PDA

View Full Version : Probleem, voor mensen die iets van elektriciteit afweten



Br@mbo
12 april 2003, 17:31
Hallo , mijn probleem heeft niet veel met gitaren te maken maar omdat hier nogal mensen zijn die veel van elektronica afweten en omdat men mij nergens elders kan helpen probeer ik het tochmaar, ik zal niet echt hoogstaande termen gebruiken want ben een n00b op dat gebied ( en niet alleen op dat gebied )

komtie

Ik heb een stereo (Samsung) en een platenspeler (Luxman ) die laatste koppel ik aan mijn stereo via de versterkeringang (AUX , met dat rode en witte dingetje denkik )

Maar er steekt een ongeloofelijk storend geruis de kop op als ik rustig een plaatje wil luisteren ( stroomverschil ?? ) Dat geruis is helemaal weg als ik de beide (metalen) omhulsels aanraak (weerstand ? )

Het is niet echt praktisch om de hele tijd als weerstandje te spelen als je gewoon een plaatje wilt luisteren
Wie weet hoe ik het kan oplossen ?

Groet,
Bram


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Br@mbo op 2003-04-12 17:34 ]</font>

JV
12 april 2003, 18:18
geen weerstand, aarde.

je platenspeler is denk ik slecht of niet geaard

Br@mbo
12 april 2003, 18:25
en wat kan ik daartegen doen ?

SchaapOpJeHoofd
12 april 2003, 18:58
Krijgt 'ie stroom via een eurokabel? Dat is zo'n snoer dat tegenwoordig bijna overal aan zit, gewoon ronde stekker met 2 aardingsdingetjes en aan de andere kant een beetje rechthoekig plug ding met 2 afgeplatte hoeken en drie verticale sleufjes.

wietse
12 april 2003, 19:29
slechte aarde
kijk effe achter op je platenspeler of er een extra aarde aansluiting op zit, vaak een schroefje waar je nog een draad onder kan draaien net als ouderwetse antenne/luidspreker aansluitingen.
als dit het geval is verbind die met een draadje aan het chassis van de radio kan ook zijn dat de radio ook een extra aarde aansluiting heeft.
dan die 2 met elkaar verbinden met een draadje, dan hoort het goed te zijn.
want een platenspeler heeft die extra aarde echt nodig wordt vaak vergeten.

Br@mbo
12 april 2003, 21:16
zijn beide ongeaard denkik , hebben bijde een gewone ( 2polige) stekker (zonder aardingsbus)

Br@mbo
12 april 2003, 21:20
Op 2003-04-12 19:29, schreef wietse:
slechte aarde
kijk effe achter op je platenspeler of er een extra aarde aansluiting op zit, vaak een schroefje waar je nog een draad onder kan draaien net als ouderwetse antenne/luidspreker aansluitingen.
als dit het geval is verbind die met een draadje aan het chassis van de radio kan ook zijn dat de radio ook een extra aarde aansluiting heeft.
dan die 2 met elkaar verbinden met een draadje, dan hoort het goed te zijn.
want een platenspeler heeft die extra aarde echt nodig wordt vaak vergeten.


dat zit er dus niet ..

wietse
12 april 2003, 21:37
als je de platenspeler zelf aanraakt als je een plaatje draait wordt het dan minder???
als dat het geval is gewoon een draadje aan de behuizing (als die van metaal is) en aan de behuizing (ook als die van metaal is) van de stereo vast maken.
als dit niet helpt kan je nog het aarde draadje van de platenspeler bij het massa - draadje van de antenne doen.
dan heb je altijd massa.
trouwens er hangt vaak ook een draadje al aan de platenspeler vast waar je niet van weet waar die voor is dat is dus het aarde draadje.

Br@mbo
12 april 2003, 21:57
Op 2003-04-12 21:37, schreef wietse:
als je de platenspeler zelf aanraakt als je een plaatje draait wordt het dan minder???
als dat het geval is gewoon een draadje aan de behuizing (als die van metaal is) en aan de behuizing (ook als die van metaal is) van de stereo vast maken.
als dit niet helpt kan je nog het aarde draadje van de platenspeler bij het massa - draadje van de antenne doen.
dan heb je altijd massa.
trouwens er hangt vaak ook een draadje al aan de platenspeler vast waar je niet van weet waar die voor is dat is dus het aarde draadje.


als ik de platenspeler alleen aanraak dan wordt het minder maar is het niet weg, het is wel weg als ik beide aanraak .

Er hangt idd een heel weird los draadje aan m'n platenspeler , wat moet ik daarmee ? ( me = n00b) WTF is het massadinges van de antenne ? :s

aadplagiaat
12 april 2003, 22:07
Ik snap niet dat je de platenspeler op een AUX ingang zet terwijl die op de PHONO hoort. Als je geen PHONO ingang op je versterker hebt kun je eigenlijk die platenspeler niet gebruiken.

Ten eerste is het signaalniveau van een platenspeler veel te laag voor een AUX-ingang. Ten tweede heeft een platenspeler een z.g. RIAA voorversterker nodig. De versterking van een platenspeler gebeurt niet lineair maar volgens een bepaalde karakteristiek, juist..... de RIAA karakteristiek. Zoek dus eerst de PHONO ingang op en steek daar de twee tulp- of ook wel RCA -plugjes in. Verder is die "gekke enkele draad" bedoeld om het chassis van je platenspeler te aarden aan je versterker. Juist omdat het element van je platenspeler zo weinig signaal afgeeft wordt die draad apart uitgevoerd. Er moet een schroefdop achterop je (stereo) versterker zitten daarvoor.

Br@mbo
12 april 2003, 22:10
met stereo bedoel ik gewoon een radio , geen versterker

Br@mbo
13 april 2003, 07:49
Wietse?????????????? HELP ME :wink:

wietse
13 april 2003, 12:41
riep je???

wat aadplagiaat zegt klopt helemaal maar hij legt het wat moeilijk uit met al die technische termen.
het komt erop neer dat als je stereo geen phono ingang heeft dan kan je er geen platenspeler op aansluiten want het signaal is te zwak voor de andere ingangen,je mag ook op de phono ingang nooit iets anders aansluiten dan een platen speler want dan gaat ie stuk.
maar als je dat loshangende draadje nu aan het omhulsel van je stereo vastmaakt dan moet de aarding goed zijn(als je stereo tenminste een phono ingang heeft anders kan je het wel vergeten).
of gebruik je soms een platenspeler met ingebouwde versterker???
das één waar je ook luidsprekers op aan kan sluiten zonder dat je nog een extra versterker nodig hebt (denk ik niet want dat principe is al heel oud en wordt eigenlijk niet meer gebruikt}.


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: wietse op 2003-04-13 12:45 ]</font>

Br@mbo
13 april 2003, 12:49
De platendraaier is ook oud hoor :wink:
Het is me dus gelukt omdat jij zei datik dat draadje moest aansluiten op de antenne ofzo

Wel,,ik heb gewoon dat draadje in de ingang van de antenne gepropt en nu gaat et perfect :smile::)

thnx wietse !!!

greetz

Bram