PDA

View Full Version : Gitaar kopen altijd lastig



Rembull1980
4 januari 2010, 14:14
Beste forum leden,

Ik ben van plan een nieuwe gitaar te kopen. Alleen er is zoveel keuze dat je het niet meer weet tegenwoordig.

Ik heb een lijstje met gitaren die ik met veel reviews en zoeken een selectie heb gemaakt. Budget is ongeveer rond 800 euro en alle gitaren die hieronder staan voldoen daaraan.

- Jackson DK2S
- Jackson DKMG
- ESP LTD EC401
- Ibanez RGT6EX Iron Pewter
- Schecter BlackJack C1 FR

Iedereen heeft zijn voorkeur voor een "merk". Ik ben absoluut niet merk gebonden, dus een keuze m.t.b. merk voorkeur wil ik niet maken. Ik had gekeken naar prijs/kwaliteit en de reviews van de gitaren.

Ik wil een gitaar met een zo dun mogelijke hals, voor ritme EN solo. Voornamelijk speel ik Metallica, Pantera, AC/DC, Megadeth en Machine Head via een Line6 Spider I 75 watt (die rode). Deze wordt over een jaartje ofzo vervangen door een betere amp.

Welke gitaar zou het beste zijn voor mijn muziekstijl met een uitstekende prijs/kwaliteit verhouding?


Alvast bedankt voor de input!

almarvk
4 januari 2010, 14:16
Inkoppertje: diegene die jij het fijnste vindt spelen. Klaar.

Quicksilver
4 januari 2010, 14:21
Vind de ESP LTD de mooiste van je lijstje, maar je zult ze toch echt moeten uitproberen aangezien ze allemaal vrij verschillend zijn, in zowel vorm als hals als specs..

lindstrom
4 januari 2010, 14:22
als ik zou mogen kiezen zou het een gedeelde 1e plaats zijn tussen de ibanez en de jackson en uiteindelijk de jackson gekozen hebben vanwegen iets meer karakter.

maar zoals al eerder gezegd, gewoon proberen en kopen welke je het fijnste vind.

Rembull1980
4 januari 2010, 14:24
Ik snap het. ze spelen allemaal lekker. Ik ben geen heel ervaren gitarist. Vandaar dat de keuze moeilijk blijft.

Ze spelen allemaal lekker op hun eigen manier. Dat is dus moeilijk kiezen alsnog. Puur qua welke pickups en specs gezien verschillen ze idd soms enorm.

Kim Wilson
4 januari 2010, 14:34
Daarom is het van belang dat je ze allemaal gaat testen. Je favoriete gitaar kiezen aan de hand van specs op papier gaat helaas niet werken.

guitarkid
4 januari 2010, 15:34
Inkoppertje: diegene die jij het fijnste vindt spelen. Klaar.


Daarom is het van belang dat je ze allemaal gaat testen. Je favoriete gitaar kiezen aan de hand van specs op papier gaat helaas niet werken.

Waarmee alles wel gezegd is, lijkt me.... ;)
Behalve natuurlijk dat de ideale gitaar voor de ene gitarist totaal niet geschikt hoeft te zijn voor de andere gitarist.
Over een "inkoppertje" gesproken....
Laat je ons nog even weten welke het geworden is??

Gr. C.

Rembull1980
4 januari 2010, 16:28
Bedankt voor de input! Ik zal laten weten wat het is geworden. elk van de gitaren gooien hoge ogen in totaal, dus een miskoop doe ik met geen van de gitaren die ik genoemd heb. Jammer wel dat de gitaarzaken in de buurt geen ESP verkopen bijvoorbeeld. Is altijd flink zoeken waar ik de gitaren kan vinden om te testen...

Liquid_Metal
4 januari 2010, 17:02
Als je nog maar weinig ervaring hebt zijn er 3 dingen die je kunt doen:
-blind kopen
-op ervaring van anderen kopen
-alles testen

ALLES testen is vaak niet mogelijk, maar door veel te proberen ontwikkel je wel een beter beeld bij wat je wilt. Toen ik mijn eerste metalgitaar kocht was ik nog niet echt bezig met gear (is pas 2 jaar geleden) maar nu staat 'ie me niet meer aan en zou ik 'm nevernooit kopen. Ik ben door testen te weten gekomen wat voor hout ik mooi vind klinken, wat voor pickups ik wil en hoe ik wil dat een gitaar eruit ziet.

Je komt uit op 5 gitaren. Dat lijkt me prima te testen, dus dat zou ik zeker doen. Je kan ook in een muziekwinkel meerdere gitaren testen zodat je beeld wat breder wordt (gewoon random, eigenlijk). Goed onthouden wat voor gitaren het zijn.

barno
4 januari 2010, 17:11
de beste gitaar: is eigenlijk een onbestaand concept. Zelfs de ideale gitaar voor een bepaalde gitarist is wat vaag en wel hierom: als gitarist moet je je spel aanpassen aan elke gitaar. Dat zal altijd moeten omdat bepaalde speltechnieken altijd beter op een andere gitaar zullen lukken.

Er zijn een aantal objectieve criteria natuurlijk: aantal gewenste frets, humbuckers of scoils, dikte hals enz...

maar voor de rest vertonen gitaristen voornamelijk een vrouwelijk aankoopgedrag ... maw: de kleur en de vorm bepalen voor heel groot stuk de keuze. niks fout mee maar zo is het wel :)

Fireburst
4 januari 2010, 21:19
Kijk eerst eens op de site van Musicstore bv of ze deze gitaren in hun assortiment hebben, en maak er een dagje Keulen van.
Voordeel : ze hebben er echt wel véél spul, en je kan testen op heel diverse versterkers indien je dat zou willen (of gewoon op je eigen model).
Nadeel : wie weet kom je wel met iets totaal anders naar huis... :)

Rembull1980
6 januari 2010, 10:15
Kijk eerst eens op de site van Musicstore bv of ze deze gitaren in hun assortiment hebben, en maak er een dagje Keulen van.
Voordeel : ze hebben er echt wel véél spul, en je kan testen op heel diverse versterkers indien je dat zou willen (of gewoon op je eigen model).
Nadeel : wie weet kom je wel met iets totaal anders naar huis... :)

Qua specs vind ik de ESP LTD EC401 het meest ideaal. Dit model komt het dichtst in de buurt van de stijl van de artiest die ik naspeel: James Hetfield. De EMG 81/60 (of 85) zijn een must-have.

De nek is ook een slagje kleiner 24.75" en dat is voor mijn handen in theorie het fijnst.

Zijn er andere gitaren buiten mijn lijstje die lijken op die ESP LTD EC401 en het zeker waard zijn om ook eens te testen?

Misschien ook iemand ervaring met de EC401?

Bedankt!

Amokachi
6 januari 2010, 10:56
Kijk eerst eens op de site van Musicstore bv of ze deze gitaren in hun assortiment hebben, en maak er een dagje Keulen van.
Voordeel : ze hebben er echt wel véél spul, en je kan testen op heel diverse versterkers indien je dat zou willen (of gewoon op je eigen model).
Nadeel : wie weet kom je wel met iets totaal anders naar huis... :)

Hy een vraagje, bij die site van Musicstore moet ge toch uw land kiezen.
Welke prijs moet ge aanhouden als ge de gitaar gaat afhalen daar?

bedrag + 19% van duitsland?

Fireburst
6 januari 2010, 19:42
Goeie vraag, ik heb er toen alleen wat kleine spullen meegenomen en weet het eigenlijk niet.
Ik neem aan dat je ginder de 'duitse prijs' betaalt, uiteindelijk krijg je een kassabon mee als rekening en geen faktuur (denk ik toch). Weten zij veel waar je woont, toch ?

Amokachi
6 januari 2010, 19:54
woonde ik maar in Noorwegen, dan waren de gitaren een pak goedkoper.
Daar komt dan Geen BTW bij.

Ik denk als ge in de winkel zelf koopt dat dan 19% word aangerekend.

grtz

guitarkid
6 januari 2010, 21:35
Hy een vraagje, bij die site van Musicstore moet ge toch uw land kiezen.
Welke prijs moet ge aanhouden als ge de gitaar gaat afhalen daar?

bedrag + 19% van duitsland?

Klopt, je betaalt de "gewone" winkelprijs incl. BTW. Alleen als je (éénmalig aantoonbaar) een in ons geval nederlands BTW-nummer hebt kun je kopen ex. BTW (en teken je bijv. bij Musik Produktiv nog een verklaring) en kun je het zo mee nemen naar Nederland (of natuurlijk via de sites bestellen, al dan niet ex. BTW).



Ik neem aan dat je ginder de 'duitse prijs' betaalt, uiteindelijk krijg je een kassabon mee als rekening en geen faktuur (denk ik toch). Weten zij veel waar je woont, toch ?

Een kassabon is ook een factuur. Staat ook BTW op, maar is meestal niet op naam en dat (op naam) is wel handig als je 'm in je boekhouding gaat stoppen.
En het maakt ze inderdaad niet uit waar jij woont, zo lang je de normale prijs betaalt incl. BTW.

Gr. C.