PDA

View Full Version : Liedje maken in B mineur



xSophie
4 januari 2010, 17:25
Ik moet voor school met een groepje mensen een liedje schrijven. Hier zijn nogal wat regeltjes aan verbonden. Waarvan er een is dat het in B mineur geschreven moet zijn.

Alleen heb ik geen idee hoe ik dit moet aanpakken, zeker wat akkoorden betreft. Ik weet namelijk net welke noten in de B mineur toonladder zitten.

Dus mijn vraag is, Wat kan ik met een B mineur toonladder, welke kanten kan ik op?

(oh ja qua muziek stijl worden we heel vrij gelaten, we mogen klassiek doen, pop van alles...)

Alvast bedankt,

J.B.
4 januari 2010, 17:53
De akkoorden in Bm zijn Bm, C#verm., D, Em, F#m, G, A.
Je kunt mineur zeven akkoorden gebruiken om er een bluesy tintje aan te geven, of er iets in de stijl van de Red Hot Chili Peppers mee doen (I Could Have Lied). Maar experimenteer vooral! Probeer allerlei akkoorden uit en kijk wat mooi bij elkaar past.

gorgasm
4 januari 2010, 18:27
stoei es wat met bm F# G.

ik zou er nog een C#halfverminderd in proppen(dan naar Bm), en n A ook.

nee poppy zou het niet zijn:-)

-=JEROEN=-
4 januari 2010, 23:34
Zet een kapo op de 2e fret en speel Am liedjes :hippie:

xSophie
5 januari 2010, 21:47
Ik heb nu iets met Bm, F# G C#m, alleen die C#m die klinkt niet lekker. maar C# vind ik ook niet mooi, dan vind ik C#m beter. en dan A...

Exi
5 januari 2010, 22:03
volgens de theorie moet het C#dim zijn.
dus: http://www.all-guitar-chords.com/index.php?ch=C%23%2FDb&mm=dim&v=0
en inderdaad een goede tip van Jeroen.

edit: oh zie de post van gorgasm.

CowGuitar
5 januari 2010, 22:04
Zoals al gezegd moet het geen C#m, maar een C#mb5 zijn.
Ja kan die C#m ook weglaten en gewoon Bm, F#, G, A spelen.

Jeroensnake
5 januari 2010, 22:24
C#m7b5 klinkt moeilijker (dan C#dim) , maar is makkelijk. Zeker na G-barre.


355433 ( G )
x4545x ( C#m7b5 )
( 2 vingers hoeven niet eens van hun plek af)

gorgasm
5 januari 2010, 22:28
c#m werkt wel als tussenakkoord als je naar A gaat idd.

En ja thangt er van af hoe gek je t allemaal wil maken:-)
In Bm zou ik Bm F#m Em en misschien hier of daar es een dominant op de IVe of Ve graad, maw een E of F# spelen, kan je bv doen om de mensen weer hun aandacht te trekken, dan ga je naar t coupletbv.

moet je erop soleren? anders octotonische riedel! aandacht gegarandeerd:)

RB-1
6 januari 2010, 00:25
Zet een kapo op de 2e fret en speel AmInderdaad, waarom ziet iedereen dat over het hoofd?
C#mb5.....:stop:
Kun je later wel eens gaan uitzoeken wat de werkelijke noten zijn en de zaak netjes uitschrijven....

xSophie
6 januari 2010, 19:53
Kijk die tip met die kapo van jeroen vind ik heel goed en heb ik zeker wat aan. Maar ik moet een groepje van een paar man werken en een paar zijn al bezig aan de tekst dus een cover van iets wordt het niet.
Ik speel in dat clubje basgitaar dus eigenlijk helemaal geen gitaar.
Maar ik weet niet hoe dit nog allemaal gaat lopen want we zijn pas net begonnen.

-=JEROEN=-
7 januari 2010, 00:12
Ben jij degene die het akkoorden schema maakt of bepaalt?

En ik bedoelde ook geen cover. Je kent vast wel liedjes in Am, die schema's kan je als voorbeeld gebruiken. Am - F, met overgang naar C - G bijv. Vertaald naar Bm wordt dat dan: Bm - G, overgang D - A. Zoiets...

xSophie
7 januari 2010, 15:11
Dat ben ik niet, het is gewoon we zitten een groepje en de gene met het beste idee (kan ook gelijk het enige idee) qua akkoorden, melodie etc. dat wordt uitgevoerd. Dus er is niet iets als een rolverdeling....

gorgasm
7 januari 2010, 15:12
je post het toch wel in sounds?:hippie:

xSophie
7 januari 2010, 16:44
je post het toch wel in sounds?:hippie:

Nou ja het stukje wil ik wel opnemen, iig de akkoorden. Want ik heb nog steeds de kans niet om mijn verzinsel aan mensen te laten horen :o

dan maar via you tube :o

-=JEROEN=-
8 januari 2010, 09:57
Dat ben ik niet, het is gewoon we zitten een groepje en de gene met het beste idee (kan ook gelijk het enige idee) qua akkoorden, melodie etc. dat wordt uitgevoerd. Dus er is niet iets als een rolverdeling....
Ik heb het idee dat je een aantal woorden vergeet/weglaat in je zinnen, klopt dit?

xSophie
8 januari 2010, 14:41
Ik heb het idee dat je een aantal woorden vergeet/weglaat in je zinnen, klopt dit?

Zou makkelijk kunnen, ben de laatste tijd wat minder scherp :confused:

xSophie
20 januari 2010, 17:15
Ik loop nu dus onwijs vast met dit. Ze vinden dat mijn stukje teveel lijkt op Muse. Op zich niet erg maar ze willen niet alleen muse doen, ik ook niet, maar het liedje van muse staat toevallig in Bm, want het was niet mijn intentie om Muse te immiteren.

Dat is niet de enige reden, het groepje wilt namelijk een soort van rap/hiphop/pianostukjes/softe pop muziek maken... en dit zie ik niet zitten, want ik ben meer van de grunge en metal. Ik wil ook geen compleet metalmeesterwerk want dat is ook niet echt mijn ding. Ik was dus ook de enige die met iets aankwam op de dag zelf... maar dan wel afgekraakt worden omdat het té rock is en té muse.

Ik heb dus geen idee wat ik hier mee aan moet, want rap/hiphop en softe pop is totaal niet mijn ding, en dat ik, als enige wat doe in mijn vrije tijd en dan afgekraakt worden dat schiet bij mij ook een beetje in het verkeerde keelgat.

Jeroensnake
20 januari 2010, 18:13
......, het groepje wilt namelijk een soort van rap/hiphop/pianostukjes/softe pop muziek maken... en dit zie ik niet zitten, want ik ben meer van de grunge en metal.

Als ik dit lees, dan denk ik dat je verkeerd zit. Zoek gelijksoortige mensen, of leg je neer bij het feit dat je dingen moet spelen die je niet leuk vind.

gorgasm
20 januari 2010, 18:28
Ik loop nu dus onwijs vast met dit. Ze vinden dat mijn stukje teveel lijkt op Muse. Op zich niet erg maar ze willen niet alleen muse doen, ik ook niet, maar het liedje van muse staat toevallig in Bm, want het was niet mijn intentie om Muse te immiteren.

Dat is niet de enige reden, het groepje wilt namelijk een soort van rap/hiphop/pianostukjes/softe pop muziek maken... en dit zie ik niet zitten, want ik ben meer van de grunge en metal. Ik wil ook geen compleet metalmeesterwerk want dat is ook niet echt mijn ding. Ik was dus ook de enige die met iets aankwam op de dag zelf... maar dan wel afgekraakt worden omdat het té rock is en té muse.

Ik heb dus geen idee wat ik hier mee aan moet, want rap/hiphop en softe pop is totaal niet mijn ding, en dat ik, als enige wat doe in mijn vrije tijd en dan afgekraakt worden dat schiet bij mij ook een beetje in het verkeerde keelgat.

dan doen zij het maar. Klaar.

xSophie
20 januari 2010, 19:53
Het liefste zeg ik ook van ik kap er mee. Maar dit kan niet, want het wordt ook meegeteld in mijn cijfer.
Gelijkgestemde zielen vinden is nogal moeilijk, niet dat mijn muzieksmaak zo beperkt is (okee ik heb ook zo mijn voorkeuren...) maar we zitten met 13 man in de muziek klas en ik durf te zeggen dat er niemand van rock houd.

aaronstonebeat
21 januari 2010, 21:14
Probeer eens met een melodie te beginnen (en laat je eventueel door een tekst tot een melodie inspireren). Bm heeft dezelfde tonen als D (dus een fis en een cis vooraan de balk).
Als je eenmaal een melodie hebt, kun je die naar hartelust met akkoorden aankleden; merk hoe eenzelfde melodie heel anders kan klinken als er andere akkoorden bij gespeeld worden.

-=JEROEN=-
21 januari 2010, 21:45
Jij hebt je best gedaan. Dat zij het afkraken, heeft niks met jouw inzet te maken, maar misschien wel met hun eigen gebrek daar aan. Jij hebt de eerste stap gedaan, de volgende stap is nu aan hun. Als zij een rap/softpop nummer willen, laat ze maar met wat ideeen komen dan.

En alle neuzen hoeven echt niet dezelfde kant op te wijzen. Compromissen sluiten en zorgen dat iedereen het dáár mee eens is.

Schuey
21 januari 2010, 21:59
Laat ik je alvast een goeie tip geven xSophie, maak een logboek van wat je doet, en wanneer je dat doet. Zet de resultaten daarbij.

Iets zegt me dat als die knakkers in je groepje hun zin niet krijgen dat ze je erbij naaien. Zorg dat jij je zaakjes op orde hebt!

Compromis zal het moeten worden ben ik bang ja..

xSophie
22 januari 2010, 14:44
Laat ik je alvast een goeie tip geven xSophie, maak een logboek van wat je doet, en wanneer je dat doet. Zet de resultaten daarbij.

Iets zegt me dat als die knakkers in je groepje hun zin niet krijgen dat ze je erbij naaien. Zorg dat jij je zaakjes op orde hebt!

Compromis zal het moeten worden ben ik bang ja..

Alle akkoord combinaties en kleine melodietjes waarvan ik denk leuk schrijf ik zowiezo al op. alleen ik heb al een heel deel opgeschreven en daarvan een kopie aan mijn muziek docent gegeven. Met iets van Januari 2010 erop...

het is trouwens ook nog na te lezen via m'n msn geschiedenis want ik heb het er een beetje met ze overgehad voordat ik ze het heb laten horen...

xSophie
27 januari 2010, 19:00
Ik moet morgen weer gezellig met deze mensen samenwerken, ze willen nu dat ik bas speel.
Ik ben van mening dat een bas goed op z'n plaats valt als er ook drums bij zijn, en die hebben we niet. Zelf vind ik alleen bas en gitaar niet echt geweldig klinken. Het klinkt alsof de bas een beetje too much is.
Ze hebben me ook gelijk dan maar gevraagt of ik alles wil uitschrijven voor de bas. Waarop ik weer antwoorde met: dan moet ik wel weten welke kant jullie op willen. Waarop weer een andwoord kwam ja we hebben Bm F# G D.
Daar heb ik dus niets aan, want bas spelen voor een liedje van colbie callait is iets anders als de bas in metallica...

aaronstonebeat
27 januari 2010, 19:04
Lijkt me frustrerend om zo muziek te moeten maken :(

q-elvis-p
27 januari 2010, 19:08
volgens mij kan je wel zoiets als green eyes van coldplay maken. Met dezelfde akkoorden: a -e -bm

gorgasm
27 januari 2010, 19:15
tekst.
toch gezellig he samenwerken :)

xSophie
27 januari 2010, 19:19
volgens mij kan je wel zoiets als green eyes van coldplay maken. Met dezelfde akkoorden: a -e -bm

Ja dat nummer is geweldig :D
het baslijntje is zeker goed, het tempo ligt ook heel lekker :D

xSophie
27 januari 2010, 19:24
Het samenwerken is zeer gezellig :dontgeti: vooral als er een zich voordoet als leider van het debiele klasje, en dus iedereen commandeert om de mond maar dicht te houden, maar ook niet wil luisteren als een ander iets weet wat net wat beter klinkt :soinnocent:
Ja ik vind dit samenwerken heel leuk.

-=JEROEN=-
30 januari 2010, 01:00
Misschien tijd om een coachings techniek (RET) toe te passen:

1. iemand maakt een denkfout
http://www.ggzoostbrabant.nl/pagina_2489.html
vb.
- Je speelt iedere keer de verkeerde akkoorden!
- Je luistert nooit naar wat ik zeg!

Attendeer diegene hier op, door te vragen: is dat zo?
vb.
- Speel ik altijd - alle akkoorden fout of doe ik ook af en toe nog iets goeds?
- Ik wil graag naar je luisteren, (en) wil je daarna ook naar mij luisteren?
(geen MAAR gebruiken, beter EN)

2. achter die denkfout zit meestal een overtuiging
vb.
Je luistert niet naar wat ik zeg!
overtuiging: ik voel me niet gehoord, dus moet ik je overschreeuwen
= denkfout want door overschreeuwen luisteren mensen juist niet

Onderzoek waar en welke overtuiging achter de denkfout zit door open vragen te stellen met hoe, wat, welke, waar, enz (geen waarom, want dat levert vaak discussie op). En maak het dan realistisch.
vb.
Je voelt je niet gehoord, maar overschreeuwen werkt niet, want dan luisteren mensen juist niet. Stel je voor dat ik nu tegen je schreeuw, wil je dan luisteren? (zoiets ;))

We zijn er niet op uit om de ander te kleineren, beleren of te overtuigen van ons gelijk. We werken samen aan een oplossing!

3. Wat werkt wel?
Laat iemand vertellen uit eigen ervaring hoe ze hier zelf al een werkende! oplossing voor hebben gevonden (en niet een tijdelijke of zogenaamde oplossing dus). Of geef zelf een suggestie (sta open voor een NEE!)
vb.
Je voelt je niet gehoord, heb je dat wel eens aangegeven/uitgesproken? En wat gebeurde er toen?

4. bekrachtigen
Maak duidelijk dat wanneer diegene zich weer niet gehoord voelt dat overschreeuwen leidt tot negeren en aangeven wat er werkelijk aan de hand is een luisterend oor oplevert.
vb.
Ik ben blij dat je je zo kenbaar maakt, dat helpt enorm, want dan kan ik ook meer (bij) mezelf blijven. Nu zijn we aan het communiseren, bedankt daarvoor!

Een veelgemaakte fout is door mee te gaan in een andermans drama (toneelstuk, ergenis). Dat bekrachtigt namelijk het drama en houdt het in stand.

Dus:
1. constateren, attenderen
2. onderzoeken, realistisch maken
3. doorvragen, zelfgevonden oplossingen
4. bekrachtigen, stimuleren, bedanken

Iedereen is in staat zich zelf te helpen, zo lang hij of zij de ruimte en het vertrouwen krijgt om dit op eigen kracht te doen.

Dit even in een notendop. Misschien heb je er wat aan :hippie: