PDA

View Full Version : klikken van geluid



koen_V
12 april 2003, 23:17
IK heb vandaag het cd-tje gekregen waar ons vorig optreden op was opgenomen.
En telkens als ik speel hoor je een klik, dus telkens als ik met mijn vinger de snaar aansla, met plectrum weet ik niet want ik heb dat optreden niet met plectrum gespeelt.
Aan wat zou dat kunnen liggen want dat is wel heel irritant moet ik toegeven.
Zou het komen door nieuwe snaren (lagen er toen 1 dag op).
of omdat ik moet een DI heb gespeelt.
of omdat de bas actief is.
Iemand??

andy
13 april 2003, 00:50
is het een grote klik partij of komt die klik als je ff niet gespeeld hebt en weer invalt? Dan zou het namelijk aan de apparatuur van het PA bedrijf kunnen liggen.
Ik neem aan dat je er thuis of in de repetitie ruimte er geen last van hebt.

Eelco
13 april 2003, 10:25
Misschien je elementen wat lager zetten, omdat nu misschien je snaar tegen de elementen aan slaat

jaspertomas
13 april 2003, 10:45
Waarschijnlijk zijn het gewoon je snaren die tegen de fretten botsten als je je vingers erop legt. Als je een lage actie hebt, gebeurt dat gauw. Bij de bassist van Iron Maiden klinkt het juist wel mooi. :smile:

skabouter
13 april 2003, 11:00
als je open coil elementen hebt en je snaar komt er tegenaan, dan krijg je een klik. het kan ook inderdaad het raken van je snaar tegen fret zijn. en nieuwe snaren klinken altijd een beetje tikkend, hoor. wel jammer van de opname overigens (als het echt zo irriteerd)

koen_V
13 april 2003, 11:15
ok merci, ik ga volgende week het optreden weer eens opnemen, eens kijken of het dan nog is.
Maar de PA instalatie was ook wel ruk, die zat mijn bas de hele tijd te oversturen,misschien dat het daar mee te maken heeft...
De actie staat wel redelijk laag van mijn bas...
Nu hopen dat het volgende week niet zo klinkt.
bedankt voor de reacties
**edit** We gaan een paar liedjes op de site zetten, dan kunnen jullie eens naar het getik luisteren, misschien dat jullie er dan wijzer uit worden.
Maar ik denk dat de mensen die er niet veel van kennen het niet gaan opvallen, ze moeten maar denken dat er een sample inzit :grin:


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: koen_V op 2003-04-13 11:23 ]</font>

koen_V
13 april 2003, 14:15
Zo er staan wat mp3's op de site.
Bij het nummer when you call me hoor je het hard!
http://members.lycos.nl/mountgomery/audio.php?PHPSESSID=08dff2116d16b5f598f986cf7fe61d 09

MikeDirnt
13 april 2003, 14:39
en dat komt zeker weten van die bas ?
Klinkt heel vaag net of iemand ergens op de maat zit mee te tikken.
Ik denk dat je snaar iets aanloopt

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: MikeDirnt op 2003-04-13 14:40 ]</font>

koen_V
13 april 2003, 15:05
ik ben niet zeker dat dat van die bas komt.
Maar het was echt een ruk geluidsinstalatie en geluidsman, die zat mijn bas ook de hele tijd te oversturen, misschien daarmee...

koen_V
13 april 2003, 15:06
.
Ik denk dat je snaar iets aanloopt

&lt;

Wat bedoel je daar egelijk mee?

bassopotmus
13 april 2003, 15:09
loop precie smet de bass mee, dus daar zal het aan liggen, mischien een aard probleempje, als je em aanraakt. Heb je het thuis ook.

Wat een ...."zangtalent" zeg..
Bassje gooved wel.

Sorry dat ik commetaar geef, gaat meer om de storing

koen_V
13 april 2003, 15:19
Thuis heb ik het niet, dus ik vind het zeer raar!
ach..je houd van de zang of juist niet.
er zijn mensen die het juist heel goed vinden, er zijn mensen die het niet goed vinden...

Easy Rider
13 april 2003, 20:37
Nou dat zijn duidelijk gewoon je snaren die tegen je fretboard aanslaan bij het plukken.
Minder hard plukken, of beter nog niet meer naar de body *toe* plukken maar parallel eraan plukken, dus recht omhoog. Of dichter bij de brug plukken.
Ik zelf gebruik dat slaan van die snaren op de frets juist expres op bepaalde muziekjes. Met distortion wordt het ook zeer cool. Luister maar eens wat van Incubus' laatste album.

EZ

John P
13 april 2003, 20:46
Volgens mij heeft Easy Rider het bij het juiste eind; als je het niet mooi vindt, een andere techniek van snaren aanslaan uitzoeken. Of dikke snaren gaan gebruiken e/o een combinatie daarvan. Ikzelf gebruik daarom stevige snaren.

Ruud
13 april 2003, 21:27
Mijn techische gehoor zegt me idd dat dat geen electronische klikjes zijn, (geen problemen in de afstelling of aansluiting van je apparatuur), het hangt van je speelstijl of de instelling van de bas af...., raar dat je dat normaal niet hebt...

koen_V
13 april 2003, 22:00
Hey allemaal bedankt om te reageren.
Ik ga er eens op letten, het zou best kunnen dat het mijn speelstijl is!
Wat vind je trouwens van de muziek als ik vragen mag??


...10 minuten later :smile:
**edit** IK heb nu eens eventjes geprobeert, en ik denk dat ik dat optreden met mijn duimop mijn halselement heb gespeelt (gitaarriem was te kort), en nu heb ik een langere en speel ik op mijn brugelement en nu heb ik dat niet.
Maar als ik nu terug op mijn halselement ga spelen heb ik het terug! dus ik denk dat ik de oorzaak heb!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: koen_V op 2003-04-13 22:26 ]</font>

Rhinus
13 april 2003, 22:00
Op 2003-04-13 20:37, schreef Easy Rider:
Minder hard plukken, of beter nog niet meer naar de body *toe* plukken maar parallel eraan plukken, dus recht omhoog. Of dichter bij de brug plukken.


Hoe bedoel je nu? Want ik weet nog niet zeker of ik 't snap.

Venomer
14 april 2003, 13:25
["Thuis heb ik het niet, dus ik vind het zeer raar!"]

Ik heb precies hetzelfde. Het is inderdaad het geluid van snaren die tegen de frets slaan. Tijdens een optreden sla ik door de zenuwen de snaren altijd wat harder aan, zodat ik er alleen dan last van heb.

Doordat de toonregeling van de PA anders is afgesteld dan van je versterker, kan het ook extra opvallen.

Easy Rider
14 april 2003, 14:46
Wat ik bedoel is kennelijk lastig uit te leggen... Tja... hoe moet ik het zeggen...
Ik bedoel de richting waarin je plukt. Je vingers staan meestal schuin op de snaren, dus pluk je niet alleen naar boven toe maar druk je bij iedere pluk de snaar ook wat naar beneden. Als je dus parallel aan de body plukt trek je de snaar alleen omhoog, zonder dat je hem ook naar de body toe (of van de body af) drukt.

Helpt dit?? :smile:

EZ

koen_V
14 april 2003, 15:16
Jep maar ik snapte al wat je bedoelde, maar de uitleg was ook niet voor mij zeker?
Maar als ik met plectrum ga spelen gaat het niet meer zijn hé?

sniekie
15 april 2003, 14:15
ik vond het eigenlijk best een rukopname. slecht afgesteld enzo. als je over je versterker speelt hoor je dit niet?? ik heb ook eens gehad dat je dit op band wl oorde maar dat kwam denk ik omdat ik via zo'n di box speel.dan gaat in princiepe je bas rechtstreeks het mengpaneel in en dan ben je dus je iegen geluid kwijt, dat wat uit je versterker komt. en p.a. is ull range en daarom laat hij die tik makkelijker horen omdat er meer hoog of iets dergelijks verstert wordt dan dat je je basversterker doet.

bathmutz
15 april 2003, 14:48
misschien is je actie te laag waardoor je snaren tegen je elementen slaan.

en anders zit er vast een soort metronoom in je bas gebouwd, maar dat weet je nog niet! :razz:

BathMutZ

koen_V
15 april 2003, 14:52
De actie staat niet te laag hoor.
MMM....een metronoom, wie weet ik zal het eens uitzoeken :grin:

Anavrin
15 april 2003, 14:56
het is net of er iemand mee zit te klappen of te tikken, inderdaad wel irritant. Verder mijn complimenten, het is niet mijn stijl, maar kwalitatief is het zeker goede muziek.

Semafoor
15 april 2003, 15:14
In de opnames hoor ik iets te veel schoonheidsfoutjes en het mag allemaal wat strakker gespeeld worden.
Voor de rest is er weinig mis mee, ga zo door, je bent nog jong genoeg.

bassopotmus
15 april 2003, 16:10
Yo man, have fun...je verdiend er toch niet je brood mee. Wil ook in een bandje gewoon wat geinen en giggen..leip doen.

koen_V
15 april 2003, 16:59
Bedankt allemaal, achja schoonheidsfoutjes zitten er inderdaad in..
Maar dat was nog maar ons 3de optreden,deze zaterdag komt het 4de, de zenuwen zitten er nog goed in hé :grin:

Ruud
15 april 2003, 20:41
Op 2003-04-15 16:59, schreef koen_V:
Bedankt allemaal, achja schoonheidsfoutjes zitten er inderdaad in..
Maar dat was nog maar ons 3de optreden,deze zaterdag komt het 4de, de zenuwen zitten er nog goed in hé :grin:


wees blij, das de mooiste tijd..de begintijd, nog lekker zenuwachtig, spannend, en je hebt een enorm stijgende kwaliteit met de band... wat wil je nog meer... optreden wordt ook steeds minder spannend (niet minder leuk trouwens) , ookal hebben wij er gemiddeld 1 in de 1 a 2 maand..

Rhinus
15 april 2003, 22:34
Op 2003-04-14 14:46, schreef Easy Rider:
Wat ik bedoel is kennelijk lastig uit te leggen... Tja... hoe moet ik het zeggen...
Ik bedoel de richting waarin je plukt. Je vingers staan meestal schuin op de snaren, dus pluk je niet alleen naar boven toe maar druk je bij iedere pluk de snaar ook wat naar beneden. Als je dus parallel aan de body plukt trek je de snaar alleen omhoog, zonder dat je hem ook naar de body toe (of van de body af) drukt.

Helpt dit?? :smile:

EZ


Eigelijk niet. :s

Easy Rider
15 april 2003, 23:36
Tja sorry Rhinus maar met alleen tekst kan ik er verder ook niks meer van maken dan dit.

En dat getik is gewoon je snaren op het fretboard. Dat heb je thuis niet omdat je daar zachter speelt omdat het zo op je kamer(tje) al gauw hard zat is. Op een podium hoor je jezelf toch minder en ga je onbewust toch harder plukken. Hee, het was pas je derde optreden ofzo! Als je wat langer speelt weet je jezelf steeds meer in te houden en speel je met de zelfde techniek op het podium als die je thuis gebruikt.

De muziek was wel ok, zeker voor het 3e optreden. De zang... tja.
Maar, keep it up! Het klinkt wel of jullie lol erin hebben en dat staat voorop.

EZ

bassopotmus
16 april 2003, 09:07
Ik begrijp je wel easy, plukken doe je parralel met je body, anders gaat de "terugkaatsing" van de snaar naar de hals toe, ipv parralel

vanafvandaag
16 april 2003, 10:23
Volgens mij speel je altijd wat harder tijdens een optreden (wij hebben ook nog het probleem dat de nummers live altijd korter zijn dan in de oefenruimte, we spelen een stuk sneller live). Maar onbewust duw je dus wat harder op je snaren, wat helpt is je bas op het podium iets harder zetten en dan wat zachter aanslaan. En met een DI "verbloem" je techniek foutjes in je aanslag iets minder makkelijk dan via een gewone versterker.

Succes en keep up the good work :smile:

Easy Rider
16 april 2003, 11:29
Idd, is wat vanafvandaag zegt helemaal waar, vooral over die DI. Als je idd DI gebruikt, probeer het een keer zonder (dus met microfoon).
Heb je gelijk je speakers niet meer voor niks gekocht :smile:

EZ

koen_V
16 april 2003, 12:38
Jep, ik ga het zaterdag eens vragen of ze een microfoon voor mijn versterker kunnen zetten.
Maar dan heb je toch bijgeluiden ofzo, meetrillen van versterker enzo?
of hoor je dat dan niet?

AntY
16 april 2003, 12:41
Op 2003-04-16 10:23, schreef vanafvandaag:
met een DI "verbloem" je techniek foutjes in je aanslag iets minder makkelijk dan via een gewone versterker.



en als je de post-eq XLR output van je amp gebruikt?

Ruud
17 april 2003, 07:41
Hangt natuurlijk van de settings van je amp en het soort amp af.. over het algemeen kun je er van uit gaan dat dit inderdaad je geluid ook al meer 'verbeterd' (tis maar hoe je het ziet natuurlijk). Maar een Post-amp uit moet in feite hetzelfde geluid afgeven als er ook naar de speaker gestuurd wordt, alleen dan in lager signaal..

vanafvandaag
17 april 2003, 13:02
Speakers willen nog wel eens het bijkomende voordeel hebben (zeker als je 15" gebruikt) dat het laag gewoon zo goed en diep is dat je de "klikjes" niet hoort. Dat verklaart misschien ook waarom je het op het podium niet is opgevallen... maar als je een DI gebruikt zal ik altijd de out van je versterker pakken, niet met een monitor werken ofzo.

koen_V
20 april 2003, 00:08
vandaag weer een optreden gehad en het was weer een groot klikfestijn.
Iemand zei me dat dat aan de pick-ups lagen, dus ga ik eens naar een instrumenten winkel gaan en daar eens navragen.
Zou niet mogen bij een bas van 3.5 week oud hé.

vanafvandaag
22 april 2003, 11:45
Humm.. ik houd het op een rotte DI om eerlijk te zijn.

Easy Rider
22 april 2003, 23:00
Zo te horen is idd ook helemaal niks mis met je bas.

EZ