PDA

View Full Version : dode snaar en humbucker splitten?



johndoe
4 januari 2010, 13:34
Ik weet niet of ik het goed heb omschreven in de titel, maar ik heb het probleem dat wanneer ik de G snaar op het 12e fret aansla, deze heel wat sneller stil valt dan de rest van de snaren op de 12e fret.

Hoe noem ik dit fenomeen en valt er wat aan te doen?

Daarnaast zit ik eraan te denken om mijn humbuckers pu's te splitten met behulp van push/pull potmeters.

Weet iemand nog een goede online tutorial hiervoor of keywords waarmee ik op zoek kan gaan?

Ik gegoogled op "push/pull split pick-ups","humbucker split", "pickup split", maar heeft me niets opgeleverd.

gengar
4 januari 2010, 13:57
valt ie niet gewoon dood op de hoger gelegen fretten misschien?

Gearjunkie
4 januari 2010, 14:26
Wat Gengar zegt, ze noemen het fretbuzz.

Tweede vraag"

www.seymourduncan.com
www.guitarelectronics.com

zoeken naar wiring diagrams

gengar
4 januari 2010, 14:54
eigenlijk niet...hij buzzed zelfs niet. Laten we het fretkill noemen of zo :)

johndoe
4 januari 2010, 16:25
Hey thnx voor de reacties.

Gengar heeft em door. Het gaat uitsluitend om die de G snaar op de 12e fret en de snaar maakt geen buzzende/trillende geluid, het valt simpleweg heel snel dood, alle andere snaren, op welke fret aangeslagen dan ook, heeft een gelijke sustain.

[Joke] Misschien is frettorturing de juiste benaming hiervoor? :P

Ik had vernomen dat fretbuzz (buzzzzzzz geluid/getril) onstaat door te hoge frets en dat je ze dan moest bijveilen.

Gearjunkie thnx voor de links!

Gearjunkie
4 januari 2010, 21:21
je zou kunnen checken met een eenvoudige geo-driehoek of die ene fret niet wat te hoog is wellicht

aaronstonebeat
5 januari 2010, 13:32
Dit schema misschien?

http://www.seymourduncan.com/images/support/schematics/2h_1v_1t_3w_2pp.jpg

johndoe
6 januari 2010, 10:32
@ GearJunkie bedankt voor de tip.
@ aaronstonebeat dat is volgens mij de schema die ik zoek ja. Thnx.

johndoe
7 september 2010, 13:01
Nog even terugkomende op een oude topic,

Wat als ik uitsluitend de nek humbucker splitbaar wil maken m.b.v. een volume push/pull potmeter,
kom ik dan uit op deze wiring diagram?

http://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/schematics.php?schematic=1hum_1vol_split
of
http://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/schematics.php?schematic=1h_1v_1t_sp

theoretisch lijkt me bovenstaande mogelijk, maar voor de zekerheid vraag ik het toch maar na :D

snaarplukker
7 september 2010, 14:25
Wat als ik uitsluitend de nek humbucker splitbaar wil maken m.b.v. een volume push/pull potmeter,
kom ik dan uit op deze wiring diagram?
Wil je dat wel? Je zal wel een groot volume verschil hebben bij het overschakelen naar de andere pup. Ook zal de brugpup overheersen bij selektie van beide pups.

broeder6x6
7 september 2010, 18:37
splitten heet COIL TAP zoek daar dus maar op...

johndoe
7 september 2010, 21:21
thnx 4 the pointer broeder6x6


Wil je dat wel? Je zal wel een groot volume verschil hebben bij het overschakelen naar de andere pup. Ook zal de brugpup overheersen bij selektie van beide pups.

Daar had ik nog niet bij nagedacht. Verrekte goeie opmerking! Goed dat ik de vraag hier neergelegd heb om teleurstellingen te voorkomen.

broeder6x6
8 september 2010, 16:24
thnx 4 the pointer broeder6x6



Daar had ik nog niet bij nagedacht. Verrekte goeie opmerking! Goed dat ik de vraag hier neergelegd heb om teleurstellingen te voorkomen.

je kan ook een vergelijkend geluid krijgen met een series/parrallel switch... dan humbucken (60 hertz hum) je humbuckers nog wel (bij coiltap niet meer) en het geluidverlies is groter maar ja je krijgt dus geen hum.....:cooler:

alias
8 september 2010, 20:27
splitten heet COIL TAP zoek daar dus maar op...NEEN. FOUT!
Een coil split is iets heel anders dan een coil tap.
- coil split = 1 spoel van een humbucker uitschakelen
- coil tap = een deel van de wikkelingen van een spoel uitschakelen

johndoe
9 september 2010, 22:03
je kan ook een vergelijkend geluid krijgen met een series/parrallel switch... dan humbucken (60 hertz hum) je humbuckers nog wel (bij coiltap niet meer) en het geluidverlies is groter maar ja je krijgt dus geen hum.....:cooler:

Ik kon daar geen schema van vinden op de SD site. Dus heb ik besloten om onderstaande schema te gebruiken.
http://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/schematics.php?schematic=2h_1v_1t_3w_1pp

Heb inmiddels al een poging gewaagd, maar ik krijg geen geluid. Dit is de allereerste keer dat ik dit probeer..spannend lol :seriousf:

Wie van jullie weet de oplossing voor het volgende:

# Als je bovenstaande wire schema bekijkt, dan zie je dat er een zwarte draad van de volume pot linker lug gaat naar de tone pot linker lug en dan vervolgens diezelfde zwarte draad naar de middelste lug op de 3-way switch.

# Wederom een zwarte draad vanaf de andere zijde van de 3-way switch naar de output jack

# Nog een zwarte draad tussen de output jack en de middelste lug op de volume pot.

# Tenslotte ook een zwarte draad tussen de volumepot (push/pull) en de tone pot

Als ik kijk naar de beschikbare draden, dan ziet dat er als volgt uit:

De nek en brug humbuckers zijn beiden 4 dradig. De kleuren zijn
-> Groen
-> Rood
-> Wit
-> Bare/kaal (met gedeeltelijke zwarte tape eromheen)
-> Zwarte dunne draad die naar de 3-way switch toegaan

Daarnaast is er een zwarte draad die vanaf de veringen/acherkant brug doorloopt naar dit gedeelte

Maar meer zwarte draden vind ik niet terug in de achterkant :???:

De resterende draden zijn:
-> Rood (zit aan de voor/links en achterkant/rechts van de switch)
-> grijs (zit aan de output jack)
-> Groen (zit aan de tone pot)

Deze drie laatse draden hebben allen een wit gecoate draad en blote draad eromheen

Wat is nu de bedoeling? Kan ik de laatst opgenoemde kleuren gewoon willekeurig gebruiken als alternatief voor de aangegeven zwarte draden?
Of moeten de gecoate witte draad en blote draad gesplit worden? Bijvoorbeeld de blote draad op de potmeter en dan de gecoate draad ergens anders?

Ik hoop dat bovenstaande vraag goed is aangegeven..


en wat/welke draadje is het dat tussen de twee onderste Jumpers zit op de push/pull pot?


Dit is trouwens de gitaar waarop die ik wil costumizen

Swing classic DC
http://www.swingguitars.com/img/product/zoom/elec/classic_dcv_l.jpg

snaarplukker
9 september 2010, 23:43
Je moet niet naar de kleuren kijken maar naar waar de draden heen gaan.
Gewoon checken of een bepaalde draad in het schema ook in je gitaar naar de goede aansluitingen gaat. Wat betreft de humbuckers moet je wel weten welke draadkleuren de north en south start en end is. Welk merk humbuckers heb je?

johndoe
10 september 2010, 00:34
Geen Seymour of DiMarzio iig. Het zijn de standaard humbuckers die bij deze gitaar meekwamen. De SWING Dual Classic Std. Gelukkig zijn ze 4 dradig.

Okay, kleuren niet belangrijk dus dan behalve die van de humbuckers. Maar hoe zit het met de blote draad en de gecoate draad. Want die resterende kabeltjes zien er allemaal hetzelfde uit van binnen zoals in onderstaande voorbeeld[/I]
http://www.axesrus.com/Electronics/Wire/2way/2waywire.jpg

Worden ze samen gesoldeerd naar hetzelfde punt?

aaronstonebeat
10 september 2010, 01:13
Zijn ze dan 4- of 5-aderig?
Uit elke spoel komen twee draadjes; uit twee spoelen dus vier (maar ze hoeven lang niet allemaal echt naar buiten te komen). En er is nog een draad die met de bodemplaat van het element is verbonden. Bij een 4-aderig element is al één van de vier spoeldraden verbonden met de aarde, bij een 5-aderig element zul je zelf moeten bepalen wat wat is (er bestaan ook 3-aderige humbuckers, bv. van Peavey :D).
Maar als het goed is, is de massa van het element (de bodemplaat) verbonden met de mantel van de kabel, dat weefsel van kale draad dat alles omhult (al dan niet gevat in nog een laag isolatie). Dat moet in ieder geval aan de aarde, of er nu één, twee, drie of vier andere geïsoleerde draadjes doorheen lopen.

4-Aderig kan, deels ten onrechte, staan voor 5-aderig; omdat de mantel (shield) geen ader is, of omdat men de mantel om andere redenen niet als aparte aansluiting noemt. In navolging van snaarplukker vraag ik wat het merk is; als je dat weet, kun je online snel opzoeken (bij bekende merken) wat wat is.

Dit zou wel eens een warrig verhaal kunnen zijn :makeup: Met een multimeter kun je tot op zekere hoogte meten waar je aan toe bent.

johndoe
10 september 2010, 10:19
Zijn ze dan 4- of 5-aderig?
...

4-Aderig kan, deels ten onrechte, staan voor 5-aderig; omdat de mantel (shield) geen ader is, of omdat men de mantel om andere redenen niet als aparte aansluiting noemt. In navolging van snaarplukker vraag ik wat het merk is; als je dat weet, kun je online snel opzoeken (bij bekende merken) wat wat is.

Zo zien de draden eruit in allebei m'n humbuckers
http://www.guitarfuel.com/images/humbucker-4-wire.gif
De zwarte draad hierin is dunner dan de andere.

M'n humbuckers komen van een Koreaanse fabrikant af. Het zijn SWING Dual Classic Std humbuckers.

snaarplukker
10 september 2010, 11:45
Ik zie dat wit en rood al met elkaar zijn verbonden. Dus dat zou de end south en start north kunnen zijn. Deze kan je ook aansluiten als in het schema. De groene en zwarte draden van de pups kan je ook volgens schema aansluiten. Mocht het geluid daarna te dun zijn dan moet je groen en zwart omwisselen. Het verbindingsdraadje tussen je p/p-switch is nodig om zo de wit/rode draadjes van je pu's aan massa te kunnen leggen in splitstand.

EDIT. De draad op je foto (kern met mantel) zijn denk ik de verbindingskabels tussen de potmeters onderling en schakelaar. De kern gaat aan de aansluitlipjes van de componenten en de mantel als massa aan de behuizing (achterkant potmeter/metalen chassis schakelaar). In het schema te zien als de zwarte massa draden.

johndoe
10 september 2010, 12:05
Top! Ik zal het vanavond even proberen.

Voor de zekerheid de volgende stelling:
De losse draad om de gecoate draad is dus altijd aarde en moet op de potmeter gesoldeerd worden?

aaronstonebeat
10 september 2010, 12:10
Top! Ik zal het vanavond even proberen.

Voor de zekerheid de volgende stelling:
De losse draad om de gecoate draad is dus altijd aarde en moet op de potmeter gesoldeerd worden?

Yep, dat is de 'mantel'.

johndoe
10 september 2010, 21:22
Ik gebruik btw soldeer met harskern.Is dat wel goed? Ik wil namelijk de derde lug van de p/p potmeter solderen tegen de zijkant daarvan, maar niets pakt meer, gisteren nog wel! Wanneer ik nu iets soldeer, dan wordt lijkt het wel of alle tin/lood oplost en er alleen maar harskern overblijft. Komt dit jullie bekend voor, en zo ja, wat kan ik het beste doen?

aaronstonebeat
10 september 2010, 21:32
Met harskern is bij mijn weten niets mis.

Solderen aan een behuizing wil wel eens lastig zijn omdat het metaal heet genoeg moet zijn. En schoon; even een stukje blank schuren maakt vaak alle verschil. Met een boutje van 15W lukt het me dan altijd wel.

Ik soldeer meestal één klodder aan een behuizing en daarmee één draad. Alles wat ik vervolgens met die behuizing wil verbinden, soldeer ik aan die draad; vind ik handiger.

johndoe
11 september 2010, 00:11
Ik soldeer meestal één klodder aan een behuizing en daarmee één draad. Alles wat ik vervolgens met die behuizing wil verbinden, soldeer ik aan die draad; vind ik handiger.
Sodemieters geniaal hahaha dat gaat fantastisch ja.
Weer wat geleerd.

Okay, ik heb geluid en hoor toonverschillen wanneer ik variëer in p/p & 3 way switch :noob:
Een aantal dingen zijn nu veranderd:


Wanneer ik metalen onderdelen aanraak, dan hoor ik een akelig gebrom. Ik denk gelijk aan een niet goed gegronde mantel. Kan het evt. komen doordat ik een mantel op een verkeerde positie/ potmeter/ switch heb geaard? Ik zal morgen nog eens alles nalopen.

De volume werkt nu precies omgedraaid (volume > tegen de klok in)
Tone is opeens ook volume geworden en gaat ook tegen de klok in
Nek positie pushed, werkt niet, pulled wel


Ik ben blij dat ik in ieder geval geluid heb. In ieder geval een begin
thnx 2 u guys:ok:

snaarplukker
11 september 2010, 10:52
1) Check of alle aardedraden goed zijn verbonden en of de mantel geen sluiting maakt met de kern van de draad.
2) Het SD-schema geeft een aanzicht van de potmeters van de achterkant gezien. Wellicht zal je de draden van de buitenste lipjes moeten verwisselen.
3) Kan te maken hebben met het verkeerd aansluiten aan de lipjes.
4) Pulled zou de splitstand moeten zijn en pushed full humbucking. Eerst maar punten 1 en 2 natrekken en kijken wat de oplossing is.

johndoe
11 september 2010, 14:29
Misschien is het makkelijker als ik wat screenshots met beschrijvingen toon.

@ snaarplukker,

punt 1 is gechecked en de kern raakt in geen geval een mantel.
punt 2 heb ik nog niets aan gedaan omdat ik je eerst wil laten zien hoe ik e.a. heb gekoppeld. heb ik nu alles precies andersom verbonden?

Ik kreeg trouwens bericht van mijn gitaar leverancier dat de pickupdraden qua kleur overeenstemmen met die van Seymour & duncan. Aan de kleur kan het dus niet liggen..

Onderstaande is de huidige situatie:
http://a.yfrog.com/img840/1677/overzicht.jpg

http://img534.imageshack.us/img534/8440/linkerkantppvolpot.jpg

http://img266.imageshack.us/img266/7938/pppotfront.jpg

http://img22.imageshack.us/img22/1425/rechterkantppvolpot.jpg

http://img101.imageshack.us/img101/7350/3wstonel.jpg

http://img23.imageshack.us/img23/1825/pulr.jpg

http://img411.imageshack.us/img411/1766/omtonepot.jpg

Ik hoop dat bovenstaande duidelijk is. Waar ga ik fout?
Oh ja, ik hoor nu geen gebrom meer, maar dat komt waarschijnlijk omdat ik nu helemaal geen geluid krijg uit de gitaar. Wel vreemd. Het gebrom van gisteren kwam doordat de aarding van de brug naar de tonepot niet goed vastzat. het enige wat ik daarna gedaan heb is deze goed aarden. Ook was ik vergeten om een verbinding te leggen tussen de volume en tonepot. Daar heb ik een rode draad voor gebruikt waarbij de kern ervan is aangesloten op de linkerlip van de volumepot en de linkerlip van de tonepot. Beiden zitten op hun pot geaard.

[Update:]
Ik heb de troubleshoot terugwaarts uitgevoerd. Ik begon met het los solderen van de aarding op de achterkant van de switch (tegenovergestelde van de 3 lipjes).
Vervolgens plug ik mijn gitaar in en heb weer geluid.
Volume en tone werken nu ook :)
De split/humbucker modus lijken ook te werken op diezelfde nek pushed positie na. Daarnaast is nu pushed de split modus en pulled de humbucker modus.. In de middel en brug positie klinkt het geluid pushed hetzelfde. In pulled positie hoor je 'wel' verschil.

snaarplukker
11 september 2010, 21:29
...Daarnaast is nu pushed de split modus en pulled de humbucker modus.[/B].....
Weet je het zeker? Op je foto's is te zien dat de draden aan de P?/P switch zo zijn aangesloten dat deze gaat splitten als je de knop uittrekt. Verder lijkt me alles correct aangesloten.

johndoe
12 september 2010, 05:06
5:00 uur s'ochtends en ik heb geef het op. Ik krijg nu helemaal geen geluid meer wat ik ook probeer. Dus probeer ik alles weer terug te zetten naar de originele situatie, maar zelfs dan krijg ik geen geluid meer.

Anyway, Snaarplukker, aaronstonebeat thnx voor de ondersteuning/hulp.

Update: Het is me gelukt om alles weer naar de originele situatie terug te zetten. Ik was vergeten om de rode + witte draden van mijn humbuckers met elkaar te verbinden en dan dicht te tapen.

johndoe
14 september 2010, 00:16
Toch maar weer geprobeerd en het is gelukt! In alle posities.
Iedereen nogmaals bedankt. Te gek dit:ok: