PDA

View Full Version : EMG81 in gibson BFG



Roeluzzz
5 januari 2010, 10:45
Alloha!

Ik ben in het bezit van een Gibson LP BFG en ik wil deze custumize.
Op deze gitaar zit standaard een burstbucker op de brug en een p90 op de hals.

Nu is mijn idee om een EMG81 in de brug positie te zetten.
(waarom? om de gitaar net wat meer metal te maken)
Dit is een actief element, de p90 wil ik echter laten zitten.
(waarom? omdat ik dit een uber element vind voor de blues)

is dit mogelijk? of komt die 9v(18v mod) van de emg dan ook op het circuit van de p90, en kan dit kwaad?

Eventueel kan ik ook de p-90 vervangen door de p85 natuurlijk, of een EMG-HZ gebruiken, deze is immers passief, geeft echter niet de attack die een EMG81 heeft.

Wie o Wie kan me helpen / adviseren?

Greetz Roel

macwilliams
5 januari 2010, 13:10
Zijn twee gescheiden circuits dus daar hoef je je geen zorgen om te maken.
Misschien dat de balans tussen de beide elementen niet fijn is. Maar dat weet ik niet. Zoek ook even op de EMG 86 ( geloof ik) die is ook aktief maar geloof ik ook nog split baar. Misschien is dat toch lekkerder met de P90.

Roeluzzz
5 januari 2010, 13:15
ok thnx!

en de tone regeling? er zit nl maar 1 pod op de gitaar die voor beide elementen tone regeling doet. maakt dat verder nog wat uit?

interessander
5 januari 2010, 14:11
De splitbare EMG is de 89, deze klinkt in de humbucker stand als een 85, welke ik zelf prefereer boven een 81.

TimoSomers
5 januari 2010, 15:07
Misschien wat offtopic, maar ik heb ook een BFG met een Dimarzio Super Distortion als brugelement: GEWELDIG voor metal, en VEEL meer karakter (juist doordat het een Gibson is) dan een in mijn ogen dode EMG.

Roeluzzz
5 januari 2010, 15:19
@TimoSomers
Bedoel je deze:
DiMarzio DP100 Super Distortion?

dan is het natuurlijk een kwestie van burstbucker er uit schroeven, om solderen en klaar...

Hoe zit het met de Clean van die Dimarzio? is die vergelijkbaar, beter of slechter dan die van de burstbucker die er in zit?

TimoSomers
5 januari 2010, 15:37
@TimoSomers
Bedoel je deze:
DiMarzio DP100 Super Distortion?

dan is het natuurlijk een kwestie van burstbucker er uit schroeven, om solderen en klaar...

Hoe zit het met de Clean van die Dimarzio? is die vergelijkbaar, beter of slechter dan die van de burstbucker die er in zit?

Bij mij zit er de DiMarzio DP152 Super Distortion 3 in [ookwel Super 3 genoemd] .

In m'n andere les paul zit een DiMarzio Super Distortion DP100, ook heel lekker maar ietsjes minder metal.


EDIT: Het clean is sprankelend maar toch niet dunnetjes zegmaar, vind het wel heel vergelijkbaar met de Burstbucker

Roeluzzz
5 januari 2010, 15:50
nog een vraagje dan Timo,

Zat even op een site te kijken waar je ze bestellen kan.
Er is een F spaced versie en een "gewone" variant van de DiMarzio DP152 te krijgen, welke is de one to pick?

TimoSomers
5 januari 2010, 15:54
Het verschil zit hem in de afstand van E tot E snaar, zo hebben gitaren met een floyd rose veelal een F-spaced element nodig, normale meestal gewoon een normale.

Ik ga er van uit dat je voor een BFG gewoon de normale moet hebben, maar hier een trucje om het zeker te weten (uit een engels forum):

''It's easy to check - you need to measure the distance from E string to E string, measuring across the polepieces of the coil nearest the fretboard. If it's 48mm it's standard spacing, if it's 51mm it's F-spaced.''

Renin
5 januari 2010, 16:20
De "gewone" humbucker.

F-spaced is voor Floyd Rose bruggen of Fender spacing.

Roeluzzz
5 januari 2010, 16:24
Oke thnx guy's!

Heb even gemeten en het is idd de gewone, heb hem ook meteen maar besteld.
Scheelt een hoop soldeerwerk (en gescheld) bij het inbouwen van het actieve stuk.

Ben benieuwd!

Roeluzzz
13 januari 2010, 16:52
Hmm Element is binnen gekomen, echter hebben ze me de verkeerde opgestuurd... ik heb de normale besteld maar kreeg de f-spaced geleverd
Normaal: terug en ruilen .. echter...

Bij het bekijken van het burstbucker element wat er nu in zit, zag ik dat vooral de lage E erg buiten het centrum van de burstbucker om loopt (bijna compleet er buiten).

als ik de Dimarzio er bij hou lijkt dit net ietwat beter boven de polen te liggen.

De hoge E loopt dan echter ietwat binnen (maar wel nog over) het midden van het pole piece.

De Lage E valt dan zo goed als, maar ook ietsje binnen het midden van het pole piece...

om soldeerwerk en tijd te besparen vraag ik aan jullie:
Wat te doen? terug sturen voor een niet F spaced model of toch solderen en proberen?


Na wat research bij zowel gibson als dimarzio blijkt dat sommige "nieuwere" guibsons LP modellen met fixed bridge namelijk ook geleverd zijn met F spaced pickups.. nou is mijn BFG 3 jaar oud..

van de dimarzio site:
http://dimarzio.com/site/#/faq/
(kopje fspacing, standard spacing)

interessander
13 januari 2010, 16:58
Als hij overal redelijk mooi overeenkomt en zoals je aangeeft zelfs beter dan je oude element dan zou ik hem gewoon houden.