PDA

View Full Version : Vraagje over verschillen in effecten



Fvddungen
13 april 2003, 10:26
Ik heb me altijd al afgevraagd, maar wat is nou het verschil tussen overdrive en distortion? Het is toch allebei het vervormen van geluid? Maar wat is dan het verschil tussen die 2?

Zelfde vraag eigenlijk voor echo en delay. Beide is toch het herhalen van het geluid, maar wat is dan het verschil?

belfrink
13 april 2003, 12:42
Tsja, het verschil tussen Overdrive en Distortion zou ik je zo snel niet kunnen uitleggen, maar het verschil tussen Echo en Delay is dat deze laatste een vertraging in het geluid geeft. Een goed voorbeeld van delay is de intro van "Welcome To The Jungle" van Guns N` Roses.

Negative K3 fan
13 april 2003, 15:12
Op 2003-04-13 09:26, schreef Quint:
Ik heb me altijd al afgevraagd, maar wat is nou het verschil tussen overdrive en distortion? Het is toch allebei het vervormen van geluid? Maar wat is dan het verschil tussen die 2?

Zelfde vraag eigenlijk voor echo en delay. Beide is toch het herhalen van het geluid, maar wat is dan het verschil?


overdrive is wat smoother en minder aggressief dan een distortion, maar ded lijn daartussen is niet heel erg duidelijk.

Je bedoelt met echo vs delay waarschijnlijk reverb en delay. Reverb is een galm en delay is een verzwakte herhaling, je zult vast wel weten wat galm is en welcome to the jungle van guns n roses is zoals de vorige psoter een duidelijk voorbeeld van delay.

?echo
13 april 2003, 15:37
wegens allemaal fouten, heb ik em maar geedit.. sla dit over

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: ?echo op 2003-04-13 15:19 ]</font>

Ohzoso
13 april 2003, 15:38
Ik zou het zo omschrijven:
Overdrive(ouwe rockgeluid bijv.Led Zeppelin) is een vervorming met een groffe korrel;Distortion(metal geluid bijv. Metallica)is een vervorming met een fijne korrel.
Reverb is n galm,toon blijft dus ruimtelijk doorklinken en wordt niet herhaald.Gated Reverb wil zeggen dat je de galm doet afkappen. Delay is n echo en de toon wordt wel herhaald.Een heel mooi voorbeeld van delaygebruik is de solo van Brighton Rock "live" van Brian May(Queen).
Note:met een delay kun je een reverb enigszins benaderen door het volume van de herhaling zacht te zetten en de vertragingstijd kort te houden.Persoonlijk vind ik een combinatie van Reverb en Delay het mooiste effect geven.

Ohzoso
13 april 2003, 15:39
btw,het goed afstellen van reverb en delay is een secuur werkje maar eenmaal goed, blijf je spelen.
Tip:als je met je thuisinstelling ergens moet spelen waar een flinke galm is moet je je instellingen aanpassen anders wordt t een brij.DE galm in de desbetreffende ruimte kan je controleren door de zgn "klaptest".
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ohzoso op 2003-04-13 14:42 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ohzoso op 2003-04-13 14:56 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ohzoso op 2003-04-13 14:58 ]</font>

Ohzoso
13 april 2003, 15:45
Op 2003-04-13 14:37, schreef ?echo:
Bij een Overdrive wordt het geluid ALGEMEEN ruwer, en je hoort minder tscht... maar rawwwww.

Bij een Distorion wordt er aan de ruis een scheur gebracht, een distorion werkt in principe net zoals een flanger, die ook een soort straaljager toe voegt aan je geluid, wat je sterker hoort als er ruis aanwezig is door bijv akkoorden aanslaan

correctie:een flanger werkt op het principe van een chorus en NIET van een distortion!!

Negative K3 fan
13 april 2003, 16:07
Op 2003-04-13 14:37, schreef ?echo:
Bij een Distorion wordt er aan de ruis een scheur gebracht, een distorion werkt in principe net zoals een flanger, die ook een soort straaljager toe voegt aan je geluid, wat je sterker hoort als er ruis aanwezig is door bijv akkoorden aanslaan


Pure bullshit... no offence, maar je moet geen onzin gaan verkopen.

?echo
13 april 2003, 16:21
arguments please

Negative K3 fan
13 april 2003, 16:48
een distortion is geen flanger, het werkt ook niet ongeveer zo en het geeft ook geen straaljager geluid

als je de sinuc golven van distortioon en overdrive vergelijkt zie je dat ze allebei hetzelfded zijn, alleen de distortion is wat puntiger

en distortion is geen effect dat "ruis in je singaal" stopt zoals jij impliceert

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Negative K3 fan op 2003-04-13 15:49 ]</font>

Ohzoso
13 april 2003, 16:48
Valt er nog wat te argumenteren dan als je je eigen onnozelheid al hebt geedit? De topic starter is er met info zoals die van jou echt niet bij gebaat!

Fvddungen
13 april 2003, 17:48
Leuk zo'n discussie. Dat iemand iets verkeerds zegt kan gebeuren.

Wat een flanger en reverb is, weet ik ook wel en het is wel heel iets anders dan een distortion. Maar dat was mijn vraag niet.

Weet ik eigenlijk nog niet wat het verschil is tussen een delay en een echo.

Ohzoso
13 april 2003, 18:05
Goed lezen is ook een kunst he? Misschien is het zo beter te begrijpen:
Delay(echo):test1,2.....test1,2.....test1,2
reverb:test1,2222222222222222222222222222
snappie??
of nog duidelijker:
Delay(echo):test een,twee....test een,twee....test een,twee
Reverb:test een,tweeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee
Een echo IS dus een delay en een Reverb IS een GALM!!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ohzoso op 2003-04-13 17:10 ]</font>

Fvddungen
13 april 2003, 18:08
Nou, ik denk dat ik beter kan lezen dan jij. Ik vraag namelijk het verschil tussen een echo en een delay. Ik spreek nergens van een reverb. Ik weet ook heus wel wat een reverb doet.

Maar op veel effectapparatuur zie ik zowel echo als delay staan. Maar wat is het verschil was mijn vraag.

Vergeet dat hele reverb. Daar ben ik nooit over begonnen.

Snappie?

Ohzoso
13 april 2003, 18:27
nou, dan ga je schoolgeld maar terughalen.
geplaatst 2003-04-13 0m 14.38u:
delay is een echo!!
Er is dus geen verschil,got it?.......got it?.......got it?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ohzoso op 2003-04-13 17:31 ]</font>

Fvddungen
13 april 2003, 18:33
Of ik word gewoon oud (laten we het hopen).

Ohzoso
13 april 2003, 18:52
maakt niet uit joh, ik ben ook geen 18 meer.Als je vraag maar beantwoord is, dan is t toch okee?

Fvddungen
13 april 2003, 18:57
Mij is nu dus duidelijk dat er geen verschil is tussen delay en echo (als ik jou mag geloven). Rest mij nog wel de vraag waarom sommige fabrikanten effectapparatuur verkopen, waar zowel een echo als een delay op zit, als er geen verschil in zit.

Ohzoso
13 april 2003, 19:39
Vaak wordt Reverb ook als Echo omschreven. Naar mijn mening eigenlijk een beetje verwarrende woordkeuze. Het lijkt mij dan ook voor de hand liggend dat op de bij jou bedoelde kastjes een Reverb(echo) en een Delay zitten.Iets anders kan ik me er nl niet bij voorstellen.Feit blijft gewoon dat Echo net als Delay het hele signaal herhaalt.Denk maar aan de echoput of de echo in de bergen.Ik ben zelf in het bezit van een "antieke" Echo Chamber;das niet meer dan n kastje met een klein casettebandje die het signaal opneemt en ff later weer afspeelt,n soort bandrecordertje dus(analoge delay)terwijl op mn 1e amp n Farfisa 140w n echo zat welke een reverb was.Het beestje hoeft maar een naam te hebben,niet?

Dirk_Hendrik
13 april 2003, 21:53
Ga ik ook maar eens een poging doen:

Delay: Herhaling van het originele signaal na een bepaalde tijd.

Echo: Als delay maar met een diffusie (klankverandering) als gevolg van de ruimte waarin het signaal zich herhaalt. (Bedenk dat al deze effecten simulaties zijn van ruimtelijke effecten en er dus ruimtes (kamers, zalen, kerken) worden nagedaan)

Reverb: Als echo maar korter en met een pre-delay/early reflections (tijd tussenorigineel signaal en de eerste heraling daarvan) korter dan hoorbaar. Verder meer difussie waardoor er meer een galmkarakter van een ruimte wordt nagedaan.

Voor Oszoso en Quint, Hou het effe aardig ajb.

Fvddungen
13 april 2003, 21:57
Uh... doe ik niet aardig soms??

Dirk_Hendrik
14 april 2003, 09:54
Op 2003-04-13 17:08, schreef Quint:
Nou, ik denk dat ik beter kan lezen dan jij. Ik vraag namelijk het verschil tussen een echo en een delay. Ik spreek nergens van een reverb. Ik weet ook heus wel wat een reverb doet.

Maar op veel effectapparatuur zie ik zowel echo als delay staan. Maar wat is het verschil was mijn vraag.

Vergeet dat hele reverb. Daar ben ik nooit over begonnen.

Snappie?


Niet echt.

Ohzoso
14 april 2003, 10:59
morrege, Quint kun je me eens zeggen over welke effectapparatuur je t hebt waar zowel echo als delay opzit.Nu wil k t ook weten ook waar dat verschil zit.Btw,ik heb zelf de Alesis Quadraverb,een zeer uitgebreide bak met een zeer uitgebreide delay maar niks echo.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ohzoso op 2003-04-14 10:05 ]</font>

Fvddungen
14 april 2003, 11:06
Ik ben het zowiezo tegengekomen op Behringer apparatuur als de V-Amp en Virtualizer enzo (nou niet gelijk zeggen dat ze er bij Behringer geen verstand van hebben). Bij Korg multipedalen ben ik het ook wel 's tegen gekomen. Kijk maar naar de AX1000 ofzo.

strattie
14 april 2003, 15:16
eeeh weetje op mijn ZooM 707II heb ik ook echo en delay

Ohzoso
14 april 2003, 16:24
Nou, die zoom707 heb ik zelf ook.dr zit inderdaad n echo op.Dit is echter gewoon een delay.En nou komt denk ik de clou:met de delay kan je ping-pongen en met die echo niet,en.....met de delay kun je een grotere vertragingstijd instellen.That`s all.Kortom, echo blijft dus gewoon een delay!!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ohzoso op 2003-04-14 15:26 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ohzoso op 2003-04-14 15:28 ]</font>

Dirk_Hendrik
14 april 2003, 16:42
Op jouw Zoom doosje ja.

Ohzoso
14 april 2003, 17:01
dirk jonge, van die Zoom gebruik ik de echo/delay/reverb module helemaal niet. Daar heb ik ander materiaal voor.Materiaal waar jij alleen maar van kan dromen.Verder maakt het niet uit welk materiaal je gebruikt.Met weinig middelen kun je toch een goeie sound creeeren maar van zo`n uitspraken als de jouwe kan ik maar 1 ding zeggen: PRUTSER!!!

Dirk_Hendrik
14 april 2003, 17:31
Thanks dude,

Als je niet in staat bent een onderwerp in een breder persectief te zien dan jouw effectenbakje droom je maar lekker verder.

Ohzoso
14 april 2003, 17:54
tijd voor biertje erbij, niet?

henk
15 april 2003, 02:49
ik heb een yamaha dg-stomp (soort pod) met delay en tape-echo. de delay is een exacte kopie van het originele geluid en je kunt aantal/snelheid/volume van de herhaling tot heel extreem (oneindig) instellen. de tape-echo is wat minder in te stellen (tot oneindig instellen is er niet bij) en klinkt warmer, meer vintage en vooral: de echo wordt snel doffer. daarbij vergeleken klinkt de delay veel cleaner en digitaler.





Op 2003-04-14 09:59, schreef Ohzoso:
morrege, Quint kun je me eens zeggen over welke effectapparatuur je t hebt waar zowel echo als delay opzit.Nu wil k t ook weten ook waar dat verschil zit.Btw,ik heb zelf de Alesis Quadraverb,een zeer uitgebreide bak met een zeer uitgebreide delay maar niks echo.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ohzoso op 2003-04-14 10:05 ]</font>

aadplagiaat
15 april 2003, 23:21
Volgens mij kun je het verschil tussen delay en echo omschrijven als:

Delay is een korte echo, meestal wordt delay gebruikt om een geluid (bijv. -en ook vaak- een gitaarsolo) voller te laten klinken. Je krijgt dan a.h.w. een dubbele aanslag.

Een echte echo is het effect dat een toon terugkeert nadat de oorspronkelijke toon al is uitgestorven. Natuurlijk is deze scheidslijn net zo dun als bij distortion/overdrive (en dus vatbaar voor discussie :smile:).

Static-M
16 april 2003, 20:18
hmm ff een beetje offtopic: heeft iemand die live-versie van Brighton Rock? Op KaZaA istie niet te vinden.

Ohzoso
17 april 2003, 11:50
Op 2003-04-16 19:18, schreef Static-M:
hmm ff een beetje offtopic: heeft iemand die live-versie van Brighton Rock? Op KaZaA istie niet te vinden.

helaas alleen op tape!