PDA

View Full Version : Dubbel-hals



Teye
5 januari 2010, 04:51
Hallo,

ik weet niet of je hier ook als kommersieel gitaarbouwer een projekt mag neerzetten? 'k Ben bezig met een dubbelhals gitaar - een beetje een afwijking van m'n gebruikelijke modellen, en een projekt waar ik heel blij en enthousiast over ben. En ik vind 't de laatste tijd heel leuk om hier op de Nederlandse forums rond te dwalen (ben 17 jaar geleden geëmigreerd).

Heren moderatoren, laat 't SVP even weten of dit al dan niet mag...

Bedankt, en nog gelukkig nieuwjaar!

Teye

http://i133.photobucket.com/albums/q65/elteye/Doublywtuners.jpg

gertgert
5 januari 2010, 07:31
welkom hier.
hoe meer zielen etc.
bijzondere gitaar!
vind het persoonlijk wat veel tierlantijntjes maar ik zie dat je in amerika woont ;)
is dat een esdoorn slagplaat?

JeroenSchaaf
5 januari 2010, 07:34
Ik blijf een zwak houden voor dubbel halzen!

Mooi project, heb je meer bouw foto's?:cheerup:

ziekdier
5 januari 2010, 07:37
Hoi Teye,

ik ken jou nog wel.... jij kwam altijd bij het noorder muziek huis bij bernard. lang geleden heb ik daar ooit eens gewerkt..

maar volgens mij mag je als commerciele bouwer wel posten maar geen enkele uitspraken doen waaruit blijkt dat je commerciele bedoelingen hebt...
regels daarover zijn hier en daar wat onduidelijk..

en welkom op het forum!

gr
@je

Cocobolo
5 januari 2010, 08:27
joepie, een nieuwe (ervaren) bouwer erbij!
Welkom!
Beperk je lekker tot het bouwproces en praat niet over opdrachtgevers, geld, en maak geen reclame voor jezelf (" die van mij is zo super, veel beter dan de concurrentie") dan is het volgens mij geen enkel probleem.

Ook voor mijn smaak is de gitaar wat 'te' maar dat maakt me nooit uit : ik lees altijd met veel genoegen hoe iemand aan het werk is en hoe hij/zij dingen aanpakt en oplost.
Leuk!

Hiro
5 januari 2010, 09:01
inderdaad de regels zijn op dit moment een beetje grijs en onduidelijk, maar zolang je je puur over het bouwen bezig houd en tips geeft en dergelijke en niet met merken van jezelf of iets waar je geld aan verdient mee smijt moet t allemaal goed gaan.

Maar dat ziet er heel gaaf uit zeg, inderdaad heel druk maar als je voor echt over de top gaat dan moet je ook echt over de top gaan ;)

Maar krijgen we nog meer fotos te zien, ook van het bouwen zelf? :)

EN welkom op het forum, ben benieuwd wat je allemaal kan :)

Hedge
5 januari 2010, 09:10
Pracht ding. ik hoop dat je meer foto's gaat laten zien van het bouwproces. Daar kunnen we zeker nog veel van leren.

barno
5 januari 2010, 14:04
staat mijlenver van mijn persoonlijke smaak qua uiterlijk, maar da's onbelangrijk. Het vakmanschap straalt ervan af. Wat zijn de mensuren van de halzen?

Mattia
5 januari 2010, 15:29
Apart beest. Zoals Barno zegt, niet persoonlijk mijn stijl, maar ik vind 'm qua object/instrument wel intrigerend. Ik zie heel wat custom hardware, graveerwerk, etc...meer info zou welkom zijn, in de zin van: zelf gemaakt? Laten maken? Hoe? Wat voor materialen? Designfilosofie achter dit instrument?

Maargoed, belangrijkste: welkom!

charlotte
5 januari 2010, 17:14
Hallo Teye , :)

Welkom !

Ik vindt het een gave gitaar,kan me er helemaal in vinden.
ben benieuwd naar het eindresultaat.

Succes,groetjes Charlotte :lp:

ziekdier
5 januari 2010, 17:15
hier nog 2 gitaren van Teye...


de Mora

http://img.photobucket.com/albums/v171/streetmusic/MORA.jpg

en de India

http://img.photobucket.com/albums/v171/streetmusic/INDIA.jpg

Ook naar mijn smaak iets te druk maar wel weer eens iets anders...

gr
@je

Mattia
5 januari 2010, 17:50
Die Zematis-achtige gravurewerken vind ik toch wel wat hebben. Staat bij mij op het 'to do' lijstje als ik de CNC graveerfunctie een beetje onder de knie heb...

Ik wil closups van de hardware en headstocks!

Robdop
5 januari 2010, 18:16
hoe je de jack ingang verwerkt vind ik zeer mooi! voorderest niet echt mijn smaak.

hoewel het me een rot klus lijkt om te maken, respect:sssh:

oigun
5 januari 2010, 18:36
Small waist wide hips en lekker over the top geornamenteerd maar niet uit balans .Me like it:mmmm:

JacquesLeDick
5 januari 2010, 19:10
Mega! I like them. Respect!

Ike57
5 januari 2010, 20:18
Respect voor je vaardigheden!
Ik zou er niks op tegen hebben om meer foto's te zien :D

ziekdier
5 januari 2010, 23:36
gewoon ff googelen op "teye"


als dit tegen de (grijze) regels is.... sorry. verwijder mijn post dan maar..

gr
@je

Ike57
6 januari 2010, 00:04
gewoon ff googelen op "teye"


als dit tegen de (grijze) regels is.... sorry. verwijder mijn post dan maar..

gr
@je

Ondertussen wordt ikzelf ook al grijs van die regels :D
Ik heb er geen probleem mee! Thanks voor de tip - gevonden (en ik weet nu ook waar je die twee foto's vandaan hebt .... :D)

ziekdier
6 januari 2010, 00:08
die 2 foto's komen van de website van de plaatselijke muziekwinkel

die hebben er 2 te koop staan... die 2 dus...

gr
@je


tja... die regels ook altijd...:sssh:

Teye
6 januari 2010, 03:52
Okee, bedankt allemaal voor jullie reakties.
En nogmaals dit: ik ben dus kommersieel gitaarbouwer in de USA maar dit projekt deed ik voor mezelf.
Wilde altijd al een dubbelhals maar ze waren of te duur, of van mindere kwaliteit. Toen heb ik er eens 1 gekocht, en dat was alles goed en wel, maar wanneer ik op de 6-snaar overschakelde miste ik toch heel erg de toon en veelzijdigheid van mijn eigen gitaren (kan er niks aan doen: zo denk ik er nou eenmaal over), en de 12-snaar hals was onkomfortabel t zelfde als de 6-snaar.

Dus het plan was gauw gemaakt: ik bouw er 1 voor mezelf: maak de zessnaar precies als 1 van m'n eigen, en maak de 12-snaar zoals IK die wil.

Okee, dus eerst een mock-up maken natuurlijk, de geplande doubly naast het originele model waarvan ie afgeleid is:
http://i133.photobucket.com/albums/q65/elteye/Doubleneckmockupsm.jpg

Ik blies 'm op tot ware proporties, bracht kruislijnen aan, printe de body uit op 4 A4-tjes en plakte ze aanmekaar, gebruikmakend van de kruislijnen.
Ik sneed de elementen uit t papier, maakte de korrekte gaten voor pots, plug, brug, en staartstuk, en de volgende dag al zette ik de frees in het hout: een werkelijk geweldig mooie, resonante, en lichte plank mahonie die ik 'r speciaal voor gereserveerd had.

Hier doe ik de uiteindelijke vorm op een oscilerende schuurmachine:
http://i133.photobucket.com/albums/q65/elteye/doublyspindle-sander.jpg

Teye
6 januari 2010, 04:00
En we konden 't natuurlijk niet laten: even vlug met de hand twee halzen die daar rondslingerden erin geklemd, en kijken hoe 't lijkt.
Konklusie: de gitaar prima; ikzelf wat minder...
http://i133.photobucket.com/albums/q65/elteye/1201091732amed-1.jpg

Een vd hoofddoelen is voor mij om een gitaar te maken die ik ook veel gebruiken ga. Je ziet 't aan me leeftijd al wel: rugklachten, en ze mag dus niet teveel wegen. Mede daarom (en ook vanwege de resonantie) heb ik de body uitgebreid van geluidskamers voorzien; en zelfs de headstock van de 12-snaar-hals heb ik strategisch uitgehold (al kun je dat vanwege de veneer niet meer zien jammergenoeg - 't zag er spektakulair uit).

Hier gaan de halzen erop:
http://i133.photobucket.com/albums/q65/elteye/Doublynekglu2.jpg

Bytheway, de zessnaar is een Fender-scale: 25 1/2 inch - dat vind ik beter resoneren-, en de twaalfsnaar is een Gibson zogenaamde 24 3/4 inch (in werkelijkheid nogal wat korter: 24 9/16), voor minder snaarspanning, en ook om de kop wat meer richting kast te trekken voor betere balans. Ook: de meeste dubbelaars zijn toch van de Gibson-overtuiging?

En zo:
http://i133.photobucket.com/albums/q65/elteye/Doublywall.jpg

Teye
6 januari 2010, 04:11
Ik had alreeds een maple top voorbereid en gelakt. Aangezien ik met schellak en gemineralizeerde olien werk, is het mij onmogelijk gebleken om fatsoenlijk af te plakken. Zodoende breng ik eerst de kleuren en transparente kleurlagen aan op body plus halzen, en gescheiden op de volledig anders gekleurde maple top, en lijm dan pas de maple deels ingelegd in de mahonie.
http://i133.photobucket.com/albums/q65/elteye/DoublyGluCap.jpg

En zo was ze dus klaar voor schuren, en de blanke lak:
http://i133.photobucket.com/albums/q65/elteye/Doublywfinish.jpg

Gedurende het initiele lakken kwam ik op het idee om de wilde krullen van de twee toetsen de echoen op de achterkant. Niet de slimste volgorde, maar met 't idee eenmaal in de kop, en de kleurlagen reeds aangebracht, natuurlijk gewoon eigenwijs doordouwen:
http://i133.photobucket.com/albums/q65/elteye/Doublyrearsquiggle.jpg

Teye
6 januari 2010, 04:30
Dus daarna blank lakken en fijn laten drogen, en dan de frets erop.
Intussen had ik al heel wat van de hardware geprepareerd: mijn speciaal sierlijke pickup ringen, geheel gegraveerd, met designelementen van de toetsversiering erin.
Ik weet dat velen dit allemaal een beetje 'teveel' vinden, maar ik ben zelf dus helemaal niet gecharmeerd van die goedkope zwarte plastic Gibson ringetjes, en bovendien klinken de aluminium ringen gewoon beter (probeer maar hehehe!)

Dus doe ik lekker eigenwijs m'n zin:
http://i133.photobucket.com/albums/q65/elteye/Doublywpurings.jpg

En dan heb ik net vandaag de elektronika aangebracht. Ik prefereer eenvoudige bedieningspanelen, maar vereis wel gedweeë veelzijdigheid van m'n gitaren: dit betekent dat de bekabeling nogal de pan uitswingt, en met deze dubbelhals, en de mijzelf opgelegde beperking van slechts 5 knoppen; twee elementkeuze-schakelaars, plus het tussen de halzen kunnen schakelen, moest er drie keer zoveel bedrading in. Ik kan alles nog net dichtkrijgen!
http://i133.photobucket.com/albums/q65/elteye/Doublycompartment.jpg

De schakeling werkt nu als volgt:
Twaalfsnaar: twee elementen met Gibson-type driestandenschakelaar, en 1 mastervolumeknop;
Zessnaar: drie elementen met vijfstanden-schakelaar die de ongebruikelijke maar nuttiger kombinatie geeft van:
- brugelement
- brug plus midden
- brug plus halselement
- hals plus midden
- halselement.
Twee volumeknoppen voor de zessnaar.
Mood-knop en Tone-knop schakelen om naar de geaktiveerde hals.

Het schakelen tussen de twee halzen gaat aldus:
net beneden het brugelement van de de zessnaar zit een drukknop die de 12-snaar aktiveert; net beneden het element van de 12-snaar zit een drukknop die de 6-snaar aktiveert.
Betekent dus, dat je op bijv. de 6 speelt; net voor je wisselt schakel je de 12 in; je wisselt, en daarna schakel je de 6 uit.
EDOCH!
De aktiveerswitch voor de 6-snaar is dubbel uitgerust: wanneer je de 6 uitschakelt, schakel je de 12 aan.
Twee voordelen: punt 1 kom je nooit zonder geluid te zitten, en punt 2 kun je deze schakelaar (die zich tussen de halzen in bevindt) ook gewoon voor simpel wisselen gebruiken.

En als 't aldus niet fijn werkt, nou dan verzinnen we weer iets anders!

Okee, morgen verder.

Gelukkig nieuwjaar allemaal!

Teye
6 januari 2010, 04:31
O ja, en m'n kamera is dus een goedkoop niemandalletje, ik zal zo snel mogelijk 'echte' fotos plaatsen.

Mattia
6 januari 2010, 05:22
Respect, hoor.

Vraagje: wat voor alloy aluminium gebruikt jij het liefst voor het graveerwerk/etc? Ik krjig binnenkort een gereedschap waar ik aluminium mee durf aan te pakken, maar ik staar me een beetje blind op al die verschillende soorten...

Verder: plastieke Gibbo ringetjes vind ik ook niks, daarom maak ik ze tegenwordig gewoon lekker uit hout :)

Hiro
6 januari 2010, 08:30
Wow gaaf man, bedankt voor de foto's.
Heb je t nou zo snel gedaan of is dit van een langere periode.

Top!

Rinze
6 januari 2010, 09:15
Mooi Teye. waar heb je dit eigenlijk geleerd? Doe je het metaalwerk (graveren en dergelijke) ook zelf?

Hedge
6 januari 2010, 10:15
Wat me iets tegenvalt is de afwerking. Inlegwerk niet super strak en het binnenwerk best hobbelig of zie ik het foto door de niet hele scherpe foto's?

Rock Bottom
6 januari 2010, 12:01
Damn iets wat totaal mijn smaak niet is maar me toch ontzettend boeit als ik erna kijk.

Respect voor het vakmanschap en het erinproppen van je eigen smaak.

Orpheo
6 januari 2010, 12:15
@ Teye:
ik vind dit niet echt spam; het is onderhand bekend dat je commercieel gitaren bouwt, en dit is niet een gitaar voor de handel, maar voor jezelf. Het is wellicht een beetje spam, omdat het gezien kan worden als reclame. Mochten mods het zo opvatten, dan post ik de foto's en verhalen wel (al opgeslagen op mijn pc!) als zijnde 'kijk eens wat ik nu gevonden heb' :P ;)

Ik vind het heel mooie gitaren, maar niet mijn smaak. Ik vind jou singlecut-vorm heel mooi, beetje zemaitis achtig, das waar, maar wel mooi. De gitaren met zoveel inleg op de body enzo, mijn ding niet ;) Ik vind de top en kleur van deze gitaar echt schitterend, inleg ook, alleen... waarom die drie puntjes op de onderste fret? :( haalt echt de inleg een stuk naar beneden. een mooie krul was gepaster geweest, vind ik.

Ook vind ik 't jammer dat je hier een dubbel-cut van gemaakt hebt ipv singlecut, zoiets als dit:

http://images.piens.be/breakingnews/gretsch_5655.jpg

toch het singlecut idee met de bereikbaarheid van een doublecut :P

Ik heb je bedrading al wel eens eerder bekeken, en ik vind de moog-knop, zo heet ie toch? en de mastertone lekker straight forward. (coilsplit dmv pot, das die moog knop, toch?)

Ik heb alleen een 'probleem' met indenken hoe je het ontworpen hebt dat wanneer je 2 pups tegelijk aan hebt, om het even welke, je 2 pots kunt gebruiken. Ik zag zoiets als dat wanneer je brug en mid aan hebt, ze hun eigen volume pot hebben, en wanneer je hals en mid aan hebt, ze hun eigen pot hebben, etc etc.

Heb je dat gedaan met 'gewone' pots, of met stereo-pots? en welke switch gebruik je? Ik stel mijn vraag expres nogal bedekt, omdat ik niet denk dat je de bedrading vrij wilt geven :D

Orpheo
6 januari 2010, 12:18
De schakeling werkt nu als volgt:
Twaalfsnaar: twee elementen met Gibson-type driestandenschakelaar, en 1 mastervolumeknop;
Zessnaar: drie elementen met vijfstanden-schakelaar die de ongebruikelijke maar nuttiger kombinatie geeft van:
- brugelement
- brug plus midden
- brug plus halselement
- hals plus midden
- halselement.
Twee volumeknoppen voor de zessnaar.
Mood-knop en Tone-knop schakelen om naar de geaktiveerde hals.

Het schakelen tussen de twee halzen gaat aldus:
net beneden het brugelement van de de zessnaar zit een drukknop die de 12-snaar aktiveert; net beneden het element van de 12-snaar zit een drukknop die de 6-snaar aktiveert.
Betekent dus, dat je op bijv. de 6 speelt; net voor je wisselt schakel je de 12 in; je wisselt, en daarna schakel je de 6 uit.
EDOCH!
De aktiveerswitch voor de 6-snaar is dubbel uitgerust: wanneer je de 6 uitschakelt, schakel je de 12 aan.
Twee voordelen: punt 1 kom je nooit zonder geluid te zitten, en punt 2 kun je deze schakelaar (die zich tussen de halzen in bevindt) ook gewoon voor simpel wisselen gebruiken.


vet gedrukt is wat ik zelf al heb kunnen solderen en snappen (ongeveer... afhankelijk van je visie op het een of ander).

paars is wat ik niet heb kunnen solderen ;) graag hoor ik daar wat info over :)

edit: my bad, tis de mood knob :P

edit2:

http://teye-guitars.com/materials/

je zegt hier dat je en 5 standen switch hebt, ala de schaller superswitch, en dat je ook nog mid alleen, en alle 3 tegelijk aan kunt hebben. Heb je dan 2 push pull pots nog daaronder hangen? voor de toneshaping pots, bijvoorbeeld? anders zou ik me niet kunnen voorstellen hoe je 't bedraad hebt... je zult toch ergens wel een schakelaar moeten hebben om mid er volledig in te kunnen zetten bij het middenstandje...

Of heb je 't zo gedaan dat als je de onderste volumepot dicht draait in 't middelste standje, je de mid erbij krijgt, en de bovenste als master volume werkt? en als je de bovenste dicht draait, je mid alleen overhoudt, en de onderste volumepot werkt als volume voor mid?

zo ja, hoor ik heel graag hoe je dat hebt kunnen doen...

Teye
6 januari 2010, 15:24
Bedankt voor al jullie reakties!!!!!

Waar heb ik dit geleerd? Gedurende een 25 jaar karrieëre als full-time pro gitarist die altijd iets meer nodig had dan wat z'n apparatuur/beurs kon bieden; gedurende 35+ jaar van totale onvrede met wat de industrie aanbied; en gedurende de afgelopen 5 jaar dat 'k 't professioneel (kommersieel) doe. En veel vallen en opstaan in die 35 jaar... Het verhaal staat hier: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=130665

Waarom de gitaar niet een beetje netter of strakker? Sinds ik op uitsluitend handgemaakte gitaren van Gerundino, Reyes, Zemaitis (Tony, niet de Jappen), Devoe, Newman en anderen speel, ben ik absoluut allergisch geworden voor het netjes binnen de lijntjes kleuren van Paul Reed Smith, Bill Collings en andere volledig computergemaakte gitaren. Zielloos, en dat is mijn eigen privé mening.

De elektrische schakeling? Nee de Mood-knop is anders dan je denkt. Nee, er zitten nergens push-pull of geheime schakelaartjes in.
Waarom geen single-cut? Omdat ik deze vorm mooier vond.
Waarom de puntjes op de hals? Nou, ik vind ze wel mooi daar.

Deze gitaar is tot dusver 100% 'ik'. En ze voelt tot zover geweldig! Ik hou jullie op de hoogte.

O ja, en ik ben op 6 December aan de gitaar begonnen, en doe m naast m'n 'eigenlijke' gitaarbouw (de kommersjele).

Nogmaals bedankt!

Teye

bat
6 januari 2010, 15:52
't Is in ieder geval een hele bijzondere gitaar. Ik heb al eerder gezegd dat ik de vele tierelantijntjes op je gitaren niet super vind, maar goed, dat is smaak. Deze is wat dat betreft al een stuk minder uitbundig. Vind de opgelegde top ook wel apart en mooi, ook al zou ik ook dat zelf niet zo snel willen hebben (ben wat te behoudend ingesteld). De vormgeving vind ik een beetje uit balans, de hoorns lijken nogal breed uit te lopen ten opzichte van de kont. Maar ook dat is smaak natuurlijk!

Kan me de weight-relief goed voorstellen, wat een enorm bakbeest is het eigenlijk. Reden ook waarom Gibson bijvoorbeeld niet een LP maar een SG als basis voor de double neck heeft genomen. Ben wel benieuwd naar hoe je de weight relief in de kop hebt gedaan, zeker omdat er 12 mechanieken op moeten komen. Nog voldoende stevigheid en vlees over?

Orpheo
6 januari 2010, 16:19
@teye: ik vind vooral de setup van de volumes interessant. de moidknop is tof, maar op tig verschillende manieren te doen. dat van de volumes, ik had beter moeten nadenken, maar ik ben eruit. eigenlijk heel logisch. uit respect voor jou en je werk post ik t (nog) niet.

kan je me wel, just for the fun of it, n zetje in de juiste richting geven wat de moodknop betreft? ik kan me namelijk alleen iets bedenken met n condensator, pot, en optioneel n heel kleine spoel.

G.G.
6 januari 2010, 16:33
Hallo,

ik weet niet of je hier ook als kommersieel gitaarbouwer een projekt mag neerzetten?

Als gitaarnet lid:

Geweldig project. Mooi om je erbij te hebben. Altijd leuk die extra kennis.

Als mod:
Ik kan uit je posts niet opmaken wie je bent, waar ik wat kan kopen. Enige dat iets verklapt is de zin hierboven. Lijkt mij geen probleem. (iemand heeft wel een link naar je site gepost, maar daar kan je zelf niets aan doen = is geen eigen actieve spam).

Deze hele discussie leeft momenteel erg (sommigen maken zich er iets drukker om dan nodig zou zijn). Ik heb het eerder al gezegd: Alle bouwers en alle topics zijn welkom, probeer alleen alles te vermijden dat kan verwijzen naar handel / eigen voordeel / commersie etc...

Welkom op het forum en ik hoop nog veel schitterende topics, foto's, verslagen en tips te zien.

Teye
6 januari 2010, 16:41
't Is in ieder geval een hele bijzondere gitaar

Groot kompliment, dankjewel!


Ik heb al eerder gezegd dat ik de vele tierelantijntjes op je gitaren niet super vind, maar goed, dat is smaak. Deze is wat dat betreft al een stuk minder uitbundig.

Ha. Wacht maar tot 'ie af is. Ze is inderdaad nog wat kaaltjes :)


Vind de opgelegde top ook wel apart en mooi, ook al zou ik ook dat zelf niet zo snel willen hebben (ben wat te behoudend ingesteld)

Een liefhebber van de elektrische gitaar, en dan 'behoudend'? Dat lijkt met elkaar in tegenspraak...


De vormgeving vind ik een beetje uit balans, de hoorns lijken nogal breed uit te lopen ten opzichte van de kont.


Zo past ie in een gewone gitaarkoffer.
De halzen lopen ook taps.
Zo is de lap hout waar je je arm overheen moet buigen wanneer je op de 6-snaar speelt (80% vd speeltijd op dit ding) niet zo enorm.
Scheelt ook weer in gewicht.
O ja, en m'n plank hout was niet groter...:)



Kan me de weight-relief goed voorstellen, wat een enorm bakbeest is het eigenlijk. Reden ook waarom Gibson bijvoorbeeld niet een LP maar een SG als basis voor de double neck heeft genomen.

Eerste Gibson doubly's waren WEL Les Pauls... En Gibson staat nu niet echt bekend om hun ergonomische designs... Heb je wel eens een Firebird gespeeld, zo voor een avondje?

Tot dusver ziet t ernaar uit dat m'n doubly beneden de 4.5 kg blijft. Vergelijk dit met meer dan 6.5 kg van m'n Ibanez dubbelnek...

Teye
6 januari 2010, 16:47
@teye: ik vind vooral de setup van de volumes interessant. de moidknop is tof, maar op tig verschillende manieren te doen. dat van de volumes, ik had beter moeten nadenken, maar ik ben eruit. eigenlijk heel logisch. uit respect voor jou en je werk post ik t (nog) niet.

kan je me wel, just for the fun of it, n zetje in de juiste richting geven wat de moodknop betreft? ik kan me namelijk alleen iets bedenken met n condensator, pot, en optioneel n heel kleine spoel.

Inderdaad: potmeters, condensatoren, en spoelen. Of je 't nu over mijn gitaar hebt, of over een wah-wah pedal:)
Sorry, geen duwtjes in de goede richting. Je bent zelf absoluut in staat om je eigen versie te maken, en dat is toch veel leuker! Enneuh... mag ik m'n kleine geheimpies dan voormezelf houden?

Okee heren, de werkdag lonkt hier weer: vanavond meer (en hopelijk nieuwe fotos van 't projekt: de NAMM is volgende week en daar gaat ie natuurlijk de sjow stelen - mits 'ie af is!)

Teye
6 januari 2010, 16:50
Welkom op het forum en ik hoop nog veel schitterende topics, foto's, verslagen en tips te zien

Dankjewel. Fijn om een plekkie te hebben om lekker over het favoriete onderwerp te kletsen (en dan ook nog in 't Nederlands - voor mij iets zeldzaams nu) als privepersoon, hoewel de link naar m'n professionele bouw natuurlijk altijd op de loer ligt. Weinig aan te doen.

jan jansen
6 januari 2010, 17:46
Teye
http://i133.photobucket.com/albums/q65/elteye/Doublywtuners.jpg

Die halzen vind ik wel wat hebben,de body ben ik wat minder van gecharmeerd.Mischien als ie geheel af is en een foto van de voorkaant gemaakt...,

:ok::ok:

JJ

stijnkenens
6 januari 2010, 18:08
wow, echt heel hard over the top, maar het plaatje past perfect.
Elektronica is chinees voor mij, zelfs voor een eenvoudige gitaar met 2 pickups ...

Ben eigenlijk wel benieuwd wat die strategische plaatsen zijn die je hebt uitgehold in de 12snaarkop? Tekeningetje? Of is het gewoon in de midden? Zodat je een soort kramer kop hebt, afgeplakt met kopbeleg?


Welkom en nog van dat !!!


s.

Jilles
6 januari 2010, 18:17
Nou, zo te zien zijn de kaarsvlammetjes in beide headstocks uitgehold en bevat de headstock daar geen hout.

aaronstonebeat
6 januari 2010, 22:11
Ik heb me hier net even ingelezen en de achtergrond informatie bekeken en beluisterd. Ik ben onder de indruk van de geluiden uit je gitaren en qua uiterlijk geloof ik niet dat we hier al zoiets hebben.
Ik blij :crazyhappy: En erg benieuwd naar het verdere verloop.

Orpheo
6 januari 2010, 22:23
hiephoi het is gelukt. ik heb mijn variant van de bedradjng af. moet alleennog kijken hoe je mid alleen, en brug/mid/hals kunt hebben, maar dat is niet cruciaal. het idee van 'assignable volumepots' was de hoofdmoot.

Gothra
6 januari 2010, 23:06
Welkom,

leuk iemand die zulke aparte gitaren bouwt! Ziet er goed uit, vind m vet, alleen zou er niet mee willen spelen.


Zohey! Leert orpheo ook is wat!:seriousf:

oknarb180
6 januari 2010, 23:47
Hey,

Welkom!!!
Even de posts doorgelezen. Wat een bouwkunsten zeg. Ziet er allemaal erg goed uit. Een Speciale zelfbouw mag er ook wel een beetje bling-bling uitzien, vind ik.
Ik ben zelf meer een stratman, maar ik zit hier gewoon te genieten van je bouwkunsten zeg!!!

Fantastisch ook dat je zelf een lijn hebt, respect! Toch wel mooi als je iemand blij ziet worden van een door jezelf gebouwde gitaar. Dat moet wel een kick geven, en volgens mij nog steeds na 5 jaar.

Maak je het inleg werk en de pickupringen etc ook allemaal zelf?

vr.gr.

Branko

grayfink
7 januari 2010, 00:07
Prachtig! .

Orpheo
7 januari 2010, 09:19
Welkom,

leuk iemand die zulke aparte gitaren bouwt! Ziet er goed uit, vind m vet, alleen zou er niet mee willen spelen.


Zohey! Leert orpheo ook is wat!:seriousf:

ik leer regelmatig bij :)

Ik heb zelfs de bedrading nog kunnen aanpassen dat je echt singlecoil tones kunt krijgen, zoals gedemo-ed op youtube...

ik krijg 't alleen niet gedaan dat je ook nog mid alleen en/of mid+de rest kunt hebben, zonder push pull pots. dat is wel iets bijzonders, moet ik toegeven :) deze bedrading is echt efficient joh, niet normaal!

@teye: vraagje: waarom zit de jack op de bovenkant, en niet op de zijkant? Je zegt dat je je gitaren bouwt op de spelende musicus, en niet om te verstoffen, en ik merk dat de jack op de top vaak niet werkt. de kabel gaat eraan trekken, breekt makkelijker, gaat makkelijker stuk, etc etc. ik ben dus benieuwd waarom 't bovenop zit, en niet op de zijkant, of desnoods met de badkuip die een strat heeft. dit is niet aanvallend bedoeld, maar echt puur nieuwsgierig. Ik vind het concept van je gitaren zo te gek, ik heb toendertijd mijn eigen gitaren op jou gitaren gebaseerd. Om maar effe aan te geven dat ik ze echt tof vind :)

Valoosj
7 januari 2010, 10:05
Elektronica is chinees voor mij, zelfs voor een eenvoudige gitaar met 2 pickups ...


Ja, gelukkig heb jij daar personeel voor he. :seriousf:

Teye: knap werk!

bat
7 januari 2010, 16:43
Eerste Gibson doubly's waren WEL Les Pauls...
De uiteindelijke commerciele modellen bewijzen dat dát blijkbaar géén slim idee was! ;)


Tot dusver ziet t ernaar uit dat m'n doubly beneden de 4.5 kg blijft. Vergelijk dit met meer dan 6.5 kg van m'n Ibanez dubbelnek...
Dat is een mooi resultaat!


Nou, zo te zien zijn de kaarsvlammetjes in beide headstocks uitgehold en bevat de headstock daar geen hout.
Nee hoor, die vlammetjes zijn een uitsparing in de alu-plaat voor de toegang tot de trussrod (ik neem aan dat daar ook nog een cover in die vorm in komt). Zie ook de eerdere foto's waar wel het laminaat al op de kop zit, maar de alu plaatjes nog niet. Teye gaf ook al aan dat hij het laminaat er al op had, voordat hij eraan dacht een foto van de weight-relief holes te maken...

Weet je wat het rare is, elke keer als ik het topic open, begin ik de gitaar mooier te vinden...

Zjef
7 januari 2010, 18:29
Weet je wat het rare is, elke keer als ik het topic open, begin ik de gitaar mooier te vinden...

Ik ken dat gevoel. Zijn "La India" en "La Mora" vallen ook zeker in mijn smaak!

JacquesLeDick
7 januari 2010, 19:45
Heb ook wat zitten "youtuben" Nice sounding YEAH. Moet zeggen dat ik onder de indruk ben! Een echt werkpaard met Lollars (fantastische Pickup winder/bouwer).
Gebruik je altijd lollar pu's.

Teye
12 januari 2010, 07:57
Pfjoew wat een hoop reakties! Geweldig, en bedankt allemaal!

Veel reakties vragen mij waarom ik iets nu precies zo doe. Ik ben ten eerste vreselijk eigenwijs, en ten tweede hebben mensen (athans hier in Amerika) enorm veel vertrouwen in wat ik doe, en kan ik eigenlijk in mijn gitaren stoppen wat ik zelf wil.

Twee voorbeelden.
1) Ik heb dit hier nu diverse malen gelezen: 'Ik hou niet van deze bodyvorm'. Nou, het instrument speelt geweldig komfortabel, bijna zo komfortabel als een enkel-hals. Die enorme lap hout die de meeste dubbelhalzen hebben waar je je rechterarm overheen hangt, ontbreekt met opzet en de hele gitaar vloeit beter tegen m'n lichaam.
2) Waarom zet ik de jack op de voorkant en niet netjes aan de zijkant? Ik speel wel eens op de bank, en er is werkelijk niets ter wereld wat dan de ergernis met een zij-gemonteerde jack kan verzachten, behalve een gitaarwissel. De jack aan de voorkant is m.i. de enige plaats. Van trekkende snoeren heb ik nooit last: ik speel uitsluitend op curlies, en wanneer ik arren moede al eens een rechte kabel moet gebruiken, dan haal ik m achter de gitaarband langs.

OK. 'k Heb van 't weekend weer eens door moeten werken, vanwege de NAMM, waar ik coute que coute de dubbelhals wil tentoonstellen in onze booth, en 'k moet natuurlijk ook werken aan de vijf andere gitaren die nog af moesten voor de NAMM... We hebben vanmiddag maar liefst zes gitaren op de bus gedaan...

Maar toch: de dubbelaar heeft van het weekend bijna de 'af' status bereikt.
Hier snij ik met een Dremel een achterplaat uit een sheet aluminium (ik gebruik de Dremels afwisselend: ze worden vreselijk heet van dit werk):
http://i133.photobucket.com/albums/q65/elteye/Doublyrearplate.jpg

En dan ziet ze er nu zó uit, een kombinatie van een Flash Gordon ruimteschip, Batman, en ...een gitaar:
http://i133.photobucket.com/albums/q65/elteye/Doublyreadyrear.jpg

Hier de voorkant ('t enige wat nog mist zijn de knoppen voor de mini-drukschakelaars, en de moeren op de studs van de bruggen):
http://i133.photobucket.com/albums/q65/elteye/Doublyreadyfront.jpg

En nog een 'foto':
http://i133.photobucket.com/albums/q65/elteye/Doublyreadyfromside.jpg

-----------------

De gitaar geeft tot dusver de volgende indrukken:

1) zeer licht: onder de vijf kilo. Een prima balans. Door de halzen dieper in te zetten is het neck-dive effekt gelukkig niet aanwezig. De halzen onder een hoek is ook een speel-vriendelijk detail.

2) de sound is werkelijk spektakulair! De zessnaar reageert echt als een van m'n enkelhals gitaren, en de twaalfsnaar sprankelt met spierkracht, ballen, en jangle. De extra volumeknop brengt me nog 'n beetje in de war, maar da's ff wennen.

Na de NAMM komt mijn vriend Alan Barley 'echte' fotos maken: dan kun je de gitaar ook 's zonder die oranje gloed zien...

Nou bedankt, en ik geef ook wel ff een verslag van de NAMM als jullie dat leuk vinden.

Teye
12 januari 2010, 08:03
Wil nog ff kwijt: ik zet altijd een 1 1/2 inch stalen ring in de body vast met schroeven, waar ik de jack in monteer. Je kunt dus trekken aan het snoer wat je wilt: het enige wat eventueel breekt is de plug aan het snoer...

Dit is dus NIET het sierringetje aan de voorkant: dit is een onzichtbare versteviging onderhuids.
1 1/2 inch doorsnee komt overeen met ongeveer 3.5 tot 4 cm, en dan zo'n 2 mm dik staal.

Van Dattum
12 januari 2010, 08:36
Geweldig! Ik vind de gitaar persoonlijk spuug en spuuglelijk, maar ontzettend interessant om te lezen hoe je dat allemaal doet! :crazyhappy:

Rinze
12 januari 2010, 09:37
Mooi hoor Teye. Ben normaal niet zo van de versieringen maar vind dit dan toch mooi. Heb je site even bekeken en wat Utube-filmpjes en het klinkt ook goed! Ligt het nou aan de foto's of hebben de frets iets geligs? Of bedoel je dat met die oranje gloed? De alu onderdelen hebben het namelijk niet..

Hiro
12 januari 2010, 09:39
ik vind t schoppen tegen de reguliere bouw vind ik vet!
en gaaf dat je er gewoon mee doorgaat ondanks wat de andere zeggen daar heb ik respect voor :)

Orpheo
12 januari 2010, 11:42
@ teye: respect, kerel, echt, respect. over alles is echt nagedacht. heel knap, heel knap :) ik vind die oranje gloed over de top juist mooi, eigenlijk :chicken:


ps: ik heb even nagedacht, maar 'jou' bedrading, 4 pots 1 switch, kan je toch ook gewoon toepassen voor deze gitaar? als je een stereopot neemt voor de volumepots, en ook een stereo voor de mood knop, en mastertone blijft master tone, en een dubbeldekker 3weg schakelaar, dan ben je er toch ook al? heb je gelijk je 4 pot setup terug, en heb je een veel meer 'vertrouwde' feel.

st.robot
12 januari 2010, 12:46
Ik vind het echt wel prachtig hoe je alles maakt teye ! die backplate maak je alsof het iets en niets is maar hij ziet er prachtig afgewerkt uit!, en dan allemaal met een dremel. wel sjiek dat je het gewicht ook zo laag kunt houden , da's toch een struikelblok bij veel dubbel halzen. of je hem nu mooi vind of niet, zolang dat ie goed speelt doet er dat eigenlijk niet toe

goei werk!

grtz

Teye
12 januari 2010, 16:12
Ik vind 't geweldig, zoveel verschillende reakties. Het moet duidelijk zijn dat ik het geheel oneens ben met de 'normale' ontwerpstijl vd elektrische gitaar. Schop ik tegen de traditionele ontwerpen aan? Helemaal niet!:)
Ik vind de meeste gewoon niet erg mooi, en dus waarom zou ik dan in 'die trant' gaan bouwen?

De elektrische gitaar is een enorm jong instrument, in vergelijking met de piano, of de viool. Zelfs de auto of het vliegtuig zijn al twee keer zo oud! Er is dus nog enorm veel ruimte voor verbetering. En daar ben ik konstant mee bezig, voor mezelf. M'n elektronische circuit is daar een goed voorbeeld van; m'n manische zoektocht naar een betere balans (ik heb gauw last van m'n rug) een ander.

Ik beweer niet dat mijn gitaren beter zijn, of mooier. Ik beweer wel dat ik ze ZELF stukken mooier en interessanter vind dan 99% van het gebodene. En wanneer je je in een projekt stort als bijvoorbeeld deze dubbelhals, dan is het maar beter dat je 'm zelf erg bijzonder mooi vind! Wee als ik halverwege de interesse zou verliezen.

Dus neem ik de eventuele kritieken maar, en ga lekker koppig door op m'n eigen weg. Jullie suggesties over bodyvorm, elektronika, of algeheel uiterlijk worden zeer gewaardeerd maar ik leg ze toch maar naast me neer: ik heb een visie op hoe ikzelf mijn gitaren wil.

Tot volgende week, met berichten en fotos over de NAMM.

Teye
12 januari 2010, 16:34
als je een stereopot neemt voor de volumepots, en ook een stereo voor de mood knop, en mastertone blijft master tone, en een dubbeldekker 3weg schakelaar, dan ben je er toch ook al? heb je gelijk je 4 pot setup terug, en heb je een veel meer 'vertrouwde' feel.

Bedankt!!!!! Maar ik heb de vertrouwde feel juist nodig bij het zessnaar gedeelte. Van alle spel op een dubbelhals is toch het zwaartepunt op de zessnaar. En de gebruikelijke dubbelhals-politiek is OF een wegnemen van de controls van de zessnaar (Gibson: 1 volume en 1 tone voor de zessnaar ipv 2 volumes en 2 tones op de vergelijkbare enkelhals) OF een space-age cockpitachtige verzameling schakelaars en knoppen (de John McLaughlin dubbelhals).

Ik wilde 'm nu eens zien als een zessnaar die ik ook werkelijk gebruiken kan (in mijn huidige smaak is dat 1 van m'n Electric Gypsy gitaren:) dus vier knoppen en een schakelaar), aangevuld met een twaalfsnaar zoals ik een twaalfsnaar ga gebruiken: met twee of drie voor mij bruikbare sounds, en niet teveel extra opsmuk.

Een onafhankelijke volumeregelaar heb ik WEL nodig! En zo kom ik dan op vijf knoppen.
Ach ik wen er al aan.

Cocobolo
12 januari 2010, 16:47
ik bekijk bij de meeste gitaarbouw items hier op de eerste plaats naar de toegepaste technieken, de afwerking en vooral vaak de vele details waaruit je dan zelf weer kunt leren. Natuurlijk spreekt het ene model meer aan dan het andere maar dat is minder belangrijk. In dit geval ziet de afwerking er uitstekend uit, vind ik het erg leuk dat diverse zaken afwijkend zijn aangepakt (en dus erg leerzaam) en vind ik het ook leuk om te lezen hoe een Nederlander zo te zien succesvol is met zijn producten in het buitenland! Er zijn dus veel meer liefhebbers van jouw modellen en dat is toch alleen maar geweldig?! Smaken verschillen, gelukkig wel....! Graag zoveel mogelijk blijven posten, daarvan heb ik de smaak zeker te pakken :ok:

Er is iets grappigs aan de hand met je modellen. De eerste indruk is overweldigend maar daardoor teveel...een paar dagen later kijk ik weer en let ik veel meer op details en begin het te waarderen. Nu ben ik al zover dat ik een zwart model van jou dat ik ergens tegenkwam op het net (maar nu natuurlijk niet direct kan vinden) eigenlijk erg mooi vind ;)
Toen ik ooit een tele voor het eerst zag vond ik hem niet mooi...en nu? jammie!

Orpheo
13 januari 2010, 00:31
@teye: je kan met jou geliefde 4 pot 1 switch setup ook 2 halzen 'aansturen' hoor. met een stereo-volume pot moet dat lukken. dan kan je alleen niet 'mengen' tussen 12 snaar en 6 snaar hals. draai je de pot dicht, sluit je beiden natuurlijk kort. Dan is 't nog simpeler en overzichtelijker.

Rinze
18 januari 2010, 17:21
Bij Premier Guitar is de dubbelhals in ieder geval opgevallen op de NAMM: http://www.premierguitar.com/Magazine/Issue/Daily/News/NAMM_Day_4_Wrapup_Editors_Picks.aspx

(bijna onderaan)

Teye
20 januari 2010, 08:13
Okee, op Dinsdag 12 Januari was ze dan af: 't laatste waren de kleine tips van de drukschakelaars om de halzen te aktiveren (drukschakelaars veranderen niet van positie wanneer je ze per ongeluk aanraakt bij 't aanslaan).

Voorlopige konklusies:

Lekker licht: rond de 4.5 kilo: ongeveer net zo zwaar als een gemiddelde Les Paul (enkelhals, maar natuurlijk veel logger van bouw);
Heerlijke balans: helemaal geen neck-dive;
Kei van een sound op de 6, werkelijk precies zoals ik gehoopt had;
Mooie dromerige jangle op de 12;
Super-komfortabel om te bespelen, zonder grote plakken hout waar je rechterarm eigenlijk wilde zijn.


Met zeer goed gevoel sleepte ik haar mee naar de NAMM, waarvan de volgende fotos:

Een lokale LA held, ben helaas z'n naam vergeten:
http://i133.photobucket.com/albums/q65/elteye/DSC_0204.jpg

Anni, die al jarenlang een gitaar van me wil:
http://i133.photobucket.com/albums/q65/elteye/DSC_0167.jpg

Komfortabel en licht genoeg om 'm tijdens een gesprekje gewoon om te houden:
http://i133.photobucket.com/albums/q65/elteye/DSC_0177.jpg

Tim Fulmer, de Amerikaanse manager van Mick Taylor (Bluesbreakers, Rolling Stones, Bob Dylan eva)
http://i133.photobucket.com/albums/q65/elteye/DSC_0223.jpg

Drie halzen, met een van onze belangrijkste Amerikaanse dealers op de 'Doubly' (hij wil 'r zelf één voor z'n priveverzameling)
http://i133.photobucket.com/albums/q65/elteye/DSC_0235.jpg

Mark Ford, van oa. de Black Crowes:
http://i133.photobucket.com/albums/q65/elteye/DSC_0089.jpg

En onze nieuwe endorsee Andy Andersson van de Sony-Music band 'Black Robot':
http://i133.photobucket.com/albums/q65/elteye/DSC_0050.jpg

De dubbelhals was zo een belangrijk onderdeel van het enorme succes wat ons ten deel viel op de 2010 NAMM-show, en inderdaad, 't was een fijn gevoel om een geheel nieuwe gitaar (wezenlijk 'anders' dan mijn kommersiele modellen) in zo'n korte tijd (1 maand en 1 week) te maken. Een heerlijke uitdaging, met alle gewenste resultaat. En als bijkomend voordeel nog, dat de zessnaar nóg meer resoneert, aangezien de 12-snaar ook wanneer ze niet elektrisch 'aan' staat, toch de resonantie van de zessnaar helpt, mede door mijn cross-chambering, of in ieder geval mijn pogingen daartoe.

Bedankt dat jullie dit hele proces met me gevolgd hebben.
Peace,

Teye

Hiro
20 januari 2010, 08:46
gaaf man, als je de volgende keer een roadie nodig hebt voor de NAMM zeg je het maar ;)

Mooie foto's :zz:

Rock Bottom
20 januari 2010, 09:07
Mooi om te zien dat niet de minste mensen bezig zijn met jou gitaar.
Stond je toevallig naast de stand van ugly? Kwam meerdere beelden tegen van teye gitaren en ugly amps.

Teye
20 januari 2010, 09:26
Stond je toevallig naast de stand van ugly? Kwam meerdere beelden tegen van teye gitaren en ugly amps.

Steve is al jaren een vriend van me. Hij en ik denken zeer gelijk over 'normen', 'heiligheden', en originaliteit. We gebruiken onafhankelijk van elkaar dezelfde truuks in versterkerbouw. Steve weet enorm waar ie t over heeft. Het was een soort natuurlijke kombinatie: een gitarenboer heeft versterkers nodig en omgekeerd, en 't maakt de onkosten allemaal wat verhapstukkelijker.

Lang verhaal kort: we deelden de booth. En het klonk allemaal vandeflinkeballen...

http://i133.photobucket.com/albums/q65/elteye/DSC_0009.jpg

En wanneer je je afvraagt wat dat kleine VOX-versterkertje daar dan doet? Steve had een zeer middelmatige gitaar (een Peavey) bij zich, en ik dat goedkope oefenversterkertje, om eventueel te kunnen laten zien dat we ook los van elkaar goed klinken. Je word niet goed van 't aantal mensen wat dan weer beweert: "Het is je versterker die goed klinkt!" Dan laat ik ze altijd even door de mini-VOX spelen, en zijn de diskussies weer ten einde.

aaronstonebeat
20 januari 2010, 22:40
Te gek verslagje om te lezen en te bekijken. Het lijkt me fantastisch als een pas gebouwde gitaar meteen zulke aandacht krijgt :crazyhappy:

Maar zie ik op onderstaande foto goed dat er al een fikse hap uit de rand van de body is? Of is het iets anders?



http://i133.photobucket.com/albums/q65/elteye/DSC_0177.jpg

hezz
20 januari 2010, 23:48
Ik gok op reflectie.

Teye
8 februari 2010, 05:18
Mijn vriend Alan Barley kwam langs met z'n super-kamera en fotografeertalent, en heeft net 't resultaat op de GearPage gezet.

Eindelijk dus, de beloofde fotos!

http://i180.photobucket.com/albums/x306/AB50/ty2.jpg

http://i180.photobucket.com/albums/x306/AB50/ty4.jpg

http://i180.photobucket.com/albums/x306/AB50/ty6.jpg

http://i180.photobucket.com/albums/x306/AB50/ty8.jpg

http://i180.photobucket.com/albums/x306/AB50/ty5.jpg

Hiro
8 februari 2010, 08:57
ja wat goeie belichting wel niet met een gitaar kan doen ;)

Ziet er goed uit man :hippie:

Jeroen^^
8 februari 2010, 10:24
Teye , ik vind het een prachtige gitaar geworden. Eerst vond ik het allemaal wat over the top. Maar er zit wel erg veel super gave elementen in. Wat kost een gitaar bij jou ook alweer ? ;)

Hiro
8 februari 2010, 11:16
dat mag hij helaas hier niet vertellen. maar kijk ff op zn site en daar staan de prijzen bij dacht ik en anders ff mailen of pmen

Jeroen^^
8 februari 2010, 21:13
dat mag hij helaas hier niet vertellen. maar kijk ff op zn site en daar staan de prijzen bij dacht ik en anders ff mailen of pmen

Was ook niet serieus bedoeld :P

Hiro
9 februari 2010, 07:59
ja sorry ik heb wel s de gewoonte om mensen serieus te nemen ;)

euroboy
9 februari 2010, 18:15
Teye ik moet zeggen dat ik de meeste gitaren die je bouwt echt bewonder. MAar deze vind ik echt geweldig! Ik vind het goed al die krullen enz.... Ik vind ze geweldig! Puik werk! En als ik ooit het geld ervoor zou hebben en in texas ben kom ik graag eens langs! Bouw je ook in opdracht of bouw je enkel je eigen modellen?


cheers!

Teye
11 februari 2010, 07:54
Hey Euroboy, bedankt bedankt voor je komplimenten! En kom gerust eens langs hier in Texas! Deze straat is veilig voor Euro-boys: 'k ben er zelf immers ook een, en tegenover me woont Mac (Ian McLagan van de Small Faces, de Faces, en sommige Stones albums en toers)...

Toen je vroeg of ik in opdracht bouw, was mijn eerste reaktie YES (omdat alle gitaren die ik maak in opdracht van een klant zijn - behalve nu net deze dubbelaar).

Maar toen begreep ik dat je t anders bedoelde: of ik ook gitaren die andere mensen ontwerpen, voor hen bouw? Bedoel je dan de eeuwenoude vraag naar een Telecaster of een Les Paul, of bedoel je iets dat JIJ ontworpen hebt?

Jeroen^^
11 februari 2010, 19:35
ja sorry ik heb wel s de gewoonte om mensen serieus te nemen ;)

Maakt niet uit :P heb ik ook wel eens ;)

euroboy
14 februari 2010, 18:40
Hey Euroboy, bedankt bedankt voor je komplimenten! En kom gerust eens langs hier in Texas! Deze straat is veilig voor Euro-boys: 'k ben er zelf immers ook een, en tegenover me woont Mac (Ian McLagan van de Small Faces, de Faces, en sommige Stones albums en toers)...

Toen je vroeg of ik in opdracht bouw, was mijn eerste reaktie YES (omdat alle gitaren die ik maak in opdracht van een klant zijn - behalve nu net deze dubbelaar).

Maar toen begreep ik dat je t anders bedoelde: of ik ook gitaren die andere mensen ontwerpen, voor hen bouw? Bedoel je dan de eeuwenoude vraag naar een Telecaster of een Les Paul, of bedoel je iets dat JIJ ontworpen hebt?



Neenee ik bedoel: Dat je gitaren bouwt zoals jij ze wil maar naar mijn smaak van sound en... Maar met jou ontwerp! Ik kan toch geen gitaren ontwerpen en die van jou vind ik geweldig dus ik moet geen les paul of tele!

Ik zou zo graag eens langskomen in texas ik stuur je wel PM als het ooit zover zou zijn;)

Wouter J
15 februari 2010, 00:53
Dat is een hele mooie gitaar, goed werk. Het toeval wil dat ik afgelopen week ook een dubbel hals heb voltooid maar die van mij is volgens een heel ander principe gemaakt.
http://i36.photobucket.com/albums/e22/guitarman91/Doubleneck4.jpg
Zoals jij naar instrumenten van Tony Zemaites voor inspiratie keek, keek ik naar de vroege custom gitaren van Robin, Schecter, Charvel en Kramer, mijn bedoeling was om een gitaar te maken zoals ze er in de vroege jaren tachtig uitzagen. Alle drie de elementen zijn van Dimarzio, de bovenste hals is een half scale zoals die Robin double neck die Stevie Ray Vaughan en Jimmy Vaughan samen speelden.

Dit is meer waar ik het vandaan haalde.
http://www.robinguitars.com/images/c_page2.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v302/mazibee4/For_Sale/RS410_Case.jpg

http://judgehammer.com/hammer/wp-content/uploads/2009/01/1982ibanezartist.jpg

edje kadetje
15 februari 2010, 08:28
http://i36.photobucket.com/albums/e22/guitarman91/Doubleneck4.jpg


errug mooi!
Niet zozeer je inspiratiebronnen, wel het eindresultaat.

Met eindeloos geld - wat ik niet heb - zou ik er twee hebben:
één 6 en 12 samen
één 6 en bas samen

of misschien wel drie:
12 en bas samen (mike rutherford comes to mind)