PDA

View Full Version : Krakende pot MI Audio Crunch box (gekocht van forumlid)



Hanzemannetje
3 januari 2010, 11:47
Hoi,

Ik heb op GitaarMarkt van een mede-forumlid een MI Audio Crunchbox gekocht, helaas was ik een beetje te goed van vertrouwen (pedaal zou helemaal goed zijn...) en blijkt nu ik hem thuis heb dat de tone-pot behoorlijk kraakt en stottert.

Soms lees ik dat je contactspray moet gebruiken, anderen raden dit weer ten strengste af... Is er een quick-fix om het kraken te verhelpen? Of is de enige echte remedie vervangen van de pot/kopen van een nieuwe Crunchbox?

ouwereus
3 januari 2010, 12:01
Je geeft zelf het antwoord al, vervangen van de potmeter is niet rendabel, dus dan is de enige optie contactspray. Contactspray is overigens geen permanente fix.

Daarnaast vond je het kennelijk van belang te melden dat je dat pedaaltje van een forumlid hebt gekocht en dat die, kennelijk, niet te vertrouwen is.

Maareh, was het nou niet een briljant idee geweest omdat pedaaltje even te testen? Dan had je namelijk precies geweten wat je ging kopen.

Hanzemannetje
3 januari 2010, 12:08
Degene van wie ik hem kocht heeft hem voor me gedemonstreerd, waarbij hij zelf speelde en me de verschillende gainsettings heeft laten horen. Hij heeft hierbij de tone-knop handig weten te vermijden/kraken weten te verhullen.

Ik heb gevraagd of hij helemaal ok was, wat zo was volgens hem. Tuurlijk kun je je dan afvragen of ik te naief ben geweest of hij te sluw. Als ik iets verkoop en ik weet dat er iets mee is zeg ik het er altijd bij, zeker als de koper vraagt of het te verkopen ding ok is. Kwestie van fatsoen.

Maar da's mijn mening en op dit moment niet meer zo belangrijk voor dit geval, situatie is gewoon dat ik een krakend pedaal heb en dan maar even met contactspray aan de gang ga en waarschijnlijk gewoon binnenkort weer een nieuwe moet gaan kopen.

the sure thing
3 januari 2010, 12:35
Degene van wie ik hem kocht heeft hem voor me gedemonstreerd, waarbij hij zelf speelde en me de verschillende gainsettings heeft laten horen. Hij heeft hierbij de tone-knop handig weten te vermijden/kraken weten te verhullen.

Ik heb gevraagd of hij helemaal ok was, wat zo was volgens hem. Tuurlijk kun je je dan afvragen of ik te naief ben geweest of hij te sluw. Als ik iets verkoop en ik weet dat er iets mee is zeg ik het er altijd bij, zeker als de koper vraagt of het te verkopen ding ok is. Kwestie van fatsoen.

Maar da's mijn mening en op dit moment niet meer zo belangrijk voor dit geval, situatie is gewoon dat ik een krakend pedaal heb en dan maar even met contactspray aan de gang ga en waarschijnlijk gewoon binnenkort weer een nieuwe moet gaan kopen. Je kan het kort of lang houden, maar dit riekt naar BEDROG. Ik zou het forumlid waar je het van hebt gekocht mailen/bellen en zeggen wat je bevindingen zijn en vervolgens verzoeken het pedaal terug te nemen en jij je geld terug.

toneblo
3 januari 2010, 12:46
Je kan het kort of lang houden, maar dit riekt naar BEDROG. Ik zou het forumlid waar je het van hebt gekocht mailen/bellen en zeggen wat je bevindingen zijn en vervolgens verzoeken het pedaal terug te nemen en jij je geld terug.


...en doe dit nu verd*mme eens door middel van PB's of persoonlijk bellen ja?
Niet zo fraai om iemand hier als een boef af te schilderen terwijl je zelf niet eens je zooi beproeft voordat je de doekoe's overhandigd!!

:eek::sneaky:

yhcmarc
3 januari 2010, 13:02
Ik zou eerst eens beginnen met die pot een aantal maal helemaal open en dicht te draaien. Als er wat stof in zit zou je dat gewoon dmv van de pot zelf wat schoon kunnen maken. Daarnaast is het vervangen van een potmeter in een pedaaltje over het algemeen redelijk simpel en snel te doen.

DeiDRagonas
3 januari 2010, 13:13
Toch is t niet erg sympatiek van de verkoper vind ik...

Hanzemannetje
3 januari 2010, 13:16
...en doe dit nu verd*mme eens door middel van PB's of persoonlijk bellen ja?
Niet zo fraai om iemand hier als een boef af te schilderen terwijl je zelf niet eens je zooi beproeft voordat je de doekoe's overhandigd!!

:eek::sneaky:

Is het erg moeilijk om een beetje normaal te reageren?

Ik schilder niemand als boef af, als je de eerdere posts had gelezen zeg ik juist dat ikzelf misschien wel te naief ben geweest om een forumlid te vertrouwen. Ik leg de schuld dus ook deels bij mezelf.

hugo123
3 januari 2010, 13:19
Ik vind niet dat het jouw schuld is, persoonlijk. Bijna al de pedalen die ik 2ehands heb gekocht laat ik opsturen, en ook andersom stuur ik bijna altijd verkochte pedalen op. En dan moet je er inderdaad maar vanuit gaan dat het pedaal werkt, en dat doe je ook, kwestie van vertrouwen. En nu weer ontopic;)

Mitch
3 januari 2010, 13:25
Even een paar dingen op een rijtje:
-de fout die je zelf gemaakt hebt is dat je het pedaal hebt laten demonstreren. Nooit doen, altijd zelf testen als je er toch bent.
-de fout die de verkoper heeft gemaakt is dat -ie een niet behoorlijk werkend product verkoopt aan een forumlid en dat -ie dus mogelijk door het slijk moet.
-wat je goed doet is dat je de identiteit van de verkoper achter houdt. Klasse.
-en om die reden hoeft er dus niet op Hanzemannetje te worden afgegeven. :sneaky:

Dan de techniek: pedaal vervangen? Ben je gek?? Pot vervangen! Wie net zei dat dat niet rendabel was, what the hell... ik val in dit topic van de ene verbazing in de andere. En spuit 'm eerst eens in, misschienv alt het daarna reuze mee. Het is ene lapmiddel, maar goed, hoe vaak draai je verder nog aan een tone knop als je een pedaal eenmaal hebt ingesteld?

Luke-wannabe
3 januari 2010, 13:40
Ja inderdaad.. Bij Zvex SHO staat er zelfs op het pedaal 'crackle okay'. Prima dus lijkt me.

the sure thing
3 januari 2010, 13:41
-de fout die je zelf gemaakt hebt is dat je het pedaal hebt laten demonstreren. Nooit doen, altijd zelf testen als je er toch bent.

Ik vind dit echt zware onzin. De verkoper heeft duidelijk gezegd dat ie goed werkt en dat doet ie niet, dus ik vind het een VALSE voorstelling van zaken.



-de fout die de verkoper heeft gemaakt is dat -ie een niet behoorlijk werkend product verkoopt aan een forumlid en dat -ie dus mogelijk door het slijk moet.
-wat je goed doet is dat je de identiteit van de verkoper achter houdt. Klasse.
-en om die reden hoeft er dus niet op Hanzemannetje te worden afgegeven. :sneaky:
+1. Netjes hoor....

Mitch
3 januari 2010, 13:46
Ja inderdaad.. Bij Zvex SHO staat er zelfs op het pedaal 'crackle okay'. Prima dus lijkt me.
:seriousf:
Ja mooi hè, marketing...


Ik vind dit echt zware onzin. De verkoper heeft duidelijk gezegd dat ie goed werkt en dat doet ie niet, dus ik vind het een VALSE voorstelling van zaken.
Zware onzin? Dacht het niet zeg. Topic starter vroeg zich al af of hij naïef was geweest en dat was goede zelfkritiek. Je moet bij een verkoop niet zo maar iemand vertrouwen. Als je er toch bent (verzenden is een heel ander verhaal) dan moet je iets zelf testen want uiteindelijk kun je alleen jezelf vertrouwen.

TimS
3 januari 2010, 14:01
:seriousf:
Ja mooi hè, marketing...

Is geen marketing, heeft te maken met de werking van de knop. Is bijvoorbeeld ook zo bij de buitenste knoppen van de Box of Rock (niet de 2 binnenste dus) en de tweede drive knop van de Liquid Sunshine.

Maar het hoort iig niet bij de Crunch Box, niet bij de gain knop en al helemaal niet bij de tone.

JeroenSchaaf
3 januari 2010, 14:04
Misschien de verkoper even mailen en kunnen jullie er samen uitkomen? Misschien wil hij wel de reparatie kosten betalen? of dat je het geld weer terug krijgt en hij zijn pedaal.

In ieder geval is het kleauten.

Mitch
3 januari 2010, 14:12
Is geen marketing, heeft te maken met de werking van de knop. Is bijvoorbeeld ook zo bij de buitenste knoppen van de Box of Rock (niet de 2 binnenste dus) en de tweede drive knop van de Liquid Sunshine.
Het is wél marketing suffie. Een JFET of een mosFET booster is ook gewoon te maken zonder dat gekraak. Maar hij heeft het ontwerp overgenomen en niet zelf verbeterd dus was het zo. Het heeft geen enkel voordeel, hij is gewoon te lui geweest om een ontwerp te verbeteren. Maak er dan een mooi verhaaltje bij en mensen accepteren het.
Zoals jij bijvoorbeeld ;)

TimS
3 januari 2010, 14:20
Het is wél marketing suffie. Een JFET of een mosFET booster is ook gewoon te maken zonder dat gekraak. Maar hij heeft het ontwerp overgenomen en niet zelf verbeterd dus was het zo. Het heeft geen enkel voordeel, hij is gewoon te lui geweest om een ontwerp te verbeteren. Maak er dan een mooi verhaaltje bij en mensen accepteren het.
Zoals jij bijvoorbeeld ;)
Het zal best op te lossen zijn, maar ik bedoelde dat hij niet gewoon goedkope gare potmeters gebruikt en dan op z'n pedalen zet dat het ok is als ze kraken voor het geval dat ze kapot zijn.

Ik heb trouwens helemaal geen verstand van de techniek achter die pedalen, dus ik geloof alles wel inderdaad. Ik moet ook zeggen dat ik me helemaal niet erger aan krakende pots (tot op zekere hoogte natuurlijk), het is alleen jammer als de waarde van het pedaal daardoor daalt mocht je nog een keer wat anders willen.

Dirk_Hendrik
3 januari 2010, 16:05
hij is gewoon te lui geweest om een ontwerp te verbeteren. Maak er dan een mooi verhaaltje bij en mensen accepteren het.
+1.
Met de aantekening dat het niets te maken heeft met luiheid maar met onkunde. In dezelfdse categorie dattie toen nog niet in staat was te analyseren waarom mensen de FET's in het ding opbliezen en er van pure ellende maar een paar extra FET's bijleverde... en dat ook weer verkocht als service.

Marketing dus.


maar ik bedoelde dat hij niet gewoon goedkope gare potmeters gebruikt

Dat doet hij wel. Dezelfde goedkope alpha's die je overal tegenkomt. En die niet echt in de categorie "gaar" vallen. Prima dingen voor het geld. Beter betekent bijna exponentieel meer betalen.



Maar On Topic.
Oplossen met de verkoper of vervangen is de beste remedie. Short term is contact (reinigingsspray) nog steeds een prima oplossing.

Hanzemannetje
3 januari 2010, 16:36
Bedankt voor alle adviezen. Ik ga eerst maar eens met een druppie contactspray in de weer, op zich draai ik niet de hele tijd aan die tonepot, dus misschien is het daarna werkbaar, anders ga ik kijken of ik hem (zelf?) kan vervangen...

<Valse modus AAN> De verkoper heeft momenteel nog twee pedalen op GitaarMarkt staan, dus eventuele aspirant-kopers neem het eerdere advies ter harte en loop de pedalen heel goed ZELF door! :) <Valse modus UIT>

Nielsje
3 januari 2010, 16:38
Hm.... ach..

Ik heb hier ook nog een pedaal liggen met een krakende pot. Ga er binnenkort eens mee aan de gang. Eerst maar eens schoonblazen met droge lucht, en anders even de fabrikant mailen of het kraken hoort. Anders lepel ik er wel een nieuwe in, de verkoper heeft overigens heel netjes aangeboden eventuele kosten te vergoeden.

Ik zie niet in waarom je hier zo'n probleem van moet maken.
Probeer het eerst op te lossen, zoek dan contact met de verkoper, en als dat nergens op uitdraait, ga dan pas mekkeren...

Hanzemannetje
3 januari 2010, 16:57
...en als dat nergens op uitdraait, ga dan pas mekkeren...

meheheheh! Het was niet mijn bedoeling je te irriteren Nielsje. Als ik dat wel heb gedaan, dan bied ik je daarvoor mijn welgemeende excuses aan. Het spijt mij. Sorry!

toneblo
3 januari 2010, 17:07
...Mijn excuus aan Hanzemannetje, ik kwam iets te snel door de bocht.
..excuus..

Zoals Mitch al aangaf, wel okay dat je de idemtiteit van verkoper gewaarborgd houdt.
En je bent wat wijzer voor de volgende deal!

:makeup:

Nielsje
3 januari 2010, 17:26
meheheheh! Het was niet mijn bedoeling je te irriteren Nielsje. Als ik dat wel heb gedaan, dan bied ik je daarvoor mijn welgemeende excuses aan. Het spijt mij. Sorry!

Wel nee man, nergens voor nodig.
Ik vind gewoon af en toe dat mensen eerst wel even iets meer mogen nadenken voordat ze zoiets posten, of er niet een andere oplossing is :)
Maar, al doende leert men. Ook ik heb wel eens onzinnige dingen gepost *gniffel*

Rinze
3 januari 2010, 18:07
Ook ik heb wel eens onzinnige dingen gepost *gniffel*
Sterker nog... :soinnocent:

Hanzemannetje
3 januari 2010, 21:35
Ok bedankt allemaal, het kraken is al enigzins minder, ik heb een heleboel keer de tone knop opgedraaid. Misschien was het vuilaanslag/corrosie o.i.d. van vochtig huis of oefenruimte. Ben benieuwd of het blijvend is.