het signaal uit de Axe of 11, dan is het pas een goede test.

Het geluid dat je direct uit je eigen buizenamp/speakercabinet hoort komen, noemen ze ook wel "in the room tone". In het begin lopen veel gebruikers ertegenaan dat ze dat missen met een modeler. Want er is niet meer de 'feel' van een blazende 2x12 of 4x12 in het beperkte frequentiebereik dat hoort bij een gitaaramp en speaker. En ze denken dat een modeller hetzelfde hoort te klinken als een echte buizenamp "in the room". Maar: hoe vaak kan je je buizenversterker nou werkelijk zo hard zetten op een gig dat het inderdaad zo lekker voelt? Mijn echte Bogners gingen pas echt 'ademen' met volume op 10 uur. Dat was live niet te realiseren (te hard), zonder hulpmiddelen als power attenuators.

Overigens zijn er inmiddels methodes om dat "in the room" geluid toch met deze modellers te krijgen. Bv. door gebruik van "far-field" impulsen, die het geluid uit een speaker op afstand registeren in plaats van dicht ertegenaan. Of door de Axe of 11 te hangen aan een aparte poweramp en normaal gitaarspeakercabinet (in plaats van een fullrange monitor). Er zijn veel berichten van gebruikers die deze aanpak zelfs preferen boven hun 'oude echte' Mesa, Marshall enz.
Ik kies daar zelf niet voor omdat ik het een compromisoplossing vind en ook meer sjouwen met zich meebrengt.

Eenmaal gewend aan het signaal van een 11 of Axe-Fx biedt dat veel voordelen. Ten eerste hoor je nu ook zelf precies wat het publiek hoort; het geluid uit een FR monitor of in je IEM is hetzelfde als je geluid in de zaal. Op welk volumeniveau dan ook. En je toon is altijd en overal consistent, geen sprake meer van een buizenbak die gisteren nog geweldig klonk en vandaag met dezelfde instellingen ineens niet. Door gebruik van impulsen kun je elk speakercabinet proberen en wisselen zonder er fysiek over te beschikken en mee te slepen. En opnemen is zoveel gemakkelijker! Ik hoor Axe-Fx clips met amp sims, zoals van Bogner amps, die minstens zo goed klinken als clips met de echte Bogner (en dat met veel minder werk).

Ik heb trouwens mijn beide 'echte' Bogners inmiddels verkocht. Mis ik die grommende, heerlijke directe Bogner-toon weleens? Ja. Maar geniet ik ook van mijn huidige toon. Absoluut! En al dat gedoe met interfaces, losse switchers en mixers, aparte effectapparaten, kabels, pedalen mis ik helemaal niet. Ik kan me veel meer concentreren op het maken van geluiden en het spelen zelf.

Bovendien wordt in de vergelijking tussen buizen en moddellers te snel geidealiseerd. Steeds wordt de buizenamp als het nirvana neergezet. Maar lees de forums, en ook je eigen met ons gedeelde ervaring, er eens op na. Hoeveel buizenamp-bezitters worstelen niet met allerlei zaken, waaronder variërende geluidskwaliteit, opnameproblemen, buizengeklooi, gehannes met effectloops, aankoop/verkoop van pedalen enz. enz. Hoeveel gebruikers laten hun buizenamp niet modden?
Terwijl als mij iets niet bevalt in een van de amp of cabinet sims in de Axe, dan kies ik een andere, dat kost me een seconde. Of ik gebruik de talloze tools en mogelijkheden. Allemaal zonder meerkosten, zonder aankopen, zonder solderen, enz.

Zelfs al zouden modellers nog een klein stukje 'mojo' van de beste buizenamps missen, stel 10%, dan is het gemak en de ultieme flexibiliteit van de Axe me dat méér dan waard.

Di Stefano
20 april 2010, 15:11
Hoe kun je nou als gitaar-"freak" genoegen nemen met een modeller? :dontgeti:


Omdat het niet perse meer hoeft onder te doen. En omdat gear nu ook eenmaal niet alles is.

erwin_ve
20 april 2010, 15:12
Ik ben wel benieuwd of het voor gebruikers van 11R/ Axe mogelijk is om de gitaar lekker te laten feedbacken en sustainen op het volume vd amp? Zetten jullie je monitors knetterhard?

Yek1
20 april 2010, 15:17
Hihi, H.Huisjes, H.Huisjes! Als je veel tourt of alleen met de koptelefoon speelt kan ik me voorstellen dat je die digitale rommel neemt, maar als je af en toe wat speelt, al dan niet met een bandje, is een buizen bakje toch veel leuker!

Hee Hole, pfff, dat je nog de moeite neemt op zoiets te reageren! ;-)

minoin
20 april 2010, 15:19
Ook weer typisch bekrompen buizenadoratie.

JA, buizenversterkers klinken mooi, maar ook een buizenbak kan ontzetten kut klinken.
JA, sommige modellers verdienen de naam niet, maar de nieuwste generaties zijn al lang niet meer de PODjes van 6 jaar geleden.

Technologie staat niet stil, en het getuigt van weinig realiteitszin om op voorhand alles wat digitaal is af te wijzen. (Waarmee ik overigens niet zeg dat iedereen dan maar aan de moddeling moet)

Mee eens, ik heb al wat moddeling gehad die mij echt wel kon bekoren! En in sommige situaties is het een erg prettige oplossing.

Maar het gevoel wat ik ervaar bij het horen van mij Mesa Rig.... Daar tipt geen modeller aan.

Yek1
20 april 2010, 15:21
Ik ben wel benieuwd of het voor gebruikers van 11R/ Axe mogelijk is om de gitaar lekker te laten feedbacken en sustainen op het volume vd amp? Zetten jullie je monitors knetterhard?

Geen probleem, tenzij je puur 'direct' speelt: rechtstreeks de mengtafel in en monitor via IEM.

Maar met normale stagemonitors, FR monitors, studiomonitoren of gitaarcabinets is gecontroleerde feedback gewoon mogelijk.

Mooi voorbeeld: die is een preset met de Marshall JTM45 amp sim in de Axe-Fx (clip komt van het Fractal forum). Supertoon.
http://www.goear.com/listen/3f956c7/Lp-tronio-Vedasto-Ferrer

erwin_ve
20 april 2010, 15:39
Geen probleem, tenzij je puur 'direct' speelt: rechtstreeks de mengtafel in en monitor via IEM.

Maar met normale stagemonitors, FR monitors, studiomonitoren of gitaarcabinets is gecontroleerde feedback gewoon mogelijk.

Mooi voorbeeld: die is een preset met de Marshall JTM45 amp sim in de Axe-Fx (clip komt van het Fractal forum). Supertoon.
http://www.goear.com/listen/3f956c7/Lp-tronio-Vedasto-Ferrer

Hoi Yek, Thanx voor je reactie; Voor mij is het gitaar/volume sustain de enige manier om een mooie open overdrive toon te krijgen. Meer gain levert meestal een krasserig hoog op, ook op modellers.
Misschien is het een optie, ik werk al een tijdje met IEM en kijk mn naar 11R. Icm bv.een Fender Champ als "sustain/feedback" generator gericht op de gitaar zou dit kunnen werken?

Yek1
20 april 2010, 15:44
Hoi Yek, Thanx voor je reactie; Voor mij is het gitaar/volume sustain de enige manier om een mooie open overdrive toon te krijgen. Meer gain levert meestal een krasserig hoog op, ook op modellers.
Misschien is het een optie, ik werk al een tijdje met IEM en kijk mn naar 11R. Icm bv.een Fender Champ als "sustain/feedback" generator gericht op de gitaar zou dit kunnen werken?

Sure, met een kleine amp of monitor zal dat goed werken.

edje kadetje
20 april 2010, 15:51
Maar het gevoel wat ik ervaar bij het horen van mij Mesa Rig.... Daar tipt geen modeller aan.

Maar dan praat je dus puur over je eigen gevoel, thuis of on stage.
Dat staat los van het geluid op CD, want dan moet je ook je mesa rig micen en opnemen. En ook van los van live spelen, want dan moet je je mesa rig micen en door de PA sturen.

En hoe staat het dan met de eerlijke/objectieve (en dus alleen blind uit te voeren) vergelijking? Als jij zonder meer je eigen rig eruit haalt op deze manier, blind en vergelijkbaar (opgenomen op CD dus) dan moet je zeker bij je rig blijven.
Zo niet dan moet je afwegen of het sjouwen en het gedoe van micen opweegt tegen het broekspijpwappergevoel puur voor jezelf.

minoin
20 april 2010, 15:59
Maar dan praat je dus puur over je eigen gevoel, thuis of on stage.
Dat staat los van het geluid op CD, want dan moet je ook je mesa rig micen en opnemen. En ook van los van live spelen, want dan moet je je mesa rig micen en door de PA sturen.

En hoe staat het dan met de eerlijke/objectieve (en dus alleen blind uit te voeren) vergelijking? Als jij zonder meer je eigen rig eruit haalt op deze manier, blind en vergelijkbaar (opgenomen op CD dus) dan moet je zeker bij je rig blijven.
Zo niet dan moet je afwegen of het sjouwen en het gedoe van micen opweegt tegen het broekspijpwappergevoel puur voor jezelf.

Klopt, is ook mijn eigen gevoel, maar dat geldt voor iedereen. Ik heb thuis een bescheiden home-studiootje en enige ervaring met micen. Dus een eerlijke representatie van wat ik direct hoor, moet in studio en live goed te doen zijn.
Daar komt bij dat ik tijdens repetitie en optreden met inear speel en alles via de mics hoor.
Ik gebruik John Petrucci als voorbeeld en alhoewel hij de AxeFX in zijn oefenrig heeft, zweert hij bij zijn stereo Mesa rig. Voor een dergelijk geluid wil ik best tillen, maar ik snap dat niet iedereen dit zoekt.

Op dit optreden vind ik zijn sound representatief voor wat ik wil bereiken;
http://www.youtube.com/watch?v=JhSLhQEnESs&feature=related

edje kadetje
20 april 2010, 16:28
Klopt, is ook mijn eigen gevoel, maar dat geldt voor iedereen. Ik heb thuis een bescheiden home-studiootje en enige ervaring met micen. Dus een eerlijke representatie van wat ik direct hoor, moet in studio en live goed te doen zijn.
Daar komt bij dat ik tijdens repetitie en optreden met inear speel en alles via de mics hoor.
Ik gebruik John Petrucci als voorbeeld en alhoewel hij de AxeFX in zijn oefenrig heeft, zweert hij bij zijn stereo Mesa rig. Voor een dergelijk geluid wil ik best tillen, maar ik snap dat niet iedereen dit zoekt.

Op dit optreden vind ik zijn sound representatief voor wat ik wil bereiken;
http://www.youtube.com/watch?v=JhSLhQEnESs&feature=related

Wat betreft het eerste: nee het gaat niet iedereen om het eigen gevoel. Het gaat velen om wat het publiek hoort, niet wat je zelf hoort. Tuurlijk speel je lekker met wapperende broekspijpen, maar voor velen prevaleert wat de ander hoort.

Dat je probeert met alle middelen een zo goed mogelijk geluid te creëren is mij duidelijk. Maar in je eerste statement en in deze mail bovenaan bevestig je dat het gaat om de eigen beleving. Dat is iets anders dan het beste willen voor het publiek. Dan moet je een andere beoordeling gebruiken dan de wapperende broekspijpen, want die voelt de luisteraar per definitie niet met z'n ipod-oortjes of ander terugluister-medium.

Yek1
20 april 2010, 16:44
Ik gebruik John Petrucci als voorbeeld en alhoewel hij de AxeFX in zijn oefenrig heeft, zweert hij bij zijn stereo Mesa rig. Voor een dergelijk geluid wil ik best tillen, maar ik snap dat niet iedereen dit zoekt.
Op dit optreden vind ik zijn sound representatief voor wat ik wil bereiken;
http://www.youtube.com/watch?v=JhSLhQEnESs&feature=related

Even off-topic: ben ik de enige die deze muziek verschrikkelijk vindt?
'Moeilijke' muziek schrikt me niet af (Zappa!), maar dit lijkt wel 'moeilijk om moeilijk te doen'. Emotieloos....

minoin
20 april 2010, 17:15
Wat betreft het eerste: nee het gaat niet iedereen om het eigen gevoel. Het gaat velen om wat het publiek hoort, niet wat je zelf hoort. Tuurlijk speel je lekker met wapperende broekspijpen, maar voor velen prevaleert wat de ander hoort.

Dat je probeert met alle middelen een zo goed mogelijk geluid te creëren is mij duidelijk. Maar in je eerste statement en in deze mail bovenaan bevestig je dat het gaat om de eigen beleving. Dat is iets anders dan het beste willen voor het publiek. Dan moet je een andere beoordeling gebruiken dan de wapperende broekspijpen, want die voelt de luisteraar per definitie niet met z'n ipod-oortjes of ander terugluister-medium.

Nee, hebt me totaal verkeerd begrepen denk ik. Ten eerste gaat het wel degelijk om mijn gevoel en niet die van het publiek. In eerste instantie moet ik tevreden zijn met mijn sound in de band; als ik een dikke Mesa gain of een soepele Fender clean wil, is dat natuurlijk helemaal aan mij. En als je begrijpt hoe ik repeteer, snap je dat het publiek in eerste instantie hoort (via PA) wat ik hoor (inear).

@Yek1: ik snap dat de eerste minuut je ding niet is, maar daarna... Heaven :)

Henri H
20 april 2010, 17:38
...... Dat is principieel anders dan de toon die je gewend bent te horen als je naast je blazende speakercabinet staat.

Dat is niet fout, een nadeel of een achteruitgang, nee, het is eenvoudigweg ánders. En dat vergt even gewenning.....Ik snap het principe van een modeller, en dat is waarschijnlijk ook waar ik dus "tegenaan loop", ik wil, en kan misschien wel niet wennen aan een modeller, het klinkt mij te steriel, niet vuig genoeg.
Maar nogmaals, ik heb erg kort gespeeld, en over andermans gitaren.


Geen probleem, tenzij je puur 'direct' speelt: rechtstreeks de mengtafel in en monitor via IEM.....Ik neem aan dat je "mits" bedoelt?

Edit: nee, je bedoelt toch "tenzij". Feedback krijg je alleen via een speaker, niet via de mengtafel of IEM.

Liquid_Metal
20 april 2010, 18:08
Volgens mij kunnen we beter stellen dat jij een bekrompen buizen purist bent. Overigens niets mis mee maar als mensen als Dweezil Zappa, Greg Howe, Marty Friedman, Devin Townsend, Jeff Loomis uitermate goed uit de voeten kunnen met modelers dan gaat je hele "serieuze / professionele" gitarist natuurlijk niet meer op.

Ik wil even een argument maken voor de buizenfreaks (waar ik er ook een van ben). Ik ben de laatste dagen wat meer naar Jeff Loomis aan het kijken en die is echt niet met gear bezig. Hij zegt zelf een plug and play gitarist te zijn: veel gain, veel laag, standaard mids en treble. En als je er niet heel bewust mee bezig bent is makkelijker met 'ongeveer dezelfde sound' misschien wel prima. Met makkelijker bedoel ik dan minder gear onstage.

Les Paul R8
20 april 2010, 18:45
Ik snap het principe van een modeller, en dat is waarschijnlijk ook waar ik dus "tegenaan loop", ik wil, en kan misschien wel niet wennen aan een modeller, het klinkt mij te steriel, niet vuig genoeg.
Maar nogmaals, ik heb erg kort gespeeld, en over andermans gitaren.

Ik neem aan dat je "mits" bedoelt?

Edit: nee, je bedoelt toch "tenzij". Feedback krijg je alleen via een speaker, niet via de mengtafel of IEM.

Ik heb de Eleven Rack nog niet geprobeerd, maar heb de vorige Axe FX dag georganiseerd en de Axe FX ook kunnen proberen.

Voor mij zou de keuze afhankelijk zijn van de muziek die ik speel. Een ouderwetse hardrockband (zoals jij ook speelt, Huisjes), dan zou ik gewoon een echte plexi nemen. Eventueel een andere buizenamp, maar zeker geen modeling. Je kan de hele avond met een paar basis sounds uit de voeten.

Zou ik in een top 40 coverband spelen of een band met veel verschillende sounds (A la petrucci, Zappa, Rush). Dan zou een modeler zoals de Axe FX of de 11R ideaal zijn. Persoonlijk lijkt mij de 11R handiger vanwege het gebruikersgemak en de beperkte mogelijkheden. Maar ja, ik ben dan ook zo iemand die zijn M13 voornamelijk gebruikt vanwege de ingebouwde tuner ;)

Yek1
20 april 2010, 19:19
Voor mij zou de keuze afhankelijk zijn van de muziek die ik speel. Een ouderwetse hardrockband (zoals jij ook speelt, Huisjes), dan zou ik gewoon een echte plexi nemen. Eventueel een andere buizenamp, maar zeker geen modeling. Je kan de hele avond met een paar basis sounds uit de voeten.

Zou ik in een top 40 coverband spelen of een band met veel verschillende sounds (A la petrucci, Zappa, Rush). Dan zou een modeler zoals de Axe FX of de 11R ideaal zijn.

Een modeller kán handig zijn vanwege de vele mogelijkheden/sounds, maar er zijn er genoeg die gewoon 1, 2 of 3 sounds gebruiken. Maar wel de mogelijkheid hebben om die te testen en te selecteren uit een geweldig arsenaal.

Ik eigenlijk ook: clean/Matchless, crunch/JCM800, higain/XTC Red en Cornford.

Ik heb al eerder geschreven: ik heb een hekel aan coverbandgitaristen die voor elk nummer een aparte, nagebootste sound hebben. Modellers worden daarvoor wel misbruikt. Maar de Axe is net zo goed geschikt voor de gitarist die een hele avond met maar één Plexi-preset speelt, en voor de Axe kiest omdat ie niet hard hoeft om goed te klinken, top effecten heeft enz.

Natuurlijk blijven er wel nadelen aan zitten. Tweaken valt niet te vermijden; het is geen "My 1st Modeller" met kant-en-klare presets die altijd en voor iedereen werken. En er zitten geen toonknoppen en zo op. Wennen dus.

Les Paul R8
20 april 2010, 19:26
Een modeller kán handig zijn vanwege de vele mogelijkheden/sounds, maar er zijn er genoeg die gewoon 1, 2 of 3 sounds gebruiken. Maar wel de mogelijkheid hebben om die te testen en te selecteren uit een geweldig arsenaal.

Ik eigenlijk ook: clean/Matchless, crunch/JCM800, higain/XTC Red en Cornford.

Ik heb al eerder geschreven: ik heb een hekel aan coverbandgitaristen die voor elk nummer een aparte, nagebootste sound hebben. Modellers worden daarvoor wel misbruikt. Maar de Axe is net zo goed geschikt voor de gitarist die een hele avond met maar één Plexi-preset speelt, en voor de Axe kiest omdat ie niet hard hoeft om goed te klinken, top effecten heeft enz.

Natuurlijk blijven er wel nadelen aan zitten. Tweaken valt niet te vermijden; het is geen "My 1st Modeller" met kant-en-klare presets die altijd en voor iedereen werken. En er zitten geen toonknoppen en zo op. Wennen dus.

In mijn oude band gebruikte ik maar 1 sound. Voor solo's een booster ervoor. In zo'n geval kies ik toch echt voor een Plexi. Aanpassingen zijn on the fly te maken. Dat is ook eigenlijk de manier waarop ik het liefste speel. Maar dan wil ik ook echt een waanzinnige sound hebben. En dat mist een modeller nog steeds. De Axe bracht mij niet het speelplezier wat ik wel met mijn Plexi heb (misschien moet ik de Plexi toch houden; hij was vandaag weer heerlijk ;) ).

Henri H
20 april 2010, 19:58
Ja, precies mijn punt een beetje.
Het liefst speel ik op m'n HOOK en 4x12, en dan zonder effecten.
Clean, crunch en lead met één 2-knops-ampswitch (van m'n Stiletto).
Het gevoel wat je dan als gitarist hebt, daar gaat het mij om.

Dat het publiek het in de zaal ook naar z'n zin moet hebben staat buiten kijf, maar dat gaat eigenlijk ook prima bij ons de laatste tijd met de vaste geluidsman.

"Wapperende broekspijpen" :rockon:, ik heb de begin jaren 80 nog vers in m'n geheugen staan, waar bands als Bodine/Vengeance en Picture echte Marshall stacks hadden staan, die je ook kon voelen.
Ik vond dat geweldig, die power!
Het zal zeer zeker te maken hebben met de muziekstijl, voor Jan Smit b.v. heb je dat helemaal niet nodig, maar ik kan me zo moeilijk voorstellen dat je als gitarist toch genoegen neemt met alleen een modeller.
Ook al kun je hem niet in je band gebruiken, een buizenamp leeft veel meer heb ik het idee.

En dat ik een "buizenpurist" zal best, maar als rocker wil je eigenlijk gewoon een vette Marshall achter je hebben staan die op 11 kan.
Je maakt mij niet wijs dat je dat niet veel lekkerder vindt.
En ja, die Marshall zul je niet vaak kunnen gebruiken, omdat ie domweg te hard gaat, maar dan nog hou je hem "erbij", zoals MSNL (weliswaar een XTC ;)).

Les Paul R8
20 april 2010, 21:11
En dat ik een "buizenpurist" zal best, maar als rocker wil je eigenlijk gewoon een vette Marshall achter je hebben staan die op 11 kan.
Je maakt mij niet wijs dat je dat niet veel lekkerder vindt.


Wat moet je dan met zo'n Hook? ;)

Henri H
20 april 2010, 21:19
Wat moet je dan met zo'n Hook? ;)Dat is de next best thing. ;)
Een echte plexi ben ik niet waardig, een HOOK eigenlijk ook niet. :p

lcvanderhelm
20 april 2010, 21:44
Ik ben hard aan het twijfelen over de aanschaf van 11rack of de Axe.De modelingtechniek is in korte tijd zo radikaal verbeterd,dat ik ernstig twijfel over het juiste tijdstip om over te stappen.Over 2 jaar zal de huidige Axe,of 11rack geen drol meer waard zijn.Ook al krijg je,vooral bij Axe,regelmatig updates,de proccesor is al snel verouderd.

Yek1
20 april 2010, 21:59
Ik ben hard aan het twijfelen over de aanschaf van 11rack of de Axe.De modelingtechniek is in korte tijd zo radikaal verbeterd,dat ik ernstig twijfel over het juiste tijdstip om over te stappen.Over 2 jaar zal de huidige Axe,of 11rack geen drol meer waard zijn.Ook al krijg je,vooral bij Axe,regelmatig updates,de proccesor is al snel verouderd.

Dat kan bij elke computer, GSM enz het geval zijn.
Niet bij de Axe. Want de CPU is de snelste op de markt, en de hardware is momenteel niet belemmerend voor de functies. Volgens de ontwerper heeft de Ultra nog capaciteit genoeg voor veel extra sims. Er is niets bekend over een opvolger en ze behouden hun waarde goed.

Liquid_Metal
20 april 2010, 23:20
Ik ben hard aan het twijfelen over de aanschaf van 11rack of de Axe.De modelingtechniek is in korte tijd zo radikaal verbeterd,dat ik ernstig twijfel over het juiste tijdstip om over te stappen.Over 2 jaar zal de huidige Axe,of 11rack geen drol meer waard zijn.Ook al krijg je,vooral bij Axe,regelmatig updates,de proccesor is al snel verouderd.

Dan zou ik 20 jaar wachten, tot de hightech modelling vintage is en die geen waarde meer verliest :).

Les Paul R8
21 april 2010, 08:05
Dat kan bij elke computer, GSM enz het geval zijn.
Niet bij de Axe. Want de CPU is de snelste op de markt, en de hardware is momenteel niet belemmerend voor de functies. Volgens de ontwerper heeft de Ultra nog capaciteit genoeg voor veel extra sims. Er is niets bekend over een opvolger en ze behouden hun waarde goed.

De CPU WAS de snelste op de markt. Volgens Moore's Law verdubbelt de capaciteit van oa CPU's elke anderhalf jaar. (Gordon Moore was 1 van de topmannen van Intel en zijn wet is al zo'n 30 jaar geldig). Dat er capaciteit genoeg is, daar twijfel ik niet aan.
Voorlopig houden ze hun waarde goed, maar zodra er een betere modeller op de markt is, storten de prijzen in.

edje kadetje
21 april 2010, 08:45
Nee, hebt me totaal verkeerd begrepen denk ik. Ten eerste gaat het wel degelijk om mijn gevoel en niet die van het publiek. In eerste instantie moet ik tevreden zijn met mijn sound in de band; als ik een dikke Mesa gain of een soepele Fender clean wil, is dat natuurlijk helemaal aan mij. En als je begrijpt hoe ik repeteer, snap je dat het publiek in eerste instantie hoort (via PA) wat ik hoor (inear).



ja kennelijk.
Dus wat jij aan gitaargeluid hoort als je repeteert komt via je eigen in ear. en niet de wapperende broekspijpen van je rig zelf?
En met gebruik van dat systeem vind je je gitaargeluid mooier als de bron je mesa rig is dan als de bron een modeller is?

Ja, dan kun je inderdaad beter je mesa rig gebruiken. (maar ja dat fender clean dan, heb je die ook nog bij je?)

edje kadetje
21 april 2010, 08:47
Ik ben hard aan het twijfelen over de aanschaf van 11rack of de Axe.De modelingtechniek is in korte tijd zo radikaal verbeterd,dat ik ernstig twijfel over het juiste tijdstip om over te stappen.Over 2 jaar zal de huidige Axe,of 11rack geen drol meer waard zijn.Ook al krijg je,vooral bij Axe,regelmatig updates,de proccesor is al snel verouderd.


Maar die processor en dat hele ding blijft hetzelfde klinken hoor. (ik heb het nog even gecontroleerd bij mijn 25 jaar oude synth, en ja hij klinkt nog even goed als toen, terwijl er toch veel nieuwere en betere modellen zijn gekomen, en de processor zwaaaaaaaar verouderd is). Dus kun je het best over twee jaar kopen. Immers, dan geen drol meer waard.

hole
21 april 2010, 09:47
Hee Hole, pfff, dat je nog de moeite neemt op zoiets te reageren! ;-)

Postcount boosten ;)

minoin
21 april 2010, 13:48
ja kennelijk.
Dus wat jij aan gitaargeluid hoort als je repeteert komt via je eigen in ear. en niet de wapperende broekspijpen van je rig zelf?
En met gebruik van dat systeem vind je je gitaargeluid mooier als de bron je mesa rig is dan als de bron een modeller is?

Ja, dan kun je inderdaad beter je mesa rig gebruiken. (maar ja dat fender clean dan, heb je die ook nog bij je?)

Als ik heel eerlijk ben; Nee, nog niet. Ja, ik hoor alleen mijn sound via de inear, maar dat is duidelijk een work in progress. Ik blijf nog waarschijnlijk een jaartje tweaken voordat ik er helemaal tevreden over ben, maar dat is ook een gedeelte van de lol. Zo'n modelling is handiger, maar die Mesa van mij gaat nooit zijn vibe verliezen :D Gister nog een repetitie mee gespeeld en het is heerlijk!

Les Paul R8
21 april 2010, 16:24
Vandaag eindelijk de 11R kunnen testen. ik was in Den Haag, niet al te ver bij Rock Palace vandaan en kon daar even naar toe lopen.
Allereerst moet ik zeggen dat ik daar uitstekend geholpen werd! Leuke zaak, prettige mensen en een mooie collectie.

Ik heb een 3/4 jaar geleden ook de Axe FX even kunnen testen, dus ik denk dat ik daar ook wel wat vergelijkingen kan maken.

Algemene indruk van de 11R: Wauw!

Getest op een KRK monitor speaker met een CS Gibson Les Paul goldtop (R7).

Hij voelt als een echte amp. Huisjes vond hem steriel, ik vond juist dat hij lekker vies kon klinken. Had ik hem harder gezet, had ik echt een puur amp gevoel gehad. Dit is echt veel dichter bij een echte amp dan een Line6.
Over het algemeen klinkt de 11R mooi dynamisch, organisch en open. Ik had helemaal niet het gevoel over een modeller te spelen. Ik wilde bij de meeste modellen ook lekker blijven spelen.
Een lekkere sound krijgen kost vrijwel geen moeite. Met de 11R is een slecht geluid gewoon niet nodig.
Plexi, JCM800 en SLO modellen zijn heerlijk en helemaal in mijn straatje. Plexi met wat chorus gaf mij super eenvoudig de door mij zo gezochte Alex Lifeson sound.
AC en Tweed modellen vond ik ook erg bruikbaar. Bij alle crunch sounds kon ik hem ook goed clean draaien door de pot van mijn gitaar terug te draaien. Ook het karakter van de gitaar kwam er goed uit (was een hele fijne goldtop!). Allemaal tekenen van een goeie amp.
De Twin was mooi clean. Kreeg hem redelijk warm, maar vooral wat brighter gaf hem de zo gewilde belletjes. Hij was duidelijk als Twin herkenbaar.
De Mesa modellen vond ik niet lekker. Maar ik vind een Mesa zelf ook niet lekker, dus wat dat betreft was het model wel geslaagd :)

Vergelijking met de Axe FX: De 11R is veel makkelijker te bedienen. Wel beperkt in het aantal amps. Maar voor mij zou dit ruim voldoende zijn. Live kan ik hier ook een snelle aanpassing mee maken; dat zie ik op de Axe FX niet gebeuren.
De amp feel vond ik op de Axe FX nog niet op het hoogste niveau (dit is mijn mening en niet bedoeld om de AFX te bashen of daar een discussie over op te starten). De 11R voelt gewoon als een echte amp aan.
De AFX is in de diepte te tweaken en heeft veel modellen, maar je moet meer leren en je persoonlijke voorkeuren uitproberen voordat je echt goeie sounds kan krijgen. De 11R is gewoon erg simpel en geeft je binnen 3 minuten de heerlijkste sounds.

Voor mij is de 11R de winnaar. Betere feel en makkelijkere bediening. De sound kan je over discusieren, maar de 11R is zeker niet minder dan de AFX op dat vlak. Wel beperkter, wat ik zelf eerder als een voordeel zie.

morris
21 april 2010, 19:53
Ik heb een 3/4 jaar geleden ook de Axe FX even kunnen testen, dus ik denk dat ik daar ook wel wat vergelijkingen kan maken.


Ik neem niet aan dat je dit serieus bedoelt? Zo ja, dan kan ik de rest van je review overslaan ;)

Serieus, "even" testen met de AxeFX geeft echt geen referentie. Ik ken beide apparaten goed, en je opmerkingen -met name v.w.b. de directheid van de Axe t.o.v. de 11- slaan nergens op, met alle respect.

Morris

BeeJee
21 april 2010, 20:11
Ik ken beide apparaten goed, en je opmerkingen -met name v.w.b. de directheid van de Axe t.o.v. de 11- slaan nergens op, met alle respect.

Morris

Hey Morris, hoe vind jij de 11R zich klank- en feeltechnisch verhouden tot de Axe (los van de tweakability)?

Les Paul R8
21 april 2010, 23:46
Ik neem niet aan dat je dit serieus bedoelt? Zo ja, dan kan ik de rest van je review overslaan ;)

Serieus, "even" testen met de AxeFX geeft echt geen referentie. Ik ken beide apparaten goed, en je opmerkingen -met name v.w.b. de directheid van de Axe t.o.v. de 11- slaan nergens op, met alle respect.

Morris

Ik heb zelf zo'n 20 minuten kunnen testen en een hele dag een behoorlijk aantal andere mensen horen spelen. In 20 minuten weet ik wel of ik iets lekker vind spelen of niet. De 11R vond ik lekker aanvoelen (binnen 5 minuten), de Axe FX had voor mij dat gevoel niet. Ik heb al gezegd dat dit MIJN mening is en over smaak valt niet te twisten. Jammer dat je jouw eigen mening als DE (arrogante) waarheid neerzet. Met alle respect natuurlijk....

Yek1
21 april 2010, 23:57
Ik heb zelf zo'n 20 minuten kunnen testen en een hele dag een behoorlijk aantal andere mensen horen spelen. In 20 minuten weet ik wel of ik iets lekker vind spelen of niet. De 11R vond ik lekker aanvoelen (binnen 5 minuten), de Axe FX had voor mij dat gevoel niet. Ik heb al gezegd dat dit MIJN mening is en over smaak valt niet te twisten. Jammer dat je jouw eigen mening als DE (arrogante) waarheid neerzet. Met alle respect natuurlijk....



Ik snap je reactie, maar Morris heeft gelijk.
De Axe kan je niet beoordelen op 'ff proberen'.
Dat kun je kwalificeren als een nadeel. Je moet t apparaat echt leren kennen. Maar dat betaalt zich uiteindelijk uit.

Les Paul R8
22 april 2010, 00:03
Ik snap je reactie, maar Morris heeft gelijk.
De Axe kan je niet beoordelen op 'ff proberen'.
Dat kun je kwalificeren als een nadeel. Je moet t apparaat echt leren kennen. Maar dat betaalt zich uiteindelijk uit.

Sorry, maar Morris en jij hebben geen gelijk. Als ik binnen 5 minuten de feel niet prettig vind, hoef ik het apparaat niet verder meer te leren kennen; die feel wordt niet beter met eindeloos tweaken. Na 15 minuten vond ik de feel van de Axe niet prettig genoeg; hij gaf me niet het gevoel dat ik door wilde spelen. Hij is wel een stuk beter dan een Pod, maar niet dicht genoeg bij een buizenamp. Dat gevoel had ik bij de 11R wel; die voelt als een echte buizenamp.

Ik begrijp dat jullie graag horen dat jullie dure AxeFX de beste in alles is, maar ik heb geen van beide en heb beide geprobeerd en zelfs meer van de AxeFX gehoord dan van de 11R. Ik durf dus wel te zeggen dat ik minder bevooroordeeld ben.

Yek1
22 april 2010, 08:01
Als ik binnen 5 minuten de feel niet prettig vind, hoef ik het apparaat niet verder meer te leren kennen; die feel wordt niet beter met eindeloos tweaken.

De feel is erg afhankelijk van enkele basisinstellingen. Als ie niet goed "aanvoelde", garandeer ik je dat ie niet goed was ingesteld.
De conclusie zou dan moeten luiden: "Ik heb geen zin om er energie in te stoppen / tijd in te investeren.".
En dat is natuurlijk prima, een plug-and-play apparaat past misschien beter bij je. De 11R is een prima ding. En de Axe heeft een steile instap- en leercurve.
Maar stellingen over de kwaliteitsvergelijking tussen Axe, Pod, 11R enz. zijn op deze basis per definitie ongefundeerd!


ik heb geen van beide en heb beide geprobeerd en zelfs meer van de AxeFX gehoord dan van de 11R. Ik durf dus wel te zeggen dat ik minder bevooroordeeld ben.

Dat is een heel vreemde conclusie. Ik heb geen BMW en geen Volvo. Ik heb weleens gereden in beide auto's, in de ene wat meer dan in de andere. Mijn buurman heeft wel een Volvo. Is mijn buurman dus bevooroordeeld ten faveure van Volvo, en ik minder?? Je verwart "bevooroordeeld" met "ervaring"......

Les Paul R8
22 april 2010, 08:24
De feel is erg afhankelijk van enkele basisinstellingen. Als ie niet goed "aanvoelde", garandeer ik je dat ie niet goed was ingesteld.
De conclusie zou dan moeten luiden: "Ik heb geen zin om er energie in te stoppen / tijd in te investeren.".

Vertel dat Anand maar. Het was zijn AxeFX en hij heeft hem ingesteld. Hij heeft veel ervaring met zijn Axe. Overigens geloof ik dat ik (naast Chris) de enige was die de feel niet super vond, die dag.


En dat is natuurlijk prima, een plug-and-play apparaat past misschien beter bij je. De 11R is een prima ding. En de Axe heeft een steile instap- en leercurve.
Maar stellingen over de kwaliteitsvergelijking tussen Axe, Pod, 11R enz. zijn op deze basis per definitie ongefundeerd!

Ik vergelijk niet de kwaliteit, maar de feel als amp. De soundkwaliteit van de Axe vond ik prima. Dat ik het zelf niet zie zitten om impulses op te moeten zoeken die mij zouden bevallen, staat hier los van.



Dat is een heel vreemde conclusie. Ik heb geen BMW en geen Volvo. Ik heb weleens gereden in beide auto's, in de ene wat meer dan in de andere. Mijn buurman heeft wel een Volvo. Is mijn buurman dus bevooroordeeld ten faveure van Volvo, en ik minder?? Je verwart "bevooroordeeld" met "ervaring"......

Nee, die conclusie is niet zo vreemd. Er zijn maar 2 van dit soort modellers op de markt. En wat ik hier en op internationale fora zie, is dat als iemand iets minder positiefs over de Axe zegt, hij meteen een aantal Axe bezitters over zich heen krijgt.
Iemand verklaarde dat heel simpel door te stellen dat als je zo'n groot bedrag hebt uitgegeven en een ander, veel goedkoper product biedt een vergelijkbare kwaliteit, dan voel je je behoorlijk bekocht. Een logische reactie is dan om de oorspronkelijke aankoop te blijven verdedigen. Dat gevoel heb ik bij jullie ook.

Ik zeg niet dat de AxeFX een slecht apparaat is; integendeel. Maar hij voelt voor mij minder als een amp dan de 11R. Als zelfs dat anders ingesteld zou moeten worden op de AxeFX, kan ik zeker niets met het apparaat.
Sowieso, denk ik dat ik na 1 of 2 avonden de Axe niet meer zou gebruiken. Als ik een auto koop en ik moet er eerst 2 avonden aan sleutelen om hem lekker te laten rijden, dan laat ik hem ook staan (om jouw auto voorbeeld maar te gebruiken ;) )

Henri H
22 april 2010, 09:41
Ik vermoed dat jullie beiden wel een punt hebben.
Als je geen behoefte hebt aan een apparaat die je eerst intens moet tweaken om hem naar je hand te zetten, dan is de Axe FX misschien niet de beste keus, en kun je wellicht beter voor de 11R gaan.

Ik houd het (voorlopig) lekker bij m'n buizenamps, niets mis mee.

Tony L
22 april 2010, 10:28
Vertel dat Anand maar. Het was zijn AxeFX en hij heeft hem ingesteld. Hij heeft veel ervaring met zijn Axe. Overigens geloof ik dat ik (naast Chris) de enige was die de feel niet super vond, die dag.


Dus alles wat Ananad goed en lekker vind moet jij ook goed en lekker vinden? Beetje rare redenatie. Daarnaast speelden we op een gare PA set. Aan het einde werd een andere aangesloten en was iedereen opeens super enthousiast (ik neem aan dat je dit nog wel kan herinneren).



Iemand verklaarde dat heel simpel door te stellen dat als je zo'n groot bedrag hebt uitgegeven en een ander, veel goedkoper product biedt een vergelijkbare kwaliteit, dan voel je je behoorlijk bekocht.


Wat een onzin reactie. De Axe-Fx staat qua kwaliteit een paar treden hoger dan de 11R. Alleen aan customer support is dit al 10 treden hoger. De Axe-Fx heeft zeker een steilere leercurve.



Ik zeg niet dat de AxeFX een slecht apparaat is; integendeel. Maar hij voelt voor mij minder als een amp dan de 11R. Als zelfs dat anders ingesteld zou moeten worden op de AxeFX, kan ik zeker niets met het apparaat.
Sowieso, denk ik dat ik na 1 of 2 avonden de Axe niet meer zou gebruiken. Als ik een auto koop en ik moet er eerst 2 avonden aan sleutelen om hem lekker te laten rijden, dan laat ik hem ook staan (om jouw auto voorbeeld maar te gebruiken ;) )

Dan is het toch gewoon een duidelijk verhaal? Jij zoekt iets met plug-and-play. Dan ben je bij de Axe-Fx niet op het juiste adres. Niets mis mee maar je doet nu of de Axe-Fx in zijn geheel minder is dan de 11R. Ik durf te wedden dat alles wat je met de 11R, ook met de Axe-Fx kan en zelfs meer en beter. Nadeel is dat dit energie kost. Voordeel is dat als je enigzins weet hoe de Axe-Fx werkt, dat je ook daadwerkelijk alle geluiden die je in je hoofd hebt kan nabootsen. Dit kost energie en die wil jij er niet in stoppen, prima. Maar het verhaal dat de Axe-Fx minder feel heeft dan de 11R klopt niet.

Ik vertrouw sowieso geen conclusies van mensen die zeggen "een half jaar geleden heb ik de Axe-Fx getest, 15 minuten geleden de 11R en die vind ik eigenlijk toch wel beter". Hoe kan je ooit het gevoel van de Axe-Fx überhaupt nog herinneren. Laat staan dat je het serieus kan vergelijken met de 11R. De enige juiste manier is om ze naast elkaar te vergelijken en niet ergens vaag nog in je geheugen te graven om te achterhalen hoe het ook al weer voelde.

[/fanboy mode off]

hole
22 april 2010, 10:31
Los van het feit dat (naar horen zeggen) met firmware 9.0 de feel van de Axe een stuk vooruit is gegaan:

Dit topic is over de Eleven Rack, niet over de Axe, en ook niet over een vergelijking tussen de twee.

Als iemand de Eleven Rack te gek vind: prima! Ik heb ook prima sounds uit de Eleven Rack gehoord.

Ik wou dat ik er enthousiast van werd, dat scheelde me weer € 1.300,00...maar helaas....

Les Paul R8
22 april 2010, 14:53
Dus alles wat Ananad goed en lekker vind moet jij ook goed en lekker vinden? Beetje rare redenatie. Daarnaast speelden we op een gare PA set. Aan het einde werd een andere aangesloten en was iedereen opeens super enthousiast (ik neem aan dat je dit nog wel kan herinneren).


Anand zal hem ongetwijfeld goed in kunnen stellen. Als dat voor mij niet lekker is, dan is dat maar zo. Ik koop ook geen auto die ik eerst dagen moet instellen om daarna eindelijk te kunnen rijden.
De PA heeft geen invloed op het speelgevoel; de reactie van een amp op je spel. En dat is precies waar ik de AxeFX niet lekker in vond. Als je er bij was, heb je me dat ook horen zeggen.


Wat een onzin reactie. De Axe-Fx staat qua kwaliteit een paar treden hoger dan de 11R. Alleen aan customer support is dit al 10 treden hoger. De Axe-Fx heeft zeker een steilere leercurve.

Wie bepaalt de kwaliteit? Als veel mensen zeggen dat de AxeFX beter is, dan is dat dus maar zo? Onzin natuurlijk. Ik bepaal zelf wat voor mij de juiste kwaliteit heeft.
Kwaliteit is geen meetlat waar je iets langs kan leggen. Kwaliteit is erg afhankelijk van de prijs vs prestatie. Heeft ook alles te maken met klantverwachting. Een AxeFX bij mij levert geen goede sounds op en geen speelplezier. Voor mij is de kwaliteit dus kut. Ik wil dat een amp zich aan mij en aan mijn spel aanpast. Ik wil mij niet aanpassen aan een apparaat. De Axe moet eerst getweaked worden voordat je kan spelen. Dat een ander dat wel acceptabel vindt, is prima. Ik vind het apparaat dan buitengewoon slecht; het past niet bij mij.


Dan is het toch gewoon een duidelijk verhaal? Jij zoekt iets met plug-and-play. Dan ben je bij de Axe-Fx niet op het juiste adres. Niets mis mee maar je doet nu of de Axe-Fx in zijn geheel minder is dan de 11R. Ik durf te wedden dat alles wat je met de 11R, ook met de Axe-Fx kan en zelfs meer en beter. Nadeel is dat dit energie kost. Voordeel is dat als je enigzins weet hoe de Axe-Fx werkt, dat je ook daadwerkelijk alle geluiden die je in je hoofd hebt kan nabootsen. Dit kost energie en die wil jij er niet in stoppen, prima. Maar het verhaal dat de Axe-Fx minder feel heeft dan de 11R klopt niet.

Op een aantal vlakken kan de 11R veel meer. Het is meer dan een modeller alleen en daardoor prima value for money. Dus als ik jou was zou ik de weddenschap maar niet aangaan.....
Ook hier weer: wie bepaalt dat IK niet mag vinden dat de 11R beter aan mag voelen. Een behoorlijk arrogante houding is dat.


Ik vertrouw sowieso geen conclusies van mensen die zeggen "een half jaar geleden heb ik de Axe-Fx getest, 15 minuten geleden de 11R en die vind ik eigenlijk toch wel beter". Hoe kan je ooit het gevoel van de Axe-Fx überhaupt nog herinneren. Laat staan dat je het serieus kan vergelijken met de 11R. De enige juiste manier is om ze naast elkaar te vergelijken en niet ergens vaag nog in je geheugen te graven om te achterhalen hoe het ook al weer voelde.

[/fanboy mode off]

Ik weet hoe amps aan voelen en wat ik wil voelen als ik speel. De Axe gaf mij dat onvoldoende en ik ook niet gebeuren dat die mij dat gevoel wel gaat geven. Misschien is jouw geheugen niet zo goed, maar ik weet van 3/4 jaar terug echt nog wel of ik bepaalde geteste gear toen prettig of niet prettig vond spelen. De 11R heeft mij de eerste 3 minuten al verbaasd, met name vanwege de amp-like feel die hij had. Ook dat zal ik over 3/4 jaar nog weten ;)

Jammer dat mijn positievere mening over sommige aspecten van de 11R door de AxeFX fans gezien wordt alsof ik de AxeFX wil afkraken. Dat is absoluut niet zo. In de juiste handen is de AxeFX een prachtig stuk gereedschap. De 11R is dat ook. Ik vergelijk de AxeFX maar even met een F1 auto. Schumacher doet er geweldige dingen mee, maar er moet wel eerst uren afgesteld worden. En dan gaat hij binnen 6 minuten de Nurnburgring over. Alleen wil ik nu een 4x12 cab vervoeren en dat kan niet in een F1. Dus pak ik mijn Fordje Focus en die is voor mij uitstekend. Brengt mij en mijn cab overal waar ik wil. En de Focus voelt voor mij lekkerder aan dan de F1.

Les Paul R8
22 april 2010, 14:54
Los van het feit dat (naar horen zeggen) met firmware 9.0 de feel van de Axe een stuk vooruit is gegaan:

Dit topic is over de Eleven Rack, niet over de Axe, en ook niet over een vergelijking tussen de twee.

Als iemand de Eleven Rack te gek vind: prima! Ik heb ook prima sounds uit de Eleven Rack gehoord.

Ik wou dat ik er enthousiast van werd, dat scheelde me weer € 1.300,00...maar helaas....

Ik heb de 11R inmiddels voor 700 euro aangeboden gezien (nieuw). De AxeFX is dus 3x(!) duurder.

minoin
22 april 2010, 15:27
Er wordt volgens mij veel gestreden voor het thuisfront, met in de psychologie duidelijke termen voor dit gedrag. En dat merk ik bij mezelf ook; dinsdag weer een repetitie gehad met mijn Mesa Rig en dan smelt ik weer vanwege zo'n geweldige toon. En ik heb genoeg buizenamps gehad om hier een uitspraak over te doen. Dan geloof ik niet dat zoiets dergelijks uit een modeller kan komen, ik heb het nog nooit gehoord en ik denk het ook niet ooit te horen. Maar wat als die dag wel komt, en een 2nd gen AxeFX hetzelfde kan klinken... Dat hoor ik liever niet...

Sorry voor offtopic; nu weer ontopic: Eleven Rack!

TimS
22 april 2010, 15:36
Ik heb de 11R inmiddels voor 700 euro aangeboden gezien (nieuw). De AxeFX is dus 3x(!) duurder.

Waar heb je die gezien? Ik zit er over te denken om er een te kopen en 700 euro scheelt zo'n 130 euro met de prijs bij rockpalace/feedback enz.

Tony L
22 april 2010, 17:07
Misschien is jouw geheugen niet zo goed, maar ik weet van 3/4 jaar terug echt nog wel of ik bepaalde geteste gear toen prettig of niet prettig vond spelen. De 11R heeft mij de eerste 3 minuten al verbaasd, met name vanwege de amp-like feel die hij had. Ook dat zal ik over 3/4 jaar nog weten ;)


Gast, het is wetenschappelijk bewezen dat als je ECHT objectief dingen wilt vergelijken dan gaat het om fracties van seconden tussen 2 samples. Begin jij uit je nek te lullen dat jij na 3/4 jaar nog PRECIES weet hoe het voelt. Anyway ik ben helemaal klaar met het gejank. Ik denk dat we precies hetzelfde er over denken alleen begrijpen we elkaar niet.

Conclusie: Jij hebt liever een 11R omdat je een plug-and-play gebruiker bent. Ik vind de Axe 10x beter vergeleken met de 11R.

Klaar, punt, einde.

Les Paul R8
22 april 2010, 17:31
Gast, het is wetenschappelijk bewezen dat als je ECHT objectief dingen wilt vergelijken dan gaat het om fracties van seconden tussen 2 samples. Begin jij uit je nek te lullen dat jij na 3/4 jaar nog PRECIES weet hoe het voelt. Anyway ik ben helemaal klaar met het gejank. Ik denk dat we precies hetzelfde er over denken alleen begrijpen we elkaar niet.

Conclusie: Jij hebt liever een 11R omdat je een plug-and-play gebruiker bent. Ik vind de Axe 10x beter vergeleken met de 11R.

Klaar, punt, einde.

Lezen is moeilijk voor je, merk ik. En jammer dat je het zo persoonlijk opvat. Ik val jou niet aan en zelfs de Axe FX niet. Het is erg jammer dat je niet eens kan begrijpen dat iemand anders anders dan jij in elkaar zit (is ook wetenschappelijk bewezen). En dat niet alleen jou manier van doen OK is, maar dat het voor een ander op een andere manier werkt. Jij weet kennelijk precies hoe het voor mij werkt en als ik je probeer duidelijk te maken dat het voor mij anders werkt, dan lul ik uit mijn nek. Ben je nou echt zo dom en bekrompen? Het janken komt overigens van jou....jij kan je zin niet doordrijven omdat ik nou eenmaal een EIGEN mening heb en JIJ dat niet kan accepteren.
Ik weet niet precies hoe het voelde. Maar wel of het goed of slecht voelde. En het voelde niet goed genoeg om 2100 euro aan te willen spenderen.

Dit topic gaat over de 11R. Als ik daar een lovende review over schrijf, krijg ik de halve AxeFX community over mij heen omdat ik hem zijdelings vergelijk met de Axe en dat dat voor mij ten gunste van de 11R uit valt. Waar slaat dat op???? Wat is dat voor achterlijk gedrag????? Helaas zie ik dit gedrag op verschillende plaatsen op gitaarnet en ik ben er zo langzamerhand klaar mee. Jammer van de mensen die wel de moeite waard zijn en een ander wel in hun waarde kunnen laten. Maar ik ga geen moeite meer doen om elke keer dit soort betweters tegen te komen.

Ik geef in mijn review heel duidelijk aan dat het om MIJN mening gaat en dat ik geen discussie wil starten. Maar ja....op sommige pikkies trap je kennelijk wel erg makkelijk. En dat is precies het haantjesgedrag waar ik zo langzamerhand een enorme hekel aan heb. Temeer omdat er een aantal moderators hard aan mee doen. Gitaarnet was best leuk. Jammer dat een eigen mening hier niet getolereerd wordt.

Tony L
22 april 2010, 17:57
Mijn laatste conclusie vat het goed samen toch? Of had je moeite om die goed te lezen? En sorry, maar dat melodramatische aan het einde... hoezo had ik het verkeerd qua gejank :seriousf:

Wel grappig dat je de Axe-Fx'ers markeert als fanatiekelingen terwijl dit met de 11R'ers precies het zelfde is. Als je de Axe-Fx er bij haalt in een 11R discussie krijg je ook altijd dezelfde argumenten:
- Te complex
- Te duur
- Geen feel

Anyway ik ben er ook klaar mee, mijn tijd is me veel meer waard om hier nog serieus op te reageren.

Nogmaals speciaal voor jou mijn eind conclusie:
Smaken verschillen

flaintlead
22 april 2010, 18:19
Ik vind dit juist zo mooi, al die discussies. Niemand gunt elkaar het licht in de ogen. Helemaal mooi als erbij gescholden en afgekraakt wordt.

Ik ben het trouwens helemaal met Les Paul R8 eens, als een amp bij mij niet na 5 minuten goed aanvoelt, dan wordt het niet mijn amp.
Dit heeft niets te maken met of ik wel of niet wil tweaken, maar heeft ermee te maken dat de basis van een amp bij mij zal moeten aansluiten.
Het moet mij na 5 minuten een goed gevoel geven, een gevoel geven zodat ik ermee wil werken, ermee wil tweaken.

Je voelt toch gewoon of een amp een goede sound heeft, los van het feit dat die sound nog niet perfect is????? Wanneer die sound al goed is, dan ga ik pas tweaken.

Ik heb overigens geen ervaring met de axe en de eleven, dus zal me niet mengen in een dicussie die de een beter vindt dan de ander.

bluegate
22 april 2010, 18:51
Ik ben nog steeds erg blij met mijn 11Rack.
:strat:

Ben nu bezig om opnames te maken, en dat gaat prima met de 11R als interface voor Pro Tools.

Ook live mee gespeeld, geen speakers maar In-ears en direct naar FOH.
Heerlijk, kon mezelf goed horen. Daar had ik met conventionele setups regelmatig last mee.

peter_heijnen
22 april 2010, 19:20
Jongens toch. Zou ik als frisse exmod jullie vriendelijk mogen verzoeken jullie discussie verder via pm af te handelen?

Bvd.

MSNL
22 april 2010, 19:40
Jammer dat deze discussie weer (zoals wel meer discussies op gitaarnet) eindigt in een welles/nietes strijd; ding 1 is beter dan ding 2 of andersom.

Waarom kunnen we onze ervaringen nu nooit eens verwoorden zonder al teveel vergelijkingen met soms wel en soms niet concurrerende gitaren/versterkers of modellers.
En als dan een keer een vergelijking gemaakt wordt, dat we dan niet meteen op onze pik getrapt zijn.
De meeste vergelijkingen zijn vergelijkingen tussen appels en peren...
De een houdt van appels en de ander ook!
Euh..... de ander houdt van peren.

Ik ben meer geïnteresseerd in een wat meer objectieve ervaringen en de goede en slechte eigenschappen van apparatuur.
Maar goed, dat is wel wat moeilijkere want waarom je een bepaald apparaat goed vindt is soms heel moeilijk objectief te beschrijven en is in grote mate ook een gevoelskwestie.

Terug OT:
Ik heb nu de 11R en ben er tot nu heel erg tevreden mee. Voor live gebruik wil ik toch wat meer effecten hebben (auto-wah zonder volume verlies zoals de Wah in de 11R iets heeft, brede detune ipv chorus, uitgebreidere eq, de ce-1 vibrato/chorus zonder volume verlies)
Nu heb ik nog een Lexicon MPX G2 die ik zou kunnen gebruiken, maar zou ook kunnen kiezen voor een AxeFx Ultra.
Maar ik ben een beetje bang dat ik blijf tweaken door de uitgebreide mogelijkheden.

arjanb01
22 april 2010, 20:06
Ik overweeg ook de 11Rack. Maar kan je hem aansluiten op een buizentop, dus pre-amp overslaan en eindtrap gebruiken voor druk/volume on stage ?

Help, want ik ben hier wel een noob in !

Les Paul R8
22 april 2010, 20:10
Ik overweeg ook de 11Rack. Maar kan je hem aansluiten op een buizentop, dus pre-amp overslaan en eindtrap gebruiken voor druk/volume on stage ?

Help, want ik ben hier wel een noob in !

Volgens mij kan je hem gewoon op de return van je FX loop aansluiten. Dan moet je in ieder geval wel je cab simulatie uitzetten. Een andere mogelijkheid is dat je hem als het ware af tapt voor je naar de amp sim gaat. Dan kan je de overdrives en alle effecten die je voor je amp zet, ook gewoon via je buizen amp gebruiken. Dan kan je de totale keten weer naar de PA sturen. Krijg je als het ware een wet/dry/wet opstelling.

Henri H
22 april 2010, 20:10
Je kunt het ook allemaal te serieus nemen....

Ik zie ook graag een inhoudelijke discussie, geen gezeur of gescheld.
Daar heb je andere fora voor.

Ik denk dat Tony en LPR8 beter de zaak via PM uit kunnen praten, via dit topic gaat het waarschijnlijk niet lukken.

arjanb01
22 april 2010, 20:11
Oke, iedereen die er verstand van heeft, PM me om advies !

Alvast bedankt !

Les Paul R8
22 april 2010, 20:15
Oke, iedereen die er verstand van heeft, PM me om advies !

Alvast bedankt !

Liever hier in het topic. Dan kunnen anderen er ook van leren. ;)

arjanb01
22 april 2010, 20:18
Ok. Ik wil hem aan gaan sluiten via mn top, en daarbij de pre-amp van de versterker overslaan.
Kan dit en hoe klinkt dit ???

MSNL
22 april 2010, 20:23
heeft je versterker een effect loop?

arjanb01
22 april 2010, 20:26
Yes, een koch multitone 2, met 2x from fx uitgangen en 2x to fx ingangen.

Waar moet ik mn gitaar aansluiten en waar de 11 rack ?

En klinkt dit ? Houdt het stand op de buhne ?

TimS
22 april 2010, 20:27
Uit de manual (pagina 36):


5 Set the Signal control to one of the following,
using the first lit Control knob:
• Rig Input (no processing)
• Amp Input (pre-amp effects only)
• Amp Output (pre-amp effects and amp simulation)
• Rig Output (all processing)
• Rig Out No Cab (all effects and amp simulation,
no speaker or microphone simulation)

http://akmedia.digidesign.com/support/docs/Eleven_Rack_User_Guide_v801_62404.pdf

Volgens mij zou je hem dan moeten instellen op de laatste. Vraag me alleen wel af of er niet iets als poweramp simulatie in zit.

MSNL
22 april 2010, 20:33
Als je de 11R als modeller wilt gebruiken en de Koch als eindtrap, dan sluit je de Amp2 uitgang aan op de From FX van je Koch.
Op de 11R kun je instellen wat voor signaal er naar de uitgang gestuurd moet worden:
- alleen effecten
- alleen amp model (en effecten voor de versterker)
- alles (amp, fx and speaker sim)
- alles (amp fx) zonder speaker simulatie

arjanb01
22 april 2010, 20:34
Thx voor de handleiding, maar ik heb hem dus nog niet, dus graag ff een beeldendere uitleg hoe dit ding aan te sluiten middels overslaan van de pre-amp van mn koch multitone.
En hoe klinkt dit ? Kan ik dan ook mn Behringer midi pedaalboard gebruiken om pre-sets onder de knop te hebben ?

TimS
22 april 2010, 20:45
http://www.youtube.com/watch?v=yDqjGwTNH9E

Vanaf 1 minuut :)

hole
22 april 2010, 20:47
Thx voor de handleiding, maar ik heb hem dus nog niet, dus graag ff een beeldendere uitleg hoe dit ding aan te sluiten middels overslaan van de pre-amp van mn koch multitone.
En hoe klinkt dit ? Kan ik dan ook mn Behringer midi pedaalboard gebruiken om pre-sets onder de knop te hebben ?
Als de FCB1010 het niet aansturen kan
breng het dan maar naar de vuilnisman!

arjanb01
22 april 2010, 20:48
Thanks Tim tof dat je ff deze kennis deelde.
Nog meer suggesties, tips of opmerkingen ?

Les Paul R8
22 april 2010, 21:15
Als de FCB1010 het niet aansturen kan
breng het dan maar naar de vuilnisman!

Aan te bevelen is om de UNO mod er bij te doen. Dan is de FCB1010 helemaal super.....http://www.ossandust.be/index.php

morris
22 april 2010, 21:25
Jeetje, ben ik een dagje offline en gebeurt dit...
Dit topic is opgeschoond en alle onfrisse uitingen zijn verwijderd. Discussie is goed, en mag ook best met passie gevoerd worden. Het houdt bij mij echter op als we elkaar onnodig gaan beledigen. Ik ga niet kinderachtig strafpunten uitdelen, maar bij herhaling van dit soort respectloze scheldpartijen en vertoon van internetballen ga ik bans uitdelen. Carry on OT.

Morris

hole
22 april 2010, 21:50
Aan te bevelen is om de UNO mod er bij te doen. Dan is de FCB1010 helemaal super.....http://www.ossandust.be/index.php

+1, ben zelf ook Uno Powered

arjanb01
22 april 2010, 22:14
16 euro kost deze mod ? Wat houdt deze mod in ? Kan ik hem zelf uitvoeren ?

Moet ik mn Behringer midi unit wegbrengen ?
Wat als ik deze mod niet uitvoer ? Doet de midi controller niets meer ?

hole
22 april 2010, 23:09
kwestie van de Eprom vervangen, en dat kan zélfs ik!! Dus je hoeft niets weg te brengen. Gewoon 16 euro overmaken aan Xavier (ja, da's dezelfde van Gordius!) en dan krijg je je Eprom thuisgestuurd

Je FCB werkt ook zonder deze upgrade, maar Uno upgrade de mogelijkheden.
Check de site maar die hierboven werd genoemd, daar zie je een vergelijking.

Belangrijkste voor mij: stompbox status!

bluegate
23 april 2010, 15:56
Heb ook de UnO en dat werkt redelijk goed.
Zou liever een Ground Control/Axxess/SC/CAE hebben maar het voldoet voor weinig.

Ben nu 4 nummers aan het mixen, en ben nog steeds enthousiast over de 11Rack.
Mocht je wat willen horen, de voorlopige mixen:
http://www.bluegate.nl/Werkmap/1.mp3 (Liedje van Ilse)
http://www.bluegate.nl/Werkmap/2.mp3 (Liedje van Blondie)
http://www.bluegate.nl/Werkmap/3.mp3 (Liedje van Billy)
http://www.bluegate.nl/Werkmap/4.mp3 (thema van JB)

Gebruikt:
- iMac met Addictive Drums & Pro Tools 8 LE
- gitaar: James Tyler Studio Elite HD
- bas: Samick Stingray kopie
- zangmicro: Rode NT-1

Alle geluiden die synthie klinken is allemaal gitaar...

Have Fun!!!
:strat:

tnijland
24 april 2010, 23:06
Klinkt goed! (zowel sound als je bandje ;-)

bluegate
24 april 2010, 23:32
Bedankt, ik heb de mixen op een koptelefoon gemaakt maar dat is absoluut niet ideaal.
Vandaag 2 KRK Rokit 5 G2 monitoren gekocht, gelijk de mixen aangepast.
Dingen klinken echt onwijs lekker, ook gewoon om muziek te luisteren.
:punk:

TimS
24 april 2010, 23:52
Zou iemand die al een 11R in huis heeft eens een sampletje willen maken van iets funk achtigs over een cleane vox / fender achtige versterker?

Yek1
25 april 2010, 23:28
Heb ook de UnO en dat werkt redelijk goed.
Zou liever een Ground Control/Axxess/SC/CAE hebben maar het voldoet voor weinig.

Ben nu 4 nummers aan het mixen, en ben nog steeds enthousiast over de 11Rack.
Mocht je wat willen horen, de voorlopige mixen:
http://www.bluegate.nl/Werkmap/1.mp3 (Liedje van Ilse)
http://www.bluegate.nl/Werkmap/2.mp3 (Liedje van Blondie)
http://www.bluegate.nl/Werkmap/3.mp3 (Liedje van Billy)
http://www.bluegate.nl/Werkmap/4.mp3 (thema van JB)

Gebruikt:
- iMac met Addictive Drums & Pro Tools 8 LE
- gitaar: James Tyler Studio Elite HD
- bas: Samick Stingray kopie
- zangmicro: Rode NT-1

Alle geluiden die synthie klinken is allemaal gitaar...

Have Fun!!!
:strat:

Kinkt idd goed!

MSNL
26 april 2010, 19:58
Dit weekend de 11R weer gebruikt bij de optredens.
1x met een FRFR monitor, de andere keer met in-ears.

Vooral bij de band waarbij ik in-ears gebruik is de 11R erg goed bevallen.
Het geluid op mijn oren was super en ook door de PA klonk het erg goed.
Ook de geluidsman is erg blij met de 11R

De 11R over de FRFR monitor was ok, maar kan beter. Dit zou kunnen komen door een niet ideale zaal (klein en en veel steen) en niet ideale monitor settings.
Ik gebruikte die avond een strat en het andere optreden een PRS.
De strat klonk (natuurlijk) wat dunner en moet misschien nog wat getweaked worden. Wat wel goed is met je geluid alleen via een monitor is dat je je gitaargeluid hoort in de mix (misschien iets harder) en dat je dus bewust bent/wordt hoe de gitaar in de mix klinkt.
Met een gitaarversterker/speakerkast klinkt het anders; meer druk door hoger volume en meer body. Maar misschien dat dit met een betere instelling verholpen kan worden.

Voor de band waarbij ik in-ears gebruik ga ik de 11R definitief gebruiken, dus als iemand interesse heeft in een groot, complex rack met soldano/mesa buizen preamps, VHT power amp, lexicon MPX G2 fx processor, DMC System mix plus hoor ik het graag.......

tommus42
26 april 2010, 20:10
Gefeliciteerd, tja, die Soldano?:strat:

bluegate
27 april 2010, 09:01
Met in-ears is het inderdaad super, heb nog niet getest met een FRFR monitor.
Zelf heb ik dit ook niet nodig, maar voor de overige bandleden zonden in-ears is het wel noodzakelijk.

MSNL
27 april 2010, 09:58
Hey Dave,

Heb jij je presets op elevenrackpresets gezet?
Ik ben wel benieuwd naar jouw presets? Kan ik kijken hoe deze klinken met mijn Tyler?
Ik zal mijn presets ook opslaan en mailen als je interesse hebt.

grt
Martin

bluegate
27 april 2010, 18:02
Hoi Martin,

Ik zal ze erop zetten, maar ze zijn alleen voor live gebruik.
Met opnames draai ik er meer hoog in, en gebruik ik ook andere Mic simulaties.
Het zijn er 5 in totaal.

Groet,

Dave

Les Paul R8
1 mei 2010, 10:51
Net een Eleven Rack besteld. Ik ben erg benieuwd of hij aan mijn verwachtingen gaat voldoen. En hoe hij op mijn eigen speakers gaat klinken.

bluegate
1 mei 2010, 11:17
Ik hoop dat je er net zo blij mee bent als MSNL en ik.

Gebruik 'm erg veel de laatste paar weken ivm opnames en wat live werk.
Werkt prima.
Bij opnames moet ik nog wennen aan Pro Tools, ik heb jaren gewerkt met Cubase.
Maar Pro Tools heeft wel wat, dus ga ik daar mee verder.

Geluiden zijn erg lekker op koptelefoon, studio monitoren maar ook live via PA.
Gisteren gespeeld en er stonden twee versterkers die iedereen gebruikte,
ik heb gewoon de kabel losgehaald van de Mic en in de 11R geplugd.
Heerlijk, altijd je eigen geluid.

Let wel op, de XLR outs van de 11R zijn niet beveiligd of bestand tegen Phantom voeding op de kabel.

Ik heb een Art Dual Isolator ertussen zitten om 'm te beschermen.
Kost rond de 35 Euro, maar beter safe than sorry...

Les Paul R8
1 mei 2010, 11:49
Ik hoop dat je er net zo blij mee bent als MSNL en ik.

Dat gaat vast lukken. Ik vond hem op internet voor een prijs die lager was dan een Pod Pro. Dus kon ik de verleiding niet langer weerstaan ;)
Het zal nooit een vervanging worden voor mijn buizenamps. Maar eerder een toevoeging. Ik ben vaak toch een gitarist van weinig tot geen effecten en gain kan je ook regelen met je volume pot. Maar ik speel ook veel Rush nummers en daar zit toch vaak ook chorus en delay in. Soms flanger of phaser. Ook de soort geluiden zijn daar vaak heel verschillend. Van kristalhelder clean tot Plexi overdrives of soms nog meer. Ik wil proberen of ik die dingen met de 11R kan benaderen. Terwijl ik me geen breuk hoef te gaan sjouwen als ik met bas en drums ga oefenen.
Verder lijkt hij me ook ideaal voor gelegenheids bandjes en optredens. Altijd het juiste geluid bij je. Heb wel eens auditie gedaan bij een top 40 band met en Soldano. Het gaat wel, maar ideaal is anders.



Gebruik 'm erg veel de laatste paar weken ivm opnames en wat live werk.
Werkt prima.
Bij opnames moet ik nog wennen aan Pro Tools, ik heb jaren gewerkt met Cubase.
Maar Pro Tools heeft wel wat, dus ga ik daar mee verder.

Ik gebruik nu een behoorlijk oude versie van Cubase. Maar ik vind het vaak onhandig werken en ben vaak langer bezig dingen in te stellen dan dat ik aan het opnemen ben. Het resultaat is dan ook dat ik weinig opnames maak.
Ik zat al een tijd aan te hikken tegen een upgrade. Met de Eleven Rack, zie ik dit als de upgrade en komt hij dus nog goedkoper uit ;). Ik ben ook erg benieuwd naar ProTools.



Geluiden zijn erg lekker op koptelefoon, studio monitoren maar ook live via PA.
Gisteren gespeeld en er stonden twee versterkers die iedereen gebruikte,
ik heb gewoon de kabel losgehaald van de Mic en in de 11R geplugd.
Heerlijk, altijd je eigen geluid.
[QUOTE=bluegate;2360968]
Let wel op, de XLR outs van de 11R zijn niet beveiligd of bestand tegen Phantom voeding op de kabel.

Ik heb een Art Dual Isolator ertussen zitten om 'm te beschermen.
Kost rond de 35 Euro, maar beter safe than sorry...

Bedankt voor de tip! Hier heb ik wat aan. Ik vind het trouwens wel raar dat ze dat vanuit Digidesign niet beveiligd hebben. Fantoomvoeding aan laten is een erg makkelijk gemaakte fout. Ik heb de Art DTI trouwens nog niet voor 35 euro gevonden. Thomann verkoopt hem voor 50 euro.....

bluegate
1 mei 2010, 12:05
Sorry, 49 Euro bij Feedback.

MSNL
1 mei 2010, 12:30
Ik hoop dat je er net zo blij mee bent als MSNL en ik.
Ik heb een Art Dual Isolator ertussen zitten om 'm te beschermen.
Kost rond de 35 Euro, maar beter safe than sorry...

Bedankt voor de tip. Ik heb hier niet bij stilgestaan!
Ga snel zo'n isolator kopen

bluegate
1 mei 2010, 13:26
Had ik gelezen op http://duc.digidesign.com -All Guitars

Waarom die bescherming er niet is? Mijn een raadsel.
Volgens een simpel principe zouden een paar condensatoren de boel al beschermen.

De goedkoopste bescherming is die Art DTI, 49 euro bij Feedback.
Is ook gelijk een galvanische scheiding dus nooit brom door PA of evt vervelende spanningen die de 11R kunnen beschadigen.

Les Paul R8
5 mei 2010, 14:59
Gisteren heb ik hem binnen gekregen.

Na aansluiten was ik eerst wat teleurgesteld over het geluid. Maar dat bleek een kwestie van wennen. Je hoort je geluid zoals je een amp via een PA hoort en dat geluid is gewoon anders. Na een half uurtje spelen, begon ik er wel steeds meer lol in te krijgen. En na een uur stond ik gewoon heerlijk te spelen. De feel blijf ik erg goed vinden. En een goede sound is er erg makkelijk uit te halen. Bediening is absoluut een super plus punt.
Het meest opvallende is hoe goed je je zelf hoort als je mee speelt met CD's. Het komt uit dezelfde speaker, maar toch is alles duidelijk en goed gedefinieerd hoorbaar. Ik heb dat ook wel eens met een Pod geprobeerd, maar die is amper hoorbaar.

In ieder geval veel plezier voor niet idioot veel geld.....(heb er 629 euro voor betaald....)

tommus42
5 mei 2010, 15:10
Het is tof dat je 'm gewoon op een stereoinstallatie kan aansluiten, maar het klinkt toch wel inspirerend?

Les Paul R8
5 mei 2010, 15:23
Het is tof dat je 'm gewoon op een stereoinstallatie kan aansluiten, maar het klinkt toch wel inspirerend?

Veel hangt af van de installatie waar je hem op aansluit. Ik heb een Yamaha Stagepas mini PA van 2x150 watt. Dat werkt redelijk, maar ik denk dat een betere PA zeker ook een betere klank geeft.
Aan de andere kant, is het wel een natuurgetrouwe klank. Je hoort je gitaar net zo als de CD die je op die installatie luistert.

Voor mij werkt de 11R zeker inspirerend. Je hebt zoveel goeie sounds beschikbaar dat je nieuwe dingen gaat uitproberen. Gisteren de Mesa sound uitgeprobeerd met een drop D stemming. Niet iets wat ik dagelijks zou doen, maar leuk voor af en toe.

Of het voor jou zou werken, kan jij alleen beantwoorden. Het is geen buizenamp en zo moet je de 11R ook niet (willen) gebruiken.

tommus42
5 mei 2010, 15:50
Ok, ik ken iemand met een buizen hifi installatie. Hij speelt af en toe gitaar, misschien zou ik hem er blij mee kunnen maken als ik er 1 had, maar ja, andere interesses..

bluegate
5 mei 2010, 23:22
Gefeliciteerd, en knappe prijs... 200 euri minder dan ik ervoor heb neergelegd.

Vandaag van 10:00 tot 22:00 opnames gemaakt, 1 nummer van 4 minuten :crazyhappy:
Eerst drums programmeren en daarna alle andere tracks met bas & gitaar.
Is lekker heavy geworden, en is naar de zangeressen gestuurd om in te studeren.
Als zij hebben ingezongen zal ik 'm zeker posten, voorlopig tease ik even. :soinnocent:
:zz:

Les Paul R8
6 mei 2010, 00:42
Die prijs is volgens mij een foutje geweest. Hij is er nu gewoon weer 800 euro.
Ik ben benieuwd naar je opnames.

bluegate
6 mei 2010, 09:07
Ik moest in het begin ook even wennen aan het geluid, het is heel netjes ineens.
Je luistert naar hoe een goede versterker op een CD zou klinken.
Maar we zijn gewend om voor een echte versterker te staan met alle bijgeluiden van ruimtes en overige zaken.

Maar sinds ik eraan gewend ben heb ik geen buizen versterker meer aangeraakt (nou ja, wel opzij gezet omdat ie in de weg stond...)

Ik waardeer de simpelheid van de 11R steeds meer, alles wat ik nodig heb zit erin.
Pro Tools begin ik ook steeds meer te waarderen nu ik meer uren gemaakt heb.

Alles opgeteld, voor dat geld een van mijn beste aankopen ooit.

Les Paul R8
6 mei 2010, 09:27
Ik was trouwens best onder de indruk van een aantal presets. Vaak zijn dit soort apparaten gevuld met presets vol met spacey effecten. Maar ergens bij de "O" is een serie presets, waar alleen de amp behoorlijk goed ingesteld staat met een heel klein beetje galm. Daar zitten een aantal lekkere uitgangspunten bij. Ook de effecten zijn daar al goed ingesteld, zodat je ze alleen maar aan hoeft te zetten. (chorus bij SLO clean en de delay's bij de plexi's).
De kwaliteit van de effecten is gewoon erg goed. Al weet ik niet of het voldoende voor mij is. Ik mis wel een beetje de mooie TC achtige delay's. Het zou dan ook best eens kunnen dat ik er een G-system bij zal kopen. Ook redelijk eenvoudig in te stellen en gelijk een goede footcontroller.
Voorlopig eerst nog een Tehringer footcontroller er bij kopen. Zal je net zien dat als je hem nodig hebt, ze niet aangeboden worden ;)

Ik denk niet dat ik mijn buizenamps helemaal niet meer aanraak, maar ik begrijp wel wat je bedoelt. Als je het volume van de 11R opendraait, heb je wel degelijk de ballen van een goede buizenamp. Alles wat ik miste bij Line6, heeft de 11R wel.
De simpele bediening is inderdaad een geweldig pluspunt. Even snel een andere sound uitproberen is heel makkelijk. Ook tijdens het spelen nog wat aanpassen lukt prima.

Ik hoop dat het weer snel slechter word, zodat ik meer tijd heb om ook Protools eens uit te gaan proberen. Ook daar ben ik erg benieuwd naar. Maar ook zonder Protools ben ik al erg tevreden met de 11R. Eigenlijk heb ik nog maar weinig minpuntjes gevonden.

hole
6 mei 2010, 09:32
Voorlopig eerst nog een Tehringer footcontroller er bij kopen. Zal je net zien dat als je hem nodig hebt, ze niet aangeboden worden ;)


Misschien wil deze meneer (http://link.marktplaats.nl/342438606) de zijne wel los verkopen?

marter544
6 mei 2010, 12:40
Heeft iemand ervaring met het gebruik van de 11R icm. met een buizen poweramp en gitaarcab? Ik zit er over te denken mijn Fireball in te ruilen voor een 11R. Wat ik mij ook af vraag, hoe doet ie high-gain sounds? Mijn droom setup is een mark IV of IIC+ met een flinke collectie pedalen, maar omdat ik daar geen geld voor heb, en dat waarschijnlijk ook nooit zal hebben, zit ik te denken aan een 11R aangezien die wel de leadsound van een IIC+ heeft.

EDIT: Ik zie nu dat wanneer je in stereo je wilt spelen met een poweramp, een aansluiting aan de voorkant en eentje aan de achterkant hebt, vreemd.

Nitefly7
6 mei 2010, 14:43
een kleine reactie/aanvulling op deze beide posts is nog het volgende:

-los van het punt dat Yek maakte (Axe/11r is te vergelijken met Mic'd amp + PA; horen wat het publiek 'hoort') en zoals ik modelling zie/gebruik:

de foto van Dweezil laat wel de nieuwe en gehypte/'beruchte' Atomic Reactor FRFR's zien, die op Youtube door mensen als Sam Hill en andere 'studio gasten' als erg lekker en 'gitaristisch' beschreven wordt; zeg maar de samenkomst van fijne wedge monitors en de -helaas discontinued- tilt-back/wedge 2x12's die Mesa ooit had...
is dus niet echt te vergelijken met Mackie powered monitors (of JBL EON's e.d.), hoewel die ook erg goed zijn voor on-stage monitoring..

afluistering is bij apparaten als de Axe en de 11r ook erg belangrijk en voor appartement/huiskamer/homestudio gaat er ook weinig boven een modeller door FR-monitors of studio monitors, waar relatieve 'feel' hand in hand kan gaan met prettig volume, en voor sommige (high gain) doeleinden iets makkelijker werkt dan een Princeton of low-wattage amp..

zelf vind ik het geluid van 1x12/2x12's gewoon too much voor thuis, en speel dan ook via studio monitors.. op dit moment nog op M-Audio Black Box (m.i. qua Bassman en Del.Reverb net wat lekkerder dan 'n POD 2.0, en voor het geld 'handig hulpmiddeltje met modelling, drumtracks, beat-synced fx en Pro Tools M-PoweredUSB integratie), maar ik verwacht ergens dit jaar ook richting 11R te gaan, daar ik merk dat dynamiek, interactie e.d. van de M-Audio gewoon achter blijven bij gebruik van pedaaltjes die het op een eenvoudige amp al 'geven', of gitaren die een meer 'natuurgetrouwe' amp verdienen.. (de PODS blijven voor mij toch wat missen qua 'feel', Tonelab zou misschien een optie zijn, maar de 11r is erg aantrekkelijk geprijsd incl. Pro Tools)


Volgens mij kunnen we beter stellen dat jij een bekrompen buizen purist bent. Overigens niets mis mee maar als mensen als Dweezil Zappa, Greg Howe, Marty Friedman, Devin Townsend, Jeff Loomis uitermate goed uit de voeten kunnen met modelers dan gaat je hele "serieuze / professionele" gitarist natuurlijk niet meer op. Tenzij je vind dat bovenstaande gitaristen hobby amateurs zijn :seriousf:

http://www.mysticworks.com/images/dz-04-17.jpg
Dweezil met zijn FRFR opstelling

Ik begrijp goed dat sommige mensen het liefst 10 stacks achter zich hebben staan maar zeggen dat je als professionele gitarist geen modeler kan gebruiken gaat natuurlijk nergens over.

Smaken verschillen, laten we het daar maar op houden.


Ik heb gisteren even op een 11Rack mogen spelen, die was aangesloten op 2 Mackie powered monitors (type weet ik niet).
Op laag volume heb je "bruikbare" sounds, maar ik miste toch wel behoorlijk de brul/grom van een "echte" amp.
Ook toen ie wat harder stond vond ik het wat tegenvallen, vond het teveel een "hifi-sound".

Tristan
6 mei 2010, 20:51
Voorlopig eerst nog een Tehringer footcontroller er bij kopen. Zal je net zien dat als je hem nodig hebt, ze niet aangeboden worden ;)

Ik heb er nog eentje liggen waar ik niks mee doe, die mag je wel hebben. :)

Les Paul R8
6 mei 2010, 21:19
Ik heb er nog eentje liggen waar ik niks mee doe, die mag je wel hebben. :)

Super! Is meteen een goeie reden om snel weer eens af te spreken. Ik bel je.

Henri H
6 mei 2010, 21:32
Niet dat ik een 11 Rack wil hoor, helemaaaal niet (:soinnocent:), maar stel dat je maar 5 sounds nodig hebt, zou je dan met een (G)FC-50 of een Z12 ook de 11R kunnen bedienen?

En hoe klinkt het dan met een extra effect in de vorm van b.v. een TS-9 of een BOSS CH-1?

bluegate
7 mei 2010, 08:58
Ik gebruik ook maar 5 sounds, heb alleen een FCB1010 om af en toe een pedaaltje van de 11R bij te kunnen schakelen.
Dus dat moet kunnen.

Heb zelf alleen een keer een TC Nova Delay aangekoppeld, en dat klonk prima.
Maar het voegde niets toe aan wat erin zit vond ik.

bluegate
13 mei 2010, 20:41
Nog een demo video, niet van mij... :seriousf:

http://www.youtube.com/watch?v=-59wHpYuwjE

SloeGin
24 mei 2010, 14:44
Welke footcontroller gebruiken jullie nu voor de 11R?

Ik twijfel tussen de Voodoolab GCP en de nieuwe Stealthboard IK.
Ofwel blijf ik men wah pedaal gebruiken in combinatie met de GCP ofwel het Stealthboard en gebruik ik de expression pedal van dit board om de wah-effecten van 11R te gebruiken.

Les Paul R8
24 mei 2010, 14:46
Welke footcontroller gebruiken jullie nu voor de 11R?

Ik twijfel tussen tussen de Voodoolab GCP en de nieuwe Stealthboard IK.
Ofwel blijf ik men wah pedaal gebruiken in combinatie met de GCP ofwel het Stealthboard en gebruik ik de expression pedal van dit board om de wah-effecten van 11R te gebruiken.

Ik ga in ieder geval met een Behringer aan de gang. Maar ik heb net een G-System binnen en die blijkt het ook erg goed te doen in combinatie met de 11R.

SloeGin
6 juni 2010, 18:53
Mee eens, ik heb al wat moddeling gehad die mij echt wel kon bekoren! En in sommige situaties is het een erg prettige oplossing.

Maar het gevoel wat ik ervaar bij het horen van mij Mesa Rig.... Daar tipt geen modeller aan.

Axe-fx en 11R zou ik niet zomaar 'modelling' noemen. Vergeet wat je vroeger met modellers ervaren hebt.
Menig gitarist die tegewoordig hun lampenbakken verkopen omdat de axe-fx of 11R gewoon beter klinkt!

ateng
7 juni 2010, 01:47
Axe-fx en 11R zou ik niet zomaar 'modelling' noemen. Vergeet wat je vroeger met modellers ervaren hebt.
Menig gitarist die tegewoordig hun lampenbakken verkopen omdat de axe-fx of 11R gewoon beter klinkt!

Maar het blijft simulatie ;)

TimS
7 juni 2010, 02:23
Modeling 2.0 ;)

wise
11 juni 2010, 18:59
heej allemaal heb nu ook een tijdje de eleven rack maar vind het jammer dat je altijd protools moet opstarten om je geluiden te kunnen bewerken op de comp is er geen software die alleen geschikt is voor de eleven rack want die protools gebruik ik nooit

wise
11 juni 2010, 19:03
heej allemaal heb nu ook een tijdje de eleven rack maar vind het jammer dat je altijd protools moet opstarten om je geluiden te kunnen bewerken op de comp is er geen software die alleen geschikt is voor de eleven rack want die protools gebruik ik nooit

bluegate
13 juni 2010, 11:34
Nee, er is geen standalone editor voor de 11R.
Wordt wel heel veel gevraagd door gebruikers, maar ik denk niet dat ze 'm zullen maken.

Ik edit alles gewoon via de 11R zelf, gaat ook makkelijk ff wennen.

bluegate
19 juni 2010, 13:15
Nog een liedje volledig met 11R opgenomen:

Since I met you Babe (http://www.youtube.com/watch?v=UQOg8BJikss)

Samen met de zanger van mijn band opgenomen, dus jullie zijn weer gespaard van mijn vocale kunsten... :crazyhappy:

:zz:

steph
20 juni 2010, 10:11
Nog een liedje volledig met 11R opgenomen:

Since I met you Babe (http://www.youtube.com/watch?v=UQOg8BJikss)

Samen met de zanger van mijn band opgenomen, dus jullie zijn weer gespaard van mijn vocale kunsten... :crazyhappy:

:zz:

Klinkt gewoon goed, zoals het met veel zoeken ook over buizenversterkers zou kunnen klinken. Goed gepeeld btw.

bluegate
20 juni 2010, 10:47
Thanks, ja, ik ben echt om.
Voorheen was niets dan buizenversterkers goed genoeg.

Maar sinds een paar jaar merk ik dat mijn spel zich minder laat
beinvloeden door geluid.
En ik klink over alles echt hetzelfde, zelfs op mijn accoustische gitaar.

Omdat mijn rug niet al te best is (vanwege de 40-50kg racks van vroeger...)
Ben ik naar lichte sets gaan zoeken.
Mijn huidige live setup:
Gitaar + Midipedaal + 4he Gatorcase
In de 4he zit de 11R + LDsystems MEI1000 inears en alle benodigde kabels.
Kan nu in 1x lopen alles vervoeren, heerlijk!

Noctiis
20 juni 2010, 12:09
Lijkt me echt een ideaal systeem, het is dat niet meer live ga spelen maar wat een verschil met de 19" racks van 'vroeger', damn. Opties te over in zo'n systeem!

altheka
20 juni 2010, 16:23
Het lijkt echt een alleskunner met echt goede geluiden, alleen hoop ik dat ze ook het e.a. voor basgitaar erop gaan ontwikkelen.
Dat zou ideaal zijn voor mij, 1 systeem voor bas en gitaar.
Dat lukt me nu ook met de Lexicon G2, maar de digidesign lijkt mij veel prettiger en in gebruik.

overigens dacht ik dat die dingen veel duurder waren, maar rond de 800 euro vind ik meevallen.

bluegate
21 juni 2010, 01:46
Ik neem de bas ook op met de 11R, meestal met de Tweed Bass model.
Vind ik heerlijk klinken, kan van clean naar mean en zit genoeg laag in.

erwin_ve
15 juli 2010, 18:02
Sinds vandaag heb ik er ook één. :punk:
Klinkt prima en absoluut een verbetering t.o.v. mijn oude Line6 POD spul.

Gebruik hem voor opnames en kleine (in-ear) gigs icm met een Fender Champ.
Er zitten erg handige doorlus dingen op. Bv. Speak sim naar FOH en signaal zonder speaker sim naar Fender Champ. Dan heb ik toch de respons/interactie van de versterker.

bluegate
15 juli 2010, 18:25
Ja, je kunt er alle kanten mee op.

Ik heb de 2x XLR naar FOH en de amp out met full rig naar mijn Inears.

De FX loop is ook te gek, die gebruik ik nu om mijn kleine Mesa TA15 in de keten op te nemen als pre-amp.

erwin_ve
15 juli 2010, 21:45
Ja, je kunt er alle kanten mee op.

Ik heb de 2x XLR naar FOH en de amp out met full rig naar mijn Inears.

De FX loop is ook te gek, die gebruik ik nu om mijn kleine Mesa TA15 in de keten op te nemen als pre-amp.

Je brengt me op een idee; dumble pre-amp-> fx loop 11R---> FOH
en/of -> fxl loop11R ---> Power amp dumble.
Mogelijkheden te over :)

bluegate
16 juli 2010, 09:21
4CM is idd mogelijk met de 11R.
De dumble poweramp kan dan als monitor dienen terwijl je FOH de preamp met een speakersim stuurt.
Of je bouwt gewoon een 19" preamp van de dumble. :seriousf:

Ivis
17 juli 2010, 00:26
ik ben eigenlijk wel benieuwd wat jullie ervaringen zijn om dat ding als preamp(aangesloten op poweramp) te gebruiken.
gebruik zelf de pod xt pro samen met een engl eindtrap en dat klinkt gewoon retevet en strak(sommige verklaren me voor gek, maar aan het einde vallen ze stil als ze het gehoord hebben)
dat eeuwige gejank met "digitaal klinkt zo blikkerig"

bluegate
17 juli 2010, 10:50
Ik gebruik 'm nooit op een eigen poweramp met een gitaarcabinet.
Gewoon rechtstreeks de PA in, wat in feite hetzelfde is maar met meer HiFi componenten.

Waar ik vooral vanaf wilde was juist dat je een poweramp en speakers moet slepen.
Geen blazende speakers achter je maar inears, je merkt direct verschil als je dit een avondje doet.
Je hebt meer energie over en bent minder moe na 4 uur spelen/oefenen.

Maar soms is de power van de speakers wel weer erg lekker, ff raggen :zz:

@Erwin_ve: Ik heb onlangs een Mesa TransAtlantic TA15 gehad, en die zit nu met een loadbox in de FX loop van de 11R.
sample: 11R met Mesa in FX loop (http://www.bluegate.nl/Werkmap/8.mp3)

erwin_ve
17 juli 2010, 13:36
@Erwin_ve: Ik heb onlangs een Mesa TransAtlantic TA15 gehad, en die zit nu met een loadbox in de FX loop van de 11R.
sample: 11R met Mesa in FX loop (http://www.bluegate.nl/Werkmap/8.mp3)

Hoi Dave klinkt erg goed!

Ik probeer nu Pro Tools icm 11R aan de praat te krijgen, wat een drama. Dit is het eerste programma wat me meer dan een dag aan troubleshooten kost.
IE8 blijkt te conflicteren met een aantal beveiligde plug-ins uit PT.
Ik had een kapotte usb kabel erbij gekregen. Een andere USB kabel en de hardware wordt herkend. Nu werkt het, maar met een enorme crackle in de opnames en playback.
Stand-alone werkt het gelukkig allemaal prima.

erwin_ve
17 juli 2010, 16:48
Alles incl. Pro Tools werkt nu; ff kort een opname gemaakt met een Mesa MK2 model; Luister! (http://www.e-noize.nl/goodies/Z.mp3)

bluegate
18 juli 2010, 01:31
De problemen die je opnoemde van Pro Tools zijn bekend.
Kijk ook af en toe op http://duc.digidesign.com kun je een hoop van die verhalen lezen.

Ik heb zelf een Mac en dat werkt zonder enige problemen behalve de bugs in het programma.
Begin er steeds beter mee te werken, en verlang sinds kort ook niet meer terug naar Cubase.

Sample klinkt lekker :lp:

erwin_ve
19 juli 2010, 12:42
Momenteel haal ik bij mijn favoriete amp-sims in 11R overal de noise gate weg, dat speelt nog lekkerder. Over mijn studio monitoren klinkt het waanzinnig; het verschil tussen een echte amp en 11R is wel erg klein geworden.

bluegate
19 juli 2010, 12:44
Ik zet ook op alle patches de noisegate uit, ding hakt teveel.

Hell's Engl
30 juli 2010, 16:53
Heeft iemand 'm wel 'ns als multi-fx in de loop én voor 'n amp gehad?
Ben benieuwd hoe íe dan klinkt...

Joost

bluegate
31 juli 2010, 11:26
Nooit voor een amp geprobeerd, maar wel in de loop.
Klinkt prima, four cable methode zorgt ervoor dat je alles op de juiste
plek kunt zetten.
Maar wel beperkt aanbod van effecten.
Zal voorlopig ook geen wijziging in komen, 11R ontwikkelaars willen wel en
hebben al dingen klaar maar omdat hier ook het ontwikkelteam van Pro Tools
voor nodig is komt het er niet van.

Hell's Engl
31 juli 2010, 21:55
Nooit voor een amp geprobeerd, maar wel in de loop.
Klinkt prima, four cable methode zorgt ervoor dat je alles op de juiste
plek kunt zetten.
Maar wel beperkt aanbod van effecten.
Zal voorlopig ook geen wijziging in komen, 11R ontwikkelaars willen wel en
hebben al dingen klaar maar omdat hier ook het ontwikkelteam van Pro Tools
voor nodig is komt het er niet van.

Oké thanx..

Zit er aan te denken om er een aan te schaffen en 'm voor kleine gigs en repetities te gebruiken.
Maar ook om 'm voor de HOOK en in de loop van de HOOK te gebruiken.

Tenminste... je kan vanuit de 11R 'n signaal (virtuele pedalen die voor de amp sims zitten) naar je amp sturen en 'n signaal (reverbs en delays die na de amp sims zitten) in de loop van de amp sturen.... toch..?


Joost

bluegate
1 augustus 2010, 10:24
Ja, dat kan.
Je kunt de plaats van de FX loop in de 11R zelf bepalen.
Maar nogmaals de effecten zijn beperkt, wel goed.

Djiszi
1 augustus 2010, 12:57
He Joost, ik ben ook al een aantal dagen aan het kijken en luisteren naar
11 rack. Klink erg overtuigend. Maar zag een clipje van een jongen uit Groningen die met een Line 6 Pod Pro XT en een G-Major een geweldige sound produceerde. Gr. Sjakie

bluegate
7 augustus 2010, 00:11
Nieuwe firmware is uit 1.0.3
Bugfixes en wat handigheden
Geen nieuwe amps/fx, staat hint opforumm dat dit komt maar niet gratis!

Dus indien je echt modeling wilt met service koop dan de axefx!

Maiden Michiel
24 oktober 2010, 13:49
Heeft iemand ervaring met het gebruik van de 11R icm. met een buizen poweramp en gitaarcab? Ik zit er over te denken mijn Fireball in te ruilen voor een 11R. Wat ik mij ook af vraag, hoe doet ie high-gain sounds? Mijn droom setup is een mark IV of IIC+ met een flinke collectie pedalen, maar omdat ik daar geen geld voor heb, en dat waarschijnlijk ook nooit zal hebben, zit ik te denken aan een 11R aangezien die wel de leadsound van een IIC+ heeft.

EDIT: Ik zie nu dat wanneer je in stereo je wilt spelen met een poweramp, een aansluiting aan de voorkant en eentje aan de achterkant hebt, vreemd.

Ik ben hier ook erg benieuwd naar.
In de oefenruimte heb ik niet de mogelijkheid via de PA te spelen dus daar zou ik dan gebruik maken van een poweramp.
Ik vraag me af of je de pompende sound van palm gemute chords ook echt hebt.
Die outputs zijn inderdaad vaag, 1 voor en 1 achter.

erwin_ve
24 oktober 2010, 17:40
Ik ben hier ook erg benieuwd naar.
In de oefenruimte heb ik niet de mogelijkheid via de PA te spelen dus daar zou ik dan gebruik maken van een poweramp.
Ik vraag me af of je de pompende sound van palm gemute chords ook echt hebt.
Die outputs zijn inderdaad vaag, 1 voor en 1 achter.

Dat kan prima, je kan de outputs voorzien van alleen maar amp signaal zonder cab sims. Mn de mesa sims zijn erg tof in de broekspijpwapper.

De kwaliteit van je sound hangt of staat met de gebruikte power-amp. Ik heb een dumble clone eindtrap gebruikt met G12-65 speakers en dat klonk erg overtuigend.

De outputs; ze gaan er bij 11R vanuit dat sommige gebruikers doorlussen naar de amp ingang vd versterker, vandaar dat er 1 op de voorkant zit.

Maiden Michiel
25 oktober 2010, 09:26
Ok thanks, ik ga deze unit zeker uitproberen!

Maiden Michiel
29 oktober 2010, 13:17
Welke controller wil hier trouwens het beste mee?
Ik las dat het met een FCB1010 wel wil maar dat je dan wel een hardware update moet?

bluegate
29 oktober 2010, 14:25
Ik gebruik ook de FCB1010, met de UNO chip.
kost je 15 euro extra en installatie is relatief simpel.
Programmeren echter niet, heb zelf nooit de editor werkend gekregen.
Dus gewoon via pedaal programmeren.

Maiden Michiel
29 oktober 2010, 21:45
Ik heb er nog wat over door zitten lezen maar zou ik de Control One van Digitech niet ook kunnen gebruiken?
Of kan dat dan alleen i.c.m. de GSP2101 en zo ja, hoe werkt dat dan precies?
Ik heb eigenlijk alleen maar ervaring met het programmeren van de GSP2101 en niet van footcontrollers...

bluegate
31 oktober 2010, 09:58
Wat je in elk geval nodig hebt is een pedaal, waar Midi Out op zit.
Vrijwel alle pedalen kunnen PC's sturen, dus je kunt van patch wisselen.

Maar als je in een patch een effect aan/uit wilt kunnen zetten, dan heb je
IA's nodig die CC's kunnen versturen.

Mocht je een expressie pedaal willen hebben dan moet het midi pedaal beschikken
over een aansluiting daarvoor, of een ingebouwd expressie pedaal.
Hiervan moet de toe te wijzen CC vrij programmeerbaar zijn.

Mocht je niet weten wat PC, IA, CC is kijk dan de Midi Faq ff door.

Death2AllButMetal
27 december 2010, 23:13
Waarom is er niet zoveel aandacht voor de Eleven Rack? Topics over de POD HD en de AXE FX staan steevast op pagina 1, waarom is dat niet het geval voor de Eleven Rack. Zijn de Eleven Rack gebruikers in dit topic nog altijd tevreden over het apparaat?

Ik ben persoonlijk wel geinteresseerd in de Eleven Rack, ter vervanging van een Cube combo. Ik speel voornamelijk 80's hard rock en glam metal. Ga ik zo'n sound uit een Eleven Rack krijgen?

Als gitarist die nooit van zijn kamer komt heeft de Eleven Rack mijn voorkeur omwille van volumebeheersing. Maar investeer ik mijn geld toch niet beter in een Marshall DSL50 of Laney GH50L?

bluegate
28 december 2010, 12:41
Het is een prima apparaat, kunt er een hoop mee.
Wat echter achterblijft is doorontwikkeling.
Er is zoveel meer mogelijk met de aanwezige hardware echter er worden geen echte updates uitgebracht.

De Axe en zelfs de Line6 hebben dit wel.

Maar als je gewoon wat wilt opnemen, spelen via koptelefoon en niet honderden effecten nodig hebt is het fantastisch.
Mocht je bijv. een stereo delay willen, dan heb je pech... of de effectsloop gebruiken.

johantipker
28 december 2010, 12:59
Het is een prima apparaat, kunt er een hoop mee.
Wat echter achterblijft is doorontwikkeling.
Er is zoveel meer mogelijk met de aanwezige hardware echter er worden geen echte updates uitgebracht.

De Axe en zelfs de Line6 hebben dit wel.

Maar als je gewoon wat wilt opnemen, spelen via koptelefoon en niet honderden effecten nodig hebt is het fantastisch.
Mocht je bijv. een stereo delay willen, dan heb je pech... of de effectsloop gebruiken.

Kun je er ook (zelfgemaakte)impulse responses in laden?

Death2AllButMetal
28 december 2010, 15:22
Nee, op het apparaat zelf is dat niet mogelijk. Maar bij je opnames kun je natuurlijk de cabinet simulatie uitschakelen en een convolution VST gebruiken.

Om mijn eigenlijke vraag even te herhalen: is het apparaat ook geschikt voor high-gain geluiden, zoals 80's hard rock en glam metal?

bluegate, MSNL, SloeGin; wat is jullie mening hierover?

erwin_ve
28 december 2010, 16:11
Ik ben er blij mee.
Inmiddels bijna een hele cd er mee opgenomen.

Doorontwikkeling blijft inderdaad achter tov Axe en L6 zoals Bluegate zegt.
Bijv. bij live gebruik zit er altijd een schakelstilte bij het wisselen van preset.
Er komen geen nieuwe ampmodellen terwijl ik ze voorzien heb van zeer gedetailleerde tech info van een bepaald type amp.

Grootste pluspunt vindt ik dat het gelijk een geluidskaart is. Het werkt prima met de bijgeleverde Pro-tools. Maar ook met Cubase ed.

Death2AllButMetal
28 december 2010, 16:16
Ik ben er blij mee.
Inmiddels bijna een hele cd er mee opgenomen.

Doorontwikkeling blijft inderdaad achter tov Axe en L6 zoals Bluegate zegt.
Bijv. bij live gebruik zit er altijd een schakelstilte bij het wisselen van preset.
Er komen geen nieuwe ampmodellen terwijl ik ze voorzien heb van zeer gedetailleerde tech info van een bepaald type amp.

Grootste pluspunt vindt ik dat het gelijk een geluidskaart is. Het werkt prima met de bijgeleverde Pro-tools. Maar ook met Cubase ed.

Kunnen we ergens samples terugluisteren? En is dit ook in het wat meer "heavy" genre?

erwin_ve
28 december 2010, 16:25
Kunnen we ergens samples terugluisteren? En is dit ook in het wat meer "heavy" genre?
Nog even geen samples: volgend jaar, eerst nog mixen. Genre is rock/stevige rock.

Overigens kun je hier linkjes vinden naar allerlei samples opgenomen met 11R: http://duc.avid.com/showthread.php?t=287336

bluegate
28 december 2010, 18:00
Er zitten Marshall, Mesa B en Soldano modellen op.
Dus voor hard en heavy genoeg om mee te werken.
Soms moet je de OD808 ervoor zetten, komt de strakheid van het geluid ten goede.
Ook de EQ om meer scoop te krijgen is een goed middel.

SloeGin
29 december 2010, 00:20
Nee, op het apparaat zelf is dat niet mogelijk. Maar bij je opnames kun je natuurlijk de cabinet simulatie uitschakelen en een convolution VST gebruiken.

Om mijn eigenlijke vraag even te herhalen: is het apparaat ook geschikt voor high-gain geluiden, zoals 80's hard rock en glam metal?

bluegate, MSNL, SloeGin; wat is jullie mening hierover?
High gain is geen enkel probleem.
80 's hard rock is al helemaal geen probleem :)
glam metal idem.

kijk zeker ook eens op elevenrackpresets.com, daar vind je talloze patches van mensen die voor oa bovenstaande muziekstijlen patches gemaakt hebben.
Ik denk dat er eigenlijk niet echt nieuwe amp modellen moeten bijkomen want je hebt 'tools' genoeg om amps te simuleren. Maar extra amps zou natuurlijk wel leuk zijn :D
Wat er zeker moet bijkomen zijn extra equalizers en bv. delay overspill om zoals al gezegd de overgang smoother te laten gaan van verschillende patches. Ook extra cabinets en het gebruik van 3rd party cab sims zou wel zeker bij de update mogen zitten.
Ik ben echt heel tevreden van de 11 R en heb hem nu toch al een goed jaar ;)

@erwin_ve: hoe weet jij zo zeker dat er geen nieuw amp modellen gaan bijkomen ( bij de volgende grote update)?

MSNL
29 december 2010, 01:26
Om mijn eigenlijke vraag even te herhalen: is het apparaat ook geschikt voor high-gain geluiden, zoals 80's hard rock en glam metal?

bluegate, MSNL, SloeGin; wat is jullie mening hierover?

Ik gebruik niet echt veel high-gain geluiden, maar met de Marshall Plexi simulatie is het Van Halen geluid eenvoudig na te bootsen.
Die Plexi klinkt echt te gek!!!!! Zeker in combinatie met de tubescreamer simulatie ervoor.
De Soldano is ook heel goed. Ik heb zelf een Soldano gehad en de 11R komt heel dicht in de buurt.
In ben zelf geen fan van de JCM800 simulatie; te schel voor mijn sound.
En met de Mesa kun je ook een goed high gain geluid krijgen.

Maar ook andere modellen zoals Vox of Bassman kunnen behoorlijk scheuren als je 1 van de overdrive pedalen als boost/drive gebruikt!!!

Ik gebruik hem nu een jaar live en ben nog steeds heel tevreden.
Wat effecten betreft heeft de 11R voor mij voldoende en ook het aantal versterkermodellen is voor mij voldoende.
Hoe meer mogelijkheden je hebt, des te meer je kunt aanpassen en des te groter het gevaar dat je continue aan de knoppen aan het draaien bent.

Death2AllButMetal
29 december 2010, 01:42
Heel erg bedankt voor jullie inzichten! Het eventuele tekort schieten van spillover is voor mij geen probleem, aangezien ik niet optreed. Ook vind ik het niet erg als er geen nieuwe versterkermodellen en effecten bijkomen. Een apparaat koop ik voor de daadwerkelijke functionaliteit, niet voor eventuele uitbreidingen in de toekomst. Op basis van jullie oordeel zou het met die daadwerkelijke functionaliteit ook helemaal goed moeten zitten. Ik ga hem binnenkort eens ergens proberen!

ghk123
29 december 2010, 03:35
http://soundclick.com/share.cfm?id=10050398

Ook al een tijdje een 11R. Bovenstaande was een probeersel om met de drumloops uit Pro Tools iets te maken. Ik speel geen metal maar vond de metalpresets die op het elevenpresetforum staan wel lekker. Luister en huiver hahaha (Teveel Pride & Glory geluisterd geloof ik :seriousf:)

erwin_ve
29 december 2010, 13:34
@erwin_ve: hoe weet jij zo zeker dat er geen nieuw amp modellen gaan bijkomen ( bij de volgende grote update)?

Avid en updates= betalen. Check het hele pro tools gebeuren, is ook van Avid.
Updates om bepaalde bugs te verhelpen zijn er wel geweest. Maar niet om de functionaliteit uit te breiden.

Overigens; check de Rockin plexi preset van MSNL; die klinkt echt te gek. Eea hangt natuurlijk af van de gebruikte gitaren, maar ik vindt het 1 vd lekkerste om te gebruiken.

SloeGin
29 december 2010, 13:36
Avid en updates= betalen. Check het hele pro tools gebeuren, is ook van Avid.
Updates om bepaalde bugs te verhelpen zijn er wel geweest. Maar niet om de functionaliteit uit te breiden.

Overigens; check de Rockin plexi preset van MSNL; die klinkt echt te gek. Eea hangt natuurlijk af van de gebruikte gitaren, maar ik vindt het 1 vd lekkerste om te gebruiken.

Dat ervoor betaald moet worden is algemeen geweten ondertussen maar niet dat er geen nieuwe amps gaan bijkomen ...

Raffie
2 januari 2011, 18:24
Weet toevallig iemand een 11R te koop staan ? (2dehands)

Thx

Raf

Death2AllButMetal
7 januari 2011, 17:25
I think it's safe to say that we will be announcing a significant firmware update, but we won't be releasing any new Eleven Rack hardware.

I'm stoked too! Make sure to stop by the Avid booth if you're going to NAMM!

:-)

Er komt dus een nieuwe firmware update. Ik ben zeer benieuwd!

bluegate
8 januari 2011, 11:24
Ik denk ook dat de komst van Pro Tools 9 de weg vrij heeft gemaakt voor verandering in 11R.
Pro Tools is nu niet meer hardware gebonden, misschien hebben ze nu ook nieuwe dingen in de interface kunnen programmeren.

SloeGin
13 januari 2011, 19:22
nieuws heet van de naald:

New amp emulations:
Blue Line Bass (based on the 1969 Ampeg SVT* head)
J45 (based on the 1965 Marshall JTM45* head)
Black SR (based on the 1965 Fender Super Reverb* combo amp)
MS-30 (based on the 1993 Matchless D/C-30* combo amp)
Plexiglas Vari (based on the 1967 Marshall Super Lead "Plexi"* head with Variac modification)
Plexiglas 50W (based on the 1968 Marshall Super Lead 50W* head)
RB-01b (based on the Bogner Ecstasy 101B* head)
Custom Modern Clean Amp
Custom Modern Super Overdrive
Custom Modern 800
Custom Vintage Clean
Custom Vintage Overdrive
Custom Bass

New speaker cabinet emulations:
8x10 Blue Line (based on an Ampeg SVT* 8x10 with "towel bar")
4x10 Black SR (based on a Fender Super Reverb* 4x10 with CTS Alnico* speakers)
4x12 Green 20W (based on a Marshall* 4x12 with Celestion Heritage G12M* speakers)
4x12 65W (based on a Marshall* 4x12 with original issue Celestion G12-65* speakers)
2x12 B30 (based on a Bogner* 2x12 with Celestion Vintage 30* speakers)
2x12 Silver Cone (based on a Roland JC-120* 2x12)
1x15 Open Back (based on an Ampeg Reverberocket* 1x15 with Jensen C15N* speaker)
1x8 Custom

New effects emulations:
Parametric EQ (4-band)
Dynamic (Stereo) Delay
Dyn3 Compressor/Limiter
Multi-Chorus
Custom Distortion
White Boost Overdrive (based on the Xotic RC Booster*)
Speaker Breakup

http://www.avid.com/US/products/Eleven-Rack-Expansion-Pack/features :)

Death2AllButMetal
13 januari 2011, 20:22
Grote vraag is nu of dit daadwerkelijk een firmware update is, zoals aangekondigd, of slechts een software add-on, zoals op de webpagina vermeld staat. Ik ben bang dat het het laatste is.

SloeGin
13 januari 2011, 20:32
Grote vraag is nu of dit daadwerkelijk een firmware update is, zoals aangekondigd, of slechts een software add-on, zoals op de webpagina vermeld staat. Ik ben bang dat het het laatste is.
Het is een firmware update ;)
Check het Avid forum.

Death2AllButMetal
13 januari 2011, 23:43
Relevante info uit het desbetreffende topic:


Didn't I answer that?

You do have to have a PC to INSTALL the new firmware and Pro Tools elements (if you use Pro Tools), but all of the new stuff is available in standalone, with or without a PC connected. Just like it is now.

And we will be supporting Pro Tools 8 and Pro Tools 9 with this update (but we are dropping PowerPC...had to happen sometime...). As of right now, we will support Pro Tools 8.0.4 and 9.0.1 (or whatever other dot-updates happen between now and March). You'll get exactly the same features whichever version of Pro Tools you're using.

erwin_ve
14 januari 2011, 12:21
En de firmware update add-on is beschikbaar per maart 2011 voor $99.:(
Wat dat betreft heeft de AxeFX echt een streepje voor.