PDA

View Full Version : Rory Gallagher/SRV houtkleur



ravi1
5 januari 2010, 20:06
Ik zou graag mijn heele strat body de kleur willen geven van het zichtbare hout, dat je op SRV's #1 en Rory gallaghers gitaar ziet, Nou weet ik dat het komt door veel optreden, zweet, en nog meer zweterige oefenruimtes.
Maar het word ook in de fender custom shop gedaan, en zie het ook wel is op relics van van gitaar bouwers.
Ik heb op het forum van guitarranch gekeken en daar zag ik dat Minwax dark walnut stain die kleur blijkt af te geven, alleen is dat niet verkrijgbaar in NL.

Heeft iemand een idee hoe deze kleur te berijken is?
En hoe dit dan gedaan moet worden.. ik zat namelijk zelf te denken aan beitsen..?

Hieronder zie je de body waar het om gaat, ik weet niet van welk hout het is, ik denk plywood maar weet het niet zeker..iemand?
Na het schuren bleven er ook vlekken achter op het hout die hier wit lijken (komt door de flits van de camera) maar het s transparant, en krijg het niet weggeschuurd.

Goede suggesties voor die houtkleur zijn meer dan welkom, en denken jullie ook dat dit een plywood body is?

de body:
http://img262.imageshack.us/img262/4058/p1010667f.jpg
http://img30.imageshack.us/img30/1476/p1010668l.jpg

Rory: http://www.mboss.force9.co.uk/guitar/gallagher.jpg

Gearjunkie
5 januari 2010, 21:14
mooi multiplex is zeker niet lelijk...

Je gaat hiermee niet een mooie SRV/Rory G gitaar maken...

ravi1
5 januari 2010, 22:25
Het is ook niet mijn bedoeling om een srv of gallagher na te maken, ik vind die hout kleur mooi.

oigun
5 januari 2010, 22:39
Koop bij de hobbywinkel een paar tubetjes acrylverf ik denk zwart/wit en donkerbruin (van dyck bruin of raw umber ofzo) Breng sterk met water verdunde laagjes op en maak een mix die er in jouw ogen goed uit ziet. Hierna kan je hem in de was zetten ofzo zodat hij er na verloop van tijd steeds ruiger uit gaat zien.

gengar
6 januari 2010, 10:59
maak een mengsel van koffie, pis, zweet en bloed en laat het 3 weken intrekken, daarna nabehandelen met pus...
Serieus, check even een van die customs die in de winkel hangen en volg hetzelfde proces. Begin met een netjes gelakte sunburst zoals bij de SRV en werk van daaraf. Wat je ziet is natuurlijk een combinatie van slijtage door wrijving/ contact en door zuur (zweet).
Dit kun je nabootsen door te schuren met schuurpapier en door produkten te gebruiken met een hoge zuurgraad, zo doe je wat je on stage in jaren zou doen in een paar dagen. Koffie zorgt trouwens wel voor een ondefineerbare maar bruikbare 'kleur'.

Ik vind deze hele relic wave trouwens een combinatie van 1) demonstreren van vakmanschap en 2)een slimme commerciele zet en vooral 3) onzin. Breng mij al je gitaren en ik verneuk ze gratis voor je, deze gasten gingen er op staan tijdens optredens dus daar kun je al mee beginnen. Ik vind een versleten gitaar door bespeling super, een gitaar met een verleden en een verhaal, maar relics rechtstreeks uit de custom shop zijn een beetje stervende crackhoeren die echter hun eerste shotje nog moeten nemen.

anyway, opinions are like assholes, everybody has one, zoals Clint ooit zei.

succes

Daan_B
6 januari 2010, 11:56
Is het misschien mogelijk om as over/in het hout te smeren?

Gearjunkie
6 januari 2010, 14:13
maak een mengsel van koffie, pis, zweet en bloed en laat het 3 weken intrekken, daarna nabehandelen met pus...
Serieus, check even een van die customs die in de winkel hangen en volg hetzelfde proces. Begin met een netjes gelakte sunburst zoals bij de SRV en werk van daaraf. Wat je ziet is natuurlijk een combinatie van slijtage door wrijving/ contact en door zuur (zweet).
Dit kun je nabootsen door te schuren met schuurpapier en door produkten te gebruiken met een hoge zuurgraad, zo doe je wat je on stage in jaren zou doen in een paar dagen. Koffie zorgt trouwens wel voor een ondefineerbare maar bruikbare 'kleur'.

Ik vind deze hele relic wave trouwens een combinatie van 1) demonstreren van vakmanschap en 2)een slimme commerciele zet en vooral 3) onzin. Breng mij al je gitaren en ik verneuk ze gratis voor je, deze gasten gingen er op staan tijdens optredens dus daar kun je al mee beginnen. Ik vind een versleten gitaar door bespeling super, een gitaar met een verleden en een verhaal, maar relics rechtstreeks uit de custom shop zijn een beetje stervende crackhoeren die echter hun eerste shotje nog moeten nemen.

anyway, opinions are like assholes, everybody has one, zoals Clint ooit zei.

succes

Ik dacht dit ook, maar hij wil geen relic maken.

ravi1
6 januari 2010, 15:18
Inderdaad, ik wil absoluut geen relic maken.
Toen ik dit topic starte, was ik al bang dat er reacties zouden komen zoals die van gengar.
Ik geloof dat als je Rory/SRV hier zegt, mensen snel geneigd zijn hun mening te geven over relics, en wat een waarde een echte doorleefde gitaar heeft.
Die mening deel ik ook, en zou zelf nooit een relic gitaar kopen, laat staan maken, want dat is echt een vak.
Dit is een projectje, van een goedkoop gitaartje. Zou ik een fender strat hebben, noway dat ik daar de lak af schuur. Als je genoeg speelt gaat dat inderdaad door de jaren heen meer leven, en groeit er een band met je instrument etc..
Maar opmerkingen van smeer er pis en pus op, ja ... wat heb ik daaraan.

Wat ik wil weten is wat die vlekken zijn die achterblijven op het hout, nadat het helemaal geschuurd is, en wat de beste bijts is om het hout donkerder te maken. De kleur hout, die ze toepassen op relics.. dat is alles.

Het zal wel niet zo mooi staan aangezien het een multiplex body is, maargoed dat vind ik niet zo erg.

Rick trodat
6 januari 2010, 16:55
Het is een bepaalde stain die ze erop spuiten.

Ik heb wel es een gitaar gezien uit 63 waarvan de eigenaar de lak eraf had gehaald en er verder niets meer mee had gedaan en die was ook donker bruin.

oknarb180
6 januari 2010, 22:56
Wat ik wil weten is wat die vlekken zijn die achterblijven op het hout, nadat het helemaal geschuurd is, en wat de beste bijts is om het hout donkerder te maken. De kleur hout, die ze toepassen op relics.. dat is alles.

Het zal wel niet zo mooi staan aangezien het een multiplex body is, maargoed dat vind ik niet zo erg.


Hey,

Ik heb even op de site gekeken van www.srvguitar.com daar wordt een DIY project beschreven. Hij geeft in z'n lijstje van te gebruiken spullen en gereedschappen (pag 2 van de DIY) dat ie gebruikt maakt van:
• Stain: Ebony & Mahogany colored stain–MINWAX brand works well

Misschien ff googlen waar je deze stains zou kunnen krijgen. Verder denk ik dat je ook met een paar potjes ecoline kunt expirimenteren op een proefstukje multiplex. Schrijf wel elke test op welke kleuren en hoeveeheden je gebruikt etc. net zo lang totdat je het gewenste resultaat krijgt. Als je het gewenste resultaat hebt, spuit er dan een paar laagjes cellulose lak overheen (geen volledige refinish!!!), licht polijsten totdat ie een beetje glad is en dan lekker spelen. Dan raakt de lak redelijk snel eschadigd door het spelen en krijg je vanzelf een relic. Wil je geen relic, lak 'm dan gewoon helemaal goed (zie lak-faq) en klaar is kees.
Ehh, ik bedoel ravi1

vr.gr.

Branko

ghk123
6 januari 2010, 23:48
Ik ken 2 manieren die beiden een vergelijkbaar resultaat geven. Het is echter wel noodzakelijk dat het hout absorbeert, dit lijkt me met deze body niet het geval (uitproberen maar...)

1. Grafietpoeder (= de kern van een potlood) in het hout smeren
2. 'Roestwater' maken door staalwol in huishoudazijn te leggen en dit enkele dagen/een week in te laten werken. Vervolgens een kopje sterke thee zetten en dit laten afkoelen. Met een doek/kwast het roestwater aanbrengen op het hout en een beetje laten drogen , vervolgens de thee aanbrengen. Er ontstaat met het hout een reactie die een grijs/bruine kleur geeft die na drogen en een heel klein beetje lak een donkere tint geeft.

Succes

jimihattricks
7 januari 2010, 16:46
ik zou zeggen, ga gewoon naar een lokale verfwinkel en vraag om een paar verschillende kleuren waterbeits, zo heb ik ook mijn kaalgeschuurde MIM strat gekleurd (daarna nog 6 lagen hoogglans meubellak en daarover 4 lagen satijnlak) - op de foto beneden de rechter gitaar

Wat ook een optie kan zijn is Danish Oil, daar kun je zelf kleurstof aan toevoegen, blank zal het wsl te gelig zijn voor jouw smaak - zie foto, de linker gitaar

http://i37.tinypic.com/35i3ybb.jpg