PDA

View Full Version : Fender Strat MIM of MIJ



bouf
6 januari 2010, 19:25
Hallo,

ik heb de kans om voor 550-600€ (ben nog in onderhandeling:) een witte fender strat te kopen gemaakt in Japan. (lefty)

Volgens de verkoper is hij in excellente conditie...

Als dit werkelijk zo is koop ik deze of kijk ik toch naar een nieuwe strat made in Mexico?? Het is ongeveer dezelfde prijs geloof ik.

Wat denken jullie??

Renin
6 januari 2010, 19:32
Ik denk dat je zo rond de 700 een nieuwe Highway1 hebt (made in USA).
zie: http://www.thomann.de/nl/fenderhighway_one_strat_rw_3tsb.htm?sid=271ae407cc 03035273e6753e19b754ff
Kortom, ik vind het veel te duur. Voor 650 heb je al een leuke tweedehands USA met een beetje goed zoeken.
Edit: een lefty wordt miss iets lastiger, maar dat weet ik niet

Herman
6 januari 2010, 19:33
2e hands Jappanner all the way. Als je niet vies bent van een 2e hands gitaar in elk geval. Je krijgt imo 2e hands gewoon veel meer waar voor je geld, en over het algemeen zijn de Jappanners erg goede gitaren. Daarmee wil ik niet zeggen dat mexicanen niet goed zijn, maar ik denk wel dat de gemiddelde Jap beter is dan een mex.

bouf
6 januari 2010, 20:57
Herman,

jij zou dus voor de Japanner gaan ipv de Mexicaan?

benwave
6 januari 2010, 21:00
Ik ging voor de japanner ipv de mexicaan,

bouf
6 januari 2010, 21:02
Is dus al 2 - 0 voor de japanners:)

Nog stemmers??:ok:

AgileGhost
6 januari 2010, 21:04
Ik heb ook lefty fender MIJ strats gezien van 400 euro. Vind de prijs dus behoorlijk fors. Wel goeie gitaren!

Ukeloeder
6 januari 2010, 21:09
Van welk jaar is die MiJ? Ik heb een '85er en die is werelds.
http://i271.photobucket.com/albums/jj138/saintOlav/Guitars%20and%20stuff/004-3.jpg

Heeft de strat die je op het oog hebt een rosewood of een maple board?

grayfink
6 januari 2010, 21:12
Hangt er een beetje van af. Voor een reissue in goede staat vind ik de prijs wel mee vallen. Als het een standard is van basswood/lindenhout zou ik liever voor een Mexicaanse uit de classic serie gaan vermoed ik. Het hangt een beetje van de gitaar af, heb je er een goed gevoel bij, gewoon doen.

Exi
6 januari 2010, 21:18
Ik zou gaan voor een Fender Classic Player. (top of the line MIM)

edit: en uit Engeland halen: 1 (http://www.soundslive.co.uk/product~name~Fender-Classic-Player-60s-Strat~ID~6134.asp) 2 (http://www.dv247.com/guitars/fender-classic-player-60s-stratocaster-electric-guitar-sonic-blue--41615) ;)

edit2: Hmm al weet ik niet of er ook lefties zijn van dat model :/

geert1976
6 januari 2010, 21:49
Ik zou voor een goede Japanner gaan zijn in mijn ogen beter dan de Mexicanen

Alhoewel ik de vraagprijs van E 550,00 a E 600,00 wel stevig vind, maar lefty's wordt wel vaak meer voor gevraagd, omdat het aanbod daarin vee kleiner is, vooral als het om oudere gitaren gaat

jerome
6 januari 2010, 23:46
Ik denk dat je zo rond de 700 een nieuwe Highway1 hebt (made in USA).
zie: http://www.thomann.de/nl/fenderhighway_one_strat_rw_3tsb.htm?sid=271ae407cc 03035273e6753e19b754ff
Kortom, ik vind het veel te duur. Voor 650 heb je al een leuke tweedehands USA met een beetje goed zoeken.
Edit: een lefty wordt miss iets lastiger, maar dat weet ik niet

Er zijn hele goede Japanse Strats gemaakt met alder body en goede hardware die fantastisch klinken en spelen
Deze Stratjes kunnen 2e hands tussen de 500 en de 700 Euro kosten maar zijn eigenlijk spotgoedkoop want ze klinken en spelen véééél beter dan menige USA strat van 1.000 á 1.500 Euro 2e hands.
Er zijn ook Japanse stratjes van minder goede series en dan is 500 Euro misschien wat aan de hoge kant.
Bijvoorbeeld de Japanse Stratjes met baswood body vind ik persoonlijk minder klinken, kil en doods.
Alhoewel de Jappanse Fenders over het algemeen nooit echt slecht zijn
Maar ik heb eind vorig jaar nog een paar USA strats in een muziekwinkel in m'n handen gehad waar ik graag de open haart mee had willen aanmaken...
M.a.w. je kan niet zomaar zeggen dat een USA of een Mexicaan goed is en een Japanner slecht of omgekeerd
Het is altijd een kwestie van uitproberen, luisteren en proeven...

rijsberman
7 januari 2010, 00:23
Mijn (goeie) 1996 MIJ strat kostte me €250. Maar dat was een mazzeltje.

Brent Ray Vaughan
7 januari 2010, 01:29
Beetje van de prijs afpingelen en voor de Jap gaan. Ik heb verschillende strats gehad USA, Mex. Enkel het Japje is een blijver. Misschien een kwestie van geluk, zou kunnen.... maar toch ...

bouf
7 januari 2010, 16:51
Dit is hem:

http://www.2dehands.be/muziek/muziekinstrumenten/elektrische-gitaar/fender-stratocaster-linkshandig-67930624.html?qq=linkshandig

Heb geboden op 550€ maar aanvaard het niet:s

Kan iemand uit de foto opmaken of het een "goede" of "slechte" is?

bat
7 januari 2010, 17:05
Tsja, is op afstand weinig van te zeggen. Zoals al genoemd: probeer het jaartal te achterhalen. Dat helpt al een beetje om wat meer te kunnen zeggen.

Los van dat al is het hiervoor ook al gezegd: uiteindelijk gaat het om de specifieke gitaar zelf. Als die lekker speelt en klinkt, is ie het geld ook waard.

Sinner1980
7 januari 2010, 18:00
+1 voor Engeland nu met die lage pond, en dan zou ik meteen een highway one of een US standard nemen ook...en anders gewoon een mexicaantje.
Die gasten van Soundslive bestellen ook gewoon als ze geen voorraad hebben,ideaal bedrijf vind ik het

Heibel
7 januari 2010, 18:07
ben het met Bat eens..ik zou het serienummer zien te achterhalen, dan weet je ook of die Crafted in Japan is, of Made in Japan, dat maakt een aanzienlijk verschil..Overigens is het alsnog aan de prijs. Een Fender JV van begin '80 kun je vinden voor dat soort prijzen, maar dan heb je ook echt een bijzonder en vintage instrument..

Of ik zou allá Jimi voor deze (http://link.marktplaats.nl/309772695) gaan..scheelt je 'n bom duiten..

Dommedik
7 januari 2010, 19:14
Wat is dan het verschil tussen craften en made in de usa als ik vragen mag? :makeup:

DeiDRagonas
7 januari 2010, 19:27
Dit hele topic is leuke vermaak, maar verder gewoon onzin.. Je kan niet zeggen "de gemiddelde jap is beter dan een mex bla bla.." Dat is letterlijk per gitaar verschillend. Dus, leuk dat er nu al een paar pagina's over geluld wordt maar daar heb je feitelijk niks aan. Niemand kan jou iets zinnigs over die specifieke gitaren vertellen, ga gewoon testen. Kun je niet testen, dan kies je (bij gelijke specs) gewoon de mooiste.

Ik zou niet meer geven dan zo'n 550,- btw... Er komt vast later wel weer wat leuks langs.

D.

Sobiur
7 januari 2010, 21:26
Ik heb zelf een jaar of 5 geleden een linkshandige (tweedehands) Standard Fender Strat (USA made, 1992) gekocht voor een prijsje van rond de €800,-. Heb deze niet rechtstreeks van iemand overgekocht, maar ook uit een zaak in Hilversum. Dit was dan ook een goeie deal kan ik wel zeggen (hoeveel ik niet erg sterk ben met het inschatten van een waarde van een gitaar).

Ik speel hier vandaag de dag nog op, het is natuurlijk echt een gitaar die wel voor langere tijd mee kan. Ik zou dus aanraden om nog even door te sparen en te gaan voor een USA!

mikeyaxeman
8 januari 2010, 01:17
usa hoeft niet per definitie beter te zijn.
Heb zelf een usa standard gehad en was er niet echt kapot van.
Ben zowieso niet kapot van amerikaanse standard Strats met de ervaringen die ik ermee gehad heb.
Maar dat wil niet zeggen dat ze slecht zijn zoals hier gezegd wordt moet je het treffen met een axe.
Heb een basswood Jap gehad en heb nu een Squier CV met CS'69 PU's en spelen echt stukken fijner dan mijn ex usa strat.
Mijn vriendin heeft een eind 70's standard strat en dat ding speelt ook wel lekker maar ook niet zo fijn als de Squier en Fender MIJ (bovendien is dat ding ook loei zwaar).

bouf
10 januari 2010, 10:42
Dit is de informatie dat ik van de verkoper heb gekregen:

Serienummer : R 02 44 80

Na wat zoeken op het net heb ik volgende info gevonden :
- de gitaar is van 2005 (omwille van het serienummer en
wegens het feit dat er niet "Made In Japan" op staat maar
wel "CRAFTED IN JAPAN)
- de gebruikte houtsoort is meer dan waarschijnlijk "BASSWOOD"

Renin
10 januari 2010, 12:57
Er zijn hele goede Japanse Strats gemaakt met alder body en goede hardware die .....(blablabla)
....véééél beter dan menige USA strat van 1.000 á 1.500 Euro 2e hands.
Er zijn ook Japanse stratjes ...(blablabla)
...en dan is 500 Euro misschien wat aan de hoge kant.
Bijvoorbeeld de Japanse Stratjes ...(blablabla)

Alhoewel de Jap(p)anse Fenders over het algemeen nooit echt slecht zijn

...maar ik heb eind vorig jaar nog een paar USA strats in een muziekwinkel in m'n handen gehad waar ik graag de open haart mee had willen aanmaken...
M.a.w. je kan niet zomaar zeggen dat een USA of een Mexicaan goed is en een Japanner slecht of omgekeerd


Mmm hier spreek je jezelf toch enigszins tegen.....

(eerst zeg je dat ze goed zijn, maar dat er ook slechte zijn, vervolgens zeg je dat ze allemaal goed zijn zijn, en tot slot concludeer je dat je dat eigenlijk niet kan zeggen over een bepaald produktieland)

BamBuFan1
10 januari 2010, 16:27
Dit is de informatie dat ik van de verkoper heb gekregen:

Serienummer : R 02 44 80

Na wat zoeken op het net heb ik volgende info gevonden :
- de gitaar is van 2005 (omwille van het serienummer en
wegens het feit dat er niet "Made In Japan" op staat maar
wel "CRAFTED IN JAPAN)
- de gebruikte houtsoort is meer dan waarschijnlijk "BASSWOOD"

Afgaand op het serienummer met behulp van http://www.guitardaterproject.org/fender.aspx:

Your guitar was made at the
Fuji-gen Plant (for Fender Japan), Japan
in the Year(s): 2004 - 2005

Fujigen (http://en.wikipedia.org/wiki/FujiGen) is een zeer goed bekendstaande gitaarfabriek. De JV-serie werd daar ook gemaakt.
En Fujigen gebruikt inderdaad meestal basswood (linde).
Het verschil tussen made in Japan en crafted in Japan zit hem in het bouwjaar. Sinds 1997 staat er crafted in Japan op.

Eko
10 januari 2010, 16:56
Waarom niet even in een paar grotere winkels geprobeerd? Dit soort gitaren ben je meestal van plan langer te houden. Een beetje tijd investeren is dan geen overbodige luxe.
De kwaliteit van de Jap of een Mex hoeft elkaar niets te ontlopen. De vorm van de hals en toegepastte hardware zou belangrijker moeten zijn.

bouf
11 januari 2010, 19:12
Zal ook eens uitkijken voor een Amerikaanse, tweedehands linkshandig wel hard to get... Misschien best nog effe doorsparen.

De gitaar zou dus craftes in JApan zijn in de Fuji-gen Plant.

Is dit goed??

DeiDRagonas
11 januari 2010, 19:23
Is dit goed??

Lezen is niet je sterkste kant heh? Er staat toch duidelijk dat deze "Crafted in.." gitaren stinken naar poep! Ohnee, wacht es.. Er staat dat de kwaliteit van de Mex en Jap gitaren elkaar niet veel ontloopt. En dat je t beste ff kunt gaan testen welke specs (halsprofiel e.d.) je zelf t lekkerste vind.

Goh... :satisfie:

jerome
11 januari 2010, 20:22
Mmm hier spreek je jezelf toch enigszins tegen.....

(eerst zeg je dat ze goed zijn, maar dat er ook slechte zijn, vervolgens zeg je dat ze allemaal goed zijn zijn, en tot slot concludeer je dat je dat eigenlijk niet kan zeggen over een bepaald produktieland)

Je moet wel even goed lezen.
Ik schrijf dat ik zelf Japanse Fenders met een basswood body minder goed vind klinken.
Dat wil niet zeggen dat ze slechter zijn, want dat heeft met smaak te maken.
Er zijn gitaristen die juist een Strat met een basswood body willen.

Bovendien schrijf ik dat ongeacht het land van herkomst er minder goede, goede en zeer goed exemplaren gemaakt zijn.
Ik bedoel hier dus ook mee dat dit allemaal relatief is en ook hier telt de persoonlijke smaak meetelt.
En minder goed hoeft niet altijd slecht te betekenen…

En je kan niet zomaar even zeggen of €550 te hoog of te laag is voor een Japanse Strat.
Er zijn zoveel dingen die meetellen; modelnummer, uitvoering, gewildheid, mate van zeldzaamheid, wel of geen versleten frets, elementen, brug, klank, bespeelbaarheid, links of rechts model, wat heb je er zelf voor over, was je al lang op zoek naar die Strat...

Het belangrijkste is dat als je een Strat wil scoren je hem moet uitproberen.
Dan weet je pas of een gitaar je aanstaat wat klank en bespeelbaarheid betreft en wat je er voor over hebt.

Renin
11 januari 2010, 21:47
Je moet wel even goed lezen.

En je kan niet zomaar even zeggen of €550 te hoog of te laag is voor een Japanse Strat.

(Jawel, dat kan ik wel: ik zeg namelijk ook dat ik dat vind, niet dat het een feit is, maw wel even goed lezen)




maar komop gozer. De ts zoekt veel bang voor de buck en wil een goede gitaar. Ik zeg dat hij met zijn budget het beste tweedehands een american standard kan kopen.

jerome
11 januari 2010, 23:54
maar komop gozer. De ts zoekt veel bang voor de buck en wil een goede gitaar. Ik zeg dat hij met zijn budget het beste tweedehands een american standard kan kopen.



Die 550 Euro was in het algemeen bedoeld en sloeg niet zo zeer op jouw persoonlijke mening