PDA

View Full Version : Resonator



fs1980
3 januari 2010, 17:47
Ik wil graag een resonator kopen (heb al ervaring met lapsteel en steel etc).
Ik ga denk ik voor een roundneck en geen Square Neck maar dat weet ik nog niet zeker het zijn namelijk 2 totaal verschillende gitaren.


Bij de roundneck heb ik zitten kijken naar een Johnson en Fender.
Mijn budget is 600-900 euro! Tweedehands is ook geen probleem of een uit de USA!

iemand ervaring met de gitaren??

RB-1
3 januari 2010, 18:32
Ik wil graag een resonator kopen (heb al ervaring met lapsteel en steel etc).
Ik ga denk ik voor een roundneck en geen Square Neck maar dat weet ik nog niet zeker het zijn namelijk 2 totaal verschillende gitaren.

iemand ervaring met de gitaren??Een roundneck is eigenlijk een gewone gitaar die hoogstens met een bottle neck wordt bespeeld. Dat is iets totaal anders dan met een bar. Toch heb ik ooit leren spelen op een vintage Regal round neck met een nut-raiser. Een absoluut prachtig geluid, maar niet zoveel power als mijn huidige square neck.
Maar als je al lapsteel en/of pedalsteel speelt, is een square neck dobro de logische volgende stap.

Ik speel nu 19 jaar op zo'n ding (een APF walnut custom met een Quarterman cone) en ik moet zeggen, het geeft me uitdrukkingsmogelijkheden die ik op mijn andere instrumenten niet heb (en vice versa, natuurlijk;))

Tupelo
3 januari 2010, 23:06
Zoek ook eens op Regal !!
Die doen al decennia in die dingen. ;)

RB-1
4 januari 2010, 02:22
Maar dan moet je natuurlijk niet vergeten, dat zo'n moderne Saga Regal (http://www.sagamusic.com/catalog/products.asp?CategoryID=2&FamilyID=2&BrandID=27) iets anders is dan zo'n originele uit de jaren 30, als waar ik het over had....
Maar slecht zullen ze zeker niet zijn.
Als je van dezelfde leverancier de Gold Star banjo's (http://www.sagamusic.com/catalog/products.asp?CategoryID=2&FamilyID=5&BrandID=40) bekijkt, zijn die in elk geval dik in orde. Prima prijs/kwaliteit verhouding.
Heb onlangs nog voor iemand een set-up gedaan van een GF-100HF en die was daarna akelig goed. Tuurlijk was er nog verschil met mijn RB-1, maar dat hout is dan ook al meer dan 70 jaar oud....

Harald
4 januari 2010, 09:47
Lap is voor bluegrass erg leuk, als je dat wilt doen zou ik denk ik ook voor een squareneck gaan. Maar een roundneck is voor blues weer mooi. Stephen Bennet doet er ook mooie fingerstyle dingen mee, met wat slidewerk, maar zonder dat het de hele tijd bluesgeorienteerd is.

Dit verhaaltje is even door een lichte bluesgekleurde bril geschreven, hoe de houten modellen van deze merken zijn weet ik niet, ik zocht een stalen kast.

De Fenders die ik in mijn handen gehad heb stonden altijd na twee noten weer terug in het rek, net als de Deans. Ellende is dat de eerste reso die ik bespeelde gelijk een National was... Heb geen enkele budget in handen gehad die die power had, dat ding was echt SNOEIhard...

Maar een paar weken geleden toch eentje gekocht, voor 400 Euro die aardig in de buurt komt wat mij betreft. Een recording King MG10 met een antique finish. Overigens een metalen kast, geen houten...

Zie http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=130192
en samples http://www.gitaarnet.nl/forum/showth...47#post2237747 (http://www.gitaarnet.nl/forum/showth...47#post2237747)

Dobro (ook oudere van voor de overname door Gibson, geen idee hoeveel verschil dat uitmaakt bij die dingen. ) komt op marktplaats en gitaarmarkt ook nog wel eens voorbij, dat moet haalbaar zijn met het budget.

Republic guitars bouwt ook behoorlijk goede resonators voor een betaalbaar budget. Heb wel eens op een Resolian gespeeld (parlor model, erg schattig) die qua sound ook niet verkeerd was. Maar kan moeilijk vergelijken aangezien daar al best oude snaren opzaten. Denk dat ik mijn recording king prefereer, maar dat zou je echt naast elkaar moeten zetten.

http://www.youtube.com/watch?v=UQy_WxT-t_M&feature=related

fs1980
4 januari 2010, 13:04
Ik heb toch ook stiekem naar de national reso-phonic resonator gekeken, die ik uit de states kan laten komen voor ong 1250,- (iets boven het budget maar wel erg goed). De regal rc2 is ook een mooie ! Ik ga hem zeker testen

RB-1
4 januari 2010, 15:20
De RC-2 is een echte blues gitaar, daarvoor heb je niets aan je steel ervaring.
Je zult helemaal opnieuw moeten leren spelen.
Ik heb, zoals je wel zult hebben gemerkt, bijna niets met metalen bottleneck gitaren, maar dat staat hier los van...;)


@Harald:

Zeker levert Recording King ook kwaliteit, de moderne versies zijn nog wat minder lang op de markt dan de Saga spullen, maar ze bouwen inmiddels razendsnel een hele goede naam op. Jouw ervaring past helemaal in dat plaatje.
Ik heb op hun site nog even gezocht naar de MG-10, maar niets gevonden....:???:

Harald
4 januari 2010, 16:57
Dat had ik nu ook... misschien een ouder model, of juist helemaal nieuw, of alleen voor Europa? Geen idee, iig Recording King label binnenin met die typeaanduiding, en een Recording King logo op de headstock. Hij is ook als zodanig te vinden in Nederland
http://www.dwmusicstore.com/recording-king-recording-king-mg10-p-1428.html?cPath=16_84

jplm
4 januari 2010, 21:15
Ik heb toch ook stiekem naar de national reso-phonic resonator gekeken, die ik uit de states kan laten komen voor ong 1250,- (iets boven het budget maar wel erg goed). De regal rc2 is ook een mooie ! Ik ga hem zeker testen

Hallo.

Welk model National is dat, voor 1250 euro? Je kunt trouwens eens kijken bij Palm Guitars in Amsterdam, op de site of in de winkel. Hij heeft dure en goedkopere reso's, die je dan dus ook kunt uitproberen,zo krijg je ook een beetje een beeld van wat er zoal is, en vooral het verschil tussen goedkoop en duur. Tot slot heb je nog de MM van Michael Messer (uit Engeland), zijn relatief goedkoop, en goed, is een namaak van de '30 National Triolian (of Duolian, ben ik altijd mee in de war).
Als je geen National koopt moet je (volgens mij) wel eerst altijd uitproberen, bij de goekopere modellen zitten er nogal wat die klinken als een ijzeren doosje met snaren erop, het is als het ware alsof het geluid "binnen in de gitaar blijft steken" en er niet uit wil komen. Klinkt een beetje raar, maar zo heb ik het altijd ervaren.

Groet, Jan.

Twelvebar
5 januari 2010, 12:18
Ik wil me even aansluiten bij Harald. De recording king staat hier ook in de kamer te glimmen. Ik ben er erg blij mee. Het ding klinkt enorm bluesy en gaat hárd. De tricones van recording king zitten in dezelfde prijsklasse maar zijn beduidend minder dan de style-O's wat betreft klank en bespeelbaarheid (mocht je enkel een RK tricone bespelen, laat je oordeel daar dan niet vanaf hangen!).
Succes met de zoektocht :)

fs1980
8 januari 2010, 13:45
en als ik moet kiezen tussen het merk dobro en nationalguitar???

Twelvebar
8 januari 2010, 15:26
Dan is het grootste verschil m.i. de 'inverted cone' van de Dobro, denk ik. In mijn hoofd zijn dobro's altijd squarenecks maar volgens mij is dat uiteindelijk niet zo. National is de grootste naam en voor zover ik weet de heilige graal op resonator gebied. Maarja, verder reikt mijn kennis niet. :dontgeti:

jplm
8 januari 2010, 20:18
en als ik moet kiezen tussen het merk dobro en nationalguitar???

Hallo.

Als je alleen naar het huidige merk kijkt denk ik dat je een National moet nemen, geen Dobro. Dobro is inmiddels overgenomen en vernield door Gibson, ze hebben bijna geen modellen meer over.
Als je echter gewoon de gitaar an sich bedoeld, dus ook oudere modellen, dan zijn er wel wat algemene verschillen. Ten eerste het type resonator: dat kan een biscuit of een spider zijn, van beide merken kun je gitaren met beide type resonatorsystemen vinden. Het is voor de aankoop wel van belang om te weten of je op zoek bent naar het spider geluid, of naar het biscuit (of naar de tricone, dat kan ook nog). Als je de verschillen in geluid niet kent is het dus zeker aan te bevelen om dat te gaan beluisteren, ook hier geldt wat ik eerder al schreef; Palm in Amsterdam heeft van alles wat staan, kun je mooi vergelijken, of voor laten spelen. Het verschil in geluid tussen de twee soorten is zo groot dat je vrij snel weet waar je voorkeur naar uit gaat.
Om een paar algemene verschillen tussen Dobro en National te noemen (ik bedoel dan de gitaren die je vandaag de dag zou kunnen kopen, niet van die jaren '30 dingen die duizenden euro's op moeten brengen) dan vind ik National qua bouw erg solide, altijd een brede hals (45 mm of meer) en ook een goede stringspacing bij de brug, zeker zo belangrijk als de topkam. Bij de Dobro's zitten er nogal wat die een 43 mm topkam hebben, en bijvoorbeeld de 60-modellen zijn zo smal bij de brug dat je (vooral met fingerpicks) al gauw in de knoop komt.

Groet, Jan.

fs1980
9 januari 2010, 12:19
nadeel is dat ik de nationals niet kan testen in Amsterdam...

duckman
9 januari 2010, 12:32
nadeel is dat ik de nationals niet kan testen in Amsterdam...


zoals al eerder vermeld , Palm guitars:
http://www.palmguitars.nl/page.php?cat_id=49

jplm
9 januari 2010, 15:03
nadeel is dat ik de nationals niet kan testen in Amsterdam...

Hoezo niet? Palm in Amsterdam is importeur van National, en laatst had hij er nog een stuk of zes staan.

Groet, Jan.

fs1980
13 januari 2010, 13:26
Oke en als het om een square neck gaat?? Ik heb gekeken naar een REGAL RD40VS... die ga ik zker testen zijn er meer square necks van de prijsklasse tussen 400-670 euro??

RB-1
13 januari 2010, 15:18
Vergeet niet dat ook daarbij de set-up cruciaal is.

Zonder een goede nut (ik heb daarvoor wel het vreselijke nederlandse woord 'topkam' horen gebruiken...) en bridge inserts krijg je er ook geen goed geluid uit.

Wat voor bar ga je gebruiken?

Lowlands Slider
24 oktober 2010, 21:31
Niets zo mooi als een National, maar in de beschaafdere prijsregionen wil ik ook wel even 'Republic Guitars' noemen. Er is geen dealer in NL, ik heb 400 km gereden om de mijne op te halen in Gent bij Abacus Music.

Ik heb zelf een model met de omvang van een parlour gitaar maar wel de volle (Continental) cone. Prijzen liggen rond de 600,- euro incl. hoes (single cone, tricone en reisgitaren) en er is een nieuw reismodel (Highway 61) dat door Johnny Winter himself endorsed wordt...

Zoals al gezegd zijn de Republics geen concurrentie voor Nationals maar Johnsons en andere -even dure- gitaren zijn lang niet zo goed. Een goede prijs-kwaliteit verhouding. En ze zijn de enige die de kleinere bodies maken.

Als je die van mij hier in Utrecht wil proberen, ben je welkom (versgemalen koffie staat klaar).

Groeten, Ralph

ottomeester
2 november 2010, 20:18
En deze Johnson squireneck Dobro/Resonator (http://gitaartoko.nl/toko/Resonator%20-en-%20Dobro/product/394-Johnson_%27JW-S410%27_in_brownburst_-_Dobro_Squareneck!/), hoe schatten jullie die kwaliteit in?

Ziet er in ieder geval echt héél sjiek uit wat mij betreft! :lovelove:

hendrix2
2 november 2010, 21:46
En deze Johnson squireneck Dobro/Resonator (http://gitaartoko.nl/toko/Resonator%20-en-%20Dobro/product/394-Johnson_%27JW-S410%27_in_brownburst_-_Dobro_Squareneck!/), hoe schatten jullie die kwaliteit in?

Ziet er in ieder geval echt héél sjiek uit wat mij betreft! :lovelove:

Nee, van Johnson blijf je beter weg. Als je goedkoop wil blijven dan denk ik dat enkel Republic of Recording King een goede keuze zijn. Die Johnsons zien er wel knap uit, maar het is echt geen kwaliteit.

PT1989
3 november 2010, 18:35
Republic betaal je paar honderd mee maar je krijg veel meer voor je geld.
Beard Goldtone zijn ook erg goede resonators