PDA

View Full Version : Eerste elektrische gitaar kopen



Zephyro
6 januari 2010, 22:07
Zoals het onderwerp al aangeeft heb ik na een tijdje nadenken besloten om het gitaarspelen maar eens op te pakken.

Als 1stejaars student heb ik nu zat vrije tijd om te oefenen en eindelijk weer eens een instrument te spelen (vroeger jaren gedrumd - Vooral afrikaans, dus kan niet zoveel met een drumstel :P) en ik luister zo ongeveer de hele dag naar ietwat hardere gitaarmuziek en krijg steeds meer zin om zelf ook eens wat te doen.

Momenteel heb ik een enorm baggere en half-kapotte elektrische gitaar van m'n pa geleent (had vroeger blijkbaar hetzelfde idee) met maar 5 snaren, maar deze gebruik ik nu vooral om een beetje de beginselen aan te leren. Geluid is iig bagger, stemmen kan nauwelijks (in de zin van: het geluid komt soms gewoon NOOIT in de buurt), maar zoals ik al zei: leren.

Ik heb al een beetje zitten inlezen over goede beginnersmerken (London City, Squire) maar het leek me slim om een topic aan te maken en jullie advies te horen.

Wat bijkomende informatie over m'n muzieksmaken:
Ik ben een groot Desert/Stoner/Hard-rock fan en luister ook graag naar grunge. Ik noem een Soundgarden, Queens of the Stone Age, Kyuss, Masters of Reality, Led Zeppelin. Lekker rauw dus.
Voor dit soort geluid heb ik neem ik aan ook een speciale versterker nodig?
Kyuss sloot blijkbaar elektrische gitaars aan op Bass-versterkers, maar zoals ik al zei heb ik er nog niet veel verstand van.

Mijn vraag is dus: Wat voor soort gitaar en versterker kan ik heb best aanschaffen om te beginnen met deze achtergrondinfo? Prijzen maakt niet zeer veel uit, maar het moet natuurlijk (nog :p) niet exorbitatant worden.

Alvast bedankt voor alle adviezen.

Dommedik
6 januari 2010, 22:12
Hmm, ik zou iig denk ik met een roland cube of een line 6 van rond de 100 euro beginnen. Zijn erg goede versterkers met een hoop effecten erop om jouw sound te kunnen bereiken denk ik. Heb zelf de cube 20x en heb ook meerdere malen op een line 6 gespeeld. Ook goed.

En qua gitaar. Misschien een gitaar met 2 single coils en een humbucker. MIsschien moet je eens kijken naar een ibanez of iets dergelijks. Zitten goede beginngers gitaartjes tussen. En anders kom je al snel op de les paul modellen uit.

Rock Bottom
6 januari 2010, 22:13
Post eens een foto/geef wat meer info van die oude gitaar van je vader, mischien is hij makkelijk op te knappen en heb je juist een prima gitaar.

Voor de muziek die je noemt zou ik eerder voor een humbucker gitaar gaan dan voor een strat, een epiphone g400 zou het wel goed doen.
Versterker om mee te beginnen roland cube 20. vox valvatronix, peavy vypyr.
Allemaal leuke oefen versterkers waar je veel verschllende geluiden uit kan halen.

Quicksilver
6 januari 2010, 22:14
Post eens een foto/geef wat meer info van die oude gitaar van je vader, mischien is hij makkelijk op te knappen en heb je juist een prima gitaar.

Voor de muziek die je noemt zou ik eerder voor een humbucker gitaar gaan dan voor een strat, een epiphone g400 zou het wel goed doen.
Versterker om mee te beginnen roland cube 20. vox valvatronix, peavy vypyr.
Allemaal leuke oefen versterkers waar je veel verschllende geluiden uit kan halen.

Line 6 Spider IV.. :sssh::crazyhappy:

Rock Bottom
6 januari 2010, 22:20
Line 6 Spider IV.. :sssh::crazyhappy:

Mag ook....

Dommedik
6 januari 2010, 22:22
Line 6 Spider IV.. :sssh::crazyhappy:
Idd ook goede versterkers.

Met zo'n strat heeft hij wel gelijk een heel veelzijdige gitaar waarmee je (bijna) alles kunt spelen. Maar idd, als je je alleen op rock concentreert vallen hb's beter in de smaak denk ik. Maar vooral testen. En gewoon kijken wat je het beste geluid vind en of de gitaren bevallen. Het kan zo zijn dat een neck van een epiphone je niet bevalt of juist die van een ibanez of squier niet.

geert1976
6 januari 2010, 22:25
Post eens een foto/geef wat meer info van die oude gitaar van je vader, mischien is hij makkelijk op te knappen en heb je juist een prima gitaar.

Voor de muziek die je noemt zou ik eerder voor een humbucker gitaar gaan dan voor een strat, een epiphone g400 zou het wel goed doen.
Versterker om mee te beginnen roland cube 20. vox valvatronix, peavy vypyr.
Allemaal leuke oefen versterkers waar je veel verschllende geluiden uit kan halen.

Inderdaad en als je in de buurt van Nunspeet woont, ben je van harte welkom met de oude gitaar en wil ik er wel naar kijken, wellicht dat het een prima beestje is die TLC nodig heeft.

Qua versterker geef ik met betrekking tot de bovengenoemde versterkers de voorkeur aan de VOX, heeft een buisje in de voorversterking en vind ik beter klinken, vooral als het om humbuckergitaren gaat en koop gewoon een los distortion pedaaltje van Boss, kosten je 2e hands de kop niet en werken beter dan de digitale op de bovengenoemde versterkers.:ok:

geert1976
6 januari 2010, 22:27
Idd ook goede versterkers.

Met zo'n strat heeft hij wel gelijk een heel veelzijdige gitaar waarmee je (bijna) alles kunt spelen. Maar idd, als je je alleen op rock concentreert vallen hb's beter in de smaak denk ik. Maar vooral testen. En gewoon kijken wat je het beste geluid vind en of de gitaren bevallen. Het kan zo zijn dat een neck van een epiphone je niet bevalt of juist die van een ibanez of squier niet.

Voor de muzieksoorten waar hij de voorkeur aan geeft vind ik een Tele eerder in het straatje passen dan een strat

Dommedik
6 januari 2010, 22:29
Heb nooit over zo'n vox gespeeld. Geen idee hoe die klinkt;) Idd, de roland klinkt clean ook wel gewoon iets beter als met distortion. Dus misschien minder geschikt voor hb's. En qua gitaar, ik denk gewoon testen bij de lokale gitaarboer. Natuurlijk zijn tips altijd handig, vind ik zelf ook wel, maar testen en je eigen smaak/voorkeur ontwikkelen is het belangrijst denk ik. Wat is je budget, in grote lijnen? Kun je een bedrag noemen?

Dommedik
6 januari 2010, 22:30
Daar had ik nog niet aan gedacht. Dat zou idd wel eens heel goed kunnen geert!:ok:

Zephyro
6 januari 2010, 22:53
Vast bedankt voor de uitgebreide (en vaak tot google-zoeken leidende) adviezen.

De gitaar waar ik nu meer aan het klooien ben is een A-Muse STC 33 met een MVG 100 versterker. Volgens mij is die een paar jaar geleden bij de wehkamp o.i.d. gehaald. De e is er vanaf dus ik klooi wat aan met de overige 5.

Qua budget zit ik te denken tot aan 400-500 euries. Zeker aangezien ik pas een beginner ben wil ik niet gelijk gaan voor een ultra-mega-deluxe editie.
Maar zover ik weet is het wel slim om voor iets te gaan waar je wel een tijdje mee kan doorgaan zonder te moeten wisselen (als in beginner/intermediate/etc).

Zoals ik al zei wil ik me ook vooral op rock concentreren. Vind blues-rock ook wel leuk, maar ik houd dan ook wel van een ietwat rauwer geluid. (zoals bijv. wel langskomt in queens of the stone age en led zeppelin.
Als voorbeeld van wat ik dus een heerlijk gitaar geluid vind: Het 1ste album van de masters of reality (Master of reality). Een beetje een blues nummer daarvan, The eyes of Texas, heeft nog steeds zo'n geweldig rauw geluid maar het is wel blues. Vind de gitaar op de hele cd trouwens geweldig.

Exi
6 januari 2010, 22:58
Misschien kun je de 2 gitaren uit dit (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=130747) topic even bekijken.
Dit gaat wel een beetje richting jouw muziek stijl en kost niet veel
En als je dat niets vindt kun je ook eens kijken naar een gewone Telecaster of de Les Paul modellen.

qua versterker: Ik heb zelf een VOX uit de valvetronix serie (VT30) en dat ding is niet slecht. Je kan er veel kanten mee op en deze past eigenlijk ook zeer goed in het straatje van de rauwe muziek. De modellen in deze versterker zijn vrij geconcentreerd op classic rock en hard rock en kan op laag volume ook flink scheuren.
De Peavey Vypyr moet dit ook wel kunnen denk ik en is ook het proberen waard.

Dommedik
6 januari 2010, 23:01
Ik denk dat Exi daar een goed voorbeeld geeft. Lijken mij 2 goede gitaren voor jouw doeleinde en jouw sound. Maar idd, neem geen standaardsetje van 100/200 want daar krijg je spijt van. Kameraad van mij heeft dat ook gedaan. Zonde geld.

Rock Bottom
7 januari 2010, 09:19
Okee de a-muse is echt niets
En na geert zijn opmerking over een tele moest ik ook denken aan een tele custom zoals aangegeven door exi.
Die of zoals ik al zij de g400 lijken me voor jou muziek de lekkerste gitaartjes die niet te duur zijn.

Zijn allebij ook genoeg 2de hands te vinden op marktplaats b.v. kijk daar ook even voor een van de bovengenoemde versterkers en je kan voor relatief weinig geld slagen.

Dommedik
7 januari 2010, 09:22
Had er zelf eerst niet aangedacht, maar idd. Een tele zou absoluut geen slechte keus zijn in dit geval, en dan misschin wel 1 van die Exi aangaf. Idd misschien eens op mp kijken?

Rock Bottom
7 januari 2010, 09:32
Nog even over de a-muse, ik heb er zoeen gekregen als jochie van 12 met bijbehorend versterkertje en gitaarspelen was na een tijdje niet meer zo leuk als het leek. Ben er maar mee gekapt tot ik vanaf een jaar of 16 bas ging spelen en niet heel veel later de gitaar ook maar weer oppakte.

Een kutgitaar en klote amp kan je echt belemmeren, je krijgt dan in de verste verte niet het geluid wat je wil en dat maakt het allemaal een stuk minder fun.

humbucker
7 januari 2010, 10:22
Een tele is wat je nodig hebt!

Check London City (comet), Squier (een oude of een classic vibe), .... Hou de 2dehandssites in de gaten en als je iets vindt waarover je twijfelt zet je het hier maar neer!

Succes!

Rock Bottom
7 januari 2010, 10:46
epiphone g400 voor 190: http://link.marktplaats.nl/309805452 staan er nog meer voor 200 zoeken op epiphne sg.
squier tele custom vorr 155: http://link.marktplaats.nl/309324267
line 6 spider iv nieuw voor 199: http://link.marktplaats.nl/310166756
vox ad30vt voor 100: http://link.marktplaats.nl/308391625
cube 20x voor 125: http://link.marktplaats.nl/308811214

B.v. squier+vox = 255,- kun je nog een mooie tas/koffer, kabel, extra snaren, genoeg plectra en een goede koptelefoon kopen.

Ik zou me thuis goed kunnen vermaken met dit setje en het is voor jouw muziek zeker niet verkeerd.

Kakihara
7 januari 2010, 11:07
Ik zou dit topic (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=90945) eens doornemen als ik jou was.
Een tweedehands Hagstrom Ultra Swede moet wel voor een €250 à €300 te vinden zijn. Hou je nog een €200 over voor een versterker.
Een tweedehands Epi Dot zou ook moeten mogelijk zijn en past ook bij de genoemde groepen.

Jasper.
7 januari 2010, 18:02
Qua budget zit ik te denken tot aan 400-500 euries. Zeker aangezien ik pas een beginner ben wil ik niet gelijk gaan voor een ultra-mega-deluxe editie.


Voor een beginner heb je een aardig budget hoor, dus dat komt wel goed. Als je het goed doet kun je met dit budget een setje kopen waar je jaren mee vooruit kunt.