PDA

View Full Version : De eerste stappen gezet in rackland, hoe nu verder?



tilma800
3 januari 2010, 19:51
Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en ben nu voorzichtig m'n eerste stapjes aan het maken op het gladde ijs van de rackwereld :D

Over mijn huidige, non-rack, setup ben ik behoorlijk tevreden (veel zelf gebouwd). Ik bouw het rack voornamelijk omdat ik nieuwsgierig ben en ik meer opties heb voor eventuele verschillende gelegenheden.
Ik ben een voorstander om dingen simpel te houden. Zo haal ik nu ook mijn geluid uit m'n versterker waar ik af en toe een effect bij schakel.

De bestaande situatie:
Gitaar >
Behringer effectcase met:
Line6 G30 >
Ernie Ball volume pedaal >
Fulltone Wah deluxe >
Tuner (Behringer) >
Full Drive 2 Mosfett >
Chorus/Flanger (Ibanez) >
Boss RE-20 'Space Echo' pedaal>
Versterker.

(waar het volumepedaal continu en de wah regelmatig gebruikt worden)

Hierbij is de versterker een zelfbouw 15W combo (Vox AC15 eindversterker met Matchless Clubman voorversterker en 4x10" Emminence Alnico speakers), of z'n grotere 50W versie top (2x KT66 buizen en dezelfde clubman voorversterker uitgebreid met 'dumble'-vervormingstrap, reverb en bias gestuurde tremelo) met 2x 12" 'Gold' speakers van Celestion in een open kast.

"15W" versterker:
http://i50.tinypic.com/amz6eq.jpg

"50W" versterker met bijpassende 2x12" box:
http://i48.tinypic.com/2a5d4dt.jpg

M'n aankoop tot nu toe bestaat uit:
6HE kist
Powerconditioner van Samson (1HE)
H&K Access voorversterker (2HE)
http://i47.tinypic.com/10ege4n.jpg

Ik heb dus nog 3HE over en daarvoor had ik een eindversterker en een effectenunit in gedachten.
Nu wil ik een niet al te zware (gewicht en vermogen) eindversterker gebruiken. De 2x50W versterkers vind ik eigenlijk al te zwaar, aangezien het al 2 keer zoveel is als mijn huidige 'grote' versterker en de 2x20W eindversterkers lijken mij in bepaalde gevallen te weinig over heeft, zoals mijn 15W combo al bewezen heeft.

Helaas heb ik tot nu toe niks kunnen vinden wat daartussen zit, dus was ik van plan om dan zelf maar een eindversterker te bouwen. Dit zou dan in principe twee keer de eindtrap van een Vox AC30 worden (ik heb wat met kathode ge-bias-de eindversterkers zonder feedback) met dus in totaal 8xEL84 buizen.

Vanmiddag kwam ik er echter achter dat de bijpassende versterker (VS250) van H&K ook 8 stuks EL84 gebruikt. Ook al is het een ander ontwerp als een Vox AC30 eindversterker, ik vind het een zeer interessante optie. Ze worden echter niet meer gemaakt en er staat ook niet veel te koop. De prijzen die ik vind van verkochte VS250's zijn wel heel redelijk. Zo redelijk dat zelfbouw al snel veel duurder uitvalt.
http://i47.tinypic.com/4pt4cj.jpg

Als luidspreker zal ik de 2x12" box voorzien van een schakelaar voor mono en stereo.

Eerst de voorversterker maar eens proberen tijdens oefenen met de band. De 5W Harley Benton in de woonkamer hier is niet echt representatief voor het geluid :D

Dan rest alleen nog de vraag welke effectenbak ik zou moeten kiezen? Dat is een wereld die helemaal nieuw is voor mij en ik weet niet de typische voors en tegens van elke unit, of wat de specifieke klankkleur is van elk merk (zoals Gibson/Fender, Marshall/Fender/Mesa/Engl/Vox). Ik speel voornamelijk classic rock covers. En dat kan van alles zijn :D Denk aan Arrow classic rock radio.

Mijn financiële situatie zorgt ervoor dat ik nog wat tijd heb om beslissingen te maken wat betreft eindversterker en effecten :D

Groeten,

Dennis

Liquid_Metal
3 januari 2010, 20:10
Je zou ook een 20-20 poweramp aan kunnen schaffen en de beide kanalen bridgen. Dan kom je rond de 40 watt en dat lijkt me best genoeg. En is 'ie alsnog een stuk handzamer dan een 50-50.
Ik kan ook niet op single channel 50 watt poweramps komen....

tilma800
3 januari 2010, 20:17
Ik zoek dan ook stereo 30-40W.

Maar 2x50W met EL84 buizen is ook prima. Op een of andere manier zijn de wattages die aangegeven worden hoger als vroeger met dezelfde buizen.

newbreed
3 januari 2010, 20:45
Sorry ff schaamteloos....

Engl maakt een mooie eindtrap die
je van 60 naar 30 watt kunt omzetten

tilma800
4 januari 2010, 00:26
De Peavey 50/50 schijnt ook EL84's te gebruiken. Dat zou ook een mogelijkheid kunnen zijn.
http://img.photobucket.com/albums/v223/mhardy6647/P1020121.jpg


Mogelijkheden eindversterker:
- H&K VS250
- Peavey classic 50/50
- ....

Mogelijkheden effectapparaat:
- ....


hmmm, misschien de 17e maar naar Almere.....

J-P
4 januari 2010, 10:15
Voor de effectapparaten zou ik zeggen: kijk naast de Gmajor ook eens naar Rocktron, die hebben met de Replifex, Intellifex goede apparaten! Zijn 2dehands redelijk mooi te koop via ebay, er worden zat intellifexen aangeboden.

Ik heb zelf een Classic 120/120 eindtrap, geweldig ding. Loeizwaar maar ik hoef `m ook niet te verslepen. Zo`n classic 50/50 of 60/60 is echt waar voor je geld. Ook regelmatig op ebay te vinden.

J-P
4 januari 2010, 11:24
Er is een H&K te koop op dit moment:

http://www.gearspot.be/forum/gear-in-aanbieding-f55/topic3114.html

Liquid_Metal
4 januari 2010, 13:11
Maar je wilde geen 50-50 want dat werd te zwaar... de Peavey Classic is wel heel goed (ik gebruik 'm zelf ook).

Rom
4 januari 2010, 13:42
Je zou ook een 20-20 poweramp aan kunnen schaffen en de beide kanalen bridgen. Dan kom je rond de 40 watt en dat lijkt me best genoeg. En is 'ie alsnog een stuk handzamer dan een 50-50.
Ik kan ook niet op single channel 50 watt poweramps komen....

Welke kan dit dan?

Liquid_Metal
4 januari 2010, 13:53
Geen idee :P. Maar mijn Peavey (wel 50/50) kan het wel. Heb je niet zoveel aan, maar ik denk dat er ook wel 20's zijn die het kunnne.

Rom
4 januari 2010, 14:15
De 2 meest gangbare modelen van marshal en mesa kunnen het in iedergeval niet.

Blijft de brunetti rockit over. Die is 2x 60 en 1 he.
Iemand ervaringen met deze amp trouwens?

En te bridge naar 120 trouwens

tilma800
4 januari 2010, 20:04
Er is een H&K te koop op dit moment:

http://www.gearspot.be/forum/gear-in-aanbieding-f55/topic3114.html

Bedankt voor de link!

Wel even uit de buurt van Leeuwarden om te proberen...

tilma800
4 januari 2010, 20:26
Maar je wilde geen 50-50 want dat werd te zwaar... de Peavey Classic is wel heel goed (ik gebruik 'm zelf ook).

Normaal haal je ook geen 50W uit 4 EL84 buisjes......

De Peavey is zeker een optie, mocht ik deze tegen komen. De H&K lijkt mij echter ook een goede match en er is nu 1 beschikbaar.

Liquid_Metal
4 januari 2010, 22:20
Nou ga die H&K proberen :). Volgens mij kun je 'm voor die prijs ook wel weer van de hand doen (als hij in goede staat is).

tilma800
12 januari 2010, 20:22
Nou ga die H&K proberen :). Volgens mij kun je 'm voor die prijs ook wel weer van de hand doen (als hij in goede staat is).

Zondag zal ik hem ophalen. Afgelopen zondag speelde het weer helaas parten.

tilma800
18 januari 2010, 23:52
Gisteren de versterker opgehaald en ingebouwd.
Hopelijk oefenen we donderdag, dan krijgt ie de praktijk test.

J-P
19 januari 2010, 12:09
Wel getest daar in het Belgse neem ik aan? gefeliciteerd!:rockon:

tilma800
19 januari 2010, 13:35
Uiteraard! Maar nog niet in z'n natuurlijke omgeving, waar echt langere tijd op volume kan worden gespeeld :D