PDA

View Full Version : Hulp bij effecten.



knutselsmurf
6 januari 2010, 21:42
Hoi,

Ik speel nu een jaar gitaar en ik heb eigenlijk nog niet zoveel verstand van alle effecten die er zijn.

Ben nu zo'n 3 weken onderstaand nummer aan het leren en het gaat me redelijk af.

http://www.youtube.com/watch?v=rYMupc564zE

maar het probleem is ik kan de sound van dit stuk niet krijgen 0:50 - 0:55.
Het shred gedeelte. als ik het doe klinkt het gewoon clean zonder distortion of overdrive geluid.

Nu weet ik dat Zakk ook een Wah pedal gebruikt bij dit nummer.
Zou hij daarmee dat geluid krijgen en moet ik misschien ook zo'n ding aanschaffen?

Of komt het gewoon door zijn overdrive ik speel het nu met distortion.
Maar dit gedeelte klinkt nog steeds clean bij mij.

Of kan het misschien komen dat ik het nog niet de snelheid heb voor dit gedeelte?

RazorBlade
6 januari 2010, 22:06
yep daar traptie een (denk morley) wah, iig duidelijk WahWah in en een beetje delay toevoegd.., lijkt achteraf..

knutselsmurf
6 januari 2010, 22:23
Volgens mij een Cry baby had ik ergens gelezen.
Heeft ie ook een signature van.

Werk het dan zo bij dit shredden dat je niet loopt te pompen op het pedaal.
Maar hem eigenlijk een beetje vasthoud op een soort sweet spot?

RazorBlade
6 januari 2010, 22:41
http://www.youtube.com/watch?v=v0AA1VsPacc wellicht ook die rotovibe ;) en die morley denk ik omdattie zo op het oog niet indrukt om te klikken, maar gewoon direct activeerd zoals een morley doet..

Tankman
7 januari 2010, 00:00
en die morley denk ik omdattie zo op het oog niet indrukt om te klikken, maar gewoon direct activeerd zoals een morley doet..

Oei oei..beetje kromme bewering.

Volgens mij zijn vooral de signature Morleys (Vai, Tremonti etc) switchless, maar ik weet bijvoorbeeld dat de normale Morley Wah en de Classic Wah wel een switch hebben.

Bij Dunlop is het ook niet exclusief met switch. De Dunlop Crybaby 95Q is er eentje zonder switch, en de Dunlop Bass Crybaby is er ook een. Vanwege de grote vraag naar een switchless crybaby is de 95Q geproduceerd.

Zakk Wylde heeft zover ik weet altijd Dunlop Wah's gebruikt. Zo niet de normale crybaby, dan wel de Dime CFH wah en tegenwoordig zijn eigen Signature Wylde Wah, met switch.

knutselsmurf
7 januari 2010, 09:03
Wat raden jullie mij aan dan, met of zonder switch?

Wat is het voordeel als je geen switch hebt?
Staat ie dan altijd aan en kun je hem niet uitzetten.

Zit zelf te denken aan een Crybaby.
de standaard, de zakk signature of dan de 95Q zonder switch.

Ben bang dat de zakk signature cry baby van Dunlop niet echt breed inzetbaar is. Ik lees dat deze moeilijk controleerbaar is om één of andere reden.

Renin
7 januari 2010, 09:08
Hoi,

maar het probleem is ik kan de sound van dit stuk niet krijgen 0:50 - 0:55.
Het shred gedeelte. als ik het doe klinkt het gewoon clean zonder distortion of overdrive geluid.

Of komt het gewoon door zijn overdrive ik speel het nu met distortion.
Maar dit gedeelte klinkt nog steeds clean bij mij.



Je ziet hem zijn volume open draaien voor extra distortion. Hij speelt sowieso met veel distortion, en hij draait zijn volume op de gitaar wat dicht om naar een overdrive geluid te gaan.

Brewskie
7 januari 2010, 09:28
Wat raden jullie mij aan dan, met of zonder switch?

Wat is het voordeel als je geen switch hebt?
Staat ie dan altijd aan en kun je hem niet uitzetten.

Zit zelf te denken aan een Crybaby.
de standaard, de zakk signature of dan de 95Q zonder switch.

Ben bang dat de zakk signature cry baby van Dunlop niet echt breed inzetbaar is. Ik lees dat deze moeilijk controleerbaar is om één of andere reden.

Een switchless Wah hoef je niet eerst helemaal in te drukken om 'm te activeren. Als je 'm lichtjes aanraakt, dan gaat hij aan. Vervolgens zit er een timer ingebouwd, die je kunt instellen. Als je de wah in de rust stand laat staan (...door je voet er af te halen, bijv. ) dan gaat hij uit. Tenminste, zo werkt het bij mijn switchless wah. Zie hier een uitleg die ik eerder voor Tankman maakte.
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=130410&highlight=weeping+demon

Tankman
7 januari 2010, 11:50
Een switchless Wah hoef je niet eerst helemaal in te drukken om 'm te activeren. Als je 'm lichtjes aanraakt, dan gaat hij aan. Vervolgens zit er een timer ingebouwd, die je kunt instellen. Als je de wah in de rust stand laat staan (...door je voet er af te halen, bijv. ) dan gaat hij uit. Tenminste, zo werkt het bij mijn switchless wah. Zie hier een uitleg die ik eerder voor Tankman maakte.
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=130410&highlight=weeping+demon

Helemaal goed! Alleen heeft de Dunlop Crybaby 95Q volgens mij geen knopje om de tijd dat ie neemt om uit te vallen aan te passen. Die zit gewoon standaard op 1 manier ingesteld. Dat is dan wel weer een voordeel van de Wheeping Demon.

Ik zou aanraden voor Switchless te gaan. Het is gewoon veel makkelijker en speelt lekkerder.

TimS
7 januari 2010, 14:17
Volgens mij kan je beter kijken naar welke pedalen in je budget liggen en je lekker vindt klinken en dan pas eventueel naar hoe je hem aan en uit schakelt, zo'n probleem is dat niet.

knutselsmurf
7 januari 2010, 20:48
Hoi,

Ik ga er gewoon een paar proberen zaterdag.

Zie alleen niet zo het nut van die auto switch.
als je 1x klikt is ie toch ook aan lijkt me niet hinderlijk of je zet hem van tevoren aan.Tenminste als dat zo werkt dan hé?

True bypass lijkt me nog wel wat voor te zeggen.
tonesuck wordt ik denk ik niet blij van.

ik ga het allemaal meemaken zaterdag.

Budget is ongeveer 175 euro.

ga de dunlops en de morleys testen en hopelijk kom ik nog een vox tegen.

RazorBlade
7 januari 2010, 21:49
Hoi,
Zie alleen niet zo het nut van die auto switch.


probeer dire straits money for nothing of santana samba pa ti (beide gespeeld met half openstaande wah) maar eens na te spelen met een wah die steeds terug wil naar de 0 stand als je je voet er vanaf haalt.. dan snap je precies het punt van wel of niet autoswitch.. maar als je net als Zakk, Vai, Satriani etc.. hier en daar een paar nootjes wil wakka wakke'n, dan is switchloos weer wel erg handig..

knutselsmurf
7 januari 2010, 22:30
probeer dire straits money for nothing of santana samba pa ti (beide gespeeld met half openstaande wah) maar eens na te spelen met een wah die steeds terug wil naar de 0 stand als je je voet er vanaf haalt.. dan snap je precies het punt van wel of niet autoswitch.. maar als je net als Zakk, Vai, Satriani etc.. hier en daar een paar nootjes wil wakka wakke'n, dan is switchloos weer wel erg handig..

Ok het is me nu redelijk duidelijk met die auto switch.
Eigenlijk wil ik hier en daar een paar noten laten kwaken.
En de bends wat meer karakter geven.
dus niet zozeer van dat funk spul.
dus denk dat ik veel met die wah ga werken op een bepaalde stand.
Ik hoop alleen niet dat ie dan met zo'n automatische stand steeds uitgaat.

Ik snap alleen niet dat zakk wylde dan een signature wah uitbrengt zonder autoswitch.

Maar ja die gast kan in mijn ogen gewoon alles.
Dus voor mij als amateurtje zal het dan wel handig zijn zo'n autoswitch.

Ik moet het maar een gaan testen en kijken wat ik het handigst vind.

Hoor trouwens wel hele slechte verhalen over die standaard cry baby.
ruis,tonesuck, snel kapot.
Ik wil wel iets waar ik even mee verder kan.