PDA

View Full Version : Radio op versterker



Mathidal
4 januari 2010, 19:01
Gisteren heb ik mijn nieuwe combo in huis gehaald en dat ding is vet!

Het betreft een London City combo. De head is NNG462, de onderste cabinet is 70000120 volgens mijn factuurtje.

Alleen dat ding al de trap op krijgen is al een hele opgave. Dat ding weegt niet minder dan 60 kilo. :sssh:

Maar goed. Als ik op het clean kanaal speel heb ik geen last van radio-ontvangt, maar van zodra ik nog maar op overdrive kanaal overga, dan krijg ik ontvangst van één of andere Waalse zender.

Hoe kan dit, en hoe kan ik dit probleem oplossen?

nickofzo
4 januari 2010, 19:21
versterker verplaatsen?

of misschien ehm.. huishoudfolie ofzo iets mee fabriceren.. volgens mij houd dat wel straling tegen.. ??

of ben ik gek?:P

vette versterker ja,

probeer hem eerst te verplaatsen ja;)
en over verplaatsen gesproken.. dit topic..(versterkers)

Rock Bottom
4 januari 2010, 19:24
Een combo met een head en cabinet vind ik nog gekker dan de radioontvangst.

Demonturtle
4 januari 2010, 19:28
ik heb het ook ooit gehad op een oude philips combo, het waren wel Germans in mijn geval

Mitch
4 januari 2010, 19:33
Een combo met een head en cabinet vind ik nog gekker dan de radioontvangst.
Zeg dat!
Maar het kan ook aan de kabel liggen. Heb je voor de rest misschien nog een fuzz of een wah er tussen liggen?

nickofzo
4 januari 2010, 19:37
ag bekijk het zo, .. je hoeft je liedjes in ieder geval niet meer in te studeren.

en ja inderdaad.. combo met head en cabinet?.. is het een combo of een combinatie van head en cabinet?

Mathidal
4 januari 2010, 19:42
Zeg dat!
Maar het kan ook aan de kabel liggen. Heb je voor de rest misschien nog een fuzz of een wah er tussen liggen?

Neen, ik speel rechtstreeks op de amp.


Een combo met een head en cabinet vind ik nog gekker dan de radioontvangst.

Wat is daar vreemd aan?

Zo ziet hij er ongeveer uit:
http://www.timmermuziek.nl/upload//versterkingII_20070321164210.jpg

Ik ben zo slim geweest om de head op te tillen zonder de kabel tussen het bovenste en het onderste deel uit te trekken. Nu is de jack kromgetrokken en ga ik waarschijnlijk kraking krijgen.
Zaterdag maar weer eens bij de muziekwinkel langsgaan om een kleine voorraad in te slaan.

In de tussentijd rustig op mijn cube spelen. Klinkt zo verschrikkelijk eigenlijk. :D

nickofzo
4 januari 2010, 19:48
mooie "combinatie" van head en cabinet! zzou em best hier willen hebben ja;)

Mukkez
4 januari 2010, 19:48
Heb ik ook welles gehad, dat waren toen ook Germahns. 'T is al weer een tijdje terug gebeurt. Ik heb eigenlijk geen idee meer hoe dat is gekomen en hoe ik dat weer heb opgelost, maar volgens mij is het vanzelf weer over gegaan. Misschien kan je de versterker wat draaien of whatever? Wat wel opvalt is dat het bij mij alleen bij buizenamps is gebeurt.

nickofzo
4 januari 2010, 20:05
trouwens ook eens gehad op een mooie ac30.. in een flutgitaarwinkel in een probeerhok

de radio-ontvangst

terrasbeest
4 januari 2010, 20:11
Mooie radio, wss was het iets dergelijks waar oma en opa tijdens WOII stiekem mee naar de BBC luisterden. This the BBC, from London.:seriousf:

PS een Combo is versterker en speakers in dezelfde behuizing, zoals je Cube bvb.

ShredTallicA
4 januari 2010, 20:27
Ik heb ook radio op mijn amp! :rockon: Alleen bij mij klinkt het meer als politieradio :dontgeti:

Mathidal
4 januari 2010, 20:33
Ik heb ook radio op mijn amp! :rockon: Alleen bij mij klinkt het meer als politieradio :dontgeti:

Zie dat als een voordeel. Weet je direct wanneer ze je komen aanspreken over lawaaihinder. :noob:

jerome
4 januari 2010, 20:34
Als je over een ongeaard stopcontact speelt kunnen er allerlei bijgeluiden onstaan, van ruis, brom tot radioontvangst...
Sluit je amp maar eens aan op een geaard stopcontact dan zal je zien dat je geen radioontvangst meer hebt

nickofzo
4 januari 2010, 20:42
Als je over een ongeaard stopcontact speelt kunnen er allerlei bijgeluiden onstaan, van ruis, brom tot radioontvangst...
Sluit je amp maar eens aan op een geaard stopcontact dan zal je zien dat je geen radioontvangst meer hebt

jep mijn amp lijkt net een straaljager ja:P

Bolder
4 januari 2010, 21:09
Maareh;
Zoals velen zeggen:
- COMBO = versterker en speaker in dezelfde behuizing
- Kabel tussen bovenste gedeelde (head,top,versterker etc) en het onderste gedeelte (speakerkast,cabinet etc) heet een SPEAKERKABEL, en dit is ook de enige kabel die gebruik mag worden om een top en een cabinet te verbinden.
- En dit topic hoort in Moderne Versterkers :)

En ik zou even een geaard stopcontact proberen!

guitarkid
4 januari 2010, 22:36
probeer hem eerst te verplaatsen ja;)
en over verplaatsen gesproken.. dit topic..(versterkers)

:)
+1..!! Mag dit naar "Moderne versterkers"...???



Gr. C.

Stratman70
4 januari 2010, 23:01
Probeer een andere gitaarkabel. Dat kan de 'antenne' zijn van je radiosignalen. maar ze kunnen ook via de elementen binnenkomen dacht ik.

Quicksilver
5 januari 2010, 00:23
Probeer een andere gitaarkabel. Dat kan de 'antenne' zijn van je radiosignalen. maar ze kunnen ook via de elementen binnenkomen dacht ik.

Als het via de elementen binnenkomt zou je d'r overdrive of een wah op kunnen gooien, dat merk je wel :P
En dan was het ook zo op z'n AC30 en die heeft het niet.

SRV2000
5 januari 2010, 00:37
Haha dus het bestaat toch nog.

Ik heb het zelfde gehad ik had 2 Marshalls VS 100R combotjes. Dus ik had ook nog eens stereo :D
Maar zonder gekheid het is knapp irritant, ik heb ze verplaatst en andere kabels gebruikt en als ik de distortion aan zette versterkte dit alleen maar
en leek het net of had ik een hele kolonie duitsers achter me aan.
Niet alleen duitse zenders maar ook de weer berichten van engeland kon ik op mijn gemak beluisteren:S

Dus ik heb even voor je in mijn oude dagboek gekeken wat hier de oplossing voor was. Ik heb dit toen destijds aan Jaap van Eastwood amp gevraagd. 1 van de beste Versterker bouwers van heel nederland ( meesten van jullie zullen hem wel kennen ) en die kwam toen met dit:
Het is een heel verhaal dat ben ik van Jaap gewend maar hij heeft veel kennis en dit zal dan ook een uitkomst van jou probleem zijn.
----------------------------------------------------

Hi,

Ja het komt vaak voor dat "een zender" door de versterker heen komt.
Dat kan onder andere komen doordat :

1- De vereiste hoogfrequente afscherming in de versterker ontbreekt, evenals een hoogfrequent stop filter aan de ingang jack van de versterker en een goed netfilter.

2- Mogelijk is er een (illegale & piraten?) zender, die in de buurt zit en
dwars door alles "heen blaast".

3- Of in de versterker zelf ontbreek een goede aarde en daardoor
kunnen allerlei storingen en strooi velden door de versterker
worden opgepikt zoals brom, radiogolven e.d.
Men kan dat inderdaad door de toonregeling te verstemmen soms wel onderdrukken, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling.
De toon regeling is voor het gitaargeluid in toon aan te passen en niet
om een stoorsignaal / radiozender die "in de versterker zit" te filteren.

In de hoogfrequentie techniek noemen we de vaak voorkomende storingen
met een verzamelwoord " HF instraling ".

Oplossingen:

> Als het een piratenzender is dan moet die uit de lucht worden gehaald en
zal de storing dan ook weg moeten zijn.
Info te verkrijgen bij het agentschap Telecom /
afdeling Ether controle dienst (de vroegere Radio Controle dienst RCD)

Is er geen illegale zender in de omgeving, dan komt het nog wel voor dat de fabrikanten van (goedkopere) versterkers zich niet houden aan de internationale afspraken over HF immuniteit van de gemaakte apparatuur.
HF immuniteit is dus niets anders dan het storingsvrij houden van elektrische en geluidsapparatuur.
Zo mag een versterker dus niet als " zender" kunnen fungeren en andersom
zo mag een versterker ook geen " zenders" ontvangen.

De fabrikant is verantwoordelijk dat de versterkers zogenaamd
"hoog frequent" dicht zijn. (Denk aan de kooi van Faraday.)
Die zogenaamde HF dichtheid is dus in de meeste gevallen niet aanwezig
of slechts gedeeltelijk aanwezig, waardoor de gitarist vaak tot waanzin wordt gedreven als er dus hoogfrequente instraling plaats vind.

In de meeste situaties is het voldoende om de volgende zaken aan te brengen:
(let op dit zijn alleen tips voor de elektronica mensen onder jullie,
NOOIT ZELF GAAN LOPEN KLOOIEN, LEVENSGEVAARLIJK!!!)

A- 1 of meerdere (ingangs) filters te maken, 1 in de gitaar bij de jack waar je snoer ingaat, volgende filters dan plaatsen tussen de evntuele externe effecten en tenminste 1 filter meteen achter de ingangsplug van de versterker aanbrengen.
Deze HF filters hebben elk een HF smoorspoel 10uH en 2 condensatoren van 120 PF.

B- Vervolgens eeen goed netfilter van 250 volt en5 of 10 ampere is de volgende stap
om ongerechtigheden uit het 230 volt lichtnet weg te filteren.
(die zijn vaan wel te koop en moeten dan in de versterker netspanningsdeel worden gemonteerd.)

C- De versterker print en alle aard verbindingen nazien op goede verbindingen met de chassis aarde en de aarde draad van het netsnoer die ook direct aan het chassis moet zijn verbonden.

Het spreekt voor zich dat je dan wel goede kennis van elektronica moet hebben en
super voorzichtig te werk moet gaan.
De meeste beginnen er dan ook niet aan, met als gevolg, dat ze de
"radio storingen" houden, tenzij de leverancier de verplichte oplossingen biedt.
In ieder geval eerst op internet de desbetreffende wetsartikelen opzoeken
en de winkelier daarmee te confronteren, en je moet de versterker
dan ook eerst zelf hebben (laten) controleren of de vereiste filters ontbreken.
(als de versterker in de winkel ook allerlei "radio storingen" laat horen
dan ben je natuurlijk zo klaar)

Zo een heel verhaal maar ik ga er vanuit dat het een beetje duidelijk is geworden, dat dergelijke problemen in de meeste gevallen gewoon te wijten zijn aan slechte kwaliteit van de versterker (Aziatische fabricage) en dat het ook vaak ontbreekt aan de juiste voorkomende / beschermende maatregelen.

(Voor wat betreft de juiste links naar wetgeving en internationale bestaande afspraken verwijs ik jullie naar het internet, want ik heb die links ook niet paraat,
dus mij daarover vragen stellen heeft ook geen zin. Ik weet wel dat ze bestaan
zoek worden kunnen zijn: Immuniteit / HF instraling Radiostoring via lichtnet enz.)

suc6,
-----------------------------------------

Ik had deze versterkers nieuw gekocht en Marshall heeft het voor mij erg netjes opgelost.
2 weekjes mijn versterkers kwijt en kreeg ze perfect weer terug.
ik hoop dat je want aan mijn/zijn informatie hebt gehad, en houd ons even op de hoogte hoe het afgelopen is;)

P.S

Als je de informatie uitprint mee neemt na de verkoper ( als je hem nieuw hebt gekocht )
en hij leest het zullen zijn ogen waarschijnlijk beginnen te tollen.
maar geheid dat er iets mee gedaan word.

Einde Dagboek

terrasbeest
5 januari 2010, 09:15
Ik heb zo een vermoeden waar die versterker vandaan komt, ik woon in de buurt van TS.
Ze gooien hem er gewoon uit.