PDA

View Full Version : Flageolet op 5e en 24ste fret



Chocola
4 januari 2010, 00:55
Het kan aan mij liggen, maar waarom klinkt een flageolet op de 24ste fret helderder dan een op de 5e fret? De snaarlengte is hetzelfde bij beide frets.

Ook merk ik dat een flageolet makkelijker te spelen is op de 24ste fret dan de 5e, ligt dit ook aan mij? :D

Portel
4 januari 2010, 07:08
24e fret heb ik niet, maar vooral op mijn B-snaar krijg ik een mager geluidje bij flageolet op 5e fret.
Zeg maar gerust, amper een geluidje.

Maar misschien klinkt hij harder op de 24e fret omdat die dichter bij je element zit?

RoelTM
4 januari 2010, 07:10
Maar misschien klinkt hij harder op de 24e fret omdat die dichter bij je element zit?
In beide gevallen verdeel je de snaar in 4 gelijke stukken. Dit zou dus niet moeten uitmaken.

--=HANS=--
4 januari 2010, 08:11
Ben niet goed thuis in de elektrische hoek maar ook op mijn akoestische gitaren zit er verschil in het volume van de verschillende flageoletten op verschillende plaatsen. Ik heb daar ooit wel eens iets over gelezen, als ik het me goed herinner van Picker en volgens mij had dat te maken met de frequentie i.c.m. de lengte van de bespeelde deel van de snaar.

Chocola
4 januari 2010, 11:34
24e fret heb ik niet, maar vooral op mijn B-snaar krijg ik een mager geluidje bij flageolet op 5e fret.
Zeg maar gerust, amper een geluidje.

Maar misschien klinkt hij harder op de 24e fret omdat die dichter bij je element zit?

Ook zonder 24ste fret kun je een flageolet daar doen, het gaat om de snaarlengte ;-). Je kunt hem ook nog hoger doen :p.

Chocola
4 januari 2010, 11:34
In beide gevallen verdeel je de snaar in 4 gelijke stukken. Dit zou dus niet moeten uitmaken.

Dat dacht ik dus ook maar ik merk een verschil in volume en helderheid :o.

Chocola
4 januari 2010, 11:35
Ben niet goed thuis in de elektrische hoek maar ook op mijn akoestische gitaren zit er verschil in het volume van de verschillende flageoletten op verschillende plaatsen. Ik heb daar ooit wel eens iets over gelezen, als ik het me goed herinner van Picker en volgens mij had dat te maken met de frequentie i.c.m. de lengte van de bespeelde deel van de snaar.

Picker? Coole naam voor een gitarist :p.

Maar de frequentie is dan toch hetzelfde met dezelfde snaarlengte?

Ik zal vanmiddag nog eens gaan googlen. Iig bedankt voor alle antwoorden tot dusver ;).

--=HANS=--
4 januari 2010, 15:12
Picker? Coole naam voor een gitarist :p.

Maar de frequentie is dan toch hetzelfde met dezelfde snaarlengte?

Ik zal vanmiddag nog eens gaan googlen. Iig bedankt voor alle antwoorden tot dusver ;).

Eltjo Haselhoff zijn nick op dit Forum is "Picker"
Hij heeft ook een leerzame site: http://www.eltjohaselhoff.com/

Gearjunkie
4 januari 2010, 21:18
net op één van mijn gitaren gekeken, maakt niets uit of je het op de 5e of 24ste doet.
Is de gitaar van jou goed geintoneerd??

FruscianteFan
4 januari 2010, 21:53
net op één van mijn gitaren gekeken, maakt niets uit of je het op de 5e of 24ste doet.
Is de gitaar van jou goed geintoneerd??
Met intonatie heeft het helemaal niks te maken, want je hebt geen frets nodig voor flageoletten. Of voor volume.

Ik denk dat het ermee te maken zou kunnen hebben dat je bij de 24e fret de snaar aanslaat in het 'afgemeten deel', bij de 5e fret niet.

Gearjunkie
4 januari 2010, 22:43
Mij lijkt dat bij een slechte intonatie de flageolet net naast de 24ste fret kan zitten.

FruscianteFan
4 januari 2010, 22:48
Mij lijkt dat bij een slechte intonatie de flageolet net naast de 24ste fret kan zitten.
Daar heb je helemaal gelijk in. Maar voor de flageolet op zich maakt dat weinig uit, al is het dan inderdaad zo dat als je boven de 24e drukt, de flageolet er minder goed uitkomt. Maar was het punt niet juist dat-ie boven de 24e fret harder klonk?

Gearjunkie
4 januari 2010, 22:49
Daar heb je helemaal gelijk in. Maar voor de flageolet op zich maakt dat weinig uit, al is het dan inderdaad zo dat als je boven de 24e drukt, de flageolet er minder goed uitkomt. Maar was het punt niet juist dat-ie boven de 24e fret harder klonk?

Oh mea culpa... verkeerd gelezen idd

Chocola
5 januari 2010, 07:28
net op één van mijn gitaren gekeken, maakt niets uit of je het op de 5e of 24ste doet.
Is de gitaar van jou goed geintoneerd??

Je moet ook erg goed luisteren om het verschil te horen, en het zit op al mijn gitaren zo, zowel akoestisch als elektrisch. En ja, ze zijn allen goed geïntoneerd :p.

Chocola
5 januari 2010, 07:29
Daar heb je helemaal gelijk in. Maar voor de flageolet op zich maakt dat weinig uit, al is het dan inderdaad zo dat als je boven de 24e drukt, de flageolet er minder goed uitkomt. Maar was het punt niet juist dat-ie boven de 24e fret harder klonk?

Vooral helderder, en beetje harder. Maar ik ga die site eens doorlezen vandaag die gegeven is door Hans, wellicht dat meneer Picker het weet op zijn website ^___^.

Gearjunkie
5 januari 2010, 21:11
Vooral helderder, en beetje harder. Maar ik ga die site eens doorlezen vandaag die gegeven is door Hans, wellicht dat meneer Picker het weet op zijn website ^___^.

Wel heel erg interessant dit. Post je het als je het weet?

Chocola
5 januari 2010, 23:36
Wel heel erg interessant dit. Post je het als je het weet?

I will:cheerup:

RoelTM
6 januari 2010, 06:50
Ik denk dat het te maken heeft met de positie van je hand ten opzichte van de snaar.
Om bij de 5e fret te kunnen komen houd je je hand anders dan om bij de 24e te komen. (Iets gedraaid zeg maar)

Maar misschien zit het ook gewoon tussen de oren. ;)

Chocola
6 januari 2010, 10:20
Ik denk dat het te maken heeft met de positie van je hand ten opzichte van de snaar.
Om bij de 5e fret te kunnen komen houd je je hand anders dan om bij de 24e te komen. (Iets gedraaid zeg maar)

Maar misschien zit het ook gewoon tussen de oren. ;)

Dat van die hand zou kunnen inderdaad. Ik zal het als ik weer thuis ben dit gaan proberen.

Ik heb het ook aan anderen gevraagd en die horen ook verschil in volume (zowel versterkt als onversterkt) en helderheid. Het kan dus aan ons allen liggen, of aan al mijn gitaren, of aan mijn vingerpositie. Dat laatste is een slimme oppering! Ga het hopelijk vandaag nog checken (ben nog amper thuis helaas :().