PDA

View Full Version : Met de vox ac30 optreden



futura
5 januari 2010, 22:35
heej amigo s !!!

een kleine vraag !

ik heb een vox ac30 en ik ga er voor het eerst mee optreden binnekort
maar ik weet nog niet zo goed hoe ik de microfonen er voor moet zetten ,zijn er mischien nog mensen die mij kunnen zeggen welke ruit goed is om hem te versterken (mischien wel handig met zo een hip doek :D) + het viel me op dat ze soms die ac30 met 2 microfoons versterken een dynamische en zo eens shure
ik heb zelf een dynamische en daar hebben ze van die shures
zal ik dat ook doen of niet?


alvast bedankt

jerome :D

Mitch
5 januari 2010, 22:52
Voor welke ruit?? :seriousf:
Wat denk je, zou dat misschien bij elke Vox weer een tikkie anders zijn?

But seriously: gewoon kijken waar de speaker zit en 'm dan vooral iets UIT het midden houden en als het effe kan de microfoon zelf ook iets schuin zetten t.o.v. de amp.

En en dynamische en zo eens shure? Wat voor eens shure?
Er is zeker geen geluidsman in de buurt als je moet otperden?

TimS
5 januari 2010, 22:56
SM57 zal het wel zijn

futura
6 januari 2010, 00:02
jup die bedoelde ik sm 57
annyway thanks voor de tip ! dan doe ik dat gewoon
maar volgens mij zijn die ruiten toch redelijk hetzelfde op elke vox ! :crazyhappy:

meer zeer bednkt !!! :D:crazyhappy:

Eko
6 januari 2010, 08:13
Voor een kleine kroeg hoef je geen SM 57 er voor te gooien. Daar gaat de amp zelf hard genoeg voor. Daar kom je nog wel achter. Voor grotere optredens is het wel handig. Meestal is het geluid gehuurd en is er een techneut bij. Die weet het meestal beter , vind hij zelf , en soms heeft die ook gelijk.

Nils47
6 januari 2010, 08:53
Bij alle gigs waar ik gespeeld heb, plaatste de geluidsman van de zaal de mics ervoor dus ik zou me daar niet zo druk om maken. Let wel op wat hij doet.

Bij mijn Orange speaker (waar de speakers ook slecht te zien zijn zonder zaklamp), drukken geluidsmannen nog wel eens het doek in, om te voelen waar de speakers zitten. Met als resultaat dat het speakerdoek op sommige plekken niet meer terug op zijn plaatskomt.

Meestal verplaats ik de mic zelf stiekem, als ik hem niet goed vind staan :soinnocent:

En zoals Mitch al aangaf, iets uit het midden (voor Live) doet meestal wel the trick :)

TimS
6 januari 2010, 12:09
Voor een kleine kroeg hoef je geen SM 57 er voor te gooien. Daar gaat de amp zelf hard genoeg voor. Daar kom je nog wel achter. Voor grotere optredens is het wel handig. Meestal is het geluid gehuurd en is er een techneut bij. Die weet het meestal beter , vind hij zelf , en soms heeft die ook gelijk.
Is wel handig hoor, als je een microfoon gebruikt heb je minder herrie op het podium, kan je gitaargeluid via de mengtafel zachter worden gezet en heb je betere spreiding.

DaveItUp
6 januari 2010, 13:06
Bij alle gigs waar ik gespeeld heb, plaatste de geluidsman van de zaal de mics ervoor dus ik zou me daar niet zo druk om maken. Let wel op wat hij doet.



Dit.

Moet de eerste geluidsman nog tegenkomen die zegt dat ik 't zelf maar moet regelen. Bovendien mic'en is in 9 van de 10 gevallen in de kleinere tentjes niet echt noodzakelijk. Niets zo irritant als je amp op fluisterstand en een mic er voor.

arjanb01
6 januari 2010, 13:17
Ikzelf gebruik voor mn 2x12 kast meestal 2 mics (aangestuurd dus over 2 kanalen op de mengtafel).
1x shure sm57 en 1x een EV (die platte 'scheerkopjes').
Allebei zorg ik ervoor dat ze iets uit de conus geplaatst zijn. Onze geluidsman zorgt hiervoor.
Superdynamisch geluid met veel ballen en rinkelende cleans.
Daarbij gooit onze geluidsman in sommige nummers wat extra delays en reverbs, zodat ik mn eigen effecten niet hoef mee te sjouwen. Ideaal, topgeluidsman !

Mufftin
6 januari 2010, 13:20
ik zou hem neerzetten bij a2.

Riky
6 januari 2010, 14:03
Voor een kleine kroeg hoef je geen SM 57 er voor te gooien. Daar gaat de amp zelf hard genoeg voor. Daar kom je nog wel achter. Voor grotere optredens is het wel handig. Meestal is het geluid gehuurd en is er een techneut bij. Die weet het meestal beter , vind hij zelf , en soms heeft die ook gelijk.

Onzin. Altijd werken met mics voor het beste geluid. Bas hoeft niet snel uitversterk te worden, omdat laag zicht mooi spreid, amar gitaar geluid doet dat niet. Voor mooiste gespreide geluid dus wel gebruik maken van een mic voor je speaker live.

soup
6 januari 2010, 14:24
drukken geluidsmannen nog wel eens het doek in, om te voelen waar de speakers zitten

:(:(:(

Zonde, dan zou ik zeker wat tape plakken om het aan te duiden.

Baker
6 januari 2010, 14:53
Onzin. Altijd werken met mics voor het beste geluid.

Helemaal geen onzin.
In een klein kroegje is een niet uitversterkte gitaarversterker best te pruimen. Jaren zo opgetreden.

Met mic geeft inderdaad betere spreiding, maar noodzakelijk is het zeker niet.

Riky
6 januari 2010, 15:13
noodzakerlijk niet qua volume.
Heb veel bandjes gezien in kleine kroegen. Ook vaak zonder uitversterkte gitaar amp en kon altijd precies horen waar de gitarist zijn amp had staan. Luisterd toch niet prettig vind ik.

Harry
6 januari 2010, 16:41
moet je je nog wel afvragen of de zangboxen geschikt zijn om gitaar uit te versterken....

Mitch
6 januari 2010, 16:45
Onzin. Altijd werken met mics voor het beste geluid. Bas hoeft niet snel uitversterk te worden, omdat laag zicht mooi spreid, amar gitaar geluid doet dat niet. Voor mooiste gespreide geluid dus wel gebruik maken van een mic voor je speaker live.

Nou, met een 2x12 combo als een AC30 heb je dat lang niet altijd nodig. Zeker in een wat kleinere kroeg is het dan overkill. Maar gemiddeld genomen heb je 'm liever wel uitversterkt ja.

TimS
6 januari 2010, 16:52
Helemaal geen onzin.
In een klein kroegje is een niet uitversterkte gitaarversterker best te pruimen. Jaren zo opgetreden.

Met mic geeft inderdaad betere spreiding, maar noodzakelijk is het zeker niet.
Nee, een gitaar van 500 euro is ook niet noodzakelijk. Je kunt ook best met een Stagg en een Microcube die via de line out naar de mengtafel gaat spelen, maar dat is ook niet optimaal.

moet je je nog wel afvragen of de zangboxen geschikt zijn om gitaar uit te versterken....
Zangboxen? Was da?

Baker
6 januari 2010, 17:01
Dat is absoluut geen vergelijk TimS,
Je kunt in een kleine kroeg met een een 2x12 amp met genoeg power (zoals de AC30) een heel behoorlijk geluid neerzetten.

Je kunt het wat beter spreiden en controleren met uitversterken via de PA, maar het is niet noodzakelijk.

TimS
6 januari 2010, 17:05
Dat is absoluut geen vergelijk TimS,
Je kunt in een kleine kroeg met een een 2x12 amp met genoeg power (zoals de AC30) een heel behoorlijk geluid neerzetten.

Je kunt het wat beter spreiden en controleren met uitversterken via de PA, maar het is niet noodzakelijk.
Verschil in gradatie ja, niet in principe. Als ze daar microfoons hebben dan kan hij die toch gebruiken? Dat het geluid er niet zo veel minder van wordt is misschien een argument als hij er eentje wil kopen, maar dat is hier niet het geval.

Baker
6 januari 2010, 17:16
dat is zo....

Mitch
6 januari 2010, 17:18
Joh, wat maakt het nou uit? Echt relevant is het al niet meer voor de topic starter, geloof ik. Geloof me, een AC30 op normaal podiumvolume kan vaak al meer dan genoeg zijn om een hele ruimte te vullen. Voor het stereobeeld is het wel altijd prettig om uit te versterken, maar dan moet je wel een geluidsman hebben die zo slim is om dat ook daadwerkelijk zo af te stellen...

En met zangboxen bedoelt Harry de speakerkasten van de PA dan wel zanginstallatie. Zeker met met mindere zanginstallaties zit je niet te wachten op heel veel meer uitversterkte geluiden. Liever een beetje de toms en de bass drum er overheen dan extra gitaar, in een wat kleinere kroeg.

TimS
6 januari 2010, 17:30
En met zangboxen bedoelt Harry de speakerkasten van de PA dan wel zanginstallatie. Zeker met met mindere zanginstallaties zit je niet te wachten op heel veel meer uitversterkte geluiden. Liever een beetje de toms en de bass drum er overheen dan extra gitaar, in een wat kleinere kroeg.
Kijk, de eerste goede reden om het niet te doen ;)

Vond het een beetje apart dat zoveel mensen vonden dat hij het niet moest doen omdat het "niet nodig" was, maar als de PA er niet op berekend is dan kan je misschien idd beter zonder spelen.

Dude
6 januari 2010, 19:48
Dit.

Moet de eerste geluidsman nog tegenkomen die zegt dat ik 't zelf maar moet regelen. Bovendien mic'en is in 9 van de 10 gevallen in de kleinere tentjes niet echt noodzakelijk. Niets zo irritant als je amp op fluisterstand en een mic er voor.

juist heerlijk man, blijft je podiumgeluid tenminste relaxed en aangenaam !

Riky
7 januari 2010, 00:12
Inderdaad. Beetje goed monitor geluid en je heb een prima gig. Je hoort zelf alles goed, want die amp staat niet zo idioot hard en geluidsman kan zaal geluid perfect afstellen... Je amp hard zetten is tof, maar op kleine podia niet. Vaak hoor je bas en drum amper en komen de monitoren met zang er niet overeen. Daarbij word je er doof van.

DaveItUp
7 januari 2010, 10:01
9 van de 10 geluidsmannen krijgt een monitormix nog niet eens fatsoenlijk voor elkaar. Let wel da's mijn ervaring. Buiten dat is het geluid altijd veel beter als we niet uitversterkt worden. True story. We spelen voornamelijk in kleine tentjes en weet ik wat voor panden.

Zacht staan past ook niet bij de muziek die we maken.

arjanb01
7 januari 2010, 12:37
Dan heb jij inderdaad andere ervaringen met geluidsmannen dan ik. Prima lui, de kunst is dat je alles goed moet overleggen kunnen met mekaar.
En de geluidsman die we nu hebben is inderdaad een professional (heeft de begeleidingsband van onder andere Hazes en Bauer gemixt).
Daarbij komt ook dat we met de band gebruik maken van een Midas tafel voor de zaal mix, inclusief dure EV monitors voor zang, keyboards en drums. Dus qua materiaal zijn we ook al heel erg goed bezig.
Prima vent en weet precies wanneer er een delaytje of extra reverbje in een nummer moet worden gemixt. Voordeel is dat ik mn effect zooi niet hoef mee te nemen :)

Riky
7 januari 2010, 12:45
inderdaad overleg is erg belangrijk. Speel vaak met andere bandje en zie bijvoorbeeld vaak dat de gitarist en bassist de amp op volume zetten die ze zelf lekker vinden. Vaak veel te hard dus. Meestal vraag ik juist hoe hard ik mag. Als ik mezelf dan niet goed hoor vraag ik mezelf meer over de monitor. Ik goed geluid en geluidsman tevreden.
Natuurlijk zitten er uitzonderingen bij. Heb ook wel een echte prutsers achter de schuiven gehad, maar over het algemeen gaat het altijd wel goed.

arjanb01
7 januari 2010, 15:43
Overleggen is het toverwoord. Tenzij je een noob achter de schuiven hebt, maar gelukkig heb ik dit nooit meegemaakt.
Wat ook helpt is je amp niet OP het podium te zetten maar op een kistje ernaast. Dit voorkomt trillingen op het podium zelf. Wanneer je de amp op een kistje naast het podium zet, spaart dit ruimte op het podium en je hoort jezelf beter, waardoor je niet belachelijk hard hoeft.

cultfan
14 januari 2010, 13:14
In alle bescheidenheid en hoewel voor de topicstarter wellicht niet meer relevant, maar voor de "volgers"van dit item misschien wèl:

De argumenten "voor" het uitversterken een dientengevolge zachter afgestelde versterker zijn in mijn optiek wel wat ongenuanceerd.De meeste AC30 bezitters/gebruikers die ik ken , houden van deze amp vanwege zijn specifieke klank, laat ik het zo omschrijven. Deze klank manifesteert zich echter pas als ie (laten we zeggen/naar mijn bescheiden mening) bijna op standje half open staat, wat bij een AC30 echt al zo hard is dat ( in een kroegsetting)zo'n beetje elke geluidsman naar je toe zal komen dat het echt zachter moet. Ik heb zelf ook (goede) powerattenuators gebruikt, maar dit geeft toch niet dezelfde klank: immers de amp/einbuizen weken wel lekker hard, maar de speaker werkt toch niet zo hard dan wanneer die powerattenuator er niet tussenzit.

Zelfs in grote theaters/schouwburgen, waar ik de amps niet op de bühne maar in de coulissen heb staan, speakers naar achteren en waar veel ruimte is waar het geluid weg kan, is het soms al een beetje teveel van het goede.
Eigenlijk ( en nu vertel ik natuurlijk echt niks nieuws) is een AC30 niet de goede keuze voor in een kroeg. Wil je min of meer toch "die sound": zijn er hier vast lieden genoeg die alternatieven kunnen voorstellen van amps die op een wat lager volume hun sweetspot hebben.
En tot slot, het is een beetje uit de mode geraakt, maar eigenlijk ( verschrikkelijk woord is dat toch )zou je alleen de zang uit moeten versterken en de (dynamische) kwaliteiten van de band/de muzikanten het werk moeten laten doen....erg "old-school" maar wel leuk om eens te proberen, je gaat echt anders spelen.Af en toe zie je nog wel eens een bluesbandje zo spelen in kroegen.( Maar ja, die stijl is daar dan ook wel geschikt voor, met dark gothic heavy trash ligt het wel weer anders natuurlijk...:)
OK tot zover mijn verhaaltje.

Eko
14 januari 2010, 20:22
FF niet thuis en er zijn gelijk een paar pagina`s verder. Ik speel met m`n (sixties) band bijna alleen maar met de zang op de p.a. Alleen bij grote gigs ( tenten en hallen) doen we alles over de p.a. Onze eigen technicus heeft 25 jaar ervaring van kroeg tot festivals met 50.000 bezoekers. Ik gebruik 3 amps ( 2 x Marble en 1 x AER) en als het niet meer goed te horen is , dan is de regel eerder om zachter te spelen. Met z`n allen wel te weten!
Monitoren zijn er wel nodig , met 4 stemmige zang , maar liever niet knetter hard. Dat gebeurt eigenlijk alleen maar indien je eigen amp te hard staat.
Uiteraard past onze muziek niet echt bij standje 11 op een amp. De marble gaat met 28 watt hard genoeg voor 95% van alle kroegen. De AER is met 60 watt angstaanjagend hard voor een transistor. Die gaat gewoon mee over zo`n buizenamp.
De truc is eerder om een goed totaalgeluid te maken. Dat gaat eigenlijk alleen maar goed met een eigen technicus die op meerdere plekken in de zaal/ kroeg gaat luisteren en aanwijzingen geeft. Heel leuk is ook het verschil in microfoons.
Wij gebruiken retedure microfoons. Het leuke bijeffect van die dingen is dat je heel relaxed kunt zingen. Omdat je weinig moeite hoeft te doen , let je beter op de rest van het geluid en je eigen plaats daarin. Vanzelf ga je dan ook minder hard spelen. Toen ik me longen uit me lijf stond te schreeuwen stond m`n amp bijna altijd te hard , nu veel minder.

DaveItUp
16 januari 2010, 18:48
Ik speel ook regelmatig enkel met de zang uitversterkt. Heerlijk als je 't mij vraagt!