PDA

View Full Version : Nylonsnarig, smalle hals



FlorisT
3 januari 2010, 01:34
Hé! Ik ben op zoek naar een eigen gitaar, aangezien ik nu al meer dan een half jaar de Yamaha G-150 (nylonsnarig) van een vriend gebruik... :soinnocent:

Ik ben een aantal winkels afgegaan om op zoveel mogelijk verschillende gitaren te spelen, en heb daaruit de volgende conclusies getrokken voor kenmerken waar mijn nieuwe gitaar aan moet voldoen:

- Half staal/half nylon snarig
- Een massief bovenblad
- Een cutaway
- Een smalle nek (rond de 45 mm bij de brug)
- Een niet-dunne klankkast (mooie klank, ook als hij niet aangesloten is)

De gitaar mag ingebouwde apparatuur hebben voor aansluiten, maar dat is absoluut niet noodzakelijk. Belangrijkste is dat hij mooi klinkt als hij niet aangesloten is.

Prijsklasse ergens tussen de 200 en 400 euro. Mag eventueel wat afwijken. Wie heeft er ideeen?

FlorisT
3 januari 2010, 01:54
Nog even een aanvullende post met gitaren die ik zelf gevonden/gespeeld heb:

Cort CEC-5, CEC-7: voldoet niet omdat hij een dunne klankkast had, en het geluid daardoor merkbaar zachter en minder vol was.

Yamaha NTX700, NTX900FM, NTX1200R: Ver boven budget, bovendien 48mm brugbreedte en met een diepte van 80-90mm ook 2 eisen niet voldaan.

Ibanez AEG10NETNG: Diepte is met 80mm te weinig. En volgens mij heeft hij geen massief houten bovenblad.

Reyna
3 januari 2010, 10:05
Ik denk dat je het beste gewoon eerst langs een gitaarwinkel kan lopen, die jou daarver het goede advies kan geven, en dan kijken of je het ergens anders goedkoper kan vinden :soinnocent:

Muzieknono
3 januari 2010, 10:42
Ik zou eerst eens op één van de grote Duitse gitaarsites kijken naar gitaren met jouw specifikaties, deze op een rijtje zetten en vervolgens kijken waar je ze kunt testen.
Wil je nu een staalsnarige of een nylonsnarige, staalsnarig zijn er genoeg met smalle hals nut 43 - 45 mm.
Nylonsnarig 52 - 48 mm.
Half staal en half nylonsnarig zoals jij omschrijft bestaat niet, dit zijn nylonsnarige gitaren waarvan de bassnaren zijn omwonden.
Mvgr. Dirk Jan :B

FlorisT
3 januari 2010, 11:40
Ik zou eerst eens op één van de grote Duitse gitaarsites kijken naar gitaren met jouw specifikaties, deze op een rijtje zetten en vervolgens kijken waar je ze kunt testen.
Mvgr. Dirk Jan :B

Ik heb al behoorlijk wat zitten surfen, maar op google termen als "small nut width" kom je niet heel ver :soinnocent: Zijn er sites waar je echt kan selecteren of zulke eisen? Heb je een linkje voor me?

Muzieknono
3 januari 2010, 12:08
Ga eens bij casa benelly kijken of la guitarra buena en bekijk daar alle gitaren met jouw spec's eens stuk voor stuk bij nut, r zullen er niet zoveel zijn met smalle hals, ik zal eens voor je gaan spitten, wat ik begrepen heb is een nut van 45mm het maximum voor jou.
Grtz. Dirk Jan :B

FlorisT
3 januari 2010, 12:20
Nouja helemaal het maximum is het niet. Ik heb die Cort CEC-5 gespeeld met een nut width van 45mm, en dat speelde erg fijn. 48mm weet ik niet hoe dat speelt, maar als je iets vind van tussen de 43-48mm die ook aan de rest van de specs voldoet, laat maar weten! Ik ga intussen die 2 sites even bekijken.

P.S.: Casa Benelly en La Guitarra Buena vragen wel heel erg veel voor mijn specificaties.

Ron Houben
3 januari 2010, 13:48
Je wilt voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Dat gaat niet lukken. Spaar maar even door, dan lukt het wel.

FlorisT
3 januari 2010, 14:21
Je wilt voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Dat gaat niet lukken. Spaar maar even door, dan lukt het wel.

Nou dat is niet helemaal waar. Ik hoef geen electrische apparatuur ingebouwd, en geen volledig massieve gitaar. Je moet voor 400 euro toch wel een massief bovenblad kunnen krijgen?

Muzieknono
4 januari 2010, 07:53
Jawel, maar een nut van 43 - 45 zal niet gaan lukken op een nylonsnaar.
Bijna alle cutaways zijn versterkt, zeker de nylonsnaren.
Grtz. Dirk Jan :B

FlorisT
19 januari 2010, 16:44
Oké, nou ja versterking is ook niet erg, maar hoefde voor mij niet per se. Nut width van 43-45 is idd heel zeldzaam, maar ik kwam de Epiphone Masterbilt EN-546CE tegen met een nut van 46mm. Ook prima natuurlijk, alleen is die dan weer nergens te krijgen....

Nog andere alternatieven met nut 46-48, cutaway en dikke klankkast?

Jilles
19 januari 2010, 17:41
Zelf aan de slag en gaan bouwen misschien?

Robdop
19 januari 2010, 18:26
waarom persée zo'n extreem smalle hals?

FlorisT
21 januari 2010, 21:09
Speelt lekker! Had in een winkel een Cort CEC-5 gespeeld (nut: 44,5mm), en dat speelde zoveel fijner dan mn 52mm die ik nu heb. Enige nadeel van dat ding was de veel te dunne klankkast waardoor er amper geluid uit kwam als hij onversterkt is. En daarom zoek ik dus iets soortgelijks met dikkere klankkast.

Zelf bouwen... waar kan dat? En welke prijsklasse zit je dan?