PDA

View Full Version : Gibson vs Epiphone



Gitaar4ever
6 januari 2010, 18:52
Hallo, via de zoekfunctie heb ik dit topic niet kunnen vinden en daarom start ik hem op.
Zoals bekend is Epiphone de kleine broer van Gibson, een soort 'goedkope versie van'
Nu vraag ik mij af wat de verschillen (behalve het prijsverschil) zo al zijn.
Ben van plan om in de zomer een Les Paul aan te schaffen maar twijfel van welk merk ik hem het beste kan kopen. Ongetwijfeld zal de Gibson het beste zijn maar is het verschil dermate groot dat het het geld waard is? Een Epiphone is wel 3/4 keer zo goedkoop dus zou graag wat meer info inwinnen wat de merken betreft. Dus, iemand die mij helder kan uitleggen wat de verschillen zijn, alvast bedankt!

Nicks
6 januari 2010, 19:06
laat dit rusten, het echte antwoord is voor een ieder persoonlijk. The only path to answer is walking it. Probeer dus zelf lekker uit, is nog leuker ook dan op een forum rondhangen waar iedereen het toch beter weet.

Chris Winsemius
6 januari 2010, 19:12
- materiaal (hout, hardware, elementen, potmeters)
- loonkosten (usa vs. korea/etc.)
- "merk" (VW is duurder dan Skoda ondanks bijna dezelfde materialen en [in dit geval] zelfs dezelfde fabrieken)

Net als bij Gibson zijn er ook goede/toffe Epi's te vinden. Probeer er gewoon zo veel mogelijk uit. Ondanks de elementen/etc. is de basis v/e elektrische gitaar ook hout en constructie en omdat hout 'n organisch materiaal is verschilt iedere plank, zelfs uit dezelfde boom.

macwilliams
6 januari 2010, 19:26
Het prijsverschil tov het verschil in kwaliteit is niet in verhouding. Wat dat betrefd is het veel te duur betaald voor een Gibson. Maar toch heb ik liever de Gibson dan de epiphone. Je moet het maar voor over hebben of niet.

Ik wel.

Koeloe
6 januari 2010, 19:32
Het laatste beetje kwaliteit uit een product wordt altijd te duur verkocht.

Maar test gewoon wat gitaren tot een bepaald budget en pak degene die je het best ligt.
Iemand een beetje een richting uit helpen kan altijd, maar uiteindelijk moet je je gear testen.

caliban
6 januari 2010, 19:52
Persoonlijk vind ik het prijsverschil wat groter dan het kwaliteitsverschil. Ik heb een 'echte' Les Paul (Standard btw), en zou deze niet snel wegdoen, het is gewoon een geweldig ding, maar het verschil met de epi die ik ooit had is niet gigantisch groot. Beetje merkgeil zijn mag vind ik

dutch.idiot
6 januari 2010, 20:15
- materiaal (hout, hardware, elementen, potmeters)
- loonkosten (usa vs. korea/etc.)
- "merk" (VW is duurder dan Skoda ondanks bijna dezelfde materialen en [in dit geval] zelfs dezelfde fabrieken)

Net als bij Gibson zijn er ook goede/toffe Epi's te vinden. Probeer er gewoon zo veel mogelijk uit. Ondanks de elementen/etc. is de basis v/e elektrische gitaar ook hout en constructie en omdat hout 'n organisch materiaal is verschilt iedere plank, zelfs uit dezelfde boom.

volkswagen en skoda hebben niet de zelfde fabrieken en zo hebben Gibson en Epiphone dat dus ook niet. Dat is dan ook meteen een van de oorzaken van het (voor mij te grote) kwaliteitsverschil. Het verschilt ook nog per model en in welke fabriek de Epiphone gemaakt is. In Quindao in China bijvoorbeeld staan ze er niet bekend om goede gitaren te maken (Epiphone). Alle Gibsons worden in de USA gemaakt met andere en kwalitatief betere onderdelen. (Andere topics staan er vol mee.)
Daarnaast mag je inderdaad ook wel een beetje merkgeil zijn.

Ik zou zelf dus voor een Gibson gaan (wat ik dus ook gedaan heb :p).

Maar vooral: testen!

geert1976
6 januari 2010, 20:36
- materiaal (hout, hardware, elementen, potmeters)
- loonkosten (usa vs. korea/etc.)
- "merk" (VW is duurder dan Skoda ondanks bijna dezelfde materialen en [in dit geval] zelfs dezelfde fabrieken)

Net als bij Gibson zijn er ook goede/toffe Epi's te vinden. Probeer er gewoon zo veel mogelijk uit. Ondanks de elementen/etc. is de basis v/e elektrische gitaar ook hout en constructie en omdat hout 'n organisch materiaal is verschilt iedere plank, zelfs uit dezelfde boom.

Echt een hele slechte vergelijking.

Een Gibson en een Epiphone zijn twee verschillende werelden, op alle fronten, Epi's worden absoluut niet van de zelfde kwaliteit hout gemaakt en de elektronica van een Gibson, inclusief de humbuckers komt uit USA zelf en is van veel betere kwaliteit dan de Chinese Epi's.

Jij doelt op multi batching van 1 en dezelfde fabrikant, maar die vlieger gaat absoluut niet op.

het kwaliteitsverschil tussen een Epi en een Gibson is duidelijk aanwezig, ok je betaald in verhouding teveel voor een Gibson, vanwege het naampje op de headstock, maar een Gibson is toch echt veel beter dan een Epi.

Indien je geen Gibson wilt kopen, vanwege de aanschafkosten, wat ik goed kan begrijpen, maar je wilt wel graag een kwalitatief goede Gibson kopie, raad ik je aan op zoek te gaan naar een goede Japanse kloon uit de 70er of 80er jaren, zoals Matsumoku's (duurdere ibanezen en Customs, Vantage, AriaproII), Kasuga, Elmaya, Burny, Greco Tokai of Fresher.

Kosten ook een paar knikkers maar dan krijg je wel goede kopie, waarbij wel aangetekend moet worden dat sommige exemplaren al dicht in de buurt komen van de goedkope Gibsons.

Quicksilver
6 januari 2010, 22:08
volkswagen en skoda hebben niet de zelfde fabrieken en zo hebben Gibson en Epiphone dat dus ook niet. Dat is dan ook meteen een van de oorzaken van het (voor mij te grote) kwaliteitsverschil. Het verschilt ook nog per model en in welke fabriek de Epiphone gemaakt is. In Quindao in China bijvoorbeeld staan ze er niet bekend om goede gitaren te maken (Epiphone). Alle Gibsons worden in de USA gemaakt met andere en kwalitatief betere onderdelen. (Andere topics staan er vol mee.)
Daarnaast mag je inderdaad ook wel een beetje merkgeil zijn.

Ik zou zelf dus voor een Gibson gaan (wat ik dus ook gedaan heb :p).

Maar vooral: testen!

Nooit in Autostadt geweest? Dat is dus wel zo (met eigen ogen gezien).

geert1976
6 januari 2010, 22:21
Nooit in Autostadt geweest? Dat is dus wel zo (met eigen ogen gezien).

Skoda is Tjechisch Kwikkie.

Epiphone is gewoon een badge van Gibson voor mensen met een klein budget (in verhouding tot Gibson) die her en der worden gemaakt door de fabrieken die het goedkoopste produceren niets meer, niets minder

Tim..
6 januari 2010, 22:30
Echt een hele slechte vergelijking.

Een Gibson en een Epiphone zijn twee verschillende werelden, op alle fronten, Epi's worden absoluut niet van de zelfde kwaliteit hout gemaakt en de elektronica van een Gibson, inclusief de humbuckers komt uit USA zelf en is van veel betere kwaliteit dan de Chinese Epi's.

*verhaal*


Dat zegt CW toch ook?

maar voor de topicstarter: gewoon zelf uitproberen, en voor jezelf beslissen of je het verschil genoeg vind om ervoor te betalen. Ik denk niet dat je hier een concreet antwoord zult krijgen behalve de zoveelste gibson/epi discussie :)

geert1976
6 januari 2010, 22:32
Dat zegt CW toch ook?

maar voor de topicstarter: gewoon zelf uitproberen, en voor jezelf beslissen of je het verschil genoeg vind om ervoor te betalen. Ik denk niet dat je hier een concreet antwoord zult krijgen behalve de zoveelste gibson/epi discussie :)

Ging om de nuance VW Skoda, waar DI ook naar refereerde

Jay75
6 januari 2010, 22:43
Het is ook maar hoe lang je al gitaar speelt en hoeveel andere gitaren je hebt geprobeerd.
Mijn eerste serieuze gitaar was een Epiphone LP ( 1100 gulden!! ) en die vond ik erg goed, nu veele jaren verder heb ik verschillende gibsons gehad, evenals epiphones en de Gibsons zijn gewoon wel betere gitaren, spelen fijner, klinken beter, maar toch moet je Epi echt niet onderschatten. Ik denk zelfs qua prijs kwaliteit dat je met een Epi beter zit, maar ik betaal het graag voor een echte ( oude ) Gibson :)

Chocola
6 januari 2010, 23:44
Nooit in Autostadt geweest? Dat is dus wel zo (met eigen ogen gezien).

Idd dezelfde fabrieken (namelijk allemaal van eigenaar Volkswagen) maar niet dezelfde fabrieken qua productie. Skoda is geproduceerd in Tjechië, India en Azië.Autostadt is een gebouw van Volkswagen waar geproduceerde modellen instaan van Volkswagen, maar ze hebben 20 fabrieken ofzo ;).

Voor de mensen die echt auto's willen vergelijken met gitaren maar er blijkbaar toch nog wat moeite mee hebben:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Volkswagen_Group_factories
Overigens zijn nieuwe skoda's gewoon Volkswagens. Onderstel, motor en techniek is allemaal volkswagen.

@TS: er zijn hele goede Epi's. Ook Epi's die akelig dichtij een Gibson in de buurt komen. Ook (vooral Chinese) epi's die akelig dicht in de buurt komen van een starterskit die je krijgt bij 3 zegels bij de blokker ;). Probeer er gewoon erg veel, een Gibson LP Studio is echt niet super goed ofzo. Ik durf best te claimen dat sommige oude Japanse of Koreaanse kopieën beter zijn dan huidige Gibby Studio's :). Probeer het zelf en kies wat jou bevalt!

dutch.idiot
6 januari 2010, 23:55
Nooit in Autostadt geweest? Dat is dus wel zo (met eigen ogen gezien).

Dit is redelijk off-topic maar toch: autostadt is een gecombineerde maar in Tsjechie zit bijvoorbeeld ook een aparte skoda-fabriek (en volgens mij meer) zelf gezien en er bestaan ook nog fabrieken van alleen vw.
Eigenlijk is het ook niet te vergelijken maar ja :p.

dutch.idiot
7 januari 2010, 00:02
Idd dezelfde fabrieken (namelijk allemaal van eigenaar Volkswagen) maar niet dezelfde fabrieken qua productie. Skoda is geproduceerd in Tjechië, India en Azië.Autostadt is een gebouw van Volkswagen waar geproduceerde modellen instaan van Volkswagen, maar ze hebben 20 fabrieken ofzo ;).

Voor de mensen die echt auto's willen vergelijken met gitaren maar er blijkbaar toch nog wat moeite mee hebben:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Volkswagen_Group_factories
Overigens zijn nieuwe skoda's gewoon Volkswagens. Onderstel, motor en techniek is allemaal volkswagen.

@TS: er zijn hele goede Epi's. Ook Epi's die akelig dichtij een Gibson in de buurt komen. Ook (vooral Chinese) epi's die akelig dicht in de buurt komen van een starterskit die je krijgt bij 3 zegels bij de blokker ;). Probeer er gewoon erg veel, een Gibson LP Studio is echt niet super goed ofzo. Ik durf best te claimen dat sommige oude Japanse of Koreaanse kopieën beter zijn dan huidige Gibby Studio's :). Probeer het zelf en kies wat jou bevalt!

You got it!

(De studio's verschillen natuurlijk ook per exemplaar er zijn er zelfs die gevaarlijk dicht bij de kwaliteit van sommige standards komen.)

geert1976
7 januari 2010, 00:04
Idd dezelfde fabrieken (namelijk allemaal van eigenaar Volkswagen) maar niet dezelfde fabrieken qua productie. Skoda is geproduceerd in Tjechië, India en Azië.Autostadt is een gebouw van Volkswagen waar geproduceerde modellen instaan van Volkswagen, maar ze hebben 20 fabrieken ofzo ;).

Voor de mensen die echt auto's willen vergelijken met gitaren maar er blijkbaar toch nog wat moeite mee hebben:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Volkswagen_Group_factories
Overigens zijn nieuwe skoda's gewoon Volkswagens. Onderstel, motor en techniek is allemaal volkswagen.

@TS: er zijn hele goede Epi's. Ook Epi's die akelig dichtij een Gibson in de buurt komen. Ook (vooral Chinese) epi's die akelig dicht in de buurt komen van een starterskit die je krijgt bij 3 zegels bij de blokker ;). Probeer er gewoon erg veel, een Gibson LP Studio is echt niet super goed ofzo. Ik durf best te claimen dat sommige oude Japanse of Koreaanse kopieën beter zijn dan huidige Gibby Studio's :). Probeer het zelf en kies wat jou bevalt!

Yep, Matsumoku Epi's komen in de buurt evenals meerdere Matsumoku's met de groten meekonden en daar weet resonare alles van;)

Arjan12
7 januari 2010, 00:20
You got it!

(De studio's verschillen natuurlijk ook per exemplaar er zijn er zelfs die gevaarlijk dicht bij de kwaliteit van sommige standards komen.)

Is dat zo omdat sommige standards erg slecht zijn, of omdat sommige studios erg goed zijn?

dutch.idiot
7 januari 2010, 00:31
Is dat zo omdat sommige standards erg slecht zijn, of omdat sommige studios erg goed zijn?

Kan allebei, als je maar zoekt :)

nickofzo
7 januari 2010, 01:09
ik vind epiphones wel wat te kort schieten in hun hoog en laag vergeleken met de gibsons :lp:

of je bent iemand die met alles gewoon vol open speelt...:makeup:

ieder voor zich natuurlijk

Midwolda
7 januari 2010, 06:54
Hier hangen ze ook allemaal aan de muur: USA Gibson's, MiK en MiJ Epiphones, en Japanse LP-kopieën.
Nou ben ik niet echt merkgeil, en niet op zoek naar een specifiek geluid, en ik geef niet echt
om bindings en flame-tops en sunbursts en dat soort nutteloze verfraaiïngen..
Wat ik wel belangrijk vind is materiaalgebruik, bouwkwaliteit, afwerking, bespeelbaarheid en mojo.
Bijna alle gitaren zijn van eind zeventiger jaren, ik heb daar iets mee (m'n jeugd waarschijnlijk... ).
De Gibsons staan bij mij bovenaan, dat is meest toe te schrijven aan de mojo en de bespeelbaarheid.
Ik beschouw m'n Epiphone Sheraton II als m'n "mooiste" gitaar, die heeft gewoon de killer-looks.
De categorie Bouwkwaliteit en Afwerking wordt gewonnen door een The Kasuga.
Met andere woorden: als je iets zoekt in een gitaar, zoek dat dan niet in een merk.
Er zijn Epiphones die beter zijn dan Gibsons, net zoals er Squiers bestaan die beter zijn dan Fenders.
Iedere gitaar heeft wel iets. Het is maar net de vraag of jij daarnaar op zoek bent. ;)

jules
7 januari 2010, 09:03
tja mijn ondervindingen zijn dat als je op een gibson speelt, je echt heel duidelijk het verschil merkt hoor.

Ik had een epiphone standard en een studio gothic, leuk om mee te beginnen maar zodra je een gibson in je handen hebt weet, voel , en hoor je het meteen en kom je er daarna achter dat je al een uur aan eht spelen bent . NIets verkeerds over epiphone maar het komt wat mij betreft niet in de buurt van gibson. Ik zou zeggen ga opzoek naar een leuke gibson lp studio op Marktplaats of zo daar ga je echt meer plezier van hebben dan een nieuwe lp.

Trouwens dit is geen reactie tegen epiphone hoor, helemaal niet, maar je hebt nou eenmaal altijd baas boven baas, wil je toch nieuw kijk dan ook een snaar de lp moedelen van bijvoorbeeld cort of zo?

kuk
7 januari 2010, 09:33
Al conservatorium-student wilde ik een jazzbak aanschaffen.
Als alternatief voor een Gibson ES 175 heb ik een Epi ES 175 gekocht.
Misschien "made in Indonasia" maar de kwaliteit is super en....het schilt enkele(000) euro's....

a.c.
7 januari 2010, 09:36
ik zou willen dat ik meteen had gespaard voor een gibson en nooit al die epiphones had gekocht. Het blijft tobben, al heb ik nog steeds een fijne epiphone riviera en es295.

terrasbeest
7 januari 2010, 09:41
Een goeie gitarist op een Epi klinkt beter dan een slechte gitarist op een Gibson.
Maw verwacht geen wonderen door een hoop geld uit te geven.

macwilliams
7 januari 2010, 10:04
Een goeie gitarist op een Epi klinkt beter dan een slechte gitarist op een Gibson.
Maw verwacht geen wonderen door een hoop geld uit te geven.

Ben nu weer een illusie armer. :,(

terrasbeest
7 januari 2010, 10:12
Ben nu weer een illusie armer. :,(

Je mag gitaren best cool vinden hoor:grouphug:

Ibanez666
7 januari 2010, 10:43
Een goeie gitarist op een Epi klinkt beter dan een slechte gitarist op een Gibson.
Maw verwacht geen wonderen door een hoop geld uit te geven.

Daar zit een kern van waarheid in, maar Schumacher wordt ook weer geen kampioen in een Renault Twingo.

Chocola
7 januari 2010, 11:24
Ben nu weer een illusie armer. :,(

Haha lol. Weest gerust, de looks van een Gibby maken dat weer goed :cheerup:.

Chocola
7 januari 2010, 11:24
Daar zit een kern van waarheid in, maar Schumacher wordt ook weer geen kampioen in een Renault Twingo.

Maar in een formule 1 auto van renault wellicht wel ;).

Daan_B
7 januari 2010, 11:25
Misschien is een andere uitleg handiger:

Epiphone: Redelijke kwaliteit, goeie prijs.
Soms wat afwerkings foutjes, gebruikte materialen zijn opzich prima, soms moet je een potmeretje of iets vervangen. Les Paul klinkt als een Les Paul, natuurlijk geen Gibson geluid maar het klinkt als LP, zelfde met SG's, hollows.

Gibson: Super kwaliteit, ontzettend duur.
Mooi afgewerkt (Op uitzonderingen na!) en natuurlijk van de beste spullen gemaakt. Gibson gaat overal wat dieper op in, die hebben geen 3 soorten Les Pauls, maar wel tientallen, die allemaal iets hebben waardoor ze anders klinken dan hun broertjes.

Epiphone: voor als je een goed gitaartje zoekt tot 500/600, niet verwachten dat het een wereldbak is maar spelen en klinken doen ze zeker!

Gibson: als je centen hebt en zekerheid wilt de perfecte gitaar, als je die centen niet hebt zou ik gewoon voor Epiphone gaan hoor. Heb zelf tenslotte 2 USA Fenders gehad, waren niet geweldig naar mijn mening, heb nu een chineze Epi die bijna net zo goed is. Alleen wat minder mooi afgewerkt;)..

Arjan12
7 januari 2010, 11:32
Globaal hoort dat inderdaad waar te zijn, maar als ik de kenners hier mag geloven rollen er bij Gibson ook nogal vaal klotegitaren van de band.

Of dit waar is? Geen idee, maar van het handjevol Gibsons dat ik heb gezien en bespeeld zaten er wel een paar exemplaren tussen die matig waren afgewerkt (ik geloof dat het LP studio's waren).

Ibanez666
7 januari 2010, 11:33
Gibson: als je centen hebt en zekerheid wilt de perfecte gitaar,


hmmm, ik lees anders om de haverklap dat de pickups er meteen uitgehaald worden en vervangen worden...dus allemaal perfect nope...
Ik moet zeggen dat ik er een aantal in handen heb gehad die voor mij zeker perfect waren. Maar heb er ook wel eens drie achter elkaar geprobeerd die ik snel weer terug hing..

Arjan12
7 januari 2010, 11:36
hmmm, ik lees anders om de haverklap dat de pickups er meteen uitgehaald worden en vervangen worden...dus allemaal perfect nope...
Ik moet zeggen dat ik er een aantal in handen heb gehad die voor mij zeker perfect waren. Maar heb er ook wel eens drie achter elkaar geprobeerd die ik snel weer terug hing..

Waar lag dat dan aan? Wat het niet 'jouw' gitaar of waren het redenen die voor iedereen kunnen gelden zoals slechte afwerking?

blademan
7 januari 2010, 11:40
afwerking bij Gibson dik in orde???? No way. Ik heb de Les Paul Studio van de andere gitarist in de band eens bekeken toen hij hem net een week had (nieuw gekocht), en de afwerking was op z'n zachtst gezegd erg matig. De gemiddelde gitaar uit de betere Koreaanse gitaarfabrieken is qua afwerking beter!! Dus wat dat betreft ben ik het niet eens met Daan_B.

a.c.
7 januari 2010, 11:42
echt klotegibsons heb ik nog nooit gezien. Soms zijn er inderdaad wat smetjes op de kwaliteit zoals halzen die niet lekker af te stellen zijn of slecht uitgevijlde topkammen.
Als je het echt wil vergelijken vind ik dat koreaanse epiphones over het algemeen net zo consistent in kwaliteit zijn als gibsons.
Het verschil tussen bijvoorbeeld een 56 gibson les paul goldtop en een 56 epiphone les paul goldtop is echter echt enorm en het verschil in prijs wat mij betreft waard.

Ibanez666
7 januari 2010, 11:46
Waar lag dat dan aan? Wat het niet 'jouw' gitaar of waren het redenen die voor iedereen kunnen gelden zoals slechte afwerking?

Ze voelden voor mij gewoon niet prettig aan. Had misschien ook wel iets met het verwachtingspatroon te maken. Afwerking boeit me niet eens zo, hij moet lekker spelen en klinken.

Chocola
7 januari 2010, 12:09
Waar lag dat dan aan? Wat het niet 'jouw' gitaar of waren het redenen die voor iedereen kunnen gelden zoals slechte afwerking?

Gibsons vallen toch wel vies tegen hoor zo nu en dan. Vooral die Studio's zijn niet echt super tegenwoordig. Ik zie ze regelmatig met slecht uitgevijlde topkammen, pots die niet super vast zitten, moeilijk afstellen, frets zijn soms niet super goed. Ook Standards zijn niet altijd super, Customs zie ik wat minder vaak en bespeel ik minder (vallen ook sowieso al wat buiten mijn prijsklasse).

En iemand zei: beste onderdelen, perfecte gitaar. Daar kan ik heel simpel op reageren: hooguit voor jou, maar voor de rest is dit één grote droom. De onderdelen die Gibson gebruikt zijn vaak goed, maar echt niet de beste en laat staan perfect.

Ook zei iemand dat een Chinese Epiphone net zo goed was als een USA Fender... Ik vraag me ten eerste af hoe je dat hebt vergeleken en ten tweede vraag ik me af of dat wel echt zo is (als je ze al vergelijkt). Je kunt wel stellen dat je die Epi beter vind omdat het beter bij jouw smaak past, of speelstijl.

Overigens, de discussie is dan wel Epi vs Gibby maar... Er zijn wellicht niet extreem veel Gibson LP clones die beter dan of gelijk zijn aan een Gibson (zijn er genoeg, maar niet in overvloed) maar er zijn wel erg veel gitaren (nieuw en tweedehands) die beter zijn dan Epi's (vooral beter dan de Chinese Epi's :p). Er zit tussen nieuwe Epi's en nieuwe Gibsons een groot grijs gebied met veel LP modellen die er tussenin hangen. Uitzonderingen daargelaten dan dus (slechte gibby's, goede epi's).

Er zijn betere LP modellen voor minder geld dan een Epi te vinden (vooral tweedehands), daar staat dan alleen geen Epiphone op, maar bijvoorbeeld Ibanez, El Maya, Matsumoku e.d.

Gewoon veel proberen en goed zoeken, op den duur vind je echt wel iets leuks.

edit: overigens vind ik het erg jammer dat Studio's niet super goed zijn want ik vind het de mooiste LP modellen. Lekker basic, geen toeters en bellen. Jammer dan kwaliteit gepaard gaat met toeters en bellen vaak :P.

Daan_B
7 januari 2010, 12:49
Al aangepast mensen, take it easy!:hippie:

J.G.
7 januari 2010, 12:53
Waarom vastpinnen op een epiphone, probeer misschien ook eens een ander merk uit, zoals een vintage V100 of een london city dakota, daar zitten ook pareltjes tussen.

geert1976
7 januari 2010, 12:57
Gibsons vallen toch wel vies tegen hoor zo nu en dan. Vooral die Studio's zijn niet echt super tegenwoordig. Ik zie ze regelmatig met slecht uitgevijlde topkammen, pots die niet super vast zitten, moeilijk afstellen, frets zijn soms niet super goed. Ook Standards zijn niet altijd super, Customs zie ik wat minder vaak en bespeel ik minder (vallen ook sowieso al wat buiten mijn prijsklasse).

En iemand zei: beste onderdelen, perfecte gitaar. Daar kan ik heel simpel op reageren: hooguit voor jou, maar voor de rest is dit één grote droom. De onderdelen die Gibson gebruikt zijn vaak goed, maar echt niet de beste en laat staan perfect.

Ook zei iemand dat een Chinese Epiphone net zo goed was als een USA Fender... Ik vraag me ten eerste af hoe je dat hebt vergeleken en ten tweede vraag ik me af of dat wel echt zo is (als je ze al vergelijkt). Je kunt wel stellen dat je die Epi beter vind omdat het beter bij jouw smaak past, of speelstijl.

Overigens, de discussie is dan wel Epi vs Gibby maar... Er zijn wellicht niet extreem veel Gibson LP clones die beter dan of gelijk zijn aan een Gibson (zijn er genoeg, maar niet in overvloed) maar er zijn wel erg veel gitaren (nieuw en tweedehands) die beter zijn dan Epi's (vooral beter dan de Chinese Epi's :p). Er zit tussen nieuwe Epi's en nieuwe Gibsons een groot grijs gebied met veel LP modellen die er tussenin hangen. Uitzonderingen daargelaten dan dus (slechte gibby's, goede epi's).

Er zijn betere LP modellen voor minder geld dan een Epi te vinden (vooral tweedehands), daar staat dan alleen geen Epiphone op, maar bijvoorbeeld Ibanez, El Maya, Matsumoku e.d.

Gewoon veel proberen en goed zoeken, op den duur vind je echt wel iets leuks.

edit: overigens vind ik het erg jammer dat Studio's niet super goed zijn want ik vind het de mooiste LP modellen. Lekker basic, geen toeters en bellen. Jammer dan kwaliteit gepaard gaat met toeters en bellen vaak :P.

Ik vind het jammer dat deze discussie weer leidt tot Gibson bashen, Gibson maakt nog steeds goede gitaren, ik heb zelf een tijdje geleden een SG faded gekocht en dat is gewoon een goed afgewerkte gitaar, zo-ook een 2 tal Gibson Melodymakers gekocht en die zijn ook gewoon goed.

Vergeet niet dat topkammen, fretten zetten handwerk is en dat daar enig verschil in kan zitten, zowel bij de goedkope als de duurdere merken er zullen ongetwijfeld Fenders zijn waar ook eea op valt aan te merken en zo zullen er bij elk merk gitaren tussen zitten die niet 100% zijn, dat heb je nu eenmaal met handwerk.

In Japan zijn inderdaad gitaren gemaakt die de "echte merken" heel dicht naderden, maar deze gitaren worden vaak door echte kenners ook gewaardeerd en zijn in aanschaf vaak ook duurder dan een goedkope gitaar en soms zelfs bijna net zo duur als het origineel.

Om nog even terug te komen op goede Epi's: de enige Epi's die in de buurt kwamen van de Gibsons, waren de Japanse Epi's die door matsumoku zijn gemaakt en de latere Epi's uit Korea waren erg goed, maar hadden niet het niveau van de Japanse versies, om over de Chinese maar te zwijgen

Pepe
7 januari 2010, 12:59
Het verschil tussen bijvoorbeeld een 56 gibson les paul goldtop en een 56 epiphone les paul goldtop is echter echt enorm en het verschil in prijs wat mij betreft waard.

Ja, als dat een historic of VOS is, ja, dan snap je precies waar dat prijsverschil in gaat zitten.

Als ik de CS 330 vergelijk met de koreaanse Casino dan zie ik dat prijsverschil al een stuk minder, dat gaat voor een heel groot deel in merk en lonen zitten.

Ik snap dit soort vragen niet, heb je het geld er voor, dan koop je de betere en zo niet, dan de budget Aziaat en daar is het precies voor bedoeld. Als je maar een paar honder euro te besteden hebt, waarom dan advies vragen voor iets wat je toch niet kan kopen?
Andersom zie je nooit http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon10.gif

Arjan12
7 januari 2010, 13:02
Ik vind het jammer dat deze discussie weer leidt tot Gibson bashen, Gibson maakt nog steeds goede gitaren, ik heb zelf een tijdje geleden een SG faded gekocht en dat is gewoon een goed afgewerkte gitaar, zo-ook een 2 tal Gibson Melodymakers gekocht en die zijn ook gewoon goed.

Ik heb eergisteren op een SG Standard Heritage gespeeld, en daar was helemaal niks mis mee qua afwerking. Wat betreft geluid doe ik geen uitspraken, daar heb ik te weinig SG's voor bespeeld. Ik vond 'm lekker rauw en donker klinken in ieder geval. Wat me wel opviel: hij was een stuk zwaarder dan de LP Standard die ernaast hing. Ik houd daar wel van, sommige mensen vinden zo'n zwaar ding niks.

geert1976
7 januari 2010, 13:05
Ik heb eergisteren op een SG Standard Heritage gespeeld, en daar was helemaal niks mis mee qua afwerking. Wat betreft geluid doe ik geen uitspraken, daar heb ik te weinig SG's voor bespeeld. Ik vond 'm lekker rauw en donker klinken in ieder geval. Wat me wel opviel: hij was een stuk zwaarder dan de LP Standard die ernaast hing. Ik houd daar wel van, sommige mensen vinden zo'n zwaar ding niks.

Precies, geen een gitaar is feilloos en als je bij de duurdere merken met nauw oog gaat kijken, vind je altijd wel iets ook bij Fenders, Music Man, PRS noem maar op, het is en blijft bij de duurdere merken veel handwerk en mensen zijn nu eenmaal geen robots

Daan_B
7 januari 2010, 13:08
Ook zei iemand dat een Chinese Epiphone net zo goed was als een USA Fender... Ik vraag me ten eerste af hoe je dat hebt vergeleken en ten tweede vraag ik me af of dat wel echt zo is (als je ze al vergelijkt). Je kunt wel stellen dat je die Epi beter vind omdat het beter bij jouw smaak past, of speelstijl.

Ja dat was ik, leer eens lezen:


Heb zelf tenslotte 2 USA Fenders gehad, waren niet geweldig naar mijn mening, heb nu een chineze Epi die bijna net zo goed is. Alleen wat minder mooi afgewerkt;)..


Ik heb 'vergeleken' door de gitaren zelf in bezit te hebben gehad voor ruim een half jaar.

Wat minder vond aan de Std USA:
Heeele dikke laklaag, resoneert als een krant..
Pickups vond ik waardeloos voor een 1100 euro gitaar.

Bovendien is de prijs kwaliteit verhouding véééél beter bij Epiphone, behalve dat die Fender 'made in USA' is, slelt ie geen ruk voor in zijn prijsklasse..

Dan rest mij te vragen: Heb JIJ ze wel eens vergeleken?

terrasbeest
7 januari 2010, 13:10
Daar zit een kern van waarheid in, maar Schumacher wordt ook weer geen kampioen in een Renault Twingo.

Nee, maar Schumacher rijdt jou in eender welke auto naar huis.

Ik ben niet de grootste gitarist, maar ik heb aan beginners goedkopere gitaren helpen verkopen door een paar mooie dingen te demonstreren.Tot grote opluchting van de meegekomen papa of opa , die het geld beheerden, en van de zaak die toch geen high end had.Mijn gitaren werden altijd gratis afgesteld en versterkers gratis hersteld:cooler:

Mooi hoor, kleine winkeltjes.

Ibanez666
7 januari 2010, 13:27
Nee, maar Schumacher rijdt jou in eender welke auto naar huis.




Nee vast niet, hij in een lada en ik in een M3, ga ik echt wel winnen hoor!

terrasbeest
7 januari 2010, 13:31
Nee vast niet, hij in een lada en ik in een M3, ga ik echt wel winnen hoor!

Toch wel hoor.OK, op een zondagmorgen bij goed weer op de snelweg maak je een kans.
Maar hadden we het niet over gitaren....die hebben allemaal evenveel PK's.

Ibanez666
7 januari 2010, 13:47
Toch wel hoor.OK, op een zondagmorgen bij goed weer op de snelweg maak je een kans.
Maar hadden we het niet over gitaren....die hebben allemaal evenveel PK's.

Mijn opmerking had ook te maken met gitaren in eerste instantie :)

Maar een knap en goed gitaartje komt eenieders spel wel ten goede denk ik.

jules
7 januari 2010, 13:50
Ik heb een Gibson studio, tis een suprefijne gitaar alhoewel hij nu wel een beetje begint te slijten, niet qua spelen maar wel de lak en zo, en tweedehands zijn ze toch zo duur niet, ik zou zeker voor een tweedehandsje zoeken,

terrasbeest
7 januari 2010, 13:51
Mijn opmerking had ook te maken met gitaren in eerste instantie :)

Maar een knap en goed gitaartje komt eenieders spel wel ten goede denk ik.
Maar van een ezel maak je geen racepaard door er een jockey op te laten zitten.

jules
7 januari 2010, 13:58
ja maar hij kan er wel een stuk harder van lopen

Ibanez666
7 januari 2010, 14:18
Maar van een ezel maak je geen racepaard door er een jockey op te laten zitten.

wel een leuk script voor een kinderfilm :)

terrasbeest
7 januari 2010, 14:20
LOL. Hélemaal on-topic, hoor.

Ibanez666
7 januari 2010, 14:28
LOL. Hélemaal on-topic, hoor.

Hou op dan! :)

Ik snap sowieso niet wat ik hier doe, heb geen epi en geen Gibson

terrasbeest
7 januari 2010, 14:29
Hou op dan! :)

Ik snap sowieso niet wat ik hier doe, heb geen epi en geen Gibson

Ik deel mijn ervaring.

Chocola
7 januari 2010, 15:01
Ja dat was ik, leer eens lezen:




Ik heb 'vergeleken' door de gitaren zelf in bezit te hebben gehad voor ruim een half jaar.

Wat minder vond aan de Std USA:
Heeele dikke laklaag, resoneert als een krant..
Pickups vond ik waardeloos voor een 1100 euro gitaar.

Bovendien is de prijs kwaliteit verhouding véééél beter bij Epiphone, behalve dat die Fender 'made in USA' is, slelt ie geen ruk voor in zijn prijsklasse..

Dan rest mij te vragen: Heb JIJ ze wel eens vergeleken?

Het ging er mij om dat ik niet snap hoe je het hebt vergeleken. Als ik namelijk een Fender USA in mijn handen heb, en daarna een Epiphone denk ik: Hmmm, allebei andere gitaren, vrijwel niet te vergelijken. Jij zegt bijna net zo goed, maar hoe vergelijk je nou een strat met een les paul? Op afwerking? Op sound? Op speelbaarheid? Allerlei factoren die niet zozeer vergelijkbaar zijn naar mijn mening :). Daarom zei ik dat ik het betwijfelde of het zo was, hooguit voor jou zo ;). Jij vind het namelijk bijvoorbeeld lekkerder spelen ofzo. Ik zou mijn strat in ieder geval nooit vergelijken met mijn les paul, maar dat kan natuurlijk aan mij liggen.

Mitch
7 januari 2010, 15:07
Hallo, via de zoekfunctie heb ik dit topic niet kunnen vinden en daarom start ik hem op.
Je kan ook zoeken op zoektermen binnen de topic titel. Deze discussie wordt zo ongeveer drie keer per jaar gevoerd en is elke keer even voorspelbaar.

Voor de rest is alles al wel weer gezegd geloof ik. Laat ik daaraan toevoegen dat ik toevallig gisteren weer eens een Epi LP in mijn handen heb gehad en dat ik het kreng verschrikkelijk vond spelen. De hele vorm van de hals, ik vond het helemaal niks. 's Avonds weer op mijn Gibson gespeeld en wat was dat een verademing zeg... Ja natuurlijk, 3 keer zo duur maar wat is -ie het waard geweest!

Ibanez666
7 januari 2010, 15:10
Je kan ook zoeken op zoektermen binnen de topic titel. Deze discussie wordt zo ongeveer drie keer per jaar gevoerd en is elke keer even voorspelbaar.

Voor de rest is alles al wel weer gezegd geloof ik. Laat ik daaraan toevoegen dat ik toevallig gisteren weer eens een Epi LP in mijn handen heb gehad en dat ik het kreng verschrikkelijk vond spelen. De hele vorm van de hals, ik vond het helemaal niks. 's Avonds weer op mijn Gibson gespeeld en wat was dat een verademing zeg... Ja natuurlijk, 3 keer zo duur maar wat is -ie het waard geweest!

Tis alleen niet helemaal eerlijk om je eigen gitaar zo te vergelijken met een gitaar je zomaar een keer in handen hebt. Tenminste, mijn ervaring is dat een gitaar ook moet wennen en lekkerder aan gaat voelen als je hem langer hebt. Neemt niet weg dat een goede gitaar, ook als je hem net in handen hebt, meestal al een stuk beter aan zal voelen dan een crap gitaar.
....en je hebt je eigen gitaar natuurlijk zo afgesteld als je wilt..

Mitch
7 januari 2010, 15:18
De afstelling op de Epiphone was prima. Verdient een compliment overigens, ik weet niet of het aan de winkel lag (F'back R'dam) of deimporteur maar hij was prima afgesteld.
Verder heb ik nu vijf gitaren met allemaal een totaal ander halsprofiel, andere toets radius en zowel vintage als medium frets en ja, da's altijd even wennen. Maar dit wende gewoon niet. Forumlid Marc O, die bij me was, was het daar van harte mee eens...

Ibanez666
7 januari 2010, 15:43
De afstelling op de Epiphone was prima. Verdient een compliment overigens, ik weet niet of het aan de winkel lag (F'back R'dam) of deimporteur maar hij was prima afgesteld.
Verder heb ik nu vijf gitaren met allemaal een totaal ander halsprofiel, andere toets radius en zowel vintage als medium frets en ja, da's altijd even wennen. Maar dit wende gewoon niet. Forumlid Marc O, die bij me was, was het daar van harte mee eens...

Het kan natuurlijk ook een crap epi geweest zijn, ik heb er natuurlijk niet voor niets geeneen :)

Rom
9 januari 2010, 13:05
Ik heb een epiphone plus top. En het verschil zit hem denk ik vooral in de kwaliteits controle en het materiaal.

Epi's zijn in de regel prima, maar afstelling laat nog welleens te wensen over. Klevende topkammen zijn eerder regel dan uitzondering. Bij mij is dat verholpen. Gekocht bij Max guitar in den haag. Hij zou afgesteld zijn, maar ben terug gegaan. De intonatie was ruk en topkam kleefde. Ook zat 1 fret net helemaal diep genoeg. Eerste 2 dingen werden keurig verholpen. Fret moest ik neit overklagen want ik kon niet beter verwachten bij een Epi zij de baas aldaar. Die heb ik er later met zon speciaal hamertje zelf dieper in geramd. Speelt top nu. Maar ik denk dat er bij epi bespaart is op de kwaliteits controle.

Verder is een plus top dikke onzin. Er zit een fineer (lees: dun laagje mooi hout er op gelijmd) achter en voor kant op de body. Das gelijk een punt waarom de Gibsons veel duurder zijn. Daar zit meen ik een massieve top op.

Elementen van de Epi zijn ok, maar niet meer dan dat. Zijn wat doffig. Kun je op termijn vervangen.

Ben als het om een budget LP gaat erg gecharmeerd van de vintage lijn. Maar ik klaag zeker niet over mijn epi. Gewoon een prima gitaar. Wil je de top dan moet je verder zoeken. Wil je iets goed dan kan een epi, maar koop hem in een zaak waar ze goede service bieden en een eigen gitaartechneut hebben lopen. Voor afstelling en topkam.

Arjan12
9 januari 2010, 13:24
Zo'n klevende topkam, daarmee bedoel je een 'ping' mee die de snaren maken als je de gitaar stemt?

Van de week op een Gibson LP BFG, een Gibson SG Heritage en een Gibson LP gespeeld, ze hadden het alle drie. De SG had het bij de drie hoogste snaren, de LP Standard bij de G en de B-snaar en de BFG had het zo erg dat ik de A-snaar niet gestemd kreeg...

Rom
9 januari 2010, 15:36
Ja dat bedoel ik. Die ook? Boeiend

rijsberman
9 januari 2010, 16:03
En de korte termijn oplossing is om ff met een potlood in de groef in de topkam te krassen. Het grafiet dat er dan zit smeert. Werkt prima.

Arjan12
9 januari 2010, 16:12
En de korte termijn oplossing is om ff met een potlood in de groef in de topkam te krassen. Het grafiet dat er dan zit smeert. Werkt prima.

Klopt, of gewoon iets verder uitvijlen. Zoiets maakt zo'n gitaar natuurlijk ook niet slecht, maar ik ben wel van mening dat dat soort dingen niet voor mogen komen bij gitaren van meer dan 1100 euro. En dan maakt het weinig uit of er Fender, Gibson of PRS op de kop staat.

geert1976
9 januari 2010, 16:20
Klopt, of gewoon iets verder uitvijlen. Zoiets maakt zo'n gitaar natuurlijk ook niet slecht, maar ik ben wel van mening dat dat soort dingen niet voor mogen komen bij gitaren van meer dan 1100 euro. En dan maakt het weinig uit of er Fender, Gibson of PRS op de kop staat.

ja maar een plastic topkammetje van Epiphone vergelijken met die van een Gibson is zo stupiede als wat en kan bij elke gitaar voorkomen.

En niet elke gitaarwinkel doet er fatsoenlijke snaren op en als een gitaar al tijden hangt met dezelfde snaren stemt die ook niet fijn meer, vooral als ze al sterk gecorrodeerd zijn, dan zijn ze zo stroef als wat.

Ik word er een beetje flauw van om appels met peren te vergelijken.

Rom
9 januari 2010, 17:05
@ geert "ja maar een plastic topkammetje van Epiphone vergelijken met die van een Gibson is zo stupiede als wat en kan bij elke gitaar voorkomen."

Volgens mij vergelijk ik de topkammen niet(ook een plastic kam hoeft niet te kleven), maar de afwerk kwaliteit. En ja het kan bij alle gitaren voorkomen, alleen denk ik dat het bij epiphone (het komt immers bij deze gitaren naar verhouding heel veel voor) het gevolg is van een minder goede kwaliteits controle en afwerking.

Het het spijt me oprecht dat jij flauw wordt van appels met peren vergelijken. Je zult wel een doorgewinterde groetenboer zijn. ;)

Mitch
9 januari 2010, 17:09
Ik vond het sowieso niet zo'n goeie vergelijking aangezien Gibson jarenlang erg selchte topkammen heeft gebruikt op zijn gitaren. :makeup:

geert1976
9 januari 2010, 17:22
ach ja en bij 70's Fenders krijg je na een aantal jaren gratis een roterende hals en bij de nieuwe krijg je een neckpocked met plectrum insteek vakjes:makeup:

Mitch
9 januari 2010, 17:33
Ghehe... de Gibson Sonex LP van mijn maat had, afgezien van een gebroken halspen, tussen de hals en de body nog een complete enveloppenstandaard. Reuze handig voor op tafel :D

geert1976
9 januari 2010, 17:47
Ghehe... de Gibson Sonex LP van mijn maat had, afgezien van een gebroken halspen, tussen de hals en de body nog een complete enveloppenstandaard. Reuze handig voor op tafel :D

precies elke gitaarmerk heeft z'n ups en downs en toch kopen we ze graag;)

Rom
9 januari 2010, 18:25
Ik vond het sowieso niet zo'n goeie vergelijking aangezien Gibson jarenlang erg selchte topkammen heeft gebruikt op zijn gitaren. :makeup:

Ik heb helaas niet elke jaargang in mijn handen gehad ;-)...en meer een stratliefhebber...dus eigenlijk moet je naar mij sowieso niet luisteren.....:soinnocent:

nickofzo
9 januari 2010, 19:57
"Appels vs Peren"

berkayb
9 januari 2010, 20:53
"Appels vs Peren"

meh, zo'n groot verschil vind ik het ook weer niet hoar? :dontgeti:

Arjan12
10 januari 2010, 14:35
Ik vond het sowieso niet zo'n goeie vergelijking aangezien Gibson jarenlang erg selchte topkammen heeft gebruikt op zijn gitaren. :makeup:

Volgens mij was het niet zozeer een vergelijking, eerder een constatering. En met de constatering dat dergelijke zaken beter moeten bij gitaren van meer dan 1000 euro is niemand het oneens denk ik? En dat geldt natuurlijk ook voor Fenders met slecht passende neckpockets...

wrvh
10 januari 2010, 14:50
Ik vind dat het ook bij goedkopere gitaren beter moet. Als ik voor 6 euro een GraphTech topkammetje kan aanschaffen dan zie ik geen enkele reden waarom ze zo'n ding niet standaard op een Epi kunnen zetten. 350 of 356 euro maakt dan ook weinig uit.

Aan de andere kant, dan kan je dat wel van elk onderdeel zeggen ;)

Braindead
10 januari 2010, 14:58
Inderdaad. het zijn wel dat soort kleine bedragen die allemaal opgeteld toch de lage prijs van epiphone aan gaan tasten. Want wat doe je dan met potmeters bijvoorbeeld? Een iets betere potmeter gaat ook niet om een astronomisch bedrag maar het tikt wel allemaal aan op de eindprijs. Een epiphone is gewoon geen Gibson. Er zijn mensen die zeggen dat een goede epiphone soms beter is dan een slechte (maandagmorgenmodel) Gibson maar dat is volgens mij niet mogelijk. Tuurlijk kan de afwerkeing van dat ene model net ff heel netjes zijn maar er is gewoon bespaard op bepaalde onderdelen. Dat moet je gewoon accepteren.
Dat neemt niet weg dat als je een goede epiphone hebt en je er flink geld in steekt om de hardware te vervangen, je best een leuk gitaartje kunt maken. Maar dat is geen advies wat je aan beginners moet geven op een forum als deze. Zo iemand vind die epiphone misschien niet of die zit niet in de lichting die er staat bij de winkel. Soms zit er ook heel brakke shit tussen bij epiphone en een beginner kan zich daar zomaar in vergissen. Daarnaast kost die upgrade je ook weer het nodige wat je dan wellicht beter meteen in een Gibson ( of goede kopie) kunt steken.

geert1976
10 januari 2010, 15:23
Inderdaad. het zijn wel dat soort kleine bedragen die allemaal opgeteld toch de lage prijs van epiphone aan gaan tasten. Want wat doe je dan met potmeters bijvoorbeeld? Een iets betere potmeter gaat ook niet om een astronomisch bedrag maar het tikt wel allemaal aan op de eindprijs. Een epiphone is gewoon geen Gibson. Er zijn mensen die zeggen dat een goede epiphone soms beter is dan een slechte (maandagmorgenmodel) Gibson maar dat is volgens mij niet mogelijk. Tuurlijk kan de afwerkeing van dat ene model net ff heel netjes zijn maar er is gewoon bespaard op bepaalde onderdelen. Dat moet je gewoon accepteren.
Dat neemt niet weg dat als je een goede epiphone hebt en je er flink geld in steekt om de hardware te vervangen, je best een leuk gitaartje kunt maken. Maar dat is geen advies wat je aan beginners moet geven op een forum als deze. Zo iemand vind die epiphone misschien niet of die zit niet in de lichting die er staat bij de winkel. Soms zit er ook heel brakke shit tussen bij epiphone en een beginner kan zich daar zomaar in vergissen. Daarnaast kost die upgrade je ook weer het nodige wat je dan wellicht beter meteen in een Gibson ( of goede kopie) kunt steken.

helemaal mee-eens.

helaas zijn er velen merkengeil en gaan niet zomaar geld geven voor bijvoorbeeld een goede oudere Japanse kopie, vooral bij jongeren en startende gitaristen zie je dit veel.

Ik ondervind dat momenteel aan den lijve, Ik heb een Vantage for sale en krijg allemaal mailtjes met vragen over hoe deze zich tegen een Epi verhoudt etc.
Nadat je de vragen beantwoord per mail, krijg je een mail dat ze toch liever een Epi kopen, omdat ze denken dat die beter is, omdat die er zoveel op lijkt:???: en meer van dat soort dingen tja vechten tegen windmolens dus:makeup:

Daan_B
12 januari 2010, 19:17
Het ging er mij om dat ik niet snap hoe je het hebt vergeleken. Als ik namelijk een Fender USA in mijn handen heb, en daarna een Epiphone denk ik: Hmmm, allebei andere gitaren, vrijwel niet te vergelijken. Jij zegt bijna net zo goed, maar hoe vergelijk je nou een strat met een les paul? Op afwerking? Op sound? Op speelbaarheid? Allerlei factoren die niet zozeer vergelijkbaar zijn naar mijn mening :). Daarom zei ik dat ik het betwijfelde of het zo was, hooguit voor jou zo ;). Jij vind het namelijk bijvoorbeeld lekkerder spelen ofzo. Ik zou mijn strat in ieder geval nooit vergelijken met mijn les paul, maar dat kan natuurlijk aan mij liggen.

Ja dude, dat is logisch, op afwerking natuurlijk.
Niks met wel of niet fijn spelen te maken, puur de afwerking en gebruikte materialen.
Ook de prijs hierbij speelt een grote rol.

Beetje vreemde post dude, dacht je nou echt dat ik de gitaren zelf ging vergelijken!?:seriousf:

Daan_B
12 januari 2010, 19:18
"Appels vs Peren"

Toch kan je die vergelijken!
Als de appel nou heel lelijk is en de peer zo mooi dat hij glimt!?

Dat was mijn bedoeling met die Strat - Casino vergelijking.

Behalve de kwaliteit/afwerking is het natuurlijk smaak gebonden.

mesaman
13 januari 2010, 10:54
apel vs peer? je proeft toch bijna geen verschil.peer=puntige appel
kokosnoot vs banaan? structuur van inhoud en hardheid van schil.
en ik vind dat men groenteboer en fruitspecialisten moet respecteren en hier buiten gehouden moeten worden.
ontopic.koop gewoon een gibson.dat wil je toch gewoon?dat gezeur over details,ik geloof ze nooit zo.zie het met je eigen ogen!

m@rijn
14 januari 2010, 23:29
erg moeilijk uit te maken. Ik heb bv een Epi LP 2dehands gekocht voor 300€ (een paar jaar geleden). Dit gitaartje klinkt en speelt echt super!

Ik ben een jaar geleden bij een man eens een cab gaan uittesten en kheb mijn Epi LP met zijn Gibson SG faded kunnen vergelijken. Qua bespeelbaarheid moest mijn epi niet onderdoen. Ik ben ervan overtuigd dat niemand had gehoord dat mijn Epi 500 euro minder had gekost.

andersom kom je het natuurlijk ook tegen ;) Ik wil maar zeggen dat het soms wat van de factor 'geluk' afhangt en van de verschillende types.

Maar als ik het geld had, kocht ik natuurlijk wel een Gibson ;)

geert1976
14 januari 2010, 23:57
erg moeilijk uit te maken. Ik heb bv een Epi LP 2dehands gekocht voor 300€ (een paar jaar geleden). Dit gitaartje klinkt en speelt echt super!

Ik ben een jaar geleden bij een man eens een cab gaan uittesten en kheb mijn Epi LP met zijn Gibson SG faded kunnen vergelijken. Qua bespeelbaarheid moest mijn epi niet onderdoen. Ik ben ervan overtuigd dat niemand had gehoord dat mijn Epi 500 euro minder had gekost.

andersom kom je het natuurlijk ook tegen ;) Ik wil maar zeggen dat het soms wat van de factor 'geluk' afhangt en van de verschillende types.

Maar als ik het geld had, kocht ik natuurlijk wel een Gibson ;)

Een Epi LP vergelijken met een Gibson SG, tja dat vind ik geen vergelijking, zijn twee verschillende gitaren.

dutch.idiot
15 januari 2010, 00:23
Een Epi LP vergelijken met een Gibson SG, tja dat vind ik geen vergelijking, zijn twee verschillende gitaren.

Helemaal mee eens. Daar heb je het appels en peren of paarden en koeien verhaal weer. Het gaat er uiteindelijk meer om of je zelf tevreden bent met je gitaar en niet waar die op lijkt of zoiets.

macwilliams
15 januari 2010, 06:44
Goede wijn is nog steeds geen bier!