PDA

View Full Version : Warmoth neck Cort X-2



LaszloVersteeg
6 januari 2010, 22:39
Ik zit erover na te denken om mijn Cort-X2 eens flink onder handen te nemen.
Door het vele spelen erop zijn de freten zo goed als naar de klote, en moeten er nieuw op. nou is dit 'n vrij duur klusje, dus ik zat te denken, kan ik dan niet gelijk 'n nieuwe neck kopen, maar dan een bariton? Ik speel met m'n band in Dropped C, dus een bariton is daar goed voor geschikt.

Als eerste dacht ik gelijk aan Warmoth, het grote voordeel is namelijk, die hebben vrijwel alles linkshandig. Maar de vraag is, als ik daar een neck of 'n bariton neck koop, gaat die dan in 1x passen op m'n Cort?

alvast bedankt:cheerup:

barno
6 januari 2010, 23:14
Bariton: andere mensuur, dus je brug moet op een andere plaats komen.

oknarb180
6 januari 2010, 23:22
Hey,

Je kunt niet zomaar een bariton-neck op je body schroeven. De scale is waarschijnlijk anders dan die van je huidige hals. Dat komt niet goed. Uit het oogpunt van zelfbouw gezien kun je dan zelf wel een body maken....

Volgens mij maakt het prijstechnisch niet zoveel uit of je een nieuwe hals koopt of een refret laat doen. Als je een standaard bariton-neck van Warmoth neemt van ca 180 dollar en je opties die je wens + verzendkosten, dan ben je er nog niet. Dan komen er nog inklaringskosten en invoerrechten bij. Uit makkelijkheid moet je even rekenen dat de prijs in dollars (incl. verzending) na inklaringskosten ongeveer hetzelfde getal in euros is,
Dus stel als voorbeeld 180 + 20 = 200 dollar dat wordt na inklaren en invoeren ca. 200 euro.
Nou, daar kun je wel een herfret voor laten doen, krijgt ie waarschijnlijk ook nog een onderhoudsbeurtje en krijg je 'm perfect en als nieuw weer terug.

Je kunt ook zelf een herfret doen. Er zijn meerdere toppics waarin je kunt zien hoe je dat kunt doen. Ben je voor 15 euro aan fretdraad klaar. Ja, en wat vrije tijd. Verknal je de hals, dan kun je altijd nog een andere kopen. En anders is er misschien wel iemand op het forum die je ermee kan of wil helpen.

Ter info: een toppic van mijzelf:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=103567

vr.gr.

Branko

oigun
6 januari 2010, 23:23
Bij een bariton staan de fretten ook verder uitelkaar dus het kan zijn dat je bepaalde grepen net niet haalt die je nu wel kan spelen.

Gothra
7 januari 2010, 09:24
Bariton is ook meer voor stemmingen als A of B.. drop C kan makkelijk met een gewone gitaar. En zoals boven al gezegd, andere mensuur dus zul je je brug ook moeten verplaatsen!

Puerco
7 januari 2010, 10:15
Bij een scale lengte gaat het toch om de afstand van de brug tot de topkam en de positie van de fretten ten opzichte van deze lengte.....
Je zou dus bij warmoth kunnen vragen of ze een soort conversie neck kunnen maken waarbij de afstand van de topkam tot de brug en de fretposities zo geplaatst zijn dat het geheel weer klopt, kwestie van de boel in z'n geheel een beetje opschuiven.
Of ze dit willen/kunnen doen en voor hoeveel is een tweede natuurlijk.....

fred dons
7 januari 2010, 12:08
de warmoth bariton neck is een conversie neck die dus wel op een standaard stratneckpocket past en waarbij je niet je brug hoeft te verplaatsen

http://www.warmoth.com/Guitar/Necks/Strat_BaritoneNeck.aspx

Puerco
7 januari 2010, 12:35
de warmoth bariton neck is een conversie neck die dus wel op een standaard stratneckpocket past en waarbij je niet je brug hoeft te verplaatsen

http://www.warmoth.com/Guitar/Necks/Strat_BaritoneNeck.aspx

Nou kijk eens aan, zitten zelfs gewoon in het assortiment, nog mooier.
Dank je wel Fred!

fred dons
7 januari 2010, 14:26
ik heb er 1 ( een 7 snaar) en het is wel een flink stuk hout maar met name het "strakke van de lage b is wel prettig op een dergelijke neck, ik heb nog een 7 snaar bariton carvin en die heeft dat ook, mijn eerste ibbi 7 snaar was nog de normale scale length en die was gewoon te flubberig op de lage b

LaszloVersteeg
7 januari 2010, 14:55
Dank julliewel voor de reacties!
Ik kan gitaar spelen en m'n snaren verwisselen maar daar houd het op haha. Heb van knutselen aan de gitaar geen kaas gegeten:noob:

Ik zal eens naar het zelf refretten kijken en anders toch maar naar de muziekwinkel. Iig bedankt!

dan rest mij nog de vraag, als ik toch een nieuwe neck moet kopen, wat kan ik dan het beste doen? gewoon een normale neck, of een bariton (met een scale conversion natuurlijk) Ik ga denk ik niet lager dan dropped C of standaard C, en ik wil er 0.13 - 0.72 snaren erop leggen (weet niet of dit wat uitmaakt).
:ok:

Hiro
7 januari 2010, 15:18
Je kan ook snaren kopen die speciaal voor een lagere stemming zijn, kan je je nek houden en toch strak op lagere tunings spelen

barno
7 januari 2010, 16:07
Dank julliewel voor de reacties!
Ik kan gitaar spelen en m'n snaren verwisselen maar daar houd het op haha. Heb van knutselen aan de gitaar geen kaas gegeten:noob:

Ik zal eens naar het zelf refretten kijken en anders toch maar naar de muziekwinkel. Iig bedankt!

dan rest mij nog de vraag, als ik toch een nieuwe neck moet kopen, wat kan ik dan het beste doen? gewoon een normale neck, of een bariton (met een scale conversion natuurlijk) Ik ga denk ik niet lager dan dropped C of standaard C, en ik wil er 0.13 - 0.72 snaren erop leggen (weet niet of dit wat uitmaakt).
:ok:


als dit je enige gitaar is, zou ik niet voor bariton gaan. Cool voor single notes en riffs maar veel minder veelzijdig dan een regular scale. En tenzij je je huidige neck niet goed vindt, zou ik die neck gewoon (laten) herfretten.
Bariton is leuk voor erbij imo.

fred dons
7 januari 2010, 16:56
barno heeft gelijk, "nadeel" van een bariton is dat je toch wel veel in het zelfde gebied op de neck zit te spelen (eerste paar frets) en dat is leuk voor een gitaar "erbij" maar als enige gitaar beperkt het je spel wel (maar voor jou kan het genoeg zijn)

kijk ook eens voor een all parts neck, die heb je bij de string al voor eur 75 en voor dat geld krijg je je neck waarschijnlijk niet geherfret (zijn btw geen bariton nekken maar wel erg goed)

LaszloVersteeg
7 januari 2010, 17:22
als dit je enige gitaar is, zou ik niet voor bariton gaan. Cool voor single notes en riffs maar veel minder veelzijdig dan een regular scale. En tenzij je je huidige neck niet goed vindt, zou ik die neck gewoon (laten) herfretten.
Bariton is leuk voor erbij imo.

het is gelukkig niet meer m'n enige gitaar, heb er 'n cort m600 naast:ok:
het word echt 'n gitaar speciaal voor m'n band, dikke snaren, komen ook nieuwe pups in, en wil er 'n schaler of floyd opzetten.