PDA

View Full Version : Neck issues?



Stretch
4 januari 2010, 19:35
Hallo,

Ik speel nu iets meer dan een jaar electrisch gitaar, al deze tijd gaat dat nog prima, alleen krijg ik de laatste tijd soms het idee dat mijn hand soms iets te veel aan mijn nek vast zit ofzo, in ieder geval, is het soms erg moeilijk om mijn hand van boven naar beneden of andersom te verplaatsen op de goeie snelheid.

Is er iets wat ik hiertegen kan doen?

Mvg,

Stretch

Maleco
4 januari 2010, 19:46
Je bedoelt dat de nek plakt?

ikzelf heb met een schuurpapiertje (niet te grof)
van boven naar beneden en terug geschuurd..

Net niet hard genoeg dat je krassen ziet, maar wel dat de hals wat gladder word
:)

Stretch
4 januari 2010, 20:11
Je bedoelt dat de nek plakt?

ikzelf heb met een schuurpapiertje (niet te grof)
van boven naar beneden en terug geschuurd..

Net niet hard genoeg dat je krassen ziet, maar wel dat de hals wat gladder word
:)

Ze ziet geen krasje, maar hij is al een stuk makkelijker, bedankt!:)

Martijn-w
4 januari 2010, 20:19
Of een geoliede neck kopen ipv gelakte. Eens aan de geoliede neck betekent nooit meer een ander, speelt heerlijk.

jerome
4 januari 2010, 20:45
Je bedoelt dat de nek plakt?

ikzelf heb met een schuurpapiertje (niet te grof)
van boven naar beneden en terug geschuurd..

Net niet hard genoeg dat je krassen ziet, maar wel dat de hals wat gladder word
:)

Als je niet weet waar je mee bezig bent moet je met schuurpapier ver van gelakte oppervlakken blijven!
Als je een gelakte hals hebt kan je beter eerst proberen om de hals te polijsten met polish.
Als er gewone PU blanke lak opzit kan je gewone autopolish of carpolish gebruiken, bijv. van Turtle Wax of Valma

Maleco
4 januari 2010, 20:48
Wat kan er dan fout gaan als je schuurt?
Wel opletten dat je het hout niet raakt maar toch, die van mij is nu een stuk gladder en de lak is er niet minder om

jerome
4 januari 2010, 20:55
Als je de lak zo glad mogelijk wil hebben en dat doe je d.m.v. polijsten/polishen.
Heb je iemand z'n auto wel eens zien poetsen met schuurpapier?
Met schuurpapier haal je teveel van de lak weg, je maakt krassen in de lak en het wordt ruwer als met polijstmiddel...

MeneerJelle
4 januari 2010, 21:08
Als je de lak zo glad mogelijk wil hebben en dat doe je d.m.v. polijsten/polishen.
Heb je iemand z'n auto wel eens zien poetsen met schuurpapier?
Met schuurpapier haal je teveel van de lak weg, je maakt krassen in de lak en het wordt ruwer als met polijstmiddel...

Ik heb de hals van mijn oude Epi LP destijds geschuurd. Er zat zo'n dikke rode polyester laag op. Vreselijk als je handen wat gaan zweten tijdens een optreden. Ik heb toen (ik was nog jong) op goed geluk een schuurpapiertje gepakt en voorzichtig gelijkmatig gaan wrijven. Heeft gelukkig erg goed uitgepakt, ze voelt nu nog steeds aan als boter!

Maleco
4 januari 2010, 21:50
Als je de lak zo glad mogelijk wil hebben en dat doe je d.m.v. polijsten/polishen.
Heb je iemand z'n auto wel eens zien poetsen met schuurpapier?
Met schuurpapier haal je teveel van de lak weg, je maakt krassen in de lak en het wordt ruwer als met polijstmiddel...

Bij mij was het probleem juist dat de lak te glad was, door mn warme handen ging dat helemaal plakken...

De schuurbeurt heeft dit aardig verholpen hoor

geert1976
4 januari 2010, 22:03
Als je de lak zo glad mogelijk wil hebben en dat doe je d.m.v. polijsten/polishen.
Heb je iemand z'n auto wel eens zien poetsen met schuurpapier?
Met schuurpapier haal je teveel van de lak weg, je maakt krassen in de lak en het wordt ruwer als met polijstmiddel...

mwah,

velletje waterproof schuurpapier, fijnheid 800 en daarna met turtlewax eroverheen, beproefd concept hoor, wordt vaker gedaan dan je denkt.:ok:

bat
4 januari 2010, 22:05
Sterker nog, 't is volgens mij al zolang er gitaren bestaan dé methode om een "langzame" hals wat sneller te maken.

jerome
4 januari 2010, 23:52
mwah,

velletje waterproof schuurpapier, fijnheid 800 en daarna met turtlewax eroverheen, beproefd concept hoor, wordt vaker gedaan dan je denkt.:ok:

Vergis je niet, als je bij wijze van spreken elke maand een keer schuurpapier 600 of 800 over je hals haalt zit er binnen 10 of 15 jaar geen lak meer op je hals.
En dat schuurpapier is ook helemaal niet nodig.
Want als je goede polijst en polishmiddellen gebruikt wordt je hals spekglad zonder dat je al te veel van de laklaag afhaalt.
Het is wel zo dat als een hals net gespoten is men vaak met waterproof schuurpapier de hals strak en glad slijpt voordat de hals gepolijst en gepolishd wordt, maar dat is meestal éénmalig.
Dus dat schuren is niet iets wat je te vaak moet doen.
Je laklaag wordt er elke keer dunner en dunner van....

geert1976
4 januari 2010, 23:55
Vergis je niet, als je bij wijze van spreken elke maand een keer schuurpapier 600 of 800 over je hals haalt zit er binnen 10 jaar geen lak meer op je hals.
En dat schuurpapier is ook helemaal niet nodig.
Want als je goede polijst en polishmiddellen gebruikt wordt je hals spekglad zonder dat je al te veel van de laklaag afhaalt.
Het is wel zo dat als een hals net gespoten men met waterproof schuurpapier de hals strak en glad slijpt voordat de hals gepolijst en gepolishd wordt.
Dus dat schuren is niet iets wat je te vaak moet doen.
Je laklaag wordt er elke keer dunner en dunner van....

Dat schuren hoeft maar 1 keer hoor, daarna is het niet meer nodig en blijft die glad met een beetje wax:ok:

jerome
4 januari 2010, 23:56
Volgens mij schrijven en bedoelen we hetzelfde...;)

geert1976
5 januari 2010, 00:02
Volgens mij schrijven en bedoelen we hetzelfde...;)

Ik denk het ook:ok: