PDA

View Full Version : effects processor met goede overdrive



jerome
3 januari 2010, 22:52
Ik zoek een effects processor met de volgende basiseigenschappen;
-moet tussen de gitaar en de versterker te gebruiken zijn
-moet naast een goede chorus, delay en reverb goede overdrive(s) en distortion hebben
-een uitgebreide overzichtelijke foot controller met minimaal 8 presetschakelaars.
-simpele en overzichtelijke bediening
-geen vertraging tussen het schakelen
-weinig tone suck
-wah wah

Ik over een Marshall buizentop, een JMP2203 (zonder effects loop).
De preampvolume heb ik meestal op 5 staan.
Om het geluid iets te kleuren gebruik ik een antieke Roland GP8 effectprocessor tussen de gitaar en de versterker.
Ik gebruik van de GP8 de EQ om het basisgeluid iets voller en breder te maken.
Volume van m'n gitaar ietsje terug en ik heb een redelijk clean geluid.
Gitaar volume open en wat harder aanslaan en ik heb een zalig crunch geluid.
Moet het nog iets heftiger dan trap ik een preset in waar de overdrive ook aanstaat.
En voor de solopresets gebruik ook de overdrive met een hoger ingesteld volume.
Op deze manier maak ik van m'n 1 kanaals Marshall een soort 4 kanaals versterker ;)
En in sommige presets staat de chorus en/of de delay aan.

Ik zoek dus eigenlijk een moderne opvolger voor deze GP8 zonder tonesuck en zonder vertragingen tussen het schakelen.
Kunnen jullie me vertellen welke mogelijkheden er zijn?

Bedankt alvast!!

Yek1
3 januari 2010, 22:59
Nova System!

TimS
3 januari 2010, 23:37
G-System icm drive pedalen in de loops!

Wat is je budget?

jerome
4 januari 2010, 18:46
M'n budget is max. 1.200 pleuro's...
Edit: 1.500 pleuro's moet ook wel lukken... ;)

Yek1
4 januari 2010, 18:50
http://www.youtube.com/watch?v=lkoB0MwRMQo&feature=player_embedded

jerome
4 januari 2010, 19:14
Die sounds spreken mij héél erg aan!
Maar misschien dat ik me vergis, maar het lijkt wel of die processor niet met programeerbare presets werkt die instelbaar zijn voor álle parameters van álle effecten?
Ik zie die gitarist namelijk elke keer 2 keer op een schakelaar drukken om een andere sound te krijgen, m.a.w. om een effect uit en vervolgens een ander effect aan te zetten.
Dat wordt dus net als bij losse effectpedaaltjes tapdansen en in tapdansen ben ik niet goed in en ik wil het ook niet worden... :D

Yek1
4 januari 2010, 19:35
Jawel hoor. Een blik op de site:

"All neatly programmable and storable in 60 user presets."

Liquid_Metal
4 januari 2010, 22:16
Je kunt je effecten voorprogrammeren in presets waardoor je met 1 knop (die een Program Change verstuurt) een volledig andere sound krijgt. Met het sturen van CC's (waar andere knoppen voor gebruikt kunnen worden) kun je aparte effecten aan en uitschakelen.

Als je niet bekend bent met dit idee; ik heb deze footcontroller:

http://c4.ac-images.myspacecdn.com/images02/100/l_c12adc8373c04ac0b0bdcf76cea3a643.jpg

met de onderste 4 knoppen wissel ik van patch (van clean met chorus, reverb en delay naar overdrive met EQ en tubescreamer, bijvoorbeeld) en met de bovenste twee rijen zet ik effecten aan/uit binnen de geactiveerde patch.

jerome
4 januari 2010, 23:29
Ok, thanx!
Is zo al een stuk duidelijker voor mij!


Ik zoek een effects processor met een food controller met 8 of meer preset schakelaars:

5 (of meer) preset-schakelaars voor slaggitaar-presets (clean, clean-chorus, clean-chorus-delay, crunch en heavy overdrive)

3 (of meer) preset-schakelaars voor sologitaar-presets (clean high volume, heavy solo, en wah-wah solo)

Omdat ik een 1-kanaals versterker heb is dit voor mij de enige mogelijkheid om de verschillende basis-slag- en solosounds te krijgen, zonder naar een andere bank of groep te hoeven schakelen.

Worden er uberhaupt floorboards en goede effectsprocessoren gemaakt met dit idee/systeem, dus met een floorboard met minimaal 8 preset-schakelaars?

Liquid_Metal
4 januari 2010, 23:45
Hier een leuke food controller:

http://blogs.skokielibrary.info/bookshelf/files/2009/03/kitchenaid-pro-line-chefs-blender.jpg

Maar even zonder grappen: 8 presets kun je behalen met de Behringer FCB1010:
http://www.woodbrass.com/images/woodbrass/BEHRINGER+FCB1010.JPG

Hij heeft er 10 per bank en meerdere banks, dus iets van 100 preamps. Volgens mij kan 'ie max 5 MIDI-apparaten tegelijk aansturen dus dat moet lukken. Heb je ook nog 2 exp pedalen, voor als je effecten zoals volume wilt aansturen (doe ik ook vanuit de G-Major).

jerome
5 januari 2010, 00:07
Geweldig, thanx Liquid Metal!!
Dat is precies wat ik bedoel!!
Meer dan 8 presets.
En geďntregeerde expression/volumepedalen, helemaal geweldig!

En welke effects processor (met de ongeveer specs in mijn openingspost) zou jij mij adviseren?

Liquid_Metal
5 januari 2010, 08:35
Ik gebruik zelf een G-Major 2 en die heeft geen overdrive. De meeste effect processors hebben dat niet. 1 van de redenen daarvoor is dat ze digitaal zijn, en digitale distortion meestal niet zo lekker klinkt. Tweede reden is dat je ze in de effectloop hangt en je distortion voor je voorversterker wilt.
Wat wel zou werken is bijvoorbeeld een Boss GT Pro want die kan je met de 4 kabelmethode aansluiten (ooit van gehoord?) waardoor je 'm 'om je amp heen' zet en je effecten voor en achter je preamp kan zetten. Volgens mij kan de POD X3 Pro (van Line6) dat ook.
Wat echter erg gebruikelijk is, is om je drive uit de preamp te halen, of eventueel uit pedalen (waar ik niet zo'n voorstander van ben) en de fx unit (in de fx loop) enkel voor effecten te gebruiken. Mijn fx unit gebruik ik voor delay, reverb, chorus/flanger, noisegate, pitch effects en volume (waaronder ook tremolo). Voor pregain effecten gebruik ik pedaaltjes: wah, compressor, tubescreamer en phaser. De scheur haal ik uit de preamp.

Ik zou zeker ook informeren naar de mogelijkheden van de Axe FX (zie het topic daarover). Daar kun je álles uithalen en de meeste forummers zijn er erg lovend over (terwijl ze allemaal buizenversterkers gebruiken)

Page
5 januari 2010, 10:50
Hoi,

ik heb al mijn drive pedals in de kast gezet en dat zijn geen goedkope jongens. (including: Lovepedal, Matchless hotbox, Analogman KOT, Menatone red snapper etc) en speel nu over een digitech GSP 1101.

Voordeel is dat je de drives voor de preamp kan zetten en de effecten in de loop. Als extratje: je kan de versterkermodellen rechtstreeks op de eindtrap schakkelen: en dat kan je per preset varieren. oneindig aantal mogelijkheden, klinkt goed.

TOP en GOEDKOOP!

groet

tnijland
5 januari 2010, 17:29
1. Het lijkt dat een NOVA system van TC de eenvoudigste oplossing is waarbij je allleen wat concessies moet doen m.b.t. het aantal foot switches. Erg veel waarde voor het uitgegeven geld.

2. Als je veel effectpedalen gebruikt zou je voor de G-System kunnen gaan i.c.m. je favoriete overdrive/distortion of zelfs een aparte extra preamp. Zal wel een behoorlijke aanslag op het budget van 1500 Euro zijn.

3. De Axe-Fx is een schijnbaar perfecte all-in-one oplossing. Modeling met een een high-end resultaat. Ook de rack eleven van Digidesign lijkt hier een goede oplossing. Missen beide echter een eindtrap + speakers voor monitoring doeleinden.

4. Een lexicon MPX G2 is ook een aardig alternatief omdat deze veel redelijk tot goede gitaar effecten heeft, perfecte reverb & delay. Daarnaast bevat het apparaat een extra loop functie waarmee de effecten zowel tussen gitaar en amp als in de effect loop van je amp kunnen worden geplaatst. Ook een goede all-in-one oplossing voor fervente rack gitaristen die hun eigen favoriete buizen amp efficient willen combineren met een diverse effecten. Ik prefereer zelf de Lex G2 boven de G-Force vanwege het extra aantal gitaareffecten en de extra loop maar ze doen elkaar in kwaliteit niet veel. Inclusief R1 footcontroller een perfecte oplossing.

5. Line6 POD X3 goede en zeer prijs-gunstige oplossing. Zeer veelzijdige modeler met veel redelijke tot goede sounds maar een trapje lager dan bijv. Axe-Fx. Het eindresultaat zou kwalitatief wel eens beter kunnen worden dan je denkt.

6....

Kortom legio mogelijkheden. Ik zou zelf bij dit gestelde bedrag van 1500 Euro eerst eens heel goed kijken naar de andere apparatuur en jezelf afvragen wat je in je setup perse wel wilt behouden en waarom.

Succes!

jerome
5 januari 2010, 21:53
Allereerst jullie allemaal onwijs bedankt voor het meedenken en de tips mannen!!!
Helemaal top!

Ik zoek alleen geen modelling gebaseerde effects processor.
Ik vind ze veel te synthetisch en gepolijst klinken
Ik zoek een effects processor waarbij mijn rauwe Marshall 2203 sound behouden blijft ;)
Ik wil m'n sound dus niet té mooi maken maar alleen maar hier en daar wat kleuren met wat lichte chorus, reverb en/of delay in de "cleane" sounds of soms wat vetter en heavier maken met een overdrive.
Ik ben dus niet op zoek naar een gepoljist gitaargeluid zoals bijvoorbeeld van Vai of Petrucci
Ik wil vette en rauwe crunch, heavy blues, rock en hardrocksounds zoals bijvoorbeeld van Billy Gibbons, oude Van Halen, Hendrix, Stevie Ray Vaughan, AC/DC en de rauwe sounds van Mark Tremonti (Creed, Human Clay).

Ik moet inderdaad zeggen, die overdrive sounds van die TC Electronic Nova processor op dat filmpje dat Yek1 gepost heeft spreken mij wel aan; http://www.youtube.com/watch?v=lkoB0...layer_embedded.
Marshall- en Tubescreamer-achtige warme overdrive sounds die een Marshall sound niet wezenlijk veranderen, maar alleen wat dikker, vetter en heavier maken
BTW, is die Nova niet in een 19"rackuitvoering te krijgen waarop je dan een midi floor controller kan aansluiten met de mogelijkheden van die Behringer FCB1010?


Overigens heeft mijn Marshall 2203 top geen loop.
Dus de effects processor moet geschikt zijn om hem tussen de gitaar en de Marshall top te plaatsen.

Zouden die Digitech GSP1101 en de Boss GT Pro geschikt zijn om tussen de gitaar en de amp te plaatsen?
En zijn de overdrives analoog of digitaal?
En in hoeverre zijn het tonesuckers?

Zijn er uberhaupt effects processoren in 19" uitvoering met geďntegreerde analoge overdrives en distortions die natuurlijk klinken en dus niet synthetisch?

tnijland
5 januari 2010, 23:23
Fijn om te horen dat je je de JMP als basis sound wilt behouden. Mooie amp. Het feit dat ie geen loop heeft is wel jammer omdat met name je delay, modulatie en reverb effecten iets beter achter je preamp klinken.

De Lexicon MPX G2 is als 19" ook wel aardig omdat ie voor overdrive & boost erg geschikt is. Ik gebruik hem zelf bijvoorbeeld in overdrive combinatie met het cleane kanaal van mijn Triaxis / 290 power amp. Bovendien heeft ie Compressor, UniVibe, Wah etc. en ook de R1 foot controller is een fijne controller. Toch is het een beetje zonde omdat de extra preamp loop het ding nou net zo interessant maakt.

De NOVA blijft een perfect multi-effect welke dus wel eens DE ideale match voor jouw JMP zou kunnen zijn. Goede overdrive, delays en modulatie effecten. En anders moet je toch maar eens naar de G-System icm overdrive units gaan kijken.

Michael AE
6 januari 2010, 09:29
Probeer ook de Line6 M9 of M13 eens. Perfecte bakken voor het geld, en ze zijn voor de preamp te plaatsen.

jerome
10 januari 2010, 16:45
Hoi mannen, ik heb nog eens gekeken naar diverse multiffect processoren met ingebouwde overdrives en distortions.

Line 6 M9 en M13;
Vallen absoluut af; het zijn allebei modelling processors en dat wil ik absoluut niet.
Natuurlijk wel bedankt voor het meedenken MichelAE!


TC Electronic GMajor 2;
Jammer dat hier geen overdrives en distortions in zitten.
Dan zou ik er een separaat 19 inch overdrive/distortion rack bij moeten vinden met programeerbare midi bestuurde analoge overdrives/distortions.
Bijvoorbeeld een NDR 1 Nova Drive maar dan in een 19inch uitvoering
Alleen die maakt TC niet…


Digitech GSP 1101;
Spreekt mij op zich ook wel aan.
Volgens de site is er veel aan gedaan om tone sucking zoveel mogelijk te voorkomen
Alleen klopt het dat de overdrives niet analoog zijn maar digitaal?
Weet iemand of men deze processor in z'n geheel voor een top kan gebruiken?


Boss GT Pro;
Spreekt mij op zich ook wel aan.
Heeft wel modelling maar die kan je uitzetten en bypassen.
Aleen hoe zit het met tone sucking?
En volgens mij helaas ook digitale overdrives i.p.v. analoog?
En weet iemand of men deze processor in z'n geheel voor een top kan gebruiken?


Lexicon MPX G2;
Spreekt mij wel aan; Analoge overdrives en distortions die toch digitaal/midi te programmeren zijn!
Thanks voor de tip Tnijland!
Zijn alleen nieuw niet meer leverbaar dus dan zou ik op zoek moeten naar een gebruikte, maar dat is op zich geen bezwaar.
Weet iemand of men deze processor in z'n geheel voor een top kan gebruiken?
(want zoals ik al schreef, ik heb geen effectsloop op mijn Marshall top)
En hoe zit het met de tone sucking?



Iemand nog andere tips of aanvullende info of ideeën over andere merken/modellen multi effect processors?

Michael AE
10 januari 2010, 16:49
Waarom geen modeling? De M9 klinkt trouwens helemaal niet als een typische modeler, FWIW.

Yek1
10 januari 2010, 16:52
Alle door jou genoemde apparaten zijn DIGITALE fx apparaten. Moet je mij toch eens uitleggen waarom je modeling afwijst, en digitalisatie niet. Modeling is niets anders dan een variant van digitalisatie. Er lijkt hier sprake te zijn van vooringenomenheid, zonder duidelijk argument.

De G-Majors kun je niet tussen gitaar en amp gebruiken.





Hoi mannen, ik heb nog eens gekeken naar diverse multiffect processoren.

Line 6 M9 en M13;
Vallen absoluut af; het zijn allebei modelling processors en dat wil ik absoluut niet.
Natuurlijk wel bedankt voor het meedenken MichelAE!


TC Electronic GMajor 2;
Jammer dat hier geen overdrives en distortions in zitten.
Dan zou ik er een separaat 19 inch overdrive/distortion rack bij moeten vinden met programeerbare midi bestuurde analoge overdrives/distortions.
Bijvoorbeeld een NDR 1 Nova Drive maar dan in een 19inch uitvoering
Alleen die maakt TC niet…

Digitech GSP 1101;
Spreekt mij op zich ook wel aan.
Er is veel aan gedaan om tone sucking zoveel mogelijk te voorkomen
Alleen klopt het dat de overdrives niet analoog zijn maar digitaal?
Weet iemand of men deze processor in z'n geheel voor een top kan gebruiken?


Boss GT Pro;
Spreekt mij op zich ook wel aan.
Heeft wel modelling maar die kan je uitzetten en bypassen.
Aleen hoe zit het met tone sucking?
En volgens mij helaas ook digitale overdrives i.p.v. analoog?
En weet iemand of men deze processor in z'n geheel voor een top kan gebruiken?

Lexicon MPX G2;
Spreekt mij wel aan; Analoge overdrives en distortions die toch digitaal/midi te programmeren zijn!
Thanks voor de tip Tnijland!
Zijn alleen nieuw niet meer leverbaar dus dan zou ik op zoek moeten naar een gebruikte, maar dat is op zich geen bezwaar.
Weet iemand of men deze processor in z'n geheel voor een top kan gebruiken?
(want zoals ik al schreef, ik heb geen effectsloop op mijn Marshall top)
En hoe zit het met de tone sucking?



Iemand nog andere tips of aanvullende info of ideeën over andere merken/modellen multi effect processors?

jerome
10 januari 2010, 17:02
Alle door jou genoemde apparaten zijn DIGITALE fx apparaten. Moet je mij toch eens uitleggen waarom je modeling afwijst, en digitalisatie niet. Modeling is niets anders dan een variant van digitalisatie. Er lijkt hier sprake te zijn van vooringenomenheid, zonder duidelijk argument.

De G-Majors kun je niet tussen gitaar en amp gebruiken.

Het gaat mij erom dat de overdrives en distortions analoog zijn en de parameters daarvan digitaal/midi bestuurbaar zijn zoals bijv. bij de Lexicon

Ik vind gemodelleerde overdrives en distortions synthetisch en onnatuurlijk klinken
De sound wordt naar mijn smaak ook te netjes en te gepolijst.
En die heerlijke natuurlijke ruwheid en onvoorspelbaarheid van een Marshall buizentop raak je voor een groot gedeelte kwijt als je modelling overdrives erbij gaat gebruiken

Dat de chorus, reverb en de delay digitaal zijn zijn vind ik prima

TimS
10 januari 2010, 17:40
Volgens mij is je enige mogelijkheid hier een effectprocessor icm een Nova Drive.

jerome
10 januari 2010, 18:31
Volgens mij is je enige mogelijkheid hier een effectprocessor icm een Nova Drive.

Daar begint het helaas wel steeds meer op te lijken.
Balen dat ze die Nova Drive niet in een 19 inch rackuitvoering hebben
Of die Lexicon, die heeft wel analoge overdrives, maar die is niet meer nieuw te koop

Of zou de Boss GT Pro ook analoge overdrives hebben?
Ik kan het niet op de site ontdekken...

TimS
10 januari 2010, 19:39
Je hebt wel bijvoorbeeld de ROD-10 voor in je rack, maar die kan je dan weer niet aansturen met MIDI.

Ik zou gewoon een looper gebruiken met daarin je overdrives. Je kunt dan niet per preset je pedalen precies instellen, maar ik denk dat het wel veelzijdig genoeg is. Het overgrote deel van de gitaristen speelt met overdrives zonder presets.

Liquid_Metal
10 januari 2010, 22:18
Ik kon het niet zo 1,2,3 vinden in je topic dus misschien is het nog niet gevraagd, maar waarom zou je niet voor een goede buizenvoorversterker gaan waar je de drive uit haalt? Dat klinkt beter dan wat voor digitale of modellingdistortion ook. En het beperkt je keuze voor een multieffect niet zo als het dat nu doet.

jerome
10 januari 2010, 22:44
Ik speel over een Marshall JMP2203 top en daar kan je toch niet zo maar nog een preamp voor zetten?
Wordt het ingangsvolume voor de JMP2203 dan niet veel te hoog?

Yek1
10 januari 2010, 22:55
Ik heb nog niet gelezen waarom de Nova System afvalt. Die heeft een Preset Mode, sets van 3 met Bank Up/Down. Handig dus. Heeft alle fx die je wilt. En gaat tussen gitaar en amp.

jerome
10 januari 2010, 23:38
Ik heb nog niet gelezen waarom de Nova System afvalt. Die heeft een Preset Mode, sets van 3 met Bank Up/Down. Handig dus. Heeft alle fx die je wilt. En gaat tussen gitaar en amp.


Ik ben in eerste instantie op zoek naar een rack effects processor waar ik een footcontroller op aan kan sluiten met 8 of 10 presets schakelaars zoals bijvoorbeeld een Roland FC 200 of een Behringer FCB 1010 footcontroller.
Zoals ik in post #9 schreef kan ik dan 5 slaggitaar presets en 5 sologitaar presets maken, net zoals ik nu ook heb met mijn stokoude Roland FC100; Overzichtelijk en simpel te bedienen.

En de processor wil ik dan weer in een flichtcase monteren die onder m'n cab en top staat.
Dus allemaal lekker compact, weinig losse gear, snel op te zetten, weinig snoeren en ook weinig snoeren op het podium.
Heb ik nu ook, en het liefst wil ik dat zo houden...
Jammer dat die Nova en de Nova Drive er niet in een 19 uitvoering te krijgen is. En helemaal jammer dat er in de G Major geen Nova Drive geďntegreerd zit...:(

Henri H
10 januari 2010, 23:47
De beste oplossingen tot nu toe genoemd, lijken me de Nova System en de MPX G2.

Een (beter?) alternatief is een Carl Martin Octaswitch of een G-Lab GSC-3/GSC-2.
Die laatste evt. i.c.m. een 19" multieffect zoals b.v. een (2e hands) Rocktron Intellifex.
Ik las dat iemand zei dat de GM2 niet voor de preamp kan, waarom niet?
Volgens mij moet dat gewoon kunnen, evenals de Intellifex.
Je haalt dan de reverb, delay en chorus uit de Intellifex (of een ander 19" multi-effect, de Intellifex is echter prijs kwaliteit gezien top), de overdrives en evt. andere effecten uit pedaaltjes die je in presets stopt van de Octaswitch/GSC-2/GSC-3.
Je haalt dan niet het beste uit die multi-effects, omdat ze via een FX-loop nou eenmaal beter klinken, maar het kan wel volgens mij.

De meest chique oplossing is misschien wel een rack met een Voodoolabs GCX i.c.m. losse pedaaltjes in een racklade en een footcontroller.
Een ENGL Z-12 b.v. heeft 10 presets, heb je dus altijd 10 sounds met één druk op de knop tot je beschikking.

Een GT-Pro/GT-8 zou ik niet aan beginnen.
De effecten zijn best in orde, maar de overdrives e.d. zijn vrijwel onbruikbaar i.c.m. jouw JMP volgens mij.
Ik heb een GT-8 gehad i.c.m. een JCM 800 en was continu op zoek naar een lekkere overdrive.
Nu heb ik een Maxon OD-808, die op alle 3 m'n amps perfect klinkt.
De tonesuck van de GT-8 is nagenoeg nihil trouwens.

Ik zeg: Octaswitch met losse pedaaltjes.
Dan kun je ook nog 's een keer een pedaaltje vervangen etc. Altijd leuk. ;)

Henri H
10 januari 2010, 23:59
Trouwens, toen ik de topic-titel zag moest ik gelijk denken aan de GP-8, die heb ik ook gehad, en ik moet zeggen, de overdrives deden het nog best goed uit dat ding.
Ook de chorus en delay waren dik in orde.
Wel jammer van het schakelen van de GP-8, geeft een volume-dip. :mad:

Je FC-100 kun je trouwens ook goed blijven gebruiken voor het geval je voor een andere rack-oplossing zou gaan.
De GP-8 kun je dan mooi als back-up houden, krijg je toch niks meer voor vermoed ik.

Yek1
11 januari 2010, 00:24
Ik ben in eerste instantie op zoek naar een rack effects processor waar ik een footcontroller op aan kan sluiten met 8 of 10 presets schakelaars zoals bijvoorbeeld een Roland FC 200 of een Behringer FCB 1010 footcontroller.
Zoals ik in post #9 schreef kan ik dan 5 slaggitaar presets en 5 sologitaar presets maken, net zoals ik nu ook heb met mijn stokoude Roland FC100; Overzichtelijk en simpel te bedienen.

En de processor wil ik dan weer in een flichtcase monteren die onder m'n cab en top staat.
Dus allemaal lekker compact, weinig losse gear, snel op te zetten, weinig snoeren en ook weinig snoeren op het podium.
Heb ik nu ook, en het liefst wil ik dat zo houden...
Jammer dat die Nova en de Nova Drive er niet in een 19 uitvoering te krijgen is. En helemaal jammer dat er in de G Major geen Nova Drive geďntegreerd zit...:(

Wacht ff ... ;-)

Er is dus de compacte all-in-one Nova System die verder aan alle eisen voldoet, maar die alleen geen 10 presetknoppen naast elkaar heeft (maar wel 3 + Bank Up/Dn, bijna net zo handig).

En omdat je dat onhandig vindt, wil je:
1. een aparte rackprocessor, of misschien wel 2 vanwege de drives
2. een aparte (grote) MIDI controller
3. extra kabels
4. een flightcase om de processor in te plaatsen

Helemaal jouw ding hoor, maarre.... dat is toch niet handiger? :dontgeti:

Yek1
11 januari 2010, 00:26
Ik las dat iemand zei dat de GM2 niet voor de preamp kan, waarom niet?

Nope, de GM werkt alleen met lage impedantie.
Check hier (http://tcsupport.custhelp.com/cgi-bin/tcsupport.cfg/php/enduser/std_adp.php?p_faqid=317&p_created=997148881&p_sid=4ycMyGRj&p_accessibility=0&p_redirect=&p_lva=&p_sp=cF9zcmNoPTEmcF9zb3J0X2J5PSZwX2dyaWRzb3J0PSZwX 3Jvd19jbnQ9MzIsMzImcF9wcm9kcz0yNTcsMjk0JnBfY2F0cz0 wJnBfcHY9Mi4yOTQmcF9jdj0mcF9zZWFyY2hfdHlwZT1hbnN3Z XJzLnNlYXJjaF9ubCZwX3BhZ2U9Mg**&p_li=&p_topview=1).

jerome
11 januari 2010, 07:55
Wacht ff ... ;-)

Er is dus de compacte all-in-one Nova System die verder aan alle eisen voldoet, maar die alleen geen 10 presetknoppen naast elkaar heeft (maar wel 3 + Bank Up/Dn, bijna net zo handig).

En omdat je dat onhandig vindt, wil je:
1. een aparte rackprocessor, of misschien wel 2 vanwege de drives
2. een aparte (grote) MIDI controller
3. extra kabels
4. een flightcase om de processor in te plaatsen

Helemaal jouw ding hoor, maarre.... dat is toch niet handiger? :dontgeti:

Dat schakelen tussen de banken vind ik echt een regelrechte ramp
Terwijl je staat te spelen én te zingen moet je dan gaan nadenken naar welke bank je moet.
Met de FC100 die ik nu heb, zitten 4 soorten slaggitaar op een vaste plek en 4 soorten sologitaar op een vaste plek en die kan ik allemaal in een keer gebruiken zonder naar een andere bank te moeten schakelen.
En nogmaals ik wil eigelijk maar 1 processor en 1 foot controller en zo weinig mogelijk kabels op het podium (zoals ik nu ook heb)
En een midi controller wil ik niet nodig hebben en een flightcase heb ik al... ;)

jerome
11 januari 2010, 07:59
Je hebt wel bijvoorbeeld de ROD-10 voor in je rack, maar die kan je dan weer niet aansturen met MIDI.

Ik zou gewoon een looper gebruiken met daarin je overdrives. Je kunt dan niet per preset je pedalen precies instellen, maar ik denk dat het wel veelzijdig genoeg is. Het overgrote deel van de gitaristen speelt met overdrives zonder presets.

Ik ben in eerste instantie op zoek naar 1 of hooguit 2 multi effect processoren die het allemaal in zich hebben.
Ik heb vroeger met allemaal losse pedaaltjes gespeeld maar daar heb ik geen zin meer in.
Gedoe met planken waar ze op moeten, losse voedingskabels, voedingen, storingen, etc....

jerome
11 januari 2010, 08:05
Trouwens, toen ik de topic-titel zag moest ik gelijk denken aan de GP-8, die heb ik ook gehad, en ik moet zeggen, de overdrives deden het nog best goed uit dat ding.
Ook de chorus en delay waren dik in orde.
Wel jammer van het schakelen van de GP-8, geeft een volume-dip. :mad:

Je FC-100 kun je trouwens ook goed blijven gebruiken voor het geval je voor een andere rack-oplossing zou gaan.
De GP-8 kun je dan mooi als back-up houden, krijg je toch niks meer voor vermoed ik.

Das de nou juist de pest, zo verkeerd zijn inderdaad de overdrives en de effecten uit de GP8 niet.
En allemaal voledig programmeerbaar en bedienbaar met die handige FC 100.
Die schakelvertraging is inderdaad hetgeen wat mij nu echt doet besluiten om een moderner vervangend syteem te zoeken, maar dat blijkt gek genoeg moelijker te zijn dan ik dacht, en dat met de huidige technologie... ;)
Die Octaswitch en jouw andere tips ga ik ook eens bestuderen
Thanx!!

Yek1
11 januari 2010, 08:06
Dat schakelen tussen de banken vind ik echt een regelrechte ramp
Terwijl je staat te spelen én te zingen moet je dan gaan nadenken naar welke bank je moet.
Met de FC100 die ik nu heb, zitten 4 soorten slaggitaar op een vaste plek en 4 soorten sologitaar op een vaste plek en die kan ik allemaal in een keer gebruiken zonder naar een andere bank te moeten schakelen.
En nogmaals ik wil eigelijk maar 1 processor en 1 foot controller en zo weinig mogelijk kabels op het podium (zoals ik nu ook heb)
En een midi controller wil ik niet nodig hebben en een flightcase heb ik al... ;)

Een footcontroller = MIDI controller.

In dat geval is het ook een optie om de Nova System aan te sturen met een goedkope controller met 10 preset buttons zoals de MidiBuddy (2e hands) of Nobels MF1. Kwestie van MIDI uit op MIDI In en klaar.

jerome
11 januari 2010, 08:09
Daar zat ik ook al aan te denken.
Misschien kan je die Nova wel aansturen met die Roland FC 200 floor controller of die van Behringer.

Henri H
11 januari 2010, 09:04
Dat schakelen tussen de banken vind ik echt een regelrechte ramp
Terwijl je staat te spelen én te zingen moet je dan gaan nadenken naar welke bank je moet.
Met de FC100 die ik nu heb, zitten 4 soorten slaggitaar op een vaste plek en 4 soorten sologitaar op een vaste plek en die kan ik allemaal in een keer gebruiken zonder naar een andere bank te moeten schakelen.
En nogmaals ik wil eigelijk maar 1 processor en 1 foot controller en zo weinig mogelijk kabels op het podium (zoals ik nu ook heb)
En een midi controller wil ik niet nodig hebben en een flightcase heb ik al... ;)Schakelen tussen banken vind ik ook niks.
Nogmaals, je FC-100 kun je gewoon blijven gebruiken als midi/foot-controller.


Nope, de GM werkt alleen met lage impedantie.
Check hier (http://tcsupport.custhelp.com/cgi-bin/tcsupport.cfg/php/enduser/std_adp.php?p_faqid=317&p_created=997148881&p_sid=4ycMyGRj&p_accessibility=0&p_redirect=&p_lva=&p_sp=cF9zcmNoPTEmcF9zb3J0X2J5PSZwX2dyaWRzb3J0PSZwX 3Jvd19jbnQ9MzIsMzImcF9wcm9kcz0yNTcsMjk0JnBfY2F0cz0 wJnBfcHY9Mi4yOTQmcF9jdj0mcF9zZWFyY2hfdHlwZT1hbnN3Z XJzLnNlYXJjaF9ubCZwX3BhZ2U9Mg**&p_li=&p_topview=1).OK, wist ik niet. De Intellifex heeft een knop waarmee je de impedantie aan kunt passen, dat gaat wel werken dan?


Een footcontroller = MIDI controller.

In dat geval is het ook een optie om de Nova System aan te sturen met een goedkope controller met 10 preset buttons zoals de MidiBuddy (2e hands) of Nobels MF1. Kwestie van MIDI uit op MIDI In en klaar.Lijkt me ook een goede optie.


Daar zat ik ook al aan te denken.
Misschien kan je die Nova wel aansturen met die Roland FC 200 floor controller of die van Behringer.Of met je FC-100?!

Michael AE
11 januari 2010, 09:08
Het gaat mij erom dat de overdrives en distortions analoog zijn en de parameters daarvan digitaal/midi bestuurbaar zijn zoals bijv. bij de Lexicon

Ik vind gemodelleerde overdrives en distortions synthetisch en onnatuurlijk klinken
De sound wordt naar mijn smaak ook te netjes en te gepolijst.
En die heerlijke natuurlijke ruwheid en onvoorspelbaarheid van een Marshall buizentop raak je voor een groot gedeelte kwijt als je modelling overdrives erbij gaat gebruiken

Dat de chorus, reverb en de delay digitaal zijn zijn vind ik prima

Dit is wel erg generaliserend allemaal. Ik ken analoge overdrives die totaal niet natuurlijk klinken en de M9 is in mijn oren helemaal niet zo synthetisch.

Ik wil niet doorzeuren, maar je doet jezelf te kort als je niet even objectief gaat luisteren naar de M9/13. Als je het dan niks vind, kun je altijd nog een andere optie gaan zoeken.

Yek1
11 januari 2010, 09:09
OK, wist ik niet. De Intellifex heeft een knop waarmee je de impedantie aan kunt passen, dat gaat wel werken dan?


Hoi Henry, dat is de level schakelaar. Die schakelt tussen instrument level (-10dB) en line level (+4 dB). Zit ook op de G-Major (Pro en Consumer setting).

Dat is echter wat anders dan de impedantie van het signaal. De output van een gitaar is instrument level met hoge impedantie. Het signaal in een effects loop is soms instrument level, soms line level, met een lage impedantie.

jerome
11 januari 2010, 09:47
Dit is wel erg generaliserend allemaal. Ik ken analoge overdrives die totaal niet natuurlijk klinken en de M9 is in mijn oren helemaal niet zo synthetisch.

Ik wil niet doorzeuren, maar je doet jezelf te kort als je niet even objectief gaat luisteren naar de M9/13. Als je het dan niks vind, kun je altijd nog een andere optie gaan zoeken.

Daar heb je helemaal gelijk in, de modelling processors hebben de laatste jaren een enorme evolutie meegemaakt en ze gaan steeds beter natuurgetrouwer klinken en er zijn natuurlijk ook analoge overdrives die niet lekker klinken.
En ik geef eerlijk toe dat ik de laatse generaties modeling processors zoals die M9/M13 zelf nog nooit geprobeerd heb
Maar modelling is en blijft iets synthetisch en dat staat me tegen

Henri H
11 januari 2010, 09:52
Dit is wel erg generaliserend allemaal. Ik ken analoge overdrives die totaal niet natuurlijk klinken en de M9 is in mijn oren helemaal niet zo synthetisch.

Ik wil niet doorzeuren, maar je doet jezelf te kort als je niet even objectief gaat luisteren naar de M9/13. Als je het dan niks vind, kun je altijd nog een andere optie gaan zoeken.De M-9 en M-13 krijgen goede recensies van vele gerenommeerde gitaristen, zou ik als ik jou was echt testen, kan je je rack aan de kant doen wellicht...


Hoi Henry, dat is de level schakelaar. Die schakelt tussen instrument level (-10dB) en line level (+4 dB). Zit ook op de G-Major (Pro en Consumer setting).

Dat is echter wat anders dan de impedantie van het signaal. De output van een gitaar is instrument level met hoge impedantie. Het signaal in een effects loop is soms instrument level, soms line level, met een lage impedantie.OK, weer wat geleerd. :ok: Kan je je gitaar dus ook niet direct op een Intellifex inpluggen?
Ik heb het nooit geprobeerd, omdat ik een FX-loop heb.

jerome
11 januari 2010, 09:54
Schakelen tussen banken vind ik ook niks.
Nogmaals, je FC-100 kun je gewoon blijven gebruiken als midi/foot-controller.


Dat zou helemaal mooi zijn, alleen een nieuwe effectprocessor scoren en in m'n flightcase proppen en klaar
Maar helaas, die FC 100 is gek genoeg geen midi foot controller maar FCC24 of zoiets en hij is ook niet om te schakelen naar midi.
Dus ik zal ook een andere midi foot controller moeten kopen
M'n antieke GP8 kan je overigens wél met een midi floor controller bedienen

jerome
11 januari 2010, 09:59
De M-9 en M-13 krijgen goede recensies van vele gerenommeerde gitaristen, zou ik als ik jou was echt testen, kan je je rack aan de kant doen wellicht...


Okeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee, ik ga zal ze gaan testen... ;)
Maar ik ben zo bang dat ik modelling echt goed vind gaan klinken... :soinnocent:

Yek1
11 januari 2010, 10:11
Ik probeer je geen modeler aan te praten, ik snap alleen je redenering niet.
Er zijn talloze analoge pedalen die mbv transistors etc. een Plexi proberen na te bootsen. Dat vind je geen probleem. Er zijn digitale apparaten die mbv algoritmes andere apparaten zoals een chorus nabootsen. Dat is ook geen probleem. En dan zijn er digitale apparaten die mbv modeling andere apparaten nabootsen. Maar dat vind je synthetisch. Yep, er zijn slechte modelers. Ik zou bv geen Line 6 amp willen gebruiken live. Maar ook al heb ik veel boutique fx gehad, ik had die zonder probleem willen inruilen voor een M9 of M13.

Henri H
11 januari 2010, 10:13
Ik heb het wel vaker mis, maar ik was ervan uitgegaan dat de FC-100 een midi-controller was, niet dus. Sorry. :makeup:

Wat betreft modelling, je hebt "modelling" en je hebt "modelling".
Ik bedoel hiermee dat je modelling op verschillende manieren kunt gebruiken.
In het geval van een M-9/13, gebruik je modelling op een stompbox manier, je gaat dan uit van je JMP :rockon: ;) als basisgeluid.
Als je b.v. een Axe-FX of een Eleven Rack neemt, dan plug je direct in op de P.A. of actieve monitor (etc.) en heb je die JMP dus in principe niet meer nodig.

Yek1
11 januari 2010, 10:27
Deze link:

http://music-electronics-forum.com/t2932/

gaat over het converteren van een FC-100 naar een "normale" MIDI-controller. Misschien heb je er wat aan.

jerome
11 januari 2010, 11:01
Ik probeer je geen modeler aan te praten, ik snap alleen je redenering niet.
Er zijn talloze analoge pedalen die mbv transistors etc. een Plexi proberen na te bootsen. Dat vind je geen probleem. Er zijn digitale apparaten die mbv algoritmes andere apparaten zoals een chorus nabootsen. Dat is ook geen probleem. En dan zijn er digitale apparaten die mbv modeling andere apparaten nabootsen. Maar dat vind je synthetisch. Yep, er zijn slechte modelers. Ik zou bv geen Line 6 amp willen gebruiken live. Maar ook al heb ik veel boutique fx gehad, ik had die zonder probleem willen inruilen voor een M9 of M13.

Je hebt voor een deel gelijk.
Maar een analoog gitaargeluid met transistors oppeppen/boosten vind ik nog altijd iets anders dan een geboost geluid compleet digitaal namaken, synthetiseren.
Ik heb een paar geleden een paar modelling processors en modelling versterkers uitgeprobeerd en zelfs life mee gespeeld en ik vond het toen erg synthetisch en onnatuurlijk klinken.
Maar nogmaals, ze zullen heus wel sterk verbeterd zijn de afgelopen jaren
Maar ik heb eigelijk geen zin om nog langer te discuseren over wel of geen modelling... ;)
Neemt niet weg dat ik blij ben met je tips en input! :)

En bedankt voor je link i.v.m. de FC 100!

TimS
11 januari 2010, 12:36
OK, weer wat geleerd. :ok: Kan je je gitaar dus ook niet direct op een Intellifex inpluggen?
Ik heb het nooit geprobeerd, omdat ik een FX-loop heb.
Ik heb hem ondanks dat ik een FX loop heb wel zo aangesloten en het klinkt gewoon hetzelfde. Loop ik nu het risico dat het apparaat of m'n versterker kapot gaan?

Yek1
11 januari 2010, 12:44
Ik heb hem ondanks dat ik een FX loop heb wel zo aangesloten en het klinkt gewoon hetzelfde. Loop ik nu het risico dat het apparaat of m'n versterker kapot gaan?

Nee, kan hierdoor niet kapot gaan.

Henri H
11 januari 2010, 12:48
Klinkt dat hetzelfde? :???:
Misschien als je het over een cleane amp doet, maar als je het over een scheurkanaal doet klinkt het toch wel een stuk beter om het via de loop te doen, is mijn ervaring met een GT-8.

jerome
11 januari 2010, 13:03
Nee, kan hierdoor niet kapot gaan.

Zou het geluid ook per definitie slecht zijn als je zo'n processor tussen de gitaar en de amp gebruiikt terwijl het eigelijk ontwikkeld is om in de loop te zetten?
(Ik bedoel dus niet dat zo'n processor altijd minder goed klinkt als je het ervoor i.p.v. in de loop zet, want dat snap ik ook wel... ;) )

ateng
11 januari 2010, 13:20
Daar heb je helemaal gelijk in, de modelling processors hebben de laatste jaren een enorme evolutie meegemaakt en ze gaan steeds beter natuurgetrouwer klinken en er zijn natuurlijk ook analoge overdrives die niet lekker klinken.
En ik geef eerlijk toe dat ik de laatse generaties modeling processors zoals die M9/M13 zelf nog nooit geprobeerd heb
Maar modelling is en blijft iets synthetisch en dat staat me tegen

Modelling blijft een simulatie maar hoeft niet synthetisch te klinken en ik ken genoeg gitaristen die met modelling spelen en weet zeker dat jij het verschil niet hoort tussen een buizenversterker en een modelling.
Je hebt er slechte ervaring mee omdat het misschien aan je in/afstelling ligt of een mindere modelling heb gehad of... tussen je oren zit.

Henri H
11 januari 2010, 13:37
Zou het geluid ook per definitie slecht zijn als je zo'n processor tussen de gitaar en de amp gebruiikt terwijl het eigelijk ontwikkeld is om in de loop te zetten?
(Ik bedoel dus niet dat zo'n processor altijd minder goed klinkt als je het ervoor i.p.v. in de loop zet, want dat snap ik ook wel... ;) )Het geluid is niet per definitie slecht, maar vooral een delay en reverb effect komt pas goed tot z'n recht als je hem via de loop aansluit.
Het gitaarsignaal klinkt dan minder verstrooid/rommelig.