PDA

View Full Version : Hoe herkennen welk hout?



Dommedik
6 januari 2010, 23:08
Zoals de titel al aangeeft, ben ik wel benieuwd hoe ik kan zien uit wat voor hout mijn gitaar gemaakt is. En waaraan ik kan zien welk hout mijn fretboard heeft e.d. Ik heb werkelijk geen idee:$ Misschien een stomme vraag, maar ikz ou het toch graag willen weten:makeup:

Bram+
6 januari 2010, 23:10
Aan de kleur en patroon, of bepaalde verwachtingen die je kan hebben bij sommige modellen? Het is niet dat het er onderop geschreven staat of zo, dus als je benieuwd bent en er echt niks van af weet, kun je altijd een foto'tje plaatsen zodat de 'experts' hier er even naar kunnen kijken.

Chocola
6 januari 2010, 23:25
Gewoon googlen of kijken naar plaatjes van andere gitaren. Ook kun je je eigen gitaar specs opzoeken bij een muzieksite/winkel, dan heb je ze ook.

Voor fretboards is het vaak maple, rosewood of ebony wat er gebruikt wordt. Maple is blank, rosewood "bruin" en ebony zwart (zeer kort door de bocht :p).
Body's kunnen van 100den houtsoorten gemaakt zijn. Veel voorkomend is basswood, mahogany, ash, alder enzo... Ook kom je nog wel eens koa, walnut tegen (en natuurlijk de wat zeldzamere houtsoorten, maar die zie je niet vaak).

Groetjes,

Tankman
6 januari 2010, 23:28
Gewoon googlen of kijken naar plaatjes van andere gitaren. Ook kun je je eigen gitaar specs opzoeken bij een muzieksite/winkel, dan heb je ze ook.

Voor necks is het vaak maple, rosewood of ebony wat er gebruikt wordt. Maple is blank, rosewood "bruin" en ebony zwart (zeer kort door de bocht :p).

Groetjes,

Je bedoelt fretboards of toetsen. De neck is juist de achterkant. Maar wat je over de fretboard matrialen zegt is idd waar.

Necks die varieren nogal. Ik heb zelf 2 maples en 1 mahogany staan.

Dommedik
7 januari 2010, 08:23
Bedankt voor de snelle reacties! Dat van de fretboards dat wist ik. Maple en rosewood enzv. Was gewoon benieuwd of je dat makkelijk kon zien. Het staat idd niet achter op de gitaar, al was dat wel makkelijk geweest. Hebben de verschllende houtsoorten ook nog een bepaald geluid, of sustian en dat soort dingen? Dacht wel toch? Vaak kan ik aan (mijn) gitaren niet zien of er nerven en dat soort dingen inzitten omdat ze volledig gespoten zijn?

Bram+
7 januari 2010, 09:38
Nee, dan zou je kunnen proberen je slagplaat en/of plaatjes op de achterkant eraf te schroeven en te kunnen kijken of je daar naakt hout ziet. Voor de rest kun je ook wel bepaalde aannames doen: een Fender-achtige zal vaak een maple hals hebben, een Gibson-achtige vaak mahogany, (dit is meestal ook wel te zien) Fenders ash of alder body, Gibson mahogany body al dan niet aangevuld met een maple top, Ibanez RG's een basswood body, veel goedkope gitaren basswood/nato/agathis en/of multiplex, etc. Dit zijn veel gebruikte houtsoorten, maar ook het topje van de ijsberg, bij veel (exclusieve) gitaren kom je de wildste houtsoorten tegen.


Bepaalde houten hebben inderdaad bepaalde tonale kwaliteiten, maar omdat het om een natuurproduct gaat zullen twee gitaren van 'hetzelfde' hout ook (heel) anders kunnen klinken.

Tankman
7 januari 2010, 10:47
Ik weet van Mahogany dat het een dichtere houtsoort is, wat leidt tot betere resonantie, ideaal voor het zwaardere werk, vanwege een meer gedefinieerde sound.

Hiro
7 januari 2010, 11:23
zoek anders de site op van de gitaar daar staat t meestal bij de specs, en anders even wat fotos plaatsen dan kunnen wij je misschien wel helpen, als hij niet in een kleur dichtgelakt is :P

Kakihara
7 januari 2010, 12:08
Een bouwer kan wel vermelden dat een body van mahonie gemaakt is, maar over welke mahoniesoort gaat het dan ? Cubaans mahonie ? Very unlikely (en illegaal dacht ik). Honduras mahonie ? Sapeli ? Khaya ? Sipo ? Allemaal verschillen ze van elkaar. Spaans ceder (of cedrella, bekend van de Galama-gitaren) hoort ook tot de mahonie-achtigen en men durft meranti ook al eens onder de noemer mahonie te verkopen. Nato, dat in veel jaren 70 en 80 gitaren uit Japan en Korea gebruikt werd en die in de westerse landen als gitaren met mahonie body.
Hetzelfde verhaal voor palissander of rosewood en ebben: over welke soort heeft men het dan ? Er zijn palissandersoorten die qua uitzicht erg donker zijn en haast ebben lijken en omgekeerd. Rio palissander ? Santos palissander ? Indisch palissander ? Je moet voor de grap eens op palissander of ebben zoeken op houtinfo.nl en vervolgens de verschillende soorten op afbeelding googlen.
Je begrijpt dat het zelfs voor 'experts' soms onbegonnen werk is om houtsoorten te herkennen...

Mattia
10 januari 2010, 07:07
Wat Karahira en de anderen zeggen.

Van de palisandersoorten die je noemt zijn maar twee echt palisanders, trouwens ;)

Zatar
10 januari 2010, 15:54
Misschien kan dit ook wat helpen... http://www.warmoth.com/Bass/Options/WoodDescriptions.aspx

Dommedik
11 januari 2010, 14:25
Bedankt voor alle reacties, heb net ff op die site gekeken. Best handig idd! En als ik er zelf niet uitkom zal ik wel ff wat pics plaatsen;):ok:

M@rtijnd
11 januari 2010, 22:25
Bedankt voor de snelle reacties! Dat van de fretboards dat wist ik. Maple en rosewood enzv. Was gewoon benieuwd of je dat makkelijk kon zien. Het staat idd niet achter op de gitaar, al was dat wel makkelijk geweest. Hebben de verschllende houtsoorten ook nog een bepaald geluid, of sustian en dat soort dingen? Dacht wel toch? Vaak kan ik aan (mijn) gitaren niet zien of er nerven en dat soort dingen inzitten omdat ze volledig gespoten zijn?

Ik denk dat dát juist een bepalender criterium is om een gitaar van een bepaalde houtsoort te maken, dan het uiterlijk ervan.
Eveneens, lijkt het me verstandig te letten op de houtsoort van de gitaar waarvan het geluid je het meest aanstaat, bij het zoeken naar een nieuwe gitaar. Dit helpt je vaak al een eind op weg.

M