PDA

View Full Version : Synthesizer effect



Rakker
6 januari 2010, 19:29
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met synth effecten? Zo ja, welke zijn goed, en welke niet? Voorbeelden zijn: Digitech synth wah, Boss SYB-5, Akai Deep Impact SB-1, Korg G5, Behringer BSY600, Ibanez SB-7, Line 6 FM-4, Pigtronix Mothership.

Om te gebruiken met een (bas)gitaar natuurlijk.

Mitch
6 januari 2010, 19:49
De Boss is lastiger in te stellen, de Ibanez aanmerkelijk makkelijker een goede sound uit te halen. Erg tof ding met een bas. De FM4 is leuk, maar heeft ondanks de vele mogelijkheden niet echt veel bruikbare sounds en het haalt ook eigenlijk teveel weg om er nog een goeie bassound uit te halen naar mijn idee. Rest heb ik geen ervaring mee.

FruscianteFan
6 januari 2010, 20:11
Wat voor synth-geluid wil je precies?

Ik heb zelf de Moogerfooger Freqbox. Kost heel veel tijd om dat ding door te hebben, maar je kunt er érg veel mee en het klinkt geweldig - als je eenmaal een beetje doorhebt hoe hij werkt. Maar dit is dus alleen het soort synthesizer dat het geluid van een oscillator geeft, al dan niet gemixt met je gitaarsignaal. Geen gedoe met octaven, volume swells ofzo.

edje kadetje
6 januari 2010, 22:10
Ik vind de digitech synth wah wel geinig voor één keer op een avond wat weirds te doen.

Nadeel is dat hij vooral leuk klinkt als je tijdens het spelen aan de knoppen draait. Dat is niet zo makkelijk te doen. Hij ligt meestal op de grond, dan moet je erbij gaan zitten.

Oplossing 1: tevens een leuke gimmick: ik heb een pvc-buis (oude blaaspijp) zwart gemaakt en passend gemaakt voor over één van de draaiknoppen; daardoor kan ik staand draaien.
Oplossing 2: nu heb ik hem in mijn rack gemonteerd en kan dus daardoor staand draaien (bijkomend voordeel, geen ellenlange kabels van synth wah naar mijn gp100)

gewoon geinig ...

Bernardduur
6 januari 2010, 23:01
Ik zweer bij mijn microsynth voor dit soort effecten. geniaal!

I heb de stop freq slider EXP pedaal controllable gemaakt en dat is echt TE GENIAAL! Je hebt zo complete controle over het filter van het pedaal.

arcane
6 januari 2010, 23:20
Ik heb de Behringer BSY600. Zelf had ik graag de Boss gehad, maar voor wat ik ermee doe in de band (gebruik het maar in 1 nummer, een seconde of 10) vind ik de behringer een prima ding. Hij zal bij mij dan ook niet zo snel kapot getrapt worden (de Behringer pedalen zijn altijd van plastic).

Ben er best blij mee, het ding is best veelzijdig, maar als je eenmaal een lekker geluid hebt, dan is mijn ervaring dat je dat geluid houdt, en verder nooit meer een knop aanraakt, omdat ik anders bang ben de perfecte instelling kwijt te raken.

Overigens kan het ding niet alle lagen tonen aan. Ik speel op een 5 snarige bass in A. Tot de lage D kun je t eigenlijk wel vergeten.

Rakker
7 januari 2010, 01:01
Wat voor synth-geluid wil je precies?


Een beetje squarewave achtige geluiden, of bijv "Your visits getting shorter" van Bloc party (al is daar amper een gitaar aan te pas gekomen).
Welk geluid ik absoluut niet zoek: http://www.youtube.com/watch?v=kFaSZnJeBWY Veel te muddy en wollig, heb ik ook met de synth effecten op mijn FM-4, die klinken alleen lekker als ik ze bewerk met een distortion met de tone lekker hoog.

En zijn er trouwens behalve de HOG nog andere polyphonic synthesizer effecten? Ik erger me soms dood dat ik geen akkoorden kan spelen, helemaal met pad achtige effecten.

Nitefly7
8 januari 2010, 08:28
1 woord:
Roland/Axon/RMC-pickup en een Boss WP-20 of VG- of GR-systeem..!

Rakker
8 januari 2010, 13:51
Dat zijn toch al gauw 13 woorden.. Maar ik heb het zelf niet zo op midi

Nitefly7
8 januari 2010, 15:22
Dat zijn toch al gauw 13 woorden.. Maar ik heb het zelf niet zo op midi

het VG-syteem werkt niet met 'pitch-to-midi' (met glitches en vertraging), maar pitch-to-voltage, hetgeen een direct signaal (zonder vertraging) kent; mijn Synthpatches op de VG-8 (GR-300 synth model) werkte en klonk als 'n tierelier..