PDA

View Full Version : Tremolo



J Roest
3 januari 2010, 15:40
Hallo medegitaristen.

Ik ben in het bezit van een Fender Stratocaster American Standard. Deze heeft een tremolo (whammy (bar)). Echter werkt deze nogal stroef en speelt dus niet altijd even fijn waneer ik wil jengelstengelen. Hij is erg 'gevoelig' en ik wil 'm gaarne wat losser hebben, dat hij dus minder gevoelig is. Kan iemand mij vertellen of dit mogelijk is en of ik dat dan zelf kan doen of naar een winkel moet gaan?

PS: ik heb al geprobeerd de tremolo-arm rond te draaien (net als waneer je 'm eraf draait) en 'm dan te gebruiken, maar dat maakte geen verschil.

Gr.

Gearjunkie
3 januari 2010, 16:31
Achterop de body zit een afdekplaatje. Hierachter zitten een aantal veren.
Je kan er één veer uithalen of de klauw waaraan de veren zitten wat uitdraaien. (met de 2 schroeven daarin)

Overigens wordt de bediening hierdoor gevoeliger. Sommigen kiezen er juist voor om de trem stevig tegen de body te hebben. Zo is het bijv. iets makkelijker om tonen op te duwen. (benden)

Plant
3 januari 2010, 18:13
Volgens mij bedoelt hij dat niet.


... ik heb al geprobeerd de tremolo-arm rond te draaien (net als waneer je 'm eraf draait) en 'm dan te gebruiken, maar dat maakte geen verschil.

Ik denk dat hij met 'stroef' de draairichting van de arm bedoelt. Hij moet al kracht zetten om de arm naar zich toe te halen en dan jengelt er al van alles. Dat bedoelt hij met 'gevoelig'. Of niet?

Chocola
3 januari 2010, 20:38
Hallo medegitaristen.

Ik ben in het bezit van een Fender Stratocaster American Standard. Deze heeft een tremolo (whammy (bar)). Echter werkt deze nogal stroef en speelt dus niet altijd even fijn waneer ik wil jengelstengelen. Hij is erg 'gevoelig' en ik wil 'm gaarne wat losser hebben, dat hij dus minder gevoelig is. Kan iemand mij vertellen of dit mogelijk is en of ik dat dan zelf kan doen of naar een winkel moet gaan?

PS: ik heb al geprobeerd de tremolo-arm rond te draaien (net als waneer je 'm eraf draait) en 'm dan te gebruiken, maar dat maakte geen verschil.

Gr.

Ik snap je niet helemaal. Je wil hem losser hebben, en ook minder gevoelig? Als een tremolo losser zit wordt hij iig bij mij gevoeliger ;).

Als je hem te snel vind jengelen (dus te gevoelig) moet je de schroeven in de tremolocavity wat aandraaien, of er nog een veer tussen kwakken.
Als je hem losser wil hebben (dat hij makkelijker jengelt) dan moet je er een veer uithalen of de schroeven losser schroeven.

Edit: Wat Plant zegt is wellicht wel wat je bedoeld ja. TS: Weest duidelijk en gij zult uwe antwoord krijgen!

J Roest
7 januari 2010, 17:36
Beste mensen, bedankt voor jullie adviezen! Ik heb er nu een veer uitgehaald, hij is nu wat losser, zoals ik wou. Nu hoef ik niet zoveel kracht te gebruiken om de tremolo te gebruiken. Bedankt:)