PDA

View Full Version : Gotoh tuners op Epi Les Paul Standard



M@rtijnd
6 januari 2010, 23:29
Laatst heb ik de originele fabrieksstemmechanieken van mijn Epiphone Les Paul vervangen door Gotoh tuners in Kluson-stijl (je weet wel, met van die plastic heads), maar wegens enig verschil in diameter in de gaten in het hout had ik daarbij wat extra adapter bushings moeten bestellen. Nu, pasten deze wel in de gaten van de gitaar, maar niet helemaal meer om de tuners zelf. Daarom heb ik de bushings gedeeltelijk verder uitgehold met een vijl.

Even to the point:
Ik heb het idee dat het uithollen van de bushings en misschien het verkeerd inzetten van de bushings in het hout de tuners geen goed hebben gedaan, want een aantal van de tuners draait nogal stroef en de gitaar lijkt niet beter in stemming te blijven dan voorheen.

Tevens heb ik de topkam ook eigenhandig vervangen, dus daarmee zou het laatste ook verklaard kunnen worden.

Toch vind ik het vreemd dat de 'gitaarkenner' bij de plaatselijke gitaarboer, waar ik de gitaar heb laten afstellen, hier niets op aan te merken had.

Ik vraag me af of jullie m'n verhaal nog een beetje kunnen volgen, maar ik weet het even niet beter te plaatsen. :soinnocent:

Martijn

Nagramoth
6 januari 2010, 23:43
Met andere woorden, je hebt adapter bushings besteld die qua buitenmaat wel goed zijn, maar qua binnenmaat te krap bleken?

Ik heb zelf ook twee setjes keystone klusons van Gotoh, maar dan de locking variant daarvan. Ik heb toen voor mijn Gibson LP bushings moeten bestellen die de buitenmaat van Gotoh (ik dacht 8,9mm) omzet naar 10mm (standaard Gibsonmaat). Deze heb ik besteld bij tonefactory, en werken nog steeds perfect...
https://www.tonefactory.nl/shop2/advanced_search_result.php?keywords=bushing&osCsid=f831fd7939035c9a39220ca827dbb720
Anders moet je Niek bij TF even bellen, die kan je wel verder helpen.

geert1976
7 januari 2010, 00:07
Laatst heb ik de originele fabrieksstemmechanieken van mijn Epiphone Les Paul vervangen door Gotoh tuners in Kluson-stijl (je weet wel, met van die plastic heads), maar wegens enig verschil in diameter in de gaten in het hout had ik daarbij wat extra adapter bushings moeten bestellen. Nu, pasten deze wel in de gaten van de gitaar, maar niet helemaal meer om de tuners zelf. Daarom heb ik de bushings gedeeltelijk verder uitgehold met een vijl.

Even to the point:
Ik heb het idee dat het uithollen van de bushings en misschien het verkeerd inzetten van de bushings in het hout de tuners geen goed hebben gedaan, want een aantal van de tuners draait nogal stroef en de gitaar lijkt niet beter in stemming te blijven dan voorheen.

Tevens heb ik de topkam ook eigenhandig vervangen, dus daarmee zou het laatste ook verklaard kunnen worden.

Toch vind ik het vreemd dat de 'gitaarkenner' bij de plaatselijke gitaarboer, waar ik de gitaar heb laten afstellen, hier niets op aan te merken had.

Ik vraag me af of jullie m'n verhaal nog een beetje kunnen volgen, maar ik weet het even niet beter te plaatsen. :soinnocent:

Martijn

Die gotoh's die jij hebt besteld werden waarschijnlijk met bushings geleverd die je vanaf de bovenzijde met een sleuteltje de mechaniek in moet draaien.

Je moet gewoon de gaten uitboren tot 10,00 mm en de bij de gotoh geleverde bushings monteren ben je van het gezeur af:ok:

M@rtijnd
7 januari 2010, 16:36
Okay, dank U voor de reacties.
Ik zal eerst even kijken of ik de bushings die er momenteel inzitten nog uit kan krijgen :p

RB-1
8 januari 2010, 00:26
Je moet gewoon de gaten uitboren tot 10,00 mm en de bij de gotoh geleverde bushings monteren ben je van het gezeur afIk zou nooit gaan boren in een peghead, maar altijd ruimen.
Bijvoorbeeld met zoiets (http://www.stewmac.com/shop/Tools/Reamers/Rear_Peghole_Reamer.html).

geert1976
8 januari 2010, 00:31
Ik zou nooit gaan boren in een peghead, maar altijd ruimen.
Bijvoorbeeld met zoiets (http://www.stewmac.com/shop/Tools/Reamers/Rear_Peghole_Reamer.html).

Boren met een goede boor gaat prima, gewoon lowspeed boren en er is niets aan de hand

Chocola
8 januari 2010, 09:23
Boren met een goede boor gaat prima, gewoon lowspeed boren en er is niets aan de hand

Klopt. Heb het vaker geruimd maar ook geboord en als je goed boord merk je weinig verschil. Ik zet trouwens de boor ook vaak in reverse (als ik een bovenfrees kan gebruiken).

Waarom zou goed boren niet helpen? Werkt prima :cheerup:

Hiro
8 januari 2010, 13:34
stewmac heeft gewoon een hoop dingen die allemaal anders kunnen voor veel minder geld, maar zijn gemaakt voor de luie mensen zonder eigen initiatief ;)