PDA

View Full Version : slechte coordinatie tussen linker en rechterhand



sunday violence
12 april 2003, 18:26
ik heb heel vaak dat mijn rechterhand (voor de rechthandige hier, de linkerhand) veel sneller gaat dan mijn linkerhand wil. Ik kan met mijn plectrum mijn vingers niet meer bijhouden zeg maar. Als ik bv snelle loopjes speel zonder mijn linkerhand klinken ze soepel, maar zo gauw ik ze aansla word het rommelig. zijn er meer die dat probleem hebben? wat zijn hier goede oefeningen voor?

een voorbeeld is dat stukje van erotomania van dream theater, daar heb je die solo na ongeveer 5 minuten, dat stuk kan ik spelen zonder mijn linkerhand te gebruiken. maakt dit uiteindelijk uit?? hoe doet bv john petrucci dat? slaat hij AL die noten aan???

<

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: sunday violence op 2003-04-12 18:28 ]</font>

Negative K3 fan
12 april 2003, 19:03
ik heb precies hetzelfded probleem, maar ik ben rechtshandig, ik kan veel sneller legatoen dan alternaten. Ik denk zelf dat de enige oplossing hiervoor veel oefenen is. Waaronder de 1234 excercise met verschillende aanslagen.

moretel
13 april 2003, 21:22
Dat is een coordinatie probleem,
terug naar start

Neem een aantal oefeningen, genoeg te vinden op internet, boeken etc. etc.
koop een metronoom,
start op 40 ( 4 of 6 noten per klik en zorg dat alles netjes klinkt en ontspannen aanvoelt. Pas dan ga je de snelheid verhogen.
In de loop van een paar weken merk je vooruitgang, noteer de metronoom standen.