PDA

View Full Version : Switchen tussen Humbucker serie of parallel.



Don Olivier
6 januari 2010, 12:40
Heb ik dan zo'n potmeter nodig?

http://www.planetbassonline.com/mm5/graphics/00000001/Pot_50k_PushPull_Large.jpg

iemand dat weleens geprobeerd met een humbucker? Lijkt me best interessant namelijk!

universe777
6 januari 2010, 12:46
Dat kan absoluut. Ik heb op zo goed als al mijn gitaren die functie. Op de ene een push/push(of pull) pot op de andere een schakelaartje en op sommige door middel van een standje van de 5-way switch.
Ik heb geen verstand van de soldeer verbindingen maar iedere tech zou het moeten kunnen.
Er er zijn vast legio forum leden die het ook kunnen.

Don Olivier
6 januari 2010, 12:49
Aha, dank.

Hoe zou jij het beste het verschil in geluid omschrijven?

Leek mij voornamelijk leuk om een humbucker wat meer single coil te laten klinken met behoud van 'humbucking' ;)

Schijnt wel dat als je em paralel schakelt de totale output met 30% verminderd?

Waar zijn deze potmeters te krijgen?

universe777
6 januari 2010, 13:02
Aha, dank.
Leek mij voornamelijk leuk om een humbucker wat meer single coil te laten klinken met behoud van 'humbucking' ;)

Hier komt het voor mij wel op neer. Ik schakel mijn neck-HB paralel voor sommige solo's.
Ik speel DeathMetal, met (voor DM) weinig vervorming. Voor de gemiddelde gitaarnetter waarschijnlijk toch te veel... Mijn Ibanez had als 1 na laatste stand de neck-HB parallel geschakeld staan. Daar werd mijn solo geluid wat cleaner van en ook wat ronder. Ik vind het heel mooi klinken in snelle passages en sweeps. Het klinkt allemaal wat opener.

Clean klinkt het allemaal wat glas achtiger dan een HB. Net niet zo scherp als SC. Maar wel mooi rond.

Ik was er zo gecharmeerd van dat ik het op de bovenbeschreven manier in diverse gitaren heb laten zetten.