PDA

View Full Version : fender jaguar - elementen change???



Scrollcock
4 januari 2010, 15:49
Hi

Ben bijna 2 jaar in het bezit van een japanse fender jaguar maar ik wil als het kan wat aan de sound veranderen, eerst speelde ik alleen maar indie rock en blues maar nu ook veel jazz. Kan je in een jaguar bijvoorbeeld jazzmaster pickups in bouwen?? of kan dat niet omdat de scale niet het zelfde is of de elektronica anders is.

Kan iemand mij hier duidelijkheid over geven?

Mart

FruscianteFan
4 januari 2010, 17:55
Met het nodige gehak in de gitaar zal dat best kunnen, maar ik vraag me af of je daar veel mee opschiet omdat een Jazzmaster niet veel jazzier is dan een Jaguar. Maar je zou eens kunnen kijken naar een mini-humbucker (moet je wel hakken) of bijvoorbeeld een Lace Sensor Blue (wel heel specifiek geluid!).

Rock Bottom
4 januari 2010, 18:30
sc sized hb's proberen voor een ander geluid.
Hakken is wel heel zonde verkoop hem dan en koop een nieuwe

Scrollcock
5 januari 2010, 18:40
wat zijn goede singecoil sized elementen die de klank van een P90 benaderen?

Rock Bottom
5 januari 2010, 18:43
Wow dat is een moeilijke, je zou in het iedergeval flink overwonden moeten hebben.
Jazzmaster elementen zijn ook weer net anders dan normale p90's

Mischien is het een betere optie om andere gitaren te testen en zoeken naar de sound die je wil en dan evt je jaguar te ruilen/verkopen.

Mitch
5 januari 2010, 18:50
Wow dat is een moeilijke, je zou in het iedergeval flink overwonden moeten hebben.
Jazzmaster elementen zijn ook weer net anders dan normale p90's

Sterker nog, daar hebben ze alleen maar de uiterlijke schijn van, verder niets.

Een ander stukje elektronica: ik weet niet of in Jaguars ook origineel 1Meg pots zitten, maar die zou je sowieso kunnen vervangen door 250k pots, dat scheelt een stuk in het overmatige hoog in de versterkte klank.
Daarnaast zou ik voor pickups (als je de gitaar zelf wilt houden) heel serieus kijken naar Curtis Novak pickups. Staat momenteel een linkje van in mijn sig. Echt geweldige elementen, een enorme klasse hoger dan bijv. Seymour Duncans.

FruscianteFan
5 januari 2010, 18:55
Pots vervangen is niet nodig: in het ritme-circuit heb je pots van 50 K. Versterker iets harder zetten omdat het niet zo penetrant klinkt als het lead-circuit, maar wel erg lekker!

Mitch
5 januari 2010, 19:29
Wat voor pots zitten dan in het lead circuit?

j-op
5 januari 2010, 19:46
Voor zover ik weet hebben Jaguars net als JM's 1Meg pots in 't lead circuit.

En ik mag het zoals bij de Mastery het hier ook eens zijn met Mitch: Novaks zijn fantastisch. Ik heb een JM-V pickup liggen en ...*kwijl* Hij zelf is ook een hartstikke toffe kerel, trouwens.
:)

Edit: Volgens waarde heer Seymour Duncan (of eigenlijk z'n bedrijf) inderdaad 1Meg:

http://www.jag-stang.com/wp-content/uploads/2009/10/jaguarSchematic.gif

Mitch
5 januari 2010, 19:56
Ah, dus toch. Nou, da's een relatief goedkope ingreep die de klank een stuk naar de 'gemiddelde' kant van helderheid haalt. In mijn JM, waar al wel goeie pups zaten, waren nieuwe 250k pots een verademing. Moet bij een Jag ook goed werken.

Dweezman
5 januari 2010, 21:46
wat zijn goede singecoil sized elementen die de klank van een P90 benaderen?

Deze: http://www.vintagevibeguitars.com/windows/jaguarP90Win.html

en ik heb ze in mijn Jaguar.