PDA

View Full Version : Boostpedaal = volumepot op gitaar?



HenkieKnip
4 januari 2010, 22:49
Hey allemaal,

Omdat mijn VOX ad50vt-versterker een beperkte opslagruimte heeft qua eigengemaakte presets, ben ik 'genoodzaakt' om veel met de volumepot van mijn gitaar te spelen om tijdens een nummer zowel een 'cleane' akkoorden/slagpartij te spelen, als een solootje wat wat meer volume, body en crunch heeft.

Dit gaat op zich wel goed, alleen het terugdraaien daarna naar mijn slag-volume is soms nog wel eens even zoeken. Nu vroeg ik mij af of een boost-pedaal dit gedraai over kon nemen. Dus Gitaar-Boost-Preamp, alles clean afstellen en op het moment van de solo het pedaal activeren en zo mijn gewenste solo-geluid krijgen.:punk:

Mijn vraag: Is dit goed gedacht, of niet...

Alvast bedankt,

Grt. Rob

P.s. Het gaat hier om het betere coverwerk van Rock 'n roll-, funky- en disconummers uit de jaren 60 t/m 80, mocht dat van belang zijn..

Pepe
4 januari 2010, 22:57
Ja, een boost doet ongeveer hetzelfde als je volumeknop op je gitaar maar dan de andere kant op.
Alleen heeft een boost een vaste instelling itt je volumeknop -die je snel even kan adjusten- en ik kan me voorstellen dat het met al die wisselende sounds een hoop gebuk gaat opleveren?

Joey Handsome
4 januari 2010, 23:00
Misschien is dit ook handig:

http://www.dv247.com/assets/products/61325_l.jpg

HenkieKnip
4 januari 2010, 23:13
Pepe en Joey, bedankt voor de reacties.

@Pepe: Ik kan 3 settings opslaan en dat is voldoende voor een avondje coverwerk, vooral omdat ik merendeel akkoorden sta te slaan. Deze zijn te switchen met een footswitch die bij de versterker hoort.

@Joey: via goolge lees ik over jouw voorstel:
The Signal Pad is a passive attenuator that allows you to instantly switch to a different preset volume. It's like your guitar's volume knob, with a fully-passive and color-free circuit. Leave your amp's volume set high for overdrive, and use the Signal Pad to lower your level for a clean sound -- then switch it off to kick in your amp's natural overdrive


Dat is dan weer precies het tegenovergestelde van een boost-pedaal dan denk ik he? In ieder geval kan het voor hetzelfde doel gebruikt worden en dit is dan een goedkope oplossing zo te zien!

TimS
4 januari 2010, 23:44
De Micro Amp heeft een rubber opzetstukje voor op de knop, kan je met je voet draaien.

http://www.musik-schmidt.de/images/product_images/popup_images/MXR-M-133.jpg

HenkieKnip
5 januari 2010, 00:00
Ok. nu ben ik even in de war. Vooral dat op deze MXR het woordje "gain" vorkomt in plaats van "volume" denk ik, haha.

Ik denk: Een booster versterkt je volume, zoals je je volumepod op je gitaar opendraait.

Die attenuator vermindert juist je volume, zoals je je volumepod op je gitaar dichtdraait.

En deze MXR voegt er een gain-effect aan je gitaargeluid toe voordat die de preamp ingaat.

Klopt dit een beetje? Of is het zo dat alle boosters ook gain toevoegen en niet alleen het zuivere gitaargeluid wat hoger volume geven?

Ik ben dus op zoek naar iets dat het gitaargeluid alleen meer of minder volume geeft, de overige instellingen haal ik uit mijn versterker.

Hoop dat iedereen mij mijn noobisme vergeeft ;-)

Pepe
5 januari 2010, 00:08
Er zijn boosters die clean blijven en boosters die gain kunnen toevoegen , het loopt een beetje in elkaar over.
De xotic EP is bijvoorbeeld clean, Xotic AC heeft een klein beetje gain, de RC heeft een low drive en het heet allemaal booster bij Xotic.

TimS
5 januari 2010, 00:20
Niet te veel letten op de benaming van de knoppen, je kunt beter de beschrijving van het pedaal lezen.

De MXR is een clean boost, gaat dus niet vervormen als je de knop niet te hoog draait. De RC booster (Really Clean Booster) is ook een clean boost, maar met de gain knop kan je hem ook als een lichte overdrive gebruiken. Je moet er trouwens wel aan denken dat je signaal kan gaan oversturen in je versterker als het te hard wordt.

HenkieKnip
5 januari 2010, 08:47
Ok jongens, dat wordt dus binnenkort richting muziekwinkel om uit te proberen. Dat was ik uiteraard al van plan, maar nu kom ik wat beter beslagen ten ijs he. Waarvoor dank.

@Tims: Ik begrijp inderdaad wel dat als het inkomend signaal te hoog is dat er wat oversturing kan ontstaan, ook al komt het via een pedaal binnen. Maar dat is dan hetzelfde principe als je volumeknop natuurlijk.

Ik zal eens weer wat meer webwinkels bezoeken om te kijken welke pedaaltjes voldoen aan mijn "eisen"!

Bedankt allemaal!

Rinze
5 januari 2010, 08:51
Een passief pedaal kan alleen signaal verminderen, een actief pedaal kan ook boosten. Dat is het verschil. Het passieve pedaal doet exact hetzelfde als je volumepot op je gitaar.

Mitch
5 januari 2010, 10:19
Ik denk: Een booster versterkt je volume, zoals je je volumepod op je gitaar opendraait.

Die attenuator vermindert juist je volume, zoals je je volumepod op je gitaar dichtdraait.

En deze MXR voegt er een gain-effect aan je gitaargeluid toe voordat die de preamp ingaat.

Klopt dit een beetje?
Nee.
Een booster versterkt inderdaad je signaal, maar niet "zoals het opendraaien van je volumepot". Die kan alleen het volledige signaal doorlaten of afzwakken, NIET versterken.

De EH signal Pad, Rath amp Solo Switch, Everman The Pot etc. zijn iderdaad gewoon volumepots-in-een-doosje.

Gain-effect, mwoh...hij versterkt je signaal. Dat hoeft nog niet meteen tot overdrive te leiden. Ik neem tenminste aan dat je dat bedoelt met gain-effect.

HenkieKnip
5 januari 2010, 11:25
Dan had ik inderdaad die booster niet goed begrepen. Ik leidde uit de naam af dat die het gitaargeluid opving en versterkte. Dat je dus bij wijze van spreken je versterker kon afstellen (de gitaar rechtstreeks ingeprikt) op een clean/slaggeluid en dat je dan als je de booster er tussenplaatste en het pedaal intrapte een hoger volume richting versterker stuurde. Maar het werkt dus eigenlijk net andersom.

Goed om te weten! Mooi forum is dit toch :lovelove:

LordOfLager
5 januari 2010, 13:12
Gezien je openingspost... je gebruikt nu je volume van je gitaar en hebt al je settings helemaal compleet alleen ben je af en toe zoekende... is het voorstel van Joey Handsome zeker geen gek idee..


Misschien is dit ook handig:

http://www.dv247.com/assets/products/61325_l.jpg

Het "doet de vol-knop na", dus.... : Je hoeft je patches niet te wijzigen - het is al goed - dat is dus met boosters niet zo. Het ligt er maar aan hoeveel "kleuring" er in het geluid zit en of jouw amp die speficieke booster wel "lekker vind".. (lekker omschrijven altijd: geluid); persoonlijk zou ik voor die signal pad gaan als je toch al tevreden was.

.L.

TimS
5 januari 2010, 13:40
Als je dan toch geld gaat uitgeven zou ik wel voor een booster gaan, een normaal signaal voor clean en een versterkt signaal voor boost lijkt me toch beter klinken dan een afgezwakt signaal voor clean en een normaal signaal voor boost. Ik heb er verder niet zo'n verstand van, maar met al het gezeur over tone suck van volumepedalen zou ik er niet eens aan beginnen.

HenkieKnip
5 januari 2010, 14:39
Ok, TimS en Lordoflager zijn het niet helemaal eens zo te zien. Maar goed ook, ieder zijn eigen mening natuurlijk.

Die passieve attenuator lijkt me zelf ook wel zeer geschikt. Gewoon volumeknop op gitaar op 10 en dan via het pedaal het volume wat minderen om uiteindelijk een wat cleaner geluid uit de speakers te krijgen.
Wat ik me dan wel weer afvraag: Als je de volumepod op de gitaar gebruikt en die wat lager zet, op 5 ofzo, dan wordt automatisch je geluid wat minder fel, er komt minder treble door dan met de knop op 10. Als je volume op de gitaar op 10 staat en die wordt 'gedempt' door het pedaal, heb je dan hetzelfde effect?

Willlem
5 januari 2010, 16:27
ik vraag me het volgende af, ook omdat het voor mezelf een optie zou kunnen zijn.

kan de TS niet ook een volume pedaal kopen dat je zo kunt afstellen dat wanneer ie helemaal openstaat het volume 100% is, en wanneer je hem helemaal dicht hebt staan het volume net zo hard staat als je het zelf instelt, bijvoorbeeld 50%. die dingen bestaan toch? zo kun je toch snel switchen (tussen de 100% stand en wat je hebt ingesteld als minimum) en toch ook op je gevoel waarden daartussen pakken met de expressiefunctie.

is het begrijpelijk? zoja: klopt dit?

Mitch
5 januari 2010, 16:45
Dan had ik inderdaad die booster niet goed begrepen. Ik leidde uit de naam af dat die het gitaargeluid opving en versterkte. Dat je dus bij wijze van spreken je versterker kon afstellen (de gitaar rechtstreeks ingeprikt) op een clean/slaggeluid en dat je dan als je de booster er tussenplaatste en het pedaal intrapte een hoger volume richting versterker stuurde. Maar het werkt dus eigenlijk net andersom.

Goed om te weten! Mooi forum is dit toch :lovelove:

Nee nee! Ik zei

Een booster versterkt inderdaad je signaal, maar niet "zoals het opendraaien van je volumepot". Die kan alleen het volledige signaal doorlaten of afzwakken, NIET versterken.
Maar dat laatste, dat NIET versterken, slaat dus op je volumepot! Niet op de boost! Uiteraard versterkt een boost je signaal. Ik wilde alleen aangeven dat je vergelijking niet klopte, aangezien je een booster vergeleek met een volumepot.
Wat een verwarring weer...

Het is absoluut mogelijk om een booster te gebruiken zoals je aangaf. Sterker nog, bij mij gaat daar de absolute voorkeur naar uit. Een volumepot-in-een-doosje of een volumepedaal met een in te stellen minimumvolume kan allemaal wel, maar het werkt en klinkt toch anders. Je moet het horen om 't te snappen, maar ik zeg: boost.

HenkieKnip
5 januari 2010, 19:27
Haha Mitch, bedankt voor het ophelderen en nogmaals excuses voor de weinige kennis over dit soort pedalen. Ik heb me wel proberen in te lezen, maar zo duidelijk als jij het nu gemaakt hebt heb ik het nergens kunnen vinden.

Ik ga in de winkel verschillende dingen uitproberen en eindig dan met de boosters. Als jouw theorie klopt dan zal tegen die tijd de keuze makkelijk zijn ;)

Nogmaals bedankt voor alle reacties!!!!

Grt. Rob

Fender83
6 januari 2010, 14:39
Even inhaken op dit interessante draadje :)
Een paar punten zijn deze noob ook niet helemaal duidelijk:

Heeft het gebruik van een boost pedaal eigenlijk nog veel effect op het uiteindelijke volume?

Ik kan me voorstellen dat je je versterker flink open zet qua volume en de gain laag houdt, zodat je min of meer clean speelt. Vervolgens op de momenten dat je extra overdrive nodig hebt, je een boostpedaal gebruikt om die extra overdrive te krijgen. Klopt dit?
En gaat dit grote volume verschillen geven? Anders moet je alsnog je versterker bij draaien lijkt me.

HenkieKnip
6 januari 2010, 15:54
Hai Fender,

In het kader van: De lamme helpt de blinde ;-).. Het effect op het totale volume is hetzelfde als het opdraaien van je volume op je gitaar. Dus het effect is er wel, maar dat is dan ook de bedoeling als je je geluid wilt 'boosten' ten behoeve van een solo.
Om je geluid op hetzelfde volume te krijgen op 'clean' als 'met randje', daar zal deze oplossing niet voor helpen.

Tot zover mijn mening. Hecht er niet teveel waarde aan totdat een meer gevorderd iemand van het forum dit bevestigd :seriousf:

Pepe
6 januari 2010, 16:05
En gaat dit grote volume verschillen geven? Anders moet je alsnog je versterker bij draaien lijkt me.

Groot verschil is een relatief begrip en afhankelijk van context, perceptie en vooral de instelling op amp en booster.

Hoe meer gain na de booster, hoe minder effect het zal hebben op het totale volume, elke amp heeft een headroom waarna het gaat comprimeren.

Zolang de booster binnen de headroom van de amp blijft is het volume verschil instelbaar met de booster.

De grap is natuurlijk om de juiste instelling van amp en booster te vinden in de context waarin het gebruikt wordt.

G.G.
6 januari 2010, 16:43
Volgens mij moet je gewoon een volumepedaal hebben.

TimS
6 januari 2010, 16:46
Ik kan me voorstellen dat je je versterker flink open zet qua volume en de gain laag houdt, zodat je min of meer clean speelt. Vervolgens op de momenten dat je extra overdrive nodig hebt, je een boostpedaal gebruikt om die extra overdrive te krijgen. Klopt dit?
En gaat dit grote volume verschillen geven? Anders moet je alsnog je versterker bij draaien lijkt me.
Nee, eigenlijk niet. Met een pure booster krijg je dan of te veel volume er bij of te weinig oversturing. Voor zoiets als in je voorbeeld moet je gewoon een overdrive pedaal gebruiken.

Mitch
6 januari 2010, 16:53
Heeft het gebruik van een boost pedaal eigenlijk nog veel effect op het uiteindelijke volume?

Ik kan me voorstellen dat je je versterker flink open zet qua volume en de gain laag houdt, zodat je min of meer clean speelt. Vervolgens op de momenten dat je extra overdrive nodig hebt, je een boostpedaal gebruikt om die extra overdrive te krijgen. Klopt dit?
En gaat dit grote volume verschillen geven? Anders moet je alsnog je versterker bij draaien lijkt me.

Je kunt een boostpedaal gebruiken om meer drive te krijgen, maar ook om meer volume te krijgen en in de praktijk krijg je afhankelijk van je amp settings ook allebei. Zeker met de gain laag en de master hoog zul je verhoudingsgewijs wat minder gain erbij krijgen en verhoudingsgewijs wat meer volume, maar dat is zeer sterk afhankelijk van de amp.
Met de gain wat hoger en de mastervolume wat lager zul je met een boostpedaal hoofdzakelijk meer gain krijgen, meer scheur dus. Maar toch vaak ook nog wel wat volume toename.
Om het simpel te houden zou ik zeggen: gebruik een overdrive als je meer drive wil en plaats daarachter een boost als je meer volume wil. Maar goed, nogmaals: het hangt allemaal sterk van de amp en de settings van amp én pedalen af hoe het precies uitpakt. Bij non-mastervolume amps kan het dan ook weer anders uitpakken, maar goed, zo blijf je schrijven :D

EuroCinema
6 januari 2010, 17:25
Helemaal eens met Mitch. Ik heb op bepaalde amps bepaalde boosters geweldig horen werken, precies dat extra randje en net even wat meer volume.... maar op de volgende amp werd het met dezelfde booster alleen maar op een lelijke manier harder. Testen met je eigen amp dus.
Ik heb trouwens een tijd gewerkt met een volumepedaal met minimum-instelling (Boss maakt die) en dat werkte prima, je gaat heel vloeiend over naar ander volume. Maar mijn volumeknop bevalt me toch nog beter...

Fender83
7 januari 2010, 11:15
Oke thanks voor de duidelijke uitleg! Ik snap dat het inderdaad heel erg af hangt van je amp en uiteraard wat je wilt natuurlijk. Voor mn Tiny Terror wordt t gewoon een middagje overdrive en een boostpedal pedalen testen :)