PDA

View Full Version : Brug Fender Jaguar!?



Bert80
3 januari 2010, 02:02
Beste lezers,

Ik heb een vraagje in verband met de standaard brug van men 1994 Japanse Fender Jaguar, bestaan er eigelijk alternatieve voor, want ik vind de brug enorm slecht misschien persoonlijke smaak maar toch niks voor mij.
Als een andere brug niet te vinden is of geen verschil maakt verkoop ik hem of wil hem ruilen met even welke telecaster enkel de kleur is belangrijk voor me :)
Dus een goede nieuwe brug die past op een Fender JAGUAR zou misschien interessant zijn, ik heb zelf al gezocht bij bv schaller maar daar vind ik niets over welke brug op welke gitaar past.

Iemand ruilen met een telecaster!!!!!!????????

greetz Bert
http://users.skynet.be/fa053367/mijnjag.jpg

FruscianteFan
3 januari 2010, 02:07
één van de oplossingen is een Mustang-brug of Mustang-brugzadels te kopen. Zelfde idee als die van de Jaguar, maar dan zonder al die schroefjes en ratels, en per zadel maar één gleuf voor de snaar.

Jay75
3 januari 2010, 02:11
Mustangbrug erop zetten ja. Problem solved.

Bert80
3 januari 2010, 02:17
Owkay, ik maar heel der dagen aan het zoeken en jullie geven me direct een goed antwoord, ik ga het zeker uitproberen. Met die mustang brug is dan die ratel ook weg, het ligt in ieder geval niet aan de action of mensuur lengte.

Erg bedank jongens!!!! :lovelove:

FruscianteFan
3 januari 2010, 03:04
Owkay, ik maar heel der dagen aan het zoeken en jullie geven me direct een goed antwoord, ik ga het zeker uitproberen. Met die mustang brug is dan die ratel ook weg, het ligt in ieder geval niet aan de action of mensuur lengte.

Erg bedank jongens!!!! :lovelove:
Het enige wat voor mij niet was opgelost met de mustang-zadels alleen, was dat de lage E-snaar nog steeds niet stevig in het zadel lag. Maar dat was een kwestie van dat zadel bijslijpen.

Bert80
3 januari 2010, 03:11
Ja idd, dat probleem hen ik ook steeds.

Heeft iemand nog een online adresje waar ik zo'n bridge kan kopen?

geert1976
3 januari 2010, 11:21
Ja idd, dat probleem hen ik ook steeds.

Heeft iemand nog een online adresje waar ik zo'n bridge kan kopen?

http://www.guitar-parts.nl/index.php?p=product&id=129&parent=10

http://www.guitar-parts.nl/index.php?p=product&id=298&parent=10

Hendriks
3 januari 2010, 11:37
Kijk even op ebay , daar staan er genoeg.

FruscianteFan
3 januari 2010, 11:37
Weet niet of die tremolo past op een Jaguar.

Je kunt ook voor deze gaan: http://www.guitar-parts.nl/index.php?p=product&id=409&parent=0

Die kun je zo installeren op je huidige brug. Toen ik ze bestelde, was dat nog flink goedkoper dan een Mustang-brug. Maar nu zie ik dat dezelfde site ze heeft en dat het maar een paar euro scheelt. Scheelt weer wat werk ;)

frankiiee
3 januari 2010, 11:39
Hallo,

ik wil dit topic niet kapen van de TS, maar is zo'n mustangbrug ook een oplossing voor de brug van een jazzmaster. Want de brug van mijn jazzmaster ratelt en de snaren durven er wel eens uit springen.

Moet je nog boren in je gitaar?

Mvg,
Frankiiee

FruscianteFan
3 januari 2010, 11:48
Hallo,

ik wil dit topic niet kapen van de TS, maar is zo'n mustangbrug ook een oplossing voor de brug van een jazzmaster. Want de brug van mijn jazzmaster ratelt en de snaren durven er wel eens uit springen.

Moet je nog boren in je gitaar?

Mvg,
Frankiiee
Ja en nee. De vintage (dus elke, behalve de Mexicaanse) Jazzmasters hebben precies dezelfde brug als de Jaguar, en beide zijn vrij uitwisselbaar met de brug van de Mustang. Het past allemaal. Voor de zadels hoef je alleen maar te schroeven met de intonatieschroeven, voor de hele brug hoeft zelfs dat niet: je pakt de ene eruit en zet de andere erin.

Als je problemen hebt met snaren die eruit springen, is een buzzstop ook een optie. Dan lopen de snaren veel strakker over de brug. Volgens mij hoef je daar ook alleen maar voor te schroeven, het kreng is alleen best prijzig.

frankiiee
3 januari 2010, 11:56
Ik heb een cij jazzmaster dus dat zou moeten passen dan. Ik denk dat ik voor een mustangbrug ga gaan want het grootste probleem is het ratelen. De vorige eigenaar had al een neckshim (ofzoiets:???:) toegepast dus de e snaar springt er maar zeer af en toe uit.

Bedankt voor de snelle info.

geert1976
3 januari 2010, 12:05
Ik heb een cij jazzmaster dus dat zou moeten passen dan. Ik denk dat ik voor een mustangbrug ga gaan want het grootste probleem is het ratelen. De vorige eigenaar had al een neckshim (ofzoiets:???:) toegepast dus de e snaar springt er maar zeer af en toe uit.

Bedankt voor de snelle info.

nek shim kan, Fender achtigen, hebben wel eens het manko dat de hals te ver naar boven wijst ten opzichte van de body, waardoor je de actie niet lekker laag krijgt en dan shimmen ze de hals achter de 2 diepste schroeven in de neckpocked, waardoor de hals recht staat ten opzichte van de body, of zelfs iets naar de achterzijde van de body wijst.
bij het shimmen kan een halve millimeter al een heel verschil maken in de actie.

Wabbie
3 januari 2010, 12:14
mustangbrug is volgens mij de goedkoopste optie inderdaad. Buzzstop zou ook kunnen helpen. Ik heb mijn mustangbrug laatst vervangen door graphtech zadels en een setje 012 op mijn jazzmaster gegooid. Dat werkt ook.

Andere, duurdere, optie is misschien de mastery-bridge (http://www.masterybridge.com/bridge.html), maar daar heb ik geen ervaring mee.

soup
3 januari 2010, 12:53
Waarom doet fender hier zelf niets aan???

CowGuitar
3 januari 2010, 12:59
Ik denk zodat iedereen die een Jaguar koopt net iets duurder uit is?

FruscianteFan
3 januari 2010, 13:09
Waarom doet fender hier zelf niets aan???
Nu ga je er van uit dat Fender er niks aan doet, maar dat is niet zo. Je hebt namelijk de Mexicaanse Jaguars die stuk voor stuk een Tune-O-Matic brug hebben, tegelijk met wat andere moderne snufjes.

Echter, er zijn altijd gitaristen die de gitaar willen zoals ze oorspronkelijk gebouwd werd. Inclusief gebreken, die je zelf wel kunt verhelpen.

Mr.Fingers
3 januari 2010, 13:16
Ik heb een cij jazzmaster dus dat zou moeten passen dan. Ik denk dat ik voor een mustangbrug ga gaan want het grootste probleem is het ratelen. De vorige eigenaar had al een neckshim (ofzoiets:???:) toegepast dus de e snaar springt er maar zeer af en toe uit.

Bedankt voor de snelle info.

That's me I guess (damn, wat mis ik die gitaar)

Ik heb inderdaad de neck een beetje geshimmed (klein wigje er tussen gefrot). Ik heb trouwens gemerkt dat die gitaar het best werkt met een setje 0.012 snaren. Benden is dan wel wat meer werk, maar de tone is magistraal, en je hebt geen last van gezoem & geratel.

Mitch
3 januari 2010, 13:17
Er is ook wel een écht mooie oplossing voor: www.masterybridge.com

Joey Handsome
3 januari 2010, 13:23
Er is ook wel een écht mooie oplossing voor: www.masterybridge.com

Hehe, spuit 11.

Maar goed, ik vind die Mustang brug op mijn Jaguar prima werken. Heb er ook al een tijdje een buzzstop bij, maar ga het binnenkort weer eens zonder proberen. Megadikke snaren op mijn Jaguar vind ik echt niet lekker werken. Heb er al tijden 0010/052 opzitten en dat werkt voor mij het best.

Dat mastery geval vind ik te lelijk, sorry, het oog wil ook wat.

Verder heb ik laatst op zo´n Mexicaanse Jazzmaster gespeeld. Ik vond die platte hals niet echt lekker spelen, ik wil hem boller. Verder was het allemaal wel oké.

Mitch
3 januari 2010, 13:32
Ah oké, hij stond er al. Over het hoofd gezien. Ik vind hem wel erg mooi juist, da's puur smaak. Belangrijkste is dat het ook super werkt én klinkt. Klank zelf vind ik moeilijk te zeggen, maar sustain is er zeker mee vooruit gegaan. Prijzig, maar zijn geld wel waard.

j-op
3 januari 2010, 13:40
Hier nog een fan van de Mastery brug. Ik heb hem maar een weekje uit kunnen proberen omdat mijn Jazzmaster meteen doormoest naar Zweden voor een refin, maar wát een verschil!

De sustain neemt enorm toe, resoneert beter, helemaal niks rammelt meer. Ik vond de tremolo ook fijner aanvoelen. En je kunt de brug -hup- gewoon in de standaard thimbles plaatsen!
:)

ThomasL
3 januari 2010, 13:56
Het aanlopen van de snaren zou ook door de topkam kunnen komen. Da's mijn ervaring met de Japanse Jazzmaster van een vriend van mij... Liep ook al anderhalf jaar te tobben met die gitaar. Heeft uiteindelijk Mustangzadels erop laten zetten en de topkam laten vervangen... Manman wat een verschil! Uiteindelijk ook nog elementen laten maken in de USA. Ding klinkt fantastisch!

Bert80
3 januari 2010, 17:34
Ik begin eerst met er een nieuwe brug op te zetten. Daarna kijk ik wel verder qua pickups enzo.

frankiiee
3 januari 2010, 21:19
That's me I guess (damn, wat mis ik die gitaar)

Ik heb inderdaad de neck een beetje geshimmed (klein wigje er tussen gefrot). Ik heb trouwens gemerkt dat die gitaar het best werkt met een setje 0.012 snaren. Benden is dan wel wat meer werk, maar de tone is magistraal, en je hebt geen last van gezoem & geratel.

Yop that's you. Ik kan me best wel voorstellen dat je die gitaar mist want nu zou ik ze niet meer willen missen. Ze wordt elke dag met plezier bepoteld :). Ik hou toch van iets lichtere snaren, 0.011 of 0.010, dus ik denk wel dat ik er een andere brug ga op plaatsen. Die mastery brug is blijkbaar lang niet slecht. Toch maar eens goed nadenken over wat ik er nu ga opzetten.

Mvg
frankiiee

Bert80
3 januari 2010, 21:23
Bij mij staan er ook 0.011 op m'n jag.

Trouwens heeft er nu iemand ervaring met een "buzz stopper" en een "mustang bridge"?

Dweezman
3 januari 2010, 22:26
ja. Mustangbrug en buzz-stop en dikke snaren werkt voor mij.