PDA

View Full Version : Crate GT 1200 Top - Enige ruis



Schobbejak.
4 januari 2010, 23:31
Hallo,

ik heb sinds een paar dagen een Crate GT1200 top.
Maar nou heb ik af en toe last van ruis. Vooral wanneer ik met mn gitaar dicht bij de stack sta. Ik heb al een nieuwe kabel gekocht, van Klotz (28 euro). 't is nu wel een stuk minder. maar het is er nog steeds. Zou dit kunnen liggen aan, dat hij niet zit aangesloten op een geaard stopcontact?

Deze heb ik namelijk niet in mijn kamer. Ik weet ook niet of ik er zo een aan kan leggen, mocht dit het probleem verhelpen.

cluseau
5 januari 2010, 07:53
Maar nou heb ik af en toe last van ruis. Vooral wanneer ik met mn gitaar dicht bij de stack sta.


Je bedoeld waarschijnlijk brom, veelvoorkomende spraakverwarring. Ruis heeft totaal andere oorzaken en vereist ook een andere aanpak.

Frans.

Schobbejak.
5 januari 2010, 12:08
Je bedoeld waarschijnlijk brom, veelvoorkomende spraakverwarring. Ruis heeft totaal andere oorzaken en vereist ook een andere aanpak.

Frans.


Zo kun je het inderdaad ook noemen ja ;)

cluseau
6 januari 2010, 09:06
Zou dit kunnen liggen aan, dat hij niet zit aangesloten op een geaard stopcontact?

Deze heb ik namelijk niet in mijn kamer. Ik weet ook niet of ik er zo een aan kan leggen, mocht dit het probleem verhelpen.

Zeer waarschijnlijk is dat de oorzaak, om te testen kun je tijdelijk even een draadje aan de CV leggen (als je die hebt natuurlijk).

Frans.

Schobbejak.
12 januari 2010, 11:54
Zeer waarschijnlijk is dat de oorzaak, om te testen kun je tijdelijk even een draadje aan de CV leggen (als je die hebt natuurlijk).

Frans.

Die hangt er net naast ;) Maar waar moet ik hetm dan op de versterker aarden? in de kabel gaan lopen knippen lijkt me niet handig :P

cluseau
12 januari 2010, 12:03
Maar waar moet ik hetm dan op de versterker aarden?

Gewoon tegen het blanke chassis houden. Als je dat niet kan berijken kun je ook het blank gestripte stukje samen met een jackplug aan de ingang klemmen waarbij het stukje massa draad natuurlijk contact moet maken met het lange stuk op de jackplug en niet met de tip. Of draaf ik nu een beetje door :soinnocent:. Het gaat tenslotte om iets te proberen. Als dit idd het probleem oplost zal je toch een deugdelijke oplossing moeten maken.

Frans.

Plant
12 januari 2010, 20:02
... Vooral wanneer ik met mn gitaar dicht bij de stack sta.

Hoe dichtbij? Als ik dit lees denk ik dat de voedingstrafo uit je amp de 50Hz-brom op je elementen induceert.
Heb je single coil elementen in je gitaar? Het probleem zul je dan met elke lichtnetgevoede versterker hebben. Zeker als je met distortion speelt. Geaard of niet.

Natuurlijk moet je versterker wel geaard zijn, maar dit probleem los je er niet mee op. Gewoon afstand houden van trafo's.