PDA

View Full Version : Draadbussen



hanz777
4 januari 2010, 16:53
Hallo,

Heeft er iemand ervaring hier met het gebruik van draadbussen voor een bolt-on hals verbinding? Wil dat misschien gaan gebruiken in plaats van de normale houtschroeven. In verband met demonteren en monteren is dit wat sterker, houtschroef 10 x erin en eruit is niet zo best voor je verbinding heb ik het idee.

Groeten Hans

G.G.
4 januari 2010, 16:58
Hoe vaak ben je van plan een hals los te halen als een gitaar eenmaal klaar is en helemaal afgesteld? 50 jaar oude fenders hebben nog steeds een prima verbinding ondanks dat ze al vaak uit elkaar gehaald zijn. Als het echt nodig is kan je altijd uitboren en opnieuw vullen met een hardhouten inzet.

hanz777
4 januari 2010, 17:16
Hooguit is voor een re-fret :)
Maar toch, kan het kwaad die draadbussen te gebruiken/zijn er meer gitaren waarbij dit gedaan wordt?

oigun
4 januari 2010, 20:34
Er zijn mensen die beweren dat, doordat je de hals er strakker mee kan aandraaien, je een betere tone/ sustain krijgt. Zorg dan ook voor een lekker stevige neckplate.:blast:

Luigi
4 januari 2010, 21:43
En we hebben beeld! (http://www.manchesterguitartech.co.uk/fit-neck-kit.html)
Er wordt gezegd dat dit de toon, helderheid en sustain zou verbeteren. Iemand ervaring?

renemeester
4 januari 2010, 22:06
Charlotte heeft het volgens mij wel eens toegepast in 1 van haar projecten. Misschien even een PM naar haar sturen?

Ik heb zelf recent een Italia Mondial gekocht die het heeft. Ik vind het er wel erg netjes uitzien. Er zitten 2 bouten in elkaars verlengde. De bouten (die je met een inbus sleuteltje kan losdraaien) zitten aan de achterkant in een verzonken sleuf waar dan weer een chromen afdekplaatje overheen zit.

Ik heb na aankoop de hals een shim gegeven en het werkte wel erg snel en lekker moet ik zeggen.

hanz777
4 januari 2010, 22:26
Ik zal ze is een PM sturen inderdaad. Ik heb zelf geen ervaring hoe het je toon of sustain verbeterd, kan me er wel wat bij voorstellen. Metrisch draad gaat heel wat strakker dan een houtschroef in ieder geval.
Ik ben nu zelf bezig met een LP/PRS achtige, bolt-on klinkt dan misschien een beetje fout. Maar ik heb liever een losneembare verbinding in het geval dat ik de hals niet goed heb gemaakt ofzo:soinnocent: Neckplate gaat het dus niet worden, ziet er niet zo mooi uit. Denk dat ik dan 2 sleuven frees, en vervolgens in beide sleuven een stalen plaatje leg met 2 gaten erin. Kun je alsnog wel flink aandraaien. Doe er net zoals renemeester al zegt een mooie cover overheen en het is nog om aan te zien.

Zjef
4 januari 2010, 23:10
Geen rechtstreeks verband, maar ik hijack toch even deze thread. :soinnocent:

Wie weet waar je draadbussen voor een akoestische bolt on nek kan vinden zoals op deze site (http://www.liutaiomottola.com/construction/Bolton.htm)?

stijnkenens
4 januari 2010, 23:20
Ik heb ooit ergens een artikel gelezen over zo'n toepassing bij een tele.
Die gitarist was het beu om telkens een loodzware flight case mee te nemen op het vliegtuig: in het ruim is het gevaarlijk en ook te duur, en als hij de gitaar meenam in de cabine moest hij er en extra stoel voor betalen.

Met die draadbusjes kon hij de gitaar bij wijze van spreken in een groot uitgevallen aktetas mee sleuren.

Het was blijkbaar iemand die veel speelde, dus het zal wel een paar keer in en uit elkaar gehaald zijn.

Die busjes haal ik bij een speciale ijzerwinkel, nog niet gevonden in de doe-het-zelf-zaak, jammer genoeg...


s.

Luigi
5 januari 2010, 09:10
Die busjes haal ik bij een speciale ijzerwinkel, nog niet gevonden in de doe-het-zelf-zaak, jammer genoeg...


s.

Ik wel hoor; zijn in ieder geval verkrijgbaar bij de Formido; 4 stuks in een zakkie voor nog geen twee euri.

hanz777
5 januari 2010, 10:03
Schijnt dat ze hier bij de multimate ook verkrijgbaar zijn, ga vanmiddag maar is even op onderzoek uit hier. Hoop dat het een gewone tap is die ze gebruiken in dat linkje van luigi. Weet niet of je voor hout een andere tap gebruikt dan voor metaal, maar dat zal haast wel niet.

@ stijnkenens, In een dergelijk geval zijn draadbussen ideaal inderdaad. Wil ze er vooral in hebben voor het gebruiksgemak van die dingen, dat de sustain eventueel toeneemt is dan mooi meegenomen:)

Luigi
5 januari 2010, 10:08
Schijnt dat ze hier bij de multimate ook verkrijgbaar zijn, ga vanmiddag maar is even op onderzoek uit hier. Hoop dat het een gewone tap is die ze gebruiken in dat linkje van luigi. Weet niet of je voor hout een andere tap gebruikt dan voor metaal, maar dat zal haast wel niet.



Die tap was dus een probleem; heb ik nog niet kunnen vinden want dat draad is anders...

renemeester
5 januari 2010, 10:19
Zo fout is dat niet hoor een bolt on op een PRS. De McCarthy's en CE modellen van PRS hebben ook een bolt on neck. Ik heb zelf ook een PRS achtige gemaakt met een Bolt on neck (kijk maar even in m'n signature voor het bouwverslag)

Waarom ga je 4 schroeven gebruiken? als je de aansluiting van de neckpocket op de hals precies pas maakt gaat het alleen maar om het aantrekken. 2 bouten in elkaars verlengde zijn dan voldoende. Hoef je ook maar 1 sleuf en 1 afdekplaatje te maken. 'tis maar een ideetje. Het stalen plaatje in de sleuf is idd handig.


Ik ben nu zelf bezig met een LP/PRS achtige, bolt-on klinkt dan misschien een beetje fout. Maar ik heb liever een losneembare verbinding in het geval dat ik de hals niet goed heb gemaakt ofzo:soinnocent: Neckplate gaat het dus niet worden, ziet er niet zo mooi uit. Denk dat ik dan 2 sleuven frees, en vervolgens in beide sleuven een stalen plaatje leg met 2 gaten erin. Kun je alsnog wel flink aandraaien. Doe er net zoals renemeester al zegt een mooie cover overheen en het is nog om aan te zien.

hanz777
5 januari 2010, 11:50
De stijl van de gitaar gaat wat meer onder een Les pauls vallen dan een PRS. Wordt LP met dubbele cutout, maar opzich kan het wel natuurlijk:) Vind het alleen wat mooier persoonlijk als je niet zo veel van die bouten gaat zien.

Ik wil mijn hals/body verbinding zo sterk mogelijk hebben. Zo strak mogelijk frezen en 2 bouten gebruiken is wel een optie. Maar mijn trussrod ligt best ver in mijn neck. Ben dus bang dat als ik die 2 bouten in het midden doe er 1 in de trussrod komt.

@ Luigi: Is het geen metrisch draad de buitenkant van die draadbus? Of verschillen hout/metaal tappen van elkaar?

Luigi
5 januari 2010, 13:48
Is volgens mij geen metrisch draad, is dus een speciale tap voor nodig.
Heb ik nog niet kunnen vinden. Iemand??

hanz777
5 januari 2010, 22:54
Er bestaan dus ook zelftappende draadbussen zie ik net via een pb van charlotte. Geen idee hoe sterk dat is verder, denk dat het op hetzelfde neerkomt. Het is alleen wel opletten dat je dan een niet te krappe diameter boort, anders gaat de boel splijten als je pech hebt.

renemeester
5 januari 2010, 23:42
Leuke tip en werkt echt goed: Gebruik bij het indraaien van schroeven in hardhout een goedje wat je maakt van bijenwas en een oplosmiddel (ethanol ofzo). Beetje van dat spul op je schroef en hij vliegt er in. Zou je ook kunnen gebruiken bij de zelftappende draadbussen. Werkt super!

Hier de formule:

http://foldingrule.blogspot.com/2008/02/episode-40-beeswax-screw-lubricant.html


Er bestaan dus ook zelftappende draadbussen zie ik net via een pb van charlotte. Geen idee hoe sterk dat is verder, denk dat het op hetzelfde neerkomt. Het is alleen wel opletten dat je dan een niet te krappe diameter boort, anders gaat de boel splijten als je pech hebt.

ziekdier
5 januari 2010, 23:51
Misschien kan je het ook doen met epoxy of locktite. dan glijdt ook als het nog niet uitgehard is maar zorgt ook nog voor extra borging..

alhoewel ik niet weet of locktite ook op hout pakt...

Je moet natuurlijk niet het risico lopen dat als je je hals wilt losschroeven dat je draadbussen mee naar buiten komen..

gr
@je

Mattia
6 januari 2010, 05:25
Geen rechtstreeks verband, maar ik hijack toch even deze thread. :soinnocent:

Wie weet waar je draadbussen voor een akoestische bolt on nek kan vinden zoals op deze site (http://www.liutaiomottola.com/construction/Bolton.htm)?

Ik heb redelijk wat via de VS besteld omdat ik de bouten mooier vond dan wat ik hier kon vinden (nee, echt), maar mijn locale 'ijzerwarenhandel' voor de profs (Provak) heeft ze gewoon ook in metrisch. Zowel staal als zinc. M6 werkt prima. Kost een paar dubbeltjes per stuk, dacht ik zo.

Zjef
6 januari 2010, 07:57
Hé, bedankt. Nu nog even de dichtstbijzijnde verkoper vinden. Er is ook geen haast bij, ik zal ze waarschijnlijk toch pas in 2011 nodig hebben :soinnocent:

Hendriks
6 januari 2010, 08:07
Op tdpri.com worden complete sets verkocht door Chet Johnson incl. boor ,etc. Staan bij de advertenties ergens.

hanz777
6 januari 2010, 13:21
Misschien kan je het ook doen met epoxy of locktite. dan glijdt ook als het nog niet uitgehard is maar zorgt ook nog voor extra borging..

alhoewel ik niet weet of locktite ook op hout pakt...

Je moet natuurlijk niet het risico lopen dat als je je hals wilt losschroeven dat je draadbussen mee naar buiten komen..

gr
@je

Er bestaan heel veel soorten locktite, geen idee of ze ook iets hebben voor hout. Het meeste wat ze hebben is voor metalen. Epoxy moet opzich wel kunnen denk ik.
Voor het indraaien is de tip van rene wel handig. Zeker in een maple hals.
Kan hem er ook op die manier indraaien, er vervolgens uitdraaien en dun tape erop plakken ofzo. Als je hem er dan weer indraait zit het ook strak.
Vast moet het in ieder geval wel zitten. Als de draadbussen eruit komen is dat niet echt een mega probleem als je geen neck angle hebt. Met een neck angle zou het wel is heel vervelend kunnen gaan worden..:)
Wat is een beetje een bruikbare maat voor een bolt-on? m6 net als voor een acoustische?

Luigi
9 januari 2010, 10:55
Ik las overigens ook nog ergens dat de bevestiging van en tele-brug dmv draadbussen ook zo zijn voordelen heeft. Iemand?