PDA

View Full Version : Gibson Les Paul Junior intoneren



Don Olivier
3 januari 2010, 15:41
Een junior intoneren, hoe zou dat moeten?

Mr. Dynamite
3 januari 2010, 16:03
Handig dat google ;)

ik citeer:

Sluit je gitaar aan op een stemapparaat. Stem de gitaar goed zuiver.
Speel een flageolet op de 12e positie (vinger op de snaar leggen precies boven de 12e fret, niet indrukken en aanslaan met rechts) Vergelijk deze toonhoogte met die van de toon die je gewoon speelt op de 12e fret (wel ingedrukt)
Belangrijk die dit ook op de 19e fret!
Is de gefrette noot lager dan de flageolet, maak de snaarlengte dan korter. Het zadel moet in de richting van de kop geschroefd worden. Check weer zoals hierboven beschreven de 12e en de 19e fret.
Is de gefrette noot hoger dan de flageolet, maak de snaarlengte dan langer. Het zadel moet in de richting van de onderkant van de body geschroefd worden.
Perfect wordt het nooit.

:cheerup:

Thunders1988
3 januari 2010, 16:04
Zo'n brug heeft aan de studs normaalgezien stelschroefjes... Daar moet je mee prutsen. De intonatie ga je normaalgezien nooit 100% inorde krijgen. 't Is maar dat je het weet! ;)

Mitch
3 januari 2010, 16:09
Handig dat google ;)

ik citeer:

verhaal over een tune-o-matic brug

:cheerup:
Handig als je weet waar je het over hebt ;)

Een Junior heeft in de meeste gevallen een wrap aroundbrug en dus geen verstelbare zadels.
Er zijn wrap around stukken in de handel die een beetje compenseren. Weet zo gauw geen merk uit mijn hoofd maar ik denk dat als je googled op 'compensated' and 'wraparound' dat je een hel eind komt.
Was het niet de Bad Ass bridge of zo...

jutter
3 januari 2010, 16:16
De LP Junior van mij was wel goed te intoneren alleen lukte dat niet met 009 snaren maar met 010 was hij loepzuiver te krijgen. Misschien heb je hier iets aan.

barno
3 januari 2010, 16:21
Badass wraparound wordt vaak gebruikt op LP junior omdat die idd verschuifbare zadels heefts. twee nadelen: is lelijk en past niet strak op de studs waardoor de brug vaak iets omhoog getrokken wordt.

Mr. Dynamite
3 januari 2010, 16:28
Handig als je weet waar je het over hebt ;)

Een Junior heeft in de meeste gevallen een wrap aroundbrug en dus geen verstelbare zadels.
Er zijn wrap around stukken in de handel die een beetje compenseren. Weet zo gauw geen merk uit mijn hoofd maar ik denk dat als je googled op 'compensated' and 'wraparound' dat je een hel eind komt.
Was het niet de Bad Ass bridge of zo...

Ho sorry ik zie het nu ook, iets te snel geweest :makeup:

nickofzo
3 januari 2010, 16:49
dat vroeg ik me dus eigenlijk ook af.. ook met de melody maker..

blademan
3 januari 2010, 16:54
Wilkinson heeft ook een wrap-around brug die afzonderlijk in te stellen is, de GTB200. Die zit op mijn Fret-King Eclat en is prima te intoneren.

geert1976
3 januari 2010, 18:07
Badass wraparound wordt vaak gebruikt op LP junior omdat die idd verschuifbare zadels heefts. twee nadelen: is lelijk en past niet strak op de studs waardoor de brug vaak iets omhoog getrokken wordt.

Als je een Schaller besteld, krijg je volgens mij studs meegeleverd en past die er wel goed op:

http://www.guitar-parts.nl/index.php?p=product&id=268&parent=10

hier eentje met fine-tuners:

http://www.guitar-parts.nl/index.php?p=product&id=270&parent=10

Don Olivier
4 januari 2010, 16:47
Aha, dus je zult een junior moeten intoneren met die 2 zwarte stelschroefjes die in de brug zitten? Poe, ben benieuwd of dat gaat werken.Lijkt me bij voorbaat al lastig af te stellen!

Pucks
4 januari 2010, 20:22
Zou een bezoek aan je Gibson dealer niet handig zijn?

Ukeloeder
4 januari 2010, 20:33
100% intonatie ga je niet bereiken met een 'gewone' wraparound.
Wanneer je er zo eentje op zet zal je dat wel bereiken
http://www.stewmac.com/product_images/2lg/4507/Pigtail_Aluminum_Wraparound_Bridge_Detail2.jpg
De vraag is of je zo'n gay apparaat op je Jr wilt zetten.
Voor mij;liever een beetje wringen boven de 7de fret dan zo'n ...neuspulk.

DaveItUp
4 januari 2010, 20:43
Zou een bezoek aan je Gibson dealer niet handig zijn?

Haha.

Boeiend, who cares about 100% perfecte intonatie. 'T kon vroeger ook gewoon met een compensated wraparound, waarom nu niet.

dutch.idiot
5 januari 2010, 17:16
Volgens mij zet Gibson op zijn nieuwe juniors ook een andere brug dan op de reisues. Misschien moet je daar even naar kijken. Op de Gibson-site is hij volgens mij wel te zien. Een voordeel aan dat ding zou zijn dat die nog goed aansluit en je (bijna) niet kunt zien dat je de oude vervangen is.
Ik zou er zelf in elk geval wel een passende opzetten die ook nog enigzins aansluit (qua beeld) op je gitaar. Anders ben ik het eens met Ukeloeder: zo'n gayding zet je er niet op :p.

dutch.idiot
5 januari 2010, 17:19
De nieuwe juniors staan hier: http://www2.gibson.com/Products/Electric-Guitars/Les-Paul/Gibson-USA/Les-Paul-Jr.aspx
mooie dingen trouwens!