PDA

View Full Version : push/pull - out of phase



1962guitarman
3 januari 2010, 20:05
Hallo,

Ik heb een Gibson es335 met de standaard 2 humbuckers. Graag wilde ik mijn gitaar voorzien van een push/pull op één der beide volumeregelaars om de twee humbuckers out-of-phase te zetten ten opzichte van elkaar. Weet iemand waar ik (op het internet) een overzichtelijk diagram kan vinden met kleurcodes die een relatieve leek als ik kan begrijpen. Ik heb zelf al wat afgezocht maar kom standaard op pagina's waar de 'Jimmy Page' afstelling staat. Die zoek ik dus niet maar wel een simpele set up om alleen de elementen ten opzichte van elkaar uit fase te kunnen zetten.

Mr.Fingers
3 januari 2010, 20:15
http://duhvoodooman.com/musical/humbucker_mods/phase_switch.gif

zo iets?

1962guitarman
3 januari 2010, 20:20
Zoiets ja, maar deze is volgens mij om één element met zichzelf (?) uit fase te zetten, of begrijp ik dat verkeerd? Dit diagram had ik ook al gevonden en de genoemde conclusie getrokken...

Chocola
3 januari 2010, 20:22
Diagram voor buckers en phase switching:
http://www.seymourduncan.com/images/support/schematics/2h_2v_2t_3w_phase.jpg

Phase switching in het algemeen:
http://www.seymourduncan.com/images/support/schematics/phase_switching_for_hb.jpg

Jimi Page wiring:
http://www.seymourduncan.com/images/support/schematics/jp_style.jpg

Omdat alle pickup merken andere kleurcodes gebruiken die er ook maar meteen bij, volgens mij vroeg je daar ook om. Als je de originele Gibson elementen er nog in hebt zitten is het als volgt: zwart = rood; rood = groen; groen = zwart. Wit blijft gewoon wit.
http://www.seymourduncan.com/images/support/schematics/color_codes.jpg

Nu heb je alles wat je nodig hebt ;).

Mr.Fingers
3 januari 2010, 20:23
Neenee, dat is voor een volledig element uit fase te zetten met een ander. heb hetzelfde schema gebruikt op m'n stratmiddenelement. Voor een Gibby humbucker is de zwarte draad de metalen mantel, en de groene draad de "lead" (kern)

1962guitarman
3 januari 2010, 20:27
Heeeey... kijk!

Thanx! Ik denk dat ik dan nu maar eens ga knutselen!:cheerup:

Chocola
3 januari 2010, 20:27
Zoiets ja, maar deze is volgens mij om één element met zichzelf (?) uit fase te zetten, of begrijp ik dat verkeerd? Dit diagram had ik ook al gevonden en de genoemde conclusie getrokken...

Kijk eens goed naar mijn diagrammen. Je zet ook maar 1 element met zichzelf negatief om het uit fase geluid te krijgen. Als je twee elementen negatief zou bedraden (dus +=- en -=+ heel kort gezegd) dan krijg je gewoon weer normaal geluid. Uit fase is juist dat één element niet hetzelfde is gewired als de ander.

B-stone
13 januari 2010, 22:24
heej,

ik heb laatst me 2e les paul gekocht, een oudje die wel een klein opknap beurtje kan gebruiken. de ''sweet child o mine'' sound heeft me van het begin af aan (dat ik gitaar speel) al gefasineerd. iemand heeft mij verteld dat ik voor die sound te krijgen me humbuckers in tegenfase moest schakelen.
helaas kan ik hier niets van op internet vinden. ik heb ook door een advertentie van een les paul op 2dehands.nl gelezen dat dat door een push/pull knop kan dat zou helemaal iedeaal zijn. kan iemand mij hiet iets meer over vertellen? of over andere gave ''mods'' voor een les paul.

en wat is precies het verschil tussen een jimmy page en slash sound :P.

zou iemand die veel(?) over gitaren weet (maar niet zo veel van bedrading enz.) dat kunnen solderen? ik ben trouwens pas 15 jaar maar GEOBSEDEERD door gitaren en toebehoren.

Chocola
13 januari 2010, 23:17
heej,

ik heb laatst me 2e les paul gekocht, een oudje die wel een klein opknap beurtje kan gebruiken. de ''sweet child o mine'' sound heeft me van het begin af aan (dat ik gitaar speel) al gefasineerd. iemand heeft mij verteld dat ik voor die sound te krijgen me humbuckers in tegenfase moest schakelen.
helaas kan ik hier niets van op internet vinden. ik heb ook door een advertentie van een les paul op 2dehands.nl gelezen dat dat door een push/pull knop kan dat zou helemaal iedeaal zijn. kan iemand mij hiet iets meer over vertellen? of over andere gave ''mods'' voor een les paul.

en wat is precies het verschil tussen een jimmy page en slash sound :P.

zou iemand die veel(?) over gitaren weet (maar niet zo veel van bedrading enz.) dat kunnen solderen? ik ben trouwens pas 15 jaar maar GEOBSEDEERD door gitaren en toebehoren.

Sweet Child O'Mine is naar mijn weten opgenomen met normaal geschakelde Alnico Pro II's in een Les Paul, neckelement, volgens mij over een Marshall 2555 maar hier ben ik niet zeker van. In het nummer wordt ook nog een wah gebruikt verderop in het nummer (solo's).

Uit fase geluid geeft wel leuke extra sound, beetje wah-achtig.
Wil je alleen uit fase? Of ook split coil of bijv. serie en of parallel? Je kunt zelf wel opzoeken wat alles is enzo en of het jou gaaf lijkt ;).
Mods zijn er genoeg, treble bleed, coilsplit, uit fase, parallel/serie, killswitch, andere potjes, andere elementen, je kunt het je zo gek niet bedenken ;).

En wat je hebt (waar je aan lijdt) heet GAS :p. Gear Acquisition Syndrome :D. Wij lijden er hier allemaal aan :cheerup: EN IK BEN ER TROTS OP! :D.

B-stone
14 januari 2010, 16:18
bedankt voor je reactie.

ik heb trouwens een les paul custom met 2 gibson humbuckers (ook een openbook headstock). 2 tone 2 volume knoppen en 1 switch om tussen de elementen te schakelen ( de gewoon standaard les paul dingen ). het is een kasuga die waarschijnlijk rond de 35-40 jaar oud is. dat merk je ook aan hoe hij ''akoestisch'' klinkt :D i love it. ik hoop dat hij net zo goed/beter als een gibson lp standard klinkt. helaas heb ik met gitaren in deze prijsklasse niet/nauwelijks ervaring. hij heeft trouwens een geschroefde hals.

kill switch is toch het zelfde als 1 humbucker uit zetten (met volume) en dan tussen de elementen schakelen?

een bigsby is trouwens ook heel gaaf op een les paul (zoals jullie vast al zullen weten :P) het nadeel hier aan is alleen dat je moet gaan boren in je gitaar (vinden me ouders), dat ze heel erg duur zijn , en omdat met gitaar ''worn'' hardware heeft en die bigsby dan heel erg blinkend goud zou zijn. dat betekend dus als er een bigsby op zou komen dat ik de tuners, de pickup covers, de brug en stopbar zou moeten vervangen.

heeft iemand trouwens ervaring met bigsby's en stemvast-heid.

groetjes bram

B-stone
14 januari 2010, 16:44
Sweet Child O'Mine is naar mijn weten opgenomen met normaal geschakelde Alnico Pro II's in een Les Paul, neckelement, volgens mij over een Marshall 2555 maar hier ben ik niet zeker van. In het nummer wordt ook nog een wah gebruikt verderop in het nummer (solo's).

Uit fase geluid geeft wel leuke extra sound, beetje wah-achtig.
Wil je alleen uit fase? Of ook split coil of bijv. serie en of parallel? Je kunt zelf wel opzoeken wat alles is enzo en of het jou gaaf lijkt ;).
Mods zijn er genoeg, treble bleed, coilsplit, uit fase, parallel/serie, killswitch, andere potjes, andere elementen, je kunt het je zo gek niet bedenken ;).

En wat je hebt (waar je aan lijdt) heet GAS :p. Gear Acquisition Syndrome :D. Wij lijden er hier allemaal aan :cheerup: EN IK BEN ER TROTS OP! :D.

split coil: humbucker wordt single coil he?
serie parallel: ?????
treble bleed: ?????

andere potjes denk ik dat ik die zowieso ga veranderen omdat die toch niet zo duur zijn he?