PDA

View Full Version : Twijfel over Fender blues deluxe



matty
6 januari 2010, 15:31
Hali,

Allereerst mijn beste wensen nog aan iedereen hier :)

Ik ga binnenkort weer wat investeren in gitaar spulletjes en qua gitaar weet ik al wat het gaat worden: een jazzmaster :) (alleen twijfel ik nog of ik een classic player ga nemen want ik zou hem toch wel heel graag in het wit hebben), maar daar is een ander forum voor (al mag je daar altijd ook je mening over geven)

de versterker dus:
ik zit al even te zoeken naar een amp en ik heb wel een lijstje van amps die me zwaar bevallen: marshall jvm-401 (te duur voor mij vind ik), orange rocker (lekker maar misschien iets te donker),blackstar ht-5 (vind ik minder nu ik de blues deluxe gehoord heb, weet niet waarom) en nu dus ook de fender blues deluxe, vooral dankzij dit clipje: http://www.youtube.com/watch?v=D_u2UCcxbl4

Die sound vind ik overheerlijk (los van de looper en de effecten that is)
het probleem is nu dat ik met fender versterkers altijd vind dat ze te schel klinken, maar bij deze vind ik het best heel erg lekker (clipjes van een hot rod ofzo bekoren mij al een pak minder). ook vind ik de tweed ontzettend lekker. Ik kan hem niet direct zelf ergens uit proberen dus vraag ik hier alvast naar meningen en ervaringen en eventueel vergelijkbare amps?

de sound die ik wil is zoals in dit clipje, john mayer-ig, calexico, death cab, dinosaur jr, black keys ... eerder rustig tot bluesy tot alternatief dus. lekkere vette zwoele sound die toch ergens crystal clear is (i know, how do you say fender :) maar dus heb ik toch nog altijd ergens schrik dat ik fender te schel vind.

Vox is geen optie, ik heb een ac-15 gehad en dat was toch niet mijn ding, die was te plat of te iel of hoe ik het ook moet omschrijven.

tips, advies, aanraders, afraders?
laat maar komen !!!!

the sure thing
6 januari 2010, 15:36
WAT is je budget? Welke stijl speel je?

matty
6 januari 2010, 15:40
ik vermeld de stijl toch :) ?

van mayer to dinosaur jr
van death cab tot black keys
van counting crows tot incubus
arctic monkeys, eels, rem

hardste wat ik zelf zou zoeken qua stijl is denk ik muse, deus of placebo ofzo


budget: max 800 ongeveer, liever minder

Pepe
6 januari 2010, 15:43
Als je Calexico zegt denk ik aan vintage met trem en een goeie reverb dus dan ben je bij Fender al snel bij een reissue zoals een deluxe of vibroverb waarbij de laatste zeker niet schel klinkt.
Bij meneer Mayer gaat het meer richting Dumble/Vibro king en dat is een ander verhaal hoewel de deluxe en vibroverb een goed platfom voor die sound bieden.

Oh, inmiddels zie de AMonkeys, CCrows en DinosaurJr erbij.. dat neigt dan weer naar brits..

ja, daar is geen beginnen aan..

matty
6 januari 2010, 15:47
nja, misschien is de supersonic ook wel iets, die heeft een bassman en vibroverb onder de kap als ik me niet vergis?

is wel nogal hard over mijn budget vrees ik...

matty
7 januari 2010, 10:00
niemand?
:(

Tokaifan
7 januari 2010, 10:09
Fender Hot Rod DeVile 410 (A)?

Comfortably Daniel
7 januari 2010, 11:06
De Blues Deluxe is een erg lekker verstertje...heb er zelf één uit '93. Ik weet niet hoe de nieuwe het doet hier tegenover, maar het zal wel goed zijn.
Het is ook een aardig goede basis voor effecten...zolang je de versterker redelijk clean gebruikt.

Ik zou, gezien je muziek-voorkeur, eerder kijken naar de, Twin Reverb, Deluxe Reverb, Vibroking of inderdaad misschien wel de Supersonic(ben ikzelf niet zo'n fan van).
De Twin zal je wel de meest cleane sound geven tegenover de Deluxe die toch al behoorlijk snel gaat oversturen. 't Is maar net wat je lekkerder vind klinken.

Orbis
7 januari 2010, 12:05
Dinosaur Jr wordt juist gekenmerkt door de Marshallstacks van J Mascis?

matty
7 januari 2010, 12:57
ik zei maar tot dinosaur jr, ik gok dat je een gelijkaardige scheur met een paar pedaaltjes ook wel uit de blues deluxe moet kunnen halen niet?

hij hoeft niet superclean te zijn, ik hou net van het toch wel beetje vuile randje van de blues deluxe, dus die twin reverb enzo vrees ik dat echt te fender clean en scherp gaan zijn voor mij.

die vibro king wordt niet meer gemaakt neem ik aan en dus 2dehands?
maar wat kost zo'n beest? is dat niet een pak meer?

het moet niet fender zijn he mensen, als er andere aanraders zijn in dezelfde stijl en onder de 800 liefst mogen die zeker vermeld worden!!!

bv een peavey delta blues ofzo, maar dan heb ik zoiets dat de blues de luxe toch sowieso beter gaat zijn ...

ellisvertellis
7 januari 2010, 13:23
Man, die blues deluxe is een dijk van een versterker hoor! Of je gebruikt de drive die erop zit, of je gebruikt de clean met pedalen. Ik heb een blues Deville, ik vind hem geweldig voor bepaalde dingen, maar als je continue gain (ik bedoel hardrock) wil spelen, dan kan je beter elders zoeken. Ik ben geen "metalman", noch AC/DC-tribute bandmember, maar hij heeft mij nog nooit in de steek gelaten.
Maar als je dan toch een keer echt die echte Fender clean wil, dan is ie er wel!! :mmmm:

grts en succes!




Edit: De Deluxe Reverbs en aanverwanten zijn echt nog wel beter, maar moeilijker voor het budget. Een Bandmaster ofzo heeft echt nog wel veel meer die echte Fendersound. Of ze veelzijdiger zijn dan een Blues Deluxe, daar heb ik echt geen idee van... Iemand?

matty
7 januari 2010, 13:51
maar dat is het hem net, ik zoek niet helemaaaal die fender sound.
Ik heb altijd gevonden dat fender te scherp/iel/ijzig waren maar die deluxe lijkt zo een beetje een zonderling lijkt me, een beetje een aangebakken fender, ik weet niet hoe ik het moet omschrijven.

mijn grootste schrik is dat hij toch nog te scherp / iel zou zijn zoals andere fenders...

ellisvertellis
7 januari 2010, 14:08
Da's toch een kwestie van juist afstellen dan lijkt mij. Je haalt een klank aan die je geweldig vind, en als je dan bevestigd dat het echt een degelijk en betaalbaar stuk is, zeg je dat je hem te schel/iel/whatever vind... :???:

Er zit maar één ding op en da's testen.

matty
7 januari 2010, 14:11
nenee, je begrijpt me verkeerd ...

ik heb hem nog niet kunnen testen en ik vind ook niet direct een shop in de buurt die hem heeft ...

maar afgaande op de geluidsfragmenten die ik tot nu toe hoor is die blues deluxe net niet zo schel/iel/scherp als andere fenders die ik wel al getest heb.

Dus het enige waar ik eigenlijk schrik voor heb is dat als ik hem dan eindelijk test toch weer ga vinden dat ie dat wel is :)

en ik wou eigenlijk vooral ook alternatieven vinden omdat ik dus de persoonlijke ervaring heb met fender dat ik ze te scherp vind en me best kan voorstellen dat ik dat ook bij die blues deluxe zou hebben in het echt, maar laten we misschien gewoon hopen van niet :)

matty
15 januari 2010, 11:18
ik begin me ook wel een beetje zorgen te maken over volume.
Klinkt deze amp eigenlijk wel op laag volume want anders is het tamelijk zonde en kan ik misschien beter naar een andere oplossing kijken?

jaspie
15 januari 2010, 11:39
ik heb hem nog niet kunnen testen en ik vind ook niet direct een shop in de buurt die hem heeft ...


Waar woon je dan echt? Een beetje gitaarzaak heeft die amp wel staan namelijk. En als je je zorgen maakt om het volume moet je de Blues Jr(mijn persoonlijke favoriet) ff testen.

Nellyrocks
15 januari 2010, 12:44
Ik ehb er eentje thuis staan die er misschien wel uitmag. (Sorry voor de spam) Als je interesse hebt ken je hem wel een keer komen proberen. Ik weet neit waar je woont?

matty
15 januari 2010, 13:32
ik woon in leuven.
Ik denk dat ze hem daar misschien wel ergens hebben, maar ik heb nog niet de tijd gehad om te gaan kijken.

de blues junior heb ik ook al wat zitten bekijken op youtube, maar dat zegt natuurlijk niet veel he, en die vind ik toch wel minder intressant klinken dan de deluxe

Kim Wilson
15 januari 2010, 13:44
Ik weet niet welke Fenders jij dan allemaal gehoord hebt, maar de typische Fender sound is verre van scherp of schel. Ja, de Hotrods kunnen idd redelijk schreeuwerige kille bakken zijn, maar wat ik van de oude Fenders ken is zeker niet scherp.

Je zou eens kunnen zoeken naar een Peavey Delta Blues, dat zijn ook lekkere versterkers. Of je budget een pak oprekken en een ouwe Vibrolux Reverb kopen. Of een Super Reverb. Of een Bandmaster Reverb. Of een Pro Reverb. Enzovoort...

Nellyrocks
15 januari 2010, 13:49
ik woon in leuven.

Oh, dat is Belgie. Dat is wel wat ver om even een versterker te proberen.

matty
15 januari 2010, 14:39
Kim, dat is net wat ik de hele tijd vroeg he :)

Ik zoek dus een amp, fender-achtig clean, en ik weet niet welke ik gehoord heb, maar meestal vond ik die te scherp.

Ik zoek dus zoiets in die stijl, en ik vond de blues deluxe een heerlijke klinkende amp op de filmpjes die ik gehoord heb.

Het ding is dus, ik zoek zowat de john mayer/arctic monkeys (humbug) - achtige sound (en ik wil geen vox), iets in die aard en ook gelijkaardig aan wat ik heel in het begin hier gepost heb.

Maar het zou ook op laag volume goed moeten klinken, het is nu niet dat ik fluisterzacht moet spelen, maar op toch eerder laag niveau dan iets anders.

Dus alles wat in die categorie in aanmerking komt, laat maar weten!

edit: budget oprekken is liever geen optie aangezien ik ook nog een gitaar zou willen kopen ;)

SRV2000
15 januari 2010, 14:51
Uhm sorry kan aan mij liggen maar jou titel luid.... Twijfel over Fender blues deluxe, Maar je wil geen Fender sound :???: oke.....

Zoals de meeste leden weten ben ik helemaal in to Fender,
Dat komt niet zo zeer door de sound van Fender maar puur hoe zij hun versterkers bouwen ( degelijk en goed )
Als je echt het sound wil hebben van John Mayer ja dan zou je voor Two rock amps moeten gaan, maar geloof me die zijn niet te betalen.
ik heb zelf

2x Fender blues de Luxe 1 uit 93 & 96`
1X Fender Vibrolux reverb,
1x Fender Vibrochamp,
1x Fender Twin amp,
1x Fender Blues de ville ( met texas weber speakers)
1x Fender Blues Junior.

Kortom ik weet wel een beetje hoe een Fender klinkt.

Een blues Deluxe is een veelzijdige versterker met veel body en hoge tonen.
Natuurlijk is dit wel aan te passen.

Treble op 4,
Middle op 5,
Bas op 6

en dan klinken ze niet scheller dan ander versterkers.
Wel is het nadeel dat ze pas hun werk gaan doen op volume stand 2 a 3
en als je in een normale rijtjeswoning woont zullen de buren er wel niet blij met je zijn.
Fender is natuurlijk bekend onder hun helder clean en reverb maar ook de drive is erg lekker bij deze amps.
Ik hoor vaak dat mensen denken dat deze amp alleen maar aan blues muziekkanten voldoet. maar dat is absoluut niet waar.
Door hun natuurlijk drive is hij uitermate geschikt voor blues.
Maar ik heb wel eens voor een metalband ingevallen en dan komen ze allemaal met die randall stacks aan zetten, en dan kijken ze vreemd als ik met mijn Tweed deluxe aan kom zetten, maar aan de einde van de avond krijg ik toch veel complimenten ( trouwens alterbridge speelt ook op 1 )
Ik zou gewoon 1 gaan testen... je houd er van of je houd er niet van.
Maar als ik jou style muziek hoor dan zou ik persoonlijk voor een Blues de ville gaan. die 2e hands wel te betalen zijn.
Ik speel zelf ook veel van john mayer en ik moet zeggen dat ik best wel in de buurt kom met een strat en een Deville

succes.

matty
15 januari 2010, 14:59
nja het begint moeilijk te worden om uit te leggen he :)
ik had gewoon de indruk dat de blues deluxe een iets meer ruwe, vollere, minder scherpe sound had dan andere fenders die ik al gehoord had.

maar zoals je nu zelf zegt, die moet op 2 a 3 staan eer ie goed klinkt en ik weet niet of ik me dat ga kunnen permiteren... dat moet ik idd in de muziekwinkel maar eens uittesten.

wat zijn dan goeie alternatieven volgens jou? want als ik zo op youtube zoek, dan vind ik die superchamp en vibro champ niet direct geweldig klinken (maar ik zal ze zeker proberen testen, het lijkt me dat met al die voicings toch ook wel iets eruit te halen moet zijn) en de blues jr heb ik ook een beetje mijn twijfels over. Misschien is die deluxe met een powersoak dan een betere optie? of eventueel andere merken?

ik weet dat mayer op 2rock of dumble speelt, maar die zullen idd ver buiten mijn budget liggen.

Kim Wilson
15 januari 2010, 15:01
Kim, dat is net wat ik de hele tijd vroeg he :)

Ik zoek dus een amp, fender-achtig clean, en ik weet niet welke ik gehoord heb, maar meestal vond ik die te scherp.

Ik zoek dus zoiets in die stijl, en ik vond de blues deluxe een heerlijke klinkende amp op de filmpjes die ik gehoord heb.

Het ding is dus, ik zoek zowat de john mayer/arctic monkeys (humbug) - achtige sound (en ik wil geen vox), iets in die aard en ook gelijkaardig aan wat ik heel in het begin hier gepost heb.
De amps die ik noemde, zijn zeker niet scherp en ik durf er mijn handen voor in het vuur te steken dat ze mooier klinken dan de Blues Deluxe. Romig clean, echt heerlijk.

Een Bandmaster Reverb moet trouwens wel lukken met jouw budget, de vraag is of je zo'n bakbeest ziet zitten.

Waarom wil je geen Vox? Alleen op basis van de AC15 die je hebt gehad? Vergeet niet dat een AC30 (om maar wat te noemen) een andere amp is dan een AC15. Ter info. :)

Kim Wilson
15 januari 2010, 15:03
Oja, en stop alsjeblieft met versterkers beoordelen aan de hand van youtube-filmpjes. Dat is totaal niet representatief voor het werkelijke geluid van een amp.

matty
15 januari 2010, 15:04
verschilt de ac-30 zo veel dan nog?
ik denk toch dat de vox-clean niet echt is wat ik zoek, maar misschien moet ik de ac-30 ook eens testen.

mij maakt het in sé niet echt uit hoe groot of zwaar ie is want ik ga er toch niet mee slepen, het enige dat ik wil is zo'n lekker mogelijke toon op zo'n aanvaardbaar mogelijk volume. liefst met een 12" speaker want ik heb toch de indruk dat ik dat lekkerder vind klinken.

bands qua sound die ik wel leuk vind zijn:
- john mayer
- arctic monkeys
- pearl jam (is meer marshall i know)
- the black keys
- air traffic (vox zeker?)
- counting crows (boutique stuff :)
- incubus
- the killers

GretschGuy
15 januari 2010, 15:07
Als je toch alleen op laag volume speelt (is 't voor thuis?) kan je beter een amp met heel wat minder vermogen proberen. Die kan je dan tenminste nog een beetje opendraaien. Toch niet onbelangrijk, voor een buizenbak.

Realeigo
15 januari 2010, 15:13
Laat ik ook eens een poging doen:
Probeer een Roland Jazz Chorus met een buizen preamp, bijvoorbeeld de Mesa Bottle Rocket. Er komen verrasend lekkere clean geluiden uit die combinatie. Overdrive is dan ook gelijk dik in orde!

ellisvertellis
15 januari 2010, 15:35
Uhm sorry kan aan mij liggen maar jou titel luid.... Twijfel over Fender blues deluxe, Maar je wil geen Fender sound :???: oke.....


... net wat ik zei dus.

Man SRV, wat heb jij een mooi setje versterkers thuis staan zeg! Heb net voor 't eerst op een Deluxe reverb gespeeld.. wow!!

SRV2000
15 januari 2010, 17:36
... net wat ik zei dus.

Man SRV, wat heb jij een mooi setje versterkers thuis staan zeg! Heb net voor 't eerst op een Deluxe reverb gespeeld.. wow!!

Dankje ja dat zij inderdaad fijne amps.

Maar ik sta nu momenteel voor een moeilijke keus.
Of verhuizen of opruiming houden betreft de amps die ik in de jaren binnen heb gesleept 38 om precies te zijn ;)

Maar nog even on topic.

Ik denk inderdaad dat een Vox Ac30 een goede keus voor je is. ( heb em zelf ook en dat is geen verkoop praatje :D
Hij is op lager volume erg clean en doet goed zijn werk, maar ook op hoge volume zal deze versterker je niet in de steek laten.

Ik was heel toevalig vorige week bij een gitaarboer en daar heb ik een Peavey Classic 30.
Deze heeft de zelfde vorm/knoppen als een Deville en een Deluxe.
en je gaf aan dat je een Tweed uitvoering mooi vond en dat heeft deze dus ook.
Ik vind de sound een combinatie tussen een De ville en een Deluxe, Maar wat deze versterker zo bijzonder maakt is
dat hij op lage volume nog steeds zijn kwaliteiten behoud. zoals het nu lijkt ben ik volgende maand ook in het bezit van deze amp.
Het is zeker een versterker die je in je achterhoofd moet houden.
hier even een pic. van de peavy classic 30 amp.
Kortom het nadeel van Fender amps: klinken beter op hoge volume en dat heeft deze dus niet.

succes;)

http://i599.photobucket.com/albums/tt71/lespaul_2000/peavey-classic30-112-tweed.jpg
Sorry Edit ik heb de Classic 50 bespeeld kun je ook doen. Maar het ging jou niet om de power dus dan kan de 30 het ook wel doen

ellisvertellis
15 januari 2010, 18:14
De Peavey is btw ook goedkoper dan de Fender dacht ik, dus da's ook mooi!

SRV2000, als je grote kuis houdt, laat maar iets weten ;)

SRV2000
15 januari 2010, 18:36
De Peavey is btw ook goedkoper dan de Fender dacht ik, dus da's ook mooi!

SRV2000, als je grote kuis houdt, laat maar iets weten ;)


Klopt die is idd iets goedkoper maar kwalitatief prima dingetje.
Als ik uitverkoop hou ben je de eerste die het hoort ;)

macwilliams
15 januari 2010, 19:25
Fijne versterkertjes die peavey's. Ik heb zelf de deltablues, die vond ik met zijn standaard speaker een tikkeltje mat klinken en de mids waren moeilijk beheersbaar. Maar na een upgrade met een eminence guitar legend 15" kwam het helemaal goed. Het liefst speel ik op deze versterker met mijn P-90 Gibson.
Echter door de 15" speaker gaat het geluid gauw overal doorheen en lijkt het voor jou niet hard maar de buren horen je ook. Maar er zit een bass knop op en die kun je ook even op nul zetten.
Klinkt trouwens ook te gek met een singlecoil strat :ok:

hubert
15 januari 2010, 20:28
vox ac15 zonder de bright cap. die eruit jassen en dan is het ielen/ platten er van af.

reinierscheffer
16 januari 2010, 08:51
Ik vind de Blues Deluxe iets warmer, bluesier klinken dan de meeste Fender Combo's. Ik denk dat je dat bedoelt met "minder schel".
Het drive kanaal icm drive- of distortionpedalen maakt het geluid naar mijn mening een beetje dun. Dus dan zal je moeten werken met het cleane geluid en een paar goede pedalen.
Maar het is een te gekke versterker. Ik heb hem zelf nu bijna 3 jaar en ben er erg blij mee. Zeker met een Fulldrive2 + COT50 klinktie heerlijk bluesy/Mayer.

matty
16 januari 2010, 12:24
reinerscheffer => dat is inderdaad wat ik ook bedoel.
ik lijk hier nu uit te komen alsof ik er niks van ken etc maar ik heb echt al wel wat lampenversterkers geprobeerd en er 2 gehad (tiny terror en een ac-15) en die ac-15 was TE clean voor mij, ik zoek net die combo tussen het hele fender clean en het iets ruwerige orange denk ik, en ik vond dat de blues deluxe dat had, dat is wat ik probeerde uit te drukken :)

het enige probleem met die deluxe is dus, dat ik hem enkel op youtube gehoord heb en dat door de slechte geluidskwaliteit misschien dat scherpere fender clean eruit gefilterd wordt door ontbrekende frequenties en ook het feit zoals hier gezegd wordt dat hij redelijk open moet staan om goed te klinken.

dus wat ik eigenlijk zocht is meer info over de blues deluxe (die ik volop gekregen heb, ik ga hem testen om te kijken hoe hij klinkt op laag volume) en ook alternatieven zoals bv de classic 30 die het blijkbaar wel goed houdt op laag volume.

dus als er nog meer amps zijn die in deze categorie vallen en zich op laag volume ook goed houden => gimme :)

en heeft iemand ervaring met een blues deluxe en een powersoak ofzo?

alvast heel erg bedankt mensen, ik apprecier de hulp en input echt!

Pepe
16 januari 2010, 12:43
De BD mist het sprankelende hoog van de sixties en seventies Fenders, in mijn oren neigt het eerder naar de brownface sound. Als je het hoog ver opendraait boost je een soort mid/hoog. Alle amps van Bruce Zinky klinken zo dus ik heb sterke vermoedens richting die meneer. Ik vind ze niet slecht klinken maar in vergelijk met een silverface klinkt het allemaal wat minder gecompliceerd.

Ibanez666
16 januari 2010, 13:08
Maar er zit een bass knop op en die kun je ook even op nul zetten.
:


Mijn bas knop staat altijd op nul

EuroCinema
16 januari 2010, 13:34
Matty, ik heb een aantal jaren met een Blues Deluxe gespeeld. Ik speelde toen zowel in een pop/rock band als een bluesgroep, en heb hem dus in verschillende settings ervaren. Eerlijk gezegd vind ik dat deze amp een mooie blues en classic rock sound in huis heeft, maar ik heb er nooit een goeie modernere pop/rocksound uit gekregen. Kan ook mijn beperking zijn geweest (pop is niet mijn sterke punt). Ik heb met fuzzes erop gespeeld, maar het kreeg nooit die lompheid van Dinosaur (wat ook voor die band een inspiratiebron was), het bleef een beetje bluesy zingend klinken. Voor zoiets als Arctic Monkeys zou dit zeker ook niet mijn keuze zijn. John Mayer daarentegen: je zult niet als hij klinken, maar dat soort partijen komen zeker mooi tot hun recht met deze amp. Als je erg veel verschillende sounds en stijlen wilt spelen, denk ik niet dat de Blues Deluxe jouw amp is.

macwilliams
16 januari 2010, 14:02
:
Mijn bas knop staat altijd op nul:

.

Waarom?

wouwser
16 januari 2010, 20:17
mijn tip: koop een Epiphone Blues Custom 30, net zo mooi, minder geld;) kun je meer steken in je jazzmaster of goeie Fulltone of Katana overdrives;) overdrive kanaal van de amp wil je niet gebruiken maar de rest is heerlijk!

Rock'nRollDream
16 januari 2010, 20:30
Overlaatst naar de keymusic geweest in Sint-Niklaas.

Heb op Fender deluxe, deville enzo gespeeld..maar
ik was er eigenlijk van teleurgesteld, maar ik weet
natuurlijk wel niet hoe hij klinkt met jouw gitaar.

Ik zou gewoon naar winkel gaan en testen.

Grtzz