PDA

View Full Version : EHX Big Muff



mel-aers
3 januari 2010, 23:30
Ik ben me aan het interesseren in een Muff pedaal.
Ik lees vele goede reacties over de EHX Big Muff maar dat de kleine variant.

Is het ook mogelijk om met een Muff meer Sustain te geven aan een distortion pedaal als je deze ervoor plaatst ?

TimS
3 januari 2010, 23:34
De kleine versie vond ik zelf een stuk minder klinken dan de normale versie. Ik vond de Big Muff verder ook niet erg lekker stacken, een boost voor de Muff maakte een teringherrie, erna klonk de overdrive heel raar. Voor sustain voor je overdrive kan je misschien beter naar een compressor kijken.

Squier4ever
3 januari 2010, 23:34
Ja vast wel, maar ik denk niet dat dat lekker werkt, tenzij je een heel transparante distortion hebt. De Big Muff is niet bepaald transparant namelijk. Wel erg vet, maar niet transparant. Ik boost zelf mijn Big Muff met een SHO, maar ga eerst een tone-stack mod doen binnenkort, in de band is hij niet hoorbaar namelijk.

David1223
4 januari 2010, 00:04
Wat wel heel goed (imo) klinkt vóór een Big Muff is een Boss DS-2 op Turbo Mode. Verder is het naar mijn ervaring het beste om hoe meer gain een pedaal heeft hoe verder het in de chain te zetten. Als je bijv. een Big Muff voor een SD-1 zet krijg je echt een verschrikkelijk geluid.

Los van dat is de Big Muff wel een heel erg leuk pedaal. Als je kiest tussen een Little Big Muff en een gewone Big Muff zou ik voor de grote gaan. De kleine klinkt gewoon net wat minder naar mijn mening.

Fuhgawz
4 januari 2010, 00:37
Big Muff in een ander drivepedaal is GEEN goed idee! Dat smeert de boel meteen dicht. Je hoort dan alleen modder. Van je signaal blijft weinig over.

Als je iets sustain wil geven dan kun je beter naar een compressor kijken.

Comfortably Daniel
4 januari 2010, 00:41
Een goede transparante overdrive(ingesteld als boost, dus niet als high gain) na een muff klinkt daarentegen weer erg lekker.

Ik zou overigens niet eens naar een nieuwe kijken...maar goed. Van de nieuwe modellen zou ik de normale kiezen.

Mitch
4 januari 2010, 00:59
Ik heb zelf de Little Big Muff en heb 'm persoonlijk ge-A/B'ed met een NYC ri en het verschil was minimaal. De NYC ietsje smoother en nog een tikkie minder mids. Maar dan heb ik het echt over spijkers op laag water zoeken. Het kan absoluut zo zijn dat mensen heel andere ervaringen hebben, er kan best wat variatie zitten tussen de onderlinge pedalen.
Een booster vóór een Big Muff kan best, maar dan zou ik iets nemen waar vette mids in zitten. Ik gebruikte indertijd een gemodde SML die een heerlijk middengebied had, dat maakte dat de LBM precies genoeg prikte om door de band mix te komen.

David1223
4 januari 2010, 01:06
Ik heb zelf de Little Big Muff en heb 'm persoonlijk ge-A/B'ed met een NYC ri en het verschil was minimaal. De NYC ietsje smoother en nog een tikkie minder mids. Maar dan heb ik het echt over spijkers op laag water zoeken. Het kan absoluut zo zijn dat mensen heel andere ervaringen hebben, er kan best wat variatie zitten tussen de onderlinge pedalen.
Een booster vóór een Big Muff kan best, maar dan zou ik iets nemen waar vette mids in zitten. Ik gebruikte indertijd een gemodde SML die een heerlijk middengebied had, dat maakte dat de LBM precies genoeg prikte om door de band mix te komen.

Die mids krijg je dus ook wel uit een Ds-2. Een ts9 denk ik ook wel

mel-aers
4 januari 2010, 10:11
Zelf heb ik nu een soort volume boos (MXR Line Driver) voor de distortions en overdrive zitten maar wilde nog een ander drive pedaal ernaast zetten zodat ik meer mogelijkheden qua drive krijg

humbucker
4 januari 2010, 16:05
Even een kort vraagje, hoe groot is een gewone big muff eigenlijk? Ik vind nergens de maten en ben misschien ook wel geïnteresseerd in zo'n ding, maar hij moet dan wel op m'n bord gaan natuurlijk :D!

Whiplash
4 januari 2010, 16:14
De NYC bigmuff is ongeveer 20 bij 14/15 cm, het is mijn favoriete pedaal. voor veel mensen niet bruikbaar maar voor de muziek die ik speel ideaal! (in de stijl van sonic youth, mudhoney, the melvins etc)

remcolossa
4 januari 2010, 16:26
Denk ook eens aan de Way Huge Swollen Pickle. Ik gebruik deze muff variant met een fulltone OCD ervoor, werkt uitstekend. Ik heb de Swollen Pickle naast de Little Big Muff geprobeerd, keuze snel gemaakt. Als je de kans hebt dan test de LBM, Big Muff NYC en Swollen Pickle eens bij een gitaarzaak.

humbucker
4 januari 2010, 17:29
De NYC bigmuff is ongeveer 20 bij 14/15 cm, het is mijn favoriete pedaal. voor veel mensen niet bruikbaar maar voor de muziek die ik speel ideaal! (in de stijl van sonic youth, mudhoney, the melvins etc)

Thanks! Is de muff ook geschikt voor garageblues-achtige dingen zoals Black Keys, enz.. ?

mel-aers
4 januari 2010, 18:39
Big Muff in een ander drivepedaal is GEEN goed idee! Dat smeert de boel meteen dicht. Je hoort dan alleen modder. Van je signaal blijft weinig over.

Als je iets sustain wil geven dan kun je beter naar een compressor kijken.

Wat is het verschil tussen een boost van een compressor en een soort van volume boost zoals de MXR Line Driver

Dirk_Hendrik
4 januari 2010, 18:41
Wat is het verschil tussen een boost van een compressor en een soort van volume boost zoals de MXR Line Driver

Dat er een compressor bij zit?

mel-aers
4 januari 2010, 19:15
Dat er een compressor bij zit?

wat ik eigenlijk bedoel. Ik zorg voor een sustain bij het distortion pedaal van de MXR line driver die staat voor het distortion pedaal.

Wat is het verschil tussen het krijgen van een sustain van een Line driver voor de distortion of een Compressor/sustainer van boss voor de distortion

Mitch
4 januari 2010, 19:26
Een compressor geeft van zichzelf sustain/compressie en met een booster krijg je, als je 'm vóór je muff zet, ook meer sustain omdat je er meer gain inpompt. Persoonlijk vind ik het niet werken om een comp vóór een muff te zetten, een booster wel. Alsof je signaal trouwens extra compressie nodig heeft als je het door een muff jaagt... :dontgeti:

titzenpitzer
5 januari 2010, 00:08
Mmm ik dacht ie 16cm op 12cm was.